תזכיר חוק הגנה על עובדים בשעת חירום (תיקון מס' 5 הוראת שעה – חרבות ברזל) (תיקון), התשפ"ד- 2024

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק הגנה על עובדים בשעת חירום (תיקון מס' 5 הוראת שעה – חרבות ברזל) (תיקון), התשפ"ד- 2024

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

לתקן את סעיפים 3 ו-4 לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום (תיקון מס' 5 הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד- 2024 (להלן- הוראת השעה) כך שתקופת תוקפה של הוראת השעה שצפויה לפוג ב-6.10.2024 תוארך בשלושה חודשים נוספים עד ליום 7.1.25. זאת, על מנת שבמקביל משרד העבודה יוכל להשלים את בחינת הצורך בהמשך ההגנה במסגרת תהליך הערכת השפעות הרגולציה.

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

לא רלוונטי.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

אין עלות תקציבית

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תזכיר חוק מטעם משרד העבודה:

 

חוק הגנה על עובדים בשעת חירום (תיקון מס' 5 הוראת שעה – חרבות ברזל)(תיקון), התשפ"ד- 2024

 

תיקון סעיף 3

1. ב

בחוק הגנה על עובדים בשעת חירום (תיקון מס' 5 הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד- 2024[1] בסעיף 3, ברישה במקום "עד יום כ"ו בטבת התשפ"ד (7 בינואר 2024) יבוא "עד יום ז' בטבת התשפ"ה (7 בינואר 2025)  והמילים "או עד תום תקופת ההארכה" – יימחקו.

ביטול סעיף 4

2.  

סעיף 4 – בטל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

כללי

בבוקר יום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) החלה מתקפת טרור רצחנית מרצועת עזה על מדינת ישראל. מעל 1000 מחבלים חדרו משטח רצועת עזה לשטחה של ישראל מהיבשה, מהאוויר ומהים ותקפו באכזריות אזרחים וחיילים, במקביל לשיגור של למעלה מ-2,200 רקטות לשטח מדינת ישראל. במתקפת הטרור האכזרית רצחו מחבלים מעל 1,300 אזרחים ישראלים ופצעו אלפים, ובקרבות איתם נפלו מעל 300 חיילים. לפחות 220 אזרחים וחיילים נחטפו לשטח רצועת עזה.

 

נוכח האירועים האמורים, החליטה ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה, והוכרז בצה"ל על מבצע "חרבות ברזל". כמו כן, הוכרז על מצב מיוחד בעורף בהתאם לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, תחילה על-ידי שר הביטחון וביחס לחלק משטח המדינה ובהמשך על-ידי הממשלה וביחס לשטחי מדינת ישראל כולה. נכון לעתה, ההכרזה בעניין מצב מיוחד בעורף בכל שטח המדינה, כפי שאושרה על-ידי ועדת החוץ והביטחון, עומדת בתוקף עד ליום 19.9.2024.

 

במסגרת האירועים האמורים, צה"ל ערך גיוס מילואים רחב, של למעלה מ-300,000 חיילי וחיילות מילואים, לכל המערכים בצה"ל ובמערכת הביטחון. מרחב עוטף עזה ואזורים נוספים במדינת ישראל הוכרזו כשטח צבאי סגור שהכניסה אליהם אסורה, וביישובים רבים בישראל התושבים התבקשו להתפנות מבתיהם.

המציאות ששררה בישראל, בשילוב עם המגבלות שהוטלו על האוכלוסייה ופינוי יישובים רבים מאזור הצפון והדרום, וכן לנוכח המצב הייחודי שבו מצויים בני משפחות החטופים, השבויים והנעדרים, ביום 28 לנובמבר 2023 תוקן החוק להגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו – 2006 (להלן – החוק) כך שהוחלו בהוראת שעה ההגנות המפורטות בחוק, גם על עובד שהתפנה ממקום מגוריו שנמצא ביישוב שנכלל בתוספת, חטופים ונעדרים בני משפחותיהם וכן על בני זוג של חיילים כהגדרתם בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955 או של מי מהמנויים בסעיף 11 לחוק. מכיוון שלא היה שינוי במצב הביטחוני האמור תוקף הוראת השעה הוארך בצו מספר פעמים ולאחרונה עד ליום 6.10.2024.

 

סעיף 1

נוכח הימשכות הלחימה  הממשלה אישרה קריאה לשירות מילואים בנסיבות חירום עד יום 1.12.2024 וכן תושבים רבים עדיין מפונים מבתיהם ו-101 חטופים עדין מצויים בשבי החמאס ברצועת עזה, מוצע להאריך את תקופת הוראת השעה  עד ליום ז' בטבת התשפ"ה (7 בינואר 2025).

הארכת תקופת הוראת השעה בשלושה חודשים נועדה לאפשר לצוות במשרד העבודה הבוחן את המשך ההגנה מפני פיטורים על אוכלוסיות העובדים הנמנות על הוראת השעה והחלתה על אוכלוסיות נוספות, להשלים מידע ונתונים דרושים לביסוס הצורך בהמשך ההגנה נוכח התמשכות המצב הביטחוני הנוכחי. זאת תוך בחינת ההשפעות האפשריות של הגנה זו על מעסיקים.

הארכת תקפה של הוראת השעה תאפשר לצוות לקבל הערות ציבור על עבודתו עד כה, הערות שעשויות לסייע בגיבוש קריטריונים שיעזרו לקבוע בהמשך אילו קבוצות נכון לכלול תחת המשך מתן הגנה זו.

 

 

 

סעיף 2

מכיוון שמטרת ההארכה הנוכחית המבוקשת בסעיף 3 היא לצורך מתן זמן נוסף לסיום ביצוע העבודה המקצועית לצורך בחינת המשך ההגנה מפני פיטורים לגבי קבוצת העובדים הכלולה בהוראת השעה ולגבי קבוצות נוספות שאינן כלולות בהוראת השעה ויתכן שיש צורך בהכללתן גם כן במסגרת החקיקה, מוצע לבטל את סעיף 4 להוראת השעה שעניינה במתן סמכות לשר להאריך את תקופת הוראת השעה.

 



[1]  ס"ח התשפ"ד עמ' 62