טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס)(תיקון), התשפ"ד-2024

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

תקנה 21א לתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981 (להלן - התקנות העיקריות), שעניינה: "גיל מרבי לטייס בתובלה אווירית מסחרית", קובעת מגבלות לעניין גילו של מי שיכול לשמש בתור טייס בתובלה אווירית מסחרית, בכלי טיס המופעל על-ידי טייס אחד ובכל טייס המופעל על-ידי שני טייסים.

התקנה בנוסחה הנוכחי אינה מבחינה בין תובלה אווירית מסחרית "פנים-ארצית" לבין כזו שהיא "בין-לאומית", ומחילה את אמות המידה הבין-לאומיות השייכות לעניין בשני סוגי הטיסות.

לאחר בחינה מחודשת של מדיניותה בתחום, בין היתר בשים לב להתפתחויות בתחום התעופה האזרחית והרפואה התעופתית, החליטה הרשות כי יש מקום לשנות את מדיניותה לעניין זה, כך שמגבלות הגיל בטיסה פנים-ארצית, ישונו כך שיתאפשר גם למי שמלאו לו 60 (בהפעלה של טייס יחיד) וכל עוד לא מלאו לו 65 שנים, ו- 65 שנים (בהפעלה שמחייבת הפעלה על ידי שני אנשים צוות), וכל עוד לא מלאו לו 67 שנים - לשמש בתפקיד טייס, וזאת בהתקיים שורה של תנאים, כפי שיפורטו בהמשך.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית

טיוטת תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס)(תיקון), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3(ב)(1), 6(ב), 46(א) ו- 168 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), לפי הצעת הרשות לפי סעיף 168(ב) לחוק, ובהתאם לסעיף 197 לחוק, לאחר התייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת ולעניין תקנה 9 - בתוקף סמכותי לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021[2] (להלן - חוק עקרונות האסדרה), אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

 

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981[3] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 1, אחרי ההגדרה "טיסה חקלאית" יבוא:

 

 

 

 

""טיסה פנים ארצית" - טיסה שכל נקודות המוצא, הביניים או היעד שלה הן במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל;"   

 

תיקון תקנה 21א

2.  

בתקנה 21א לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

"(א1)  על אף האמור בתקנת משנה (א)(1), רשאי אדם לשמש בתפקיד טייס בתובלה אווירית מסחרית בכלי טיס המופעל על ידי טייס אחד, שהיא טיסה פנים-ארצית, ורשאי מפעיל אווירי להעסיק אדם בתפקיד טייס בכלי טיס המופעל על ידי טייס אחד בטיסה פנים ארצית, אף אם מלאו לאותו אדם 60 שנים וכל עוד לא מלאו לו 65 שנים, ובלבד שמתקיימים כל אלה:

 

 

 

 

(1) לגבי אותו אדם -

 

 

 

 

 

(א)  הוא צבר, טרם מלאו לו 60 שנים, 500 שעות טיסה לפחות בתפקיד טייס-מפקד על כלי טיס מהסוג שהוא מבקש לשמש בו בתפקיד טייס-מפקד לאחר שמלאו לו 60 שנים כאמור, למעט בלון מאויש שלגביו יידרש לצבור 100 שעות טיסה לפחות בתפקיד טייס-מפקד;

 

 

 

 

 

(ב) אם הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס באווירון, מתקיימים לגביו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

(1) מבחן הרמה התקופתי האחרון שנערך לו טרם העסקתו בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית כלל טיסה בנתיבים ובשדות התעופה בהם הוא עתיד לשמש בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית, ואם מבחן הרמה התקופתי האחרון כאמור נערך במדמה, המבחן דימה את הנתיבים ואת שדות התעופה כאמור;

 

 

 

 

 

 

(2) הטיסה כאמור בה הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס היא הטיסה בתובלה אווירית מסחרית שהיא טיסה פנים-ארצית הרביעית שהוא מבצע באותו יום, לכל היותר;

 

 

 

 

 

(ג)  אם הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס בהליקופטר - הוא צבר, טרם הטיסה בה הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס-מפקד, 50 שעות טיסה לפחות בתפקיד טייס-מפקד על כלי הליקופטר מהטיפוס שהוא מבקש לשמש בו בתפקיד טייס-מפקד לאחר שמלאו לו 60 שנים כאמור;

 

 

 

 

 

(ד) אם הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס בהליקופטר או בבלון - מבחן הרמה התקופתי האחרון שנערך לו טרם העסקתו בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית כלל טיסה בנתונים המאפיינים את הטיסות שלגביהן הוא עתיד לשמש בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית, ובכלל זה אתרי ההמראה והנחיתה, משך הטיסה, תוואי הטיסה, תנאי מזג האוויר והסביבה, ואם נערך מבחן הרמה התקופתי האחרון כאמור במדמה, המבחן דימה טיסה בנתונים המאפיינים של הטיסות כאמור;

 

 

 

 

 

(ה)  במסגרת בקשתו לתעודה רפואית הוא המציא לרופא המוסמך סיכום של מצבו הרפואי העדכני, שנערך בידי רופא המשפחה שלו, הכולל את אלה, לפחות;

 

 

 

 

 

 

(1) האבחנות הרפואיות ברשומה הרפואית שלו;

 

 

 

 

 

 

(2) ההפניות הרפואיות לשירותים רפואיים שניתנו לו;

 

 

 

 

 

 

(3) רשימת התרופות שהונפקו לו או שהוא צרך בשנה שקדמה לעריכת הסיכום כאמור;

 

 

 

(א2)    על אף האמור בתקנת משנה (א)(2), רשאי אדם לשמש בתפקיד טייס בתובלה אווירית מסחרית בכלי טיס המופעל על ידי שני טייסים או יותר, שהיא טיסה פנים-ארצית, ורשאי מפעיל אווירי להעסיק אדם בתפקיד טייס בכלי טיס המופעל על ידי שני טייסים או יותר בטיסה פנים ארצית, אף אם מלאו לאותו אדם 65 שנים וכל עוד לא מלאו לו 67 שנים, ובלבד שמתקיימים כל אלה:

 

 

 

 

(1) לגבי אותו אדם -

 

 

 

 

 

(א)  הוא צבר, טרם מלאו לו 65 שנים, 500 שעות טיסה לפחות בתפקיד טייס-מפקד על כלי טיס מהטיפוס שהוא מבקש לשמש בו בתפקיד טייס-מפקד לאחר שמלאו לו 65 שנים כאמור;

 

 

 

 

 

(ב) אם הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס באווירון, מתקיימים לגביו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

(1) מבחן הרמה התקופתי האחרון שנערך לו טרם העסקתו בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית כלל טיסה בנתיבים ובשדות התעופה בהם הוא עתיד לשמש בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית, ואם מבחן הרמה התקופתי האחרון כאמור נערך במדמה, המבחן דימה את הנתיבים ואת שדות התעופה כאמור;

 

 

 

 

 

 

(2) הטיסה כאמור בה הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס היא הטיסה בתובלה אווירית מסחרית שהיא טיסה פנים-ארצית הרביעית שהוא מבצע באותו יום, לכל היותר; 

 

 

 

 

 

(ג)  אם הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס בהליקופטר- מבחן הרמה התקופתי האחרון שנערך לו טרם העסקתו בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית כלל טיסה בנתונים המאפיינים את הטיסות שלגביהן הוא עתיד לשמש בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית, ובכלל זה אתרי ההמראה והנחיתה, משך הטיסה, תוואי הטיסה, תנאי מזג האוויר והסביבה, ואם נערך מבחן הרמה התקופתי האחרון כאמור במדמה, המבחן דימה טיסה בנתונים המאפיינים של הטיסות כאמור;

 

 

 

 

 

(ד) במסגרת בקשתו לתעודה רפואית הוא המציא לרופא המוסמך סיכום של מצבו הרפואי העדכני, שנערך בידי רופא המשפחה שלו, הכולל את אלה, לפחות;

 

 

 

 

 

 

(1) האבחנות הרפואיות ברשומה הרפואית שלו;

 

 

 

 

 

 

(2) ההפניות הרפואיות לשירותים רפואיים שניתנו לו;

 

 

 

 

 

 

(3) רשימת התרופות שהונפקו לו או שהוא צרך בשנה שקדמה לעריכת הסיכום כאמור;

 

 

 

 

(2) לגבי הטייס השני בתא הטייס -

 

 

 

 

 

(א)  הוא צבר 100 שעות טיסה לפחות בתפקיד טייס בתובלה אווירית מסחרית בכלי טיס מאותו טיפוס אותו מבוקש להפעיל עם אדם כאמור בפסקה (1);

 

 

 

 

 

(ב) טרם מלאו לו 65 שנים.

 

 

 

(א3)    בתקנה זו, "יום" - תקופה מחצות הלילה עד חצות הלילה שלאחריו."

 

תיקון התוספת הראשונה

3.  

בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות, בפרק 12, אחרי השורה בספרור 4 תבוא שורה חדשה בספרור, טור א', טור ב' וטור ג' אלה:

 

 

 

"4א

סוג 1

רישיון טייס מסחרי או רישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר שבעת מתן התעודה מלאו לו 60 שנים והוא משמש בתפקיד טייס יחיד בהפעלה של כלי טיס בתובלה אווירית מסחרית;

4 חודשים

 

 

 

סוג 1

רישיון טייס מסחרי או רישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר שבעת מתן התעודה מלאו לו 65 שנים והוא משמש בתפקיד טייס בתובלה אווירית מסחרית

4 חודשים"

 

הוספת תקנה 329ב

4.  

אחרי תקנה 329א לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"בחינה ראשונה לפי חוק עקרונות האסדרה

329ב.

המנהל יפרסם באתר האינטרנט של הרשות את המועד לבחינה ראשונה של תיקונים לתקנות אלה שחל עליהם סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021[4]."

 

בחינה ראשונה לפי חוק עקרונות האסדרה

5.  

הרשות תבצע בחינה ראשונה של תקנות אלה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה בתום 5 שנים מיום תחילתן.

 

 

 

 

 

 

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)

 (חמ 3-669-ת1)

 

__________________

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים


 

 

דברי הסבר

כללי

תקנה 21א לתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), תשמ"א-1981 (להלן ­- התקנות העיקריות), שעניינה הגבלת גיל טייס בטיסה מסחרית, עודכנה לאחרונה ב- 2019 (ק"ת תשע"ט מס' 8180) וזאת במטרה להתאים את התקנה להוראות נספח 1 לאמנת שיקגו.

בין היתר, התיקון האמור נועד לאפשר ציוות בשני טייסים שמלאו להם 60 שנים וטרם מלאו להם 65 שנים וכן להשית את מגבלת הגיל לסוג מסוים של הפעלה מסחרית - תובלה אווירית מסחרית (Commercial Air Transport Operation) - ולא לכלל הסוגים של הפעלה מסחרית.

מגבלת גיל טייסים בתובלה אווירית מסחרית בין-לאומית נקבעה בשל הסיכון לתאונה קטלנית עקב חדלון פתאומי של הטייס בשלבים הקריטיים של הטיסה (in flight incapacitation), ומבוססת על מודל ניהול סיכונים של סיכון לתאונה קטלנית של 1x10-9.

רת"א בחנה ומצאה, כי קיימת בעולם התעופה מגמה של העלאת גיל טייסים בתובלה אווירית מסחרית, בכפוף למגבלות שונות שנקבעו על ידי גופי האסדרה השונים כפי שיוצג להלן.  

כך, נמצא כי באוסטרליה, יפן וקנדה אין מגבלת גיל כלל, בעוד ארה"ב, שוויץ וניו זילנד אשר קבעו מגבלת גיל בהתאם לסטנדרט הבין-לאומי, לא החילו מגבלת גיל בתובלה אווירית מסחרית פנים ארצית. באירופה - על אף שמבחינה אסדרתית EASA קבעו הוראות שנמצאות בהלימה מלאה לסטנדרט של ICAO ואינן מתירות למי שמלאו לו 65 שנים לשמש בתפקיד טייס בתובלה אווירית מסחרית, ישנן 9 מדינות באיחוד האירופי, בהן גרמניה, אוסטריה, פולין, הונגריה, שוויץ, צרפת, סלובקיה, פינלנד והולנד, אשר מבצעות פעילות של פינוי רפואי בחירום (EMS) תחת "פטור" ממגבלת הגיל שנקבעה על ידי EASA לתובלה אווירית מסחרית.

בדומה לגופי האסדרה המדוברים, רת"א סבורה כי בהיעדר נתונים המעידים באופן מובהק על גידול משמעותי בסיכון לחידלון פתאומי של טייס כתוצאה מפגיעה בכושר הבריאות של הטייס מעל גיל 60, ניתן להעלות את מגבלת גיל הטייסים בתובלה אווירית מסחרית בהתאם, תוך מיתון הסיכון הכרוך בכך בשורה של אמצעים לאיפחות הסיכון, בדגש על בחינה רפואית תדירה ומעמיקה יותר של הטייס, הכוללת העברת סיכום מידע רפואי מרופא משפחה (אשר כולל מידע מפורט יותר בנוגע למצבו הרפואי של הטייס), דרישות ניסיון נוספות, הצבת מגבלות נוספות על מספר הטיסות שאותו טייס מבצע, ביצוע מבחן רמה המתאים לאופי ההפעלה הנדרש מאותו הטייס, וכן ,ככל שישים בהפעלה הדורשת שני אנשי צוות, הימצאותו של טייס נוסף, "מנוסה וצעיר" בתא הטייס, באופן שיש בו כדי למתן את הסיכון האמור.

יחד עם זאת, מבקשת רת"א להשית את ההסדר אך ורק על תעופה פנים ארצית, וזאת לאור העובדה ש ICAO טרם שינה את הסטנדרטים הנוגעים לעניין בנספח 1 לאמנה, ומשמעות הסרת מגבלת הגיל לגבי תעופה בין-לאומית היא אי-עמידה בהוראות לפי האמנה והצורך בקבלת אישור פרטני של כל מדינה ומדינה בשמיה פועלים כלי טיס ישראליים, מה שעלול להכביד בצורה משמעותית על טיסות בתובלה אווירית מסחרית בין-לאומית.

הסמכות לקבוע את התקנות

סעיף 3(ב) לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן - החוק) מורה כי: "השר, באישור הוועדה, רשאי לקבוע תנאים למתן רישיון עובד טיס או הגדר, ובכלל זה הוראות בעניינים אלה: (1) דרישת גיל מזערי או גיל מרבי...".

סעיף 6(ב)(2) ו- (3) לחוק מורה כי: " השר, בהתייעצות עם שר הבריאות, רשאי לקבוע הוראות בעניינים אלה... (2) סוגי תעודות רפואיות שיינתנו בידי רופא הרשות או רופא מוסמך; (3) תקופת תוקפה של תעודה רפואית ותנאים לפקיעת תוקפה...".

סעיף 46 לחוק מורה כי: "השר רשאי לקבוע חובות, הגבלות ותנאים נוספים שיחולו על בעל רישיון, ובכלל זה... חובה להעסיק כוח אדם בעל ניסיון וכשירות מתאימים ופעולות שעל בעל רישיון לנקוט במטרה להכשיר ולהדריך את כוח האדם האמור ולשמור על כשירותו...".

סעיף 142 לחוק קובע כי דינו של מי שעשה אחד אחד מאלה דינו מאסר שנה: "עובד טיס שהפר תנאי מתנאי רישיונו או הגדר ברישיונו, בניגוד להוראות סעיף 2, או הפר חובה, הגבלה או תנאי החלים עליו לפי סעיפים 9 או 46(א)(3) ו- (4)" (שם בסעיף קטן (א)(1)), וכן "בעל רישיון הפעלה אווירית שהפר תנאי מתנאי רישיונו או הוראה מההוראות הקבועות במפרטי ההפעלה המהווים חלק מרישיונו, בניגוד להוראות סעיף 17(ב), או הפר חובה החלה עליו לפי סעיפים 19(3) או 46(א)(1) עד (4)" (שם בסעיף קטן (א)(8)). 

סעיף 168 לחוק הטיס מורה כי: "השר ממונה על ביצוע הוראות חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו, בין השאר בעניינים אלה...".  

לפיכך, מבוקש לקבוע את התקנות המוצעות לפי סעיפים 3(ב), 6(ב), 46(א) ו- 168 לחוק הטיס.

התקנות המוצעות מבקשות לקבוע, בין היתר, תקופת תוקף לתעודה רפואית למי שמלאו לו 65 שנים וטרם מלאו לו 67 שנים, ולכן הן טעונות התייעצות עם שר הבריאות. 

כמו-כן, התקנות המוצעות מבקשות לקבוע (או שמא: לשנות) דרישות לגבי גיל מירבי, הטעונות את אישור וועדת הכלכלה לפי סעיף 3(ב)(1) לחוק הטיס.

התקנות המוצעות הן פרי הצעת רת"א, ולכן מתקיימות הוראות סעיף 168(ב) לחוק הטיס.

כמו-כן, בשים לב לכך שהתקנות המוצעות גם קובעות "עבירות ועונשים" (ראו, למשל, בסעיפים 142(א)(1) ו- 142(א)(8) לחוק הטיס), הרי שהן טעונות את אישור ועדת הכלכלה של הכנסת, וזאת לפי הוראות סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

לתקנה 1 לתיקון המוצע, שעניינה: "עדכון תקנה 1"

מבוקש להוסיף לתקנה 1, שעניינה : "הגדרות", הגדרות ל"טיסה פנים ארצית", שכן מבוקש להחיל את ההסדר המוצע להעלאת גיל טייסים אך ורק על תובלה אווירית מסחרית פנים ארצית, ולכן יש להגדירה.

כך, מבוקש לקבוע כי "טיסה פנים ארצית" תהיה טיסה שכל נקודות המוצא, הביניים או היעד שלה הן במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל, וזאת על מנת להבטיח שההסדר לא יוחל על הפעלה המתבצעת מחוץ למדינה ובכך מדינת ישראל לא תעמוד בסטנדרט הבינ"ל של ICAO (לתקנה 1 המוצעת).

לתקנה 2 לתיקון המוצע, שעניינה: "עדכון תקנה 21א"

תקנה 21א, שעניינה: "גיל מרבי לטייס בתובלה אווירית" קובעת כי:

21א.  (א)  לא ישמש אדם טייס בתובלה אווירית מסחרית ולא יעסיק מפעיל אווירי טייס בתובלה כאמור–

(1) בכלי טיס המופעל על ידי טייס אחד – אם מלאו לטייס 60 שנים;

(2) בכלי טיס המופעל על ידי שני טייסים או יותר – אם מלאו לטייס 65 שנים.

 

מבוקש להוסיף לכלל הקבוע בתקנה 21א לגבי איסור שימוש בתפקיד טייס של מי שמלאו לו 65 שנים שני "יוצאים מהכלל", כפי שיפורט להלן.

הראשון, מאפשר לאדם לעסוק, ולמפעיל אווירי להעסיק, טייס שמלאו לו 60 שנים, בכלי טיס המופעל על ידי טייס יחיד, עד מלאת לו 65 שנים, בתובלה אווירית מסחרית פנים ארצית בלבד, בכפוף למגבלות המצוינות בתקנה.

כך, מבוקש לאפשר חריגה מהמגבלה בתקנת משנה (א)(1), על אף הסיכון המוגבר שבהפעלה על ידי טייס יחיד מעל גיל 60, וזאת כתלות ביכולתו של אותו טייס להוכיח ניסיון טיסה שקול אל מול הגידול בסיכון, מתוך הבנה כי לניסיון בטיסה השפעה על בטיחות הטיסה.

מכיוון שבין סוגי כלי הטיס קיימת שונות רבה במורכבות הפעלתם, מה שמשליך על הניסיון הנדרש לצבירת ביטחון בהפעלה בטוח של הכלי, הוחלט לקבוע כי ניסיון מספיק לצורך זה יהיה 500 שעות בתור טייס מפקד בכלי טיס שהינם מטוס או מסוק ו- 100 שעות כטייס מפקד בכלי טיס מסוג בלון מאויש. טייסי בלונים מאוישים אינם צוברים שעות טיסה במספר שקול לזה של טייסי מטוסים ומסוקים בהפעלה מסחרית. עם זאת, הפעלת בלון מאויש פשוטה ביחס להפעלת מטוס או מסוק, ולכן לא נדרש ניסיון רב כשם שנדרש בסוגי כלי הטיס הללו, ודי בניסיון המוצע כדי לספק את רמת הבטיחות הנדרשת (לתקנה 21א(א1)(1)(א) לתקנות העיקריות המוצעת). 

לעניין ניסיון ספציפי על טיפוס כלי הטיס המבוקש להפעלה לאחר גיל 60 - למרבית המטוסים המופעלים בהפעלה יחיד לא נדרש הגדר טיפוס ייעודי למטוס מהטיפוס המסוים אותו מבוקש להטיס, והטייס נדרש להגדר "קבוצתי" בלבד. לעומת זאת, הליקופטרים נבדלים זה מזה בצורת הפעלתם - מה שמביא לכך שהטסת כל טיפוס הליקופטר דורשת הוספת "הגדר טיפוס", עם הכשרה ייעודית, לרישיונו של הטייס. כדי להוכיח ניסיון טיסה שקול אל מול הגידול בסיכון (כאמור לעיל), מבוקש לקבוע כי על הטייס לצבור ניסיון טיסה על אותו הטיפוס אותו הוא מבקש להטיס לאחר מלאת לו 60 שנים, מעבר לניסיון הכולל הנדרש בהפעלת סוג כלי טיס. על כן, לטייס-מפקד של הליקופטר, מבוקש כי במסגרת אותו הניסיון הנדרש יצבור 50 שעות טיסה לפחות בתפקיד טייס-מפקד על הליקופטר מהטיפוס הספציפי שהוא מבקש לשמש בו בתפקיד טייס-מפקד בתובלה אווירי מסחרית.

בנקודה זו יודגש כי נוסח התקנה מאפשר צבירת ניסיון זה בכל הפעלה של כלי הטיס - לאו דווקא רק בתובלה אווירית מסחרית. כך, אם טייס הליקופטרים מבקש "לעבור טיפוס" אחרי גיל 60, יוכל לצבור את הניסיון הנדרש בתקנה על הטיפוס המבוקש בהפעלה כללית, או בהפעלה מסחרית שהיא "עבודות אוויר", ללא סיכון "הנוסע המשלם" בתקופת צבירת ניסיון זה, ולאחר שצבר ניסיון על הטיפוס - יוכל להמשיך בביצוע תובלה אווירית מסחרית עד לגיל 65. (לתקנה 21א)(1)(ג))

כמו כן, מבוקש לקבוע כי טייס המבקש לחרוג מהוראות התקנה בכלי טיס הדורש טייס יחיד יידרש, טרם העסקתו בתפקיד טייס בטיסה פנים ארצית, לעבור מבחן רמה (מבחן אשר נערך אחת לשנה כנדרש לפי תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981) מתאים למאפייני הטיסה בהם הוא עתיד לשמש בתפקיד טייס.

הדבר נועד להביא לכך שלטייס הכשרה מתאימה ותדירה להפעלה אליה הוא מיועד, וכי מבחני הרמה שהוא עובר אינם מאפיינים את תפקידו. מאפייני הטיסה הללו נבדלים כתלות בקטגורית כלי הטיס. כך, במטוסים, מאפייני הטיסה נבדלים בעיקר בנתיבים ושדות התעופה וציפיית המאסדר הינה שמבחן הרמה יבוצע בטיסה שמדמה מאפיינים אלו. לעומת זאת, במסוקים ובלונים, מאפייני הטיסה כוללים את אתר ההמראה והנחיתה, משך הטיסה ותוואי הטיסה. במקרה זה המאסדר מבקש כי מבחן הרמה יכלול מאפיינים ייחודיים אלו.

יצוין כי טיסה פנים ארצית מתאפיינת בכך שאף שהיא טיסה קצרה יחסית מבחינת משכה, הרי שהיא מאתגרת מקצועית, בכך שהיא "מורכבת" בעיקר משלבים קריטיים - המראה ונחיתה - כאשר משך השיוט בה הוא קצר עד מאוד, מה שמטיל עומס משמעותי על המשמשים בה. מכאן החשיבות בהתאמת מבחני הרמה ובייעודם לטיסות כאלה (לתקנה 21א(א1)(1)(ב)(1) ו- (ד) לתקנות העיקריות המוצעת).

בהקשר זה, לגבי מטוס, מבוקש גם להגביל את מספר הטיסות שטייס שמלאו לו 60 שנים וטרם מלאו לו 65 שנים, המועסק בטיסה פנים ארצית, יכול לבצע ביום שקדם ליום בו הוא מבקש להפעיל את המטוס בטיסה פנים ארצית.

כפי שפורט לעיל, אף שטיסה פנים ארצית קצרה במשכה, הרי שהעומס שהיא יוצרת על הטייסים הוא גדול, בשל משכם של השלבים הקריטיים של הטיסה (המראה ונחיתה) ביחס לשלב השיוט בה (קצר עד מאוד, וכמעט שלא מאפשר התאוששות בין השלבים הקריטיים).

לפיכך, כחלק מאמצעי אפחות הסיכון הכרוך בהפעלה כאמור, מבוקש, לגבי מטוס, להגביל את מספר ההמראות והנחיתות שטייס שמלאו לו 60 שנים וטרם מלאו לו 65 שנים יכול לבצע ביום שלפני הטיסה אליה הוא עתיד לצאת, וזאת באמצעות הקביעה כי הטיסה בה הוא מבקש לשמש בתור טייס בתובלה אווירית מסחרית תהיה, לכל היותר, הטיסה הרביעית מסוג זה שהוא מקיים באותו יום.

באופן זה מבוקש למתן את העומס שטיסות פנים ארציות מרובות בתובלה אווירית מסחרית עלולות להטיל על הטייס באופן שעלול לפגוע ביכולתו לבצע הפעלה בטוחה. עם זאת, אין כוונה בעת הזו להגבילו מלבצע טיסות בהפעלה כללית (לתקנה 21א(א1)(1)(ב)(2) לתקנות העיקריות המוצעת).

עוד מבוקש לקבוע כי על מנת להבטיח את כושרו הבריאותי של הטייס, בצורה מעמיקה יותר מבדיקות השגרה הנדרשות לפי התוספת הראשונה לתקנות העיקריות, על אותו טיס להמציא לרת"א תיק רפואי מלא מרופא המשפחה הכולל תיעוד אבחנות רפואיות, הפניות רפואיות ותרופות שהונפקו לו.

המידע הנוסף והמקיף שנדרש, מאפשר לרופא המוסמך לקבל תמונה מלאה ושלמה יותר בנוגע למצבו הרפואי של אותו טייס, אשר לרוב אינה מתקבלת מתהליך הבדיקה הרפואית הסטנדרטי לקבלת תעודה רפואית (לתקנה 21א(א1)(1)(ד) לתקנות העיקריות המוצעת).

השני מאפשר לאדם לעסוק ולמפעיל אווירי להעסיק טייס שמלאו לו 65 שנים בכלי טיס המופעל על-ידי שני טייסים או יותר, עד מלאת לו 67 שנים, בתובלה אווירית מסחרית פנים ארצית בלבד, בכפוף למגבלות שיפורטו להלן.

כך, מבוקש לקבוע מגבלות זהות לאלה שנקבעו בתקנת משנה (א1) לתקנות העיקריות המוצעת לעיל, הנוגעות למבחן הרמה, מספר הטיסות המירבי האפשרי לאותו "יום", והבדיקות הרפואיות, ולהתאים את נוסחן לטווח הגילים שבין 65 שנים ל- 67 שנים, שכן רת"א סבורה שאמצעי איפחות אלה, על אותו טייס, מספקים בהקשר של הפעלה בצוות של שני טייסים לפחות (לתקנה 21א(א2)(1) לתקנות העיקריות המוצעת). בהקשר של ניסיון מבוקש (500 שעות טיסה בתפקיד טייס-מפקד על כלי טיס מהטיפוס המתאים) - כאן לא נדרשת הבחנה בין הגדר "קבוצתי" למטוסים מול "הגדר טיפוס" למסוקים" (כאמור בדברי הסבר לתקנה 21א)(1)(ג) לעיל), משום שכלל כלי הטיס[5] הדורשים הפעלה על ידי שני טייסים או יותר מחייבים הגדר טיפוס להפעלתם - ומכאן שנכון לדרוש כי כלל הניסיון הנדרש יהיה על הטיפוס של כלי הטיס אותו הם מבקשים להטיס לאחר מלאת להם 65 שנים.

כמו כן, מבוקש לקבוע מגבלה על המפעיל האווירי בציוות אנשי הצוות להפעלה כאמור.

לעניין זה מבוקש לקבוע כי הטייס המצוות לאותו טייס שמלאו לו 65 שנים, יהיה טייס שטרם מלאו לו 65 שנים וכן "טייס מנוסה", כמפורט שם, וזאת על מנת להפחית את הסיכון לבטיחות.

רת"א רואה, בדומה לאופן שבו מתייחסים לכך המפעילים האוויריים היום במסגרת הסע"מ שלהם, וכן בדומה לנהוג לפי תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981, כי טייס ייחשב בתור "טייס מנוסה" לעניין זה, אם צבר 100 שעות טיסה בתפקיד טייס על אותו טיפוס כלי הטיס (לתקנה 21א(א2)(2) לתקנות העיקריות המוצעת).

כן מבוקש להוסיף לתקנה המוצעת הגדרה חדשה היפה לעניין תקנה זו למילה "יום", המשמשת בהקשר של מספר הטיסות המירבי שמורשה טייס לפי התקנה המוצעת לעשות בפרק זמן נתון.

ההגדרה המוצעת מעתיקה למעשה את ההגדרה הקיימת בחוק הפרשנות, התשמ"א-1981, למילה "יום". אף שהגדרה זו שבפקודה חלה לעניין זה אף אם אינה קבועה במפורש בתקנות העיקריות (בתור הגדרה כללית בחקיקה הישראלית המוחלת מכוח החוק האמור), הרי שכדי למנוע ספק לגבי המשמעות שמבוקש לייחס לתיבה "יום" בהקשר זה - ולהבהיר כי הכוונה אינה ל- 24 השעות שלפני הטיסה האמורה אלא לאותו היום במובן שההגדרה נוקבת בו - מבוקש להוסיפה במפורש בהקשר הפרטני של ההסדר המוצע לעניין גיל טייסים (לתקנה 21א(א3) לתקנות העיקריות המוצעת) (לתקנה 2 המוצעת).

לתקנה 3 לתיקון המוצע, שעניינה: "תיקון התוספת הראשונה"

פרק 12 לתוספת הראשונה לתקנות העיקריות, שעניינו: "תוקף תעודה רפואית", קובע את משך תוקפה של תעודה למבקש או לבעל רישיון עובד טיס, כתלות בסוג דרגת הבריאות (טור א') ונסיבות ההפעלה (טור ב').

תוקף תעודה רפואית עבור תעודה רפואית סוג 1 מעל גיל 60 הקבוע היום הינו 6 חודשים, זאת בצד הקביעה בתקנות לפיה לא ניתן לשמש בתפקיד טייס בתובלה אווירית מסחרית מעל גיל 65, ולכן ההסדר בפועל חל לגבי מי שטרם מלאו לו 65 שנים.

בהמשך לאמור לעיל והרצון לאפשר למי שמלאו לו 60 שנים או 65 שנים, בהתאמה ולפי העניין, לשמש בתור טייס בתובלה אווירית מסחרית בטיסה פנים ארצית, מבוקש לקבוע תוקף חדש וקצר יותר של 4 חודשים, לתעודה רפואית סוג 1, הן לטייס שמלאו לו 60 שנים והוא משמש כטייס יחיד בתובלה אווירית מסחרית בטיסה פנים ארצית והן לטייס שמלאו לו 65 שנים והוא משמש בצוות של שני טייסים לפחות בתובלה אווירית מסחרית בטיסה פנים ארצית, וזאת כאמצעי איפחות נוסף כנגד העלאת גיל הטייסים בו עוסק התיקון.

הדבר יאפשר לרופא המוסמך, לאמוד את כושרו הבריאותי של המבקש לעתים תכופות יותר, וזאת על מנת לוודא כי המבקש ממשיך להיות כשיר לעסוק בתובלה אווירית מסחרית (בכפוף להתניות הנוספות המוצעות בתיקון).

כך, תוקפה של התעודה הרפואית, וכן המידע הרפואי הנוסף והמקיף אשר מבוקש מהמבקש לספק, כמוצע בתיקון לתקנה 21א לתקנות העיקריות, מספקים אמצעי איפחות מספקים כנגד העלאת גיל הטייסים המוצעת בתיקון זה (לתקנה 3 המוצעת).

לתקנה 4 לתקנות המוצעות שעניינה: "הוספת תקנה 329ב"

מבוקש להוסיף תקנה חדשה, "329ב" מספרה, שעניינה: "בחינה ראשונה לפי חוק עקרונות האסדרה", לשם ביצוע הוראות סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה. לפי הסעיף האמור: " מאסדר המבקש להציע או לקבוע אסדרה, למעט הצעת חוק, יקבע בה הוראה לעניין בחינתה לפי הוראות סעיף קטן (ג) בתום תקופה שתיקבע בהוראה ושלא תעלה על עשר שנים מיום כניסתה לתוקף של האסדרה..." (ראו שם, בסעיף קטן (א)).

במטרה ליצור שקיפות ופומביות של התיקונים השונים שייערכו בתקנות העיקריות לעניין זה, מבוקש לקבוע כי המנהל יפרסם באתר האינטרנט של הרשות את המועד לבחינה ראשונה של תיקונים לתקנות העיקריות שחל עליהם סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה. באופן זה ירוכזו במקום אחד, פתוח לעיון הציבור, התיקונים השונים שייערכו בתקנות העיקריות והמועדים לבחינתם. 

לתקנה 5 לתקנות המוצעות שעניינה: "בחינה ראשונה לפי חוק עקרונות האסדרה"

בהמשך לאמור לעיל מבוקש לקבוע כי הבחינה הראשונה של התקנות שמוצע לקבוע או לשנות בתקנות אלה יהיה בתום 5 שנים מיום תחילתן.

יצוין כי לאור אופיו המקל של התיקון והיעדר הצורך בהיערכות ליישומו, מבוקש כי תחילתו תהיה ביום פרסומו, ולכן לא מבוקש לקבוע מועד תחילה מסוים.


 

נוסח משולב[6]

            "טיסה חקלאית" – טיסה שבה מבצעים פעולות של הטלת חומרי הדברה או דשנים על ידי פיזור, ריסוס, איבוק או עישון;

"טיסה פנים ארצית" - טיסה שכל נקודות המוצא, הביניים או היעד שלה הן במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל;

          "טיסת ניסוי" – טיסה שנועדה להראות עמידה בדרישות לצורך הוצאת תעודת סוג ותעודת סוג- תוספת, וטיסה שנועדה לבסס שינויי תכן גדולים...

 

21א.  (א)  לא ישמש אדם טייס בתובלה אווירית מסחרית ולא יעסיק מפעיל אווירי טייס בתובלה כאמור–

(1) בכלי טיס המופעל על ידי טייס אחד – אם מלאו לטייס 60 שנים;

(2) בכלי טיס המופעל על ידי שני טייסים או יותר – אם מלאו לטייס 65 שנים.

 (א1) על אף האמור בתקנת משנה (א)(1), רשאי אדם לשמש בתפקיד טייס בתובלה אווירית מסחרית בכלי טיס המופעל על ידי טייס אחד, שהיא טיסה פנים-ארצית, ורשאי מפעיל אווירי להעסיק אדם בתפקיד טייס בכלי טיס המופעל על ידי טייס אחד בטיסה פנים ארצית, אף אם מלאו לאותו אדם 60 שנים וכל עוד לא מלאו לו 65 שנים, ובלבד שמתקיימים כל אלה:

(1) לגבי אותו אדם -

(א) הוא צבר, טרם מלאו לו 60 שנים, 500 שעות טיסה לפחות בתפקיד טייס-מפקד על כלי טיס מהסוג שהוא מבקש לשמש בו בתפקיד טייס-מפקד לאחר שמלאו לו 60 שנים כאמור, למעט בלון מאויש שלגביו יידרש לצבור 100 שעות טיסה לפחות בתפקיד טייס-מפקד;

(ב) אם הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס באווירון, מתקיימים לגביו כל אלה:

(1) מבחן הרמה התקופתי האחרון שנערך לו טרם העסקתו בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית כלל טיסה בנתיבים ובשדות התעופה בהם הוא עתיד לשמש בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית, ואם מבחן הרמה התקופתי האחרון כאמור נערך במדמה, המבחן דימה את הנתיבים ואת שדות התעופה כאמור;

(2) הטיסה כאמור בה הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס היא הטיסה בתובלה אווירית מסחרית שהיא טיסה פנים-ארצית הרביעית שהוא מבצע באותו יום, לכל היותר;     

(ג)  אם הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס בהליקופטר - הוא צבר, טרם הטיסה בה הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס-מפקד, 50 שעות טיסה לפחות בתפקיד טייס-מפקד על כלי הליקופטר מהטיפוס שהוא מבקש לשמש בו בתפקיד טייס-מפקד לאחר שמלאו לו 60 שנים כאמור;

(ד) אם הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס בהליקופטר או בבלון - מבחן הרמה התקופתי האחרון שנערך לו טרם העסקתו בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית כלל טיסה בנתונים המאפיינים את הטיסות שלגביהן הוא עתיד לשמש בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית, ובכלל זה אתרי ההמראה והנחיתה, משך הטיסה, תוואי הטיסה, תנאי מזג האוויר והסביבה, ואם נערך מבחן הרמה התקופתי האחרון כאמור במדמה, המבחן דימה טיסה בנתונים המאפיינים של הטיסות כאמור;

(ה) במסגרת בקשתו לתעודה רפואית הוא המציא לרופא המוסמך סיכום של מצבו הרפואי העדכני, שנערך בידי רופא המשפחה שלו, הכולל את אלה, לפחות:

(1) האבחנות הרפואיות ברשומה הרפואית שלו;

(2) ההפניות הרפואיות לשירותים רפואיים שניתנו לו;

(3) רשימת התרופות שהונפקו לו או שהוא צרך בשנה שקדמה לעריכת הסיכום כאמור;

(א2) על אף האמור בתקנת משנה (א)(2), רשאי אדם לשמש בתפקיד טייס בתובלה אווירית מסחרית בכלי טיס המופעל על ידי שני טייסים או יותר, שהיא טיסה פנים-ארצית, ורשאי מפעיל אווירי להעסיק אדם בתפקיד טייס בכלי טיס המופעל על ידי שני טייסים או יותר בטיסה פנים ארצית, אף אם מלאו לאותו אדם 65 שנים וכל עוד לא מלאו לו 67 שנים, ובלבד שמתקיימים כל אלה:

(1) לגבי אותו אדם -

(א) הוא צבר, טרם מלאו לו 65 שנים, 500 שעות טיסה לפחות בתפקיד טייס-מפקד על כלי טיס מהטיפוס שהוא מבקש לשמש בו בתפקיד טייס-מפקד לאחר שמלאו לו 65 שנים כאמור;

(ב) אם הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס באווירון, מתקיימים לגביו כל אלה:

(1) מבחן הרמה התקופתי האחרון שנערך לו טרם העסקתו בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית כלל טיסה בנתיבים ובשדות התעופה בהם הוא עתיד לשמש בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית, ואם מבחן הרמה התקופתי האחרון כאמור נערך במדמה, המבחן דימה את הנתיבים ואת שדות התעופה כאמור;

(2) הטיסה כאמור בה הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס היא הטיסה בתובלה אווירית מסחרית שהיא טיסה פנים-ארצית הרביעית שהוא מבצע באותו יום, לכל היותר; 

(ג)  אם הוא מבקש לשמש בתפקיד טייס בהליקופטר - מבחן הרמה התקופתי האחרון שנערך לו טרם העסקתו בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית כלל טיסה בנתונים המאפיינים את הטיסות שלגביהן הוא עתיד לשמש בתפקיד טייס בטיסה הפנים ארצית, ובכלל זה אתרי ההמראה והנחיתה, משך הטיסה, תוואי הטיסה, תנאי מזג האוויר והסביבה, ואם נערך מבחן הרמה התקופתי האחרון כאמור במדמה, המבחן דימה טיסה בנתונים המאפיינים של הטיסות כאמור;

(ד) במסגרת בקשתו לתעודה רפואית הוא המציא לרופא המוסמך סיכום של מצבו הרפואי העדכני, שנערך בידי רופא המשפחה שלו, הכולל את אלה, לפחות:

(1) האבחנות הרפואיות ברשומה הרפואית שלו;

(2) ההפניות הרפואיות לשירותים רפואיים שניתנו לו;

(3) רשימת התרופות שהונפקו לו או שהוא צרך בשנה שקדמה לעריכת הסיכום כאמור;

(2) לגבי הטייס השני בתא הטייס -

(א) הוא צבר 100 שעות טיסה לפחות בתפקיד טייס בתובלה אווירית מסחרית בכלי טיס מאותו טיפוס אותו מבוקש להפעיל עם אדם כאמור בפסקה (1);

(ב) טרם מלאו לו 65 שנים.

(א3) בתקנה זו, "יום" - תקופה מחצות הלילה עד חצות הלילה שלאחריו

 


 

פרק 12: תוקף תעודה רפואית

משך תוקפה של תעודה למבקש או לבעל רישיון עובד טיס בנסיבות כמפורט בטור ב', לדרגת בריאות כמפורט בטור א', יהיה לפי המפורט בטור ג' לצדם:

ספרור

טור א'

דרגת בריאות

טור ב'

למבקש או לבעל –

טור ג'

תקופת תוקף התעודה הרפואית

1

סוג 1

רישיון טייס מסחרי ובו הגדר אווירון, אווירון זעיר, ספינת אוויר או רוטורקרפט, שבעת מתן התעודה טרם מלאו לו 40 שנים, או שבעת מתן התעודה מלאו לו 40 שנים אך טרם מלאו לו 60 שנים והוא אינו משמש בתפקיד טייס יחיד בהפעלה של כלי טיס לשם הסעת נוסעים בתמורה, או שבעת מתן התעודה מלאו לו 60 שנים והוא אינו משמש בתפקיד טייס בהפעלה מסחרית של כלי טיס

12 חודשים או, אם הוא משמש בתפקיד טייס יחיד בהפעלה של כלי טיס לשם הסעת נוסעים בתמורה – עד יום מלאת לו 40 שנים וחצי או, אם הוא משמש בתפקיד טייס בהפעלה מסחרית של כלי טיס – עד יום מלאת לו 60 שנים וחצי, הכול לפי המוקדם מביניהם

2

סוג 1

רישיון טייס מסחרי ובו הגדר אווירון, אווירון זעיר, ספינת אוויר או רוטורקרפט, שבעת מתן התעודה מלאו לו 40 שנים והוא משמש בתפקיד טייס יחיד בהפעלה של כלי טיס לשם הסעת נוסעים בתמורה או שבעת מתן התעודה מלאו לו 60 שנים והוא משמש בתפקיד טייס בהפעלה מסחרית של כלי טיס

6 חודשים

3

סוג 1

רישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר, שבעת מתן התעודה טרם מלאו לו 40 שנים, או שבעת מתן התעודה מלאו לו 40 שנים אך טרם מלאו לו 60 שנים והוא אינו משמש בתפקיד טייס יחיד בהפעלה של כלי טיס לשם הסעת נוסעים בתמורה או שבעת מתן התעודה מלאו לו 60 שנים והוא אינו משמש בתפקיד טייס בהפעלה מסחרית של כלי טיס

12 חודשים או, אם הוא משמש בתפקיד טייס יחיד בהפעלה של כלי טיס לשם הסעת נוסעים בתמורה – עד יום מלאת לו 40 שנים וחצי, או, אם הוא משמש בתפקיד טייס בהפעלה מסחרית של כלי טיס – עד יום מלאת לו 60 שנים וחצי, הכול לפי המוקדם מביניהם

4

סוג 1

רישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר, שבעת מתן התעודה מלאו לו 40 שנים והוא משמש בתפקיד טייס יחיד בהפעלה של כלי טיס לשם הסעת נוסעים בתמורה או שבעת מתן התעודה מלאו לו 60 שנים והוא משמש בתפקיד טייס בהפעלה מסחרית של כלי טיס

6 חודשים

סוג 1

רישיון טייס מסחרי או רישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר שבעת מתן התעודה מלאו לו 60 שנים והוא משמש בתפקיד טייס יחיד בהפעלה של כלי טיס בתובלה אווירית מסחרית;

4 חודשים

סוג 1

רישיון טייס מסחרי או רישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר שבעת מתן התעודה מלאו לו 65 שנים והוא משמש בתפקיד טייס בתובלה אווירית מסחרית;

4 חודשים

5

סוג 2

רישיון טייס מתלמד, שבעת מתן התעודה טרם מלאו לו 40 שנים

60 חודשים או עד יום מלאת לו 42 שנים, לפי המוקדם מביניהם

6

סוג 2

רישיון טייס מתלמד, שבעת מתן התעודה מלאו לו 40 שנים אך טרם מלאו לו 50 שנים

24 חודשים או עד יום מלאת לו 51 שנים, לפי המוקדם מביניהם

7

סוג 2

רישיון טייס מתלמד, שבעת מתן התעודה מלאו לו 50 שנים

12 חודשים

8

סוג 2

רישיון טייס פרטי ובו הגדר אווירון, אווירון זעיר, ספינת אוויר או רוטורקרפט, שבעת מתן התעודה טרם מלאו לו 40 שנים

60 חודשים או עד יום מלאת לו 42 שנים, לפי המוקדם מביניהם

9

סוג 2

רישיון טייס פרטי ובו הגדר אווירון, אווירון זעיר, ספינת אוויר או רוטורקרפט, שבעת מתן התעודה מלאו לו 40 שנים אך טרם מלאו לו 50 שנים

24 חודשים או עד יום מלאת לו 51 שנים, לפי המוקדם מביניהם

10

סוג 2

רישיון טייס פרטי ובו הגדר אווירון, אווירון זעיר, ספינת אוויר או רוטורקרפט, שבעת מתן התעודה מלאו לו 50 שנים

12 חודשים

11

סוג 2

רישיון טייס ובו הגדר דאון או בלון מאויש, שבעת מתן התעודה טרם מלאו לו 40 שנים

60 חודשים או עד יום מלאת לו 42 שנים, לפי המוקדם מביניהם

12

סוג 2

רישיון טייס ובו הגדר דאון או בלון מאויש, שבעת מתן התעודה מלאו לו 40 שנים אך טרם מלאו לו 50 שנים

24 חודשים או עד יום מלאת לו 51 שנים, לפי המוקדם מביניהם

13

סוג 2

רישיון טייס ובו הגדר דאון או בלון מאויש, שבעת מתן התעודה מלאו לו 50 שנים

12 חודשים

14

סוג 2

רישיון נווט טיס

12 חודשים

15

סוג 2

רישיון טכנאי טיס

12 חודשים

16

סוג 3

רישיון מפקח על תנועה אווירית, שבעת מתן התעודה טרם מלאו לו 40 שנים

48 חודשים או עד יום מלאת לו 51 שנים, לפי המוקדם מביניהם

17

סוג 3

רישיון מפקח על תנועה אווירית, שבעת מתן התעודה מלאו לו 40 שנים אך טרם מלאו לו 50 שנים

24 חודשים או עד יום מלאת לו 51 שנים, לפי המוקדם מביניהם

18

סוג 3

רישיון מפקח על תנועה אווירית, שבעת מתן התעודה מלאו לו 50 שנים

12 חודשים

 

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830. 

[2] ס"ח התשפ"ב, עמ' 125.

[3] ק"ת התשמ"א, עמ' 510; התשפ"ד, עמ' __.

[4] ס"ח התשפ"ב, עמ' 125.

[5] מטוסים ומסוקים - לא קיימים בלונים הדורשים שני טייסים להפעלתם

[6] תשומת לב ציבור בעלי העניין מופנית לכך שהנוסח המשולב הוא כלי עזר בלבד, והנוסח המחייב הוא זה שבטיוטת התקנות עצמן.