תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק חובת דיווח על מלאי חיטה ומזון לבעלי חיים, התשפ"ד - 2024

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

משרד החקלאות וביטחון המזון מנהל את מלאי החירום של חיטה למאכל אדם ומוצרים שייעודם מזון לבעלי חיים. מלאי חיטה חיוני להבטחת זמינותם של לחם ומוצרי מאפה בסיסיים נוספים. מלאי מוצרים שייעודם מזון לבעלי חיים חיוני להבטחת זמינותם של מוצרי מזון מן החי – בשר, ביצים, חלב ומוצריו. מלאי זה כולל, בין היתר, גרעינים, קמחים וכוספה.

 

בשל היעדר מידע על היקף המלאי בזמן אמת, קיים קושי בניהול מלאי החירום. מצב זה עלול להוביל לכך שמדינת ישראל לא תוכל להיערך באופן מיטבי להבטחת אספקת מלאי חיטה ומלאי מוצרים שייעודם מזון לבעלי חיים בעת משבר או אירוע חירום מתמשך. היעדר תמונת מצב עדכנית אודות המלאי במשק, עלול לפגוע בביטחון המזון של מדינת ישראל.

 

נוכח האמור לעיל, מוצע לקבוע בחוק חדש הסדרי דיווח שיחולו על בעלי מלאי בהיקף משמעותי של חיטה ומוצרים שייעודם מזון לבעלי חיים, כאמצעי הגנה על ביטחון המזון של מדינת ישראל לטובת הציבור. יוער כי כיום קיימים הסדרי דיווח במסגרת התקשרויות לאחזקת מלאי חירום עבור המדינה, אולם אלו לא נותנים מענה לצורך במידע על היקף המלאי הכולל במשק.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

אין השפעה

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

אין השפעה

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 

 

 

 

תזכיר חוק מטעם משרד החקלאות וביטחון המזון:

תזכיר חוק חובת דיווח על מלאי חיטה ומזון לבעלי חיים, התשפ"ד - 2024

הגדרות

1.  

בחוק זה -

 

 

"המועד הקובע" – היום האחרון בכל חודש;

 

 

"מוצר" – גרעיני חיטה, שמן דקלים, שמן סובסטוק, קדם תערובת (pre-mix) ומזון יבש לבעלי חיים;

 

 

"מזון יבש לבעלי חיים" – כל אחד מאלה:

 

 

 

(1) גרעיני תירס;

 

 

 

(2) גרעיני שעורה;

 

 

 

(3) כוספת סויה;

 

 

 

(4) כוספת ליפתית;

 

 

 

(5) כוספת חמניות;

 

 

 

(6) גרעיני זיקוק מיובשים בתוספת מומסים (Dried distillers grains);

 

 

 

(7) גלוטן תירס להזנת בעלי חיים ( Corn Gluten Feed);

 

 

"המנהל" – המנהל הכללי של משרד החקלאות וביטחון המזון או מי שהוא הסמיך לעניין חוק זה;

 

 

"בעל מלאי" – מי שבמהלך שנת כספים החזיק במצטבר, בעצמו או באמצעות אחר, בכמות של אחד או יותר מאלה:

 

 

 

(1) 10,000 טונות או יותר של גרעיני חיטה;

 

 

 

(2) 10,000 טונות או יותר של מזון יבש לבעלי חיים;

 

 

 

(3) 60 טונות או יותר של שומן דקלים מוגן ;

 

 

 

(4) 15,000 ליטר או יותר של שמן סובסטוק;

 

 

 

(5) 7,500 ק"ג או יותר של קדם תערובת;

 

 

"השר" – שר החקלאות וביטחון המזון;

 

 

"משרד" – משרד החקלאות וביטחון המזון;

 

 

"פרטים מזהים" – שם בעל המלאי, מספר תעודת זהות או  מספר מזהה אחר שניתן על ידי רשות שלטונית;

 

 

"קדם-תערובת" (Premix) – תערובת של ויטמינים, מינרליים ותוספי מזון לבעלי חיים, או תערובת של תוספי מזון  עם חומרי גלם או מים המהווים נשא, אשר אינה מיועדת להזנה ישירה לבעלי חיים ואשר מספקת דרישות מיקרו אלמנטים בתזונת בעלי החיים.

דיווח חודשי

2.  

(א)  מי שנכון ליום 31 בדצמבר של שנת כספים היה בעל מלאי באותה שנה, ימסור למנהל ביחס לכל חודש בשנת הכספים העוקבת, דיווח שיכלול פרטים מזהים, ולגבי כל סוג מוצר - את כמות המלאי שבחזקתו במועד הקובע ומיקומו.

 

 

(ב) דיווח כאמור בסעיף קטן (א) יימסר למנהל עד ה- 10 של החודש העוקב למועד הקובע, בטופס מקוון שיפורסם באתר האינטרנט של המשרד.

דיווח שנתי

3.  

(א)  מי שחלה לגביו חובת דיווח לפי סעיף 2 ימסור למנהל דיווח שנתי ביחס לשנת הכספים בה היה עליו למסור דיווח חודשי כאמור, שיכלול פרטים מזהים, ולגבי כל סוג מוצר - את סך הכמויות שהחזיק במהלך אותה שנה.

 

 

(ב) דיווח כאמור בסעיף קטן (א) יימסר למנהל עד ה- 31 במרץ של השנה העוקבת, בטופס מקוון שיפורסם באתר האינטרנט של המשרד, ויצורף לו אישור רואה חשבון בדבר הנתונים המדווחים בו.

דיווח בשעת חירום

4.  

(א)  נוסף על האמור בסעיף 2(ב), בשעת חירום רשאי המנהל לפרסם באתר האינטרנט של המשרד הודעה על הגשת דיווח במועדים נוספים שיקבע, וכן רשאי הוא לדרוש מידע נוסף על הקבוע בסעיף 2(א) בנוגע למלאי המוצרים ממי שחייב בדיווח לפי הסעיף האמור.

 

 

(ב) פורסמה הודעה כאמור בתקנת משנה (א), ידווח בעל המלאי בהתאם להודעת המנהל.

 

 

(ג)  הודעה כאמור בסעיף קטן (א) תפורסם ברשומות בהקדם האפשרי. ההודעה תהיה בתוקף ממועד פרסומה באתר האינטרנט של המשרד אף אם טרם פורסמה ברשומות.

 

 

(ד) לעניין סעיף זה, "שעת חירום" – כל אחת מאלה:

 

 

 

(1) החלטה לפתוח במלחמה או לנקוט פעולה צבאית משמעותית לפי סעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה;

 

 

 

(2) הכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951;

 

 

 

(3) הכרזה על אירוע חירום אזרחי לפי סעיף 90ב לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971.

עונשין

5.  

המפר חובת דיווח לפי הוראות סעיפים 2 עד 4, דינו –  קנס בסכום הקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

מסירת ידיעות

6.  

כדי להבטיח ביצועו של חוק זה, או אם התעורר חשד לעבירה עליו, רשאי המנהל לדרוש מכל אדם כל ידיעה, מסמך או חפץ, לרבות דו"ח, פנקס, חשבון או תעודה הנוגעים לעסקיו.

הסמכת מפקחים

7.  

(א)  השר רשאי להסמיך, מבין עובדי משרדו, מפקחים, שיהיו נתונות להם סמכויות פיקוח ואכיפה לפי חוק זה, כולן או חלקן, לשם ביצוע הוראות לפי חוק זה.

 

 

(ב) למפקח כאמור בסעיף קטן (א), יוסמך מי שמתקיימים בו כל אלה:

 

 

 

(1) משטרת ישראל הודיעה, לא יאוחר משלושה חודשים מיום קבלת פרטי העובד, כי היא אינה מתנגדת להסמכתו מטעמים של ביטחון הציבור, לרבות בשל עברו הפלילי;

 

 

 

(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי פרק זה, כפי שהורה השר, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים;

 

 

 

(3)  הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה השר, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים.

 

 

(ג)  הודעה על הסמכת מפקח לפי סעיף זה תפורסם ברשומות.

סמכויות פיקוח ואכיפה

8.  

(א)  לשם פיקוח על ביצוע הוראות לפי חוק זה, או אם התעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק זה, רשאי מפקח, לאחר שהזדהה לפי סעיף  9 -

 

 

 

(1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו;

 

 

 

(2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוען של הוראות חוק זה או להקל את ביצוען; בפסקה זו, "מסמך" - לרבות פלט כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995‏‏[1] (להלן - חוק המחשבים);

 

 

 

(3) לחקור כל אדם הקשור לעבירה כאמור או שעשויות להיות לו ידיעות הנוגעות לעבירה כאמור; על חקירה לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 2 ו־3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות)‏‏[2], בשינויים המחויבים.

 

 

(ב) אין בסמכויות מפקח לפי חוק זה כדי לגרוע מסמכויות פיקוח שניתנו לו לפי כל דין אחר.

זיהוי מפקחים

9.  

מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי פרק זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה:

 

 

(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו ולובש מדי מפקח, בצבע ובצורה שהורה המנהל הכללי של המשרד לעניין זה, ובלבד שהמדים כאמור אינם נחזים להיות מדי משטרה;

 

 

(2) יש בידו תעודת מפקח החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, שאותה יציג על פי דרישה.

שמירת סודיות

10.  

המנהל, או כל אדם שהגיע אליו מידע לפי חוק זה, לא יגלה אותו לאחר ולא יעשה בו כל שימוש, למעט לשם מילוי תפקידו או לפי צו בית משפט.

מחיקת דיווחים

11.  

המנהל ימחק  מידע שהתקבל לפי חוק זה לא יאוחר מחמש שנים ממועד קבלתו.

 

דברי הסבר

 

כללי

משרד החקלאות וביטחון המזון (להלן – המשרד) מנהל את מלאי החירום של חיטה למאכל אדם ומוצרים שייעודם מזון לבעלי חיים. מלאי חיטה חיוני להבטחת זמינותם של לחם ומוצרי מאפה בסיסיים נוספים. מלאי מוצרים שייעודם מזון לבעלי חיים חיוני להבטחת זמינותם של מוצרי מזון מן החי – בשר, ביצים, חלב ומוצריו. מלאי זה כולל, בין היתר, גרעינים, קמחים וכוספה.

בשל היעדר מידע על היקף המלאי בזמן אמת, קיים קושי בניהול מלאי החירום. מצב זה עלול להוביל לכך שמדינת ישראל לא תוכל להיערך באופן מיטבי להבטחת אספקת מלאי חיטה ומלאי מוצרים שייעודם מזון לבעלי חיים בעת משבר או אירוע חירום מתמשך. היעדר תמונת מצב עדכנית אודות המלאי במשק, עלול לפגוע בביטחון המזון של מדינת ישראל.

נוכח האמור לעיל, מוצע לקבוע בחוק חדש הסדרי דיווח שיחולו על בעלי מלאי בהיקף משמעותי של חיטה ומוצרים שייעודם מזון לבעלי חיים, כאמצעי הגנה על ביטחון המזון של מדינת ישראל לטובת הציבור. יוער כי כיום קיימים הסדרי דיווח במסגרת התקשרויות לאחזקת מלאי חירום עבור המדינה, אולם אלו לא נותנים מענה לצורך במידע על היקף המלאי הכולל במשק.

 

לסעיף 1

מוצע להגדיר מונחים שונים שנעשה בהם שימוש בחוק המוצע. בין השאר, ההגדרה "מוצר" משקפת את מגוון המוצרים הכלולים במלאי שהמשרד מנהל כחלק מהיערכות מדינת ישראל למצב חירום, בהתאם להנחיות רשות החירום הלאומית ובהתאמה לתרחישי הייחוס שהוגדרו על ידה.

"קדם תערובת" כולל תערובת של ויטמינים, מינרלים ותוספים החיוניים לפעילות בעלי החיים.

"בעל מלאי" הוא מי שבשנת כספים החזיק במצטבר, בעצמו או באמצעות אחר, במוצר אחד או יותר מהסוגים הכלול בהגדרה, ובכמות האמורה בה. בהתאם למוצע החוק יחול על העוסקים העיקריים במשק, אשר מחזיקים בכמויות משמעותיות של מלאי העשוי להשפיע על ביטחון המזון של אזרחי ישראל בעת חירום. יובהר כי החובה לא חלה על בעל אתר איחסון המאחסן את המלאי עבור אחר.

 

לסעיפים 2  ו- 3

לצורך קבלת תמונה עדכנית של היקף המלאי הקיים במשק נדרש דווח מאת בעלי מלאי מדי חודש על מנת לאפשר קבלת החלטות בשגרה. בהתאם למידע החודשי ניתן לנתח את התפלגות המלאי לפי עונות השנה, לבחון אם קיימים פערים בין כמות המלאי הקיים לנדרש לפי סוגי מוצרים, ולהעריך את היקף המלאי השוטף במשק בכל חודש.   

הדיווח השנתי נועד לתת למשרד תמונה רחבה על כמות המוצרים על פני שנה. מידע שיסייע אף הוא בניטור השוטף ובהבנת מגמות.

המידע שיימסר למשרד במסגרת הדיווחים כאמור יאפשר קבלת החלטות מושכלות, מבוססות נתונים, בתיאום עם כלל הגורמים הציבוריים הרלוונטיים, אודות המהלכים אשר בהם יש לנקוט לשם השמירה על הביטחון התזונתי של אזרחי מדינת ישראל בעת חירום. החלטות אלו עשויות לכלול, בין היתר, ויסות של מלאי בין מכוני תערובות, חברות למסחר בתבואה, וכן ויסות בין מחזיקי המלאי לבין הצרכנים הסופיים, קרי משקים חקלאיים.

מי שהוא בעל מלאי בשנת כספים מסוימת יידרש למסור למנהל הכללי של המשרד או למי שהוא הסמיך לעניין החוק, באמצעות טופס מקוון שיפורסם באתר המשרד, דיווח ביחס לשנה העוקבת שיכלול פרטים מזהים, וביחס לכל סוג מוצר - את כמות המלאי המוחזק על ידו מידי חודש נכון למועד הקובע ומיקומו, ובתום שנה את הכמות הכוללת שהוא החזיק בה במהלך אותה השנה.

 

לסעיף 4

מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל', חלו התפתחויות והתרחשויות אשר הביאו לידי תובנות מקצועיות בדבר הצורך בשינוי מהותי באופן ניהול מלאי החירום של חיטה למאכל אדם ומוצרים שייעודם מזון לבעלי חיים.

החזקת מלאי בהיקפים נמוכים על ידי בעלי מלאי מעלה חשש שמא לא יהיה מענה מספק לרצף תפקודי במקרי חירום והמדינה תידרש לפתוח את מלאי החירום. פתיחת מלאי החירום בשלב מוקדם מהמתוכנן עלולה להביא בהמשך למחסור קריטי של חיטה למאכל ומזון לבעלי חיים במשק, דבר שיפגע בסופו של דבר באזרחי המדינה בשל מחסור במוצרי צריכה בסיסיים.

בשעת חירום יתכן שיהיה צורך במידע שוטף בתדירות שבועית או יומית. הסעיף המוצע מאפשר למנהל או למי שהוא הסמיך לעניין זה לדרוש דיווחים במועדים שונים מאלה הקבועים בחוק לתקופת שגרה. כן מוצע לאפשר דרישת מידע נוסף על זה המדווח בשגרה. כל זאת על מנת ליצור בסיס נתונים שיאפשר קבלת החלטות על בסיס נתוני אמת בזמן חירום.

 

לסעיף 5

מוצע לקבוע כי אי דיווח לפי החוק יהיה עבירה פלילית שבצידה קנס.

 

לסעיף 6

מוצע לקבוע הוראה המסמיכה את המנהל או את מי שהוא הסמיך לעניין זה לדרוש קבלת מסמכים שונים כדי להבטיח ביצועו של חוק זה.

 

לסעיף 7

מוצע לקבוע הוראות בדבר הסמכת מפקחים מקרב עובדי המשרד לצורך פיקוח על ביצוע הוראות החוק המוצע.

 

לסעיף 8

הסעיף מפרט את סמכויות הפיקוח והאכיפה שמוצע להקנות למפקחים שיוסמכו לפי החוק.

 

לסעיף 9

מוצע לקבוע כי מפקח שיוסמך לפי החוק לא יעשה שימוש בסמכויותיו לפי החוק אלא אם ניתן לזהותו בבירור באמצעות מדים מתאימים, שאינם נראים כמדי משטרה, תג זיהוי ותעודת מפקח.

 

לסעיף 10 ו-11

מוצע לקבוע חובת סודיות על מקבלי המידע לפי החוק כך שלא ניתן יהיה לעשות שימוש במידע המדווח לפיו אלא לצרכי ניהול מלאי בשעת חירום, זאת מאחר ומדובר במידע על נתונים מסחריים וכלכליים של בעלי מלאי. בהתאם, מוצע גם לקבוע כי המידע שיימסר למשרד ימחק לאחר 5 שנים.

 

 

 



[1] ס"ח התשנ"ה, עמ' 366.

[2] חוקי א"י, כרך א', עמ' (ע) 439, (א) 467.