טיוטת מבחן למתן תמיכות של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים למוסדות ציבור המפעילים תכניות פנאי חברתיות המשלבות ילדים ונוער עם מוגבלות עם ילדים ונוער ללא מוגבלות

 

-טיוטה להערות הציבור-

 

מבחנים למתן תמיכות של משרד הרווחה והביטחון החברתי למוסדות המפעילים תכניות  

לאנשים עם מוגבלות, אנשי צוות מטפל או בני משפחה לצורך הקניית כלים ופיתוח מיומנויות בהתאם לעקרונות גישה מוכוונת אדם

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן - החוק), בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, ובהתאם להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[2] מתפרסמים בזה מבחנים לתמיכה של משרד הרווחה והביטחון החברתי (להלן - המשרד) במוסדות ציבור וגופים אחרים המפעילים תכניות לאנשים עם מוגבלות, אנשי צוות מטפל או בני משפחה לצורך הקניית כלים ופיתוח מיומנויות של אנשים עם מוגבלות בהתאם לעקרונות גישה מוכוונת אדם, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 23072252

 

1.  כללי

  (א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון בעניין תמיכה מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהם[3] (להלן – הנוהל) ובהתאם למבחנים אלה.

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון.

(ג)  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני אחיד וענייני של המבחנים.

(ד)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

  (ה) חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד תיעשה לפי תחומי הפעילות, הכל בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת, כמפורט במבחנים אלה.

 

2.  הגדרות

במבחנים אלה –

"אדם עם מוגבלות" - אדם עם מוגבלות אחת או יותר מהמוגבלויות שהוגדרו בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות;

"איש מקצוע" – אדם העומד בשני התנאים המצטברים הבאים:

(1)  בעל תואר אקדמי אשר הוענק על ידי מוסד המוכר על-ידי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) להעניק תארים מסוג זה, או תואר אקדמי מחו"ל ממוסד אשר ברשותו אישור הגף להערכת תארים אקדמיים מחו"ל במשרד החינוך, או תואר שהוענק על-ידי השלוחות של מוסדות זרים להשכלה גבוהה הפועלים בישראל ואשר קיבלו רישיון מהמל"ג, או בעל תעודה מקצועית ממקום הכשרה מקצועית מוכר ומפוקח על ידי על ידי גוף ממשלתי.

(2)  השכלתו של איש המקצוע רלוונטית לעולם התוכן בו מתמקדת התכנית. לדוגמה, תכנית המתמקדת בנושא כלכלי, תבוצע על ידי איש מקצוע עם זיקה לתחום זה.

"אנשי צוות" –  עובדים המועסקים או מתנדבים במקום המעניק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי או מי מטעמו ובפיקוחו, או על ידי הרשות המקומית או מי מטעמה.

"גישה מכוונת אדם" – גישה מקצועית-טיפולית בה אדם עם מוגבלות עומד כשותף פעיל במרכז ההחלטות והטיפול בו, כאשר בחירותיו, רצונותיו וצרכיו מהווים עוגנים מנחים, על מנת לאפשר השתלבות מלאה ומותאמת אישית בכל תחומי החיים, וכן להביא לשיפור התמודדות עם אתגרים שונים בצמתים בחייו. מימוש גישה זו נעשה סביב תפיסת האדם את עצמו –  הכוללת בין היתר הבנת צרכים, חסמים, שאיפות, התאמות אישיות נדרשות, חזון אישי ובחירה, וכן סביב תפיסת הסביבה את האדם – תוך שימת דגש על שיח ותקשורת מכבדת ואמפתית, התאמות מרביות וזיהוי הכוחות והיכולות של האדם.

"חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות" – חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, התשפ"ב-2022;

"מוסד" – מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק, תאגיד פרטי או רשות מקומית שהגישו בקשה לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה;

"משתתפים" –אחד מהבאים:

(1)  אנשים עם מוגבלות כהגדרתם במבחנים אלה;

(2)   בני משפחה של אנשים עם מוגבלות;

(3)  אנשי צוות כהגדרתם במבחנים אלה;

"קבוצה" – קבוצה של 3 משתתפים לפחות כהגדרתם במבחנים אלה, אשר מקיימים מפגשים קבוצתיים כחלק מתכנית הפועלת בגישה מוכוונת אדם;

"תכנית" – תכנית של מפגשים קבוצתיים הכוללת קבוצה אחת או יותר, בה סך המשתתפים במצטבר בכל הקבוצות הפועלות בתכנית הוא 10 לפחות. אורכה הכולל של התכנית לא יפחת משמונה שעות, ואורך כל מפגש לא יפחת מ-45 דקות. כל קבוצה בתכנית תועבר על ידי איש מקצוע אחד לפחות כהגדרתו במבחנים אלה. התכנית תפעל לפי "גישה מוכוונת אדם", והיא תהיה אחת מאלה:

(1)  תכנית המיועדות לאנשים עם מוגבלות, העוסקות באחד או יותר מהנושאים הבאים: שילוב בקהילה, הקניית כלים ופיתוח מיומנויות של סינגור עצמי, הכוונה עצמית, השתתפות, קבלת החלטות, בחירה אישית, ניהול עצמי, ניהול כלכלי, הגברת העצמאות והאוטונומיה, ותחומים דומים נוספים, תוך התאמה לגיל, צורכי האדם, מעברים בין שלבי החיים, מוגבלותו ותוך הקפדה על בטיחות נדרשת;

(2)  תכנית המיועדות לאנשי צוות המטפלים באנשים עם מוגבלות, העוסקות במתן כלים המסייעים לאנשי הצוות המטפל לעבוד עם אנשים עם מוגבלות ולסייע בתרגול מיומנויות בתחומים העוסקים באחד או יותר מהנושאים הבאים: שילוב בקהילה, ניהול עצמי, קבלת החלטות, בחירה אישית, שליטה בחיים, אוטונומיה, כמו גם פעולות לשינוי ההתנהלות והתפיסות בנוגע ליכולות האדם עם המוגבלות, מוגבלותו, צרכיו, רצונותיו והתקשורת ביניהם, תוך התאמה לגיל, לצורכי האדם, ליכולותיו ולמוגבלותו, ותוך הקפדה על בטיחות נדרשת;

(3)  תכנית המיועדות לבני משפחה של אנשים עם מוגבלות, העוסקות במתן כלים המסייעים לבני המשפחה ללמוד על יכולתו של בן המשפחה עם המוגבלות ולסייע בתרגול מיומנויות בתחומים העוסקים באחד או יותר מהנושאים הבאים: שילוב בקהילה, ניהול עצמי, קבלת החלטות, בחירה אישית, שליטה של בן המשפחה עם המוגבלות בחייו תוך התאמה לגיל, לצורכי האדם, ליכולותיו ולמוגבלותו, כמו גם פעולות להתאמת ההתנהלות והתפיסות בנוגע ליכולות בן המשפחה עם המוגבלות, מוגבלותו, צרכיו, ורצונותיו והתקשרות ביניהם.

(4)  תכנית משולבת: תכנית המיועדת ליותר מהרכב משתתפים אחד העוסקת בתחומים המפורטים לעיל, בהתאם להרכב המשתתפים בה.

 

3.  מטרת התמיכה

מטרת מבחנים אלה היא תמיכה במוסדות המפעילים תכניות, כהגדרתן במבחנים אלה, לצורך קידום השתתפות בחברה של אנשים עם מוגבלות באמצעות הקניית כלים ומיומנויות להם, לאנשי צוות ולבני משפחותיהם לפי עקרונות גישה מכוונת אדם.

 

4.  הפעילות הנתמכת

התמיכה תינתן בעד הפעלת תכניות כהגדרתן במבחנים אלה המקיימות את מטרת התמיכה.

התמיכה תינתן בעד הוצאות שהוציא המוסד הנתמך לקיום הפעילויות המקיימות את מטרת התמיכה, ובכלל זה עבור העסקת כוח אדם ורכישת ציוד, ובלבד שהיקף התמיכה עבור הוצאות רכישת ציוד לא יעלה על 10% מסך התמיכה עבור אותו המוסד.  

 

5.  תנאי סף לתמיכה

לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי מוסד כהגדרתו לפי מבחנים אלה, שמתקיימים בו תנאי הסף הבאים:

  (א)  המוסד לא הגיש בקשה לתמיכה בשנת התקציב הנוכחית ולא הוקצה לו סכום כלשהו מתקציב המדינה, במישרין או בעקיפין, בעד פעילותו לפי מבחנים אלה.

  (ב) המוסד מפעיל תכנית כהגדרתה במבחנים אלה; לצורך הוכחת עמידתו בתנאי סף זה, יגיש המוסד את תיאור התכנית שמופעלת על ידו בהתאם לנספחים למבחן התמיכה; מנהל התחום הרלוונטי במינהל מוגבלויות במשרד הרווחה, יבחן את תיאור התכנית ויגיש המלצה מנומקת לוועדה, האם תיאור התכנית כפי שהוגש עונה להגדרתה במבחנים אלה ומהווה תכנית הפועלת לפי גישה מוכוונת אדם.    

(ג)  הפעילות מתבצעת במקומות מונגשים כולל ציוד מונגש, ככל הנדרש לפעילות, לאנשים עם מוגבלות, בהתאם לצרכי המשתתפים, או בהיוועדות חזותית מרחוק, בהתאם לסוג התכנית ולפי העניין.

  (ד) ככל שהתכנית שהציג המוסד מיועדת לאנשים עם מוגבלות, בעבור כלל העוסקים בפעילות הנתמכת באמצעות המוסד קיימים אישורי משטרה הנדרשים בהתאם להוראות החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, התשס"א–2001[4]; לצורך עמידה בתנאי סף זה, יש לצרף אישורי משטרה ביחס לכל אחד מהעוסקים בפעילות הנתמכת, לעניין עמידתו בדרישות החוק; יש לצרף אישורים מעודכנים אשר הונפקו על ידי המשטרה במהלך השנה שקדמה למועד הגשת הבקשה לכל המוקדם.

  (ה) על מוסד המבקש תמיכה לראשונה יחולו גם תנאי סף אלה:

(1)  הוא פעל באופן ממשי בתחום הפעלת תכניות לפי גישה מוכוונת אדם במשך השנתיים שקדמה לשנת התמיכה. לעניין זה, יתקבל כל ניסיון בקיום פעילות קבוצתית, הכולל היבטים של פיתוח מיומנויות אישיות או קידום עצמאות ואוטונומיה עבור אנשים עם מוגבלות, אנשי צוות העובדים עם אנשים עם מוגבלות, או בני משפחה לאדם עם מוגבלות.

(2)  היקף פעילותו בתחום הפעלת תכניות לפי גישה מוכוונת אדם לא פחת ממחצית היקף הפעילות הנדרש על ידו בשנה הראשונה שבה מבוקשת התמיכה לפי מבחנים אלה.

 

6.  אופן חלוקת כספי התמיכה

(א) 25% מכספי התמיכה יחולקו באופן שוויוני בין כל מוסדות הציבור אשר עמדו בכל תנאי הסף המפורטים בסעיף 5.

(ב)  75% מכספי התמיכה יחולקו בין המוסדות כדלהלן ובהתאם לאמות המידה המפורטות בסעיף 7:

(1)    בשלב הראשון, כל בקשה לתמיכה תנוקד בכל אמת מידה בהתאם לאמור בה;

(2)  בשלב השני, יחושב חלקה היחסי של כל בקשה לתמיכה מתוך סך כל הניקוד שהוענק לכלל מוסדות הציבור בכל אמת מידה;

(3)  בשלב השלישי, יחושב חלקו המצטבר של המוסד בכלל אמות המידה לפי שיעורן, ובהתאם לכך יקבע חלקו היחסי בתמיכה.

 

7.  אמות מידה  

75% מכספי התמיכה יחולקו בין המוסדות על פי אמות המידה שלהלן ובכפוף לאמור בסעיף 6(ב); התמיכה בעבור כל אמת מידה תינתן לפי נתוני הפעילות של המוסד בשנה שקדמה לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה:

(א) בחינת התכנית (50% מהתמיכה):

(1)  מספר הקבוצות המופעלות בתכנית:

עבור תכניות הכוללות מעל קבוצה אחת – עבור כל קבוצה נוספת יינתנו 5 נקודות, ועד 20 נקודות.

(2)  התאמה לאוכלוסיות ייחודיות:

(א) עבור תכנית שבה קבוצה של משתתפים מהמגזר הערבי והמותאמת למגזר הערבי – יינתנו 5 נקודות על כל קבוצה כאמור, ועד 15 נקודות;

לעניין זה, תתקבל קבוצה שאיש המקצוע המעביר את הקבוצה דובר את השפה הערבית ובעל ניסיון קודם עם המגזר, אשר יפורט בקורות החיים. ככל שבנוסף לאלה, איש המקצוע הוא מהמגזר הערבי, יינתנו 7.5 נקודות על כל קבוצה כאמור, ועד 15 נקודות.

(ב)  עבור תכנית שבה קבוצה של משתתפים מהמגזר החרדי והמותאמת למגזר החרדי, יינתנו 5 נקודות על כל קבוצה כאמור, ועד 15 נקודות;

לעניין זה, תתקבל קבוצה שאיש המקצוע המעביר את הקבוצה בעל ניסיון קודם עם המגזר, אשר יפורט בקורות החיים. ככל שבנוסף לאלה, איש המקצוע הוא מהמגזר החרדי, יינתנו 7.5 נקודות על כל קבוצה כאמור, ועד 15 נקודות.

(ג) עבור תכנית שבה קבוצה של משתתפים עולים חדשים מהחברה האתיופית – יינתנו 5 נקודות על כל קבוצה כאמור, ועד 15 נקודות;

לעניין זה, תתקבל  קבוצה שאיש המקצוע המעביר את הקבוצה בעל ניסיון קודם עם החברה האתיופית, אשר יפורט בקורות החיים. ככל שבנוסף לאלה, איש המקצוע הוא מהחברה האתיופית, יינתנו 7.5 נקודות על כל קבוצה כאמור, ועד 15 נקודות.

(3)  עבור תכנית שבה קבוצה המועברת על ידי איש מקצוע שהוא אדם עם מוגבלות, כהגדרתו במבחן זה– יינתנו 10 נקודות על כל קבוצה כאמור, ועד 30 נקודות.

(4)  עבור תכנית שבה קבוצה  הכוללת הנחייה משותפת של שני אנשי מקצוע מדיסציפלינות שונות, בהתאם לעולם התוכן של התכנית – יינתנו 5 נקודות על כל קבוצה כאמור, ועד 15 נקודות.

(5)  עבור תכנית המתקיימת במקום פריפריאלי – יינתנו 10 נקודות על כל קבוצה כאמור, ועד לסך של 30 נקודות.

בסעיף זה, "מקום פריפריאלי" –  מיקום שמוגדר במדד הפריפריאליות של יישובים ורשויות מקומיות בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

(6)  עבור תכנית המשלבת יותר מהרכב משתתפים אחד (מקבלי שירות, בני משפחה, צוות) – יינתנו 10 נקודות.

(7)  עבור תכנית בה תוצג תכנית למדידת תוצאות לצורך עמידה במטרות התכנית המוצעת, אשר תכלול את כל הפרטים הבאים, יינתן ניקוד נוסף של 25 נקודות:

(א) התייחסות למטרות התכנית וליעדים הנגזרים מהן.

(ב)  הדרך בה המוסד בוחר למדוד את ההגעה אל היעדים כגון שאלונים לדיווח עצמי, מודל לוגי או כל דרך אחרת אשר באמצעותה נמדדות תוצאות התכנית והעמידה ביעדיה.

(ג) התחייבות להגשה בסיום התכנית ו/או בסיום שנת התמיכה, המוקדמת מבניהן, את מדידת התוצאות בהתייחס למטרות התכנית שהציג בתחילת התכנית, והתייחסות לשינוי או יעדים שהגיעו אליהם משתתפי התכנית, כחלק מהצגת מדידת התוצאות.

(8)  תכניות העוסקות במעבר של דיירים בין מסגרות דיור: עבור תכניות העוסקות במעבר של דיירים ממסגרות דיור מרובות דיירים למסגרות דיור קטנות יותר, ומעבר ממסגרות דיור לחיים עצמאיים בקהילה, בהתאם לעקרונות חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, יינתן ניקוד נוסף של 20 נקודות. התוכניות יכולות להיות מיועדות לצוות, משפחות ו/או דיירי המסגרת.

(ב) הרכב המשתתפים בתכנית (20% מהתכנית)

אמת מידה זו תיבחן על פי הרכב המשתתפים בתכנית המוצגת, כאשר משקלה של כל תכנית באמת מידה זו תיבחן ביחס ליתר התכניות בעלות אותו הרכב משתתפים.

תכנית המשלבת יותר מהרכב משתתפים אחד, לא תקבל ניקוד מצטבר, אלא תיבחן על פי אמת המידה בה היא מקבלת את הניקוד היחסי הרב ביותר.

(1)  עבור תכניות המיועדות לאנשים עם מוגבלות:

(א) יתרון לקבוצות קטנות: עבור כל קבוצה שתכלול בין 5 עד 10 משתתפים, יינתן ניקוד נוסף של 5 נקודות, ועד 20 נקודות .

(ב)  רמות התמיכה של המשתתפים:

(1)  עבור תכנית ובה קבוצות לאנשים עם מוגבלות ברמת תמיכה אחת, יינתנו 5 נקודות;

(2)  עבור תכניות המשלבות אנשים עם מוגבלות עם שתי רמות תמיכה שונות יחד, לדוגמה אנשים עם מוגבלת ברמת תמיכה נמוכה עם אנשים עם מוגבלות ברמת תמיכה בינונית, יינתנו 10 נקודות;

(3)  עבור תכנית המיועדת לאנשים עם מוגבלות ברמת תמיכה גבוהה, יינתנו 15 נקודות.

בסעיף זה, "רמת תמיכה" –  רמות תמיכה כמשמעותה בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות. תיתכן רמת תמיכה נמוכה, בינונית או גבוהה.

(ג) עבור תכנית המיועדת להורים עם מוגבלות, יינתנו 10 נקודות.  

(ד)  עבור תכנית לצעירים עם מוגבלות בגילאי 18-22, יינתנו 10 נקודות.

(2)  עבור תכניות המיועדות לבני משפחה:

(א) עבור תכנית המיועדת לכלל בני המשפחה, יינתנו 5 נקודות;

(ב)  עבור תכנית המיועדת להורים בגילאי 65 ומעלה שילדיהם מתגוררים עמם בבתיהם, יינתנו 10 נקודות;

(ג) עבור תכנית להורים שיש להם יותר מילד אחד עם מוגבלות, יינתנו 10 נקודות

(ד)  עבור תכנית להורים עם מוגבלות, שהם הורים לילדים עם מוגבלות, יינתנו 20 נקודות;

(3)  עבור תכניות המיועדות לאנשי צוות:

(א) עבור תכנית לצוות מוביל (צוות הנהלה ואנשי המקצוע), יינתנו 5 נקודות;

(ב)  עבור תכנית לדרג ביניים (צוות תפעולי/אימהות בית), יינתנו 10 נקודות;

(ג) עבור תכנית למדריכים/מטפלים, יינתנו 15 נקודות;

(ד)  עבור תכנית  המשלבת מספר בעלי תפקידים, יינתנו  20 נקודות.

(ג)  חדשנות ואטרקטיביות התכנית (5% מהתמיכה)

עבור תכנית שעושה שימוש במתודות למידה מגוונות ומקוריות המותאמות לאוכלוסיית היעד של התכנית, והתאמת המתודות לתכנים המקצועיים כגון שימוש בטכנולוגיה, כלים יצירתיים, כמו משחקי תפקידים, סרטים, אמנויות ואמצעי הדרכה מגוונים, יינתנו עד 2 נקודות, באופן הבא:

מנהל התחום הרלוונטי במינהל מוגבלויות המשרד יעביר המלצה מנומקת בכתב לגבי כל בקשה האם התכנית שהוגשה עומדת באמת מידה זו באופן חלקי (נקודה אחת) או מלא (שתי נקודות).

 

8. נהלים

(א) המוסד יגיש לאישור הוועדה את תכנית פעילותו הצפויה עבור שנת התמיכה, לשם בדיקת התאמתה למטרות התמיכה ולתנאיה, ולמניעת כפל תמיכה. התכנית תכלול את הפעילות המתוכננת, סוג התכנית, מקומה ומועדיה, ובכלל זה אנשי קשר לצורך ביצוע בקרה, ותעודכן על ידי המוסד אחת לרבעון, לפי הצורך או לפי דרישת המשרד.

(ב)  מוסד יגיש בקשה נפרדת עבור כל סוג תכנית (לאנשים עם מוגבלות/בני משפחה/אנשי צוות/תכנית משולבת) וכל בקשה תיבחן בתנאי הסף ובאמות המידה בנפרד.

(ג) דיווח פעילות המוסד לעניין עמידה בתנאי הסף יעשה על פי הנספחים למסמכים להגשת הבקשה לתמיכה, שיצורפו באתר המשרד יחד עם פרסום ההזמנה להגשת הבקשות לתמיכה.

(ד)  לא תינתן תמיכה בעד פעילות הממומנת, כולה או חלקה, בידי המשרד או בידי משרד ממשלתי אחר, בין בדרך של תמיכה ובין בדרך אחרת, ולעניין תמיכה בפעילות העוסקת במעבר של דיירים במסגרות דיור, לא תינתן תמיכה בעבור פעילות הנכללת במודל ההפעלה של מסגרת הדיור.

(ה) תשלום תמיכת המשרד בעד פעילותו של המוסד שאושרה לו בידי הוועדה כדין יועבר לפי דוחות ביצוע שהספק יגיש כל חצי שנה, וכנגד הוכחת הוצאות בפועל בעד הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, ולפי ההנחיות שיימסרו לו על ידי המשרד.

(ו) המוסד ימסור למשרד או לוועדה כל נתון, מסמך או מידע רלוונטי שיידרש במהלך השנה לבחינת בקשת התמיכה.

(ז) מבלי לגרוע מהוראות הנוהל, אם לא יגיש המוסד דוחות או מסמכים שהוא נדרש להגיש לפי מבחנים אלה, יהיה רשאי המשרד לעכב או להפסיק את תשלום התמיכה.

(ח) מבלי לגרוע מהוראות הנוהל, התברר לוועדה כי מוסד ציבור אינו עומד בתנאים שקבע המשרד בקשר לתמיכה או בהתחייבויותיו לפי מבחנים אלה, או לא היה זכאי מלכתחילה לתמיכה, או חל שינוי אחר במוסד הציבור או בפעולותיו שיש בו כדי להשפיע על אישור התמיכה או על שיעור התמיכה, יהא רשאי המשרד להקטין, לעכב או להפסיק את תשלום התמיכה, לפי העניין.

(ט) המוסד יעמיד לציבור מידע על אודות קיומה של הפעילות ועל פרטיה, באמצעות פרסום באתר אינטרנט או בכל דרך אחרת מקובלת. 

9. תחילה 

תחילתם של מבחנים אלה ביום חתימתם.

 

10. הוראת מעבר

 בשנה הראשונה לפרסום מבחני תמיכה אלו, בהגדרת "תכנית":

(א) במקום "שמונה שעות" יבוא "ארבע שעות";  

(ב)  המילים " בה סך המשתתפים במצטבר בכל הקבוצות הפועלות בתכנית הוא 10 לפחות" יימחקו.

 



ס"ח התשמ"ה, עט׳ 60; התשª"ב, עט׳ 34.

[2] הוראת תכ"ם מס' :6.2 Takam.il.gov.mof.

 

 

[4] ס"ח התשס"א, עמ' 509.