טיוטת תקנות תקנה 28 נוסח סופי תזכיר טיוטת תקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה) (תיקון) תשפ"ד-2024

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה) (תיקון), התשפ"ד-2024. 3

1.  תיקון תקנה 28. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה) (תיקון) תשפ"ד-2024

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת התיקון המוצע, לאור מצב החירום אשר לא ידוע מתי יסתיים, ליתן סמכות לרשמת האגודות השיתופיות, להאריך את תקופת הכהונה של רשויות האגודה, בתקופות נוספות שלא תעלינה על שנה. ההוראה האמורה תחול על אגודות התיישבותיות או חקלאיות, כהוראת שעה עד ליום 31.08.25.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הכלכלה

טיוטת תקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה) (תיקון), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 65 לפקודת האגודות השיתופיות[1][להלן-הפקודה], אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 28

1. ב

בתקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה), התשל"ה-1975[2] (להלן-התקנות העיקריות), בתקופה שמיום תחילתן של תקנות אלה ועד יום 31 באוגוסט 2025 (ז' באלול התשפ"ה) או עד לתום תקופת ההכרזה על מצב מיוחד בעורף כהגדרתו בחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951[3], לפי המוקדם מביניהם, אחרי תקנה משנה (ב) יבוא :

 

 

 

(ב1) הרשמת רשאית להאריך את תקופת שלושת החודשים לפי תקנה משנה (ב) לתקופות נוספות , אשר לא תעלנה כולן על שנה (להלן- תקופת האורכה), אם נוכחה כי בשל המצב המיוחד בעורף אין ביכולתה של האגודה לקיים בחירות לרשויות האגודה.

(ב2) תמה תקופת ההכרזה על מצב מיוחד בעורף תפוג תקופת הכהונה של רשויות האגודה בתוך 30 יום ממועד ההודעה או תום תקופת האורכה שניתנה לאגודה, לפי המוקדם מביניהם.

 

 

 

(ב3) על אף האמור בתקנה 28 (ג) החליטה האגודה לקיים בחירות, רשאית היא לעשות כן בטרם הסתיימה תקופת האורכה.

 

 

 

(ב4) בתקנת משנה זו, "אגודה" - אגודה שסווגה לפי סעיף 2 (1)-(6) ו-(8) לתקנות האגודות השיתופיות (סוגי אגודות), תשנ"ו-1995[4].

 

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)

 (חמ _____-3)

 

__________________

ניר ברקת

שר הכלכלה והתעשייה

 

דברי הסבר

 

1.  תקנה 28(א) לתקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה), התשל"ה-1975 (להלן- תקנות רשויות האגודה) קובעת, כי כאשר תמה תקופת כהונתו של רשות מרשויות האגודה (להלן- הרשות), ימשיכו לכהן בתפקידם עד לבחירת רשות אחרת. על ועדת הקלפי מוטלת חובה לכנס אסיפה כללית אשר על סדר יומה בחירות לרשויות האגודה תוך שלושה חודשים מיום תום תקופת הכהונה. היה ולא כונסה האסיפה הכללית תוך שלושה חודשים, מסתיימת כהונת הרשות .

2.  תקנה 28(ב) מעניקה לרשמת האגודות השיתופיות את הסמכות להאריך את תקופת שלושת החודשים האמורים  בתקופה נוספת שלא תעלה על שלושה חודשים.

3.  סעיף 15 לחוק הארכת תקופות ודחיית מועדים (הוראת שעה – חרבות ברזל) (סדרי מינהל, תקופות כהונה ותאגידים), תשפ"ד-2023 קבע הוראות שונות לעניין הארכת תקופות ודחיית מועדים לעניין אגודות שיתופיות.

4.  סעיף קטן (4) קבע בין היתר, כי במקרה שתמה תקופת כהונתה של רשות מרשויות האגודה והיא המשיכה לכהן בתפקידה מכוח ההוראות לפי פקודת האגודות השיתופיות, והיום האחרון חל בתקופה הקובעת הראשונה, היינו בתקופה שמיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) עד יום ט' בכסלו התשפ"ד (22 בנובמבר 2023);או בתקופה הקובעת השנייה, היינו בתקופה התקופה שמיום י' בכסלו התשפ"ד (23 בנובמבר 2023) עד יום כ"ו בטבת התשפ"ד (7 בינואר 2024), תוארך באופן אוטומטי תקופת כהונתה בארבעה חודשים נוספים, אולם הרשות תהיה רשאית לקיים בחירות באותה תקופה, אם החליטה על כך.

5.  במסגרת סעיף 15 נכללו בנוסף הוראות שונות הנוגעות לאפשרות לקיים בחירות.

6.  ביום י' באדר התשפ"ד 20.03.24 נכנס לתוקפו תיקון לתקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה)(תיקון) התשפ"ד 2024 המאפשר עריכת הצבעה דיגיטלית באגודות שיתופיות.

7.  יחד עם זאת, ועל אף האפשרות בדין לקיים בחירות במתכונת דיגיטלית, נתקבלו במשרדנו  מספר רב של פניות מאגודות שיתופיות, אשר לגביהן נתבקשנו להפעיל את סמכותנו ולהאריך את תקופת שלושת החודשים המוזכרת לעיל, בשלושה חודשים נוספים.

8.  כל האגודות הן אגודות התיישבותיות או חקלאיות, אשר חלק מתושביהן מפונים וחלקם נמצאים במצב של ירי בלתי פוסק.

9.  האגודות ציינו בפניותיהן, כי אין ביכולתן לקיים בחירות באופן דיגיטלי הן בשל פיזור התושבים, הן בשל מאפייני התושבים (חלקם אנשים מבוגרים נעדרי אוריינות דיגיטלית) והן בשל חוסר יכולת להעמיד מערכת אשר תבטיח את כל מנגנוני הבקרה הנדרשים לשם שמירה על בחירות חשאיות, מהימנות ושיווניות.

10. הפניות הרבות שהגיעו למשרדנו הציפו את הבעיה, כי בתקופה הקרובה תמוצה יכולתנו המנהלית כפי שקבועה בהוראות הדין ליתן מענה ולהאריך את תקופת הכהונה של רשויות האגודה, ומשכך  האפשרות היחידה שנותרה למשרדנו במסגרת החוק, הינה למנות את אותן רשויות כוועד ממונה, וזאת בהתאם לסמכות המוקנית לרשמת מכוח תקנה 28א(5) לתקנות רשויות האגודה.

11. לאור כל האמור לעיל, ולאור העבודה כי עודנו נמצאים במצב חירום אשר לא ידוע מתי יסתיים, מוצע לתקן את תקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה)(תיקון), התשפ"ד–2024 ולקבוע כהוראת שעה, כי בתקופה שמיום תחילתן של תקנות אלה ועד יום 31 באוגוסט 2025 (ז' באלול התשפ"ה) או עד לסיום ההכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי המוקדם מביניהם, תוקנה לרשמת הסמכות להאריך את תקופת הכהונה של רשויות האגודה בתקופות נוספות שלא תעלינה על שנה. מוצע לקבוע, כי ההוראה האמורה תחול על אגודות התיישבותיות או חקלאיות.

12. הדבר אינו מונע מהאגודות שקיבלו אורכה לקיים בחירות טרם סיום התקופה, אם ברצונן וביכולתן לעשות זאת.

13. מתן אפשרות הארכה תאפשר לרשמת להאריך את התקופה על מנת שלא ליצור ואקום ניהולי באגודה ולאפשר ככל הניתן ובהינתן מצב החירום להמשיך ולנהל את ענייניה השוטפים. כפי שצוין לעיל, האפשרות החוקית הקיימת בתקנות היום הינה מינוי וועד ממונה – הגם שהוא יהיה וועד מבין חברי האגודה הרי שעצם מינויו כוועד ממונה על פי הוראות הדין מכפיף את הוועד למשרד הרשמת באופן שעליו לקבל אישורים מראש לצורך פעולות שונות הדרושות לניהול האגודה לעיתים פעולות שוטפות רגילות כגון אישור תקציב, כינוס אסיפה כללית וכד' , ולשלוח דיווח עיתי למשרד הרשמת – הכבדה אשר אינה נדרשת במיוחד לאור המצב הביטחוני באגודות אלה. בנוסף, וועד ממונה אשר בדרך כלל מתמנה לאור מצב לא תקין באגודה, יש בו כדי לייצר תדמית שלילית על האגודה ועל מצבה הכלכלי והחברתי אשר עלול להשפיע מול צדדים שלישיים כגון : בנקים, ספקים, קבלת תמיכות וכד'. 

 

 



[1] חא"י  עמ' 336

[2] ק"ת התשל"ה, עמ' 1366; התשפ"ד, עמ' 1990.

[3] ס"ח תשי"א עמ' 78

[4] ק"ת התשנ"ו, עמ' 246; התשס"ז, עמ' 963.