תזכיר טיוטת תקנות עובדים זרים (דמי היתר) (תיקון), התשפ"ד-2024

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 3

תקנות עובדים זרים (דמי היתר) (תיקון), התשפ"ד-2024. 4

1.  תיקון תקנה 1. 4

2.  הוספת תקנה 2א. 4

3.  הוספת תוספת. 4

4.  תחילה. 4

דברי הסבר. 5


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות עובדים זרים (דמי היתר)(תיקון), התשפ"ד-2024

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

ביום 15.5.24 התקבלה החלטת ממשלה מס' 1752 שעניינה "ייעול ושיפור הפיקוח והאכיפה על העסקה של עובדים זרים ותיקון החלטות ממשלה" (להלן –  החלטה 1752)[1]. בהתאם לסעיף 12 להחלטה 1752 הוקמה ועדת מנכ"לים, שלה ניתנה הסמכות, בין היתר, בסעיף 12.2 כדלקמן:

"לקבוע ולשנות, להוסיף ולהפחית, מעת לעת, את הקצאת המכסה הכוללת בין ענפי המשק, בהתאם למתודולוגיה שתקבע הוועדה. החלטת הוועדה הראשונה בנושא זה תתקבל עד 45 ימים ממועד החלטה זו. יובהר כי לא תיקבע הקצאה לענפי הסיעוד הביתי, טכנולוגיה ייחודית והמומחים, אך ענפים אלו ייכללו במכסה הכוללת. לעניין סעיף קטן זה, מנכ"ל המשרד הממשלתי הרלוונטי להקצאת המכסה לענף שהוא אמון עליו יהיה חבר בוועדה בדיון שבו תוקצה המכסה".

 

בהתאם לסמכות האמורה ועדת מנכ"לים קיבלה את ההחלטות הבאות:

ביום 4.7.24 התקבלה החלטה לאשר הקצאת מכסה להעסקת עובדים זרים לענף השיפוצים, שהוא ענף משנה בענף הבניין[2].

ביום 4.7.24 התקבלה החלטה לאשר הקצאת מכסה להעסקת עובדים זרים לענף תשתיות תחבורה, שהוא ענף משנה בענף הבניין[3].

ביום 21.7.24 התקבלה החלטה לאשר הקצאת מכסה להעסקת עובדים זרים לענף העתיקות, שהוא ענף משנה של ענף הבניין[4].

ביום 21.7.24 המליצה ועדת המנכ"לים לשר הפנים להפעיל את סמכותו בהסכמת שר האוצר ובהתייעצות עם שר העבודה ולפטור את ענפי המשנה בענף הבניין מתשלום דמי היתר[5].

 

משכך, ובהתאם לסמכות שר הפנים, בהסכמת שר האוצר ולאחר התייעצות עם שר העבודה, מבוקש לתקן את התקנות שבנדון ולפטור ענפי המשנה של ענף הבניין מתשלום דמי היתר.

 

בנוסף, מבוקש לפטור גם מעסיק של עובד זר יומי מתשלום דמי היתר. זאת מאחר שבמשך שנים רבות מועסקים כדין בישראל עובדים זרים יומיים מירדן על ידי מעסיקים שונים באזור אילת, ובכלל זה על ידי קבלני בניין. אולם מכסת העובדים הירדנים שנקבעה בהחלטות הממשלה הוגדרה כמכסה ל"עבודות אחרות" ולא כמכסה ייעודית לענף הבניין, ולפיכך קבלני בניין המעסיקים עובדים יומיים ירדנים לא נדרשו לשלם דמי היתר. ביום 30.07.2024 התקבלה החלטת ממשלה 860 שעניינה הגדלת מכסות העובדים הזרים במשק ותיקון החלטות הממשלה[6] שבה נקבע בסעיף 2 כי החל משנת 2024 70% ממכסת ההיתרים להעסקת עובדים ירדנים יומיים ב"עבודות אחרות" יוקצו למעסיקים שהם קבלנים רשומים ברשם הקבלנים, וזאת החל משנת 2024. לאור הייעוד הקונקרטי של מכסת עובדים ירדנים יומיים לקבלני בניין, ועל מנת לשמר על המצב הקיים שבמסגרתו מעסיקים אלה אינם משלמים דמי היתר, מוצע לפטור מעסיק של עובד זר יומי מתשלום דמי היתר. זאת בשל החשיבות הרבה שבהצלחת פרויקט העסקת העובדים הזרים מירדן באזור אילת, ובכלל זה החשיבות המדינית, ובדומה לפטור שניתן למעסיק של עובד זר יומי מתשלום אגרת בקשה ואגרה שנתית, לפי תקנה 3 לתקנות עובדים זרים (אגרת בקשה ואגרה שנתית), התשס"ד-2004[7] וכן בדומה לפטור שניתן בעבר מתשלום היטל בגין העסקת עובדים זרים שנקבע בחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004), תשס"ג-2003[8] עד לביטולו של ההיטל בכללותו בחוק התוכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו–2004) (תיקון מס' 20), התשפ"ב-2022[9].

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

 

 


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:

 

טיוטת תקנות עובדים זרים (דמי היתר) (תיקון), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 1י1(ה) ו-8(ב) לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991[10], בהסכמת שר האוצר ובהתייעצות עם שר העבודה, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות עובדים זרים (דמי היתר), התשס"ו-2006[11] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, אחרי ההגדרה "מעסיק" יבוא:

 

 

""עובד זר יומי" - אזרח מדינה הגובלת בישראל, שהוא עובד זר המועסק כדין בישראל והיוצא, דרך כלל, את ישראל למקום מגוריו באותה מדינה בתום יום העבודה."

הוספת תקנה 2א

2.  

אחרי תקנה 2 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"פטור

2א.

מעסיק שהוא אחד מאלה פטור מתשלום דמי היתר:

 

 

 

 

 

 

(1) מעסיק של עובד זר בענף הבניין בענפי המשנה המפורטים בתוספת;

 

 

 

 

 

 

(2) מעסיק של עובד זר יומי.".

הוספת תוספת

3.  

בתקנות העיקריות, בסופן יבוא:

 

 

"תוספת

(תקנה 2א)

(1)  ענף השיפוצים

(2)  ענף התשתיות

(3)  ענף העתיקות".

 

תחילה

4.  

תחילתן של תקנות אלה ב–1 לחודש שלאחר פרסומן.

________התשפ"ד

________) 2024(

)חמ 3-3501)                                                    

                                                                        משה ארבל

                                                                        שר הפנים


דברי הסבר

 

סעיף 1י1 לחוק עובדים זרים, התשנ"א – 1991[12] (להלן: "החוק") קובע חובת תשלום דמי היתר למעסיק בענף הבניין. כן קובע סעיף 1י1(ה) לחוק כי שר הפנים רשאי, בהסכמת שר האוצר ולאחר התייעצות עם שר העבודה, רשאי לפטור מחובת תשלום דמי היתר, היתרים שניתנים להעסקת עובדים זרים בסוגי עבודה מסוימים. בהתאם לכך הותקנו תקנות עובדים זרים (דמי היתר), תשס"ו-2006[13] שבהן נקבע עד כה פטור זמני לסוגי מעסיקים בעלי היתרים להעסקת עובדים זרים בענף הבניין.

 

תקנה 1  

ביום 21.7.24 התקבלה החלטת ועדת מנכ"לים אשר הוקמה במסגרת החלטת ממשלה 1752 מיום 15.5.24 בעניין "ייעול ושיפור הפיקוח והאכיפה על העסקה של עובדים זרים ותיקון החלטות ממשלה", להמליץ לשר הפנים להפעיל את סמכותו בהסכמת שר האוצר ובהתייעצות עם שר העבודה ולקבוע אגרות מופחתות ופטור מדמי היתר לענפי משנה בענף הבניין שבהם לא הועסקו עד לאותו מועד עובדים זרים (שאינם פלסטינאים): ענף השיפוצים, ענף התשתיות וענף העתיקות.

על כן מוצע לתקן את תקנות עובדים זרים (דמי היתר), התשס"ו-2006, ולפטור את המעסיקים בענפי המשנה של ענף הבניין מחובת תשלום דמי היתר.

 

תקנה 2

מבוקש לפטור מעסיק של עובד זר יומי מתשלום דמי היתר. זאת מאחר שבמשך שנים רבות מועסקים כדין בישראל עובדים זרים יומיים מירדן על ידי מעסיקים שונים באזור אילת, ובכלל זה על ידי קבלני בניין. אולם מכסת העובדים הירדנים שנקבעה בהחלטות הממשלה הוגדרה כמכסה ל"עבודות אחרות" ולא כמכסה ייעודית לענף הבניין, ולפיכך קבלני בניין המעסיקים עובדים יומיים ירדנים לא נדרשו לשלם דמי היתר.. ביום 30.07.2024 התקבלה החלטת ממשלה 860 שעניינה הגדלת מכסות העובדים הזרים במשק ותיקון החלטות הממשלה[14] שבה נקבע בסעיף 2 כי החל משנת 2024 70% ממכסת ההיתרים להעסקת עובדים ירדנים יומיים ב"עבודות אחרות" יוקצו למעסיקים שהם קבלנים רשומים ברשם הקבלנים, וזאת החל משנת 2024. לאור הייעוד הקונקרטי של מכסת עובדים ירדנים יומיים לקבלני בניין, ועל מנת לשמר על המצב הקיים שבמסגרתו מעסיקים אלה אינם משלמים דמי היתר, מוצע לפטור מעסיק של עובד זר יומי מתשלום דמי היתר. זאת בשל החשיבות הרבה שבהצלחת פרויקט העסקת העובדים הזרים מירדן באזור אילת, ובכלל זה החשיבות המדינית, ובדומה לפטור שניתן למעסיק של עובד זר יומי מתשלום אגרת בקשה ואגרה שנתית, לפי תקנה 3 לתקנות עובדים זרים (אגרת בקשה ואגרה שנתית), התשס"ד-2004[15] וכן בדומה לפטור שניתן בעבר מתשלום היטל בגין העסקת עובדים זרים שנקבע בחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004), תשס"ג-2003[16] עד לביטולו של ההיטל בכללותו בחוק התוכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו–2004) (תיקון מס' 20), התשפ"ב-2022[17].



[1] https://www.gov.il/he/pages/dec1752-2024

 

[2] https://www.gov.il/BlobFolder/policy/renovation040724/he/files_dec-ren040724.pdf

 

[3] https://www.gov.il/BlobFolder/policy/transport040724/he/files_dec-trasp040724.pdf

 

[4] https://www.gov.il/BlobFolder/policy/antiquities230724/he/stranger1-230724.pdf

 

[5] https://www.gov.il/BlobFolder/policy/recommendation230724/he/stranger4-230724.pdf

 

[6] https://www.gov.il/he/pages/dec860-2023

 

[7] ק"ת התשס"ד, עמ' 161; התשפ"ד, עמ' 1614.

[8] ס"ח התשס"ג, עמ' 386; התשפ"ב, עמ' 738.

[9] ס"ח התשפ"ב, עמ' 738.

[10] ס"ח התשנ"א, עמ' 112; התש"ע, עמ' 488; התשע"ה, עמ' .6658

[11] ק"ת התשס"ו, עמ' 732; התשע"ז, עמ' 694.

[12] ס"ח התשנ"א, עמ' 112; התש"ע, עמ' 488.

[13] ק"ת התשס"ו, עמ' 732.

[14] https://www.gov.il/he/pages/dec860-2023

[15] ק"ת התשס"ד, עמ' 161; התשפ"ד, עמ' 1614.

[16] ס"ח התשס"ג, עמ' 386; התשפ"ב, עמ' 738.

[17] ס"ח התשפ"ב, עמ' 738.