תזכיר טיוטת תקנות תכנון משק החלב (דיווחים ומתן הוראות)(הוראת שעה), התשפד–2024

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות תכנון משק החלב (דיווחים ומתן הוראות)(הוראת שעה), התשפ"ד–2024

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

אחת ממטרות חוק תכנון משק החלב, התשע"א–2011 (להלן – החוק), המהווה חוק מסגרת לכלל הסמכויות וההסדרים הנדרשים לצורך התכנון וההסדרה של ענף החלב, היא להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו, תוך הבטחת מחירים נאותים ליצרנים, למחלבות ולציבור ותנאים הולמים לפעילות היצרנים והמחלבות.

 

על-פי החוק, קביעת המדיניות הנוגעת להסדרת הייצור והשיווק של חלב תעשה בתקנות, כאשר יישום וביצוע המדיניות מופקדים בידי מועצת החלב, שהיא חברה לתועלת הציבור, והיא הגוף המופקד על יישום התכנון בענף החלב.

 

בתקנות תכנון משק החלב (דיווחים ומתן הוראות)(הוראת שעה), התשפ"ד-2024 (להלן – התקנות) מוצע להסדיר חלק מהנושאים המנויים בסעיף 12(ב) לחוק.

 

כפי שצוין בדברי ההסבר להצעת חוק תכנון משק החלב, התשס"ח- 2008, תקנות לפי הסעיף האמור מיועדות לקבוע, בין היתר, דרכים לטיפול בחלב עודף ובעודפי חלב במכסה ומתן הוראות לעניין זה, לרבות בדרך של פינויים או השמדתם. יצוין כי התקנות המוצעות אינן מתייחסות לאמצעי חשוב נוסף לוויסות הכמויות במשק החלב באמצעות קביעת הוראות כספיות הנוגעות לייצור חלב עודף, קרי: שיוצר מעבר למכסה של היצרן, ולהוראות הקשורות למימון הטיפול בחלב עודף ובעודפי חלב במכסה, קרי: בחלב שלא נעשה בו שימוש לייצור מוצרי חלב במחלבות. הוראות אלו קשורות לקרן הוויסות, ויוסדרו בתקנות נפרדות.

 

יצוין כי מרבית ההסדרים המוצעים בתקנות מיושמים בפועל ויושמו לאורך השנים במסגרת נוהלי העבודה של מועצת החלב, וחלקם מוסדרים בהוראות לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), התשכ"ז–1967. לכן גם אין צורך בתקופת היערכות להחלתם. כן יוער כי התקנת התקנות תאפשר ניתוק זיקה של חקיקה בתחום זה שתוקפה תלוי בהכרזה על מצב חירום, בהתאם להחלטות הממשלה בנושא.

 

לאור החלטת שר החקלאות וביטחון המזון לפטור את האסדרה המוצעת מביצוע הליך הערכת השפעות רגולציה ומחובת התייעצות עם רשות האסדרה, בהתאם להחלטת הממשלה מס' 218, מיום 1.8.2021, וחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב–2021, מוצע לקבוע את התקנות כהוראת שעה לשנה. החלטת השר מצורפת לפרסום טיוטת התקנות.

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות וביטחון המזון:

טיוטת תקנות תכנון משק החלב (דיווחים ומתן הוראות)(הוראת שעה), התשפ"ד– 2024

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 12(ב) ו-38 לחוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011[1]  (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם מועצת החלב, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

פרק א' - הגדרות

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

 

 

 

""אשכול" – מחלבה או קבוצת מחלבות כפי שקבע המנהל לפי תקנה 14;

 

 

 

"התפלגות" – שיעור כמות החלב מתוך המכסה בכל אחד מחודשי השנה,  כמפורט בתוספת הראשונה, ביחס לחלב בקר וחלב צאן, לפי העניין;

 

 

 

"מחלבה מווסתת" – מחלבה כמשמעותה בתקנה 15(א);

 

 

 

"מחלבה קולטת" - מחלבה שקיבלה היתר לפי תקנה 11 לקלוט חלב גולמי מיצרנים;

 

 

 

"המנהל" – המנהל הכללי של מועצת החלב או מי שהוא הסמיך לעניין תקנות אלה, כולן או חלקן;

 

 

 

"מפעל" – מפעלי מזון שאינם מחלבות, לרבות מפעלי מזון לבעלי חיים;

 

 

 

"מתקן ייבוש" – מתקן לייבוש חלב ולחיבוץ חמאה מחלב;

 

 

 

"עודפי חלב" – חלב שלא יוצרו ממנו מוצרי חלב לשיווק בשוק המקומי.

 

הסדרת הייצור והשיווק של חלב וויסות כמויות החלב בידי המועצה

2.  

מועצת החלב תפעל להסדרת הייצור והשיווק של חלב, ולוויסות כמויות החלב במשק, לשם הבטחת האספקה הסדירה של חלב גולמי וחומרי גלם חלביים למחלבות, ושל מוצרי חלב לצרכנים, ובכלל זה:

 

 

 

 

(1) תרכז באופן שוטף מידע על מגמות בייצור חלב, צריכה של מוצרי חלב, ומלאים של חלב ושל חומרי גלם חלביים;

 

 

 

 

(2) תבצע ניתוח והערכה של המידע כאמור בפסקת משנה (1), לצורך גיבוש אומדן בעניין ההיקף והמאפיינים של המקורות לייצור חלב ושל הביקוש הצפוי לחלב ולחומרי גלם חלביים;

 

 

 

 

(3) תנהל עודפי חלב או חוסר של חלב או של חומרי גלם חלביים, קיימים או צפויים, ותפעל לוויסות עודף או חוסר כאמור, מראש או בדיעבד, באמצעות מתן הוראות ליצרן, למחלבה או למיתקן ייבוש, לפי העניין.

 

 

 

פרק ב' - מסירת דיווחים

 

ניהול רישום ודיווח חודשי למנהל

3.  

(א)  מחלבה תנהל רישום יומי של הנתונים הבאים:

 

 

 

(1) כמות החלב הגולמי שקלטה מכל יצרן או מחלבה, ובכלל זה שיעורי השומן והחלבון בחלב האמור;

 

 

 

 

(2) כמות חומרי הגלם החלביים שרכשה, מייצור מקומי או מיבוא;

 

 

 

 

(3) כמויות חומרי הגלם החלביים שייצרה מהחלב הגולמי שקלטה לפי פסקה (1);

 

 

 

 

(4) כמויות החלב הגולמי וחומרי הגלם שהשתמשה ומכרה; נתוני המכירה יהיו תוך פירוט אם המכירה נעשתה למפעל, ליצוא או למחלבה, ואם למחלבה או מפעל – בציון שמם;

 

 

 

 

(5) כמויות החלב הגולמי וחומרי הגלם במלאי;

 

 

 

 

(6) כמות מוצרי החלב שייצרה וכמויות מוצרי החלב שבמלאי, בחלוקה לקבוצות מוצרים; לעניין תקנה זו "קבוצת מוצרים" - קבוצה של מוצרי חלב, לפי החלוקה לקבוצות שבתוספת השנייה;

 

 

 

 

(7) כמות החלב הגולמי שהעבירה למיתקן ייבוש, וכמויות חומרי הגלם החלביים שנזקפו לזכותה בשל כך, לפי תקנה 18;

 

 

 

 

(8) כמויות מוצרי החלב ששיווקה, לפי יעד המכירה.

 

 

 

(ב) בכל חודש תדווח המחלבה למנהל, את סיכום הנתונים כאמור בתקנת משנה (א) ביחס לחודש הקודם, על פי דוגמת טופס שיפורסם באתר המועצה באמצעות טופס מקוון; ביחס לכמויות מוצרי חלב ששיווקה הדיווח יבוצע בחלוקה לפי קבוצות מוצרים שנמכרו לשם מכירה לציבור, למחלבות אחרות ושיוצאו, ויפורטו גם שיעור השומן הממוצע בכל קבוצת מוצרים.

 

דיווח חודשי ליצרן

4.  

(א)  מחלבה קולטת תמסור דוח ייצור חודשי לכל יצרן המשווק לה חלב (להלן – דוח ייצור חודשי) עד היום ה-25 בחודש העוקב לחודש הדיווח.

 

 

 

(ב) דוח ייצור חודשי יכלול את הפרטים הבאים:

 

 

 

 

(1) כמות החלב הכוללת שקלטה המחלבה מהיצרן באותו חודש, בחלוקה לחלב חודשי במכסה ולהפרש חלב חודשי;

 

 

 

 

(2) שיעורי החלבון והשומן בכמות החלב הכוללת באותו חודש;

 

 

 

 

(3) חישוב מצטבר של כמות החלב ששווק היצרן מתחילת השנה ועד לחודש אליו מתייחס הדוח, בהתאם למכסה המצטברת;

 

 

 

 

(4) התשלום המגיע ליצרן בעד החלב ששיווק באותו חודש, ואופן חישובו, כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

(א)  התשלום בעד חלב חודשי במכסה וחלב עודף;

 

 

 

 

 

(ב) ניכויים או תוספות בגין איכות החלב ששווק למחלבה, בהתאם להוראות בדבר איכות החלב שפרסמה מועצת החלב  באתר האינטרנט של המועצה, ואם הותקנו תקנות לפי סעיף 12(ב)(1) לחוק – בהתאם לאמור בהן;

 

 

 

 

 

(ג)  ניכויים בגין היטלים שעל היצרן לשלם למועצת החלב לפי החוק.

 

 

 

(ג)  לעניין תקנה זו -

 

 

 

 

"הפרש חלב חודשי" – ההפרש בין הייצור המצטבר לבין המכסה המצטברת בהתאם להתפלגות עד חודש מסוים;

 

 

 

 

"חלב חודשי במכסה" – כמות החלב שייצר יצרן בחודש מסוים עד להיקף הקבוע בהתפלגות;

 

 

 

 

"מכסה מצטברת" - החלק היחסי של כמות החלב מתוך המכסה בהתאם להתפלגות, במצטבר מתחילת אותה שנה.

 

דיווח שנתי של מחלבה ליצרן

5.  

מחלבה קולטת תמסור ליצרן המשווק לה חלב, עד היום ה – 30 ביוני, דוח שנתי בגין השנה שהקודמת המפרט את ההתחשבנות הכספית שבוצעה במהלך השנה בגין אספקת החלב, ואם חלו שינויים בדיווחים שמסרה לו תמסור ליצרן דיווח מעודכן .

 

דיווח שנתי של מחלבה למנהל

6.  

מחלבה תמסור למנהל דוח שנתי מסכם, עד ליום 31 במרץ של השנה העוקבת לשנת הדיווח, הכולל נתונים על כמויות חומרי הגלם החלביים שהחזיקה במלאי בתום השנה ועל כמויות החלב שקלטה בפועל מיצרנים במהלך אותה שנה; לדוח יצורף אישור רואה חשבון בדבר הנתונים הכלולים בו.

 

דיווח של מתקן ייבוש

7.  

(א)  מתקן ייבוש ימסור למנהל דוח שבועי, עד ליום חמישי בכל שבוע, ובו יפרט את מלאי אבקת החלב בתחילת השבוע המדווח ובסופו, בחלוקה לסוגי הכשרות והמועד האחרון לשימוש.

 

 

 

(ב) מתקן ייבוש ימסור למנהל דוח חודשי, שיימסר עד היום האחרון של החודש העוקב לחודש הדיווח, ובו יפרט את מלאי חומרי הגלם ביום האחרון של חודש הדיווח, ואת כמויות חומרי הגלם שמתקן הייבוש זוקף לזכותה של כל מחלבה, לפי תקנה 18(ג), וסוג הכשרות.

 

סמכות לדרוש דיווחים נוספים

8.  

המנהל, באישור מועצת החלב, רשאי להורות למחלבה או למתקן יבוש למסור לו דיווחים נוספים בעניין ייצור, שיווק ומלאי של חלב גולמי, חומרי גלם חלביים ומוצרי חלב, באופן שיורה.

 

כמויות חומרי גלם חלביים

9.  

המנהל ידווח למועצת החלב, לפחות אחת לרבעון, על כמויות חומרי הגלם החלביים שבמלאי ועל תחזיות השימוש במלאי לפי סוגי הכשרות השונים, בהתאם לדיווחים שקיבל והמידע שברשותו.

 

דיווחי המנהל למועצת החלב

10.  

(א)  המנהל יגיש למועצת החלב, בחודשים אפריל ואוקטובר של כל שנה, דיווח בדבר נתוני מלאי חומרי הגלם, ייצור חלב גולמי ושיווק של חלב ומוצריו, וכן תחזיות בנושאים אלו עד לסוף אותה השנה.

 

 

 

(ב) המנהל יגיש דוח שנתי למועצת החלב, עד ליום 30 באפריל של השנה העוקבת לשנת הדיווח, על יסוד כל הנתונים והדוחות שבידיו, שיכלול, בין השאר, נתונים  על כמויות של חלב שהושמד, חלב עודף, עודפי חלב במכסה, חומרי גלם חלביים ששווקו למפעלים ולייצוא.

 

 

 

פרק ג' – שיווק חלב גולמי מיצרן למחלבה

 

היתר מחלבה קולטת

11.  

(א)  המנהל רשאי להעניק למחלבה היתר לקלוט במתקניה חלב גולמי מיצרנים, אם ברשותה הציוד והמתקנים הנדרשים לקליטת חלב בהיקף המתאים להיקפי המכסות של היצרנים שעימם היא מבקשת להתקשר.

 

 

 

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), המנהל רשאי להעניק למחלבה היתר לקליטת חלק ממכסתו של יצרן , המשווק בהיתר למחלבה קולטת אחרת, ובלבד שהיא מבקשת לקלוט חלב גולמי בהיקף שאינו עולה על 200,000 ליטרים בשנה ויש ברשותה את הציוד והמתקנים הנדרשים לקליטת החלב בהיקף המבוקש (להלן – מחלבה קטנה קולטת).

 

 

 

(ג)  המנהל ישלח בתחילת כל שנה הודעה למחלבות הקולטות בה יפרט את שמות היצרנים מהם רשאית המחלבה לקלוט חלב גולמי באותה שנה, ואת היקף מכסתם;  הודעה כאמור הינה חלק מתנאי ההיתר של מחלבה קולטת.

 

 

 

(ד) מחלבה לא תקלוט חלב גולמי מיצרן אלא אם כן קיבלה היתר מחלבה קולטת ובהתאם לתנאי ההיתר.

 

 

 

(ה)  מנהל המועצה רשאי לבטל, להתלות או לשנות היתר שניתן למחלבה קולטת אם מצא שהמחלבה הפרה חובה מחובותיה לפי החוק, פועלת שלא בהתאם לתנאי ההיתר, או שלא מתקיימים בה התנאים הנדרשים למתן ההיתר; ביטול ההיתר לא ייעשה אלא לאחר שנתן המנהל למחלבה הקולטת הזדמנות לטעון טענותיה, 30 ימים לפחות לפני קבלת ההחלטה.

 

אישור הצמדה בין מחלבה ליצרן

12.  

(א)  יצרן שהוקצתה לו מכסה לראשונה, יגיש למנהל, לפני תחילת ייצור החלב, בקשה לאישור הצמדה למחלבה קולטת, ויצרף לבקשה את הסכמתה של המחלבה האמורה.

 

 

 

(ב) יצרן שמבקש לשנות את ההצמדה למחלבה קולטת  יגיש, עד ליום 31 לחודש אוקטובר, בקשה למנהל לאישור  הצמדה למחלבה אחרת עבור השנה העוקבת, ויצרף לבקשה את הסכמתה של המחלבה האמורה.

 

 

 

(ג)  על אף האמור בתקנת משנה (ב), המנהל רשאי לאשר הצמדה של יצרן למחלבה קולטת אחרת במהלך השנה או אם הבקשה הוגשה לאחר המועד,  ובהסכמת שתי המחלבות הנוגעות לעניין.

 

 

 

(ד) המנהל רשאי  אשר בקשות לפי תקנה זו אם השתכנע כי אין בהצמדה המבוקשת כדי לפגוע באספקה סדירה של חלב ובחלוקה מאוזנת של חלב למחלבות ולאחר שנתן למחלבות וליצרנים הנוגעים בדבר הזדמנות להביע את עמדתם (להלן – אישור הצמדה).

 

 

 

(ה)  יצרן לא ישווק חלב למחלבה אלא בהתאם לאישור הצמדה, ומחלבה לא תקלוט חלב מיצרן אלא אם הוצמד אליה לפי תקנה זו.

 

 

 

(ו)  אישור הצמדה ישלח על ידי המנהל ליצרן, ויכול שאישור ההצמדה יכלל בהודעה ליצרן אודות המכסה לפי תקנה 8(א) לתקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד - 2014[2].

 

 

 

(ז) יצרן ומחלבה קולטת לא יתקשרו בהתקשרות לשיווק החלב הגולמי, לתקופה העולה על שלוש שנים רצופות, וההתקשרות תסתיים ביום 31 לחודש דצמבר;  הצדדים רשאים להאריך ההתקשרות ובלבד שכל התקשרות נוספת, לא תעלה על שלוש שנים.

 

 

 

פרק ד' – מתן הוראות וטיפול בעודפי חלב ובחומרי גלם חלביים

 

 הוראות בקשר עם ייצור חלב עודף

13.  

(א)  עד ליום 31 בנובמבר בכל שנה תקבע מועצת החלב הוראות ותנאים לשנה העוקבת עבור ייצור חלב עודף, לצורך וויסות כמויות החלב וחומרי גלם  חלביים ברמה השנתית והעונתית.

 

 

 

(ב) בקביעה כאמור רשאית המועצה לכלול, בין היתר:

 

 

 

 

(1) קביעת עונות  שונות, בהתאם לעודף או לחוסר של חלב גולמי או חומרי גלם חלביים, הצפוי בשנה הבאה;

 

 

 

 

(2) קביעת היקף חריגה מותר מעבר למכסה, והתנאתו בתנאים,  בהתאם לתחזית הייצור והצריכה.

 

 

 

(ג)  מועצת החלב רשאית לעדכן את ההוראות במהלך השנה, בשל שינויים בייצור החלב במשק או בצריכתו.

 

 

 

(ד) מועצת החלב רשאית לקבוע את התמורה שתשלם מחלבה  ליצרן על חלב במכסה שיוצר שלא בהתאם להתפלגות, זאת לצורך עידוד ייצור חלב בתקופות בהן צפוי מחסור בחלב ומניעת חריגות בייצור חלב בתקופות בהן צפויים עודפים.

 

 

 

(ה)  הוראות לפי תקנה זו, ובכלל זה עדכונן, יפורסמו באתר האינטרנט של מועצת החלב.

 

חלוקה לאשכולות

14.  

(א)  המנהל יחלק את המחלבות לאשכולות, כשבכל אשכול לפחות מחלבה אחת קולטת, בהתאם להערכתו בדבר כמות החלב שתסופק לכל מחלבה באשכול (בפרק זה- מקורות לחלב), והיקף הייצור הצפוי בכל מחלבה באותו אשכול (בפרק זה – שימושים לחלב).  

 

 

 

(ב) המנהל רשאי לשנות את הרכב האשכולות אם מצא שהדבר דרוש ליצירת איזון בין מקורות החלב לשימושים לחלב.

 

 

 

(ג)  מחלבה לא תמכור ולא תרכוש חלב ממחלבה שאינה באותו אשכול אלא אם ניתן לה היתר בכתב מהמנהל.

 

מחלבה מווסתת

15.  

(א)  המנהל יקבע בכל אשכול, מחלבה מווסתת אחת שהיא מחלבה קולטת, שתספק חלב למחלבות באותו אשכול.

 

 

 

(ב) המנהל רשאי להורות למחלבה מווסתת להעביר חלב גולמי או חומרי גלם חלביים למחלבה מווסתת אחרת בכמות שיורה, אם סבר כי הדבר דרוש לשם יצירת איזון בין המקורות לחלב והשימושים לחלב באשכולות השונים, ולשם הבטחת האספקה הסדירה של חלב וחומרי גלם חלביים לכל המחלבות; החלטה כאמור, תעשה  בשים לב, בין השאר, לסוגי הכשרות השונים של חלב וחומרי גלם חלביים הדרושים למחלבות, ובשים לב להבטחת אספקה סדירה של  מוצרי חלב בסיסיים.

 

 

 

(ג)  המנהל רשאי להורות למחלבה מווסתת להעביר חלב גולמי או חומרי גלם חלביים למחלבות אחרות באותו אשכול, בשים לב להיצע הכולל של חלב ובשים לב להיקף הייצור של מחלבות חדשות או מחלבות בהיקפי ייצור קטנים ביחס ליתר המחלבות באשכול.

 

 

 

(ד) מחלבה הרואה עצמה נפגעת מהוראה לפי תקנות משנה (ב) או (ג), רשאית להגיש השגה למועצת החלב תוך 30 ימים מיום שנמסרה לה ההוראה; החלטת מועצת החלב תינתן בתוך 48 שעות.  

 

 

 

(ה)  מחלבה מווסתת שקיבלה חלב גולמי ממחלבה מווסתת אחרת, על פי הוראת המנהל, תשלם למחלבה המעבירה את המחיר שהיא היתה משלמת ליצרן עבור  חלב במכסה. למחיר האמור יתווספו דמי טיפול והובלה סבירים בעד עלויות העברת החלב למחלבה.

 

טיפול בעודפי חלב ובחומרי גלם חלביים

16.  

(א)  ראתה מועצת החלב כי כמות החלב או חומרי הגלם החלביים שבמלאי, חורגת באופן ניכר מהכמות הנדרשת לצרכי משק החלב, רשאית היא להורות על הפעולות הנדרשות לשינוי הכמות שבמלאי בהתאם לסמכויותיה לפי החוק.

 

 

 

(ב) אישורים והוראות לפי פרק זה יינתנו אם הדבר דרוש לצורך קבלת פדיון מרבי בעד חלב וחומרי גלם חלביים, ובשים לב, בין השאר, לסוגי הכשרות השונים.

 

תכנית שבועית לייבוש חלב

17.  

(א)  תכנית שבועית לייבוש חלב תעשה מידי שבוע ביום חמישי עבור השבוע העוקב, כמפורט להלן:

 

 

 

 

(1) מחלבה קולטת תמסור למנהל ולמתקן ייבוש, עד השעה 10  ביום חמישי, את כמויות החלב שהיא מבקשת להעביר למיתקן הייבוש בשבוע העוקב;

 

 

 

 

(2) מיתקן ייבוש יכין תכנית עבודה שבועית לקליטה של חלב במיתקן הייבוש בשבוע העוקב, בהתאם לדיווחים שקיבל ממחלבות קולטות ויעבירה  לאישור המנהל (להלן – התוכנית);

 

 

 

 

(3) המנהל יבדוק את התכנית, ורשאי הוא לאשרה או לדרוש כי ייערכו בה שינויים כתנאי לאישורה, בהתחשב בהיקף הביקוש של המחלבות לחלב גולמי וביכולתו של מיתקן הייבוש לקלוט את החלב;

 

 

 

 

(4) מיתקן ייבוש יודיע  לכל מחלבה קולטת שהעבירה בקשה אם ניתן לקלוט את החלב, בהיקף מלא או חלקי ומהו המועד המדויק לקליטתו.

 

 

 

(ב) מיתקן ייבוש יקלוט חלב בהתאם לתכנית שאישר המנהל, אלא אם ניתן אישור מראש ובכתב מאת המנהל לשינוי מהתכנית שאושרה.

 

 

 

(ג)  בפעולתו לפי תקנות אלה, יפעל מתקן הייבוש לפי התכנית השבועית המאושרת, בתום לב, בהגינות, ללא הפליה ומשיקולים ענייניים. 

 

העברת חלב ממחלבה למתקן יבוש

18.  

(א)  מחלבה תעביר חלב למתקן הייבוש בהתאם לתוכנית שאושרה.  

 

 

(ב) המחלבה תישא בעלויות ההובלה של החלב למיתקן הייבוש.

 

 

(ג)  בעד עודפי חלב שהעבירה מחלבה למיתקן הייבוש, זכאית המחלבה לקבל ממתקן הייבוש חומרי גלם חלביים, בכמות שוות ערך לכמות החלב שהעבירה, ובאותם אחוזי שומן. 

 

 

 

פרק ה' – הוראות שונות

 

עונשין

19.  

העושה אחד מאלה, דינו – מאסר או קנס כאמור בסעיף 31(6) לחוק:

 

 

 

(1) מחלבה שלא מסרה למנהל דיווח חודשי, בניגוד לתקנה 3(ב);

 

 

 

(2) מחלבה שלא מסרה ליצרן דוח ייצור חודשי, בניגוד לתקנה 4;

 

 

 

(3) מחלבה שלא מסרה למנהל דוח שנתי מסכם, בניגוד לתקנה 6;

 

 

 

(4) מתקן יבוש שלא מסר למנהל דוח שבועי, בניגוד לתקנה 7(א);

 

 

 

(5) מתקן ישוב שלא מסר למנהל דוח חודשי, בניגוד לתקנה 7(ב);

 

 

 

(6) מחלבה שקלטה במתקניה חלב גולמי ללא היתר מחלבה קולטת או שקלטה חלב גולמי בניגוד לתנאי ההיתר, בניגוד לתקנה 11(ד);

 

 

 

(7) יצרן ששיווק חלב למחלבה שלא בהתאם לאישור הצמדה, בניגוד לתקנה 12(ה);

 

 

 

(8) מחלבה שקלטה חלב מיצרן שלא הוצמד אליה, בניגוד לתקנה 12(ה);

 

 

 

(9) מחלבה שמכרה או רכשה חלב ממחלבה שאינה באשכול שלה ללא היתר בכתב מהמנהל, בניגוד לתקנה 14(ג);

 

 

 

(10)  מחלבה מווסתת שלא העבירה חלב גולמי או חומרי גלם חלביים למחלבה אחרת בניגוד להוראת המנהל לפי תקנה 15(ב) או (ג);

 

 

 

(11)  מתקן יבוש שקלט חלב שלא בהתאם לתוכנית שאושרה על ידי המנהל, ללא אישור בראש ובכתב מאת המנהל, בניגוד לתקנה 17(ב).

 

תוקף

20.  

תקנות אלה יעמדו בתוקפן לתקופה של 12 חודשים מיום פרסומן.

 

 

 

תוספת ראשונה – התפלגות ייצור החלב

 

 

 

תקנה 1

 

 

 

התפלגות ייצור חלב בקר:

 

 

 

חודש

אחוז ייצור חודשי

אחוז ייצור מצטבר

ינואר

8.46

8.46

פברואר

7.73

16.19

מרץ

8.87

25.06

אפריל

8.68

33.74

מאי

9.07

42.81

יוני

8.48

51.29

יולי

8.37

59.66

אוגוסט

8.03

67.69

ספטמבר

7.66

75.35

אוקטובר

8.05

83.40

נובמבר

8.00

91.40

דצמבר

8.60

100

 

 

התפלגות ייצור חלב צאן (כבשים ועיזים):

 

 

 

חודש

אחוז ייצור חודשי

אחוז ייצור מצטבר

ינואר

8.49

8.49

פברואר

7.69

16.18

מרץ

8.49

24.67

אפריל

8.22

32.89

מאי

8.49

41.38

יוני

8.22

49.60

יולי

8.49

58.09

אוגוסט

8.49

66.58

ספטמבר

8.22

74.80

אוקטובר

8.49

83.29

נובמבר

8.22

91.51

דצמבר

8.49

100

 

 

 

 

תוספת שנייה

 

 

 

תקנה 3

 

 

קבוצות מוצרים:

 

 

 

(1) חלב שתיה;

 

 

 

(2) משקאות חלב;

 

 

 

(3) תוצרת ניגרת (לבן, יוגורט, שמנת);

 

 

 

(4) מעדנים, ובכלל זה יוגורט עם תוספות;

 

 

 

(5) גבינות רכות;

 

 

 

(6) גבינות רכות לחיתוך;

 

 

 

(7) גבינות קשות ומותכות;

 

 

 

(8) חמאה וסמנה;

 

 

 

(9) אבקת חלב כחוש.

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

 

דברי הסבר

כללי - אחת ממטרות חוק תכנון משק החלב, התשע"א–2011 (להלן – החוק), המהווה חוק מסגרת לכלל הסמכויות וההסדרים הנדרשים לצורך התכנון וההסדרה של ענף החלב, היא להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו, תוך הבטחת מחירים נאותים ליצרנים, למחלבות ולציבור ותנאים הולמים לפעילות היצרנים והמחלבות.

 

על-פי החוק, קביעת המדיניות הנוגעת להסדרת הייצור והשיווק של חלב תעשה בתקנות, כאשר יישום וביצוע המדיניות מופקדים בידי מועצת החלב, שהיא חברה לתועלת הציבור, והיא הגוף המופקד על יישום התכנון בענף החלב.

 

בתקנות תכנון משק החלב (דיווחים ומתן הוראות)(הוראת שעה), התשפ"ד-2024 (להלן – התקנות) מוצע להסדיר חלק מהנושאים המנויים בסעיף 12(ב) לחוק.

 

כפי שצוין בדברי ההסבר להצעת חוק תכנון משק החלב, התשס"ח- 2008 , תקנות לפי הסעיף האמור מיועדות לקבוע, בין היתר, דרכים לטיפול בחלב עודף ובעודפי חלב במכסה ומתן הוראות לעניין זה, לרבות בדרך של פינויים או השמדתם. יצוין כי התקנות המוצעות אינן מתייחסות לאמצעי חשוב נוסף לוויסות הכמויות במשק החלב באמצעות קביעת הוראות כספיות הנוגעות לייצור חלב עודף, קרי: שיוצר מעבר למכסה של היצרן, ולהוראות הקשורות למימון הטיפול בחלב עודף ובעודפי חלב במכסה, קרי: בחלב שלא נעשה בו שימוש לייצור מוצרי חלב במחלבות. הוראות אלו קשורות לקרן הוויסות, ויוסדרו בתקנות נפרדות.

 

יצוין כי מרבית ההסדרים המוצעים בתקנות מיושמים בפועל ויושמו לאורך השנים במסגרת נוהלי העבודה של מועצת החלב, וחלקם מוסדרים בהוראות לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), התשכ"ז–1967. לכן גם אין צורך בתקופת היערכות להחלתם. כן יוער כי התקנת התקנות תאפשר ניתוק זיקה של חקיקה בתחום זה שתוקפה תלוי בהכרזה על מצב חירום, בהתאם להחלטות הממשלה בנושא.

 

תקנה 1 – מובאות ההגדרות למונחים בתקנות. הגדרת "ההתפלגות" – מדובר בהתפלגות שיעור ייצור המכסות השנתיות של היצרנים, על פני חודשי השנה, בהתאם לידע המקצועי הקיים באשר לאופן בו מיוצר החלב בפועל לאורך השנה ולהשפעת גורמים חיצוניים עליו, כגון מזג האוויר. ייצור חודשי העולה על הקבוע בהתפלגות יחשב כחלב עודף לאותו חודש.

מובהר כי על מרבית היצרנים חלה ההתפלגות הכתובה בתוספת כבר כיום. אולם היא אינה מוחלת על כ – 20 יצרנים, מרביתם ממגזר המשק השיתופי, אשר הוכרו לפני שנים רבות כמי שזכאים להתפלגות שונה (המקלה עמם מבחינת ייצור החלב בחודשי הקיץ) ונוהג זה נמשך איתם עד היום. יחד עם זאת, החל משנת 2006, מדיניות משרד החקלאות, המבוססת על עמדה מקצועית ועל עמדת מועצת החלב, היא כי יש לקבוע התפלגות אחידה לכלל יצרני החלב. בעקבות עמדה זו, בשנים 2007 ו - 2009 נעשו שינויים בהתפלגות שנקבעה לאותם יצרנים, במסגרתם הוקטן הפער בין ההתפלגות שנקבעה להם לבין זו הנקבעת לכלל היצרנים, אך עד לתקנות אלה, לא נקבעה התפלגות אחידה לכלל היצרנים. במסגרת ערר שהוגש על החלטה לקבוע התפלגות אחידה לכלל היצרנים,  הגיעו הצדדים להסכמות כי עד לקביעת תקנות אלה לא יבוצע שינוי בהתפלגות של אותם יצרנים, ועם התקנת התקנות תבוטל ההתפלגות הנפרדת החלה עליהם.

 

תקנה 2 - עניינה הוראה כללית בעניין דרכי הוויסות והסדרת הייצור והשיווק של חלב. תקנה זו משקפת את ההוראה הכללית, הנגזרת מהעיקרון הקבוע בסעיף 16(א) לחוק, לפיו מועצת החלב תפעל לקידום ולמימוש מטרות החוק, והיא תהיה מוסמכת לפעול, בין היתר, להסדרת ייצור החלב ושיווקו לציבור. בתקנה זו מוצע לקבוע כי המועצה תסדיר את הייצור והשיווק של חלב ותוסת את כמויות החלב במשק, לשם הבטחת אספקה סדירה של חלב גולמי ושל חומרי גלם חלביים למחלבות ושל מוצרי חלב לצרכנים, בהתאם למטרות החוק, במספר דרכים: ריכוז שוטף של מידע אודות מגמות ייצור החלב, צריכת מוצרי חלב ומלאים; ניתוח והערכה של המידע לצורך גיבוש הערכות ואומדנים על היקף המקורות והביקוש לחלב ולחומרי גלם חלביים, וניהול העודף או החוסר של חלב או של חומרי גלם חלביים וקביעת דרכים לוויסותם, מראש או בדיעבד, באמצעות מתן הוראות למחלבות וליצרנים, ובהתאם לתקנות אלה.

 

תקנה 3 - מוצע להסדיר את הרישומים של מחלבות אודות קליטה, ייצור ושיווק של חלב ומוצריו וחומרי גלם חלביים וכן את אופן הדיווח של הנתונים, בכל חודש למועצת החלב. רישום הנתונים והדיווח למועצה, הן בתקנה זו והן בתקנות נוספות בתקנות אלה, מאפשר למועצת החלב לרכז את המידע על מצב משק החלב והוא תנאי מקדמי לביצוע תפקידיה לפי החוק, ונדרש להשגת מטרות החוק.

 

תקנה 4 - מוצע לקבוע כי מחלבות קולטות ימסרו דוח חודשי ליצרני החלב המשווקים להם חלב, שיכלול את היקף החלב שנקלט באותו חודש תוך פירוט אחוזי חלבון ושומן, החלב שנקלט במסגרת המכסה לרבות חישוב מצטבר מתחילת השנה בהתאם להתפלגות והתשלום המגיע ליצרן בעד החלב ששווק, תוך פירוט הניכויים והתוספות כמפורט בתקנה זו.

 

תקנה 5 - מוצע לקבוע חובת דווח שנתית של מחלבה קולטת ליצרן המשווק לה חלב ובו יינתן לו פירוט ההתחשבנות הכספית וייערך חשבון מעודכן. אם חלו שינויים במכסה שנקבעה לו במהלך השנה, שכן מכסת החלב היא שנתית וכל שינוי במכסה במהלך השנה חל באופן רטרואקטיבי על המכסה השנתית של היצרן,  המחלבה תדרש לעדכן את השינויים ולמסור דוח מעודכן.

 

תקנה 6 – מוצע לקבוע חובת דיווח שנתית של מחלבה למנהל אשר תסכם את כלל הנתונים, ואלו יאושרו על ידי רואה החשבון של המחלבה.

 

תקנה 7 - מוצע לקבוע חובות דיווח של מתקן ייבוש למנהל, הן ברמה השבועית לעניין מלאי אבקת החלב, והן ברמה החודשית לעניין מלאי חומרי הגלם החלביים בסוף החודש, לרבות סוג הכשרות, וכמויות חומרי הגלם שמתקן הייבוש זקף לטובת כל מחלבה שהעבירה לו חלב לייבוש. 

 

תקנה 8 - מוצע לקבוע כי המנהל, באישור דירקטוריון מועצת החלב, יהיה רשאי לדרוש מהמחלבות והיצרנים נתונים נוספים או את במועד אחר, בעניין כמויות החלב הגולמי, ייצור ושיווק חומרי גלם חלביים ומוצרי חלב. הדבר נחוץ בעיקר לשם ניהול משק החלב במצב חריג כגון בעת מלחמה כאשר לא כל הרפתות והמחלבות פועלות באותו היקף כמו בשגרה.

 

תקנה 9 - מוצע לקבוע כי המנהל ימסור פעמיים בשנה דיווחים למועצת החלב הנוגעים למצב המלאים ועל תחזיות השימוש. כן מוצע לקבוע כי המנהל יגיש למועצה דוח שנתי מסכם בעניינים אלה. יודגש, כי הדיווחים של המנהל למועצת החלב, שבה חברים נציגים שאינם מקרב הממשלה, יכללו רק נתונים משוקללים ומצרפיים ולא נתונים פרטניים על יצרן ספציפי או על מחלבה מסוימת. כמו כן נציין כי על כלל חברי מועצת החלב ועובדי מועצת החלב חלה חובת סודיות שכן חלים עליהם חוק העונשין, התשל"ז – 1977, ועל עובדי המועצה חלים הוראות חוק שירות המדינה  (משמעת), התשכ"ג – 1963 (ראו סעיפים 24 ו- 25 לחוק).  

 

תקנה 10 – מוצע לקבוע כי ידרש אישור המנהל למחלבה אשר מבקשת לקלוט חלב גולמי מיצרנים. מחלבה המבקשת לשמש כמחלבה קולטת תדרש להגיש בקשה למנהל ולהראות כי יש למחלבה מתקנים מתאימים לקליטת חלב בהיקפי המכסות של היצרנים המשווקים. יצוין, כי ההוראות בעניין בטיחות המוצרים ובריאות הציבור אינן כלולות בהסדרה המבוצעת לפי החוק, והן מוסדרות מלכתחילה בחקיקה שבאחריות משרד הבריאות, וכל מחלבה נדרשת להיות בעלת רישיון יצרן מטעם משרד הבריאות.

בנוסף, מוצע לאפשר ל"מחלבות קטנות" לקלוט חלב גולמי מיצרנים, על אף שאינן יכולות לקלוט את כל החלב המיוצר על ידי יצרן בודד. מחלבה קטנה היא מחלבה שתבקש לקלוט חלב בהיקף שאינו עולה על 200 אלף ליטרים בשנה. נמצא כי מחלבות קטנות מתקשות לרכוש חלב גולמי מהמחלבות הגדולות, בשל עלויות המשלוח. לפיכך, לשם עידוד פעילותן של המחלבות קטנות בתחום, והגברת התחרות, מוצע לאפשר גם למחלבות קטנות לקלוט חלב ישירות מיצרנים. כך שיצרן יעביר חלק ממכסתו למחלבה קטנה ואת השאר למחלבה הקולטת.  

 

תקנה 12 – מוצע לקבוע כי המנהל יאשר הצמדה בין מחלבה ליצרן. על פי אישור ההצמדה, היצרן מחויב לשווק את כל החלב המיוצר על ידו לאותה מחלבה, למעט במקרה שיינתן ליצרן היתר שיווק גם למחלבה קטנה קולטת, בתנאים שנקבעו בתקנה זו. כן מוצע לקבוע בתקנה את ההסדרים לעניין החלפת מחלבה קולטת בתחילת השנה ובמהלך השנה. מובהר כי המנהל מאשר את ההצמדה לפי בקשה של היצרן ובאישור המחלבה המבוקשת, אך הוא אינו מאשר את ההסכם ביניהם אלא רק את עצם ההצמדה ככל שאין בה בכדי לפגוע באספקה סדירה של חלב ובחלוקה מאוזנת של חלב בין המחלבות.

מוצע לקבוע כי ניתן למסור את אישור ההצמדה ליצרן במסגרת ההודעה על קביעת מכסתו לפי תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד – 2014.

כמו כן, בהתאם לסעיף 12(ב)(2) לחוק, התקשרות שבין יצרן למחלבה לא תעלה על 3 שנים, תסתיים בסוף שנה קלנדרית והצדדים רשאים להאריכה בשלוש שנים נוספות בכל פעם. על פי דברי ההסבר להצעת חוק תכנון משק החלב, ההוראות בעניין זה באות למנוע מצב של צבירת כמויות גדולות של חלב גולמי אצל מחלבות מסוימות באמצעות התקשרויות ארוכות טווח עם מספר רב של יצרנים, באופן העלול לפגוע בתחרות ובפעילותן של המחלבות האחרות. כמו כן מיועדת מגבלה זו למנוע מצב של כבילת יצרן למחלבה מסוימת לאורך זמן, ולאפשר ליצרן הבודד לשפר את תנאי התקשרותו עם מחלבות מתחרות.

 

תקנה 13 – מוצע לקבוע כי לצורך ויסות כמויות החלב וחומרי הגלם החלביים מועצת החלב תקבע מידי שנה לגבי השנה הבאה תקופות של עונות בהתאם לעודף או לחוסר הצפוי בהם (שכן ייצור החלב על ידי הפרה משתנה בהתאם לתנאי מזג האוויר, וגם הביקוש לחלב משתנה בין קיץ לחורף), וכן תקבע היקף בו ניתן לייצר מעבר למכסה בתנאים שיקבעו לכך. מוצע לאפשר למועצת החלב לשנות את הקביעות האמורות גם במהלך השנה בהתאם לתנאים המשתנים (לדוגמא: בתחילת מלחמת חרבות ברזל שונו התנאים לייצור חלב עודף וזאת נוכח הפגיעה ברפתות בעוטף עזה וירידת הייצור בהן).

כן מוצע לקבוע כי מועצת החלב תהא רשאית לקבוע מדיניות באשר לייצור חלב במכסה, שלא בהתאם להתפלגות, על מנת לעודד ייצור מוגבר של חלב בחודשי מחסור וייצור מופחת של חלב בחודשי עודף. על פי מדיניות זו, קובעת מועצת החלב תשלום נוסף או הפחתת תשלום, לפי העניין, אם היצרן העביר חלק מייצור המכסה שלו מעונה שנקבעה כעונה בה צפוי עודף לעונה בה צפוי מחסור.

נוכח מרכזיותן של ההחלטות בעניין מדיניות הוויסות, מוצע לקבוע בתקנת משנה (ה), כי ההחלטות בעניין זה יפורסמו באתר האינטרנט של מועצת החלב.

 

תקנות 14 ו-15 – מוצע להסמיך את המנהל לחלק את המחלבות לאשכולות, ולקבוע בכל אשכול מחלבה מווסתת, שתפקידה לווסת את כמויות החלב בין המחלבות באשכול. מטרת ההוראות בעניין זה היא להבטיח שגם מחלבות שאינן קולטות חלב ישירות מיצרנים, יקבלו חלב בהתאם לצרכיהן. 

החלוקה לאשכולות מתבצעת על בסיס ההערכה בדבר כמות החלב שתסופק לכל אחת מהמחלבות באשכול (מקורות לחלב) והיקפי הייצור הצפויים של כל אחת מהמחלבות באשכול (שימושים לחלב). מוצע לאפשר  אשכולות שיש בהם מחלבה אחת בלבד, ובלבד שהיא מחלבה קולטת.

 

מוצע לקבוע את סמכות המנהל להורות על העברת חלב בין אשכולות, אם הדבר דרוש לצורך איזון בין המקורות לחלב לשימושים בחלב באשכולות והבטחת אספקת חלב וחומרי גלם חלביים לכלל המחלבות, בשים לב לסוגי הכשרות וכן להבטחת אספקה סדירה של מוצרי חלב בסיסיים, כגון חלב שתייה. בהעברה בין מחלבות מווסתות מוצע לקבוע כי התמורה למחלבה המעבירה תהיה כפי היתה התמורה ליצרן שהיה מספק את אותו החלב למחלבה שמקבלת אותו (קרי, המחיר לחלב במכסה בתוספת או הפחתה של תשלום בהתאם לאיכות החלב), ובתוספת דמי טיפול והובלה סבירים למחלבה המעבירה אשר נשאה בהוצאות אלה.

 

יודגש כי הסמכות להורות על העברת חלב בין אשכולות ובתוך האשכול, הן סמכויות שלובות והן חיוניות לניהול השוטף של ענף החלב, מתוך ראייה כוללת של הענף ושל צרכי האשכולות השונים. סמכויות אלה מטרתן לתת מענה למצבים של חוסר בחלב: אם מדובר בחוסר באשכול אחד או בחוסר ענפי.

 

תקנה 16 – מוצע לקבוע כי על מועצת החלב להורות על פעולות נדרשות אם מצאה שכמות החלב או חומרי הגלם החלביים שבמלאי חורגות באופן ניכר מהכמות הנדרשת ועליה לפעול, על פי הסמכויות הנתונות לה לפי החוק, כך שיתקבל הפדיון המרבי בעד החלב וחומרי הגלם.

 

תקנות 17 ו-18 – מוצע להסדיר את אופן העברת החלב למתקן ייבוש. מידי יום חמישי מועבר המידע הרלוונטי בין כלל גורמים (מחלבות, מתקן ייבוש ומנהל מועצת החלב), שבסופו המנהל מאשר את תוכנית העבודה של מתקן הייבוש לשבוע הבא. מתקן הייבוש קולט את עודפי החלב באותו שבוע, בהתאם לתכנית שבועית המאושרת על ידי המנהל וכל מחלבה שהעבירה חלב למתקן הייבוש זכאית לקבל ממנו חומרי גלם חלביים, בכמות שוות ערך לכמות החלב שהעבירה ובאותם אחוזי שומן. נציין, כי חלב שהועבר לייבוש על פי תקנה זו, אינו בהכרח עודפי חלב שלא ייצרכו לאחר מכן בשוק המקומי.

 

תקנה 19 – קובעת עבירות בהתאם להוראות התקנות, זאת בהתאם לסעיף 31(6) לחוק הקובע כי מי שייצר, שיווק, רכש או מכר חלב, או ביצע כל פעולה אחרת בניגוע להוראות לפי סעיף 12(ב) לחוק (הסעיף המסמיך להתקנת תקנות אלה), דינו מאסר 3 חודשים או קנס.

 

תקנה 20 – לאור החלטת שר החקלאות וביטחון המזון לפטור את האסדרה המוצעת מביצוע הליך הערכת השפעות רגולציה ומחובת התייעצות עם רשות האסדרה, בהתאם להחלטת הממשלה מס' 218, מיום 1.8.2021, וחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב–2021, מוצע לקבוע את התקנות כהוראת שעה לשנה. החלטת השר מצורפת לפרסום טיוטת התקנות.



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 762.

 4. ק"ת התשע"ד, עמ' 1748.