חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס'...)(דיין הוצאה לפועל), התשפ"ד-2024
מערכת ההוצאה לפועל, אשר פועלת תחת הרשות המבצעת, כוללת מספר בעלי תפקידים וביניהם רשמי ההוצאה לפועל. חוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967, קובע בין היתר את מעמדם ואת סמכותם של רשמי ההוצאה לפועל.
בתוך כך במהלך השנים נוספו לרשמי ההוצאה לפועל סמכויות פרטניות לפי חיקוקים שונים ונמצא כי המונח "רשם" לא בהכרח משקף באופן מיטבי את כלל הסמכויות הנתונות לרשמי ההוצאה לפועל.
בהתאם לכך תכליתה של הצעת החוק לשנות את שמם של רשמי ההוצאה לפועל מ-"רשם הוצאה לפועל" ל-"דיין הוצאה לפועל".
אין השפעה.
תזכיר חוק מטעם משרד משפטים:
|
החלפת מונח |
1. |
בחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967[1] (להלן – החוק העיקרי), בכל מקום – |
|
|
|
|
(1) במקום "רשם הוצאה לפועל" יבוא "דיין הוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(2) במקום "רשם ההוצאה לפועל" יבוא "דיין ההוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(3) במקום "לרשם הוצאה לפועל" יבוא "לדיין הוצאה לפועל" |
|
|
|
|
(4) במקום "לרשם ההוצאה לפועל" יבוא "לדיין ההוצאה לפועל" |
|
|
|
|
(5) במקום "כרשם הוצאה לפועל" יבוא "כדיין הוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(6) במקום "מרשם הוצאה לפועל" יבוא "מדיין הוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(7) במקום "מרשם ההוצאה לפועל" יבוא "מדיין ההוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(8) במקום "שרשם ההוצאה לפועל" יבוא "שדיין ההוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(9) במקום "ורשם ההוצאה לפועל" יבוא "ודיין ההוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(10) במקום "רשמי הוצאה לפועל" יבוא "דייני הוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(11) במקום "רשמי ההוצאה לפועל" יבוא "דייני ההוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(12) במקום "לרשמי הוצאה לפועל" יבוא "לדייני הוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(13) במקום "הוועדה לבחירת רשמים" יבוא "הוועדה לבחירת דייני הוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(14) במקום "בוועדה לבחירת רשמים" יבוא "בוועדה לבחירת דייני הוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(15) במקום "הממונה על הרשמים" יבוא "הממונה על דייני ההוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(16) למעט סעיף 78א(ג)(1)(ה), במקום "הרשם" יבוא "הדיין"; |
|
|
|
|
(17) במקום "והרשם" יבוא "והדיין". |
|
|
תיקון סעיף 3ג |
2. |
בסעיף 3ג(ב) לחוק העיקרי, במקום "של רשם" יבוא "של דיין הוצאה לפועל". |
|
|
תיקון סעיף 6 |
3. |
בסעיף 6(ב1) לחוק העיקרי, במקום "לרשם" יבוא "לדיין". |
|
|
תיקון סעיף 69ב19 |
4. |
בסעיף 69ב19 לחוק העיקרי, במקום "של רשם" יבוא "של דיין ההוצאה לפועל". |
|
|
תיקון חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות |
5. |
בחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995[2] –
|
|
|
|
|
(1) בכל מקום – |
|
|
|
|
|
(א) במקום "רשם לענייני המרכז" יבוא "דיין לענייני המרכז"; |
|
|
|
|
(ב) במקום "לרשם לענייני המרכז" יבוא "לדיין לענייני המרכז"; |
|
|
|
|
(ג) במקום "לרשם לענייני מרכז" יבוא "לדיין לענייני המרכז"; |
|
|
|
|
(ד) במקום "הרשם לענייני המרכז" יבוא "הדיין לענייני המרכז"; |
|
|
|
|
(ה) במקום "הרשם לענייני מרכז" יבוא "הדיין לענייני המרכז"; |
|
|
|
(2) בסעיף 6א – |
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א), במקום "שהרשמים בה ישמשו גם כרשמי" יבוא "שהדיינים בה ישמשו גם כדייני", במקום "לרשמים לענייני מרכז" יבוא "לדיינים לענייני המרכז", במקום "ישמש רשם ההוצאה לפועל כרשם" יבוא "ישמש דיין ההוצאה לפועל כדיין"; |
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב), במקום "הממונה על הרשמים" יבוא "הממונה על דייני ההוצאה לפועל" ובמקום "כממונה על הרשמים" יבוא "כממונה על דייני ההוצאה לפועל" ובמקום "לרשמים לענייני המרכז" יבוא "לדיינים לענייני המרכז"; |
|
|
|
(3) בסעיף 7ג(ג)(3), במקום "שהרשם" יבוא "שהדיין" ובמקום "בידי הרשם" יבוא "בידי הדיין"; |
|
|
|
|
(4) בסעיף 7ד(א), בכל מקום, במקום "הרשם" יבוא "הדיין". |
|
|
תיקון חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי |
6. |
בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018[3] – |
|
|
|
|
(1) בכל מקום – |
|
|
|
|
|
(א) במקום "רשם הוצאה לפועל" יבוא "דיין הוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(ב) במקום "רשם ההוצאה לפועל" יבוא "דיין ההוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(ג) במקום "לרשם ההוצאה לפועל" יבוא "לדיין ההוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(ד) במקום "שרשם ההוצאה לפועל" יבוא "שדיין ההוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(ה) במקום "ורשם ההוצאה לפועל" יבוא "ודיין ההוצאה לפועל"; |
|
|
|
|
(ו) במקום "מרשם ההוצאה לפועל" יבוא "מדיין ההוצאה לפועל"; |
|
|
|
(2) בסעיף 188(ב), במקום "הממונה על הרשמים" יבוא "הממונה על דייני ההוצאה לפועל", במקום "כרשם ייעודי" יבוא "כדיין ייעודי" ובמקום "רשם כאמור" יבוא "דיין כאמור"; |
|
|
|
|
(3) בסעיפים 190 עד 194 ו-205, בכל מקום, במקום "הרשם" יבוא "הדיין". |
|
דברי הסבר
מערכת ההוצאה לפועל, אשר פועלת כיום תחת הרשות המבצעת, כוללת מספר בעלי תפקידים וביניהם רשמי ההוצאה לפועל. בתוך כך חוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (להלן – "החוק") קובע בין היתר את מעמדם ואת סמכותם של רשמי ההוצאה לפועל. נעמוד בקצרה על התפתחות הדין באשר לרשמי ההוצאה לפועל.
בעבר הייתה מערכת ההוצאה לפועל כפופה למערכת בתי המשפט. החלטת ממשלה מספר 3487 מיום ו' באייר התשס"ח (11 במאי 2008) וחוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 29), התשס"ט-2008 (להלן – "תיקון מספר 29") הפרידו את מערכת ההוצאה לפועל ואת המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (להלן – "המרכז לגביית קנסות") ממערכת בתי המשפט, מתוך הבנה שאלה שייכים מעצם טיבם ומהותם לרשות המבצעת ולא לרשות השופטת. בכך בוטלה למעשה הזיקה בין מערכת בתי המשפט לבין מערכת ההוצאה לפועל והמרכז לגביית קנסות, אשר הוכפפו שניהם ליחידה עצמאית אחת תחת הרשות המבצעת, הכפופה לשר המשפטים – "רשות האכיפה והגבייה".
על אף ההפרדה האמורה, גם לאחר תיקון מספר 29, רשמי ההוצאה לפועל מונו מקרב רשמי בתי משפט השלום; המינוי נעשה על ידי שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון. כך קבע לעניין זה סעיף 3(א) לחוק ההוצאה לפועל בנוסחו לאחר תיקון מספר 29: "שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון, ימנה, מבין רשמי בית משפט השלום, רשמי הוצאה לפועל; מי שמונה לרשם הוצאה לפועל יכהן, בתקופת המינוי, בתפקיד זה בלבד".
חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 33), התשע"א-2011 ( להלן – "תיקון מספר 33") ניתק באופן סופי את הזיקה שנותרה בין רשמי ההוצאה לפועל לבין מערכת בתי המשפט. בהתאם לכך שויכו רשמי ההוצאה לפועל לרשות האכיפה והגבייה, במקום להנהלת בתי המשפט. מבלי לגרוע באמור סמכויותיהם של רשמי ההוצאה לפועל נותרו כפי שהיו – סמכויות לדון ולהחליט בעניינם של חייבים ונושים לפי הדין – ואף נוספו להם סמכויות פרטניות לפי חיקוקים שונים. כמו כן, במסגרת תיקון מספר 33 הוסדרו גם הנושאים הבאים:
1. אופן מינויים של רשמי ההוצאה לפועל – בהתאם להוראות סעיף 3 לחוק, הרשמים ממונים על ידי שר המשפטים לפי בחירה של הוועדה לבחירת רשמים (להלן – הוועדה). הוועדה בת חמישה חברים ובראשה עומד שופט והיא קובעת את סדרי עבודתה.
2. מעמדם וסמכותם של רשמי הוצאה לפועל – בהתאם להוראות סעיף 3א לחוק, רשמי ההוצאה לפועל עצמאים לחלוטין, אינם כפופים אלא למרות הדין ודין החלטותיהם כדין החלטה של בית משפט.
"3א ... (ב) רשם הוצאה לפועל רשאי לדון ולהחליט ולהורות ככל שיראה לנכון בבקשות בכל עניין הנוגע לניהולו של הליך לפי חוק זה.
(ג) החלטות וצווים של רשם הוצאה לפועל דינם, לעניין אכיפה והוצאה לפועל, כדין החלטה או צו של בית משפט.
(ד) בהפעלת סמכויותיו על פי דין, אין על רשם הוצאה לפועל מרות זולת מרותו של הדין."
כאמור במהלך השנים נוספו לרשמי ההוצאה לפועל סמכויות פרטניות לפי חיקוקים שונים, כגון חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018, ונמצא כי המונח "רשם" לא בהכרח משקף באופן מיטבי את כלל הסמכויות הנתונות לרשמי ההוצאה לפועל.
בהתאם לכך מבקשת הצעת החוק לשנות את שמם של רשמי ההוצאה לפועל מ-"רשם הוצאה לפועל" ל-"דיין הוצאה לפועל". בתוך כך נדמה כי השם "דיין הוצאה לפועל" אף יתרום לבהירות מסוימת בקרב הציבור באשר לבעל תפקיד זה.
בעקבות התיקון המוצע בתזכיר חוק זה נדרשים תיקונים עקיפים בדברי חקיקה רבים אשר מאזכרים את המונחים המשתנים. בתזכיר החוק בנוסחו המופץ לציבור נכללים כמה מאותם תיקונים עקיפים, אלה המרכזיים שבהם, ושאר התיקונים העקיפים ישולבו בתיקון בהמשך הליך החקיקה, ובכלל זה תיקונים לחוקים שלהלן: חוק אשראי הוגן, התשנ"ג-1993, חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, חוק הגנת הצרכן, התשמ"א 1981, חוק הסדרים במגזר החקלאי המשפחתי, התשנ"ב-1992, חוק הערבות, התשכ"ז-1967, חוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981, חוק כבישי אגרה (מנהרות הכרמל), התשנ"ה-1995, חוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג-1963, חוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961, ופקודת העיריות.