‏מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ברשויות מקומיות לצורך הפעלת מרכזי מדעים בתחום הפיזיקה

לפי פרק 6.2 להוראות התכ"ם (תמיכות מתקציב המדינה בגופים אחרים)

מס' תקנה 19-40-01-34

א.                       כללי 1

ב.                       מטרות התמיכה. 2

ג.                        הגופים הנתמכים. 3

ד.                       תנאי סף לקבלת התמיכה. 3

ה.                       תנאי סף למרכז פיזיקה. 4

ו.                        תנאים נוספים לקבלת התמיכה. 5

ז.                        הוצאות מוכרות. 8

ח.                       חלוקת התקציב לרצועות עבור תחום תמיכה ב' 8

ט.                       אופן חישוב התמיכה. 9

י.                        השתתפות הרשות המקומית. 10

יא.                      ועדת התמיכות וסמכויותיה. 10

 

  א. כללי

1.  מבחן תמיכה זה הינו שיתוף פעולה של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד החינוך.

2.  ועדת התמיכות של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[1] או הוראות אחרות שייקבעו לעניין זה, לפי העניין.

3.  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

4.  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.

5.  שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.

6.  ועדת התמיכות תפרסם מעת לעת קול קורא להגשת בקשות תמיכה לפי מבחנים אלו (להלן – הקול הקורא).

  ב.  מטרות התמיכה

אחת מהמלצותיה של הוועדה להגדלת ההון האנושי בהיי טק[2], אשר דו"ח הביניים שלה אומץ על ידי הממשלה במסגרת החלטת ממשלה מס' 1852 מיום 11.09.2022,[3] הינה להגדיל את אחוז מסיימי בגרות טק (5 יח"ל מתמטיקה, אנגלית ופיזיקה או מדעי המחשב) מ-9% בשנת 2021 ל-15% עד לשנת 2027. מכיוון שמתוך תחומי הדעת של בגרות ההייטק, תכנית הלימודים של תחום הפיזיקה כוללת לימודים התנסותיים הדורשים במקרים רבים שימוש בציוד יקר, מתקדם וחדשני אשר לא תמיד ניתן לצייד בו את המעבדות והסדנאות בכל בתי-הספר, מעוניין המשרד במסגרת פעילותו לצורך מימוש המלצות הועדה, לתמוך בפעילות במרכזי פיזיקה, כמפורט במבחן זה.

במסגרת המבחן יתמכו רשויות מקומיות לצורך הפעלת מרכזי פיזיקה, כהגדרתם להלן, וזאת באחד משני התחומים הבאים:

א. הפעלת מרכזי פיזיקה קיימים (להלן – תחום תמיכה א'). בקול הקורא יוגדרו השנים שהפעילות בהן מקנה זכאות להגיש בקשות בתחום תמיכה א'.

ב.  הקמת מרכזי פיזיקה חדשים (להלן – תחום תמיכה ב'). התקציב ברצועות המפורטות להלן  יפורסם במסגרת הקול הקורא להגשת בקשות תמיכה

התמיכה תהיה רב שנתית לתקופה אשר תיקבע בקול הקורא.

רק רשויות מקומיות שבשטחן לא פועל מרכז פיזיקה יהיו זכאיות להגיש בקשה לתמיכה בתחום תמיכה ב'. יודגש, שהתמיכה עבור הקמת מרכזי פיסיקה חדשים תהיה למשך שנות פעילות אשר יוגדרו בקול קורא. רשות אשר זכתה בתמיכה להקמת מרכז פיסיקה חדש תוכל להגיש בקשה לתמיכה במרכז פיזיקה קיים רק לאחר סיום שנות ההקמה.

 

הגדרות

במבחנים אלה –

"המשרד" – משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה;

"המשרדים" – משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד החינוך;

"רשות מקומית" או "רשות" – עירייה, מועצה מקומית, מועצה אזורית, אשכול רשויות או מספר רשויות (במדד חברתי-כלכלי 1-6 כל אחת) שחברו יחד לצורך הגשת בקשה לתמיכה;

"אשכול רשויות" – "אשכול" כהגדרתו בסעיף 17ד1 לחוק איגודי ערים, תשט"ו-1955;

"נוהל " – נוהל להגשת בקשות לתמיכה במוסדות ציבור המדינה ולדיון בהן[4], שהתקין שר האוצר;

"מרכז פיזיקה" – מרכז ללימודי מגמת פיזיקה למבחני הבגרות שבפיקוח משרד החינוך עבור תלמידי כיתות י'-י"ב, אשר מיועד לתלמידים הלומדים בבתי ספר שונים, ואשר עומד בכל התנאים המפורטים בסעיף ו' להלן במהלך שנות התמיכה, למעט מקרים בהם מצוין שהתנאי נדרש להתקיים קודם לכן;

"קבוצה" –  12 – 30 תלמידים מכיתות י-י"ב הלומדים פיסיקה ברמה של 5 יח"ל,

"הוועדה" – ועדת התמיכות של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה;

"היחידה המקצועית" – אגף בכיר מדע וקהילה במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה;

"המדד החברתי-כלכלי" – אפיון יחידות גאוגרפיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה, כפי שמתעדכן מזמן לזמן;

"מספר התלמידים הניגשים לבגרות ברשות" – בהתאם לנתוני משרד החינוך המתפרסמים באתר שקיפות החינוך.

"שנות הפעילות" – שנות הפעילות בהן מבוצעת הפעילות כפי שיוגדר במסגרת הקול הקורא להגשת בקשת תמיכה שיפורסם.

  ג.  הגופים הנתמכים

רשות מקומית כהגדרתה לעיל.

  ד.  תנאי סף לקבלת התמיכה

תנאי סף עבור תחום תמיכה א'

1. המדד החברתי-כלכלי של הרשות המקומית הינו 1-6. ככל שהבקשה תוגש ע"י אשכול רשויות, יחושב ממוצע משוקלל של אשכול חברתי באופן הבא:

2. חישוב משקלה היחסי ((W של כל רשות מתוך הרשויות שחברו יחד/אשכול, באמצעות מספר תושביה (P) חלקי מספר התושבים המצרפי של הרשויות (TP):   =W

3. סכום מכפלת המדד הנבדק בכל רשות (למשל המדד החברתי כלכלי – SE) במשקלה (W): (SE1 x W1)+(SE2 x W2)+... =ממוצע משוקלל

4. לדוגמא:

רשות

מס' התושבים

משקל יחסי

מדד חברתי-כלכלי

מדד משוקלל

א'

4,000

 = 0.23

2

2 x 0.23 = 0.46

ב'

7,500

 = 0.43

4

4 x 0.43 = 1.72

ג'

6,000

 = 0.34

3

3x 0.34 = 1.02

סה"כ

17,500

 

סכום:

3.2

 

תנאי סף עבור תחום תמיכה ב'

5. הבקשה מוגשת עבור לפחות שלוש רשויות מקומיות אשר התאגדו יחדיו תחת רשות מובילה אחת או תחת אשכול.

6. המדד החברתי-כלכלי של הרשויות המקומיות הניגשות לקול הקורא הינו 1-6.

7. הגשת המסמכים הנדרשים כמפורט בקול הקורא להגשת בקשות תמיכה, לרבות תכנית עבודה, זכרון דברים עם גוף חיצוני, הוראת קיזוז, מכתבי אישור מטעם הרשויות לאשכול או לרשות המגישה וכיוצ"ב.

8. מספר התלמידים הלומדים בכיתה י"ב במוסדות הניגשים לבגרות ברשויות לא יפחת מ-2,000.

  ה. תנאי סף למרכז פיזיקה

1.  התנאים להלל יחולו הן במרכז קיים והן במרכז חדש. טרם פתיחת מרכז חדש ועד לתאריך שיקבע ע"י המשרדים הרשות המקומית תגיש דיווח הכולל על מנת לוודא עמידה בתנאי הסף להלן:

2.  המרכז מכיל מעבדה וכן מתקנים וחללים מתאימים המיועדים להוראה בו זמנית של החלק ההתנסותי של המקצועות הנ"ל. מתקנים אלה יכולים להיות, חדרי לימוד, סדנא, אולם כנסים וכדומה. כל אלו מצויים במבנה שהוקצה במיוחד עבור המרכז.

3.  המרכז מצויד בציוד שמאפשר לתלמידים לבצע ניסויים וחקר בהתאם לתכנית הלימודים ולבחינות הבגרות. למען הסר ספק, הציוד הקיים יכלול לכל הפחות את המפורט ב"תכנון וציוד למעבדות המדעים" בפורטל עובדי הוראה של משרד החינוך.

4.  המרכז פועל בהתאם לתכנית עבודה פדגוגית שאישר במהלך שנת הלימודים הראשונה מפמ"ר פיסיקה במשרד החינוך, ואשר כוללת:

א. פיתוח פעילויות ופרויקטים של למידה ויישום ייחודיים שלא ניתן לבצעם במסגרות הלימודיות הקיימות בבתי-הספר המביאים למיצוי מרבי של התפוקות החינוכיות מהמרכז.

ב.  חניכת תלמידי ביה"ס באזור המתקשים במדעים ו/או מתמטיקה על ידי  תלמידי המרכז, כחלק מהמעורבות החברתית הנדרשת בגילאים אלו על ידי משרד החינוך, באישור משרד החינוך ובהתאם להנחיות משרד החינוך לעניין מעורבות חברתית. החניכה תיעשה לאחר שעות הלימודים במרכז עצמו או בביה"ס של הרשויות השותפות. התלמידים החונכים יהיו מקרב הקבוצות הנתמכות במבחן זה.

  ג.  פעילויות להוראת החלק ההתנסותי בתכניות הלימודים בשיתוף פעולה עם מוסדות אקדמיים, מפעלי תעשייה וחברות מובילות במשק והכל בהתאם לכללים הנהוגים (למשל צורך באישור וועדת חסויות במידת הצורך).

ד.  פיתוח מקצועי של עובדי המרכז בתחומים השונים.

ה.  פעילויות נוספות המעניקות חשיפה, ידע לעידוד לימודים בתחומי המדעים והטכנולוגיה בתחומים מדעים טכנולוגיים.

5.   צוות המרכז כולל את המשרות הבאות, לכל הפחות:

א. מנהל מרכז במשרה מלאה, בעל תואר ראשון בהנדסה או במקצוע מדעי, או בעל תואר ראשון ודיפלומת הנדסאי במקצוע רלוונטי, ובנוסף בעל 3 שנות ניסיון בניהול פעילות חינוכית.

ב.  המנחים המלמדים במרכז הינם בעלי תואר ראשון לפחות בתחומי המדעים, ובנוסף בעלי ניסיון מחקרי אקדמאי מקצועי בתחום המדעים.

ג.  מנהל מעבדה – עובד ייעודי האחראי לניהול מעבדה, בעל תואר ראשון / הנדסאי בפיזיקה או בהנדסת אלקטרוניקה/חשמל/מכונות.

ד.  מרכז פעילות התקשוב – עובד שבאחריותו כלל ציוד התקשוב, בהיבטי חומרה ותוכנה/יישומים כאחד. העובד יהיה אחראי על תחזוקת הציוד, ניהול המלאי, הסכמי האחריות (לרבות SLA והפעלתו) תוך הבטחת שגרת הפעילות.

ו.  תנאים נוספים לקבלת התמיכה

כללי

1. התמיכה הינה רב שנתית, כמפורט בסעיף א לעיל, כאשר בכל שנה במהלך תקופה זו תידרש ועדת התמיכות לאשר את החלק שאושר לתמיכה באותה שנה, ובלבד שקיימת הרשאה להתחייב ושהרשות תתחייב לביצוע הפעילות הנתמכת במהלך שנות הפעילות בהתאם לקבוע במבחני התמיכה.

2. הרשות המקומית הגישה למשרד, עד למועד שייקבע ויפורסם בקול הקורא להגשת בקשות לתמיכה, בקשה לתמיכה, הכוללת תכנית עבודה מתוקצבת לביצוע הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, חתומה על-ידי גזבר הרשות ומורשה חתימה נוסף.

3. הרשות המקומית פועלת לפרסום הפעילות במרכז בתחומה ותשתדל כמיטב יכולתה שכלל התושבים יהיו חשופים לפעילות בצורה שוויונית;

4. הרשות המקומית מציינת בפרסומיה כי הפעילות הנתמכת מבוצעת בתמיכת משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, ומשרד החינוך בצירוף סמלילי המשרדים, וזאת בהתאם להנחיות המשרדים; וועדת התמיכות רשאית לדרוש כי הפרסום יכלול משרדים או גופים ממשלתיים נוספים בהתאם לצורך.

5. בחירת התלמידים מבתי הספר המשתתפים בתכניות מרכז הפיזיקה תעשה על ידי בתי הספר כחלק מהלימוד הבית-ספרי ולא במסגרת מיון עבור תכניות מצטיינים או העשרה.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

6. שיעור התלמידים הלומדים פיסיקה ברמה של 5 יח"ל ברשות בתום שנות הפעילות יגדל  לכל הפחות ב-5% משיעורם במועד הגשת בקשת התמיכה. אם שיעור התלמידים הלומדים פיסיקה ברמה של 5 יח"ל לא יגדל במידה האמורה הרשות לא תהיה זכאית להגיש בקשות להמשך התמיכה במרכז.

אחריות וביטוח

7. הרשויות המקומיות המפעילות את מרכז הפיזיקה, מתחייבות כי האחריות המלאה לקיום הפעילות הנתמכת לפי מבחן תמיכה זה, ובכלל זה היבטי הביטחון והבטיחות בה מוטלת על הרשות ואין במתן התמיכה עילה להטלת אחריות על המשרדים. הרשויות מתחייבות להחזיק איש בטיחות מקצועי שילווה את פעילות המרכז אשר יקבע את הנחיות הפעילות במרכז ויוודא שהן תואמות לנורמות ולהנחיות של משרד החינוך בחוזר מנכ"ל (בטיחות במעבדות). הרשות מתחייבת שהפעלת המרכז תיעשה רק לאחר קבלת אישור מגורם מוסמך שהמרכז עומד בכל דרישות הבטיחות.

8. רשויות מקומיות המפעילות את המרכזים יערכו/יקיימו ביטוחים הולמים ביחס לפעילות נשוא קול קורא זה (לדוגמה: ביטוח חבות מעבידים, ביטוח אחריות כלפי צד שלישי, ביטוח אחריות מקצועית, (או ביטול סייג אחריות מקצועית בביטוח צד שלישי), ביטוח רכוש, ביטוח עבודות קבלניות, או כל ביטוח ככל ורלוונטי), בגבולות אחריות סבירים בהתאם לאופייה והיקפה של הפעילות המבוצעת על ידה. ככל שיעסיקו קבלני משנה, יוודאו שביטוחיהם כוללים כיסוי לאחריותה בגינם, וכן ידרשו מהם לערוך ביטוחים לכיסוי אחריותם הישירה, כנדרש במבחני תמיכה אלו, או יוודאו כי ביטוחיה יכללו כיסוי לפעילותם ולאחריותם הישירה.

9. רשויות מקומיות המפעילות את מרכז הפיזיקה יוודאו כי בכל ביטוחיהן המתייחסים לפעילותן נשוא מבחני תמיכה אלו – למעט ביטוח מסוג עבודות קבלניות/ הקמה - מדינת ישראל – משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד החינוך יתוספו כמבוטחים נוספים, בכפוף להרחבת שיפוי כמקובל באותו סוג ביטוח.

10.  רשויות מקומיות המפעילות את מרכזי הפיזיקה יוודאו כי בכל ביטוחיהן, המתייחסים לפעילותן נשוא מבחני תמיכה אלו, ייכלל סעיף ויתור על זכות התחלוף/ השיבוב כלפי מדינת ישראל – משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד החינוך ועובדיו והמשתתפים בפעילות נשוא קול קורא זה (ויתור לא יחול כלפי אדם שגרם לנזק בזדון).

11.  המשרדים שומרים לעצמם את הזכות לקבל מן הרשויות המקומיות המפעילות את מרכזי הפיזיקה אישור על קיום ביטוח או העתקי פוליסות, מעת לעת ולפי דרישה.

תכנית העבודה ודוחות ביצוע

12.  הפעילות שתיכלל בתכנית העבודה של הרשות תהיה ברמה נאותה, לפי שיקול דעת ועדת התמיכות, ותכלול את  המבנה הארגוני של מרכז הפיזיקה, מספר הקבוצות המתוכננות בכל שנת פעילות, לוחות הזמנים לביצוע הפעילות ותקציב מפורט לפעילות האמורה. הוועדה רשאית להכיר רק בחלק מתכנית העבודה או לא להכיר במלוא התקציב שנדרש על ידי הרשות. לעניין זה, יובהר כי לא יוכרו עלויות בשווה כסף;

יודגש כי בהתאם לקבוע בסעיף ו(4) לעיל, תכנית העבודה הפדגוגית תאושר על ידי מפמ"ר פיזיקה במשרד החינוך במהלך שנת הפעילות הראשונה.

13.  המשרד יאפשר עדכונים ושינויים של תכניות העבודה לאחר אישור בקשת התמיכה, לקראת אישור התמיכה השנתית, אשר יובאו לאישור וועדת התמיכות. ועדת התמיכות תשקול את הבקשות שיוגשו בהתבסס על הנימוקים שיוצגו על ידי הרשויות המקומיות ועל חוות הדעת של היחידה המקצועית.

14.  אם נותרה יתרה תקציבית בשנות התמיכה הראשונה או השנייה, רשאית ועדת התמיכות לאשר את הרחבת תכולות תכנית העבודה המאושרת, על בסיס היתרה כאמור, במסגרת שנות הפעילות המוגדרות הבאות לאחריהן.

15.  הרשות המקומית הגישה למשרדים כל מידע, נתון או מסמך שהתבקש בקשר לבקשתה לתמיכה לפי מבחנים אלה. בפרט, הרשות תתעד את הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה ותגיש תיעוד זה לפי דרישת המשרד;

16.  הרשות המקומית תגיש לאישור המשרד, במועדים שייקבעו, דו"ח ביצוע כספי בגין השימוש שעשתה בתמיכה שנתן לה המשרד לפי מבחנים אלה לכל שנת פעילות; דו"ח הביצוע יוגש בהתאם להנחיות המשרד וייחתם בידי גזבר הרשות ומורשה חתימה נוסף. כמו כן יוגש דו"ח ביצוע פדגוגי, לאישור הגורם המקצועי הרלוונטי ממשרד החינוך, אשר יקיים את הפיקוח הפדגוגי הנדרש על הפעילות הנתמכת.

17.  לא ייתמכו לפי מבחנים אלה פעילויות הנתמכות על פי מבחני תמיכה אחרים של המשרד או המתוקצבות בדרך אחרת על ידי המשרד או נתמכות או מתוקצבות על-ידי משרד ממשלתי אחר;

18.  תמיכה לפי מבחנים אלה תינתן אך ורק בעד הוצאות ייעודיות שהוציאה הרשות עבור הפעילות הנתמכת ובכלל זה לא תינתן תמיכה בעד הוצאות בשווה-כסף או הוצאות קבועות של הרשות, לרבות הוצאות הנוגעות להעסקת עובדי הרשות או שימוש במתקני הרשות. על הרשות לשמור תיעוד חוץ של הוצאותיה, לרבות חשבוניות, קבלות ואמצעי תשלום.

19.  בדיקת התקיימותם של התנאים לקבלת התמיכה תיעשה לפי תכנית העבודה שהגישה הרשות. הסתבר למשרד, לרבות מבדיקת דו"ח הביצוע שהגישה רשות, כי עלויות הפעילות בפועל פחתו מהעלויות שנכללו בתכנית העבודה שעל פיהם אושרה התמיכה, תופחת התמיכה הסופית בהתאם, לרבות בדרך של השבת כספים או קיזוז, לפי החלטת ועדת התמיכות. אם הסתבר כי הרשות לא עמדה בתנאים לקבלת התמיכה, תבוטל התמיכה ובמידה והועברו כספי מקדמה או כספי תמיכה בגין הפעילות אזי הרשות תידרש להשבת הכספים אלה לפי החלטת ועדת התמיכות.

20.  הפעילות שבגינה ניתנת תמיכה לפי מבחני תמיכה אלו תבוצע על ידי הגוף הנתמך.

21.  אין באמור כדי למנוע מהגוף הנתמך להסתייע בנותני שירות או בספקים חיצוניים שיעסיק לצורך ביצוע הפעילות.

22.  מבלי לגרוע מהאמור לעיל, מתנ"ס, בשליטת הרשות המקומית מבחינה מהותית, או תאגיד עירוני בשליטה מלאה של הרשות המקומית, יוכלו לבצע את הפעילות עבור הרשות המקומית, בכפוף לקיומו של הסכם התקשרות בין הרשות למתנ"ס או התאגיד העירוני, לפי העניין, המסדיר את הוצאת הפעילות הנתמכת אל הפועל.

לעניין זה, "שליטה מהותית" משמע קיומה של אחת החלופות הבאות ביחס למתנ"ס:

· מחצית הבעלות או מחצית כוח ההצבעה במתנ"ס לפחות הם בידי הרשות המקומית;

· 60% מהבעלות במתנ"ס היא משותפת לרשות המקומית ולחברה למתנ"סים, ובלבד שהרשות המקומית מחזיקה לפחות ב-40% מהבעלות במתנ"ס.

יודגש כי אין בביצוע הפעילות על ידי מתנ"ס או תאגיד עירוני, כדי לגרוע ממעמדה ואחריותה של הרשות המקומית כגורם הנתמך על ידי המשרד, ובכלל זה, הגורם שמבקש תמיכה, מקבל את כספי התמיכה והגורם שאחראי לאופן הוצאתם.

23.  הרשות עושה שימוש בכספי התמיכה רק למטרה שלשמה ניתנה.

  ז.  הוצאות מוכרות

1.  הוצאות ישירות:

א.  שכר עובדים עבור כוח אדם מקצועי ומנהלי.

ב.  עלות רכישה, תחזוקה ועדכון ציוד מעבדות. 

ג.  הוצאות רכישת חומרים ורכיבים הדרושים לפעילות המרכז.

ד.  הוצאות עבור פיתוח, והפקה של חומרי לימוד לפעילויות המתבצעות במרכז.

ה. הוצאות שיתופי פעולה עם גורמים רלוונטיים.

ו. עלות תחזוקה ועדכון מחשבים.

ז.  הוצאות שכירות.

2.  הוצאות תפעול ותחזוקה שוטפת של המרכז לרבות אבטחה, ניקיון, ניהול חשבונות השתתפות במימון עלות פוליסת ביטוח – עד 10% מסכום התמיכה השנתי

3.  הסעות.

4.  הוצאות נוספות באישור וועדת התמיכות.

5.  עלויות תכנון והקמה לרבות שכר – עד 90% מסכום ההוצאה בפועל.

  ח. חלוקת התקציב לרצועות עבור תחום תמיכה ב'

1.  חלוקת התקציב לפי מבחנים אלה, תעשה בהתאם לחלוקה לרצועות המפורטות להלן:

א. הקמת מרכזי פיסיקה חדשים בחברה הערבית לפי החלטת ממשלה 550 - התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

ב.  הקמת מרכזי פיסיקה חדשים – כללי

2.  התקציב המוקצה עבור כל רצועה יפורסם במסגרת הקול הקורא להגשת בקשת תמיכה שיפורסם.

3.  רשות לא תוכל לקבל תמיכה ביותר מרצועה אחת.

ט. אופן חישוב התמיכה

חלוקה התקציב בין תחומי התמיכה תיקבע מראש ותפורסם במסגרת הקול קורא.

1.  תחום תמיכה א' – תמיכה במרכזי פיזיקה קיימים

א.  במסגרת המבחן תתוקצבנה קבוצות המורכבות מתלמידים בכיתות י-יב בשנות הלימודים המפורטות בקול הקורא הלומדות או תלמדנה מקצוע פיזיקה 5 יח"ל .סכום התמיכה ייקבע לכל רשות באמצעות הכפלת מספר הקבוצות הצפוי בכל שנת לימודים ב-155,000 ₪.

ב.  במידה ומספר הקבוצות בפועל עלה, רשאית וועדת התמיכות להגדיל את התמיכה ברשות, בכפוף לזמינות תקציבית.

  ג.  ככל שהתקציב הקיים לחלוקה לא יספיק לכלל הקבוצות בתחום זה, יופחת התקציב באופן אחיד לכלל הקבוצות במהלך כל השנים.

ד.  במידה ותוותר יתרה בתחום תמיכה זה רשאית וועדת התמיכות להגדיל את התמיכה מעבר לסכום המפורט בסעיף א' לעיל, אולם לא יותר מהסכום המבוקש על ידי הרשות.

2.  תחום תמיכה ב' – הקמת מרכזי פיזיקה חדשים

  א. סכום התמיכה שיינתן לכל מרכז פיזיקה לא יעלה על 10 מלש"ח כאשר הרשות רשאית לבקש חלוקה בין שנות הפעילות.

  ב.  ככל שהתקציב הקיים לחלוקה לא יספיק לכלל המרכזים בתחום זה, יופחת התקציב באופן אחיד לכלל הרשויות.

  ג.  במידה ותוותר יתרה בתחום תמיכה זה רשאית וועדת התמיכות להגדיל את התמיכה מעבר לסכום המפורט בסעיף א' לעיל אולם לא יותר מהסכום המבוקש על ידי הרשות.

  ד.  במידה ובקשות התמיכה אשר עוברות את תנאי הסף באחת הרצועות עולות על התקציב שהוקצה לשם כך בקול הקורא (ר' סעיף ב לעיל), הבקשות ידורגו לפי מספר התלמידים הניגשים לבגרות בכל רשות מקומית שהגישה בקשה ועמדה בתנאים עד למיצוי התקציב שהוקצה לרצועה.

  ה.  עבור שנות ההתארגנות רשאית הרשות להוציא עד 10% מסך התמיכה שיאושר לה. יתרת התמיכה תבוצע במהלך שנות הלימודים, כאשר סכום ההוצאה המירבי עבור כל קבוצת פעילות לא יעלה על  200,000 ₪ בשנה.

ו.  אם סכום ההוצאה עבור קבוצה עלה על 200,000 ₪, ועדת התמיכות תהיה רשאית לאשר תשלום מעבר לסכום האמור ולקזז אותו באחת משנות הפעילות הבאות בכפוף לקבלת כתב קיזוז.

  ז.  במידה ומשרד ממשלתי מעוניין להוסיף תקציב עבור אחת הרצועות במסגרת החלטת ממשלה רשאית וועדת התמיכות לאשר תמיכה או להגדיל את התמיכה לאחר העברת התקציב מהמשרד הנוסף למשרד במהלך שנות הפעילות למרכז מעל 10 מלש"ח ובלבד שסך התמיכה לא יעלה על 12 מלש"ח למרכז וסכום ההוצאה למרכז לא יעלה על 250,00 ₪ בשנה.

  י.  השתתפות הרשות המקומית

1.  הרשות המקומית תשתתף בסכום של 20,000 עבור כל קבוצת פעילות עבור ההוצאות המפורטות בסעיף ח(1)-(4) או 10% מכלל הוצאות הגבוהה מבין שניהם. . בכל מקרה, סכום התמיכה לא יעלה על 90% מעלות הפעילות. יודגש כי בחינת שיעור התמיכה המירבי של המשרד תבוצע לאחר הגשת דו"ח הביצוע כמפורט לעיל ולפי הוצאות הרשות שיוכחו בו.

2.  הרשות המקומית לא תגבה תשלום מהתלמידים עבור הלימודים במרכז.

  יא.  ועדת התמיכות וסמכויותיה

1.  ועדת התמיכות של המשרד, שמונתה לפי סעיף 2.1 להוראת תכ"ם מס' 6.2.1 בנושא "תמיכות בגופים אחרים", היא הרשות המוסמכת היחידה לאשר תמיכה לפי מבחני תמיכה אלה. ועדת התמיכות תפעל על פי הוראות התכ"ם הרלוונטיות. לוועדה ימונה מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה שבמשרד החינוך או נציג מטעמו. לנציג משרד החינוך תינתן זכות וטו בכל הנושאים הפדגוגיים-מקצועיים הנוגעים לתמיכה.

2.  פרקים ט' ו-י' לנוהל שר אוצר יחולו על תמיכות הניתנות לפי מבחני תמיכה אלה, הן לעניין ביצוע הפעילות הנתמכת והן לעניין הוצאת כספי התמיכה. בין היתר, רשאים המשרד וועדת התמיכות לדרוש מרשות המבקשת תמיכה מידע או מסמך, אף בנוסף על האמור במפורש במבחני תמיכה אלה, כפי שיראו לנכון לצורך הדיון בבקשה והפיקוח על הוצאת כספי התמיכה, לרבות חשבוניות, קבלות או כל תיעוד אחר של אמצעי תשלום, ומסירת המידע והמסמכים הדרושים יהוו תנאי לקבלת התמיכה לפי מבחנים אלה.

 

יב. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום חתימתם.

 

גדי אריאלי

המנהל הכללי



[1] הוראת תכ"ם מס' 6.2, http://www.mof.gov.il/takam/Pages/horaot.aspx?k=6.2.0.1.

[2] https://www.gov.il/BlobFolder/news/rfp20221110/he/Report_All_Web.pdf

[3] https://www.gov.il/he/departments/policies/dec1852_2022

[4]  הנוהל פורסם בי"פ 8480, כ"ד בתשרי התש"ף (23.10.2019), עמ' 482;