חוק הפרות תעבורה מינהליות, התשפ"ד-2024 1 |
| 1. בחוק זה - |
| 2. (א) היה למפקח יסוד סביר להניח כי אדם ביצע הפרת תעבורה (בחוק זה - מפר), רשאי הוא להטיל על המפר קנס בשל הפרת התעבורה, לפי הוראות חוק זה (בחוק זה - קנס בשל הפרת תעבורה); לעניין זה, (ב) אין בקביעתה של הוראה מהוראות לפי פקודת התעבורה כהפרת תעבורה כדי לגרוע מהיותה עבירת תעבורה; ואולם, הליך פלילי בשל עבירת תעבורה המהווה הפרת תעבורה ייפתח רק בהתקיים אחד מאלה: (1) התקיימו נסיבות מחמירות הקשורות באותו אדם או בביצוע הפרת התעבורה לפי הוראות סעיף קטן (ג); (2) התקיימו נסיבות המצדיקות זאת לדעת תובע, לפי הוראות סעיף קטן (ד). (ג) (1) היה לשוטר יסוד סביר להניח כי אדם ביצע הפרת תעבורה ונוכח כי התקיימו נסיבות מחמירות הקשורות באותו אדם או בביצוע הפרת התעבורה, יודיע השוטר לאותו אדם כי יוגש נגדו כתב אישום ותימסר לו הזמנה למשפט לפי חוק סדר הדין הפלילי. (2) ראש מחלקת תנועה של משטרת ישראל, באישור השר ושר התחבורה והבטיחות בדרכים, יקבע בהוראות מהן נסיבות מחמירות לעניין סעיף קטן זה. (3) הוראות כאמור בפסקה (2) יפורסמו ברשומות ובאתר האינטרנט של משטרת ישראל, בעברית ובערבית. (ד) (1) ביצע אדם הפרת תעבורה וסבר תובע שהתקיימו נסיבות המצדיקות את בירור המשפט, רשאי הוא, מטעמים שיירשמו, להגיש כתב אישום לפי חוק סדר הדין הפלילי בהתאם להוראות נוהל שנקבע לפי פסקה (2), ובלבד שטרם הומצאה למפר הודעה על החלטה להטיל קנס. (2) בנוהל יפורטו הנסיבות המצדיקות הגשת כתב אישום והשיקולים שיש לשקול בקבלת החלטה בדבר הגשת כתב אישום, ובכלל זה נסיבות מחמירות מיוחדות, מידת ההרתעה הנדרשת בנסיבות מסוימות, הפרות תעבורה קודמות או עבירות קודמות שביצע המפר ואי-תשלום קנסות שהוטלו על המפר לפי חוק זה. (3) נוהל לפי פסקה (2) ייקבע כמפורט להלן: (א) לעניין הגשת כתב אישום על ידי תובע מטעם משטרת ישראל - על ידי ראש חטיבת התביעות של משטרת ישראל; (ב) לעניין הגשת כתב אישום על ידי תובע מטעם רשות מקומית או תובע שהוא עובד ציבור שהוסמך לפי סעיף 29 - על ידי ראש המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה. (4) נהלים לפי סעיף קטן זה יפורסמו באתר האינטרנט של משטרת ישראל או של משרד המשפטים, לפי העניין, בעברית ובערבית. |
| 3. (א) שיעור הקנס בשל הפרת תעבורה יהיה אחד מהסכומים המפורטים בתוספת הראשונה אשר נקבע לאותה הפרת תעבורה בתוספת האמורה. (ב) (1) בוצעה הפרת תעבורה, למעט הפרת חניה, ברכב הרשום על שם תאגיד, לרבות אם הוכח לפי הוראות סעיף 27ב לפקודת התעבורה כי תאגיד אחר הוא המחזיק באותו רכב, יהיה שיעור הקנס בשל הפרת התעבורה גבוה פי ארבעה משיעור הקנס בשל אותה הפרה כאמור בסעיף קטן (א) או משיעור אחר שנקבע לפי סעיף קטן (ד)(2), אלא אם כן האחריות להפרת התעבורה אינה חלה על תאגיד כאמור לפי הוראות סעיף 27ב לפקודת התעבורה. (2) ההוראות לפי סעיף קטן זה לא יחולו לעניין רכב עצמאי שהופעל, בעת ביצוע ההפרה, באמצעות מערכת נהיגה עצמאית כמשמעותה בסעיף 16ד לפקודת התעבורה. (ג) (1) בוצעה הפרת תעבורה, למעט הפרת חניה, אשר שיעור הקנס בשלה הוא 500 שקלים חדשים ומעלה, וקדמו לה שלוש הפרות תעבורה או עבירות תעבורה, למעט הפרות חניה או עבירות חניה, בשלוש שנים רצופות לפני ביצוע הפרת התעבורה האחרונה, יהיה שיעור הקנס בשל אותה הפרת תעבורה גבוה פי שניים משיעור הקנס כאמור בסעיף קטן (א) או (ב), לפי העניין, ובלבד שהתקיים לגבי הפרות התעבורה או עבירות התעבורה הקודמות האמור בפסקאות משנה (א) או (ב): (א) לעניין הפרת תעבורה קודמת - התקיימו לגביה שני אלה: (1) שיעור הקנס בשל הפרה זו הוא 500 שקלים חדשים ומעלה; (2) ניתנה לגביה החלטה סופית להטיל קנס; (ב) לעניין עבירת תעבורה קודמת - לא חלות עליה הוראות סעיף 30(ב) לפקודת התעבורה לעניין עבירת קנס חוזרת או נוספת, וכן התקיים לגבי מבצע העבירה אחד מאלה: (1) הוא שילם בשלה קנס או הורשע בביצועה; (2) הוא לא שילם בשלה קנס וחלפו המועדים להגשת בקשה לביטול הקנס או בקשה להישפט לפי סעיף 229 לחוק סדר הדין הפלילי, והוא לא הגיש בקשה כאמור או שבקשתו כאמור נדחתה. (2) הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על חברה שפעילותה העסקית העיקרית היא השכרת רכב; לעניין זה, (ד) שר התחבורה והבטיחות בדרכים, בהסכמת השר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי - (1) לשנות, בצו, את התוספת הראשונה, ורשאי הוא לקבוע בצו כאמור דרגות קנס שונות להפרת תעבורה בהתחשב בנסיבות ביצועה; (2) בהתייעצות עם השר לביטחון לאומי - לקבוע בצו, לעניין רכב לתחבורה קלה כהגדרתו בתקנות התעבורה, מקרים ונסיבות שבהתקיימם סכום הקנס כאמור בסעיף קטן (ב)(1) יהיה נמוך מפי ארבעה מהקנס הקבוע להפרה. (ה) בסעיף זה - |
| 4. (א) החליט מפקח להטיל קנס על מפר בשל הפרת תעבורה לפי סעיף 2 (בחוק זה - החלטה להטיל קנס), ימציא למפר הודעה על החלטתו (בחוק זה - הודעה על החלטה להטיל קנס); הודעה על החלטה להטיל קנס תהיה בטופס שקבע השר ותכלול, בין השאר, את הפרטים האלה: (1) שם המפר ומענו; (2) תיאור תמציתי של העובדות המהוות את הפרת התעבורה; (3) המקום והזמן שבהם בוצעה הפרת התעבורה; (4) הוראות החיקוק שבהן נקבעה ההפרה; (5) הקנס המוטל בשל הפרת התעבורה, דרכי תשלומו והתקופה לתשלומו; (6) מספר הנקודות שנקבע לגבי הפרת התעבורה לפי פקודת התעבורה אשר יירשמו לחובתו של המפר בשל ההפרה, וכן דרכי התקשרות עם רשות הרישוי לקבלת מידע נוסף כאמור בסעיף 69א(ה) לפקודת התעבורה, כפי שמסרה רשות הרישוי; (7) יידוע המפר בדבר זכות העיון שלו לפי סעיף 36; (8) יידוע המפר על האפשרות לשלם את הקנס או להגיש השגה או ערר ועל אופן התשלום והדרך להגיש השגה או ערר והתקופות לכך; (9) לעניין מפקח שהוא שוטר - מספרו האישי, ולעניין מפקח שאינו שוטר - מספר העובד שלו. (ב) להודעה על החלטה להטיל קנס הנסמכת על צילום ממכשיר אכיפה המשמש למטרת תיעוד של ביצוע עבירות תעבורה והפרות תעבורה, בלבד, יצרף מפקח את הצילום, ואם לא ניתן לצרפו להודעה - יפרט את הדרכים לקבלת צילום כאמור. |
| 5. (א) הודעה על החלטה להטיל קנס תומצא למפר באחת מהדרכים האלה: (1) אם ההחלטה להטיל קנס ניתנה בנוכחות המפקח והמפר - במסירה לידי המפר, בסמוך לביצוע הפרת התעבורה, אלא אם כן הדבר אינו מתאפשר בשל נסיבות חריגות; לעניין זה, מסירה לידי המפר יכולה להיעשות גם דיגיטלית לפי הוראות פסקה (2) ובתנאי שהיא נעשית באותו מעמד; (2) למען הדיגיטלי של האדם כהגדרתו בחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965; (3) במשלוח בדואר רשום למענו של המפר הרשום במרשם האוכלוסין לפי חוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965; נשלחה למפר הודעה על החלטה להטיל קנס בדואר רשום כאמור, יראו את ההודעה כאילו הומצאה כדין אם חלפו 15 ימים מיום שנשלחה בדואר רשום, אלא אם כן הוכיח הנמען שלא קיבל את ההודעה מסיבות שאינן תלויות בו ולא עקב הימנעותו מלקבלה; (4) לעניין הפרת תעבורה שהיא הפרה של הוראה האוסרת על העמדת רכב במקום שהעמדתו אסורה על פי חיקוק - ניתן גם להצמיד לרכב את ההודעה על החלטה להטיל קנס; ההודעה תהיה מופנית אל בעל הרכב בלא ציון שמו, אלא בציון מספר הרכב בלבד; לא שולם קנס בשל הפרת תעבורה במועד שנקבע בהודעה על החלטה להטיל קנס שהוצמדה לרכב לפי פסקה זו, ולא הוגשו לגביה השגה או ערר בתוך התקופה להגשתם, תומצא לבעל הרכב הודעה חדשה במסירה לפי הוראות פסקה (2) או (3). (ב) נמסרה הודעה על החלטה להטיל קנס לפי סעיף קטן (א) לידי מפר שהוא קטין, או נשלחה הודעה כאמור בדואר רשום למפר שהוא קטין ומענו אינו המען הרשום של הורהו, יישלח העתק מההודעה כאמור בסמוך לאחר מכן להורהו של הקטין לפי הוראות סעיף קטן (א)(2) או (3); ואולם, אין בהוראה זו כדי לפגוע בתוקפה של הודעה על החלטה להטיל קנס שהומצאה לקטין בלא שליחת העתק ממנה להורהו כאמור. |
| 6. (א) לא תומצא הודעה על החלטה להטיל קנס אם עברה שנה מיום ביצוע ההפרה וטרם נשלחה בשלה הודעה כאמור; ואולם, אם טען בעל הרכב כי לא ביצע את הפרת התעבורה והוכיח מי נהג ברכב, העמידו או החנהו, בעת ביצוע ההפרה, או למי מסר את החזקה ברכב, או הוכח שהרכב נלקח ממנו בלי ידיעתו ובלי הסכמתו כאמור בסעיף 27ב לפקודת התעבורה, ניתן להמציא הודעה על החלטה להטיל קנס בשל ההפרה למי שנהג ברכב, אם לא עברו שנתיים מיום ביצועה. (ב) הייתה הפרת תעבורה הפרה שהיסוד הסביר לביצועה הוא צילום רכב כאמור בסעיפים 27א או 27א1 לפקודת התעבורה, יחולו הוראות אלה: (1) לא תומצא הודעה על החלטה להטיל קנס בשל ההפרה אם עברו ארבעה חודשים מיום ביצועה וטרם נשלחה הודעה כאמור; (2) על אף האמור בפסקה (1), טען בעל הרכב כי לא ביצע את הפרת התעבורה והוכיח מי נהג ברכב, העמידו או החנהו, בעת ביצוע ההפרה, או למי מסר את החזקה ברכב, או הוכח שהרכב נלקח ממנו בלי ידיעתו ובלי הסכמתו כאמור בסעיף 27ב לפקודת התעבורה, ניתן להמציא הודעה על החלטה להטיל קנס בשל ההפרה למי שנהג ברכב אם לא עברה שנה מיום ביצוע ההפרה או אם לא עברו ארבעה חודשים מהמועד שבו הוכיח בעל הרכב כי לא חלה עליו אחריות כאמור, לפי המאוחר, ובלבד שלא עברו שנתיים מיום ביצוע ההפרה. |
| 8. (א) מפר רשאי להגיש לגורם מוסמך השגה על החלטה להטיל קנס (בחוק זה - השגה), בתוך 30 ימים מיום ההמצאה, ואם ההשגה היא מהטעם שהפרת התעבורה לא בוצעה בידי המפר לפי הוראות סעיף 27ב לפקודת התעבורה - בתוך 90 ימים מיום ההמצאה. (ב) גורם מוסמך רשאי לדון בהשגה שהוגשה לאחר שחלפו התקופות כאמור בסעיף קטן (א), אם שוכנע שההשגה לא הוגשה במועד בשל סיבות שלא היו תלויות במפר ושמנעו ממנו להגישה במועד והיא הוגשה מייד לאחר שהוסרה המניעה. (ג) גורם מוסמך יחליט בהשגה ויודיע למפר בכתב על החלטתו, בצירוף נימוקיו, בהקדם ולא יאוחר מ-45 ימים מיום שקיבל את ההשגה; חלפה התקופה האמורה ולא התקבלה החלטה בהשגה, אין בכך כדי לבטל את ההחלטה להטיל קנס, והמועד לתשלום הקנס יהיה 30 ימים מיום שניתנה החלטה לדחות את ההשגה. (ד) מפר שהגיש ערר על החלטה להטיל קנס אינו רשאי להגיש השגה בשל אותה החלטה. |
| 10. (א) (1) קנס בשל הפרת תעבורה שלא שולם, כולו או חלקו, במועד לתשלומו כאמור בסעיף 8(ג), 9(א) או 19(ד) (בסעיף זה - המועד לתשלום הקנס), לפי העניין, תיווסף עליו תוספת פיגור בשיעור כאמור בסעיף קטן (ב)(1) (בסעיף זה - תוספת פיגור). (2) הגורם המוסמך לגבות את הקנס ישלח, ככל הניתן, הודעה למפר, למספר הטלפון הנייד שלו, טרם חלוף המועד לתשלום הקנס, בדבר גובה הקנס, המועד לתשלום הקנס ותוספת הפיגור שצפוי שתתווסף אם לא ישלם את הקנס במועדו, ובלבד שיש בידי אותו גורם מספר הטלפון הנייד של המפר. (ב) (1) שיעור תוספת הפיגור יהיה שלושים אחוזים מהקנס בשל הפרת התעבורה או מחלקו שלא שולם, לפי העניין. (2) על קנס שלא שולם במועדו, כולו או חלקו, יתווספו בתקופת הפיגור ריבית שקלית ודמי פיגורים עד לתשלומו, ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, בשינויים המחויבים. (ג) לעניין החלטה להטיל קנס שנתן מפקח שהוא פקח או עובד רשות מקומית כאמור בסעיף 28, רשאי גורם מוסמך לפטור אדם, על פי בקשתו, מתשלום תוספת פיגור, כולה או חלקה, אם נוכח שהעילה לאי-תשלום במועד היא אחת מאלה: (1) נבצר מהמפר לשלם את הקנס במועדו בשל סיבה שאינה תלויה בו; (2) הסיבה לחיוב בתוספת הפיגור יסודה בתקלה של רשויות המדינה או של רשות מקומית. (ד) בקשה לפי סעיף קטן (ג) תהיה בכתב, והגורם המוסמך רשאי להחליט בה על יסוד הכתב בלבד. (ה) סכום ששולם או שנגבה על חשבון קנס בשל הפרת תעבורה שהתווספה עליו תוספת פיגור, ייזקף תחילה לחשבון ההוצאות לנקיטת הליכי גביית קנס בשל הפרת תעבורה שלא שולם במועדו לפי חוק זה, לאחר מכן לחשבון תוספת הפיגור ולבסוף לחשבון הקנס. |
| 11. (א) קנס בשל הפרת תעבורה וכן הוצאות שפסק בית דין לתעבורה לפי חוק זה לטובת המדינה, ייגבו לאוצר המדינה, ועל גבייתם יחול חוק המרכז לגביית קנסות. (ב) על אף האמור בסעיף 3(א) לחוק המרכז לגביית קנסות, קנס בשל הפרת תעבורה ישולם למרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (בסעיף זה - המרכז לגביית קנסות) עד תום התקופה כאמור בסעיף 8(ג), 9(א) או 19(ד), לפי העניין, אף אם טרם הגיע מועד פירעונו; ואולם, המרכז לגביית קנסות לא יפעל בהליכי גבייה לפי החוק האמור אלא בחלוף המועד לתשלום הקנס. (ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), קנס בשל הפרת תעבורה שהטיל מפקח שהוא פקח או עובד רשות מקומית כאמור בסעיף 28, ישולם לקופת הרשות המקומית; הוראות פקודת המסים (גבייה) יחולו על גבייתו של קנס בשל הפרת תעבורה כאמור בסעיף קטן זה, שלא שולם במועדו, לרבות תוספת הפיגור לפי סעיף 10(ב)(1), כאילו הוא מס כמשמעותו בפקודה האמורה. |
| 12. החליט בית דין לתעבורה או בית משפט, לאחר ששולם קנס בשל הפרת תעבורה שהטיל מפקח שהוא פקח או עובד רשות מקומית כאמור בסעיף 28, לקבל ערר על החלטה להטיל קנס או ערעור על פסק דין בערר כאמור, והורה על החזרת סכום הקנס ששולם, יוחזר הסכום ששולם בתוספת ריבית שקלית, מיום תשלומו ועד יום החזרתו, ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, בשינויים המחויבים, לעניין ריבית זו. |
| 13. השר יקים בית דין, אחד או יותר, של דן יחיד, שתפקידו לדון בעררים לפי חוק זה (בחוק זה - בית דין לתעבורה). |
| 14. (א) השר ימנה, לפי בחירת ועדה כאמור בסעיף קטן (ג) או (ד), לפי העניין, ראש בית דין לתעבורה וחברי בית דין לתעבורה; על מינויים אלה לא תחול חובת המכרז לפי סעיף 19 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959. (ב) (1) ראש בית דין לתעבורה או חבר בית דין לתעבורה יהיה אזרח ישראלי בעל ידע או ניסיון בדיני תעבורה או בכללי המשפט המינהלי, הכשיר להתמנות לשופט בית משפט מחוזי, לעניין ראש בית דין, או לשופט בית משפט שלום, לעניין חבר בית דין. (2) בבחירת חברי בית הדין לתעבורה יובא בחשבון ניסיון מקצועי מגוון, ובכלל זה ניסיון מקצועי שלא במסגרת השירות הציבורי. (ג) הוועדה לבחירת ראש בית דין לתעבורה תמנה שלושה חברים, והם: (1) המנהל הכללי של משרד המשפטים, והוא יהיה היושב ראש; (2) עובד המדינה שהוא משפטן הבקיא בכללי המשפט המינהלי, שימנה היועץ המשפטי לממשלה; (3) נציג ציבור שהוא משפטן הבקיא בדיני התעבורה, שימנה נציב שירות המדינה בהסכמת המנהל הכללי של משרד המשפטים. (ד) הוועדה לבחירת חברי בית דין לתעבורה תמנה שלושה חברים, והם: (1) שופט בדימוס שימנה השר, בהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, והוא יהיה היושב ראש; (2) המנהל הכללי של משרד המשפטים או עובד משרד המשפטים שהוא מינה לכך; (3) נציג ציבור כאמור בפסקה (3) של סעיף קטן (ג). (ה) השר, בהסכמת ראש בית דין לתעבורה, רשאי למנות חבר בית דין לתעבורה, אחד או יותר, לסגן ראש בית הדין לתעבורה; פקעה כהונתו של סגן ראש בית דין כחבר בית דין לתעבורה, תפקע גם כהונתו כסגן ראש בית דין לתעבורה. (ו) הודעה על מינוי ראש בית דין לתעבורה, סגן ראש בית דין לתעבורה וחבר בית דין לתעבורה לפי סעיף זה תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של בית הדין לתעבורה; בלי לגרוע מהאמור, רשימת שמותיהם של המכהנים בתפקידים האמורים תפורסם באתר האינטרנט של בית הדין לתעבורה ותעודכן מזמן לזמן, אך אין בפרסום הרשימה כאמור כדי לגרוע מתוקף המינויים. |
| 15. חבר בית דין לתעבורה וראש בית דין לתעבורה יהיו עובדי המדינה. |
| 16. חבר בית דין לתעבורה וראש בית דין לתעבורה ימונו לתקופת כהונה אחת של שבע שנים. |
| 17. (א) חבר בית דין לתעבורה או ראש בית דין לתעבורה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו, אם התפטר במסירת כתב התפטרות לראש בית דין לתעבורה, ולעניין ראש בית דין לתעבורה - למנהל הכללי של משרד המשפטים; הכהונה תיפסק בתום שלושה חודשים מהגשת כתב ההתפטרות, אלא אם כן קבע ראש בית הדין לתעבורה או המנהל הכללי של משרד המשפטים, לפי העניין, מועד מוקדם יותר. (ב) התקיימה נסיבה מהנסיבות כמפורט להלן לגבי חבר בית דין לתעבורה או ראש בית דין לתעבורה, יעבירו השר מכהונתו לפני תום תקופת הכהונה ובסמוך למועד התקיימות הנסיבה, בהודעה בכתב: (1) הוא הורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת, שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי, לדעת השר, בהתייעצות עם האחראי לבירור תלונות, לכהן כחבר בית דין לתעבורה או כראש בית דין לתעבורה, או שתלויים ועומדים נגדו כתב אישום או קובלנה בעבירה כאמור; בסעיף זה, "האחראי לבירור תלונות" - כמשמעותו בסעיף 14א(א) לחוק בתי דין מינהליים; (2) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו; (3) על פי החלטת הוועדה כאמור בסעיף 14(ג) או (ד), לפי העניין, שהתקבלה לפי המלצת האחראי לבירור תלונות בהתאם לסעיף 14ב(ב) לחוק בתי דין. (ג) השר לא יפסיק את כהונתו של חבר בית דין לתעבורה או ראש בית דין לתעבורה לפי סעיף קטן (ב), אלא לאחר שניתנה לו הזדמנות לטעון את טענותיו לעניין זה. |
| 18. הסמכויות הנתונות לחבר בית דין לתעבורה לפי פרק זה יהיו נתונות גם לראש בית דין לתעבורה. |
| 20. (א) בית דין לתעבורה ינהל את הליכי הערר, לרבות הגשת כתבי בי-דין ומסמכים נוספים וצפייה בהחלטות ובמועדי דיון, באמצעות מערכת מקוונת כפי שקבע השר. (ב) משרד המשפטים יפעיל עמדות שירות שתפקידן לסייע למי שמבקש להשתמש במערכת המקוונת לביצוע פעולות בהליכים כאמור בסעיף קטן (א); בעמדות שירות כאמור תינתן האפשרות להשתתף בדיון שיתקיים באמצעים טכנולוגיים כאמור בסעיף 21(ב); עמדות השירות יופעלו בפריסה ארצית, לפי המחוזות הקבועים בהודעה על חלוקת שטח המדינה למחוזות ולנפות ותיאורי גבולותיהם, מכוח סעיף 3 לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948. |
| 21. (א) בית דין לתעבורה ידון ויחליט בערר על פי טענות וראיות שהוגשו בכתב בלבד, אלא אם כן מצא שיש בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינו של העורר או באינטרס הציבורי. (ב) החליט בית דין לתעבורה לקיים דיון בהשתתפות הצדדים, יקיים את הדיון באמצעים טכנולוגיים בהתאם להוראות שקבע השר לפי סעיף קטן (ג), אלא אם כן מצא, מיוזמתו או לבקשת אחד הצדדים, שיש בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינו של ר העורר או באינטרס הציבורי; לעניין זה, (ג) בהחלטתו לעניין אופן קיום הדיון לפי סעיפים קטנים (א) ו–(ב), יביא בית הדין לתעבורה בחשבון, בין השאר, את השיקולים שלהלן, והכול תוך מתן עדיפות לאופן בירור הערר בדרך שיש בה כדי לסייע לניהול יעיל של הערר ולבירורו: (1) היקף הראיות וסוגן; (2) השאלות המרכזיות, העובדתיות והמשפטיות, המתעוררות בערר; (3) מורכבות הערר; (4) נימוקי הבקשה לעניין אופן קיום הדיון, אם הוגשה כזו; (5) היותו של העורר אדם עם מוגבלות או קטין. (ד) בלי לגרוע מהוראות סעיפים קטנים (א) ו–(ב), בכפוף להסכמת הצדדים, בית דין לתעבורה רשאי לקיים דיון בהשתתפות הצדדים או בנוכחותם. (ה) השר יקבע הוראות לעניין אופן קיום דיונים לפני בית דין לתעבורה, ובכלל זה הוראות בעניינים המפורטים להלן, והכול בשים לב, בין השאר, לעקרונות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, באופן שיבטיח קיום הליך נגיש ומתאים לצורכי אדם עם מוגבלות ובשים לב למאפייניהם הייחודיים של קטינים ולעקרונות חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971: (1) מקרים שבהם יתקיים דיון באמצעים טכנולוגיים, ועריכת התאמות נגישות נדרשות בהתאם להוראות שנקבעו לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; (2) אפשרות להורות, בהחלטה מנומקת, על קיום דיון בנוכחות הצדדים. |
| 23. (א) השר רשאי להתקין תקנות בעניינים אלה: (1) סדרי הדין ודיני הראיות בבית הדין לתעבורה, ובכלל זה הדרך להגשת ערר; (2) סדרי המינהל בבית הדין לתעבורה. (ב) ראש בית דין לתעבורה יהיה אחראי בפני השר על ביצועם של סדרי הדין וסדרי המינהל שנקבעו לפי סעיף קטן (א), או סדרי דין שנקבעו לפי חוק בתי דין מינהליים, ולשם כך יהיה רשאי לקבוע הוראות מפורטות ליישום סדרי הדין וסדרי המינהל, ובכלל זה הוראות בעניינים אלה: (1) דחיית מועד דיון והחלטה בבקשה להארכת מועד; (2) דיון והכרעה בבקשות המוגשות לאחר שבית דין לתעבורה נתן החלטה סופית; (3) אופן קיום דיונים. (ג) הוראות לפי סעיף קטן (ב) יפורסמו באתר האינטרנט של משרד המשפטים. |
| 25. על פסק דין בערעור לפי סעיף 24, ניתן לערער לבית משפט מחוזי אם ניתנה לכך רשות מאת שופט של בית משפט מחוזי. |
| 26. ההוראות לפי חוק בתי דין מינהליים, למעט לפי סעיפים 5, 7, 8, 13, 14, 16, 17, 18, 22, 26(א) ו–(ג), 37, 38, 41, 45, 54(ב)(3), (7) ו–(9) ו–(ג) יחולו על ערר המוגש לפי חוק זה ועל בית דין לתעבורה, בשינויים המחויבים ובשינוי זה: הסמכויות הנתונות לבית משפט מחוזי לפי סעיף 28(ד) ו–(ה) לחוק האמור יהיו נתונות לבית משפט שלום לענייני תעבורה, לבית משפט לעניינים מקומיים או לבית משפט שלום במקרים המפורטים בסעיף 24(ג) לחוק זה. |
| 27. לשם אכיפת הפרות תעבורה לפי חוק זה, יהיו נתונות לשוטר הסמכויות הנתונות לו לפי החיקוקים כמפורט להלן, בשינויים המחויבים: (2) סעיף 32 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט-1969, לעניין חפץ שבוצעה בו הפרת תעבורה או שעשוי לשמש ראיה בהליך משפטי בשל הפרת תעבורה; הוראות סעיפים 33 עד 42 לפקודה האמורה יחולו גם על תפיסת חפצים על ידי שוטר מכוח סמכותו לפי פסקה זו; (3) פקודת התעבורה. |
| 28. (א) פקח שהוסמך לפי סעיף 3 לחוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע"ו-2016, לשם אכיפת עבירות תעבורה בתחומי רשות מקומית, יהיה מפקח לפי חוק זה לגבי הפרות תעבורה שהן עבירות תעבורה המנויות בתוספת הראשונה לחוק האמור שלגביהן הוסמך, ויהיו נתונות לו, לשם אכיפת הפרות תעבורה לפי חוק זה, סמכויות הפיקוח והאכיפה הנתונות לו לשם אכיפת עבירות תעבורה לפי סעיף 4 לחוק האמור, ויחולו לעניין זה הוראות סעיפים 5 עד 7 לחוק האמור. (ב) עובד רשות מקומית שהוסמך לפי סעיף 27א1(ב) לפקודת התעבורה, יהיה מפקח לפי חוק זה לגבי הפרות תעבורה שהן עבירות תעבורה המנויות בתוספת האחת עשרה לפקודת התעבורה, ויהיו נתונות לו לשם אכיפת הפרות תעבורה לפי חוק זה, הסמכויות הנתונות לו לשם אכיפת עבירות תעבורה לפי סעיף 27א1 לפקודת התעבורה. |
| 29. (א) שר התחבורה והבטיחות בדרכים (בסעיף זה - שר התחבורה), בהסכמת השר לביטחון לאומי ובהסכמת הגורם הממונה, רשאי להסמיך עובד ציבור למפקח לפי חוק זה, שיהיו נתונות לו הסמכויות המנויות בסעיף קטן (ד), כולן או חלקן, לשם אכיפת הפרות תעבורה, כולן או חלקן; לעניין זה - "עובד ציבור" (ב) לא יוסמך עובד ציבור למפקח לפי הוראות סעיף קטן (א), אלא אם כן מתקיימים בו כל אלה: (1) הוא לא הורשע בעבירה ולא ניתנה לגביו החלטה סופית להטיל קנס בשל הפרת תעבורה, שמפאת מהותן, חומרתן או נסיבותיהן אין הוא ראוי, לדעת שר התחבורה, להיות מפקח; (2) לא תלויים ועומדים כתב אישום נגדו בשל עבירה כאמור בפסקה (1), או ערר בעניינו על החלטה להטיל קנס או ערעור על ההחלטה בערר כאמור; (3) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי סעיף קטן (ד), כפי שהורה שר התחבורה; (4) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה שר התחבורה. (ג) הודעה על הסמכת עובד ציבור כאמור בסעיף זה תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. (ד) לשם אכיפת הפרות תעבורה, יהיו נתונות למפקח שהוסמך לפי סעיף קטן (א), סמכויות פיקוח כמפורט להלן: (1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; (2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח או להקל את ביצוען של ההוראות לפי חוק זה; בפסקה זו, (ה) מפקח שהוסמך לפי סעיף קטן (א) לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי סעיף קטן (ד) אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שני אלה: (1) הוא עונד באופן גלוי תג הנושא את מספר העובד שלו ואת תפקידו; (2) יש בידו תעודה החתומה בידי השר המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, אותה יציג לפי דרישה. (ו) שר התחבורה, בהסכמת השר הממונה על הגוף הנוגע בדבר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי, בצו, לשנות את התוספת השנייה. |
| 30. (א) לשם יישום הוראות חוק זה, תנהל משטרת ישראל מאגר מידע שיכלול נתונים כמפורט בסעיף קטן (ב), לגבי כל מפר (בחוק זה - מרשם התעבורה המינהלי). (ב) מרשם התעבורה המינהלי יכלול, בין השאר, נתונים אלה (בפרק זה - פרטי רישום): (1) שם המפר ופרטי הזיהוי שלו; (2) הפרת התעבורה שביצע המפר ומועד ביצועה; (3) גובה הקנס שהוטל על המפר בשל הפרת התעבורה; (4) מועד תשלום הקנס בשל הפרת התעבורה; (5) מידע על ההליך המשפטי הנוגע להפרת התעבורה, ובכלל זה החלטות בהליך המשפטי ומועד קבלתן. (ג) הגופים המפורטים להלן יעבירו למשטרה, באופן מקוון, את פרטי הרישום: (1) מפקח או רשות אחרת המוסמכת להטיל קנס בשל הפרת תעבורה; בסעיף קטן זה, (2) בית דין לתעבורה; (3) מי שמייצג רשות המוסמכת להטיל קנס בשל הפרת תעבורה בהליך משפטי לפי חוק זה; (4) גורם המוסמך לגבות קנס בשל הפרת תעבורה, ולעניין גביית קנס לפי חוק המרכז לגביית קנסות - על אף האמור בסעיף 9 לאותו חוק; (5) גוף אחר שקבע השר לפי סעיף 38(ב)(1). (ד) על אף האמור בסעיף קטן (א), במרשם התעבורה המינהלי לא ייכללו פרטי רישום לגבי החלטה להטיל קנס שבוטלה. (ה) נמצא כי נפלה טעות ברישומו של פרט רישום, יפעל הגורם שהעביר את פרטי הרישום כאמור בסעיף קטן (ג) לתיקון הטעות במרשם התעבורה המינהלי באופן מקוון לפי אותו סעיף קטן. (ו) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מסמכות המשטרה לנהל רישומים אחרים הדרושים לה לצרכיה. |
| 31. אדם שהגיע אליו מידע לפי חוק זה, ישמרנו בסוד, לא יגלה אותו לאחר ולא יעשה בו כל שימוש, אלא לפי הוראות חוק זה או לפי צו של בית משפט. |
| 35. מפקח יהיה מוסמך להפעיל את סמכויותיו לפי חוק זה גם כלפי ישראלי שביצע הפרת תעבורה באזור; לעניין זה, |
| 37. אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מהוראות חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955, לעניין עבירות תעבורה. |
| 38. 39 - 46. (א) השר ממונה על ביצוע חוק זה, והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו, ובכלל זה בעניינים אלה: (1) סדרי הדין בערעור לבית משפט שלום לענייני תעבורה; סדרי הדין בערעור כאמור יהיו במתכונת דומה לסדרי הדין הנהוגים בבית משפט לעניינים מינהליים בהתאם להוראות חוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בשינויים שיקבע השר, באופן שיבטיחו סעד מהיר ויעיל תוך אפשרות לקיום בירור עובדתי ככל שהדבר דרוש; (2) סדרי רישום של פרטי רישום במרשם התעבורה המינהלי ואופן ניהול המרשם; תקנות לפי פסקה זו ייקבעו בהתייעצות עם השר לביטחון לאומי; (3) האופן והמועד למסירת פרטי רישום מהגורמים המנויים בסעיף 30(ג) למשטרת ישראל וממשטרת ישראל לגופים ולבעלי התפקידים הזכאים לקבלו לפי סעיף 32; תקנות לפי פסקה זו ייקבעו בהסכמת השר לביטחון לאומי. (ב) השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי להתקין תקנות בעניינים אלה: (1) גופים נוספים החייבים בחובת מסירה לפי סעיף 30(ג) או פטור לגופים המנויים בסעיף 30(ג) מחובת מסירת מידע לפי אותו סעיף; (2) אגרות בעד הגשת ערר לבית דין לתעבורה; (3) קביעת שיעורים, ובכלל זה שיעורים מרביים, של הוצאות ושכר טרחה, לבעלי דין או לעדים. (ג) השר, בהסכמת השר לביטחון לאומי והשר הממונה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לקבוע, בצו, כי הסמכויות הנתונות לשוטר לפי סעיף 2(ג), יהיו נתונות גם למפקח שאינו שוטר, בשינויים שייקבעו בצו; בסעיף זה, (תיקונים עקיפים. התיקונים שולבו בחוקים השונים). |
| 47. 2 (א)תחילתו של חוק זה 15 חודשים מיום פרסומו (להלן - יום התחילה); השר, באישור הוועדה, רשאי לדחות את המועד האמור בשתי תקופות נוספות, שכל אחת מהן לא תעלה על שישה חודשים, אם שוכנע כי טרם הושלמה ההיערכות ליישום חוק זה; בסעיף קטן זה, (ב) (1) על אף האמור בסעיף קטן (א), תחילתו של סעיף 69א לפקודת התעבורה, כנוסחו בחוק זה, למעט התיקון שבסעיף 39(20)(ב)(1) לחוק זה, במועד כניסתן לתוקף של תקנות לפי הסעיף האמור. (2) תקנות ראשונות לפי סעיף 69א לפקודת התעבורה כנוסחו בחוק זה יובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת בתוך שנה מיום התחילה; שר התחבורה והבטיחות בדרכים, בהסכמת השר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לדחות, בצו, את המועד האמור, בשתי תקופות נוספות שלא יעלו במצטבר על שנה. (ג) חוק זה יחול בהדרגה לגבי הפרות תעבורה, החל מהמועדים כמפורט להלן, לפי העניין: (1) לגבי הפרות תעבורה ששיעור הקנס שנקבע לגביהן בתוספת הראשונה הוא 100 עד 500 שקלים חדשים, למעט הפרות תעבורה לפי תקנה 54 לתקנות התעבורה - ביום התחילה; (2) לגבי הפרות תעבורה ששיעור הקנס שנקבע לגביהן בתוספת הראשונה הוא 750 עד 1,500 שקלים חדשים ולגבי הפרות תעבורה לפי תקנה 54 לתקנות התעבורה - בתום שישה חודשים מיום התחילה. |
| 48. (א) הוראות חוק זה לא יחולו לגבי עבירה של ברירת משפט כאמור בסעיף 228(א) לחוק סדר הדין הפלילי המהווה הפרת תעבורה, שעבר אדם ערב יום התחילה כאמור בסעיף 47(ג), וימשיכו לחול לגביה ההוראות לפי חוק סדר הדין הפלילי ולפי פקודת התעבורה כנוסחן ערב המועד כאמור. (ב) כל עוד לא נקבעו הוראות לעניין נסיבות מחמירות הקשורות באדם שביצע הפרת תעבורה או בביצוע הפרת התעבורה, לפי סעיף 2(ג), יחולו הוראות אלה: (1) יראו בנסיבות המחמירות שנקבעו בהוראות בדבר נסיבות מחמירות של עבירות קנס, התשנ"ד-1993, לפי סעיף 29(ב) לפקודת התעבורה, לעניין עבירות קנס לפי תקנות 44 ו-67 לתקנות התעבורה, ואשר עמדו בתוקפן ערב יום התחילה לגבי הפרות תעבורה לפי התקנות האמורות, כנסיבות מחמירות לעניין הפרות תעבורה לפי אותן תקנות; (2) יראו בנסיבות המחמירות שנקבעו בהוראות בדבר נסיבות מחמירות של עבירות קנס, התשס"ט-2008, לפי סעיף 29(ב) לפקודת התעבורה, לעניין עבירות קנס לפי תקנה 22(א) לתקנות התעבורה, ואשר עמדו בתוקפן ערב יום התחילה לגבי הפרות תעבורה לפי התקנה האמורה, כנסיבות מחמירות לעניין הפרות תעבורה לפי אותה תקנה. |
| 49. על אף האמור בסעיף 47, בתקופה של שישה חודשים מיום התחילה, יקראו את פסקה (2) שבסעיף 12א(ב) לפקודת התעבורה כך: "(2) נמסרה לנהג חדש הודעת תשלום קנס כמשמעותה בסעיף 228 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב 1982-, בשל עבירה מהעבירות המפורטות בתוספת השלישית, או שהומצאה לו הודעה על החלטה להטיל קנס בשל עבירת תעבורה המנויה בתוספת השלישית המהווה הפרת תעבורה, תוארך תקופת היותו נהג חדש עד תשלום הקנס, ואם ביקש להישפט על העבירה או הגיש ערר לפי סעיף 19 לחוק הפרות תעבורה מינהליות, לפי העניין - עד תום ההליכים המשפטיים בעניין אותה עבירה או בעניין אותה הפרת תעבורה, לפי העניין;". |
| 1. 2. ( 1. 2. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. (תיקון התשפ"ו) (סעיף 1 - ההגדרה "הפרת תעבורה" וסעיף 3(א)) שיעורי הקנסות בשל הפרות תעבורה (א) שיעור הקנס בשל הפרת תעבורה יהיה באחת מדרגות הקנס האלה: 100, 250, 500, 750, 1,000 או 1,500 שקלים חדשים, כפי שנקוב להלן לצד כל הפרת תעבורה. (ב) לכל מונח בחלק זה תהיה המשמעות הנודעת לו לפי פקודת התעבורה, אלא אם כן נאמר במפורש אחרת. 1. הפרות לפי פקודת התעבורה, למעט של הוראות המנויות בפסקאות (1) עד (3) להגדרה "הפרת חניה" שבסעיף 3(ה) לחוק, ובלבד שאינן נאכפות על ידי מפקח שהוא שוטר או שהוסמך לפי סעיף 29 לחוק:
2. הפרות לפי תקנות התעבורה, למעט של הוראות המנויות בפסקאות (1) עד (3) להגדרה "הפרת חניה" שבסעיף 3(ה) לחוק, ובלבד שאינן נאכפות על ידי מפקח שהוא שוטר או שהוסמך לפי סעיף 29 לחוק:
(סעיף 29(א)) גופים שניתן להסמיך את עובדיהם למפקחים 2. רשות שדות התעופה כמשמעותה בחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977. (סעיף 32(א)) גופים ובעלי תפקידים הרשאים לקבל מידע ממרשם התעבורה המינהלי 1. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - לשם מתן רישיון שהוא מוסמך לתת לפי חיקוק, או לשם חידושו, התלייתו או ביטולו. 2. רשות הרישוי - לשם מתן רישיון או היתר לפי פקודת התעבורה ולשם ביצוע ההוראות לעניין שיטת הניקוד לפי סעיף 69א לפקודה האמורה. 3. רופא מוסמך או ועדת ערר - מידע על מבקש רישיון נהיגה או בעל רישיון נהיגה העומד לבדיקה של רופא מוסמך לשם מתן אישור רפואי לנהיגה לפי תקנה 194 לתקנות התעבורה; בפרט זה, 5. היועץ המשפטי לממשלה ובא כוחו, מי שהיועץ המשפטי לממשלה אצל לו את סמכותו לעכב הליכים פליליים ותובע. (א) הגילוי הוא מהותי לנושא הדיון; (ב) הגילוי נדרש לבירור מהימנותו של עד ובעל דין ביקש את הגילוי. 9. עורך דין אשר קיבל ייפוי כוח לכך מהאדם שהמידע עליו; לעניין זה, 10. גורמים הממנים בעלי תפקידים בשירות הציבורי; פרט זה יחול גם על התקשרות של רשות מקומית עם אדם שאינו עובד הרשות המקומית, לשם מילוי תפקיד, ביצוע עבודה או מתן שירות לרשות המקומית, שהיועץ המשפטי של הרשות המקומית קבע כי המידע נדרש לגביו. (א) חוק גיל הנישואין, התש"י-1950; (ב) חוק הסעד (סדרי דין בענייני קטינים, חולי נפש ונעדרים), התשט"ו-1955; (ג) חוק שירותי הסעד, התשי"ח-1958; (ד) חוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך-1960; (ה) חוק ההגנה על חוסים, התשכ"ו-1966; (ו) חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), התשכ"ט-1969; (ז) חוק אימוץ ילדים, התשמ"א-1981; (ח) חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), התשנ"ו-1996; 12. הממונה על רישוי אומנה כהגדרתו בחוק אומנה לילדים, התשע"ו-2016, לעניין קביעת כשירות של אומנים כהגדרתם בחוק האמור.
|