תזכיר טיוטת תקנות ההוצאה לפועל (תיקון מס'...)(חובת תצהיר או דיווח), התשפ"ד -2024

 

 

טיוטת תקנות

 

שם התקנות המוצעות

תקנות ההוצאה לפועל (תיקון מס'...)(חובת תצהיר או דיווח), התשפ"ד -2024

 

 

מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן התיקון המוצע בטיוטה עניינו בהליך להמצאת אזהרה, הקבוע היום בתקנות ההוצאה לפועל, התש"ם-1979. על פי רוב, מי שמבצעים מסירות של אזהרות בעבור זוכים הם מוסרים הפועלים מטעם באי הכוח של הזוכים. במהלך השנים התגבש נוהג, שאושר בפסיקה, ולפיו נדרש מי שביצע את המצאת האזהרה באמצעות מוסר כאמור, לצרף לבקשה תצהיר מוסר – תצהיר בדבר נסיבות מסירת האזהרה, ובין השאר מקום ביצוע המסירה ואופן ביצועה. מוצע לעגן את הנוהג המתואר לעיל בחקיקה – הן את החובה לצרף תצהיר כשהמסירה מבוצעת על ידי מוסר, והן את תוכן התצהיר. כמו כן מוצע, כחלופה להגשת תצהיר כאמור, לאפשר הגשת צילום של מקום המסירה, עם חיווי לגבי זיהוי המיקום וזמן הצילום, בתנאים הקבועים בטיוטה לשם הבטחת מהימנות ומניעת פגיעה בפרטיות. אפשרות זו יש בה כדי לייעל את המסירה ולהפחית את עלויות המסירה.

 

 

להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות ההוצאה לפועל (תיקון מס'...)(חובת תצהיר או דיווח), התשפ"ד -2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 88 לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז- 1967[1] (להלן- החוק), אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 12

1.  

בתקנה 12 לתקנות ההוצאה לפועל, התש"ם-1979[2] (להלן- התקנות העיקריות), אחרי תקנת משנה (ג) יבוא:

 

 

"(ג1) אזהרה שהומצאה לחייב על ידי בא כוח הזוכה לפי תקנת משנה (ג), או שהומצאה לחייב לאחר שמנהל הלשכה או הרשם התיר לזוכה או לבא כוחו (בתקנה זו – הזוכה) להמציאה, תימסר על ידי הזוכה ללשכת ההוצאה לפועל בצירוף תצהיר ערוך לפי טופס 2ב שבתוספת הראשונה המפרט את נסיבות המסירה (בתקנה זו – תצהיר); באזהרה הנמסרת בתיק לביצוע תביעה על סכום קצוב, יאשר בא כוח הזוכה על גבי התצהיר, כי לאזהרה צורפו האסמכתאות הנדרשות לפי תקנות אלה.

 

 

(ג2) על אף האמור בתקנת משנה (ג1), זוכה אשר צירף לאזהרה שהגיש ללשכת ההוצאה לפועל צילום של מקום המסירה אשר בתחתיתו חיווי של  זיהוי המקום וזמן הצילום, יגיש את טופס 2ב שבתוספת הראשונה ללא אישור של עורך דין בחלק ב', ובלבד שצורף לו צילום כאמור (בתקנה זו – דיווח); נעשתה מסירת האזהרה באמצעות הדבקתה, יכלול הדיווח צילום וזיהוי מקום וזמן של שלושה ביקורים שנעשו במקום, לפחות, לרבות צילום הדבקתה של המסירה במקום באותם שלושה ביקורים; לעניין זה, צילום מיקום המסירה הוא צילום חזית הבניין או בית המגורים לרבות מספר הבניין או בית המגורים, ככל האפשר, ואם נעשתה המסירה בדירה בתוך בניין, גם צילום הדלת בנוסף לצילום חזית הבניין, ובלבד שלא יכלול צילום בתוך בית המגורים; זיהוי המקום יכול שיהיה באמצעות נקודת ציון גיאוגרפית בקובץ או באמצעות מפה בתחתית התמונה, שעליה סימון מקום הצילום של התמונה.

 

 

(ג3) מנהל לשכת ההוצאה לפועל או מי שהוא הסמיך לכך, רשאי שלא לקבל דיווח כאמור בתקנת משנה (ג2) אם לא צורף לו צילום כאמור באותה תקנת משנה; על החלטה זו ניתן להגיש ערר לרשם ההוצאה לפועל."

תיקון תקנה 24

2.  

בתקנה 24 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ד) יבוא:

 

 

"(ה)    האמור בתקנה 12(ג1) עד (ג3) יחול, בשינויים המחויבים, לעניין כתב בי דין שהומצא במסירה אישית."

תיקון התוספת הראשונה

3. 4

בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות, אחרי טופס 2א יבוא:

 

 

 

"טופס 2ב

(תקנה 12(ג1) ו- (ג2))

לשכת הוצאה לפועל ב:    _____________

מספר תיק: __________

שם החייב: __________

מספר חייב: _________                   

תאריך:____________

                                                                              חלק א': תצהיר
אני
החתום מטה_______________ תעודת זהות _______________  מספר טלפון של משרד המוסר: ___________ כתובת משרד המוסר:__________   כתובת דואר אלקטרוני מוסר:____________ לאחר שהוזהרתי כי עלי   לומר  את האמת וכי אהיה צפוי לעונשים הקבועים בחוק, אם לא אעשה כן, מצהיר בזאת בכתב כדלקמן:

 

(1) אני מבצע מסירות כתבי בי-דין למשרד עו"ד__________________________

(2) הריני נותן תצהירי זה (בחר את המתאים):

 [  ]בתמיכה לאישור מסירה של אזהרה שביצעתי ל_________________.

[  ] מסירת התראה לחייב שפרטיו צוינו לעיל בטרם הגשת תובענה על סכום קצוב (להלן: "ההתראה"). 

(3) מקום הביצוע___________________________________:  תאריך___________________                                                                                                                             וזאת לאחר שאומתו פרטי החייב או המקבל ועובדת מגורי החייב בכתובת____________________.

(4) במקרים בהם המסירה הודבקה על הדלת / סרבו לקבלה / נמסרה בכתובת שונה מהכתובת המופיעה באישור המסירה, יש לציין כיצד אותרה כתובת המגורים של החייב /החברה החייבת: _____________________

·  חוקר פרטי (יש לצרף דוח חוקר איתור כתובת)

·  באמצעות שכנים - נא ציין שמות שכנים___________________________________.

·  אחר__________________________________________________________.             

(5) מאשר כי לחייב נמסרה:

o  האזהרה – בצירוף מסמכים כפי שמסר לי משרד עורכי הדין.

o ההתראה - בטרם הגשת תובענה על סכום קצוב. 

המסירה בוצעה באופן הבא:  (סמן את המתאים ומלא את הפרטים הנוגעים לעניין):

o נמסר לחייב
       - מסירה לתאגיד : ציין את שם המקבל _________________ותפקידו  בחברה_______________ / הונח במען החברה  כמופיע בדו"ח   

          רשם החברות, לאחר שלושה ביקורים.

o        - מסירה לבעל המניות/ שותפים שלא במען התאגיד:
         (א)  נא צרף דוח רשם החברות לצורך אימות פרטי בעל המניות.
         (ב) נא פרט מדוע המסירה לא בוצעה במען  החברה________________________________

o   

o  נמסר לבן משפחה הגר עם החייב ונחזה להיות מעל גיל 18 שנה, ששמו ______________.ציין כיצד המוסר הבין כי  מדובר בבן משפחה ואת סוג הקרבה לחייב_______________________________________________.

o הודבק על הדלת לאחר 3 ביקורים בתאריכים שונים ושעות שונות:                                                                                          

(1) תאריך _______שעה ______,

(2) תאריך _______שעה ______,

(3)תאריך  _______ שעה _______.

o  סרב לקבל פרטי האירוע- נא ציין מי סרב ומדוע:________________________________________

o  נמסר אך סרב לחתום,  פרטי האירוע- נא ציין מי סרב ומדוע: _______________________________

(6) אישור המסירה מצורף לתצהירי זה ומהווה חלק בלתי נפרד ממנו.

(7) אני מצהיר כי זה שמי, זו חתימתי וכל האמור לעיל אמת. 

                       שם המצהיר:____________________             חתימת המצהיר: ______________________

**אם מוגש כדיווח ולא כתצהיר- יש לצרף צילומים הכוללים חיווי זמן ומקום בהתאם להוראת תקנה 12(ג2) לתקנות ההוצאה לפועל.

 

חלק ב': אישור

אני החתום מטה ,____________ עו"ד,  מאשר בזה כי ביום_________ הופיע בפני______________________

במשרדי ברחוב___________________ שזהה עצמו באמצעות תעודת זהות מסpr_________________ולאחר שהזהרתיו כי עליו לומר      את האמת וכי יהיה צפוי לעונשים הקבועים בחוק אם לא יעשה כן, אישר את נכונות הצהרתו וחתם עליה.       

            מספר רישיון: ___________________ חתימה וחותמת עורך הדין: _____________________

 

חלק ג': הצהרת משרד עו"ד: (נדרש רק בתצהיר המוגש לתמיכה במסירת אזהרות של תובענות ואינו בא לייתר את הצורך באימות חתימת המוסר שלעיל.)

אני מצהיר כי העברתי למוסר את האזהרה, בצירוף מסמכי בקשת הביצוע (לרבות כתב התביעה בבקשה לביצוע תובענה על סכום קצוב).                               

   מספר רישיון: ___________________ חתימה וחותמת עורך הדין: _____________________".

 

תחילה

4. 6

תחילתן של תקנות אלה 30 ימים ממועד פרסומן.

 

_____________ התשפ"ד

(_____________  2024)

 

(חמ 3-63-ת1 )

 

__________

יריב לוין

                                                                                                            שר המשפטים

 

דברי הסבר

 

תקנות 1 ו-3

תיקון תקנה 12 והתוספת הראשונה

לתקנה משנה 12(ג1) המוצעת  מוצע לתקן את תקנה 12 לתקנות ההוצאה לפועל, התש"ם-1917 (להלן – התקנות), ולקבוע כי אם אזהרה הומצאה באמצעות ב"כ הזוכה, הממציא על פי רוב את המסירה באמצעות מוסר (שליח) מטעמו, יצורף אליה בעת המצאתה ללשכת ההוצאה לפועל טופס הכולל  תצהיר מוסר. אם מדובר במסירת אזהרה בתיק לביצוע תובענה, על בא כוח הזוכה לאשר במסגרת התצהיר, כי לאזהרה צורפו האסמכתאות הנדרשות על פי התקנות בנוסח לפי טופס 2ב בתוספת הראשונה לתקנות. למעשה ועל פי הנוהג והפסיקה, נדרש גם היום הזוכה הממציא אזהרה באמצעות מוסר לצרף תצהיר כאמור, ותקנת משנה (ג1) המוצעת מעגנת את תוכן התצהיר.

לתקנת משנה 12(ג2) המוצעת  מוצע בד בבד עם עיגון תוכן התצהיר כאמור, לאפשר את הוכחת המסירות בנתונים הנתמכים דיגיטאלית, חלף המצאת התצהיר. זאת במטרה לעודד בהדרגה מעבר מתצהיר מוסר כפי שמחייבים היום הנהלים וכך גם הנוהג על פי הפסיקה, לדיווח המאפשר זיהוי זמן ומקום מסירה, לרבות צילומו.

קיימים כמה טעמים לשינוי המוצע:

א.  הוכח שעל אף המצאת תצהיר, קיימים מצבים שבהם נמצא כי מוסר מסר תצהירים לתמיכה במסירות שונות, שמהם עלה כי המוסר היה באותו תאריך ובאותן שעות בכתובות/ ערים שונות – דבר שאינו אפשרי כמובן. יצוין, כי לא מדובר בתלונה חד פעמית, אלא במספר תלונות שהתקבלו באופנים רבים, אם בתלונות ישירות למערכת ההוצאה לפועל ואם בבקשות שונות שמוגשות בתיקי ההוצאה לפועל או בקשות לבתי המשפט.

ב. קיים קושי באכיפת עונש על מצהיר שקר. מעטים ביותר המקרים שבהם ננקטו אמצעי ענישה כנגד מצהיר שקר.

ג.  דיווח הכולל צילום מיקום המסירה אשר בתחתיתו חיווי זמן ומיקום, נחשב לדיווח אמין, שאמינותו יכולה לעלות על אמינות הדיווח בתצהיר.

על כן, תקנת המשנה המוצעת מבקשת לעגן את חובת צירוף התצהיר, שכבר כיום נדרש לצירוף על פי הנחיות מנהליות וכן לעגן את האפשרות בדבר דיווח על מסירת אזהרה כמפורט בתקנה, באופן שדיווח זה יחליף את חובת התצהיר.

מטעמים של הגנת הפרטיות מוצע להבהיר מהו צילום מיקום המסירה. על פי המוצע, מדובר בצילום חזית הבניין או חזית בית המגורים (למשל, למצב שבו מדובר במסירה לבית מגורים שהוא דירה בבית משותף – אז נדרש גם צילום חזית הבניין וגם צילום חזית בית המגורים), תוך הבהרה שאין כוונה שתצולם רשות היחיד. לשם כך הובהר שהצילום לא יכלול צילום בתוך בית המגורים של החייב.

לתקנת משנה 12(ג3) המוצעת  מוצע לעגן את סמכות מנהל לשכת ההוצאה לפועל שלא לקבל מסירה, כאשר היא אינה נתמכת בתצהיר או באסמכתאות כאמור בתקנת משנה (ג2) המוצעת.

תקנה 2

מוצע, כי הפרוצדורה לגבי מסירת אזהרות במסירה אישית על ידי הזוכה או בא כוחו, המחייבת בתצהיר, או בדיווח כמפורט בתקנות משנה (ג1) עד (ג3) של תקנה 12 לתקנות, כנוסחן המוצע, תחול גם לגבי מסירת מסמכים אחרים שאינם אזהרות, ככל שמסמכים אלו נמסרו במסירה אישית.

 



[1] ס"ח התשכ"ז, עמ' 116; התשנ"א, עמ' 198.

[2] ק"ת התש"ם עמ' 386;התשפ"ג, עמ' 2442.