תזכיר טיוטת תקנות הדואר (השירותים הכספיים - תנאי כשירות לנושא משרה בחברה ובחברה הבת), התשפ"ד-2024

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הדואר (השירותים הכספיים - תנאי כשירות לנושא משרה בחברה ובחברה הבת), התשפ"ד-2024

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

חברת דואר ישראל בע"מ ("חברת הדואר") הינה כיום חברה בבעלות ממשלתית מלאה כמשמעה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה- 1975 ("חוק החברות הממשלתיות"). לפי סעיף 88א(א) לחוק הדואר, התשמ"ו-1986 ("חוק הדואר") חברת הדואר נותנת בין היתר שירותים כספיים כהגדרתם בסעיף 1 לחוק הדואר ("השירותים הכספיים"), מטעם חברת בנק הדואר בע"מ שהיא חברת בת של חברת הדואר הפועלת לפי הוראות פרק ו1 לחוק הדואר ("בנק הדואר").

בחודש יולי 2012 התקבל תיקון מספר 11 לחוק הדואר ("תיקון מס' 11") הקובע כי תתקיים הפרדה מבנית בין חברת הדואר וחברת בנק הדואר. לחברת בנק הדואר יהיו עובדים, יהיה דירקטוריון, יהיה הון עצמי והיא תיתן את השירותים הכספיים בעצמה. על פי תיקון מספר 11 נדרשים להתקיים ארבעה תנאים מוקדמים לצורך התחלת פעילות עצמאית של חברת בנק הדואר כפי שהוגדרו בסעיף 57(ב) לתיקון מס' 11 ("התנאים המוקדמים").

בחודש אפריל 2022 התקבל תיקון מספר 13 לחוק הדואר ("תיקון מס' 13"). לפי תיקון מס' 13 ההפרדה בין חברת הדואר ובנק הדואר כאמור בתיקון מס' 11 תתקיים ביום 31 בדצמבר 2026 אם מתקיימים התנאים המוקדמים באותה עת. אם לא מתקיימים התנאים האמורים, כל ההוראות בתיקון מס' 11 שעניינן ההפרדה בין חברת הדואר לבנק הדואר יבוטלו.

לפי סעיף 88י(א)(4) לחוק הדואר, שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר, רשאי להתקין תקנות בין היתר בדבר  תנאי הכשירות הנדרשים מנושאי משרה בבנק הדואר או מנושאי משרה בחברת הדואר העוסקים במתן השירותים הכספיים כהגדרתם בסעיף 1 לחוק הדואר. כמו כן, לפי סעיף 1ב(ו) לחוק הדואר, רשאי השר לקבוע, בתקנות או ברישיון, הוראות בין היתר בנושא הגבלות ותנאים לענין מינוי נושאי משרה במבקש הרישיון או בבעל הרישיון.

ביום 12 באפריל 2022 התקבלה החלטה של ועדת שרים לענייני הפרטה מח/1, לפיה הוחלט על הפרטה מלאה של חברת הדואר בשיעור של 100%. ביום 19 במאי 2024, הכריזה הוועדה למכירת מניות המדינה של רשות החברות הממשלתיות על מציע מועדף לרכישת מניות המדינה בחברת הדואר.

עם השלמת הליך הפרטת חברת הדואר כאמור לעיל, לא יחולו הוראות חוק החברות הממשלתיות בנוגע לתנאי כשירות נושאי משרה בחברת הדואר ובבנק הדואר. על כן עולה הצורך לקבוע הוראות בנוגע לתנאי כשירות לנושאי המשרה בבנק הדואר, או לנושאי משרה בחברת הדואר העוסקים במתן השירותים הכספיים. 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:

טיוטת תקנות הדואר (השירותים הכספיים - תנאי כשירות לנושא משרה בחברה ובחברה הבת), התשפ"ד-2024

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 1ב(ו)(1), 88י(א)(4) ו- 126(א) לחוק הדואר, התשמ"ו-19861 (להלן - החוק) ובהסכמת שר האוצר, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלה  -

 

 

 

"החברה הבת" - כמשמעותה בסעיף 88יא(ב) לחוק;

"החברות" - החברה והחברה הבת, בין ביחד ובין לחוד, לפי הענין;

"נושא משרה בחברות" -  נושא משרה בחברה או נושא משרה בחברה הבת העוסקים במתן השירותים הכספיים, ובכלל כך אחד מתפקידים אלה אף אם תוארו שונה, למעט דירקטור בחברה הבת שהתקיימו לגביו התנאים הקבועים בסעיף 88יא(ג2) לחוק ובלבד שאינו יושב ראש הדירקטוריון בחברה הבת:

 

 

 

 

(1) מנהל כללי;

 

 

 

 

(2) מנהל בנק הדואר;

 

 

 

 

(3) מנהל הסיכונים;

 

 

 

 

(4)  מבקר פנים;

 

 

 

 

(5)  מנהל כספים האחראי על מערך הכספים, הדיווחים והרישומים החשבונאיים;

 

 

 

 

(6)   יועץ משפטי;

 

 

 

 

(7)  ממונה ציות ואכיפה;

 

 

 

 

(8)  מנהל מערכות מידע;

 

 

 

 

(9)  מנהל אבטחת מידע;

 

 

 

 

(10)  מנהל הגנת סייבר;

 

 

 

 

(11)  מנהל בעל תפקיד ניהולי בכיר הכפוף במישרין למנהל הכללי של החברה או של החברה הבת כפי שיורה המפקח בהתאם לסמכותו לפי סעיף 88יד לחוק. הוראה כאמור של המפקח תפורסם ברשומות.

 

תנאי כשירות לנושא משרה

2. 2

(א)  כשיר להיות נושא משרה בחברות מי שמתקיים בו כל מאלה:

 

 

 

(1) הוא בעל תואר אקדמי במקצוע הנוגע לתחום עיסוקו בחברות או שהוא בעל ניסיון של 3 שנים לפחות בתחום העיסוק הנוגע לתפקידו בחברות;

 

 

 

(2) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת השר, לשמש כנושא משרה;

 

 

 

(3) תפקידיו או עיסוקיו האחרים אינם יוצרים או אינם עלולים ליצור ניגוד עניינים עם תפקידו כנושא משרה בחברות, או יש בהם כדי לפגוע ביכולתו לכהן כנושא משרה.

 

 

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א)(1) ו- (2), כשיר להיות המנהל הכללי בחברה הבת או יושב ראש הדירקטוריון בחברה הבת, מי שמלאו לו לפחות 25 שנה ונתקיים בו אחד מאלה:

 

 

 

(1) הוא בעל תואר אקדמי באחד  מן המקצועות הבאים: כלכלה, מינהל עסקים, משפטים, ראיית חשבון, מינהל ציבורי, הנדסה או לימודי עבודה או שהוא בעל תואר אקדמי אחר או שהוא השלים לימודי השכלה גבוהה אחרת, הכל בתחום עיסוקה העיקרי של החברה או החברה הבת;

(2) הוא בעל ניסיון של חמש שנים לפחות באחד מאלה, או שהוא בעל ניסיון מצטבר של חמש שנים לפחות בתפקידים אלה:

 

 

 

 

(א) תפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי של תאגיד בעל היקף עסקים משמעותי;

(ב) תפקיד בכיר בתחום עיסוקיהן העיקריים של החברות או בתפקיד בכיר בנושאים כלכליים, מסחריים או ניהוליים.

 

 

(ג)  המפקח רשאי לדרוש מאדם המועמד להיות נושא משרה בחברות, מסמך, ידיעה או דוח, הנוגע לקיומם לגביו של תנאי כשירות או סייגים כאמור בתקנה זו, לפי העניין.

 

 

(ד) החברות וכל נושא משרה בהן, ידווחו למפקח על כל שינוי בתנאי הכשירות האמורים בתקנות משנה (א), (ב), לפי העניין, בתוך חמישה ימי עבודה  מיום שנודע להם על השינוי.

 

 

(ה)  על מינוי נושא משרה בחברות יחולו הוראות אלה:

 

 

 

(1) החברות ימסרו למפקח הודעה על כוונתן שאדם יהיה נושא משרה בהן, 60 ימים לפחות לפני תחילת הכהונה, תוך צירוף המסמכים המעידים כי מתקיימים בנושא המשרה בחברות, תנאי הכשירות הקבועים בתקנות משנה (א) ו- (ב) לרבות הסכמת המועמד לקבלת מידע פלילי כאמור בסעיף 12  לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019;

 

 

 

(2) המפקח יודיע בתקופה האמורה בפסקה (1) אם הוא מתנגד למינוי כאמור בפסקה (1); המפקח יתנגד למינוי אם מצא כי לא מתקיימים במועמד לנושא משרה תנאי הכשירות המנויים בתקנות משנה (א) ו- (ב) לפי העניין, ובלבד שנתן למועמד ולחברות הזדמנות לטעון את טענותיהם;

(3) לא התנגד המפקח רשאית החברה או החברה הבת לפי העניין למנות את נושא המשרה;

 

 

 

(4) מונה נושא משרה בחברות, ולאחר מינויו קיבל המפקח דיווח כאמור בתקנת משנה (ה) או התבררו למפקח פרטים נוספים או חדשים לעניין אי עמידה בתנאי הכשירות, רשאי המפקח, לאחר שניתנה לחברות ולנושא המשרה בהן הזדמנות לטעון את טענותיהם בפניו, להורות על הפסקת כהונתו של נושא המשרה, וזאת תוך 30 ימים מיום שהתקבלה עמדת נושא המשרה בחברות. 

תחילה

3.  

תחילתן של תקנות אלה ביום פרסומן (להלן - יום התחילה) והן יחולו על נושאי משרה בחברות, שימונו לאחר יום התחילה.

 

___________ התשפ"ד                                                                                      ___________

(_____________ 2024)                                                                                   ד"ר שלמה קרעי

                                                                                                                                   שר התקשורת

(חמ - 3-3713)

דברי הסבר

 

חברת דואר ישראל בע"מ ("חברת הדואר") הינה כיום חברה בבעלות ממשלתית מלאה כמשמעה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה- 1975 ("חוק החברות הממשלתיות"). לפי סעיף 88א(א) לחוק הדואר, התשמ"ו-1986 ("חוק הדואר") חברת הדואר נותנת בין היתר שירותים כספיים כהגדרתם בסעיף 1 לחוק הדואר ("השירותים הכספיים"), מטעם חברת בנק הדואר בע"מ שהיא חברת בת של חברת הדואר הפועלת לפי הוראות פרק ו1 לחוק הדואר ("בנק הדואר").

בחודש יולי 2012 התקבל תיקון מספר 11 לחוק הדואר ("תיקון מס' 11") הקובע כי תתקיים הפרדה מבנית בין חברת הדואר וחברת בנק הדואר. לחברת בנק הדואר יהיו עובדים, יהיה דירקטוריון, יהיה הון עצמי והיא תיתן את השירותים הכספיים בעצמה. על פי תיקון מספר 11 נדרשים להתקיים ארבעה תנאים מוקדמים לצורך התחלת פעילות עצמאית של חברת בנק הדואר כפי שהוגדרו בסעיף 57(ב) לתיקון מס' 11 ("התנאים המוקדמים").

בחודש אפריל 2022 התקבל תיקון מספר 13 לחוק הדואר ("תיקון מס' 13"). לפי תיקון מס' 13 ההפרדה בין חברת הדואר ובנק הדואר כאמור בתיקון מס' 11 תתקיים ביום 31 בדצמבר 2026 אם מתקיימים התנאים המוקדמים באותה עת. אם לא מתקיימים התנאים האמורים, כל ההוראות בתיקון מס' 11 שעניינן ההפרדה בין חברת הדואר לבנק הדואר יבוטלו.

לפי סעיף 88י(א)(4) לחוק הדואר, שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר, רשאי להתקין תקנות בין היתר בדבר  תנאי הכשירות הנדרשים מנושאי משרה בבנק הדואר או מנושאי משרה בחברת הדואר העוסקים במתן השירותים הכספיים כהגדרתם בסעיף 1 לחוק הדואר. כמו כן, לפי סעיף 1ב(ו) לחוק הדואר, רשאי השר לקבוע, בתקנות או ברישיון, הוראות בין היתר בנושא הגבלות ותנאים לענין מינוי נושאי משרה במבקש הרישיון או בבעל הרישיון.

ביום 12 באפריל 2022 התקבלה החלטה של ועדת שרים לענייני הפרטה מח/1, לפיה הוחלט על הפרטה מלאה של חברת הדואר בשיעור של 100%. ביום 19 במאי 2024, הכריזה הוועדה למכירת מניות המדינה של רשות החברות הממשלתיות על מציע מועדף לרכישת מניות המדינה בחברת הדואר.

עם השלמת הליך הפרטת חברת הדואר כאמור לעיל, לא יחולו הוראות חוק החברות הממשלתיות בנוגע לתנאי כשירות נושאי משרה בחברת הדואר ובבנק הדואר. על כן עולה הצורך לקבוע הוראות בנוגע לתנאי כשירות לנושאי המשרה בבנק הדואר, או לנושאי משרה בחברת הדואר העוסקים במתן השירותים הכספיים. 

הצורך בקביעת תנאי כישורת כאמור מתחדד נוכח העובדה כי בבנק הדואר מוחזקים פיקדונות ציבור בהיקף של כ- 5 מיליארד ₪ בכל רגע נתון, וכי בנק הדואר הוא שחקן דומיננטי במערך התשלומים המשקי (מסלקת נייר ומס"ב) והוא סולק כספים בהיקף של כ- 160 מיליארד ₪ בשנה.

תנאי כשירות לנושאי משרה נקבעו בהקשר של תאגידים בנקאיים הן בסעיפים 11א ו-11א1 לפקודת הבנקאות, 1941 גם בנוגע לנושאי משרה כהגדרתם בסעיף 11א(ח) לפקודת האמורה והן בפרק ה' להוראת ניהול תקין מספר 301 של המפקח על הבנקים בבנק ישראל.

יצויין כי בחוק החברות, התשנ"ט-1999 ("חוק החברות") לא נקבעו הגבלות ותנאים למינוי נושא משרה למעט בנוגע לדירקטור חיצוני כמשמעותו בסעיף 239 לחוק האמור. נוכח האמור לעיל עולה ביתר שאת הצורך לקבוע תנאי כשירות לנושאי משרה בחברות על מנת להבטיח הגנה על כספי המפקידים ויכולת לפרוע את התחייבויותיו הכספיות של בנק הדואר.

לתקנה 1

לעניין ההגדרות "החברה הבת" ו- "החברות" -  סעיף 88א(א) לחוק הדואר קובע כי החברה מטעם החברה הבת כמשמעותה בסעיף 88יא תיתן את השירותים הכספיים כהגדרתם באותו סעיף. סעיף 88יא(ב) לחוק הדואר קובע כי לשם מתן השירותים הכספיים, החברה תקים חברה בת שלא יהיו לה רווחים.   התקנות המוצעות נועדו לקבוע תנאי כשירות נדרשים מנושאי משרה בחברה הבת ומנושאי משרה בחברה העוסקים במתן השירותים הכספיים בהתאם לסעיף 88י(4) לחוק הדואר.

לעניין ההגדרה "נושא משרה בחברות" - ההגדרה "נושא משרה" בחוק הדואר מפנה להגדרה בחוק החברות, לפיה נושא משרה הוא: "מנהל כללי, מנהל עסקים ראשי, משנה למנהל כללי, סגן מנהל כללי, כל ממלא תפקיד כאמור בחברה אף אם תוארו שונה, וכן דירקטור, או מנהל הכפוף במישרין למנהל הכללי". 

מוצע לקבוע כי "נושא משרה בחברות" נושא משרה בחברה או נושא משרה בחברה הבת שממלא תפקיד הנוגע לשירותים הכספיים, הממלא אחד מתפקידים שלהלן, אף אם תוארו שונה. זאת למעט דירקטור בחברה הבת שהתקיימו לגביו התנאים הקבועים בסעיף 88יא(ג2) לחוק ובלבד שאינו יושב ראש הדירקטוריון בחברה הבת: 1. מנהל כללי 2. מנהל בנק הדואר 3. מנהל הסיכונים 4. מבקר פנים 5. מנהל כספים האחראי על מערך הכספים, הדיווחים והרישומים החשבונאיים  6. יועץ משפטי 7. ממונה ציות אכיפה  8. מנהל מערכות מידע  9. מנהל אבטחת מידע  10. מנהל הגנת סייבר 11. מנהל בעל תפקיד ניהולי בכיר הכפוף במישרין למנהל הכללי של החברה או של החברה הבת כפי שיורה המפקח בהתאם לסמכותו לפי סעיף 88יד לחוק. סעיף 88יד לחוק קובע כי: "המפקח רשאי, לשם ביצוע תפקידו, לתת לחברה הבת ולחברה, הוראות הנוגעות לדרכי פעילותן וניהולן בכל הנוגע למתן השירותים הכספיים, ובכלל זה לדרכי פעילותם וניהולם של נושא משרה בהן וכל מי שמועסק על ידן או פועל מטעמן לרבות סוכן דואר, והכל כדי להבטיח את פעילותה וניהולה התקינים של החברה הבת ואת השמירה על עניינם של הלקוחות וכדי למנוע פגיעה ביכולתה של החברה הבת לקיים את התחייבויותיה". בנוסף לאמור, ולצורך הבטחת וודאות בנוגע להוראות התקנות, מוצע לקבוע כי הוראה כאמור של המפקח תפורסם ברשומות.

מדובר בבעלי תפקידים העוסקים במסגרת תפקידם בפיקוח ובבקרה על פעילות החברה הבת בתחומי אחריותם ובאחריותם להכווין את הפעילות בתחומי עיסוקם. למשל,  מנהל סיכונים בכל הנוגע לניהול הסיכונים להן חשופות החברות מהפעילות ודרכי ההתמודדות עימם וצמצומם, מנהל אבטחת מידע בכל הנוגע לניהול סיכוני אבטחת מידע ודרכי מניעתם, מנהל הגנת סייבר בכל הנוגע לסיכוני סייבר, מנהל כספים בכל הנוגע לדיווחים והרישומים הכספיים והחשבונאים ומערך הפיקוח והבקרה לוודא אחר שלמות ודיוק הרישומים כאמור.

מוצע להחריג מהגדרת נושא משרה דירקטור בחברה הבת שהתקיימו לגביו התנאים הקבועים בסעיף 88יא(ג2) לחוק הדואר ושאינו מכהן כיושב ראש הדירקטוריון שלה. סעיף 88יא(ג2) לחוק הדואר קובע כי לפחות שליש מחברי הדירקטוריון של החברה הבת יהיו בעלי השכלה וניסיון בתחום פעילותה ויחולו עליהם תנאי הכשירות החלים על דירקטור חיצוני לפי סעיף 240(א1), (ב), (ג), (ד) ו-(ו) לחוק החברות. החרגה כאמור לא תחול על יושב ראש הדירקטוריון בחברה הבת מאחר שמדובר בנושא משרה בכיר ביותר האחראי על התווית מדיניות החברה הבת והפיקוח והבקרה על יישום מדיניות זו.

 

לתקנה 2

 מוצע לקבוע כי כשיר להיות נושא משרה כהגדרתו המוצעת, בחברות מי שמתקיים כל אלה: (1) הוא בעל תואר אקדמאי במקצוע הנוגע לתחום עיסוקו בחברה הבת; או שהוא בעל ניסיון של 3 שנים בתחום העיסוק הנוגע לתפקידו בחברות  וכן מי שלא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת השר, לשמש כנושא משרה ושתפקידיו או עיסוקיו האחרים אינם יוצרים או אינם עלולים ליצור ניגוד עניינים עם תפקידו כנושא משרה בחברות, או יש בהם כדי לפגוע ביכולתו לכהן כנושא משרה.

כמו כן, מוצע לקבוע תנאי כשירות אחרים לעניין המנהל הכללי של חברת בנק הדואר ויו"ר דירקטוריון בנק הדואר המבוססים על התנאים הקבועים בסעיף16א(1) ו-(2) לחוק החברות הממשלתיות ולקבוע כי כשיר לכהן בתפקידים האמורים מי שמלאו לו לפחות 25 שנה ונתקיים בו אחד מאלה: הוא בעל תואר אקדמאי באחד מן המקצועות הבאים: כלכלה, מינהל עסקים, משפטים, ראיית חשבון, מינהל ציבורי, הנדסה או לימודי עבודה או שהוא בעל תואר אקדמי אחר או שהוא השלים לימודי השכלה גבוהה אחרת, הכל בתחום עיסוקה העיקרי של החברה או החברה הבת; או שהוא בעל ניסיון של חמש שנים לפחות באחד מאלה, או שהוא בעל ניסיון מצטבר של חמש שנים לפחות בשניים או יותר מאלה:  (1) בתפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי של תאגיד בעל היקף עסקים משמעותי; (ב) בתפקיד בכיר בתחום עיסוקיהן העיקריים של החברות או בתפקיד בכיר בנושאים כלכליים, מסחריים או ניהוליים.

תנאי הכשירות המוצעים ליו"ר דירקטוריון החברה הבת והמנהל הכללי שלה, והמחמירים יותר מתנאי הכשירות הנדרשים מכל נושא משרה אחר, נדרשים בשל העובדה כי מדובר  בנושאי המשרה הבכירים ביותר בחברה: המנהל הכללי האחראי על כלל פעילות החברה הבת ויו"ר הדירקטוריון שתפקידו התווית המדיניות ופיקוח ובקרה על ההנהלה.

עוד מוצע לקבוע כי המפקח יהיה רשאי לדרוש מנושא משרה להציג מסמך או ידיעה הנוגעים לקיומם לגביו של תנאי הכשירות בהתאם לתקנות. החברות ונושאי משרה בהן לרבות המנהל הכללי ויו"ר הדירקטוריון בחברה הבת ידווחו למפקח על כל שינוי בתנאי הכשירות המפורטים בתקנות 2.

בהתאם למוצע, החברות ימסרו למפקח הודעה מראש על כוונה למנות אדם לנושא משרה ויפרטו את המסמכים הנוגעים לתנאי כשירותו לרבות הסכמת המועמד לקבלת מידע פלילי כאמור בסעיף 12  לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019. המפקח יהיה רשאי בתקופה האמורה להודיע כי הוא מתנגד למינוי אם מצא כי לא מתקיימים תנאי הכשירות המפורטים בתקנות.

כמו כן, מוצע לקבוע כי המפקח יהיה רשאי אם קיבל דיווח על פי תקנה 2(ה) או שהתבררו לו פרטים נוספים או חדשים לעניין אי עמידת נושא המשרה בחברות בתנאי הכשירות להורות על הפסקת כהונת נושא המשרה וזאת לאחר שיתן לנושא המשרה ולחברות לפי העניין הזדמנות להשמיע את התייחסותם ולטעון בפניו את טענותיהן בנוגע למידע החדש או הנוסף.

לתקנה 3

מוצע לקבוע כי תחילתן של התקנות תהיה ביום פרסומן וכי הן יחולו על נושאי משרה בחברות, יושב ראש הדירקטוריון והמנהל הכללי של החברה הבת שימונו לאחר יום התחילה. וזאת על מנת לא להחיל הוראות אלו על מי שמונה טרם כניסתן לתוקף של התקנות  ותנאי הכשירות המוצעים בתקנות לא היו בתוקף בעת מינויו וזאת על מנת להימנע מתוצאה של סיום כהונתו של נושא משרה שמונה כאמור. 

 

 

 



1(  ס"ח התשמ"ו, עמ' 79; התשס"ד, עמ' 566.