תזכיר טיוטת תקנות התעבורה (הוראת שעה – חרבות ברזל) (תיקון מס'..), התשפ"ד - 2024

מבחנים למתן תמיכות של משרד הבריאות לקופות החולים לצורך שיפור המענים להנגשה לשונית ותרבותית לשנת 2024

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1], ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה מתפרסמים בזה מבחנים למתן תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד) לקופות חולים לצורך שיפור המענים להנגשה לשונית ותרבותית, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 24200320

1.  כללי

(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל תמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[2] (להלן – הנוהל).

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(ד)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.

(ה) חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד, תיעשה לפי תחומי הפעילות בכפוף לאמור במבחנים אלה.

2.  הגדרות

במבחנים אלה –

(א) "מספר המבוטחים המשוקלל" – כמשמעותו בסעיף 17(א) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, ובהתאם לדרך החישוב הקבועה בתקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הקצאה לקופות חולים), התשנ"ה-1995.

(ב)  "קופת חולים" – כהגדרתה בסעיף 2 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994[3];

(ג) "פער לשוני" – מצב בו מטופל מתקשה לבטא או להבין שפה, באופן הפוגם ביכולתו לתקשר ולצרוך שירותים בכל  אחת מנקודות הממשק האפשריות בינו ובין קופת החולים (לדוגמה: בעת קבלת טיפול רפואי, בשיח עם מוקדים טלפוניים, בשיח אל מול גורמי מזכירות ומנהלה, בקריאת מידע רפואי, בקבלת מידע באינטרנט או ביישומון, בהתמצאות במרפאה, וכו');

(ד)  "פער תרבותי" – מצב בו אדם מתקשה לבטא עצמו או להבין מידע הנמסר לו, בכל אחת מנקודות הממשק האפשריות בינו ובין קופת החולים, בשל שיוכו לאוכלוסייה ממוצא תרבותי שונה;

(ה) "אמצעים להנגשה לשונית ותרבותית" – אמצעים וכלים שייעודם גישור על פערים לשוניים ו/או תרבותיים;

(ו) "אמצעים פאסיביים להנגשה לשונית ותרבותית" – קיומו של מידע מתורגם ו/או מונגש הנמצא בנקודות ממשק בין המטופל והקופה , כמו אתר אינטרנט מתורגם לשפות;

"אמצעים אקטיביים להנגשה לשונית ותרבותית" – נקיטת פעולה יזומה ואד-הוקית לטובת תרגום ו/או הנגשה של מידע למטופל בנקודות ממשק בין המטופל והקופה, כמו תרגום סימולטני;

"אמצעים פרו־אקטיביים להנגשה לשונית ותרבותית" – נקיטת פעולה יזומה לטובת הפצת מידע מתורגם ו/או מונגש באופן ייעודי לאוכלוסיות שזוהו כסובלות מפערים לשוניים ו/או תרבותיים במערכת הבריאות. בשונה מאמצעים אקטיביים, אמצעים פרו-אקטיביים ייושמו גם מחוץ למערכת הבריאות, ויתמקדו באוכלוסיות אשר עשויות לא לפנות לקבלת טיפול או שאינן מכירות את זכויותיהן (לדוג': תרגום והפצה בקהילה של עלוני מידע);

3.  מטרת התמיכה

מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא שיפור המענים ושדרוג האמצעים לשיפור ההנגשה הלשונית והתרבותית של קופות החולים עבור מבוטחיהן.

4.  הגופים הנתמכים

הגופים הנתמכים לפי מבחן זה הן קופות החולים.

5.  תנאי סף למתן התמיכה

לתמיכה לפי מבחן זה תהיה זכאית קופת חולים שהגישה למשרד, בתוך 21 ימים מיום פרסומו של מבחן התמיכה, פירוט של הפעולות שננקטו או יינקטו על ידה במהלך 2024, בהתאם לאמור להלן:

(א) ייעודן של הפעולות הכלולות בפירוט הוא שיפור רמת ההנגשה הלשונית והתרבותית למבוטחיה, בתחומי הפעילות להנגשה לשונית ותרבותית, המפורטות בסעיף 6 להלן.

(ב)  הפירוט יכלול את כלל התכולות והעלויות בהתאם למפורט בתוספת למבחנים אלה.

(ג) הפירוט יוגש למשרד הבריאות בצירוף הבקשה לתמיכה כשהוא חתום בידי גורם המקצוע המוביל את תחום ההנגשה הלשונית והתרבותית בקופה (לרבות ממונה כשירות תרבותית, בהתאם להגדרתו בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות 07/11) אשר יאשר את הפרטים המופיעים בה.

(ד)  משרד הבריאות אישר את הפעולות ככאלו הנכללות בתחומי הפעילות, כפי שמפורטות בסעיף 6 להלן.

6.  תחומי הפעילות להנגשה לשונית ותרבותית

(א) הקמה ופיתוח של תשתית מקצועית וארגונית למתן תמיכה שוטפת בנושא ההנגשה התרבותית ולגיבוש מדיניות פנים-ארגונית תומכת, לרבות באמצעות:

(1) העסקה ישירה של גורמי מקצוע ייעודיים בקופה אשר בהגדרת תפקידם גלום ניהול תשתית מקצועית וארגונית כמתואר לעיל. ההעסקה יכולה להיות במשרה מלאה או בחלקיות משרה, ובתנאי שייעוד המשרה הוא כמתואר לעיל.

(2) הסתייעות במיקור חוץ בגורמי מקצוע ייעודיים לטובת קיום תשתית מקצועית וארגונית כמתואר בסעיף קטן 6(א)(1) לעיל.

(ב)  איתור, מיפוי ולמידה של פערי וצורכי ההנגשה הלשונית או התרבותית של מטופלי הקופה, וזאת לשם התאמת השירות לקהל היעד באופן המיטבי.

(ג) שירותי תרגום ו/או הנגשה תרבותית: ביצוע תרגום ו/או הנגשה תרבותית לחומרים המיועדים למטופלים (לרבות מסמכים, נהלים, טפסים, ואתרי אינטרנט) לשפות נוספות, ונקיטת פעולות תרגום מקצועי והנגשה סימולטנית לפי הצורך; שירותי תרגום או הנגשה תרבותית יכולים להתבצע בכל אחת מהרמות המתוארות בסעיף 2 לעיל – פאסיבית, אקטיבית ופרו־אקטיבית.

(ד)  הדרכה: ביצוע הדרכות ומתן כלים יישומיים לסגלי הרפואה ואנשי המנהלה בקופת החולים, בתחום ההנגשה הלשונית והתרבותית.

(ה) תשתיות פיזיות: פיתוח תשתית פיזית מונגשות מבחינה לשונית ותרבותית, למשל באמצעות שילוט, הכוונה, אמצעים טכנולוגיים, ועוד.

(ו) מו"פ וחדשנות: פיתוח והטמעה של אמצעים דיגיטליים לטובת הנגשה לשונית ותרבותית.

(ז) אחר: כל פעילות אחרת שייעודה הוא גישור על פערים לשוניים או תרבותיים, ותאושר על ידי משרד הבריאות ככזו מראש ובכתב.

7.  אופן חלוקת התמיכה

(א) סכום התמיכה הכולל הוא 7,475,000 ₪ (להלן: "הסכום הכולל").

(ב)  15% מן הסכום הכולל יחולקו באופן שוויוני בין קופות החולים הנתמכות.

(ג) 85% מן הסכום הכולל יחולקו בין קופות החולים בהתאם לעלויות ביצוע הפעולות של כל קופה שאושרו על ידי המשרד, בכפוף להצגת אסמכתאות, ועד למכפלת סכום הכולל בחלקה היחסי של כל קופה במספר המבוטחים המשוקלל של כלל קופות החולים.

(ד)  ככל שתיוותר יתרה תקציבית אחרי חלוקת התמיכה כמפורט בסעיף קטן א', היא תחולק לקופות החולים בעבור יתרת סכום עלויות הפעולות שהגישו, כפי שאושרו על ידי המשרד, בהתאם לחלקה היחסי של כל קופת חולים בכלל עלויות הפעולות שאושרו על ידי המשרד.

8.  אבני דרך להעברת התמיכה

(א)  50% מכספי התמיכה להם זכאית הקופה יחולקו בין הקופות שהגישו פירוט לאחר אישור הפעולות המתוכננות על ידי משרד הבריאות;

(ב)  50% הנותרים יחולקו לקופות בסוף שנת התמיכה לאחר הצגת אסמכתאות לביצוע הפעולות; עם זאת, היה והקופה לא השלימה את הפעילות המוצעת בשנת 2024 עד למועד הגשת האסמכתאות למשרד – ועדת התמיכות תהיה רשאית לתמוך פעילות המתוכננת לביצוע עד סוף שנת 2024, כאשר אם היו עלויות שנתמכו ביתר – המשרד יהיה רשאי לבצע קיזוז של עלויות אלו גם לאחר תום השנה.

9.  נהלים

(א) לא תינתן תמיכה לקופות חולים שאינם משתפות פעולה עם ביקורת מטעם המשרד בשנת התמיכה, לרבות הצגת אסמכתאות על ההוצאות בפועל לפי דרישה.

(ב)  תשלום התמיכה בעד פעילותה של קופת חולים, שאושרה לה בידי הוועדה כדין, יועבר בהתאם לדוחות ביצוע שקופת החולים תגיש למשרד לתקופת התשלום.

(ג) לא תינתן תמיכה לפעילות הנתמכת בידי משרד ממשלתי אחר ולא תינתן תמיכה בעד פעילות שהמשרד משתתף בה בדרך אחרת.

(ד)  במסגרת עלות הפעילות ניתן יהיה לתמוך בהוצאות שאינן הוצאות ישירות המשמשות לביצוע הפעילות הנתמכת אך הן נדרשות לצורך ביצוע הפעילות הנתמכת (להלן "תקורה"), אך זאת עד שיעור של 5% מהוצאות הקופה.

(ה) מבלי לגרוע מן האמור בנוהל, קופת חולים אשר עשתה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, השתמשה בהם שלא בעד הפעילות שלשמה ניתנו, שימשה כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר או הגישה דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לה, תישלל אפשרותה לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים בלאחר מכן.

10. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) והם יעמדו בתוקף עד ליום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024).

_______________התשפ"ד,

(_______________2024)

_______________

אוריאל בוסו

שר הבריאות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תוספת

 

פירוט הפעולות של קופת החולים לטובת הנגשה לשונית ו/או תרבותית המוגשות לצורך קבלת תמיכה (סעיפים 5 ו-6)

 

יש למלא את פורמט ה-EXCEL המצורף לפירוט הפעולות להנגשה לשונית ו/או תרבותית שננקטו על ידי הקופה, בהתאם לפירוט המופיע בסעיף 6 לעיל.

בלשונית הראשונה הקרויה 'רשימת פעולות' יש לפרט את רשימת כלל הפעולות של קופת החולים לטובת הנגשה לשונית ו/או תרבותית המוגשות לצורך קבלת תמיכה.

את הלשונית השנייה, הקרויה 'פירוט רכיבי פעולה' יש להעתיק ולמלא בעבור כל פעולה בנפרד.



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] י"פ התש"ף, עמ' 482 ו-7207; התשפ"א, עמ' 2, 1732, 3640 ו-3774.

[3] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156.