| 1. | מטרה |
| 2. | הגדרות |
| 3. | מינוי מועצה לספריות ציבוריות ותפקידיה |
| 4. | ועדות משנה |
| 5. | תפקידי המועצה |
| 6. | תקופת כהונה |
| 7. | הפסקת כהונה לפני תום תקופת הכהונה |
| 8. | תוקף פעולות |
| 9. | סדרי עבודת המועצה |
| 10. | גמול והחזר הוצאות |
| 11. | החלת דינים על חברי המועצה |
| 12. | ניגוד עניינים |
| 13. | שיתוף גופים אחרים |
| 14. | תקציב ותמיכות |
| 15. | ייעוד כספי התמיכה וניהולם בחשבון נפרד |
| 16. | שירותים שתספק ספרייה ציבורית |
| 17. | תשלומים |
| 18. | ביצוע ותקנות |
| 19. | ביטול חוק הספריות הציבוריות |
| 20. | הוראות מעבר |
| 21. | הוראת שעה |
| 22. | דיווח לכנסת |
| תוספת |
חוק הספריות הציבוריות, התשפ"ד-2024 1 |
| 2. בחוק זה - |
| 3. (א) השר ימנה מועצה לספריות ציבוריות בת 15 חברים, והם: (1) עובד המשרד; (2) עובד משרד הפנים, לפי המלצת שר הפנים; (3) עובד משרד האוצר, לפי המלצת שר האוצר; (4) עובד משרד החינוך, לפי המלצת שר החינוך; (5) נציג מרכז השלטון המקומי; (6) נציג מרכז השלטון האזורי; (7) חבר מועצת הספרייה הלאומית, לפי סעיף 10(א)(3) או (12) לחוק הספרייה הלאומית, התשס"ח-2007, לפי המלצת שר החינוך; (8) שמונה נציגי ציבור, כמפורט להלן: (א) חבר סגל אקדמי במוסד מוכר להשכלה גבוהה בעל ידע ומומחיות בתחום מהתחומים האלה: ספרות, ספרנות, מידענות, חינוך או תרבות; (ב) חבר שהוא ספרן בספרייה ציבורית בעל ותק של חמש שנות עבודה לפחות; (ג) סופר, לרבות מבקר ספרות או משורר; (ד) שני חברים בעלי ידע וניסיון מקצועי בתחום מהתחומים האלה: ספרות, ספרנות, מידענות, ארכיונאות, חינוך או תרבות, מתוכם אחד בעל ידע גם במינהל עסקים וכלכלה; (ה) שני חברים המכהנים בתפקיד בכיר בספרייה ציבורית של רשות מקומית, ומהן רשות מקומית אחת לפחות המשתייכת לאשכול 1 עד 4 במדד החברתי-כלכלי וכן לדירוג 1 עד 5 לפי מדד הפריפריאליות של רשויות מקומיות, שימונו לאחר התייעצות עם ארגון המייצג את רוב מנהלי הספריות הציבוריות; (ו) נציג ארגון עובדים המייצג את רוב עובדי הספריות הציבוריות. (ב) השר ימנה את יושב ראש המועצה ואת ממלא מקומו הקבוע מקרב חברי המועצה המנויים בסעיף קטן (א)(8). (ג) הוראות סעיפים 18א, 18א1 ו-18א2 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, יחולו לעניין מינוי חברי המועצה, בשינויים המחויבים ובשינויים אלה: במקום "דירקטוריון של חברה ממשלתית" או "דירקטוריון החברה" יבוא "המועצה" ובמקום "חבר דירקטוריון" יבוא "חבר המועצה". (ד) לא ימונה לחבר המועצה מי שהורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר המועצה, או שהוגשו נגדו כתב אישום או קובלנה משמעתית בעבירה כאמור, וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינו. |
| 8. קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו בשל הפסקת כהונתו של חבר מחברי המועצה, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שמכהנים בה רוב חבריה. |
| 10. חבר המועצה שאינו עובד המדינה, עובד גוף מתוקצב או עובד גוף נתמך, יהיה זכאי לתשלום מאת המשרד בעד השתתפות בישיבות המועצה, בהתאם להוראות של החשב הכללי במשרד האוצר החלות לעניין חברי ועדות ציבוריות; בסעיף זה, |
| 11. חברי המועצה שאינם עובדי המדינה, דינם, בפעולתם כחברי המועצה, כדין עובדי המדינה לעניין חיקוקים אלה ולעניין פעולותיהם במועצה: (1) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1959; (2) חוק העונשין, התשל"ז-1977 ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור; (3) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959 - ההוראות הנוגעות לכלל עובדי המדינה; (4) חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969. |
| 12. (א) בסעיף זה - (ב) לא ימונה לחבר המועצה ולא יכהן כחבר כאמור מי שבשל כהונתו יימצא, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים אשר ימנע ממנו למלא את עיקר תפקידו במועצה. (ג) חבר המועצה לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא שהטיפול בו יגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים. (ד) נודע לחבר המועצה כי הוא עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיף קטן (ב) או (ג), יודיע על כך בהקדם האפשרי ליושב ראש המועצה; היה חבר המועצה האמור היושב ראש - יודיע על כך לשר. (ה) על אף האמור בסעיף זה, רשאי חבר המועצה שמונה לפי סעיף 3(א) להביא בחשבון גם את ענייניו של הגוף או הציבור שהוא נציגו, ככל שהם קשורים לתפקידי המועצה, ולא יראו אותו כנמצא במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד. |
| 14. (א) הממשלה ורשויות מקומיות ישתתפו בהוצאותיהן של ספריות ציבוריות בהתאם להוראות סעיפים קטנים (ב) עד (ה). (ב) סכום ההשתתפות של הממשלה בהוצאותיהן של הספריות הציבוריות ייקבע, בכל שנת כספים, בחוק התקציב השנתי כהגדרתו בחוק יסודות התקציב, ולא יפחת מ-100 מיליון שקלים חדשים; הסכום האמור יתעדכן ב-1 בינואר של כל שנה לפי שיעור השינוי במדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; עדכון ראשון לסכום האמור יהיה בשנת 2027. (ג) השר או המשרד, לפי העניין, לאחר התייעצות עם המועצה, יקבע מבחנים שוויוניים לתמיכה בספריות הציבוריות בעד הוצאות ניהול, פעילות, החזקה והצטיידות, כולן או חלקן (בסעיף זה - מבחני התמיכה), ויתקיימו לגביהם כל אלה: (1) ההזמנה להגשת בקשות לפי מבחני התמיכה תפורסם לא יאוחר מ-15 באוקטובר בשנה הקודמת לשנת התמיכה, אלא אם כן השר קבע בהתקיים נסיבות המצדיקות זאת כמצוין בהחלטתו, כי ניתן להגיש את הבקשות במועד מאוחר יותר; בסעיף זה, (2) מבחני התמיכה יכללו, בין השאר, הוראות שיאפשרו ודאות ותכנון תקציבי באמצעות תשלום מקדמות, הבטחת שיעור תשלום מסוים מסכום התמיכה שניתן לספרייה בשנה שקדמה לשנת התמיכה וכן הוראות המאפשרות גמישות לעניין מועדי הוכחת התנאים לתמיכה. (ד) אין בהוראות סעיף קטן (ג) כדי לגרוע מהוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, לעניין תמיכות במוסדות ציבור. (ה) (1) שיעור ההשתתפות של רשות מקומית בהוצאות של ספרייה ציבורית הנמצאת בתחום שיפוטה, בכל שנת כספים, ייקבע במבחני התמיכה ולא יפחת מסכום התמיכה של המדינה באותה ספרייה. (2) הייתה הספרייה הציבורית כאמור בפסקה (1) מוחזקת ומנוהלת על ידי רשויות מקומיות אחדות במשותף, יראו, לעניין סעיף קטן זה, את כלל הרשויות המקומיות המשתתפות בהוצאותיה של אותה ספרייה ציבורית כרשות מקומית אחת. (3) על אף האמור בפסקה (1), השר רשאי לקבוע בתקנות שיעור השתתפות שונה לפי דירוגן של רשויות מקומיות במדד החברתי-כלכלי ובמדד הפריפריאליות; תקנות כאמור יותקנו לאחר התייעצות עם שר הפנים והמועצה ובאישור ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. (ו) השר או המשרד, לפי העניין, רשאים, לאחר התייעצות עם המועצה, להקצות סכום שלא יעלה על 10% מהתקציב שנקבע לפי סעיף קטן (ב) לשם פעילות מסוימת או מיזם מסוים שיש להם זיקה משמעותית לתחום הספריות הציבוריות וצפויה להיות להם תרומה ניכרת לתחום זה. |
| 18. השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, לאחר התייעצות עם המועצה, להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו. |
| 19. חוק הספריות הציבוריות, התשל"ה-1975 (להלן - החוק הקודם) - בטל. |
| 20. |