טיוטת צו

א.  שם הצו המוצע

צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחיר מבחן רישוי, מבחן רישוי חוזר ופעולות נוספות), התשפ"ד-2024

ב.  מטרת הצו המוצע והצורך בו

ועדת המחירים הבין משרדית המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה (להלן - ועדת המחירים). המליצה ביום 14.7.2022 על עדכון מחירי מבחני רישוי רכב ופעולות נלוות להם, הכל כמפורט בהחלטתה.

ביום 14.7.2024 ניתן פסק דין של ביהמ"ש עליון בשבתו כבג"ץ במסגרת בג"ץ 8951/22 אשר הורה לשרי התחבורה והאוצר לאמץ את המלצת ועדת המחירים מיום 14.7.2022 ולחתום על צו מתאים לפי הוראות חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 שיעדכן את מחירי מבחני רישוי רכב ופעולות נלוות להם ויעגן מנגנון של עדכון מחירים אוטומטי בהתאם להמלצת ועדת המחירים. בג"צ קצב 30 ימים ממתן פסק הדין לפעול כאמור לעיל ומכאן סד הזמנים הצפוף להערות ציבור.

חשוב לציין כי ועדת המחירים קיימה זה מכבר שימוע ציבורי. ביום 31.3.22 פרסמה ועדת המחירים את המלצתה לציבור בטרם מתן המלצה סופית לשרים. לאחר בחינת התייחסויות שהתקבלו במסגרת השימוע, וכלל הנתונים הרלוונטיים שהונחו בפני הוועדה, התקבלה המלצת ועדת המחירים בדבר הפיקוח על מחירי מבחני הרישוי ומחירי הפעולות הנוספות שמבצעים מכוני רישוי כמפורט בצו זה.

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:

צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מתיר מבחן רישוי, מבחן רישוי חוזר ופעולות נוספות( , חתשפ"ד-2024

הגדרות

בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 6, 7 ו-12 לחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-[1]1996 (להלן - החוק), ובהתייעצות עם ועדת המחירים לפי סעיפים 8 ו- 13 לחוק, אנו מצווים לאמור:

(א) בצו זה -

"מבחן רישוי חוזר" -מבחן רישוי נוסף לגבי רכב שנכשל במבחן רישוי אחד או יותר;

"מכון רישוי" - תחנת בדיקה שאישרה רשות הרישוי לפי תקנה 273 לתקנות התעבורה;

"המפקח" - המפקח על המחירים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים;

"המשרד" - משרד התחבורה והבטיחות בדרכים; "פעולות נוספות" - פעולות המנויות בפרט 2 לתוספת;

"פקודת התעבורה" - פקודת התעבורה [2] ; "רשות הרישוי" - כהגדרתה בפקודת התעבורה.

תקנות התעבורה" - תקנות התעבורה, התשכ"א-[3]1961.


 


 


מבחן2. מבחן חוזר

(ב) למונחים שלא הוגדרו בצו זה, תהיה המשמעות שיש להם בפקודת התעבורה או בתקנות התעבורה.

מחירי רישוי, רישוי

ופעולות נוספות עדכון מחירים 3.

מחיר מבחן רישוי או מבחן רישוי חוזר, שבוצעו במכון רישוי ומחירי ביצוע פעולות נוספות במכון כאמור, יהיו כנקוב בתוספת, לפי העניין ולפי הוראות צו זה.

(א) בחודשים מאי ונובמבר של כל שנה יחושב שיעור השינוי בסל התשומות ; החישוב ייעשה על בסיס הנתונים והמדדים האחרונים הידועים ב-1 בחודש של החודשים האמורים.

(ב) המחירים יעודכנו בהתאם לשיעור השינוי בסל התשומות, בהתקיים אחד מאלה:

(1)  חלפו מעל ל-11 חודשים ממועד עדכון המחירים האחרון, ושיעור השינוי בסל תשומות הוא 1% לפחות;

שכר חודשי ממוצע

שכר

למשרת שכיר במחירים

 

שוטפים (עובדים

 

ישראלים) - תת ענף

 

תיקון ותחזוקה של כלי

 

רכב מנועיים (452),

 

ממוצע חודשים פברואר

 

עד אפריל 2022, מתוך

 

לוח 1.13 בירחון שכר

 

ותעסוקה שמתפרסם על

 

ידי הלמ"ס

 

מדד המחירים לצרכן,

שאר

לחודש מאי 2022,

העלויות

בסיס ממוצע 2018 =

 

100

 

ללא הצמדה

פחת

 

ותשואה

 

סך הכול

22.7%

105.8

12.3'

עיגול סכומים

.4

(2)  חלפו מעל ל-5 חודשים ממועד עדכון המחירים האחרון ושיעור השינוי בסל התשומות הוא 3% אחוזים לפחות.

(ג) במועדים המפורטים בסעיף קטן (א), יחושב שיעור השינוי בין מדד עדכון כמפורט בטור הי לבין מדד הבסיס כמפורט בטור די של כל תשומה כמפורט בטור אי בהתאם למשקלה בסל התשומות כמפורט בטור גי, והכל כמפורט בטבלת הסל שלהלן:

טור ה׳

טור ד׳

טור ג׳

טור ב׳

טור א׳

מדד עדכון

מדד הבסיס

משקל בסל

תיאור מדד תקופת הבסיס

תשומה

65%


10,683


ממוצע של 3 חודשים שקדמו ליום העדכון בהתאם לפרסום האחרון של הלמ"ס ביום העדכון


 

מדד אחרון ידוע

100.00%

(ד) המחירים המעודכנים, כאמור בסעיף זה, ייכנסו לתוקף ב־1 ביוני וב-1 בדצמבר בכל שנה, בכפוף לקיום התנאים המפורטים בסעיף זה (להלן - יום העדכון).

המחירים שעודכנו כאמור יעוגלו לאגורה השלמה הקרובה.


 


 


.5

פרסום

המפקח יפרסם ברשומות את נוסח התוספת כפי שעודכנה לפי סעיף 3 ובאתר האינטרנט של המשרד את המחירים כפי שעודכנו לפי הסעיף האמור.


מס ערך מוסף 6. (א) המחירים המפורטים בצו זה כוללים מס ערך מוסף, לפי חוק מס ערך מוסף,

התשל"ו-[4]1976.

(ב)   על אף האמור בסעיף 3(ב) ו- (ג), שונה שיעור מס ערך מוסף שלא ביום העדכון בסעיף האמור, לפי העניין, יעודכנו המחירים המעוגלים לצרכן, בהתאם לשיעור החדש של מס ערך מוסף, במועד כניסת שינוי שיעור מס ערך מוסף לתוקף; המפקח יפרסם את המחירים המעוגלים בהתאם לשינוי שיעור מס ערך מוסף כאמור, בהודעה באתר האינטרנט של המשרד וברשומות.

(ג)         על אף האמור בסעיף 2 ובסעיפים קטנים (א) ו-(ב), מקום שבו אין חובה בדין לגבות מס ערך מוסף, יופחת שיעור מס הערך המוסף מהמחירים הקבועים בצו זה.


תוספת

(סעיף 2)

מחירי מבחן רישוי, מבחן רישוי חוזר ופעולות נוספות

1 . מחירי מבחן רישוי ומבחן רישוי חוזר לפי סוג רכב הם כלהלן:

מבחן רישוי חוזר בשקלים חדשים

מבחן רישוי בשקלים חדשים

סוג הרכב

לרכב חשמלי

לרכב שאינו חשמלי

לרכב חשמלי

לרכב שאינו חשמלי

25

27.80

99.10

117.60

פרטי, מונית,

אוטובוס זעיר ומסחרי עד 8000 ק"ג

39.50

43.90

165.50

184

מסחרי מעל 8000ק"ג ואוטובוס

-

23.0

-

74.30

אופנוע

22.70

25.20

103

121.60

טרקטור

-

31.30

-

96.60

גרור או נתמך עד 750 ק"ג

-

48.30

-

156.30

גרור או נתמך מעל 750 ק"ג

 

 

2 . מחירי פעולות נוספות הוא כלהלן:

מחיר בשקלים חדשים

סוג הפעולה

4.80

הדפסת רישיון רכב לבקשת בעל הרכב

41.40

אישור החלפת מנוע כחלק ממבחן רישוי או מבחן רישוי חוזר


 

(כולל מנוע מנפח או מדגם זהה או שונה; כולל החלפת מס׳ מנוע או שינוי דגם - מנוע מיובא)

63.10

אישור החלפת מנוע שלא כחלק ממבחן רישוי או מבחן רישוי חוזר (כולל החלפת מס׳ מנוע או שינוי דגם - מנוע מיובא וכולל בדיקת זיהום אוויר)

41.40

אישור להחלפת צבע

41.40

אישור שינוי מידת צמיגים

41.40

בדיקת תקינות הסרת ווי גרירה

41.40

בדיקת תקינות הסרת דלתות ארגז

41.40

בדיקת תקינות הסרת כננת

41.40

שינוי סוג הנעה - תיקון טעות

41.40

בדיקת תקינות החלפת תיבת הילוכים

41.40

שינוי יעוד רכב ביבוא אישי (1^ לרכב סיור

 

מירי רגב                                                                                           בצלאל סמוטריץ׳

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים                                                            שר האוצר

(חמ 3-2722-ת2)


דברי הסבר

ביום 14.7.2024 ניתן פסק דין של בית משפט העליון בשבתו כבג"ץ במסגרת בג"ץ 8951/22 אשר הורה לשרי התחבורה והאוצר לאמץ את המלצת ועדת המחירים הבין משרדית המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה (להלן - ועדת המחירים) מיום 14.7.2022 ולחתום על צו מתאים לפי הוראות חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן - חוק הפיקוח) שיעדכן את מחירי מבחני רישוי רכב ופעולות נלוות להם ויעגן מנגנון של עדכון מחירים אוטומטי בהתאם להמלצת ועדת המחירים. בג"צ קצב 30 ימים ממתן פסק הדין לפעול כאמור לעיל (ומכאן סד הזמנים הצפוף להערות ציבור).

תעריפי מבחני הרישוי לפי תקנה 273 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן - תקנות התעבורה) מפוקחים מכוח חוק הפיקוח. מכיוון שמחירי מבחני הרישוי ומחירי הפעולות הנוספות שמבצעים מכוני רישוי לא עודכנו בשנים האחרונות, ועדת המחירים בחנה בשנים 2021-2022 את הפיקוח על מחירי מבחני הרישוי מכוח חוק הפיקוח, בהמשך לעבודה כלכלית שבוצעה ע"י משרד התחבורה בסיוע יועצים כלכליים חיצוניים, במטרה לגבש המלצות לשרי התחבורה והאוצר בנוגע לפיקוח ולעדכון בסיס לתעריפי מבחני הרישוי כאמור.

ביום 31.3.22 פרסמה ועדת המחירים את המלצתה לשימוע ציבורי בטרם מתן המלצה סופית לשרים. לאחר בחינת התייחסויות שהתקבלו במסגרת השימוע, וכלל הנתונים הרלוונטיים שהונחו בפני הוועדה, התקבלה המלצת הוועדה בדבר פיקוח על מחירי מבחני הרישוי ומחירי הפעולות הנוספות שמבצעים מכוני רישוי כמפורט בצו זה. ועדת המחירים שבה על המלצות אלו בחודש יוני 2023. יובהר, כי התעריפים בצו עודכנו, ביחס להמלצת ועדת המחירים, בהתאם לסל התשומות.

נימוקים מקצועיים לפיקוח

שירות בדיקות תקינות רכב הוא סמכות שלטונית. המדינה העניקה כתבי הרשאה למכוני רישוי המופעלים ע"י גורמים פרטיים. בעת בדיקת תקינות שנתית לרכב נבדקת ומאושרת הכשירות הרכב לתנועה בכבישי ישראל בצורה בטיחותית ובשנים האחרונות נבדקים גם היבטים סביבתיים בדמות בדיקות זיהום אוויר. הצלחה בבדיקה הינה תנאי לחידוש רישיון הרכב לשנה הקרובה וכלל בעלי רכב בישראל מחויבים על פי חוק להגיע עם רכבם לבדיקה במכון רישוי אחת לשנה (בכפוף לחריגים שונים כמפורט בתקנות התעבורה).

נוסף על כך קיימות פעולות נוספות המבוצעות על ידי מכוני רישוי ומפורטות בסעיף 2 לתוספת. המדובר בפעולות שמבוצעות אך ורק במכוני רישוי כאשר המדינה מחייבת את האזרח לקבל שירותים אלה לצורך קבלת אישורים רלוונטיים ביחס לתקינות שינוי מבנה של רכבים, על כן נדרש פיקוח על מחירי פעולות אלה.

אשר למבנה השוק, כיום פועלים כ- 67 מכוני רישוי מוסמכים בפריסה ארצית. יצוין כי ברוב הערים (למעט ארבעת המטרופולינים, נתניה ואשדוד) יש מכון רישוי אחד. יתרה מזו, ישנם ישובים מרוחקים

מריכוזי אוכלוסייה נוספים כגון אילת ונצרת, אשר בהם ישנו מכון אחד. לפיכך, העילה הרלוונטית לפיקוח על תעריפי מכוני רישוי על-פי חוק הפיקוח, במצב הדברים הקיים כיום, היא ריכוזיות בהספקת השירות וקיום מונופולים אזוריים. בהיעדר תחרות, ומתוקף החובה המוטלת על נהגי ישראל לערוך את הבדיקה, קיים חשש כי ללא פיקוח על מחירי בדיקות התקינות יופקעו מחירי הבדיקות במכונים אלו. על כן החשיבות בהמשך הפיקוח וקביעת מחירים.

1 . רמת התחרותיות

רמת התחרותיות בשוק נמדדה באמצעות מדד הרפינדל-הירשמן (HHI), מדד מקובל לבחינת הריכוזיות בשוק.

המדד שחושב הצביע על רמת ריכוזיות ממוצעת גבוהה בישראל. 2. השוואה בינלאומית

ממצאי סקירה בינלאומית שבוצעה במשרד התחבורה הצביעו על קיום פיקוח מחירים בכל המדינות שמיישמות מודל ריכוזי של בדיקות תקינות רכב בדומה לישראל

כמו כן, ניתוח דפוסי פעילות בענף הצביע על כך שהסרת פיקוח מחירים תאפשר למכוני הרישוי לגרוף רווחים עודפים, ולאור העובדה כי קיים קושי לאפשר לגורם המבצע שירות בשם המדינה להנות מרווחים עודפים על חשבון הציבור , סברו חברי הוועדה כי יש להותיר פיקוח המחירים הקיים על בדיקות תקינות שנתיות לרכב במכוני רישוי על כנו.

בנוסף, מאחר ומדובר בשירות אותו מחייבת המדינה לקבל במכון רישוי, חשיבות מניעת ניצול כוח שוק על ידי הספק וגביית מחיר מופקע.

קביעת המחירים

קביעת מחירי בדיקות תקינות רכב בוצעה בהתאם להנחיות מתודולוגית פיקוח על המחירים ולפי שלבי העבודה העיקריים כמפורט להלן:

1 . ניתוח עלויות

בוצע ניתוח של העלויות השנתיות (לרבות תקורה ורווח) של מכון רישוי מייצג (בהתבסס על מדגם מכונים מייצג בפריסה ארצית) במתן השירותים שבפיקוח, כולל הפרדת עלויות אלו מכלל עלויות המכון.[5] ניתוח עלויות התבסס על דו"חות כספיים שהתקבלו ממדגם המכונים, דו"חות שכר, מאזני בוחן וטפסי פחת של מכוני המדגם. בחלק מהמקרים נעשה שימוש בעלויות נורמטיביות, כגון במקרה של שכר על מנת למנוע השפעת שכר מנהלים בסכומים גבוהים שנמשך בחלק מהמכונים. ניתוח העלויות התבסס על הדרישות הרגולטוריות של משרד התחבורה לגבי הפעלת שירותי רישוי, מניתוח עלויות המכונים נוטרלו הוצאות שאינן קשורות בפעילות הרישוי המפוקחת, כדוגמת הוצאות

הקשורות לבדיקות קניה ומכירת רכב שמחיריהן אינם מפוקחים.

2.  חישוב התעריף לכל סוג מבחן

התעריף לכל סוג מבחן חושב כחלוקת העלות הכוללת לאותו סוג מבחן במספר המבחנים בפועל לאותו סוג מבחן. התוצאה המתקבלת, בתוספת מע"מ, היא תעריף המבחן החדש.

3. תעריפי שירותים נוספים

בנוסף לביצוע מבחני כשירות, מבצעים מכוני רישוי פעולות נוספות הקשורות לרישוי רכב שמחיריהן מפוקחים כיום, כגון אישורי שינוי מבנה רכב. כמו כן, באוקטובר 2020 הועברו לאחריות מכוני הרישוי פעולות נוספות שהתבצעו בעבר על ידי רשות הרישוי, בהתאם נדרש היה לקבוע מחיר מפוקח. כמו כן, בהתאם להחלטת בית משפט נדרש היה לקבוע מחיר מפוקח לפעולה של הדפסת רשיון רכב במכון רישוי עקב ביטול דרישה להגיע למכון רישוי עם רישיון מודפס ועל מנת למנוע מצב של הפיכת בעל רכב ללקוח שבוי.

תמחור פעולות אלה בוצע לפי תמחיר שולי, דהיינו שיקוף הזמן שמושקע בביצוע הפעולה מוכפל בשכר של הבוחן/ת ו/או הפקיד/ה שמבצעים את הפעולה בתוספת מרכיב תקורה ותשואה להון

מנגנון עדכון המחירים

מנגנון עדכון שוטף למחירים שנקבעו גובש באופן הבא:

לאחר מיון סוגי ההוצאות הכרוכות במתן השירות של מכון רישוי נורמטיבי, נקבע סל תשומות, בו לכל אחת מתשומות הייצור העיקריות הוצמד מדד אקסוגני, שמשקלו בסל נקבע לפי משקל התשומה בעלויות מכון הרישוי.

קידום המחיר באופן שוטף על בסיס מדדים אקסוגניים נועד להבטיח שהמחיר המעודכן משקף את העלויות העדכניות להפעלת מכון רישוי. לאור זאת, ובהתאם למתודולוגיה, קביעת סל תשומות נעשתה על בסיס הקווים המנחים הבאים:

  על המדדים להוות קירוב טוב ביותר לתמהיל העלויות של הפירמה, ומנגד, אין לכלול מדד אשר לפירמה השפעה כלשהי עליו.

  כאשר לא קיים מדד אקסוגני מתאים לעלות מסוימת של פירמה, ההצמדה תתבצע למדד המחירים לצרכן.

  שיעור התשואה על נכסי ההון המושקע והפחת נוטרלו ממנגנון ההצמדה.



[1] ס"ח התשנ"ו, עמי 192 ; התשס"ז, עמי 79.

[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמי 173.

[3]  ק"ת התשכ"א, עמי 1425.

[4] ס"ח התשל"ו, עמי 791.

[5] מכון רישוי רשאי להציע לציבור שירותים ותיקונים קלים נוספים (תחת רשימה סגורה) וכן להציע בדיקות רכב לצרכי קניה ומכירה.