תקנות נתיבים מהירים (קביעת קטעי דרך כנתיבים מהירים וקביעת חניוני חנה וסע)(הוראת שעה), תשפ"ד-2024
תקנות נתיבים מהירים (קביעת קטעי דרך כנתיבים מהירים וקביעת חניוני חנה וסע)(הוראת שעה), תשפ"ד-2024
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2 ו-(א)6 לחוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000[1], אני מתקינה תקנות אלה: |
|||
|
|
|
|
|||
|
קביעת נתיבים מהירים |
1. |
קטעי הדרך שמפורטים להלן נקבעים בזה נתיבים מהירים לתקופה של 30 שנים מהמועד שאישרה הרשות הממונה כמועד ההפעלה: |
|||
|
|
|
(א) הנתיב השמאלי (בכיוון צפון) בכביש ארצי מספר 20 ובקטע הדרך שממחלף מבוא אילון עד מחלף שפיים, כמסומן במפה החתומה בידי ביום ו' בשבט התשע"ח (22 בינואר 2018) המובאת בתוספת והמופקדת במשרדי הרשות הממונה (להלן – המפה); |
|||
|
|
|
(ב) הנתיב השמאלי בכיוון דרום) בכביש ארצי מספר 20 בקטע הדרך שממחלף שפיים עד למחלף וולפסון כמסומן במפה; |
|
||
|
|
|
(ג) הנתיב הנפרד (בכוון מזרח) ליציאה מכביש מספר 20 לכביש מספר 1 בקטע שבמחלף קיבוץ גלויות"; |
|
||
|
|
|
(ד) שני הנתיבים במסלול המרכזי הנפרד בכביש מס' 2 בקטע הדרך שבין מחלף שפיים ומחלף נתניה, כמסומן במפה. |
|
||
|
קביעת מתחמי חניוני חנה וסע |
2. |
המתחמים שמפורטים להלן נקבעים בזה חניוני חנה וסע לתקופה של 30 שנים מהמועד שאישרה הרשות הממונה כמועד ההפעלה: |
|
||
|
|
|
(א) |
"חניון חנה וסע שפיים" – כהגדרתו בתת"ל 67 (מרכז תחבורה משולב שפיים), על פי התכנון המפורט לביצוע כפי שיאושר על ידי מוסדות התכנון הרלוונטיים וכמסומן במפה; |
|
|
|
|
|
(ב) |
"חניון חנה וסע ראשל"צ" – כהגדרתו בתכנית מפורטת מס' רצ'/1/70/1 (חניון חנה וסע אילון דרום), על פי התכנון המפורט לביצוע כפי שיאושר על ידי מוסדות התכנון הרלוונטיים וכמסומן במפה. |
|
|
|
ביטול דינים |
3. |
|
תקנות אלו מבטלות את תקנות נתיבים מהירים (קביעת קטעי דרך כנתיבים מהירים) (הוראת שעה), תשע"ח-2018. |
|
|
________________________
_________________, התשפ"ד מירי רגב
(________________2024) שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
(חמ ________)
דברי הסבר
סעיף 2 לחוק נתיבים מהירים, תש"ס-2000 (להלן – החוק) מסמיך את שר התחבורה לקבוע, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, כי נתיב כביש שאינו חדש, יהיה "נתיב מהיר" כמשמעותו בחוק, אשר הנסיעה בו כרוכה בתשלום אגרה ושניתנת בו עדיפות לנסיעת רכב ציבורי.
כחלק ממדיניות המשרד להפחתת העומס בכבישים, פועל המשרד להוסיף נתיבים מהירים, כהגדרתם בחוק, המקדמים את התחבורה הציבורית ואת כלי הרכב הפרטיים רבי התפוסה (HOV). במסגרת הפרויקטים ה"נתיבים המהירים לגוש דן" ו"הנתיבים המהירים – כביש 5" (להלן – הפרויקטים) המקודמים על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, נקבע כי בקטעי הדרך בכביש 20 (נתיבי איילון) שבין מחלפי מבוא איילון לשפיים, המתחבר לכביש 1 בקיבוץ גלויות, ובכביש 2 בין מחלפי שפיים לנתניה, המסומנים במפה המצורפת לתוספת במסגרת התיקון דנן (מפה 2), ייסללו נתיבים מהירים חדשים (ללא כל פגיעה במספר הנתיבים העומדים לרשות הציבור כיום) שיקלו על הכניסות למטרופולין גוש דן, תוך מתן העדפה לתחבורה ציבורית ולכלי רכב רבי תפוסה. במסגרת הפרויקט צפויים לקום חניוני חנה וסע בשפיים של כ- 7000 מקומות חניה עבור רב פרטי ותחבורה ציבורית וגם במרחב ראשל"צ בהיקף של כ- 4000 מקומות.
התקנות נועדו להסדיר שורת התאמות בתיאור הנתיבים המהירים כפי שנכללו ב תקנות נתיבים מהירים (קביעת קטעי דרך כנתיבים מהירים) (הוראת שעה), תשע"ח-2018, וכן להסדיר את שילוב הנתיבים המתחלפים כחלק מהנתיבים המהירים. המדובר בנתיבים דו-נתיביים, בכביש מס' 2, בין מחלף נתניה ועד למחלף שפיים ויהוו את שער הכניסה הצפוני לנתיבים המהירים וכן ציר הזנה לחניון חנה-וסע בשפיים. הנתיבים המתחלפים מאפשרים ניצול מיטבי של חתך הכביש בהתאם לגודש התנועה בשעות השיא בבוקר לכיוון דרום (אל תוך המטרופולין) ובשעות השיא אחה"צ ליציאה מהמטרופולין - לכיוון צפון. יצוין כי מדובר בנתיבים חדשים ולא בנתיבים קיימים, שכן מדובר בנתיבים בדרכים שנסללו בהן לאחר יום התחילה כהגדרתו בחוק לפחות 80% מאורכו של נתיב אחר באותו כיוון נסיעה. כמו כן, התקנות נועדו לקבוע את מתחמי חניוני "חנה וסע" הכלולים בפרויקטים הנ"ל, כהגדרתם בחוק נתיבים מהירים, תש"ס-2000.
לאור האמור ולצורך קידום הפרויקט, נדרשות התקנות המובאות בטיוטת תקנות זו.