חוק הסכמים קיבוצים (הוראת שעה- חרבות ברזל- תיקון)(הוראות מיוחדות לעניין הרחבת הסכם קיבוצי כללי שנעשה בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה), התשפ"ד -2024
חוק הסכמים קיבוציים התשי"ז-1957 (להלן – החוק או חוק הסכמים קיבוציים) קובע, בסעיף 25, כי "שר העבודה רשאי, ביזמתו הוא או לפי בקשת בעל הסכם קיבוצי כללי, להרחיב, בצו, היקף תחולתה של כל הוראה שבהסכם קיבוצי כללי (להלן – צו הרחבה), אם לדעתו נכון לעשות כן בשים לב למספר העובדים והמעסיקים, שעליהם חל ההסכם הקיבוצי הנדון, ולמשקלו של ההסכם בהסדר יחסי העבודה ובקביעת התנאים בשוק העבודה; השר רשאי לעשות כך בין שההסכם תקף ובין שהותנה תקפו במתן צו הרחבה."
צו הרחבה מחיל הוראות של הסכם קיבוצי כללי על עובדים ומעסיקים שאינם כפופים לאותו הסכם. נפסק כי בעניין זה מהווה צו הרחבה "אקט חקיקתי מובהק הכולל בחובו את משפט העבודה האוטונומי הקיבוצי ומשפט העבודה הממלכתי המגן." (סק"כ 51/09 "סאוט אלעאמל" ואח' נ' שר התעשייה המחסר והתעסוקה ואח' (2009)).הפרוצדורה למתן צו הרחבה קבועה בסעיף 26 לחוק, ולפיו "לא יתן שר העבודה צו הרחבה אלא אם פרסם חודש קודם לכן ברשומות ובכל דרך נוספת הנראית לו, הודעה בכתב על כוונתו לעשות כן, ומשנתפרסמה – רשאי כל מעונין לערור על מתן הצו לפני השר בדרך שתיקבע בתקנות; לא יפרסם שר העבודה הודעה כאמור אלא לאחר שהתייעץ בארגון העובדים המייצג את המספר הגדול ביותר של עובדים במדינה ובארגונים ארציים יציגים של מעבידים שלדעת השר הם נוגעים בדבר". בנוסף, המועד להגשת ערר מוסדר בתקנה 2 לתקנות הסכמים קיבוציים (הנוהל במתן צו הרחבה), התשל"ה-1975 (להלן – תקנות נוהל מתן צו הרחבה), שם נקבע כי יש להגישו בתום 20 יום מיום פרסום ההודעה על כוונה בשני עיתונים יומיים.
כמו כן, הסכם קיבוצי הוא הסכם בנושאים המנויים בסעיף 1 לחוק אשר הוגש לרישום. תקנות הסכמים קיבוציים (רישום) קובעות את פרוצדורת הרישום, ובכלל זה אופן ומועדים להגשת טענות אי-כשרות שיכולות להיטען לפי סעיף 6 לחוק.
במסגרת תיקון 11 לחוק נקבעה הוראת שעה המאפשרת קיצור מועדים שיאפשרו הוצאת צו הרחבה לפני המועדים הרגילים הקבועים בחוק ובתקנות, וזאת בשים לב לטיב ההסכם הקיבוצי אשר מקנה זכויות לעובדים בעניינים הקבועים בסעיף 1 לחוק ודחיפות הצורך בהרחבת ההסכם הקיבוצי ובדומה לאופן קידום הליכי חקיקה אחרים שיש דחיפות וחשיבות לקדמם נוכח המלחמה.
לאור הימשכותה של מלחמת "חרבות ברזל", ייתכנו הסכמים קיבוציים כלליים נוספים הקשורים לאירועי המלחמה ולצרכי השעה המצדיקים את המשך הוראת השעה שתאפשר הרחבת הסכמים אלה בצווי הרחבה בתוך פרק זמן קצר מהקבוע בחוק, המתאים לעתות שגרה. משכך, מוצע להאריך את הוראת השעה לתקופה של עד שלושה חודשים ממועד סיום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף מיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023). בכך יינתן פרק זמן קצר נוסף לאחר תום התקופה שיאפשר הרחבה של הסכמים קיבוציים כלליים שיחולו ביחס לתקופת הסיום של המצב המיוחד בעורף, ככל שיהיו.
אין
אין
תזכיר חוק מטעם משרד העבודה :
|
|
|
|
|
|
1. |
בסעיף 1 לחוק הסכמים קיבוצים (תיקון מס' 11 הוראת שעה- חרבות ברזל) (הוראות מיוחדות לעניין הרחבת הסכם קיבוצי כללי שנעשה בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה), התשפ"ד-2024 (להלן – החוק העיקרי), במקום "בתקופה של שישה חודשים מיום תחילתו של חוק זה" יבוא "בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה ועד שלושה חודשים ממועד סיום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף כהגדרתה בסעיף 26א(א) לחוק". |
דברי הסבר
סעיף 25 לחוק הסכמים קיבוציים קובע כי בסמכות שר העבודה להרחיב בצו תחולתה של כל הוראה שבהסכם קיבוצי כללי אם לדעתו נכון לעשות כן בשים לב למספר העובדים והמעסיקים, שעליהם חל ההסכם הקיבוצי הנדון, ולמשקלו של ההסכם בהסדר יחסי העבודה ובקביעת התנאים בשוק העבודה. סעיף 26 לחוק קובע כי הסכם קיבוצי כללי יורחב לאחר שפורסמה הודעה על הכוונה להרחיבו ברשומות, חודש לפני הרחבתו, ורק לאחר שהתייעץ השר בארגון העובדים המייצג את המספר הגדול ביותר של עובדים במדינה ובארגונים ארציים יציגים של מעסיקים שלדעת השר הם נוגעים בדבר. כמו כן מקנה סעיף 26 לחוק זכות ערר על הצו לפני השר בידי כל מעוניין. בהמשך קובע סעיף 27 לחוק כי לא יתן שר העבודה צו הרחבה אלא אם כן קוימו התנאים הבאים: (1) הוראות ההסכם הקיבוצי הנדון שהן נושא לצו ההרחבה אינן פוגעות בזכות אדם לעבודה עקב חברותו או אי-חברותו בארגון עובדים; (2) ההוראות בהסכם הקיבוצי שהן נושא לצו ההרחבה אינן בסתירה לאמנת עבודה בינלאומית שישראל אישרה אותה; (3) המועצה ליחסי עבודה הפועלת מכח חוק יישוב סכסוכי עבודה, תשי"ז-1957 (להלן – המועצה), דנה בענין וחוות דעתה הובאה לפני שר העבודה. המועצה רשאית לאצול סמכותה לפי פסקה זו לוועדה מבין חבריה ובה נציגי עובדים ונציגי מעסיקים שווה בשווה; (4) שר העבודה החליט בערר שהוגש לפי סעיף 26. סעיף 10 לחוק הסכמים קיבוציים קובע את התנאים לרישומו של הסכם קיבוצי ובכלל זה שעליו להיות מוגש לשר העבודה בתוך חודשיים ימים מיום שנחתם. על פי הקבוע בסעיף, שר העבודה יפרסם הודעה על הגשת הסכם קיבוצי לרישום בדרך שנקבעה בתקנות.
הוראת שעה שנחקקה בסע' 26א בחוק ונכנסה לתוקף ביום 29.02.24 (תקפה עד ליום 29.08.24) הסמיכה את שר העבודה להרחיב הוראותיו של הסכם קיבוצי כללי שנעשה בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמהבקשר למלחמת "חרבות ברזל" , תוך קיצור הזמנים הקבועים בחוק הסכמים קיבוציים, כאמור לעיל. כך, על פי הוראת השעה, הודעה על הכוונה להרחיב את ההסכם הקיבוצי הכללי תפורסם באתר האינטרנט של המשרד ולציבור תינתן האפשרות להעיר את הערותיו לתקופה שלא תפחת מארבעה ימים (במקום עשרים ימים) או במועד מאוחר יותר שקבע השר בהודעה. בנוסף תינתן תקופה מקבילה בת יומיים ימים לארגוני עובדים, לטעון לגבי כשרותו של ארגון העובדים שחתם על ההסכם הקיבוצי הכללי אותו יש כוונה להרחיב. לפי הוראת השעה השר יהיה רשאי לתת את צו ההרחבה גם אם טרם חלפו שלושים ימים מיום פרסום ההודעה ברשומות ובלבד שחלפו שבעה ימים לפחות מהמועד האמור.
בעבר נחתמו הסכמים קיבוציים כללים בקשר לעיתות חירום. הסכמים אלו הורחבו בצווי הרחבה שהוצאו חודשים רבים לאחר שנחתמו ההסכמים הקיבוציים:
צו הרחבה להסכם קיבוצי בדבר פיצוי לעובדים ומעסיקים מבצע "עמוד ענן" 2013:
ההסכם הקיבוצי הכללי נחתם ביום 6.12.2012. ההודעה בדבר הגשת ההסכם לרישום פורסמה ברשומות ביום 7.2.13. הודעה על כוונה להרחיב את ההסכם פורסמה ביום 9.7.13, וצו ההרחבה ניתן לבסוף ביום 26.8.13 ופורסם ברשומות ביום 16.9.2013, למעלה מתשעה חודשים לאחר שנחתם ההסכם הקיבוצי.
צו הרחבה להסכם קיבוצי כללי בדבר פיצוי לעובדים מבצע "צוק איתן" 2014:
ההסכם הקיבוצי הכללי נחתם ביום 3.8.2014. ההודעה בדבר הגשת ההסכם לרישום פורסמה ברשומות ביום 28.9.2014; ההודעה על הכוונה להרחיב את ההסכם פורסמה ביום 12.8.14. צו ההרחבה ניתן ביום 14.9.14 ופורסם ברשומות ביום 4.11.14.
צו הרחבה בעניין תשלום שכר לעובדים אשר נעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני 2019:
ההסכם הקיבוצי הכללי נחתם ביום 14.8.2019. ההודעה בדבר הגשת ההסכם לרישום פורסמה ברשומות ביום 3.10.2019; ההודעה על הכוונה להרחיב את ההסכם פורסמה ביום 23.10.2019. צו ההרחבה ניתן ביום 3.12.19 ופורסם ברשומות ביום 5.12.19.
מאז ההכרזה על מצב מיוחד בעורף עקב מתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר 2023, שר העבודה התקין ארבעה צווי הרחבה, כדלקמן:
1) צו הרחבה להסכם קיבוצי בעניין תשלום שכר בשל נזק מלחמה ונזק עקיף (חרבות ברזל), אשר הרחיב תחולתן של הוראות ההסכם הקיבוצי הכללי שמספרו 7001/2024, ואשר פורסם ברשומות ביום 6.3.2024.
2) צו הרחבה להסכם קיבוצי בעניין משרתי המילואים ובני זוגם וצבירת חופשה שנתית לעובדים מסוימים (חרבות ברזל), אשר הרחיב תחולתן של הוראות ההסכם הקיבוצי הכללי שמספרו 7004/2024, אשר פורסם ברשומות ביום 6.3.2024.
3) צו הרחבה להסכם הקיבוצי בעניין הרחבת התקופה המוגנת מפני פיטורים למשרת מילואים, אשר תיקן את הוראות ההסכם הקיבוצי הכללי שמספרו 7006/2024, שהורחב כאמור בסעיף (1) ואשר פורסם ברשומות ביום 14.3.2024.
4) צו הרחבה להסכם קיבוצי בעניין הארכת תקופת הזכאות לתשלום שכר בשל נזק מלחמה ונזק עקיף (חרבות ברזל) (מס' 2) אשר הרחיב תחולתן של הוראות ההסכם הקיבוצי הכללי שמספרו 7005/2024, ואשר פורסם ברשומות ביום 17.3.2024.
בימים האחרונים הוגשה לאגף יחסי עבודה במשרד העבודה בקשה לרישום הסכם קיבוצי שנחתם ביום 18.07.24 בין נשיאות הארגונים העסקיים ובין הסתדרות העובדים הכללית החדשה, שעניינו תיקון הוראות ההסכם הקיבוצי הכללי שמספרו בפנקס ההסכמים הקיבוציים 7001/2024, מיום א' בשבט התשפ"ד (11 בינואר 2024) באופן שעד יום כ"ד בסיון התשפ"ד (30 ביוני 2024) תוארך תקופת הזכאות לתשלום שכר בימי היעדרות בשל המצב הביטחוני במלחמת חרבות ברזל לעובדים אשר פונו בהתאם להחלטת הממשלה או לעובדים במוסד חינוך הנמצא באזור מיוחד, לרבות אזור שנפגע בחודשים מרץ ואפריל ואזור שנפגע בחודשים מאי ויוני כהגדרתם בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג-1973[1], כתיקונן בתקנה 1(1)(א) לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (חרבות ברזל) (הוראת שעה), התשפ"ד-2023[2].
לאור הימשכותה של מלחמת "חרבות ברזל", ייתכנו הסכמים קיבוציים כלליים נוספים הקשורים לאירועי המלחמה ולצרכי השעה המצדיקים את המשך הוראת השעה שתאפשר הרחבת הסכמים אלה בצווי הרחבה בתוך פרק זמן קצר מהקבוע בחוק, המתאים לעתות שגרה.
משכך, מוצע להאריך את הוראת השעה לתקופה של עד שלושה חודשים ממועד סיום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף מיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023). בכך יינתן פרק זמן קצר נוסף לאחר תום התקופה שיאפשר הרחבה של הסכמים קיבוציים כלליים שיחולו ביחס לתקופת הסיום של המצב המיוחד בעורף, ככל שיהיו.
.