תזכיר טיוטת מבחנים של משרד התרבות והספורט לתמיכה בספריות ציבוריות של רשויות מקומיות

מבחנים של משרד התרבות והספורט לתמיכה בספריות ציבוריות של רשויות מקומיות

 לפי חוק הספריות הציבוריות, התשל"ה-1975

בהתאם לחוק הספריות הציבוריות, התשפ"ד-2024[1] (להלן – החוק) ולהוראת תכ"ם מס' 6.2 בדבר תמיכות מתקציב המדינה בגופים אחרים[2] (להלן – הוראת התכ"ם), ולאחר התייעצות עם המועצה לספריות ציבוריות, מתפרסמים בזה מבחנים של משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד) לתמיכה בספריות ציבוריות של רשויות מקומיות, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר:  19-42-02-50

כללי

1.   

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון בבקשות של רשויות מקומיות לתמיכה בספריות ציבוריות בהתאם להוראת התכ"ם ולמבחנים אלה.

 

 

(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, לפי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

 

 

(ג)  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, מקצועי וענייני של מבחנים אלה; החלטות הוועדה יהיו מנומקות.

הגדרות

2.   

במבחנים אלה –

 

 

"הגורמים המוסמכים של הרשות" – כל מורשי החתימה ברשות לרבות ראש הרשות, גזבר הרשות וחשב מלווה, אם מונה;

 

 

"מדד הפריפריה" ­– אפיון ודירוג של רשויות מקומיות לפי מיקומן הגיאוגרפי ביחס לריכוזי האוכלוסייה בישראל, כפי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

 

"המינהל" מינהל התרבות שבמשרד;

 

 

"הממונה" – מנהל מחלקת ספריות ציבוריות שבמינהל;

 

 

"השאלה  דיגיטלית" – השאלה של משאבים דיגיטליים שהספרייה רכשה או שהיא מנויה עליהם או קבלת גישה למשאבים כאמור; 

 

 

"מדד חברתי-כלכלי" – אפיון ודירוג של רשויות מקומיות לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה בהן, כפי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

"מנהל ספרייה" – מנהל ספרייה מרכזית, העומד בתנאי הכשירות שקבע משרד הפנים במסמך "מנהל ספרייה עירונית",[3] במהדורתו העדכנית ביותר. 

 

 

"מנוי פעיל" – מנוי שביצע השאלה אחת לפחות בספרייה בשנת ההערכה, לרבות השאלה דיגיטלית;

 

 

""מוסד מוכר להשכלה גבוהה" ו-"תואר אקדמי מוכר" – כמשמעותם בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958;

 

 

"מספר התושבים ברשות" – כפי שפורסם במדד הפריפריה;

 

 

"משאבים דיגיטליים" – משאבים שאינם משאבים ספריים, הזמינים באופן אלקטרוני, כגון מאגרי מידע, סרטים, כתבי עת, עיתונים, ספרי שמע וספרים דיגיטליים;

 

 

"משאבים ספריים" – משאבים שהופקו בדפוס, כגון ספרים, כתבי-עת ועיתונים;

 

 

"משק סגור" – הפרדה חשבונאית מוחלטת בין הפעילות מושא הבקשה לתמיכה לבין פעילות אחרת של הרשות, לרבות לעניין הנהלת החשבונות, רכישת ציוד קבוע ומתכלה או השימוש בו, הוצאות השכר, ההוצאות השוטפות בגין הפעילות והוצאות הנהלה וכלליות; לעניין זה, יש לזקוף על חשבון הפעילות שמתנהלת כמשק סגור את החלק היחסי של השכר והוצאות נוספות של הרשות כפי שיורה המשרד;

 

 

"ספרייה" – ספרייה ציבורית של רשות מקומית העומדת בתנאים הקבועים בסעיף 4 למבחנים אלה, ובכלל זה הספרייה המרכזית וסניפי הספרייה;

 

 

"ספרייה חדשה" – ספרייה שלא נתמכה על ידי המשרד בעבר; לעניין זה, לא יראו סניף חדש של ספרייה כספרייה חדשה;

 

 

"ספרייה מרכזית" – הספרייה הראשית מבין סניפי הספרייה, לפי קביעת הרשות;

 

 

"ספרן" –  עובד הספרייה העוסק בפעילות מקצועית כגון: קטלוג, ייעוץ, השאלה והדרכה ביבליוגרפית;

 

 

"פעולת תרבות"  – פעילות בתחום התרבות שעורכת הספרייה, כגון שעת סיפור, סדנת כתיבה, מפגש עם סופר או אמן, הצגה לילדים, פעילות מודרכת לפעוטות, פעילות חודש הקריאה וכיוצא באלה, ובלבד שמשכה לא יפחת מ-40 דקות;

 

 

"הפעילות הנתמכת" – כל אחת מאלה:  

 

 

 

(1) רכש של משאבים דיגיטליים ומשאבים ספריים;

 

 

 

(2) פעולות תרבות בספרייה;

 

 

 

(3) רכש של מחשבים, תוכנות, ריהוט וציוד לא מתכלה עבור הספרייה;

 

 

 

(4) השתלמויות והכשרות מקצועיות למנהלי הספרייה וספרניה;

 

 

 

(5) פעולות לפרסום הספרייה ולהגברת מודעות הציבור לפעולותיה, לרבות באמצעות, מיתוג, שיווק ופרסום. 

 

 

"רשות מקומית" או "רשות" – רשות מקומית, לרבות מועצה אזורית;

 

 

"שנת הערכה" – השנה הקלנדרית שקדמה לשנת הכספים הקודמת; לדוגמה, בהתייחס לשנת התמיכה 2024, שנת ההערכה היא שנת 2022; על אף האמור, לעניין ספרייה חדשה – שנת ההערכה היא שנת הכספים הקודמת;

 

 

"שנת התמיכה" – השנה הקלנדרית שבעדה מבוקשת התמיכה.

 

 

"שנת כספים קודמת" – השנה הקלנדרית שקדמה לשנת התמיכה; לדוגמה, בהתייחס לשנת התמיכות 2024, שנת הכספים הקודמת היא שנת 2023.

מטרות התמיכה

3.  

מטרות התמיכה לפי מבחנים אלה הן לסייע לספריות בפעילותן לטובת הציבור, ובכלל זה:

 

 

(1)  

לסייע להחזקה וניהול והפעלת הספריות, במטרה להבטיח שירותי ספרייה בזמינות ובאיכות סבירים;     

 

 

(2)  

לסייע לרכש של משאבים ספריים ומשאבים דיגיטליים, בשפות שונות;

 

 

(3)  

לעודד ולטפח את הקריאה בכל רחבי הארץ;

 

 

(4)  

לעודד קיום פעולות תרבות שהספריות עורכות או מארגנות;

 

 

(5)  

פעולות לפרסום הספרייה ולהגברת מודעות הציבור לשירותיה.

 

 

(6)  

לעודד הנגשה של משאבים ספריים ומשאבים דיגיטליים עבור אנשים עם מוגבלויות.

תנאי סף

4.  

לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאית רשות שמתקיימים לגביה כל אלה; תנאי הסף כאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ז) להלן יתקיימו בשנת ההערכה ובשנת תמיכה:

 

 

(א)   

הרשות הגישה בקשה לתמיכה תקינה ומלאה וצירפה לה את כל אלה:

 

 

 

(1)  

דוחות המעידים על עמידה בתנאי הסף, כאמור בסעיף זה,  ודיווח על משתנים כאמור בסעיף 6, וזאת בהתאם להוראות המינהל ובהתאם למועדי ההגשה שנקבעו על ידי המינהל;

 

 

 

(2)  

טופס התחייבות להשבת מקדמה.

 

 

 

(3)  

הוועדה רשאית להאריך את מועד הגשה שנקבע לפי סעיפים קטנים (1) ו-(2) וזאת מנימוקים שיפורטו בהחלטתה.

 

 

(ב)  

ברשות הספרייה משאבים ספריים וכן תוכנות ואמצעים, כולל תכנת ניהול ספרייה ממוחשבת; 

 

 

(ג)   

הספרייה מספקת שירותי השאלה, מידע, ייעוץ והכוונה על ידי ספרן;

 

 

(ד)  

הספרייה פתוחה ומספקת שירותיה בחינם לתושבי הרשות; לעניין זה, ניתן לגבות תשלומים בהתאם לחוק ובמקרים המפורטים בתקנות הספריות הציבוריות (תשלומים), התשל"ח-1977 ובכפוף לתנאים הקבועים בהן;

 

 

(ה)   

בספרייה קיים חיבור אינטרנט לשימוש צוות הספרייה;

 

 

(ו)   

בשעות שבהן הספרייה פתוחה לפי תקנות הספריות הציבוריות (שעות פתיחה), תשל"ט-1979, הספרייה ומיתקניה משמשים עבור פעילות הספרייה בלבד;

 

 

(ז)  

תקציב הספרייה מנוהל כמשק סגור, בחשבון בנק נפרד; לעניין ספרייה הנמצאת במתחם של בית ספר יוכרו רק ההוצאות הנוגעות להפעלת הספרייה, במובחן מההוצאות הנוגעות לבית הספר, ואולם הוועדה רשאית שלא להכיר במלוא ההוצאות של אותה ספרייה אם סברה שהיקפן אינו סביר בהתחשב בהיקף הפעילות של הספרייה;

 

 

(ח)   

על אף האמור בסעיף זה, רשות שבשטח שיפוטה ספרייה חדשה תידרש להוכיח כי עמדה בתנאי הסף האמורים בסעיפים 4(ב) עד (ד) בלבד וזאת ביחס לשנת הכספים הקודמת.

 עקרונות לקביעת גובה התמיכה ולחישובה

5.  

(א)   

בשלב הראשון, יחושב, שיעור התמיכה לפי כל אחת מאמות המידה המפורטות בסעיף 6, וזאת לפי היחס בין הניקוד שצברה הבקשה בכל אחת מאמות המידה האמורות, לבין הניקוד שצברו כלל הבקשות האחרות באותה אמת מידה.

 

 

(ב)  

בשלב השני, יחושב השיעור המצרפי של כל בקשה בכל אמות המידה החלות לגביה יחדיו, לפי משקלה היחסי של כל אמת מידה.

 

 

(ג)   

בשלב השלישי, על אף האמור, סכום התמיכה ברשות בשנת התמיכה לא יעלה על אחד מאלה והכל בכפוף לתקציב הפנוי לחלוקה:

 

 

 

(1)  

 2.5 מיליון שקלים חדשים (בסעיף זה – "תקרת כספי התמיכה"); כספי התמיכה שיוותרו כתוצאה מההגבלה האמורה בסעיף קטן זה יחלוקו באופן יחסי בין רשויות שלא הגיעו לתקרת כספי התמיכה, וזאת עד לניצול מלא של התקציב.

 

 

 

(2)  

לעניין ספרייה חדשה – סכום התמיכה המרבי לא יעלה על 75,000 שקלים חדשים, ובלבד שעמדה בתנאי הסף האמורים בסעיפים 4(ב) עד (ד) למבחן התמיכה.

 

 

(ד)  

בשלב הרביעי, הרשות תהיה זכאית לסכום שהתקבל בשלב הקודם, אך לא יותר מ-15 ₪ לתושב, ובכל מקרה סכום התמיכה בספרייה לא יפחת מ-75,000 ₪ לרשות;

המגבלה המתייחסת לסכום המירבי לתושב לא תחול על מועצה אזורית שיש לה יותר מסניף אחד.

קיבלה הרשות סכום העולה על תקרת כספי התמיכה לרשות, יחול האמור בשלב השלישי.  

 

 

(ה)   

בשלב החמישי, אם נותרה יתרה תקציבית, אזי חלקו הנותר של התקציב יחולק מחדש בין הרשויות הזכאיות לתמיכה, לפי התנאים במבחנים אלה.

אמות המידה לקביעת גובה התמיכה

6.  

(א)  שיעור התמיכה בספרייה ייקבע על פי אמות המידה המפורטות להלן ובהתאם למשקלה היחסי של כל אמת מידה; הוועדה תקבע את הניקוד באמות המידה לפי סעיף זה, בשים לב להמלצת הממונה, לאחר שבחן את פעילות הרשות בשנת ההערכה:

 

 

 

(1) עדיפות לפריפריה – 40%;

 

 

 

(2) מספר התושבים ברשות המקומית – 25%;

 

 

 

(3)  שיעור המנויים הפעילים – 20%;

 

 

 

(4) פעולות תרבות – 10% ;

 

 

 

(5) ספרנים בעלי השכלה – 5%;

 

 

(ב) עדיפות לפריפריה

 

 

 

(1) 30% ­­- בהתאם למדד חברתי-כלכלי של הרשות שבה נמצאת הספרייה כדלהלן:

    סיווג             ניקוד

          1            10 נקודות

          2            8 נקודות

          3            6 נקודות

          4            4 נקודות

          5            3 נקודות

          6 ומעלה 1 נקודות

 

 

 

(2) 70% - לפי מדד הפריפריה, כדלהלן:

          אשכול               ניקוד 

          1            10 נקודות

          2            8 נקודות

          3            6 נקודות

          4 או 5 או

     5 באר שבע  4 נקודות

6 -7               2 נקודות

8                   1 נקודות

9 -10             0 נקודות

 

 

 

(3) הניקוד שקיבלה הרשות לפי פסקאות משנה (1) עד (2), לפי העניין, יוכפל בשיעור היחסי של מספר התושבים ברשות; לעניין זה, "השיעור היחסי של מספר התושבים ברשות" – האחוז המתקבל מחלוקה של מספר התושבים באותה רשות במספר התושבים בכלל הרשויות שזכאיות לקבל ניקוד באמת מידה זו.

 

 

(ג)  מספר התושבים ברשות המקומית  

 

 

בשלב הראשון, יחושב שיעור מספר התושבים ברשות המקומית ביחס לסך התושבים בכלל הרשויות הזכאיות. בשלב השני, עבור מועצה אזורית זכאית בלבד, תוכפל התוצאה שהתקבלה בשלב הראשון במקדם של 1.5 לאחר מכן ייקבע החלק היחסי של כל רשות בנרמול של 100%.

 

 

(ד) שיעור המנויים הפעילים

 

 

 

(1)  

בשלב ראשון, ייבחן לגבי כל רשות מספר המנויים הפעילים בספרייה;

 

 

 

(2)  

בשלב השני, יחושב היחס שבין מספר המנויים הפעילים בספרייה לבין מספר התושבים ברשות;

 

 

 

(3)  

בשלב השלישי, יחושב השיעור היחסי של הרשות באמת מידה זו ביחס לכלל הרשויות.

 

 

(ה)  פעולות תרבות

 

 

 

הניקוד באמת מידה זו יינתן בעד פעולת תרבות שפורסמה על ידי הרשות לציבור כחלק מפעילות הספרייה, ושנערכה על ידי מי שאינו עובד הספרייה או הרשות בשנת ההערכה, כדלקמן:

 

 

 

(1)  

תינתן נקודה בעד כל פעולת תרבות שהתקיימה בספרייה;

 

 

 

(2)  

תינתן נקודה וחצי בעד כל פעולת תרבות שארגנה הספרייה מחוץ לכותלי הספרייה, ובלבד שהתקיימה במרחק של לא יותר מ-200 מטר מהספרייה המרכזית או מסניפיה.

 

 

(ו)  ספרנים בעלי השכלה

 

 

 

תינתן נקודה בעד כל ספרן, למעט מנהל הספרייה, שהעסיקה הרשות במהלך שנת ההערכה, ולתקופה שלא תפחת מ-10 חודשים, שהוא בעל תואר אקדמי מוכר בתחום הספרנות או המידענות או שהוא בעל תעודת ספרן מורשה או בעל תעודת ספרן מוסמך בספרנות ומידענות, ממוסד מוכר להשכלה גבוהה.

הגשת בקשה על ידי הרשות

7.  

רשות תגיש, מדי שנה, בקשה לתמיכה אחת בלבד בעבור כלל הספריות והסניפים שבתחומה.

מקדמות

8.  

הוועדה תדון ותאשר מקדמות לכל רשות שהגישה בקשת תמיכה, ובלבד שהספרייה של הרשות נתמכה בשנת הכספים הקודמת לשנת הבקשה.

ביצוע תקציב התמיכות

9.  

(א)  כספי התמיכה שיאושרו לרשות ישמשו למטרות הפעילות הנתמכת בלבד, ובהתאם להוראות שלהלן:   

 

 

 

(1) רכש משאבים ספריים לא יפחת מ-25% מכספי התמיכה שאושרו לרשות על פי מבחנים אלו.

 

 

 

(2) רכש הכשרות והשתלמויות לא יעלה על 8% מכספי התמיכה שאושרו לרשות לפי מבחנים אלו או על 10,000 ₪ מכספי התמיכה שאושרו לרשות לפי מבחנים אלו, לפי הגבוה מבניהם.

התחייבות הרשות למימון משלים

10.  

(א)  הרשות תגיש דוח ביצוע כספי המפרט את סכום השתתפותה בשנת התמיכה בהחזקתה, בניהולה ובהפעלתה של הספרייה; הדוח יוגש עד ליום 31 במאי של השנה העוקבת לשנת התמיכה.

 

 

(ב) נמצא בדוח הרשות, כאמור בסעיף קטן (א), כי לא עמדה בחובת המימון המשלים הנדרש ממנה על פי דין, יתבצע קיזוז מכספי התמיכה שאושרו לה בשנת התמיכה.

 

 

(ג)  הוועדה רשאית להאריך את מועד הגשה שנקבע לפי סעיף קטן (א) וזאת מנימוקים שיפורטו בהחלטתה.

חובת תיעוד  ואישור הפעילות

11.  

הרשות תתעד את פעילות הספרייה לרבות באמצעות ביצוע כל אלה –

 

 

(א)  היא תשמור תיעוד חוץ של הוצאותיה, ובכלל זה חשבוניות, קבלות, הזמנות עבודה ואמצעי תשלום;

 

 

(ב) מנהל הספרייה יאשר בחתימתו ביחס לכל הוצאה כי היא הוצאה בהתאם להוראות מבחן זה.

הוראות ממונה

12.  

הממונה רשאי להורות לרשות המקומית להגיש נתונים הנוגעים לפעילות הספרייה במועדים שייקבע, לרבות לעניין פירוט נתוני ההשאלות.

תחילה

13.  

(א)  תחילתם של מבחנים אלה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) (להלן – יום התחילה).

 

 

(ב) תחילתו של סעיף 4(ה) ביום א' בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026).

 

 

(ג)  תחילתו של סעיף 11(ב) ביום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025).

 

 

(ד) תחילתו של סעיף 6(א)(4) ביום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025).

הוראות מעבר  והוראת שעה

14.  

על אף האמור במבחנים אלה בשנת תמיכה 2024 יחולו כל אלה –

 

 

(א)  בסעיף 4(ז) לא ייקראו את המילים "בחשבון בנק נפרד";

 

 

(ב) רשאי המינהל, באמצעות הממונה, לאשר את הגשת הנתונים שדווחו על ידי הרשות לעניין סעיף 6(ו) בשנת התמיכה 2023;

 

 

(ג)  ההגדרה "מנוי פעיל" בסעיף 2 תקרא כאילו נאמר בה "מנוי שביצע השאלה אחת לפחות בספרייה בשנת ההערכה, לרבות השאלה דיגיטלית; מנוי משפחתי ייחשב כארבעה מנויים פעילים, ובלבד שבמנוי המשפחתי בוצעו ארבע השאלות לפחות בספרייה בשנת ההערכה;" הוראות אלו יחולו גם בשנת 2025;

 

 

(ד) רשות מקומית לא תחויב בסכום השתתפות העולה על סכום השתתפותה בפועל לפי מבחני התמיכה לשנת התמיכה 2023, אלא אם נקבע אחרת על פי כל דין;

 

 

(ה)  במקרים בהם פחת סכום התמיכה ברשות ביותר מ-20% מתמיכת הרשות בשנת הכספים הקודמת לא תפחת התמיכה בה מ-80%  מגובה התמיכה שלו הייתה זכאית בשנת הכספים הקודמת;

 

 

(ו)  רשות לא תהיה זכאית ליותר מ-150% מהתמיכה שקיבלה בשנת הכספים הקודמת; במידה ותיוותר יתרה תקציבית היא תחלוק בהתאם להוראות סעיף 5(ה);

 

 

(ז) בסעיף 6(א) –  

 

 

 

(1)  

בפסקה (2) במקום "25%" יבוא "30%";

 

 

 

(2)  

בפסקה (5) במקום "5%" יבוא "10%";  

ביטול

15.  

המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לתמיכה בספריות הציבוריות של רשויות מקומיות שנחתמו ביום כ"ה באייר התשפ"ג (16 במאי 2023) – בטלים;[4]

 

___________התשפ"ד

(____________ 2024)

כפיר כהן

המנהל הכללי

משרד התרבות והספורט

 

 

 



[1] ס"ח

[2] הוראת תכ"ם מס' 6.2: http://www mof gov il/takam.

[3] https://www.gov.il/BlobFolder/dynamiccollectorresultitem/role-descriptions-126/he/home_main_human-assets_role-descriptions_role-descriptions-126.pdf

[4] https://www.gov.il/BlobFolder/generalpage/libraries_170523/he/%D7%9E%D7%91%D7%97%D7%A0%D7%99%20%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%9B%D7%94%20%D7%91%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%AA%20%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%AA%20-%2016.5.23%20-%20%D7%A0%D7%95%D7%A1%D7%97%20%D7%A1%D7%95%D7%A4%D7%99.pdf