מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות למוסדות ההכשרה  באֲחָיוּת אשר פועלים להעלאת שיעור האחיות במדינת ישראל ולעמידה במודל תמרוץ

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] ולהוראת תכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[2], ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד) למוסדות ההכשרה באֲחָיוּת אשר פועלים להעלאת שיעור האחיות במדינת ישראל ולעמידה במודל תמרוץ, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 24200342

1.  כללי

(א) ועדת התמיכות של המשרד )להלןהוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[3] (להלן הנוהל).

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני אחיד וענייני של מבחנים אלה.

(ד)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

(ה) חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד תעשה לפי תחומי הפעילות, בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת, כמפורט במבחנים אלה.

2.  הגדרות

במבחנים אלה –  

"בחינת רישוי ממשלתית" בחינה מטעם המשרד למתן רישיון לעיסוק במקצוע אחים ואחיות מוסמכים במדינת ישראל;

"הצלחה בבחינת הרישוי הממשלתית" קבלת ציון עובר במועד א' בבחינת הרישוי הממשלתית;

"מוסד הכשרה" – מוסד שהכירה בו האחות הראשית הארצית, המפעיל תכניות להכשרת אחים ואחיות מוסמכים בסיעוד, בהתאם לתוכנית שקבע מינהל הסיעוד שבמשרד ולפי תקנות בריאות העם (עוסקים בסיעוד בבתי חולים), התשמ"ט-1988[4];

"מוסד הכשרה בקטגוריית הבינוניים" מוסד שמספר הנקודות שצבר לפי מבחנים אלה, הוא 60 עד 79 נקודות;

"מוסד הכשרה בקטגוריית המצטיינים" מוסד שמספר הנקודות שצבר לפי מבחנים אלה, הוא 80 עד 100 נקודות;

"נשירה" – הפסקת לימודים של סטודנט לאֲחָיוּת בין אם מרצונו ובין אם בהחלטת מוסד ההכשרה, שהתקיימה בשנת הערכה;

"סטודנט" סטודנט במוסד הכשרה לאחיוּת שהחל את לימודיו באחת מהתכניות ההכשרה בשנת הערכה;

"ציון ממוצע" – הציון הממוצע במועד א' בבחינת הרישוי הממשלתית, של כלל הסטודנטים לסיעוד בתוכניות ההכשרה, בשנת הערכה;

"שיעור הצלחה בבחינת הרישוי הממשלתית" מנת החלוקה בין מספר הסטודנטים שעברו בהצלחה את בחינת הרישוי הממשלתית במועד א' בשנת הערכה, לבין מספר הסטודנטים שניגשו לבחינה במועד א' בשנת הערכה;

"שיעור נשירה" – מנת החלוקה בין מספר הסטודנטים שנשרו בשנת ההערכה לבין מספר הסטודנטים הלומדים בכלל התכניות אקדמיות;

"תכניות אקדמיות" – תואר בוגר באֲחָיוּת, פסגה עתודה אקדמאית או הסבת אקדמאים לתואר בוגר באֲחָיוּת.

"תכניות הסבה" – תוכניות להסבת אקדמאיים לאח/ אחות מוסמכת

"שנת הערכה" – שנה שתחילתה ב- 1 ביולי שבשנה הקודמת לשנת התמיכה וסיומה ב30 ביוני בשנת התמיכה.

3.  הגופים הנתמכים

הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה, הם מוסדות הכשרה, כהגדרתם במבחנים אלה;

 

4.  מטרת התמיכה

מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה, היא להגדיל את מספר הסטודנטים לאֲחָיוּת שמתחילים ושמסיימים את לימודיהם, להפחית את שיעור הנשירה, להגדיל את שיעור ההצלחה בבחינת הרישוי הממשלתית ולהעלות את הציון הממוצע.

5.  תנאי סף למתן התמיכה

לתמיכה לפי מבחנים אלה, יהיה זכאי מוסד שמתקיימים בו תנאי הסף שלהלן:

(1)  המוסד הוא מוסד הכשרה;

(2)  המוסד אינו מוסד הכשרה ממשלתי;

(3)  המוסד אינו מתוקצב על ידי הוועדה לתכנון ולתקצוב;

(4)  האחות הראשית הארצית אישרה את תכנית הלימודים של התכניות האקדמיות ושל תכניות ההסבה במוסד ההכשרה;

(5)  מוסד ההכשרה מפעיל את מסלולי הלימוד על פי הנהלים, ההנחיות ותנאי הקבלה שקבע מנהל הסיעוד שבמשרד;

(6)  המוסד צרף לבקשת התמיכה את ההסכם בינו לבין המוסד האקדמי אליו הוא מסונף (להלן – "הסכם סינוף"; המוסד האקדמי); או אישור על כך שתנאי ההסכם לא השתנו;

(7)  מבלי לגרוע מהוראות הנוהל, המוסד הגיש, בהתאם להנחיות המשרד, מסמכים המעידים על הכנסות המוסד והוצאות המוסד בשנת ההערכה בחלוקה לפי הכנסות והוצאות מתכניות אקדמיות והכנסות והוצאות מתכניות הסבה כהגדרתם במבחן זה, פירוט מספר התלמידים בשנת ההערכה בחלוקה לתכניות אקדמיות ותכניות הסבה, והוצאות המוסד בשנת התמיכה.

6.  חלוקת כספי תמיכה בעד תכניות לימוד

93.5% מכספי התמיכה יחולקו למוסדות הכשרה שלומדים בהם סטודנטים בתכניות אקדמיות והמוסד מסונף לאוניברסיטה או מכללה לפי אופן החלוקה הבא:

(1) בשלב הראשון יהיה זכאי כל מוסד לתמיכה בהתאם לחלקו היחסי במספר הלומדים במוסדות ההכשרה בתכניות אקדמיות בשנת ההערכה בהפחתת הכנסות המוסד מהתכניות האקדמיות;

(2) יתרת סכום התמיכה לפי סעיף זה תחולק בין כל המוסדות בהתאם לחלקם היחסי במספר הלומדים במוסדות ההכשרה בתכניות ההסבה.

 

7.  תמיכה בעד עמידה במודל תמרוץ

 6.5% מכספי התמיכה יחולקו באופן הבא:

(1) כל מוסד הכשרה יצבור ניקוד לפי אמות המידה הבאות –

(א) בעבור מספר הסטודנטים הלומדים בשנה א' במוסד בשנת ההערכה בכל תכניות הלימוד (תכניות אקדמיות ותכניות ההסבה) המועברות במוסד המכשיר, יצבור מוסד ההכשרה ניקוד, כמפורט להלן:

(1)  מוסד הכשרה שבשנת הערכה, מספר הסטודנטים שהחלו את לימודיהם בו היה 180 עד 190 סטודנטים, יזכה ב - 20 נקודות;

(2)  מוסד הכשרה שבשנת הערכה, 191 סטודנטים ומעלה החלו את לימודיהם בו, יזכה ב-40 נקודות;

(3)  בעד עמידה ביעד שיעור נשירה של עד 13%, בכלל תכניות הלימוד (כהגדרתם בסעיף (א) לעיל)  שהופעלו בשנת הערכה, מוסד ההכשרה יזכה ב-20 נקודות;

(ב)  בעד עמידה ביעד שיעור הצלחה בבחינת הרישוי הממשלתית של 98%  ומעלה בשנת הערכה, מוסד ההכשרה יזכה ב-10 נקודות;

(ג) בעד עמידה ביעד ציון ממוצע של 78 ומעלה, בבחינת הרישוי הממשלתית במועדי א', של כלל הסטודנטים לסיעוד בתכניות ההכשרה בשנת הערכה, מוסד ההכשרה יזכה ב-10 נקודות;

(ד)  בעד גידול במספר הסטודנטים, שהחלו את לימודיהם בשנה א בשנת הערכה, לעומת מספר הסטודנטים שהחלו את לימודיהם בשנה א בשנת הערכה הקודמת, יצבור מוסד ההכשרה ניקוד, כמפורט להלן:

(1)  בעד גידול של עד 5%, מוסד ההכשרה יזכה ב-8 נקודות;

(2)  בעד גידול של 6% עד 10%, מוסד ההכשרה יזכה ב-14 נקודות;

(3)  בעד גידול של יותר מ-10%, מוסד ההכשרה יזכה ב-20 נקודות;

(2) חלוקת כספי התמיכה בפרק זה –

(א) 1.5% מסכום התמיכה הכולל יחולק למוסדות הכשרה בקטגוריית הבינוניים – סכום התמיכה יחולק בהתאם לחלקו היחסי של הניקוד שצבר מוסד ההכשרה מתוך סך כל הנקודות שצברו כל מוסדות ההכשרה בקטגורית הבינוניים, כך שסכום התמיכה שיקבל כל מוסד הכשרה, יהיה שווה לסכום העומד לחלוקה לפי פסקת משנה זו, במכפלת חלקו היחסי בניקוד כאמור;

(ב)  5% מסכום התמיכה הכולל יחולק למוסדות הכשרה בקטגוריית המצטיינים – סכום התמיכה יחולק בהתאם לחלקו היחסי של הניקוד שצבר מוסד ההכשרה מתוך סך כל הנקודות שצברו כל מוסדות ההכשרה בקטגורית המצטיינים, כך שסכום התמיכה שיקבל כל מוסד הכשרה, יהיה שווה לסכום העומד לחלוקה לפי פסקת משנה זו, במכפלת חלקו היחסי בניקוד כאמור.

8.  נהלים

(א) קבלת התמיכה מותנית בדיווח של מוסדות ההכשרה על קיום תנאי מבחנים אלה, כפי שיורה להם המשרד.

(ב)  במסגרת הבקשה לתמיכה בעד הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, לא תינתן למוסד ההכשרה תמיכה בעד הוצאות, שהוצאו במסגרת תחום פעילות אחר, ומוסד ההכשרה בסיעוד לא יבקש תמיכה בעד פעילות שלא פורטה בבקשת התמיכה; כמו כן, לא תינתן תמיכה בעבור סטודנט המשתתף בתוכנית הכשרה אחרת הנתמכת על ידי המשרד או ממקור ממשלתי אחר.

(ג) לא תינתן תמיכה למוסד הכשרה שאינו משתף פעולה עם ביקורת מטעם המשרד.

(ד)  תמיכת המדינה לפי מבחנים אלה לא תעלה על 90% מכלל עלות הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.

(ה) לא תינתן תמיכה לפעילות, הנתמכת בידי משרד ממשלתי אחר, ולא תינתן תמיכה בעד פעילות שהמשרד משתתף בה בדרך אחרת.

 

(ו) מבלי לגרוע מן האמור בנוהל, מוסד הכשרה, אשר עשה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, השתמש בהם שלא בעד הפעילות שלשמה ניתנה, שימש כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר או הגיש דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לו, רשאי המשרד לשלול את אפשרותו לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים שלאחר מכן.

9.  ביטול

מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות למוסדות ההכשרה בסיעוד אשר פועלים להעלאת שיעור האחיות במדינת ישראל[5] (להלן – המבחנים הקודמים) – בטלים.

10. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום א' בטבת, התשפ"ה (1 בינואר 2025).

11. הוראת מעבר

על אף האמור במבחנים אלה, בשנת התמיכה 2025 לא יפחת שיעור התמיכה היחסי במוסד הכשרה מ-60% משיעור התמיכה היחסי שלו היה זכאי בשנת 2024.

 

 

_____________ התשפ"ד,

_____________ 2024

_________­­­­­___________

אוריאל בוסו

שר הבריאות

(803-35-2024-000038)



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34. 

[2] הוראת תכ"ם מספר 6.2 https://mof.gov.il/Takam.

[3] י"פ התש"ף, עמ' 482 ו-7207; התשפ"א, עמ' 2, 1732, 3640 ו-3774.

[4] ק"ת התשמ"ט, עמ' 227.

[5] י"פ 10954, בעמ' 1749