תזכיר חוק שמאי מקרקעין (תיקון מס'...) (מעבר למסלול אקדמי בשמאות מקרקעין), התשפ"ד-2024.

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק שמאי מקרקעין (תיקון מס'...) (מעבר למסלול אקדמי בשמאות מקרקעין), התשפ"ד-2024.

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

חוק שמאי מקרקעין, התשס"א- 2001 (להלן: "החוק") מסדיר את העיסוק בשמאות מקרקעין. סעיף 7 לחוק קובע את תנאי הכשירות לרישום בפנקס שמאי המקרקעין, ובהם תואר ראשון אקדמי; עמידה בבחינות הנערכות לפני ההתמחות ובמהלכה; השלמת התמחות; ועמידה בבחינה בסיום ההתמחות.

מכוח החוק הותקנו תקנות שמאי מקרקעין (בחינות), תשס"ו-2006 (להלן: "תקנות הבחינות"), הקובעות הוראות שונות בדבר אופן עריכת הבחינות ותוכני הבחינות, ובשנת 2016 קבעה מועצת שמאי המקרקעין (להלן: "המועצה") את כללי שמאי מקרקעין (פטור מבחינות), התשע"ו-2016 (להלן: "כללי הפטור")

 

בהתאם לחוק ולתקנות הבחינות, תהליך ההסמכה של שמאי מקרקעין מורכב משלושה שלבים כדלקמן:

השלב הראשון כולל את הבחינות המוקדמות, וכן את הבחינה הסופית הראשונה ("מבוא לתורת השמאות").

השלב השני הוא ההתמחות, אליה ניתן להירשם רק לאחר קבלת ציון "עובר" בכל הבחינות המוקדמות (או קבלת פטור מאחת או יותר מהן) ולאחר קבלת ציון "עובר" בבחינה הסופית במבוא לתורת השמאות (וראו תקנה 6(א) לתקנות שמאי מקרקעין (רישום מתמחים, אימונם ופיקוח על ההתמחות), התשס"ד-2004). במהלך ההתמחות או אחריה ניתן לגשת לבחינה הסופית השנייה ("גישות ועקרונות בהערכת מקרקעין" – וראו תקנה 10(ג) לתקנות הבחינות וסעיף 7(א)(2) לחוק).

השלב השלישי, לאחר קבלת ציון "עובר" בבחינות המוקדמות (או קבלת פטור מהן) ובשתי הבחינות הסופיות האמורות ולאחר השלמת ההתמחות, ניתן לגשת לבחינה הסופית והאחרונה ("יישומים בשומת מקרקעין" – וראו תקנה 10(ד) לתקנות הבחינות וסעיף 7(א)(4) לחוק).  

 

להשלמת התמונה יצוין כי סטודנטים הלומדים במוסד אקדמי במסגרת תכנית אשר הוכרה על ידי מועצת שמאי המקרקעין , זכאים לפטור מ-11 הבחינות המוקדמות (ר' כללי שמאי מקרקעין (פטור מבחינות), התשע"ו-2016) ונדרשים לעמוד בהצלחה רק בשלוש הבחינות הסופיות. יחד עם זאת, חלק מהמועמדים מתחילים את מסלול ההכשרה לאחר שסיימו לימודי תואר ראשון (שלא במסגרת תכנית שהוכרה על ידי המועצה), ולכן הם נבחנים באופן עצמאי בכל 14 הבחינות הנדרשות, או מקבלים פטור מחלק מהבחינות המוקדמות על סמך התואר שלמדו, בהתאם לכללי הפטור.

 

בהמשך להמלצות הוועדה לבחינת תכנית הלימודים בשמאות מקרקעין, (להלן: "ועדת הסילבוס"), נרקמה הצעה אשר התגבשה לידי תיקון תקנות הבחינות[1] בכל הנוגע לתכנים המקצועיים הנדרשים בבחינות הסופיות. הוועדה מונתה על ידי המועצה והתבקשה לבחון את תכנית הלימודים הקיימת בתקנות הבחינות ומידת התאמתה לידע הנדרש משמאי מקרקעין בעת הנוכחית, להמליץ למועצה על תכנית לימודים חדשה, ולגבש המלצה ביחס לכלל בחינות ההסמכה.

במקביל לעבודת ועדת הסילבוס, החליטו המועצה ומשרד המשפטים על בחינת תהליך ההסמכה של שמאי המקרקעין באמצעות מתודולוגיה לבחינת רגולציה חכמה והערכת השפעת רגולציה (RIA). ביום 2.3.21  הוגש למועצה דו"ח משרד המשפטים בעניין הפחתת הנטל הרגולטורי בהליך ההסמכה והרישוי של שמאי המקרקעין (להלן: "דו"ח טיוב רגולציה"). דו"ח טיוב רגולציה הציג את הקשיים בהליך ההסמכה, וביניהם את משך הזמן הממושך לתהליך ההכשרה עד לרישום בפנקס וכן הציג מספר חלופות לפתרון.

 

הממצאים הוצגו בפני המועצה, אשר החליטה על אימוץ אחת החלופות שהוצעה ועל קידום רפורמה בהסמכת שמאי המקרקעין, שעיקרה בהעברת כובד משקל הלימודים וההכשרה למקצוע, אל מוסדות הלימוד האקדמאיים. זאת, בעקבות הטענות השונות בדבר הקושי לסיים את מסלול ההכשרה ולקבל רישיון לעיסוק כשמאי מקרקעין. בסופה של הרפורמה, וכפי המוצע בתיקון זה, ישתנו תנאי הכשירות לרישום בפנקס שמאי המקרקעין כך שיידרש תואר רלוונטי[2] במסלול שמאות מקרקעין, ביצוע התמחות ומעבר של בחינת הסמכה אחת. עוד נקבע כי בשלב הביניים, עד ליישום הרפורמה במלואה באמצעות תיקוני חקיקה ראשית, יש לאפשר למועמדים שהחלו את הליך ההסמכה לפי ההסדר הנוכחי (כלומר עם תואר אקדמי בכל נושא), להשלים בתוך תקופה קצובה את תנאי הכניסה בשערי המקצוע לפי ההסדר הנוכחי – כלומר באמצעות מעבר עצמאי של 14 בחינות ההסמכה (או קבלת פטורים פרטניים), כאשר במקביל, ובאמצעות תיקון כללי הפטור[3] סטודנטים אשר יבחרו ללמוד תואר רלוונטי במסלול שמאות מקרקעין, יקבלו פטור מכל בחינות המועצה למעט מבחינת ההסמכה הסופית שתיערך בתום ההתמחות. תיקון כללי הפטור שנעשה כאמור נועד לכוון את ציבור המועמדים באמצעות יצירת תמריצים, אל עבר הליך הכשרה מובנה תוך יצירת תכני לימוד והכשרה ברמה גבוהה, לצד השלמת הליך ההכשרה ביעילות ביחס לקיים היום.

תיקון תקנות הבחינות[4] נועד להסדיר את הליכי הכשרתו המקצועית של דור הביניים, שייכנס בשערי המקצוע באמצעות מספר רב של בחינות חלף הכשרה במסגרת תואר אקדמאי ייעודי בשמאות ובעיקר לקצר במעט את משך הזמן הנדרש לסיים את המסלול האמור.

 

בתום תקופת הביניים, ובכפוף לתיקון זה, לא יוכלו להירשם בפנקס שמאי המקרקעין, מי שאינם בוגרי תואר רלוונטי במסלול שמאות מקרקעין והמועצה תחדל מקיום בחינות, למעט בחינת הסמכה סופית אחת ויחידה.

 

השלמת הרפורמה דורשת את תיקון החוק העיקרי המוצע, אשר לאחריו המוסדות האקדמאיים יהיו אלה שיכשירו ויבחנו את המועמדים, והמועצה תחדל מקיום 11 בחינות מוקדמות ו-3 בחינות סופיות, כפי שהיה קיים עד היום, ותערוך בחינת הסמכה סופית אחת, בה יידרשו המועמדים לעמוד לאחר השלמת הלימודים האקדמאיים וההתמחות בשמאות מקרקעין.

 

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

[במקרה שהנושא אינו רלוונטי לתזכיר אין צורך להתייחס אליו]

[בחלק זה יש לתת את הדעת להשפעת תזכיר החוק על קבוצות אוכלוסייה שהמחוקק ראה לנכון לייחדן בהוראות ייצוג הולם או לתת להן הגנה מיוחדת אחרת כגון נשים, ערבים, אנשים עם מוגבלויות וקבוצות מיעוט. יש להתייחס באופן מיוחד לזכויות ילדים].

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

[במקרה שהנושא אינו רלוונטי לתזכיר אין צורך להתייחס אליו]

[בחלק זה יש לכלול הערכה בדבר השפעת החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי. יש להתייחס לא רק להשפעות על המשרד היוזם אלא גם להשפעה על משרדים אחרים ועל רשויות אחרות, לרבות רשויות מקומיות ותאגידים ציבוריים.]

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:

תזכיר חוק שמאי מקרקעין (תיקון מס'...)(מסלול אקדמי בשמאות מקרקעין), [תשפ"ד]-[2024]

 

 

 

תיקון סעיף 1

1.

בחוק שמאי מקרקעין, תשס"א- [5]2001 (להלן: "החוק העיקרי") בסעיף 1 לחוק:

 

 

 

"מוסד אקדמי" – מוסד להשכלה גבוהה כמשמעו בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958.

 

"תואר אקדמי" –תואר אקדמי של מוסד מוכר להשכלה גבוהה שהוסמך להעניק תואר זה לפי סעיף 23 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-  1958;[6] לעניין חוק זה, "בעל תואר אקדמי"- לרבות מי שזכאי לתואר כאמור.

תיקון סעיף 4

2.

לאחר סעיף 4(ב) לחוק יבוא:

 

 

(ג)

המועצה רשאית למנות ועדות משנה לעניינים שונים, ולאצול להן מסמכויותיה, ואולם החלטותיהן של ועדות משנה יובאו לאישור המועצה; בוועדת משנה יכול שיכהנו חברים שאינם מקרב חברי המועצה.

תיקון סעיף 7(א)

3.

סעיף קטן (1) יימחק ובמקומו יבוא:

 

 

(1)

הוא בעל השכלה גבוהה לפי אחד מאלה:

 

 

 

(א)

הוא בעל תואר אקדמי כמפורט להלן, הכולל תוכנית לימודים בשמאות מקרקעין (להלן- תואר אקדמי במסלול שמאות מקרקעין):

(1) תואר באחד מהתחומים האלה: כלכלה, משפטים, גאוגרפיה, תכנון עירוני, אדריכלות, הנדסה אזרחית או מינהל עסקים;

(2) תואר בתחום אחר, ובלבד ששני שלישים מהיקף שעות הלימוד בו לפחות הם בתחום שמאות מקרקעין או בתחום מהתחומים האמורים בפסקה (1)

 

 

 

(ב)

הוא בעל תואר אקדמי מאת מוסד להשכלה גבוהה בחוץ לארץ, שהמועצה הכירה בו, בהתאם לכללים שקבעה, כשווה ערך לתואר אקדמי במסלול שמאות מקרקעין.

 

 

 

(ג)

המועצה רשאית להורות למבקש להירשם בפנקס להשלים לימודיו במוסד אקדמי או לעמוד בתנאים אחרים שתורה לו כתנאי להכרה בלימודיו לפי סעיף קטן (1)(ב).

 

 

(2)

סעיף קטן (2) יימחק.

הוספת סעיף 15א

4.

לאחר סעיף 15 לחוק יבוא:

חוות דעת מקדימה

 

15א

(א) המועצה רשאית, מיוזמתה או לפי פנייה של שמאי מקרקעין או מתמחה, לתת חוות דעת מקדימה בעניינים אלה (בסעיף זה – חוות דעת מקדימה):

 

 

 

(1)

ניגוד עניינים של שמאי מקרקעין, בהתאם להוראות לפי סעיף 14;

 

 

 

(2)

כללי אתיקה מקצועית, וכן כללים לעניין חובותיהם וזכויותיהם של שמאי מקרקעין ומתמחים בקשר למילויו תפקידיהם המקצועיים  בהתאם להוראות לפי סעיף 15;

 

 

(ב)

מי שפעל בהתאם לחוות דעת מקדימה לא יראו אותו, לעניין אותה פעולה, כמי שעבר עבירת משמעת, אלא אם כן פעולתו כאמור לא היתה סבירה בנסיבות העניין.

 

 

(ג)

יושב ראש המועצה יורה בדבר דרכי הפרסום של חוות דעת מקדימות שנתנה המועצה לפי הוראות סעיף זה.

תיקון סעיף 45

5.

לאחר סעיף 45(א) לחוק יבוא:

 

 

(ב)

 הוראות לפי סעיף 7(א) לחוק העיקרי כנוסחו ערב התיקון במתכונתו האחרונה (להלן: "הדין הקודם"), ימשיכו לחול, בתנאים המצטברים למשך תקופה של חמש שנים מיום תחילתו של חוק זה, כמפורט להלן:

 

 

 

(1)

עמד בהצלחה בכל הבחינות המוקדמות לפי תכנית כמפורט בחלק א' בתוספת השניה לתקנות הבחינות, למעט הבחינה המוקדמת ב"מבוא לתורת השמאות" (ראו תקנה 10 לתקנות הבחינות), בתוך שלוש שנים ממועד תחילתו של תיקון זה.

 

 

 

(2)

עמד בהצלחה בבחינה המוקדמת ב"מבוא לתורת השמאות" לפי תכנית כמפורט בחלק א' בתוספת השניה לתקנות, ובבחינה הסופית ב"גישות ועקרונות בהערכת מקרקעין" לפי תכנית כמפורט בחלק ב' בתוספת השניה לתקנות, בתוך שנתיים נוספות לתקופה האמורה בסעיף קטן (1) לעיל, ובלבד שלא יחלפו מעל חמש שנים ממועד תחילתו של תיקון זה.

 

 

 

 

דברי הסבר

 

חוק שמאי מקרקעין, התשס"א- 2001 (להלן: "החוק") מסדיר את העיסוק בשמאות מקרקעין. סעיף 7 לחוק קובע את תנאי הכשירות לרישום בפנקס שמאי המקרקעין, ובהם תואר ראשון אקדמי; עמידה בבחינות הנערכות לפני ההתמחות ובמהלכה; השלמת התמחות; ועמידה בבחינה בסיום ההתמחות.

מכוח החוק הותקנו תקנות שמאי מקרקעין (בחינות), תשס"ו-2006 (להלן: "תקנות הבחינות"), הקובעות הוראות שונות בדבר אופן עריכת הבחינות ותוכני הבחינות, ובשנת 2016 קבעה מועצת שמאי המקרקעין (להלן: "המועצה") את כללי שמאי מקרקעין (פטור מבחינות), התשע"ו-2016 (להלן: "כללי הפטור")

 

בהתאם לחוק ולתקנות הבחינות, תהליך ההסמכה של שמאי מקרקעין מורכב משלושה שלבים כדלקמן:

השלב הראשון כולל את הבחינות המוקדמות, וכן את הבחינה הסופית הראשונה ("מבוא לתורת השמאות").

השלב השני הוא ההתמחות, אליה ניתן להירשם רק לאחר קבלת ציון "עובר" בכל הבחינות המוקדמות (או קבלת פטור מאחת או יותר מהן) ולאחר קבלת ציון "עובר" בבחינה הסופית במבוא לתורת השמאות (וראו תקנה 6(א) לתקנות שמאי מקרקעין (רישום מתמחים, אימונם ופיקוח על ההתמחות), התשס"ד-2004). במהלך ההתמחות או אחריה ניתן לגשת לבחינה הסופית השנייה ("גישות ועקרונות בהערכת מקרקעין" – וראו תקנה 10(ג) לתקנות הבחינות וסעיף 7(א)(2) לחוק).

השלב השלישי, לאחר קבלת ציון "עובר" בבחינות המוקדמות (או קבלת פטור מהן) ובשתי הבחינות הסופיות האמורות ולאחר השלמת ההתמחות, ניתן לגשת לבחינה הסופית והאחרונה ("יישומים בשומת מקרקעין" – וראו תקנה 10(ד) לתקנות הבחינות וסעיף 7(א)(4) לחוק).  

 

להשלמת התמונה יצוין כי סטודנטים הלומדים במוסד אקדמי במסגרת תכנית אשר הוכרה על ידי מועצת שמאי המקרקעין (להלן: "המועצה"), זכאים לפטור מ-11 הבחינות המוקדמות (ר' כללי שמאי מקרקעין (פטור מבחינות), התשע"ו-2016) ונדרשים לעמוד בהצלחה רק בשלוש הבחינות הסופיות. יחד עם זאת, חלק מהמועמדים מתחילים את מסלול ההכשרה לאחר שסיימו לימודי תואר ראשון (שלא במסגרת תכנית שהוכרה על ידי המועצה), ולכן הם נבחנים באופן עצמאי בכל 14 הבחינות הנדרשות, או מקבלים פטור מחלק מהבחינות המוקדמות על סמך התואר שלמדו, בהתאם לכללי הפטור.

 

בהמשך להמלצות הוועדה לבחינת תכנית הלימודים בשמאות מקרקעין, (להלן: "ועדת הסילבוס"), נרקמה הצעה אשר התגבשה לידי תיקון תקנות הבחינות[7] בכל הנוגע לתכנים המקצועיים הנדרשים בבחינות הסופיות. הוועדה מונתה על ידי המועצה והתבקשה לבחון את תכנית הלימודים הקיימת בתקנות הבחינות ומידת התאמתה לידע הנדרש משמאי מקרקעין בעת הנוכחית, להמליץ למועצה על תכנית לימודים חדשה, ולגבש המלצה ביחס לכלל בחינות ההסמכה.

במקביל לעבודת ועדת הסילבוס, החליטו המועצה ומשרד המשפטים על בחינת תהליך ההסמכה של שמאי המקרקעין באמצעות מתודולוגיה לבחינת רגולציה חכמה והערכת השפעת רגולציה (RIA). ביום 2.3.21  הוגש למועצה דו"ח משרד המשפטים בעניין הפחתת הנטל הרגולטורי בהליך ההסמכה והרישוי של שמאי המקרקעין (להלן: "דו"ח טיוב רגולציה"). דו"ח טיוב רגולציה הציג את הקשיים בהליך ההסמכה, וביניהם את משך הזמן הממושך לתהליך ההכשרה עד לרישום בפנקס וכן הציג מספר חלופות לפתרון.

 

הממצאים הוצגו בפני המועצה, אשר החליטה על אימוץ אחת החלופות שהוצעה ועל קידום רפורמה בהסמכת שמאי המקרקעין, שעיקרה בהעברת כובד משקל הלימודים וההכשרה למקצוע, אל מוסדות הלימוד האקדמאיים. זאת, בעקבות הטענות השונות בדבר הקושי לסיים את מסלול ההכשרה ולקבל רישיון לעיסוק כשמאי מקרקעין. בסופה של הרפורמה, וכפי המוצע בתיקון זה, ישתנו תנאי הכשירות לרישום בפנקס שמאי המקרקעין כך שיידרש תואר רלוונטי[8] במסלול שמאות מקרקעין, ביצוע התמחות ומעבר של בחינת הסמכה אחת. עוד נקבע כי בשלב הביניים, עד ליישום הרפורמה במלואה באמצעות תיקוני חקיקה ראשית, יש לאפשר למועמדים שהחלו את הליך ההסמכה לפי ההסדר הנוכחי (כלומר עם תואר אקדמי בכל נושא), להשלים בתוך תקופה קצובה את תנאי הכניסה בשערי המקצוע לפי ההסדר הנוכחי – כלומר באמצעות מעבר עצמאי של 14 בחינות ההסמכה (או קבלת פטורים פרטניים), כאשר במקביל, ובאמצעות תיקון כללי הפטור[9] סטודנטים אשר יבחרו ללמוד תואר רלוונטי במסלול שמאות מקרקעין, יקבלו פטור מכל בחינות המועצה למעט מבחינת ההסמכה הסופית שתיערך בתום ההתמחות. תיקון כללי הפטור שנעשה כאמור נועד לכוון את ציבור המועמדים באמצעות יצירת תמריצים, אל עבר הליך הכשרה מובנה תוך יצירת תכני לימוד והכשרה ברמה גבוהה, לצד השלמת הליך ההכשרה ביעילות ביחס לקיים היום.

תיקון תקנות הבחינות[10] נועד להסדיר את הליכי הכשרתו המקצועית של דור הביניים, שייכנס בשערי המקצוע באמצעות מספר רב של בחינות חלף הכשרה במסגרת תואר אקדמאי ייעודי בשמאות ובעיקר לקצר במעט את משך הזמן הנדרש לסיים את המסלול האמור.

 

בתום תקופת הביניים, ובכפוף לתיקון זה, לא יוכלו להירשם בפנקס שמאי המקרקעין, מי שאינם בוגרי תואר רלוונטי במסלול שמאות מקרקעין והמועצה תחדל מקיום בחינות, למעט בחינת הסמכה סופית אחת ויחידה.

 

השלמת הרפורמה דורשת את תיקון החוק העיקרי המוצע, אשר לאחריו המוסדות האקדמאיים יהיו אלה שיכשירו ויבחנו את המועמדים, והמועצה תחדל מקיום 11 בחינות מוקדמות ו-3 בחינות סופיות, כפי שהיה קיים עד היום, ותערוך בחינת הסמכה סופית אחת, בה יידרשו המועמדים לעמוד לאחר השלמת הלימודים האקדמאיים וההתמחות בשמאות מקרקעין.

 

סעיף 2- מוצע להסמיך את המועצה למנות וועדות משנה ולאצול להן מסמכויותיה לצורך ביצוע תפקידיה, זאת בכפוף לכך שהחלטות שיתקבלו על ידי ועדות משנה יובאו לאישור בפני המועצה. זאת בדומה לסמכות הנתונה היום למועצת רואי החשבון (ראו: סע' 3(ג) לחוק רואי חשבון, תשט"ו -1955) ולמועצה הארצית של לשכת עורכי הדין (ראו: סעיף 9 לחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א -1961).עוד מוצע לאפשר למנות חברים בוועדות משנה שאינם חברי מועצה.

 

סעיף 4- מוצע להסמיך את המועצה לתת חוות דעת מקדימה בעניין ניגוד עניינים, כללי אתיקה מקצועית  וכללים בעניין חובותיהם וזכויותיהם של שמאי מקרקעין ומתמחים בקשר למילוי תפקידיהם המקצועיים, זאת בדומה לסמכות הנתונה היום למועצת רואי החשבון (ראו: סע' 11א לחוק רואי חשבון, תשט"ו -1955) ולוועדות האתיקה (הארצית והמחוזית) של לשכת עורכי הדין (ראו: סעיף 60א לחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א -1961). חוות דעת אלה ישמשו כלי לכלל שמאי המקרקעין בעיסוקם ויסייעו בפיתוח דיני האתיקה של מקצוע שמאות מקרקעין.

עוד מוצע להקנות הגנה מהגשת קובלנה לוועדת המשמעת לשמאי מקרקעין ולמתמחה שפעלו בהתאם לחוות דעת מקדימה של המועצה. זאת בתנאי שהסתמכותם על אותה חוות דעת נעשתה בתום לב והייתה סבירה בנסיבות העניין.

 

 

 



[1] תקנות שמאי מקרקעין (בחינות) (תיקון), התשפ"ג- 2022.

[2] לפי דו"ח טיוב רגולציה "נתון חשוב ומשמעותי שעלה במהלך הניתוח הסטטיסטי שנערך לצורך דו"ח זה מעלה כי כ-80% מהמועמדים שהתחילו בהליך ההכשרה על ידי פתיחת תיק במזכירות המועצה מאז שנת 2010, ועברו בהצלחה את המסלול, החזיקו בתואר בעל זיקה לתחום: כלכלה, משפטים, ניהול, גיאוגרפיה עם דגש על תכנון עירוני, לימודי הנדסה וארכיטקטורה. לעומת זאת, רק כ-25% ממי שהחלו את הליך הרישוי כשהתואר הראשון איננו "בעל זיקה", סיימו את מסלול ההכשרה בהצלחה."

[3] כללי שמאי המקרקעין (פטור מבחינות)(תיקון), התשפ"ג-2022.

[4] תקנות שמאי מקרקעין (בחינות) (תיקון), התשפ"ג- 2022.

[5] ס"ח תשס"א, עמ' 436.

[6] ס"ח תשי"ח, עמ' 191.

[7] תקנות שמאי מקרקעין (בחינות) (תיקון), התשפ"ג- 2022.

[8] לפי דו"ח טיוב רגולציה "נתון חשוב ומשמעותי שעלה במהלך הניתוח הסטטיסטי שנערך לצורך דו"ח זה מעלה כי כ-80% מהמועמדים שהתחילו בהליך ההכשרה על ידי פתיחת תיק במזכירות המועצה מאז שנת 2010, ועברו בהצלחה את המסלול, החזיקו בתואר בעל זיקה לתחום: כלכלה, משפטים, ניהול, גיאוגרפיה עם דגש על תכנון עירוני, לימודי הנדסה וארכיטקטורה. לעומת זאת, רק כ-25% ממי שהחלו את הליך הרישוי כשהתואר הראשון איננו "בעל זיקה", סיימו את מסלול ההכשרה בהצלחה."

[9] כללי שמאי המקרקעין (פטור מבחינות)(תיקון), התשפ"ג-2022.

[10] תקנות שמאי מקרקעין (בחינות) (תיקון), התשפ"ג- 2022.