תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 3

טיוטת צו הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום (דחיית הוראות החוק לעניין שירות ייזום בסיסי), התשפ"ד-2024. 4

1.  דחיית הוראות החוק לעניין חובת מתן גישה לצורך שירות ייזום בסיסי 4

דברי הסבר. 5


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום (דחיית הוראות החוק לעניין שירות ייזום בסיסי), התשפ"ד-2024.

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום, התשפ"ג–2023 (להלן – החוק), נכנס לתוקפו ביום 6 ביוני 2024. החוק מסדיר את הפעילות של שלושה שירותי תשלום קלאסיים – הנפקה של אמצעי תשלום; סליקה של פעולת תשלום; וניהול חשבון תשלום. בנוסף, החוק מסדיר את הפעילות של שירותי ייזום מתקדם ושירותי ייזום בסיסי (להלן – שירותי ייזום תשלום). שירותי ייזום תשלום הם שירותים טכנולוגיים בעיקרם המאפשרים ביצוע קל ונוח של העברות בנקאיות. במסגרת הסדרת הפעילות, בין היתר, החוק מחייב מנהלי חשבון תשלום למשלם לתת ליוזמי התשלום גישה לחשבון התשלום של הלקוח לצורך מתן שירותי הייזום (להלן – חובת מתן הגישה). סעיף 41(א) לחוק מסמיך את מאסדר מנהל חשבון תשלום למשלם לקבוע הוראות בנושאים שונים, וביניהן, הוראות בעניין אופן יישום חובת מתן הגישה.

 

לפי סעיף 80(ב)(1) לחוק, הוראות החוק לעניין שירות ייזום בסיסי ייכנסו לתוקף, בתום שישה חודשים מיום תחילת החוק, כלומר ביום 6 בדצמבר 2024. בהתאם, חובת מתן גישה לשם מתן שירות ייזום בסיסי תיכנס לתוקף, לגבי מנהל חשבון תשלום שהוא תאגיד בנקאי, בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי או תאגיד שבשליטתו, החל מיום 6 בדצמבר 2024.

 

לפי סעיף 80(ב)(2) לחוק, חובת מתן הגישה לשם מתן שירות ייזום בסיסי תיכנס לתוקף, לגבי מנהל חשבון תשלום שהוא אגודת פיקדון ואשראי, בתום תשעה חודשים מיום התחילה, כלומר ביום 6 במרץ 2025.

 

לפי סעיף 80(ג) לחוק, השר, באישור ועדת הכלכלה, רשאי, בצו, לדחות את המועדים שלעיל ובלבד שלא ידחה מועד כאמור ליותר משתי תקופות שלא יעלו על שישה חודשים כל אחת.

 

על מנת ליישם את החובות הקבועות בחוק, המערכת הבנקאית נדרשת לעמוד בהוראות המפקח על הבנקים, לרבות יישום הסטנדרט הטכנולוגי. שירות ייזום בסיסי, ובפרט ייזום הרשאה לחיוב וביטול הרשאה לחיוב הינו שירות חדשני גם ביחס לקיים בעולם, ועל כן נדרשת היערכות משמעותית ובפרט היערכות טכנולוגית משמעותית, הן לפיקוח על הבנקים בקביעת הוראות מאסדר, בהתאם לסמכויות שהוענקו לו בחוק, ובכללן גיבוש סטנדרט טכנולוגי, והן למערכת הבנקאית ליישום הוראות החוק והוראות המאסדר. נוכח העובדה כי טרם גובש סטנדרט טכנולוגי בינלאומי לחלק מהותי בשלב הייזום הבסיסי, וכן נוכח עיכוב פרסום הוראות המפקח על הבנקים בנושא, בין היתר, כתוצאה מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל", קיים צורך בפרק זמן נוסף על מנת להשלים את קביעת ההוראות כאמור.

 

על כן במסגרת טיוטת הצו מוצע לדחות את מועד התחילה של חובת מתן הגישה שחלה על מנהלי חשבון תשלום למשלם שמפוקחים על ידי המפקח על הבנקים – היינו: תאגיד בנקאי, בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי או תאגיד שבשליטתו - וזאת לתקופה אחת בלבד בת שישה חודשים, עד ליום 6 ביוני 2025.

 

בהקשר זה יובהר כי תוקף חובת מתן הגישה הקבועה בסעיף 5.2 להוראת ניהול בנקאי תקין מס' 368 – 'יישום תקן של בנקאות פתוחה בישראל' - שלפיה הגופים המפוקחים על ידי הפיקוח על הבנקים מחויבים לאפשר ליוזמים מפוקחים, לרבות אלו שמפוקחים שלא על ידי הפיקוח על הבנקים, גישה לצורך מתן הוראת תשלום בודדת - יימשך עד ליום התחילה של חובת מתן הגישה לשם מתן שירות ייזום בסיסי לגבי הגופים המפוקחים על ידי המפקח על הבנקים, בהתאם למוצע בצו זה . זאת בכדי שלא לפגוע בשירות יזום תשלומים שניתן כבר היום.

 

בנוסף, ומאחר שהוראות כאמור טרם נקבעו ועל מנת לאפשר למפקח על נותני שירותים פיננסיים לקבוע הוראות ולאמץ סטנדרט לגבי אגודות פיקדון ואשראי שיהיו דומים להוראות ולסטנדרט שייקבעו על ידי המפקח על הבנקים, מוצע, בהתאמה, לדחות גם את מועד כניסת חובת מתן הגישה לגבי אגודות פיקדון ואשראי בהתאמה, וזאת עד ליום 6 בספטמבר 2025.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום (דחיית הוראות החוק לעניין שירות ייזום בסיסי), התשפ"ד-2024

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 80(ג) לחוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום, התשפ"ג-2023 (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת אני מצווה לאמור:

דחיית הוראות החוק לעניין חובת מתן גישה לצורך שירות ייזום בסיסי

1.  

(א)  על אף האמור בסעיף 80(ב)(1) לחוק, לעניין חובת מתן הגישה לחשבון התשלום למשלם לפי סעיף 35(א), יחולו הוראות פרק ה' לחוק, לגבי מנהל חשבון תשלום למשלם שהוא תאגיד בנקאי, בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי ותאגיד שבשליטתו, החל מתום שנים עשר חודשים מיום התחילה.

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף 80(ב)(2)(ב) לחוק, לעניין חובת מתן הגישה לחשבון התשלום למשלם לפי סעיף 35(א), יחולו הוראות פרק ה' לחוק, לגבי מנהל חשבון תשלום למשלם שהוא בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי, החל מתום חמישה עשר חודשים מיום התחילה.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

(חמ _____-3)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר


 

דברי הסבר

 

כללי

חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום, התשפ"ג–2023 (להלן – החוק), נכנס לתוקפו ביום 6 ביוני 2024. החוק מסדיר את הפעילות של שלושה שירותי תשלום קלאסיים – הנפקה של אמצעי תשלום; סליקה של פעולת תשלום; וניהול חשבון תשלום. בנוסף, החוק מסדיר את הפעילות של שירותי ייזום מתקדם ושירותי ייזום בסיסי (להלן – שירותי ייזום תשלום). שירותי ייזום תשלום הם שירותים טכנולוגיים בעיקרם המאפשרים ביצוע קל ונוח של העברות בנקאיות. במסגרת הסדרת הפעילות, בין היתר, החוק מחייב מנהלי חשבון תשלום למשלם לתת ליוזמי התשלום גישה לחשבון התשלום של הלקוח לצורך מתן שירותי הייזום (להלן – חובת מתן הגישה). סעיף 41(א) לחוק מסמיך את מאסדר מנהל חשבון תשלום למשלם לקבוע הוראות בנושאים שונים, וביניהן, הוראות בעניין אופן יישום חובת מתן הגישה.

לפי סעיף 80(ב)(1) לחוק, הוראות החוק לעניין שירות ייזום בסיסי ייכנסו לתוקף, בתום שישה חודשים מיום תחילת החוק, כלומר ביום 6 בדצמבר 2024. בהתאם, חובת מתן גישה לשם מתן שירות ייזום בסיסי תיכנס לתוקף, לגבי מנהל חשבון תשלום שהוא תאגיד בנקאי, בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי או תאגיד שבשליטתו, החל מיום 6 בדצמבר 2024.

לפי סעיף 80(ב)(2) לחוק, חובת מתן הגישה לשם מתן שירות ייזום בסיסי תיכנס לתוקף, לגבי מנהל חשבון תשלום שהוא אגודת פיקדון ואשראי, בתום תשעה חודשים מיום התחילה, כלומר ביום 6 במרץ 2025.

לפי סעיף 80(ג) לחוק, השר, באישור ועדת הכלכלה, רשאי, בצו, לדחות את המועדים שלעיל ובלבד שלא ידחה מועד כאמור ליותר משתי תקופות שלא יעלו על שישה חודשים כל אחת.

 

לסעיף 1

לסעיף קטן (א)        על מנת ליישם את החובות הקבועות בחוק, המערכת הבנקאית נדרשת לעמוד בהוראות המפקח על הבנקים, לרבות יישום הסטנדרט הטכנולוגי. שירות ייזום בסיסי, ובפרט ייזום הרשאה לחיוב וביטול הרשאה לחיוב הינו שירות חדשני גם ביחס לקיים בעולם, ועל כן נדרשת היערכות משמעותית ובפרט היערכות טכנולוגית משמעותית, הן לפיקוח על הבנקים בקביעת הוראות מאסדר, בהתאם לסמכויות שהוענקו לו בחוק, ובכללן גיבוש סטנדרט טכנולוגי, והן למערכת הבנקאית ליישום הוראות החוק והוראות המאסדר. נוכח העובדה כי טרם גובש סטנדרט טכנולוגי בינלאומי לחלק מהותי בשלב הייזום הבסיסי, וכן לאור עיכוב פרסום הוראות המפקח על הבנקים בנושא, בין היתר, כתוצאה מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל", קיים צורך בפרק זמן נוסף על מנת להשלים את קביעת ההוראות כאמור. על כן מוצע לדחות את מועד התחילה של חובת מתן הגישה שחלה על מנהלי חשבון תשלום למשלם שמפוקחים על ידי המפקח על הבנקים – היינו: תאגיד בנקאי, בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי או תאגיד שבשליטתו - וזאת לתקופה אחת בלבד בת שישה חודשים, עד ליום 6 ביוני 2025.

 

בהקשר זה יובהר כי תוקף חובת מתן הגישה הקבועה בסעיף 5.2 להוראת ניהול בנקאי תקין מס' 368 – 'יישום תקן של בנקאות פתוחה בישראל' - שלפיה הגופים המפוקחים על ידי הפיקוח על הבנקים מחויבים לאפשר ליוזמים מפוקחים, לרבות אלו שמפוקחים שלא על ידי הפיקוח על הבנקים, גישה לצורך מתן הוראת תשלום בודדת - יימשך עד ליום התחילה של חובת מתן הגישה לשם מתן שירות ייזום בסיסי לגבי הגופים המפוקחים על ידי המפקח על הבנקים, בהתאם למוצע בצו זה . זאת בכדי שלא לפגוע בשירות יזום תשלומים שניתן כבר היום.

 

לסעיף קטן (ב)        כאמור, המפקח על הבנקים טרם קבע הוראות על מנת ליישם את חובת מתן הגישה ועל כן, בין היתר, מוצע בסעיף קטן (א) לדחות את מועד תחילת חובת מתן הגישה לגבי המפוקחים על ידו וזאת על מנת לאפשר לו לקבוע הוראות ועל מנת שגופים אלו יוכלו ליישמם. על מנת לאפשר למפקח על נותני שירותים פיננסיים לקבוע הוראות ולאמץ סטנדרט לגבי אגודות פיקדון ואשראי שיהיו דומים להוראות ולסטנדרט שייקבעו על ידי המפקח על הבנקים, מוצע, בהתאמה, לדחות גם את מועד כניסת חובת מתן הגישה לגבי אגודות פיקדון ואשראי בהתאמה, וזאת עד ליום 6 בספטמבר 2025.