תזכיר טיוטת תקנות חוקרים פרטיים ושירותי שמירה (אגרות רשיון) (מס' 2) (תיקון), התשפ"ד-2024

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות  חוקרים פרטיים ושירותי שמירה (אגרות רשיון) (מס' 2) (תיקון), התשפ"ד-2024

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת התקנות להקל את נטל תשלום האגרות השנתיות המוטל על חוקרים פרטיים, כחלק מפעילות משרד המשפטים, הכפופה למגבלות התקציב, לבחון מעת לעת את הסדרי האגרות שבאחריותו מתוך מגמה לשפר את השירות ולהקל את הנטל על הציבור בכלל ועל בעלי העסקים בפרט.

זאת, אף בהתאם למדיניות הממשלה להקלה על בעלי עסקים קטנים, כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטות הממשלה, דוגמת החלטת הממשלה מס' 3409 מיום 3.7.2011 בנושא 'עידוד פעילותם של עסקים קטנים ובינוניים בישראל', והחלטת הממשלה מספר 4813 מיום 12.01.2020 בנושא 'תכנית שיפור מערך האגרות הממשלתיות וביטול החלטת ממשלה', שמגמתה: "לשפר את השירות ולהקל על הנטל הרגולטורי והבירוקרטי המוטל על אזרחים ועסקים בכל הקשור למערך האגרות הממשלתי".

 

בתיקון זה, מוצע לפטור מי שהינו בעל רישיון משרד לחקירות פרטיות מהאגרה שנתית בגין רישיון החוקר פרטי עבור עצמו ולקבוע כי המשלם אגרה שנתית עבור רישיון משרד לחקירות פרטיות פטור מתשלום אגרת רישיון חוקר פרטי. עוד מוצע ליתן הנחה על סכום האגרה שנתית לבעלי רישיון חוקר פרטי או רישיון משרד לחקירות פרטיות אשר הם מעל גיל 70.

 

תיקון מוצע זה הוא חלק ממערך תיקונים, המקודמים על ידי משרד המשפטים. בתוך כך, יקודמו הצעות לתיקונים גם בעניין אגרות רואי חשבון, שמאי מקרקעין והפקדת צוואה.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות חוקרים פרטיים ושירותי שמירה (אגרות רשיון) (מס' 2) (תיקון), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 32(1) לחוק חוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה, תשל"ב-1972[1] (להלן – החוק), באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[2], ובאישור ועדת הכספים של הכנסת לפי סעיף 1(ב) לחוק יסוד: משק המדינה,[3] אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 3

1.  

בתקנה 3 לתקנות חוקרים פרטיים ושירותי שמירה (אגרות רשיון) (מס' 2), התשל"ג-1972[4] (להלן – התקנות העיקריות) -  

 

 

(א)   

אחרי תקנת משנה (ב) יבוא:

 

 

 

"(ב1)

בעל רישיון לקיים משרד לחקירות פרטיות לפי סעיף 9 לחוק, אשר שילם אגרה שנתית עבור הרישיון האמור לפי תקנת משנה (ב), פטור מתשלום אגרה שנתית עבור רישיון חוקר פרטי באותה השנה"

 

 

(ב) ז

בתקנת משנה (ג), בסופה יבוא "וסכום של 50 אגורות יעוגל כלפי מעלה".

 

 

(ג)  (

בסופה יבוא:

 

 

 

"(ד)

על אף האמור בתקנת משנה (ב), בעל רישיון חוקר פרטי לפי סעיף 3 לחוק או בעל רישיון לקיים משרד חקירות פרטיות לפי סעיף 9 לחוק, שהוא בגיל שבעים שנה או יותר, ישלם אגרה שנתית בשיעור של שמינית מסכומי האגרות הקבועות בתקנה 2(א)(1) ו-(2); סכום האגרה יעוגל לשקל החדש השלם הקרוב וסכום של 50 אגורות יעוגל כלפי מעלה."

תחילה

 

תחילתן של תקנות אלה ביום א' בטבת, התשפ"ה (1 בינואר, 2025).

 

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)

(חמ _____-3)

 

__________________

יריב לוין

שר המשפטים

 

דברי הסבר

 

לתקנה 1(א) -

מטרת התיקון המוצע היא הקלה בנטל האגרות לבעלי רישיון חוקר פרטי שהינם גם בעלי רישיון משרד לחקירות פרטיות.

חוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה, תשל"ב-1972 קובע שלושה סוגי רישיונות שונים בתחום החקירות הפרטיות: רישיון חוקר פרטי, רישיון משרד חקירות פרטיות ורישיון תאגיד חוקרים. תקנות חוקרים פרטיים ושירותי שמירה (אגרות רשיון) (מס' 2), תשל"ג-1973 קובעות כי על בעל רישיון לשלם אגרה שנתית עבור כל אחד מהרישיונות שהוא מחזיק.

בהתאם לסעיף 3 לחוק חוקרים פרטיים, חוקר פרטי רשאי לעסוק בחקירות פרטיות במשרד לחקירות פרטיות בלבד. כלומר, בעל רישיון משרד חקירות רשאי להציע שירותי חקירות פרטיות לציבור הרחב ואילו חוקר פרטי אינו רשאי לעשות כן והוא נדרש לספק את שירותיו באמצעות בעל רישיון משרד לחקירות פרטיות.

מצב משפטי זה מחייב חוקרים פרטיים רבים להחזיק בשני רישיונות לפחות (מצב המכונה "כפל רישיונות" - רישיון משרד או תאגיד וגם רישיון חוקר פרטי) על מנת שיוכלו להציע את שירותיהם לציבור הרחב. לרוב, רישיון המשרד אינו מלמד על כך שהחוקר הפרטי מעסיק חוקרים פרטיים שכירים. מלבד מספר בודד של תאגידי חוקרים המעסיקים חוקרים פרטיים שכירים, רוב רובם של החוקרים הפרטיים עובדים בגפם והינם עסקים קטנים. במציאות זו הטלת אגרות על החוקר הפרטי עבור שני הרישיונות נתפסת בציבור כ"כפל אגרה".

לאור האמור, ועל מנת לתקן מצב זה, מוצע לקבוע שבעל רישיון משרד לחקירות פרטיות יהיה פטור מתשלום אגרה שנתית של רישיון חוקר פרטי עבור עצמו.

יש לציין כי אגרה שנתית עבור רישיון חוקר פרטי היא בסך של 584 ₪ ואגרה שנתית עבור רישיון משרד לחקירות פרטיות היא בסך של 1,464 ₪  הסכומים מתעדכנים משנה לשנה בהתאם לשינויים במדד.

 

לתקנה 1(ב) –

תיקון טכני שמטרתו ליצור אחידות בשיטת עיגול הסכומים הנהוגה בתקנות אלה.

 

לתקנה 1(ג) -

מטרת התיקון המוצע היא לתת הנחה בתשלום סכום האגרה שנתית לבעלי רישיון חוקר פרטי או רישיון משרד לחקירות פרטיות אשר הם מעל גיל 70, כך שאלו ישלמו אגרה בשיעור של רבע מהסכום שמשלמים מי שאינם עומדים בגיל האמור. ההצדקה למתן ההנחה המוצעת בסיסה בכך, שגיל הפנסיה הוא 67 ולשופטים 70 ולכן אנחנו רואים בנקודת הזמן הזו כנקודה בה אנשים פחות עוסקים במקצוע. כן יצוין כי הנחות דומות ניתנות במקצועות אחרים המוסדרים במשרד המשפטים (רואי חשבון ונוטריונים), וקיימת אף הנחה בתעריפי דמי החבר לעורכי דין מעל גיל 67.

להשלמת התמונה יצוין כי כיום ישנם 103 חוקרים פרטיים שעברו את גיל 70 ועדיין מקפידים על חידוש רישיונם בכל שנה, וכן ישנם 34 בעלי רישיון משרד חקירות פרטיות בגיל האמור.

 



[1] ס"ח התשל"ב, עמ' 90; ס"ח התשפ"ג, עמ' 22.

[2] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשפ"ב, עמ' 772.

[3] ס"ח התשל"ה, עמ' 206; ס"ח התשפ"ד, עמ' 278

[4] ק"ת התשל"ג, עמ' 1540; ק"ת התשפ"ד, עמ' 766