תזכיר טיוטת צו התקשורת (בזק ושידורים) (שיעור התשלום השנתי לקופת התמרוץ), (הוראת שעה), התשפ"ד-2024

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

טיוטת צו התקשורת (בזק ושידורים) (שיעור התשלום השנתי לקופת התמרוץ), (הוראת שעה), התשפ"ד-2024

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

סעיף 14ג לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 ("חוק התקשורת", "החוק") קובע כי לאחר שנקבעה חובת הפרישה של רשת מתקדמת לבזק - החברה הישראלית לתקשורת בע"מ ("חברת בזק", "החברה"), כלל הגופים החייבים כהגדרתם בסעיף 14א לחוק התקשורת ("הגופים החייבים") ישלמו שיעור של 0.5% מהכנסתם החייבת (כהגדרתה בסעיף 14א לחוק) לחשבון נפרד שינהל החשב הכללי במשרד האוצר ("קופת התמרוץ"). כספי קופת התמרוץ ישמשו להשתתפות במימון פרישה של רשת מתקדמת באזורי התמרוץ בהתאם להוראות החוק. כמו כן נקבע בסעיף 14ג(א) לחוק כי שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה, יהיה רשאי לשנות שיעור זה בצו, ובלבד שיחול שיעור אחיד על כל הגופים החייבים. זאת, על מנת לאפשר, ככל שהדבר יידרש, שינוי של השיעור שנקבע בהתאם לנסיבות ולהתפתחויות בשוק, לרבות היקף פרישת התשתיות ורמת התחרות בשוק.

 

 

בהמשך לבדיקה שערך מינהל כלכלה במשרד התקשורת, מוצע לקבוע, כהוראת שעה, כי בשנת 2024 שיעור התשלום של הגופים החייבים לקופת התמרוץ יהיו בשיעור 0.2% במקום 0.5%.

 

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד התקשורת:

צו התקשורת (בזק ושידורים) (שיעור התשלום השנתי לקופת התמרוץ), (הוראת שעה), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 14ג(א) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[1] (להלן-החוק), בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור:

שינוי שיעור תשלום החובה בעד שנת 2024

1.

שיעור תשלום החובה כמשמעותו בסעיף 14ג(א) לחוק  בעד שנת 2024, ישונה ל-0.2%.

 

 

 

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)

 (חמ 3-6555)

 

__________________

      שלמה קרעי

      שר התקשורת

דברי הסבר

כללי

סעיף 14ג לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 ("חוק התקשורת", "החוק") קובע כי לאחר שנקבעה חובת הפרישה של רשת מתקדמת לבזק - החברה הישראלית לתקשורת בע"מ ("חברת בזק", "החברה"), כלל הגופים החייבים כהגדרתם בסעיף 14א לחוק התקשורת ("הגופים החייבים") ישלמו שיעור של 0.5% מהכנסתם החייבת (כהגדרתה בסעיף 14א לחוק) לחשבון נפרד שינהל החשב הכללי במשרד האוצר ("קופת התמרוץ"). כספי קופת התמרוץ ישמשו להשתתפות במימון פרישה של רשת מתקדמת באזורי התמרוץ בהתאם להוראות החוק. כמו כן נקבע בסעיף 14ג(א) לחוק כי שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה, יהיה רשאי לשנות שיעור זה בצו, ובלבד שיחול שיעור אחיד על כל הגופים החייבים. זאת, על מנת לאפשר, ככל שהדבר יידרש, התאמת השיעור שנקבע לנסיבות ולהתפתחויות בשוק, לרבות היקף פרישת התשתיות ורמת התחרות בשוק.

 

מאז כניסתן לתוקף של הוראות פרק ד'1 לחוק, התפרסמו שני מכרזים בידי ועדת המכרזים – מכרז רמ 2021/1 להרחבת רישיון ולפרישת רשת מתקדמת ולקבלת מענקים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות באזורים נעדרי כדאיות כלכלית בשנת 2021 ("מכרז התמרוץ הראשון") ומכרז רמ 2022/2 להרחבה של רישיון או היתר לפרישת רשת מתקדמת ולקבלת מענקים כספיים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות באזורים נעדרי כדאיות כלכלית בשנת 2022 ("מכרז התמרוץ השני", ושניהם יחד, "מכרזי התמרוץ"). במסגרת מכרזי התמרוץ, הרוב המכריע של אזורי התמרוץ[2] הוקצו לפרישה (716 מתוך סה"כ 823 אזורים). בהמשך לזכיות של הספקים המורשים במכרזי התמרוץ, הפרישה בחלק מהאזורים הסטטיסטיים הושלמה, בחלק מהאזורים הסטטיסטיים הפרישה בעיצומה, ובחלק מהאזורים הספקים המורשים ביקשו לבטל את הזכיות שלהם ולהחזיר את האזורים לקופת התמרוץ, מסיבות שונות. וועדת המכרזים אישרה חלק מהבקשות לביטול זכיות, ועודנה דנה בחלק מבקשות אלה.

 

 

לסעיף 1

בהמשך לבקשת חברת בזק לפי סעיף 14ה לחוק ביחס למשקי הבית שנותרו לאחר מכרזי התמרוץ, מינהל כלכלה במשרד התקשורת ערך חישוב ביחס למספר משקי הבית הכלולים באזורים הסטטיסטיים שעשויים להיכלל בקופת התמרוץ במסגרת מכרז התמרוץ השלישי, ואת העלות המוערכת של המענקים שיוקצו במסגרת המכרז השלישי לצורך עידוד פרישה של רשת מתקדמת באזורים אלה.

 

לצורך גיבוש ההערכה לעניין מספר משקי הבית למכרז השלישי ("מספר משקי הבית הצפוי במכרז השלישי"), מינהל כלכלה ערך בחינה של מספר משקי הבית שנותרו בקופת התמרוץ לאחר המכרז הראשון והשני, מספר משקי הבית שחזרו לקופה בעקבות בקשות לביטול זכיות שאושרו על ידי ועדת המכרזים, מספר משקי הבית שצפויים לחזור לקופה בהמשך לבקשות לביטול זכיות שתלויות ועומדות בפני ועדת המכרזים, מספר  משקי בית שכלולים באזורים שיש סבירות גבוהה שהפרישה בהם לא תושלם במועד וכן ערך אומדן למספר משקי הבית  שיכללו בבקשות לביטולי זכיה של הצעות שזכו במכרז השני, אשר יוגשו עובר למכרז השלישי.

 

לצורך גיבוש ההערכה של מינהל כלכלה במשרד לעניין סכום המענקים שידרשו לצורך השלמת הפרישה של כלל משקי הבית הצפוי במכרז השלישי,  נלקחו בחשבון, בין היתר,  העלות הממוצעת למשק בית במכרז הראשון והשני, והעובדה שמדובר באזורים שלא נבחרו במכרזים קודמים או שנבחרו והזוכות לא הצליחו להשלים את הפרישה באזור ולפיכך העלות הממוצעת למשק במכרז השלישי בית עשויה להיות גבוהה יותר מהעלות הממוצעת במכרז הראשון והשני.

 

סכום המענקים הנדרש בהתאם להערכה לעיל במכרז השלישי הוכפל במספר משקי הבית הצפוי במכרז השלישי כדי להגיע לסכום הנדרש למכרז השלישי. מסכום זה נוכו סכום הכסף שנותר בקופת התמרוץ לאחר המכרז הראשון והשני, וכן סכום כספי המענקים שהיו אמורים להיות מוקצים באזורים בהם הוגשו בקשות לביטול זכייה שאושרו[3].

 

לפי חישובים אלה, לצורך המכרז השלישי נדרש לגבות סכום של 37.35 מיליון ש"ח.

 

להערכת מינהל כלכלה, גבייה של חצי אחוז בשנת 2024 הייתה צפויה להביא לגבייה בפועל של כ-91.7 מליון ש"ח, וזאת לאחר שבוצע  אומדן המבוסס על שיעור גידול סך ההכנסות המדווחות של קבוצות התקשורת הגדולות במעבר משנת 2021 ל-2023[4].

 

בהתאם לכך לעמדת מינהל כלכלה שיעור הגבייה הנדרש בשנת 2024 הינו 0.2% מההכנסה החייבת של הגופים החייבים. שיעור גביה זה יאפשר לתת מענה לכלל האזורים שיכללו במכרז השלישי תחת מרבית התרחישים הסבירים, ומאידך, יפחית ככל הניתן את המעמסה הכלכלית שתוטל על החברות בשוק בשנה הנוכחית.

 

על כן מוצע לקבוע את ההוראה בסעיף 2 לצו כהוראת שעה שמשמעותה הפסקה זמנית בגבייה לקופת התמרוץ בשנת 2024 בלבד וכך שבשנה הבאה - שנת 2025 - שיעור הגבייה יהיה 0.5% כקבוע בחוק.

 

יצוין כי בהתאם לסמכות האמורה, בשנת 2023, שיעור הגבייה לקופת התמרוץ עודכן בצו לסכום של 0%, ולא נגבו כספים מהגופים החייבים. בעת עדכון סכום הגבייה בשנת 2023, טרם הוגשו רוב הבקשות לביטול זכיות, והכסף שנותר בקופת התמרוץ אז צפוי היה להספיק כדי לממן מענקים עבור כלל האזורים הסטטיסטיים שלא היה בהם פורש, נכון לאותו מועד.

 

 



[1] ס"ח התשמ"ב, עמ' 218; התשפ"א, עמ' 212.

 

[2] אזורי התמרוץ, כהגדרתם בסעיף 14א לחוק, הם חלק מהאזורים הסטטיסטים שמפרסם שר התקשורת בהתאם להוראות סעיף 14ו לחוק שאינם אזורי פרישה של חברת בזק.

[3] זוכים שבקשותיהם לביטול זכיה אושרו ושולם להם סכום המענק עבור השלמת אבן דרך 1 במכרז, נדרשים להשיב לקופת התמרוץ את התשלומים שהועברו להם (10% מתוך סך כל המענק), וכן ננקטים הליכי חילוט לעניין ביטולי הזכיות[יחד עם זאת, מטעמי שמרנות ובהינתן שסכומים אלה טרם הושבו לקופת התמרוץ, מינהל כלכלה במשרד לא כלל סכומים אלה בתחשיב.

[4] בהתאם לחוק התקשורת הגבייה בשנת 2022 התבססה על נתוני ההכנסות המדווחים של חברות התקשורת לשנת 2021 ואילו הגבייה בשנת 2024 תתבסס על נתוני ההכנסות המדווחים לשנת 2023.