תזכיר חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (תיקון מס' 9), התשפ"ד-2024

תזכיר חוק

א. שם תזכיר החוק המוצע

תזכיר חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (תיקון מס' 9), התשפ"ד-2024.

ב. מטרת תזכיר החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט-1969 קובע כי שר הבינוי והשיכון רשאי לקבוע כללים לביצועו של החוק, לרבות התקנת תקנות לביצועו, רק לאחר התייעצות במועצה, שהרכבה כולל יושב ראש שמינה השר, חמישה נציגים של הארגון היציג של הקבלנים והבונים בישראל, שלושה נציגים של גופים בעלי משקל בשטח הבנייה במדינה, חמישה אנשי ציבור שנקבעו על ידי השר לאחר התייעצות בארגונים ציבוריים שהם לדעת השר נוגעים בדבר ושלושה נציגי הממשלה (להלן: "המועצה").

תכליתה של ההתייעצות במועצה היא לאפשר שמיעה של מגוון דעות לצורך קבלת החלטות מושכלת ויעילה, בטרם קביעת אסדרה בתחום רישוי הקבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, ואולם הרכבה של המועצה נותן מעמד של בכורה לרשימה מוגבלת של גופים, בעוד שבענף הבנייה בישראל, המהווה אחד הענפים המרכזיים במשק, פועלים גופים רבים המייצגים קשת רחבה של שיקולים הנדסיים, כלכליים, חברתיים ואחרים. כך, ההתייעצות במועצה אינה ממצה את הצורך בשיתוף הציבור הרחב וקבוצות העניין השונות בטרם קביעת האסדרה.

בהתאם להנחיית היועצת המשפטית לממשלה מספר 2.3100, שעניינה חקיקת משנה: נוהל והנחיות, יש לשאוף להתייעצות מהותית לפני התקנת תקנות באופן שיכלול את כלל הגורמים המושפעים באופן מהותי מדבר החקיקה. כמו כן, בהתאם להנחיה, משרד רשאי, לפי שיקול דעתו, להקים ועדות מייעצות לעניין התקנת תקנות שתכלול את כלל הגופים הרלוונטיים לאותן תקנות. כן, רשאי המשרד להקים ועדות מייעצות שונות לכל סט של תקנות בהתאם למהותן ועניינן.

בהתאם להנחיה האמורה, בשל חשיבות ההתייעצות עם גופים רלוונטיים שלחקיקת המשנה עשויה להיות השפעה לגביהם, נתונה למשרד הממשלתי גמישות לקבוע את הרכב הגורמים שיש להתייעץ איתם.

מעבר לאמור, מזה שנים חקיקת משנה מפורסמת לציבור הרחב טרם העברתה לחתימת השר, וזאת בדומה לחקיקה ראשית. פרקטיקה זו נועדה לאפשר לציבור לבקר את ההוראה ולהעביר את הערותיו.

בנוסף, בהחלטה מספר 2118 של הממשלה מיום 22.10.2014 והחלטה מספר 4398 של הממשלה מיום 23.12.2018, ובהמשך בחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021 (להלן: "חוק האסדרה"), נקבעו כללים לקידום אסדרה מיטבית שנועדה להגשים זכות יסוד או אינטרס ציבורי, ולהבטיח את מילוי תפקידי המאסדרים על פי דין, תוך הבטחת איכותה של אסדרה חדשה, טיוב האסדרה הקיימת והפחתת נטל אסדרה עודף. בכלל זה, נקבעו כללים שעניינם קבלת החלטות מבוססות נתונים, בשקיפות, ותוך שיתוף הציבור.

בהינתן האמור, ולצורך ייעול תהליכי האסדרה, מוצע לבטל את חובת ההתייעצות במועצה, כך שהאסדרה בתחום רישוי הקבלנים תיעשה בהתאם לכללים שנקבעו בשנים האחרונות במסגרת הנחיות היועצת המשפטית לממשלה, להחלטות הממשלה האמורות וחוק האסדרה.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

לא רלוונטי.

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר:

 

תזכיר חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (תיקון מס' 9), התשפ"ד-2024

תיקון סעיף 7(ב)

1.  

בחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט-1969[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 7(ב), במקום "השר ימנה את הועדה לאחר התייעצות במועצת הקבלנים לעבודות הנדסה בנאיות האמורה בסעיף 12, ובלבד שלא ימנה לועדה קבלנים רשומים" יבוא "השר לא ימנה לוועדה קבלנים רשומים".

מחיקת סעיפים 12 ו-13

2.  

סעיפים 12 ו-13 לחוק העיקרי – יימחקו.

תיקון סעיף 17

3.  

בסעיף 17 לחוק העיקרי, במקום "השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, בהתייעצות עם המועצה, ולענין פסקאות (3) ו-(4) – גם באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, להתקין תקנות לביצועו, ובכלל זה תקנות בדבר –" יבוא "השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו, ולעניין פסקאות (3) ו-(4) – גם באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ובכלל זה תקנות בדבר –".

 


 

דברי הסבר

כללי             חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט-1969 קובע כי שר הבינוי והשיכון רשאי לקבוע כללים לביצועו של החוק, לרבות התקנת תקנות לביצועו, רק לאחר התייעצות במועצה, שהרכבה כולל יושב ראש שמינה השר, חמישה נציגים של הארגון היציג של הקבלנים והבונים בישראל, שלושה נציגים של גופים בעלי משקל בשטח הבנייה במדינה, חמישה אנשי ציבור שנקבעו על ידי השר לאחר התייעצות בארגונים ציבוריים שהם לדעת השר נוגעים בדבר ושלושה נציגי הממשלה (להלן: "המועצה").

תכליתה של ההתייעצות במועצה היא לאפשר שמיעה של מגוון דעות לצורך קבלת החלטות מושכלת ויעילה, בטרם קביעת אסדרה בתחום רישוי הקבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, ואולם הרכבה של המועצה נותן מעמד של בכורה לרשימה מוגבלת של גופים, בעוד שבענף הבנייה בישראל, המהווה אחד הענפים המרכזיים במשק, פועלים גופים רבים המייצגים קשת רחבה של שיקולים הנדסיים, כלכליים, חברתיים ואחרים. כך, ההתייעצות במועצה אינה ממצה את הצורך בשיתוף הציבור הרחב וקבוצות העניין השונות בטרם קביעת האסדרה.

בהתאם להנחיית היועצת המשפטית לממשלה מספר 2.3100, שעניינה חקיקת משנה: נוהל והנחיות, יש לשאוף להתייעצות מהותית לפני התקנת תקנות באופן שיכלול את כלל הגורמים המושפעים באופן מהותי מדבר החקיקה. כמו כן, בהתאם להנחיה, משרד רשאי, לפי שיקול דעתו, להקים ועדות מייעצות לעניין התקנת תקנות שתכלול את כלל הגופים הרלוונטיים לאותן תקנות. כן, רשאי המשרד להקים ועדות מייעצות שונות לכל סט של תקנות בהתאם למהותן ועניינן.

בהתאם להנחיה האמורה, בשל חשיבות ההתייעצות עם גופים רלוונטיים שלחקיקת המשנה עשויה להיות השפעה לגביהם, נתונה למשרד הממשלתי גמישות לקבוע את הרכב הגורמים שיש להתייעץ איתם.

מעבר לאמור, מזה שנים חקיקת משנה מפורסמת לציבור הרחב טרם העברתה לחתימת השר, וזאת בדומה לחקיקה ראשית. פרקטיקה זו נועדה לאפשר לציבור לבקר את ההוראה ולהעביר את הערותיו.

בנוסף, בהחלטה מספר 2118 של הממשלה מיום 22.10.2014 והחלטה מספר 4398 של הממשלה מיום 23.12.2018, ובהמשך בחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021 (להלן: "חוק האסדרה"), נקבעו כללים לקידום אסדרה מיטבית שנועדה להגשים זכות יסוד או אינטרס ציבורי, ולהבטיח את מילוי תפקידי המאסדרים על פי דין, תוך הבטחת איכותה של אסדרה חדשה, טיוב האסדרה הקיימת והפחתת נטל אסדרה עודף. בכלל זה, נקבעו כללים שעניינם קבלת החלטות מבוססות נתונים, בשקיפות, ותוך שיתוף הציבור.

בהינתן האמור, ולצורך ייעול תהליכי האסדרה, מוצע לבטל את חובת ההתייעצות במועצה, כך שהאסדרה בתחום רישוי הקבלנים תיעשה בהתאם לכללים שנקבעו בשנים האחרונות במסגרת הנחיות היועצת המשפטית לממשלה, להחלטות הממשלה האמורות וחוק האסדרה.

 



[1] ס"ח התשכ"ט, עמ' 218; התשפ"ג, עמ' 21.