תזכיר טיוטת צו סדר הדין הפלילי (הסמכת בתי משפט קהילתיים) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"ד-2024

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו סדר הדין הפלילי (הסמכת בתי משפט קהילתיים) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"ד-2024

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

סעיף 220יד לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב] התשמ"ב-1982 (להלן: החסד"פ) קובע כי "שר המשפטים רשאי, בצו, בהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, להסמיך בית משפט שלום לשבת כבית משפט קהילתי ולקבוע את מקום מושבו ואזור שיפוטו".

ביום 23.10.22 התקבלה החלטת ממשלה מס' 1903  "תוכנית לאומית לייעול והרחבה של מערך הכליאה ומרחב המחיה בבתי הסוהר ותיקון החלטת ממשלה" במסגרתה נרשמה הודעת שר המשפטים דאז בדבר הרחבת פריסתם הארצית של בתי המשפט הקהילתיים כהגדרתם בסעיף 220ב לחוק והגדלת קיבולת המשתתפים בהליך הקהילתי.

לפי ההחלטה, עד סוף שנת 2024 יוקמו חמישה בתי משפט קהילתיים נוספים ובתי המשפט הקהילתיים הקיימים יורחבו – כך שתהיה פריסה ארצית מלאה של בתי המשפט הקהילתיים.

לפיכך, מוצע לתקן את צו סדר הדין הפלילי (הסמכת בתי משפט קהילתיים) (הוראת שעה), התשפ"ב-2022 ולהשלים את הפריסה הארצית של בתי המשפט הקהילתיים, כך שיוסמכו עוד חמישה בתי משפט השלום כבתי משפט קהילתיים במחוזות השונים, כדלקמן: בנתניה, קריית שמונה, טבריה, ראשון לציון ואילת. עוד מוצע  לכלול רשויות נוספות באזורי השיפוט של בתי המשפט הקהילתיים הקיימים, בהתאם להחלטת הממשלה כאמור. בנוסף, מוצע לתקן את הצו הקיים, כך שחלוקת היישובים במועצה האזורית עמק יזרעאל לבתי המשפט הקהילתיים תתאם את הסמכות המקומית של בתי משפט השלום.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד המשפטים:

טיוטת צו סדר הדין הפלילי (הסמכת בתי משפט קהילתיים) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"ד-2024 (תיקון מס'...)

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 220יד לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982[1], ובהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, אני מצווה לאמור:

 

1.  

בצו סדר הדין הפלילי (הסמכת בתי משפט קהילתיים) (הוראת שעה), התשפ"ב-2022[2], במקום התוספת יבוא:

 

 

תוספת

 

 

(סעיף 2)

 

 

 

טור א'

בית משפט שלום

טור ב'

מקום מושב

טור ג'

אזור שיפוט

 

ירושלים

ירושלים וגם בית שמש

מחוז ירושלים

 

תל אביב-יפו

תל אביב-יפו

מחוז תל אביב

 

באר שבע

באר שבע

תחומי הרשויות המקומיות האלה: באר שבע, רהט, נתיבות, דימונה, אופקים, חורה, כסייפה, ערד, מיתר, עומר, ירוחם, תל שבע, ערערה בנגב, המועצה האזורית אל קסום, לקיה, המועצה האזורית אשכול, המועצה האזורית מרחבים, המועצה האזורית נווה מדבר, שגב-שלום, המועצה האזורית בני שמעון, המועצה האזורית שדות נגב, המועצה האזורית רמת נגב, להבים, מצפה רמון, מועצה אזורית תמר והיישובים הבאים מתוך מועצה אזורית הערבה התיכונה ואלו בלבד: חצבה, עידן, עין יהב, צופר, ספיר, צוקים ועיר אובות.

 

נצרת

נוף הגליל או נצרת

תחומי הרשויות המקומיות האלה:

נצרת, עפולה, נוף הגליל, המועצה האזורית עמק יזרעאל למעט הישובים המנויים תחת פרט בית משפט קהילתי עכו, המועצה האזורית הגלבוע, מגדל העמק, יקנעם עילית, כפר כנא, יפיע, ריינה, אכסאל, עין מאהל, עילוט, משהד, המועצה האזורית אל-בטוף למעט הישוב המנוי תחת פרט בית משפט קהילתי טבריה, זרזיר, המועצה האזורית בוסתן אל-מרג', רמת ישי, בסמת טבעון, שבלי - אום אל גנם, דבוריה, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, המועצה האזורית מגידו והמועצה האזורית שער הגליל (גליל תחתון).

 

חיפה

חיפה

תחומי הרשויות המקומיות האלה:

חיפה, קריית אתא, קריית מוצקין, קריית ביאליק, קריית ים, טירת כרמל, נשר, קריית טבעון, דאלית אל-כרמל, רכסים, המועצה האזורית זבולון, עספיא וביר אל מכסור

 

רמלה

רמלה וגם רחובות

תחומי הרשויות המקומיות האלה:

רמלה, רחובות, מודיעין-מכבים-רעות,

לוד, יבנה, גדרה, באר יעקב, המועצה האזורית גזר, שוהם, המועצה האזורית שדות דן, מזכרת בתיה, קריית עקרון, המועצה האזורית נחל שורק, המועצה האזורית ברנר, המועצה האזורית גן רווה והמועצה האזורית חבל מודיעין.

 

עכו

עכו

תחומי הרשויות המקומיות האלה:

עכו, נהריה, כרמיאל, טמרה, סח'נין, עראבה, מעלות-תרשיחא, ג'דיידה-מכר, כפר מנדא, כאבול, אעבלין, נחף, דייר חנא, כפר יאסיף, ראמה, שפרעם, המועצה האזורית מטה אשר, המועצה האזורית משגב, ירכא, אבו סנאן, דיר אל אסד, בית ג'ן, המועצה האזורית מעלה יוסף, כסרא-סמיע, בענה, שעב, שלומי, יאנוח-ג'ת, ג'ולס, חורפיש, פקיעין (בוקייעה), כפר ורדים, סאג'ור, מזרעה, כאוכב אבו אל- היג'א, מעיליא, מג'ד אל-כרום, פסוטה, היישובים הבאים מתוך מועצה אזורית מרום הגליל ואלו בלבד: עין אל אסד ושזור, והיישובים הבאים מתוך מועצה אזורית עמק יזרעאל ואלו בלבד: עדי וסואעד חמרייה.

 

כפר סבא

כפר סבא וגם פתח תקווה

תחומי הרשויות המקומיות האלה:

כפר סבא, פתח תקווה, טייבה, טירה, כפר קאסם, ג'לג'וליה, כפר ברא, אלעד, קלנסוואה, רעננה, ראש העין, הוד השרון, מועצה אזורית דרום השרון, יהוד-מונסון, גבעת שמואל, גני תקווה, כוכב יאיר צור יגאל, זמר וסביון.

 

אשקלון

אשקלון

אשדוד, אשקלון, קריית גת, שדרות, קריית מלאכי, המועצה האזורית באר טוביה, המועצה האזורית חוף אשקלון, המועצה האזורית לכיש, המועצה האזורית שפיר, המועצה האזורית יואב והמועצה האזורית שער הנגב.

 

חדרה

חדרה

חדרה, אום אל פאחם, המועצה האזורית חוף כרמל, באקה אל-גרביה, חריש, ערערה, אור עקיבא, כפר קרע, ג'סר א-זרקא, פורדיס, ג'ת, זכרון יעקב, בנימינה-גבעת עדה, מעלה עירון פרדס חנה-כרכור, מועצה אזורית מנשה, בסמ"ה, אליכין ומועצה אזורית אלונה.

 

נתניה

נתניה

נתניה, המועצה המקומית עמק חפר, כפר יונה, מועצה אזורית לב השרון, קדימה-צורן, מועצה אזורית חוף השרון למעט הישוב גליל-ים  המנוי במסגרת אזור השיפוט של מחוז תל אביב, אבן יהודה, תל מונד ופרדסיה.

 

קריית שמונה

קריית שמונה

צפת, קריית שמונה, מועצה אזורית הגליל העליון, מועצה אזורית גולן למעט הישובים המנויים תחת פרט בית משפט קהילתי טבריה, מג'דל שמס, חצור הגלילית, קצרין, מועצה אזורית מבואות החרמון, טובא-זנגרייה, בוקעאתא, מסעדה, ג'ש (גוש חלב), ע'ג'ר, עין קנייא, יסוד המעלה, ראש פינה, מטולה, והיישובים הבאים מתוך מועצה אזורית מרום הגליל ואלו בלבד: אביבים, אור הגנוז, אמירים, ביריה, בר יוחאי, דובב, דלתון, כפר שמאי, כרם בן זמרה, מירון, ספסופה, עלמה, עמוקה, פרוד, ריחאניה ושפר.

 

טבריה

טבריה

טבריה, מגאר, בית שאן, מועצה אזורית מרום הגליל למעט הישובים המנויים תחת פרט בית משפט הקהילתי קריית שמונה, ותחת פרט בית משפט קהילתי עכו, טורעאן, מועצה אזורית עמק המעיינות, מועצה אזורית עמק הירדן, בועיינה-נוג'ידאת, עיילבון, יבנאל, כפר תבור, כפר כמא, מגדל, הישוב ואדי אל חמאם במועצה האזורית אל בטוף בלבד והישובים הבאים מתוך מועצה אזורית גולן ואלו בלבד: אפיק, גשור, כפר חרוב, מבוא חמה, מיצר, נטור, אבני איתן, אליעד, אניעם, גבעת יואב, חיספין, יונתן, כנף, מעלה גמלא, נאות גולן, נוב, קשת, רמות, רמת מגשימים, חד נס ובני יהודה.

 

ראשון לציון

ראשון לציון

ראשון לציון, בית דגן, מועצה אזורית חבל יבנה, בני עי"ש, גן יבנה, נס ציונה ומועצה אזורית גדרות.

 

אילת

אילת

אילת, מועצה אזורית חבל אילות ומועצה אזורית הערבה התיכונה למעט היישובים המנויים תחת פרט בית משפט קהילתי באר שבע.

 

2.  

תחילתו של צו זה עם יום פרסומו למעט הפריטים הבאים:

 

 

(1) תחילתם של פריטים 11- 13 בטבלה בצו זה ביום ב' באלול התשפ"ד (5 בספטמבר 2024);

 

 

(2) תחילתו של פריט 14 בטבלה בצו זה ביום ל' בתשרי התשפ"ה (1 בנובמבר 2024);

 

 

(3) תחילתו של פריט 15 בטבלה בצו זה ביום ל' בחשוון התשפ"ה (1 בדצמבר 2024).

 

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ 3-6445)

 

__________________[חתימה]

יריב לוין

שר המשפטים

 

 


 

דברי הסבר

 

צו סדר הדין הפלילי (הסמכת בתי משפט קהילתיים) (הוראת שעה), התשפ"ב- 2022 (להלן – הצו), קובע איזה בתי משפט השלום מוסמכים לשבת כבתי משפט קהילתיים וכן את מקום מושבם ואזור שיפוטם, בהתאם לסעיף 220יד לחוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 92 - הוראת שעה), התשפ"ב- 2022, הקובע כי "שר המשפטים רשאי, בצו, בהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, להסמיך בית משפט שלום לשבת כבית משפט קהילתי ולקבוע את מקום מושבו ואזור שיפוטו".

ביום 23.10.22 ניתנה החלטת ממשלה מס' 1903 "תוכנית לאומית לייעול והרחבה של מערך הכליאה ומרחב המחיה בבתי הסוהר ותיקון החלטת ממשלה" במסגרתה נרשמה הודעת שר המשפטים דאז לפיה: "בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1476, לרשום את הודעת שר המשפטים בדבר הרחבת פריסתם הארצית של בתי המשפט הקהילתיים כהגדרתם בסעיף 220ב לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, כך שעד תום שנת 2023, יוקמו שני בתי משפט קהילתיים נוספים ויורחבו בתי המשפט הקהילתיים הקיימים, כך שקיבולת הנאשמים בכלל בתי המשפט הקהילתיים תגדל ב-220 משתתפים והקיבולת הכוללת תעמוד על 1,050 משתתפים בהליך הקהילתי. כמו כן, הקמת חמישה בתי משפט קהילתיים נוספים והרחבת בתי המשפט הקהילתיים הקיימים, כך שקיבולת הנאשמים בבתי המשפט הקהילתיים תגדל ב-700 משתתפים נוספים עד לתום שנת 2024, כך שהקיבולת הכוללת בבתי המשפט הקהילתיים תגדל ל-1,750 משתתפים בפריסה מלאה של בתי המשפט הקהילתיים".

בהתאם לאמור, מוצע להשלים את הפריסה הארצית של בתי המשפט הקהילתיים באמצעות הסמכתם של חמישה בתי משפט קהילתיים חדשים, והכנסתם של יישובים נוספים לצו בהתאם לתשתיות הקיימות, תוך הגדלת קיבולת המשתתפים בהליך הקהילתי, בחלק מבתי המשפט הקהילתיים הקיימים.

עוד מוצע לתקן את הצו הקיים, כך שחלוקת היישובים במועצה האזורית עמק יזרעאל לבתי המשפט הקהילתיים תתאם את הסמכות המקומית של בתי משפט השלום.

מועדי התחילה קובעים פתיחה מדורגת של בתי המשפט הקהילתיים החדשים במהלך שנת 2024, בהתאם למודל הפריסה המדורגת, הנדרשת על מנת לאפשר את הקצאת המשאבים הנדרשים לכלל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר ובמטרה לוודא כי קיימת תשתית תמיכה מספיקה של השירותים הנדרשים להליך הקהילתי, המבוססים על קשרים ושיתופי פעולה עם גורמים שונים כמו רשויות מקומיות, ארגונים ועמותות.

לפיכך, מוצע להסמיך את בתי משפט השלום הבאים: נתניה, קריית שמונה, טבריה, ראשון לציון ואילת כבתי משפט קהילתיים, וכן לכלול רשויות ויישובים נוספים באזורי השיפוט של בתי המשפט הקיימים – כך שתהיה פריסה ארצית מלאה של בתי המשפט הקהילתיים.



[1]  ס"ח התשמ"ב, עמ' 43; התשפ"ב, עמ' 1016.

[2]