טיוטה להערות הציבור

מבחנים לחלוקת כספי התמיכות של משרד החינוך בפעילות לא-פורמלית לחיזוק זהותם הדתית של תלמידי החינוך הדתי לקראת שירות צבאי לבנים ושירות לאומי

לבנות[1]

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-[2]1985, ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי התמיכות של משרד החינוך (להלן - המשרד) בפעילות לא-פורמלית לחיזוק זהותם הדתית של תלמידי החינוך הדתי לקראת שירות צבאי לבנים ושירות לאומי לבנות.

תקנה תקציבית: 20670302

1. כללי

(א)   ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד לפי נוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון[3] בהן ולפי מבחנים אלה (להלן - הנוהל).

(ב)    התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג)    בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום אחיד וענייני של מבחנים אלה.

(ד)    כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים וכל החלטותיה יהיו מנומקות, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין.

(ה)   חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד תיעשה לפי תחומי הפעילות, הכול בכפוף לאמור במבחנים אלה ולחוק התקציב השנתי לשנת הכספים השוטפת, כפי שיפורט להלן.

2. הגדרות

במבחנים אלה -

"בית ספר על יסודי" - בית ספר המיועד לנערים ונערות הלומדים בכיתות ז׳ י"ב , בכלל זה ישיבות תיכוניות, אולפנות ובתי ספר מקיפים. הינו חטיבה עליונה בפיקוח החינוך הממלכתי דתי (להלן- החמ"ד), והינו חלק ממוסד חינוך שש שנתי (זי-י"ב) או מוסד חינוך ארבע שנתי (טי-י"ב) או מוסד חינוך תלת שנתי ( יי-י"ב);

"המינהל" - המינהל לחינוך דתי שבמשרד;

יום סיור יום פעילות המלווה בידי המדריך הקבוצתי ומורה הכיתה ומתקיים מחוץ לבית הספר ומשכו 6 שעות לפחות.

"מדריך"- - אדם המנהל אורח חיים ההולם את מטרות החינוך הממלכתי דתי ( להלן- חמ"ד), בוגר החינוך הממלכתי דתי או מצהיר על עצמו כמזדהה עם החינוך הממלכתי דתי כהגדרתו בחוק חינוך ממלכתי, תשי"ג- 1953 ושהוא בוגר שירות צבאי או לאומי או אזרחי שידריך קבוצת הדרכה;

"מוסד הציבור" - מוסד ציבור כמשמעו בסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[4];

"ערב הורים" - מפגש הורים לתלמידי כיתות י"א ו י"ב המתקיים בתדירות של פעם אחת בשנה לפחות;

"פעילות הדרכה לא פורמלית" - הדרכה הניתנת שלא במישרין אלא באמצעות פעילות חווייתית וכוללת ערב כיתה, מסע לימודי חינוכי, הרצאה של מומחה, יום עיון, יום סיור וכיוצא באלה;

"פעילות הדרכה פורמלית" - הדרכה הניתנת במישרין וכוללת שיחה קבוצתית, ייעוץ אישי-פרטני, מפגשי הנחיה והדרכה לצוות החינוכי במוסד החינוך, מפגש לימודי וכדו׳;

"פעילות תוספתית" - פעילות נוספת לפעילויות ההדרכה;

"קבוצת הדרכה" - קבוצה בת 10 עד 30 תלמידים בכיתות י"א ו-י"ב ממוסד החינוך שבו מתקיימת הפעילות; כל אחת משכבות הגיל תחושב בנפרד; על אף האמור, במקרים בהם יש צורך בקבוצה המעורבת משתי שכבות, יש לקבל לכך אישור בכתב מראש מהמינהל.

"שעת הדרכה" - הדרכת קבוצת הדרכה בת 45 דקות לפחות;

"שעת ליווי אישי"- מפגש פנים אל פנים בין מדריך לתלמיד המשתתף בקבוצת ההדרכה. אורך שעת ליווי הינו 45 דקות לפחות;

"רכז הדרכה"- אדם בעל ניסיון פדגוגי מוכח של שנתיים לפחות ובעל תואר ראשון, או בעל השכלה תורנית של תכנית מלאה במוסד לימוד תורני של 5 שנים לפחות;

"שנת לימודים"- תקופה המתחילה ביום 1 בספטמבר ומסתיימת ביום 31 באוגוסט שאחריו.

"שנת הערכה" - היא שנת הלימודים האחרונה שהסתיימה לפני תחילתה של שנת התמיכה. לדוגמה, בהתייחס לשנת 2024, שנת הערכה היא שנה"ל תשפ"ג.

"שנת תמיכה"- השנה הקלנדרית שבעדה מבוקשת התמיכה.

3.  מטרת התמיכה

מטרת מבחנים אלה היא תמיכה בפעילות לחיזוק, עידוד והכנה של תלמידי החטיבות העליונות בבתי ספר דתיים, לשירות משמעותי בצה"ל לבנים (כולל להכשרה וללימוד מוקדם במכינה קדם-צבאית, כהגדרתה בחוק המכינות הקדם-צבאיות, התשס"ח-[5]2008 ובישיבת הסדר), ולשירות לאומי לבנות תוך הכנה למפגש עם סביבה שאינה שומרת על אורח חיים דתי. כל זאת במגמה להכין את התלמידים לעימות צפוי לאתגרים הצפויים לגבי זהותם, והתמודדות מותאמת לשגרת חיי צבא או שירות לאומי בחברה רב גונית.

4. אוכלוסיות היעד בפעילות הנתמכת

תלמידי כיתות י"א ו-י"ב בחטיבות העליונות במוסדות חינוך בפיקוח אגף החינוך הדתי לפי תקנה 6 לתקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), התשי"ד-1953[6] (להלן - מוסדות חינוך).

5.  הפעילות הנתמכת

(א)_ פעילות הדרכה קבוצתית, המתקיימת בתוך כותלי בית הספר, במסגרת יום הלימודים בהיקף של עד 3 שעות הדרכה שבועיות, שמטרתה חינוך לאהבת התורה, העם והארץ, זאת לצורך הכוונה והכנה לשירות צבאי לבנים, ושירות לאומי לבנות, ובכללם מתן כלים להתמודדות עם חברה רב-גונית ועם האתגרים הצפויים לזהות הדתית במסגרות הצבא והשירות הלאומי; הפעילות תכלול הדרכה ודיון וכן מפגשים של התלמידים עם גורמים שונים המדגימים אפשרויות שילוב שונות לבנים בצבא ובכללם חיילים, תלמידי ישיבות הסדר וכיוצא באלה, ופעילויות מקבילות לבנות לקראת השירות הלאומי, כגון מפגשים עם מתנדבות השירות הלאומי או תלמידות מדרשות; הפעילות תתבצע באופן רציף בבתי הספר, ותוכל לכלול גם שעות הדרכה במסגרת מפגשים בין תלמידים מכמה בתי ספר, שבהם מתבצעת פעילות קבועה פעילות כזו תתקיים בתיאום והסכמה מראש של הנהלות בתי הספר המשתתפים בפעילות. במקרה הצורך ניתן לקיים מפגשים מקוונים באישור מראש ובכתב של המינהל. )(ב) פעילות הדרכה פרטנית המתקיימת בהיקף של עד 3 שעות שבועיות בתוך המוסד החינוכי ובפגישה פנים אל פנים ומתועדת בידי המדריך שעת ליווי אישי- פגישה פרטנית המתקיימת בין תלמיד המשתתף בקבוצת הדרכה למדריך, העוסקת בתהליך ההכוון לקראת הגיוס לצה"ל או השירות הלאומי. תמיכה תינתן עבור לא יותר מ 5 שעות ליווי אישי שבועיות עבור כל קבוצה לתלמידים המשתתפים בקבוצת הדרכה בתוך המוסד החינוכי או מחוצה לו, בפגישה פנים אל פנים המתועדת בידי המדריך. במקרה הצורך ניתן לקיים מפגשים מקוונים באישור מראש ובכתב של המינהל. - (ג) יום סיור בהיקף של עד 5 ימי סיור שנתיים, שעניינו היכרות עם תכניות לימוד ומסגרות לימוד לקראת שירות לאומי או צבאי, וכן היכרות עם המסגרות עצמן.

פעילות חווייתית והעשרה לצורך עידוד, חיזוק והכנת תלמידי יא וי"ב לשירות משמעותי, בנוסף ובהשלמה לתהליכים המתקיימים במסגרת ההדרכה הקבוצתית ושעות הליווי האישי, ניתן להרחיב את הפעילות באמצעות חוויה והעשרה בדרכים הבאות:

(1) יום סיור - בהיקף של עד חמישה ימי סיור שנתיים לכל קבוצת הדרכה שעניינם היכרות עם תוכניות הלימוד המאפיינות את תוכניות ההמשך לגווניהן, סוגי מוסדות ההמשך (מכינות קדם צבאיות, ישיבות הסדר וישיבות גבוהות וכדומה), ומגוון האפשרויות לשירות לאומי לבנות, לפי מאפיינים וייחודיות, והיכרות עם המסגרות עצמן. תוכן ימי הסיור יבנה כך שייתן מידע, התנסות והבנה של מסגרות ההמשך לסוגיהן והתמודדות עם האתגרים הצפויים לתלמידים. קיום יום הסיור מותנה בתיאום והסכמה של הנהלת המוסד החינוכי ובכפוף לכל ההנחיות הנדרשות לקיום פעילות תלמידים מחוץ לכותלי ביה"ס ע"פ חוזרי מנכ"ל הרלוונטיים.

(https://apps.education.gov.il/mankal/horaa.aspx?siduri=450)

יום סיור יארך לפחות 5 שעות (אורך שעה 60 דקות).

ניתן לקיים ימי סיור המשותפים לקבוצות ממוסדות שונים.

(2)  פעילות חווייתית - בהיקף של עד 7 פעילויות לשנה לקבוצת הדרכה. פעילות זו יכולה להיות הרחבה של הפעילות הקבוצתית מעבר לשעות הלמידה בביה"ס, או בהמשך לה. הפעילות מאופיינת בהיותה שונה מהפעילות הסדירה במסגרת קבוצת ההדרכה, ויכולה לשלב פעילויות הפגה וחוויה, לצד תוכן הקשור מהותית למטרות הפעילות. כדוגמת הרצאות ומפגשים עם דמויות מופת ובוגרים במסגרת ערב כיתתי, פעילות גיבוש חברתית, שמטרתם לעודד בחירה מותאמת ולסייע בתהליכי ההכוון.

משך פעילות חווייתית לא יפחת מ-3 שעות מלאות (180 דקות).

(3)  פעילות העשרה בזמן חופשה- בימים בהם אין פעילות בית סיפרית (ע"פ לוח החופשות בחוזר מנכ"ל משה"ח) - בהיקף של עד 10 ימי פעילות לקבוצה בימי חופשה במהלך שנת לימודים. מטרת פעילות זו לשמר ולהעמיק את הקשר עם התלמידים השותפים בתכנית, להעמיק את תהליכי עיצוב הזהות ולסייע בהמשך ושימור תהליכי ההכוון שנבנו במשך השנה, לקראת המשך הפעילות הצפויה בשנת הלימודים הסדירה. זאת ע"י מפגשים קבוצתיים ופרטניים, הכוללים מפגשים, פעילות הפגה וחוויה לצד מרכיבי תוכן הקשורים למהות התקנה.. יום פעילות ימשך לפחות 5 שעות מתוכן לפחות 3 שעות של פעילות קבוצתית, ושעתיים שיכולות להיות מיועדות לפעילות פרטנית או קבוצתית בהתאם לצרכים. משך כל שעת פעילות הינו 60 דקות מלאות.

גוף המבקש לקיים פעילות העשרה בזמן חופשה יגיש למינהל החמ"ד מראש את תכנית הפעילות לקבלת אישור טרם ביצועה בפועל. על הפעילות להיות בזיקה למטרות מבחן התמיכה גם בתקופת החופשה.

(ד)    פעילות תוספתית, המתקיימת בשעות אחר הצהריים והערב, בשבתות ובימי חופשה בהיקף כולל של 5 עד 12 שעות פעילות ליום, 7 ימי פעילות בשנה לכל היותר; בעניין זה סמינריון עם לינה ייחשב כ 3 ימי פעילות.

(ה)    פעילות הכשרה והדרכה של צוותי החינוך והניהול בבית הספר, ומפגשי תיאום עם צוות הפיקוח פעם אחת בשנה לכל הפחות ועד 3 מפגשי צוות בשנה לכל היותר.

מפגשי תיאום ולמידה של מדריכי הקבוצה, עם צוותי החינוך והניהול בבית הספר, במסגרתם מועלים התכנים, הסוגיות החינוכיות, המידע המקצועי ותכני המפגשים של המפעיל, על מנת לתאם בין הפעילות הלימודית הסדירה במוסד החינוכי לפעילות ולתכנים של המדריכים. ניתן לקיים עד 10 מפגשים בשנה לצוות החינוכי בכל מוסד

המפעיל עד 4 קבוצות הדרכה, ועד 15 מפגשים למוסדות בהן פועלות 5 קבוצות ויותר. כמו כן, יערכו מפגשי תיאום עם צוות הפיקוח של המוסד החינוכי פעם אחת בשנה לכל הפחות, ועד 3 מפגשים עם צוות הפיקוח בשנה לכל היותר.

(ו)    ימי לימוד והכשרת צוות, הכוללים הרצאות, סיורים, הדרכות, ונהלים, בהיקף של 6 ימי פעילות שנתיים לפחות וזאת לפי חלוקה של 2 עד 3 ימים בחופשות ובימי היערכות, ויתרת הימים בשנת הפעילות.

(ז)    פיתוח והפקת חומרי למידה ועזרי לימוד, וכן הצטיידות בציוד נלווה הנחוץ לקיום פעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.

(ח)   קיום מחקר, מדידה והערכה של הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.

6. תנאי סף לקבלת התמיכה

(א)   מוסד הציבור הוא אינו מוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949[7], ואינו מפעיל בעצמו מוסד חינוך כזה.

(ב)   מוסד הציבור עוסק בחינוך לא-פורמלי, בעל ניסיון של שנתיים לפחות בפעילות הנתמכת.

(ג)    המינהל אישר את התכנית לחיזוק הזהות הדתית (להלן - התכנית) לפי מבחנים אלה.

(ד)   מוסד הציבור מבצע בשנת הערכה פעולות הכנה לצבא או לשירות לאומי לפי מבחנים אלה, ב- 1045 מוסדות חינוך לפחות ברחבי הארץ אשר פרושים ב-2 מחוזות לפחות, בהיקף של 800 600 שעות                                             פעילויות (הדרכה קבוצתיות או שעות ליווי אישי כאחד) בשנת הערכה.

(ה)   מוסד הציבור מבצע בכל מוסד חינוך 20-40 שעות הדרכה קבוצתיות בפועל בשנה בשנת הערכה לפחות, המועברות בידי מדריך קבוע לכל קבוצה; כל קבוצה המופעלת במוסד חינוך, מקבלת שעת הדרכה קבוצתית אחת בשבועיים לפחות, בתקופת הלימודים בבית הספר, החל מיום 1 לאוקטובר בכל שנת לימודים; שעת הדרכה קבוצתית היא שעה פרונטלית, של הדרכה מכוונת, הניתנת בידי מדריך שהכשיר מוסד ציבור, כאמור בסעיף קטן (5) (ה), לפני קבוצת תלמידים.

(ו)    לכל הפחות מחצית מהפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה מבוצעת בשנת הערכה בידי מוסד הציבור במוסדות חינוך המצויים בארבעת העשירונים החלשים ביותר, לפי מדד הטיפוח הנוהג במשרד.

(ז)    מוסד הציבור מפעיל מערכת הכשרה והשתלמות למדריכיו לצורך הפעלת התכנית, בהיקף שלא יפחת מ-20 שעות בשנה.

(ח)   הפעילות הנתמכת אינה משולמת מתקציב המדינה בכל דרך שהיא.

(ט) מוסד הציבור עומד בתנאים לקבלת תמיכה לפי הנוהל ולהוראות החשב הכללי כפי

שנקבעות מזמן לזמן, ובשנה שקדמה לקבלת התמיכה לראשונה פעל לכל הפחות בהיקף

של מחצית התנאים האמורים בסעיף קטן (ב).

(י) מוסד הציבור יקיים סקרי משוב, הערכה ומדידה באמצעות גורם חיצוני לפי אמות מידה

ומדדים שייקבעו בידי המינהל, ולפי תכנית שאושרה בידי מינהל.

(יא) על מוסד הציבור למנות רכז הדרכה כהגדרתו במבחנים אלה.

(יב) מוסד הציבור מבצע בשנת הערכה שעתיים בשבוע לפחות של שעות ליווי אישי לתלמידים

המשתתפים בקבוצות הדרכה.

(יג) זכאותו של מוסד לתמיכה לפי מבחנים אלה מותנית בהמשך התקיימותם של התנאים לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה ( להלן - תנאי הזכאות) בכל שנת לימודים עד תום שנת התמיכה.

7. אופן חישוב התמיכה

(א) תמיכה בשיעור של עד70% מסך כל התמיכה תינתן בעד פעילות ישירה ועלויות ישירות של

הפעילות לפי היקפי הפעילויות שבוצעו בשנת הערכה, כמפורט להלן:

(1) בעד שעת הדרכה לקבוצת תלמידים או לפגישה פנים אל פנים, או שעת הדרכה מקצועית המיועדת למנהלי בית ספר או צוות הוראה כמפורט בסעיף 5(ה) - יינתנו 2 נקודות ובלבד שלא יובאו בחשבון יותר מ 4 שעות הדרכה לקבוצה בשבוע במצטבר; בעד שעת פעילות הדרכה קבוצתית- יינתנו 2 נקודות לשעת פעילות, בין אם ארכה 45 דקות או יותר, ובלבד שלא יובאו בחשבון יותר מ3 שעות הדרכה לקבוצה בשבוע במצטבר בחישוב שנתי;

(2) בעד פעילות תוספתית, כמפורט בסעיף 5(ד) - יינתנו 4 נקודות; בעד פעילות הדרכה קבוצתית כפולה שארכה לפחות 90 דקות או יותר יינתנו עד 4 נקודות ולא יותר. יובהר כי לא יוכרו שעות פעילות הדרכה קבוצתית בכמות שמעבר למערכת השעות הסדירה בבית הספר ליום לימודים ובטווח השעות כפי שמופיע במערכת בית הספר. לא ניתן לאחד קבוצות הדרכה שונות לצורך צבירת ניקוד.

(3) בעד שעת ליווי אישי- יינתנו 2 נקודות לשעה, בין אם ארכה 45 דקות או יותר.

(4) בעד יום סיור- יינתנו 5 נקודות ליום סיור אחד.

(5) בעד פעילות חווייתית יינתנו 4 נקודות ליום פעילות.

(6) בעד פעילות העשרה בזמן חופשה - יינתנו 4 נקודות ליום פעילות.

(7) בעד מפגש תיאום ולמידה עם צוותי החינוך והניהול בבית הספר יינתנו 2 נקודות למפגש.

מובהר כי בכל מקרה של תקצוב לפי ניקוד מצטבר, הרי שווי נקודה לא יעלה בשום מקרה על תעריף ההדרכה לשעת הדרכה לפי נציבות שירות המדינה למרצה בקבוצה 1א3, לפי ערכה ביום 1 בינואר של כל שנת כספים, אשר עומד בשנת 2016 2024 על 138-203 שקלים חדשים בלא מע"מ. האמור נכון לגבי הקבוע בסעיפים, ובכל מקום שבו ניתן ניקוד בעבור שעות הדרכה.

(ב)    שיעור של 22% לכל היותר מסך כל התמיכה יינתנו בעד קיום מערך סיוע וליווי כמפורט להלן בכפוף להוכחת עלויות ביצוע להנחת דעת המשרד:

2) (8) (1) שיעור של 90% מהתקציב לפי סעיף קטן זה בעד הוצאות שכר הפיקוח החינוכי והמנהלי שמקיים מוסד הציבור על הפעילות הנתמכת;

3) (9) (2) שיעור של 10% מהתקציב לפי סעיף קטן זה בעד הוצאות גיוס, מיון והכשרת הצוותים המקיימים את הפעילות מטעם מוסד הציבור.

(ג)    שיעור של עד 5% מסכום התמיכה לפעילות הנתמכת לפי סעיף קטן זה, ישמשו לפיתוח והפקת חומרי למידה ועזרי לימוד וכן עלויות ניהול והצטיידות בציוד נלווה הנחוץ לפעילות הנתמכת לפי מבחן זה.

(ד)    שיעור של עד 3% מסכום התמיכה יוקצו למימון עלויות ביצוע מחקר הערכה, מדידה ומשוב לפי אמות המידה שיוגדרו כל שנה בידי מינהל החמ"ד ויפורסמו על ידו. הגופים הנתמכים יציגו למינהל תכנית הערכה ומדידה הכוללת מדדי שביעות רצון, שאלונים ותפיסת הערכה. לאחר קבלת אישור לתכנית ולגוף המפעיל את המחקר ניתן יהיה להפעילו; סכום התמיכה לפי סעיף קטן זה יחולק בין הגופים הנתמכים לפי חלקם היחסי בתמיכה לפי מבחנים אלה.

(ה)   הניקוד המצטבר יגדיר את סכום היקף התמיכה המרבי האפשרי לגוף ואולם התמיכה לא תעלה על עלות בפועל לפי דוחות ביצוע בפועל.

(ו)    ערך נקודה ייקבע לפי חלוקת התקציב המוקצה לפרק זה בכלל הנקודות שנצברו בפרק 7 על ידי כל מוסדות הציבור שנמצאו זכאים לתמיכה לפי מבחנים אלה.

(ז)    אם ייוותר עודף כספי לא מנוצל באחד מרכיבי התמיכה, הוא יועבר לרכיבי התמיכה האחרים, לפי יחס התמיכה שנקבע להם לפי מבחנים אלה, הכול בכפוף למגבלת התמיכה שנקבעה להם, ככל שנקבעה;

(ח)   שיעור התמיכה במוסד ציבור, הנתמך לראשונה לפי מבחנים אלה, לא יעלה על כפל עלות הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, שהוצאה על ידו בשנה שקדמה לשנת התמיכה הראשונה.

(ט)   בכל מקרה, תמיכת המשרד לא תעלה על 90% מסך כל העלות בפועל של הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.

(י) לא תינתן תמיכה בשל אותה פעילות לתלמידים שבעדם ניתנת התמיכה אם קיימת באותו מוסד ציבור אותה תכנית תמיכה של המשרד או של משרד ממשלתי אחר.

8. נוהל

(א) לבקשת תמיכה יצורפו כל המפורטים להלן:

(1)  כל המסמכים הנדרשים להגשת בקשת התמיכה, לפי הנוהל והוראות החשב הכללי כפי שנקבעות מזמן לזמן;

(2)  דוח הביצוע השנתי של מוסד הציבור בשנת הערכה שתפרט המפרט את מספר שעות ההדרכה כלל הפעילויות שבוצעו, צמוד לתכניות ולנושאים שיועברו שהועברו בהן. התכנית תהיההדוח ערוכה יהיה ערוך במסמך בכתב, תוך ציון שם המדריך, שם בית הספר, ימי פעילות קבועים ומועדי פעילות ימתוכנניםמועדי כלל הפעילויות שבוצעו תוך ציון הימים והשעות, חתומה חתום בידי מנהל מוסד הציבור. התכנית תוגשהדוח יוגש בקובץ אקסל וכמו כן תוגש-יוגש גם במסמך בכתב, חתומה חתום בידי מורשה חתימה של מוסד הציבור; (3) בקשת הצטרפות לתכנית מאת מנהל המוסד החינוכי מאושרת בידי הפיקוח על המוסד או פיקוח החינוך הממלכתי דתי (להלן - חמ"ד) במחוז או במטה. הבקשה תמולא על גבי טופס בקשה כפי שיימסר בידי מנהל חמ"ד למוסד הציבור, וכן כפי שפורסם באתר האינטרנט של המשרד כדוגמת בקשת תמיכה, לנוחיות הציבור, בחודשים מרס עד יוני שלפני שנת הפעילות במוסד. (3)(4) תכנית עבודה שנתית מתוכננת שתובא לאישור המינהל.

(ב)   בתום שישה חודשים מפתיחת שנת לימודים ובסיום כל שנת לימודים ישלח כל מוסד ציבור דו"ח ביצוע לאותם שישה חודשים בצירוף דוחות מלאים המפרטים את כל שעות הפעילות שהתקיימו עם המודרכים וכן כרטסת הנהלת חשבונות ואסמכתאות לפי דרישה, במסמך הערוך לפי טופס כפי שיימסר בידי מנהל חמ"ד למוסד הציבור, ובנוסף כפי שפורסם באתר האינטרנט של המשרד כדוגמת בקשת תמיכה, לנוחיות הציבור - חתום בידי מוסד הציבור, ובמידת האפשר העתק אותו מסמך במדיה מגנטית בגיליון עבודה אלקטרוני, ויכלול את פעולות המוסד שבוצעו במהלך חצי השנה האחרונה. הדוח שיישלח בסוף השנה יהיה דוח מסכם ויהיה חתום בידי מוסד הציבור ורואה החשבון מטעמו, ויכלול את הנתונים הדרושים לקביעת התמיכה, חתומים בידי המנהל הכללי של מוסד הציבור.

(ג)    מוסד הציבור ימסור את חוזה ההתקשרות עם הגורם החיצוני המקצועי לביצוע סקר המדידה והערכה, וימסרו לבקשת הוועדה, כל מידע בעניין זה.

(ד)    מוסד הציבור ימסור למשרד או לוועדה כל נתון, מסמך או מידע שיידרש, במהלך השנה, השייך לעניין בחינת בקשת התמיכה.

9.  ביטול

מבחנים לצורך תמיכה של משרד החינוך (להלן - המבחנים הקודמים) - בטלים.

10. תחולה

תחילתם של מבחנים אלה ביום כ׳ בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) 11. הוראות שעה

(1) על אף האמור במבחנים אלה- בשנת התמיכה 2024 בדיקת עמידתם של מוסדות הציבור בתנאי הזכאות לפי מבחנים אלה, תיעשה לפי נתוני שנת הלימודים תשפ"ד ולא לפי נתוני שנת ההערכה, והכל כמפורט להלן:

(א) בתקופה שמיום כ׳ בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) עד יום ד׳ בסיון התשפ"ד (10 ביוני

2024), יחולו על מוסדות הציבור תנאי הזכאות לפי המבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה של משרד החינוך בפעילות לא-פורמלית לחיזוק זהותם הדתית של תלמידי החינוך הדתי לקראת שירות צבאי לבנים ושירות לאומי לבנות שהיו בתוקף עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023) (להלן- המבחנים הקודמים). למעט סעיפים 5(ג), 5(ד), 6(ד) ו- 6(ה) במבחנים הקודמים שיחולו לפי מבחנים אלה.

(ב) בתקופה שמיום ד׳ בסיון התשפ"ד (10 ביוני 2024) עד יום י"ט בטבת התשפ"ה (31 בדצמבר 2024) יחולו של מוסדות הציבור תנאי הזכאות לפי מבחנים אלה.

(2)  על אף האמור בסעיף 7 במבחנים אלה, בשנת התמיכה 2024 חלוקת הניקוד תיעשה לפי נתוני שנת הלימודים תשפ"ד על פי אמות המידה לניקוד במבחנים אלה.

(3)  על אף הוראות סעיף 7 במבחנים אלה, בשנת 2024 שיעור התמיכה במוסד שנמצא זכאי לתמיכה לפי מבחנים אלה לא יפחת מ־85% משיעור התמיכה שנקבע לו בשנת 2023.

_____ התשפ"ד

(____ 2024(

יואב קיש שר החינוך

(803-35-2024-000018)



[1]   מבחן התמיכה פורסם בי"פ 7362, כ"ד בתשרי התשע"ז (26.10.2016),עמי 158; תיקון בהוראת שעה פורסם בי"פ 8856, י"ט באייר התש"ף (13.5.2020), עמי 5861 [תוקפו של תיקון זה מיום י"ט באדר התש"ף (15 במרס 2020) ועד לפקיעתו של צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (הגבלת פעילות מוסדות חינוך) (הוראת שעה), התש"ף 2020.

[2]  ס"ח התשמ"ה, עמי 60 ; התשנ"ב, עמד 34.

[3]   י"פ התשנ"ב, עמי 2569 ; התשנ"ד, עמי 4716 ; התשנ"ז, עמי 1710 ; התש"ס, עמי 3264 ; התשס"א, עמי 402 ועמי 1628 ; התשס"ב, עמי 761; התשס"ג, עמי 1358; התשס"ד, עמי ,107 עמי 298 ועמי 2030; התשס"ה, עמי 330 ועמי 1140 ; התשע"ג, עמי 3172.

[4] ס"ח התשמ"ה, עמי 60 ; התשנ"ב, עמד 34.

[5]  ס"ח התשס"ח, עמי 890.

[6]  ק"ת התשי"ד, עמי 104 ; התשמ"א, עמי 435.

[7] ס"ח התש"ט, עמי 287.