תזכיר חוק

 

שם החוק המוצע

חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' 13) (תיקון הוראות שעה לעניין ייבוא רכב), התשפ"ד-2024

 

מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

מוצע לתקן את סעיף 253 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, ולקבוע הוראות שעה מעודכנות לענף יבוא הרכב, כשלב נוסף בבניית אסדרת שוק יבוא הרכב, על מנת לעודד תחרות.

 

 

להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 

תזכיר חוק מטעם משרד תחבורה והבטיחות בדרכים:

 

תזכיר חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' 13)(תיקון הוראות שעה לעניין ייבוא רכב), התשפ"ד-2024

 

תיקון סעיף 253

1.

בסעיף 253 לחוק שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016[1]

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א) -

 

 

 

 

(א)  במקום הרישה עד "(16 באוגוסט 2024)" יבוא "בתקופה של ארבע שנים מהמועד הקובע";

 

 

 

 

"(ב)    במקום הקטע החל ב"(ב)" יבוא:

 

 

 

 

 

"(ב)    רכב שנותרו חודשיים לפחות עד למועד האחרון בו הוא ניתן לרישום בישראל, לפי פקודת התעבורה.";

 

 

 

(2) במקום הרישה לסעיף קטן (ב) עד "(16 באוגוסט 2024)", יבוא:

 

 

 

 

"לעניין רכב מסוג O, בתקופה של ארבע שנים מהמועד הקובע";

 

 

 

(3) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

 

"(ב1)  בתקופה של ארבע שנים מהמועד הקובע, יקראו את סעיף 44(ב) כך שבמקום "20 כלי רכב" יבוא "60 כלי רכב";

 

 

 

(4) בסעיף קטן (ד), בפסקה (1) -

 

 

 

 

(א)  במקום "סעיפים קטנים (א) ו-(ב)" יבוא "סעיפים קטנים (א) עד (ב1)" ובמקום "שנתיים" יבוא "ארבע שנים";

 

 

 

 

(ב) הסיפה החל ב"ואולם לעניין הארכת תוקפן", תימחק.

 

 

 

(5) בסופו יבוא:

 

 

 

 

"(ה)    בסעיף זה, "המועד הקובע" - יום תחילתו של חוק רישוי שירותי ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' 13), התשפ"ד-2024".

 

 

 

 

דברי הסבר

 

כללי          חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 (להלן – החוק) יצר שינויים משמעותיים במבנה הרגולטורי של ענף יבוא הרכב. על מנת לעודד את צמיחת התחרות בענף מחד, ובו בזמן להקל על ההסתגלות לשינויים, נכללה בסעיף 253 לחוק הוראת שעה הקובעת הסדרים מקלים לעומת ההסדרים הקבועים. מוצע לעדכן את הוראות השעה האמורות, כפי שיפורט להלן.

 

סעיף 32    בסעיף 253 לחוק נקבעה הוראת שעה הגוברת על סעיף 32(7) לחוק, והיא תוקנה ביולי 2018, באופן שמאפשר ליבואן זעיר לייבא רכב שאיננו חדש אם טרם חלפו 12 חודשים ממועד ייצורו. הנתונים שנאספו בפרק הזמן שחלף מאז תחילתו של התיקון האמור, על רקע היקפו המצומצם מאוד של ענף היבוא הזעיר, אינם מספקים לצורך קבלת החלטות האם להפוך את התיקון האמור להוראה קבועה. לפיכך, מוצע להאריך את תקופת הוראת השעה לתקופה נוספת של ארבע שנים מיום כניסת התיקון לתוקף.

עוד מוצע לדייק, בדומה לתיקון שהוצע בתיקון נוסף לחוק לעניין סעיף 32 בו, שתנאי ליבוא רכב כאמור הוא שנותרו לפחות חודשיים עד למועד האחרון בו הוא ניתן לרשום בישראל לפי פקודת התעבורה.

כמו כן, מוצע לקבוע הוראת שעה נוספת הגוברת על סעיף 44(ב) לחוק, לפיה יגדל מספר כלי הרכב שיבואן זעיר רשאי לייבא בשנה, מעשרים לשישים. התיקון מוצע כהוראת שעה שכן אף הוא יחייב בחינה של התנהגות השוק,  לשם החלטה האם יש מקום להפוך את ההסדר להסדר קבוע.

בנוסף, מוצע לתקן את הוראת השעה הקיימת לעניין הפטורים הניתנים ליבואנים ישירים ממתן שירותים לכלי רכב מהתוצר שאותו הם מייבאים שיובאו על ידי יבואנים אחרים.  ראשית, מוצע לבטל  את ההקלות לכל סוגי הרכב למעט גרורים, שכן  לאחר ביצוע עבודה כלכלית של ניתוח השוק נמצא שרמת התחרותיות בשוק הגרורים הינה גבוהה וחסמי הכניסה לשוק נמוכים ולעומת זאת, נמצאו מספר כשלים בקטגוריות הרכב L ו-T (אופנועים וטרקטורים), כגון ריכוזיות גבוהה של שני מתחרים בלבד, בלעדיות בפועל של היבואנים הישירים וחסמי כניסה ליבואנים עקיפים. אף על פי שהדירקטיבה האירופאית לא מחילה חובות אלה על יבואנים ישירים ביחס לקטגוריות האמורות, המצב התחרותי בישראל דורש התערבות לאור מטרת חוק לקדם את התחרות בענף הרכב ואת הגנת הצרכן.

מוצע להאריך גם הוראת שעה זו לתקופה של ארבע שנים מכניסת התיקון לתוקף שכן הדירקטיבה האירופית המחייבת מתן שירותים לכלי רכב שייבאו יבואנים אחרים, עדיין איננה חלה על כל סוגי הרכב.

 



[1] ס"ח התשע"ו, עמ' 970.