תוכן עניינים
צו רישוי עסקים (פטור מחובת רישוי לקייטנות) (תיקון), התשפ"ד-2024
1. תיקון התוספת
צו רישוי עסקים (פטור מחובת רישוי לקייטנות) (תיקון), התשפ"ד-2024
קייטנה היא עסק טעון רישוי לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן – החוק). עם זאת, סעיף 2ג(ג) לחוק קובע כי שר הפנים, באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, רשאי לפטור בצו מחובת רישוי לפי החוק האמור סוגים של קייטנות המנוהלות על ידי ארגונים או גופים שייקבעו.
מתוקף הסמכות האמורה של שר הפנים הותקן בשנת 1998 צו רישוי עסקים (פטור מחובת רישוי לקייטנות), התשנ"ח-1998 (להלן – הצו העיקרי), באישור ועדת החינוך של הכנסת, ובו נקבע, כי "קייטנת המשך" המבוצעת על יד ארגון או גוף המנוי בתוספת לצו, פטורה מחובת רישוי לפי החוק. הצו העיקרי תוקן מעת לעת, וכולל כיום 28 ארגונים או גופים המקיימים "קייטנת המשך".
לעניין זה, "קייטנת המשך" הינה קייטנה שמנהל ארגון או גוף המנוי בתוספת, שהפעילות בה מתקיימת בהמשך לפעילות החינוכית של הארגון או הגוף במשך השנה. הפעילות תיחשב "המשך פעילות" לפעילות החינוכית כאמור במשך השנה אם הפעילות מיועדת לאותו קהל ילדים, אף שאין זהות מוחלטת בין המשתתפים בפעילות במשך השנה ובין המשתתפים בקייטנה.
בצו רישוי עסקים (פטור מחובת רישוי לקייטנות) (תיקון), התשפ"ב-2022 מיום 7.7.22 הוחלט בין השאר על פטור זמני מרישיון עסק – במסגרת של הוראת שעה בת שנתיים עד ליום 7.7.24 – לקייטנת המשך המופעלת על ידי "גוף המפעיל צהרון כהגדרתו בחוק לפיקוח על הפעלת צהרונים, התשע"ז-2017, בבית ספר או בגן ילדים, שהפעיל צהרון במהלך שנת הלימודים התשפ"ב או התשפ"ג במסגרת תוכנית ניצנים של משרד החינוך".
כפי שיפורט להלן, כעת, לקראת תום הוראת השעה, נוכח בקשה עדכנית של משרד החינוך, ולאור הבקרה של משרד החינוך הקיימת על גופים המפעילים צהרונים במהלך שנת הלימודים במסגרת תכנית ניצנים של משרד החינוך, מוצע בצו זה לתקן את הצו העיקרי לצורך קביעת פטור קבוע לקייטנת המשך המופעלת על ידי "גוף המפעיל צהרון כהגדרתו בחוק לפיקוח על הפעלת צהרונים, התשע"ז-2017, בבית ספר או בגן ילדים, שבמהלך אותה שנת לימודים הפעיל צהרון במסגרת תוכנית ניצנים של משרד החינוך".
טיוטת צו מטעם משרד הפנים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 2ג לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח - 1968[1], ובאישור ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, אני מצווה לאמור: |
|
1. |
בתוספת לצו רישוי עסקים (פטור מחובת רישוי לקייטנות), התשנ"ח-1998[2], במקום פרט 28 יבוא: |
|
|
|
|
"(28) גוף המפעיל צהרון כהגדרתו בחוק לפיקוח על הפעלת צהרונים, התשע"ז - 2017[3], בבית ספר או בגן ילדים, שבמהלך אותה שנת לימודים הפעיל צהרון במסגרת תוכנית ניצנים של משרד החינוך". |
___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)
(חמ 3-502-ת2)
__________________
משה ארבל
שר הפנים
סעיף 2 לחוק הקייטנות (רישוי ופיקוח), התש"ן – 1990 (להלן – חוק הקייטנות) קובע כי לא ינהל אדם קייטנה אלא אם כן יש בידו רישיון לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח – 1968 (להלן – החוק).
סעיף 2ג לחוק רישוי עסקים מוסיף וקובע כי רישיון לפי חוק רישוי עסקים לא יינתן אלא אם כן ניתן לכך אישור גם אישור מאת מי ששר החינוך הסמיכו לכך.
לצד זאת, סעיף 2ג(ב) לחוק קובע: "שר הפנים, באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, רשאי לפטור בצו מחובת רישוי לפי חוק זה סוגים של קייטנות המנוהלות על ידי ארגונים או גופים שייקבעו".
מכוח סעיף 2(ג)(ב) לחוק, פורסם צו רישוי עסקים (פטור מחובת רישוי לקייטנות), התשנ"ח – 1998 (להלן – הצו העיקרי), הקובע פטור מחובת רישוי ל"קייטנת המשך". "קייטנת המשך" מוגדרת בצו העיקרי כקייטנה שמנהל ארגון או גוף מן המפורטים בתוספת לצו העיקרי, שהפעילות בה מתקיימת לאותו קהל ילדים (אף אם הזהות בין המשתתפים בפעילויות אינה מוחלטת) המשתתף בפעילות החינוכית של הארגון או הגוף במשך השנה. בתוספת לצו העיקרי מנויים גופים רבים, דוגמת בית ספר וגן ילדים הפועלים ברשיון, רשות מקומית ותאגיד עירוני, מתנ"סים, וכן תנועות וארגוני נוער וגופים אחרים.
ביום ח' בתמוז תשפ"ב (7 ביולי 2022), פורסם צו רישוי עסקים (פטור מחובת רישוי לקייטנות) (תיקון), התשפ"ב-2022, לצורך קביעת פטור לקייטנת המשך ל"בית הגלגלים". עוד נקבע במסגרת התיקון האמור לצו העיקרי, פטור זמני – במסגרת של הוראת שעה בת שנתיים עד ליום 7.7.24 – לקייטנת המשך המופעלת על ידי "גוף המפעיל צהרון כהגדרתו בחוק לפיקוח על הפעלת צהרונים, התשע"ז-2017, בבית ספר או בגן ילדים, שהפעיל צהרון במהלך שנת הלימודים התשפ"ב או התשפ"ג במסגרת תוכנית ניצנים של משרד החינוך".
מטרת תיקון זה הייתה לפטור מחובת רישוי את הקייטנות המופעלות על ידי גופים המפעילים צהרונים המצויים תחת בקרה של משרד החינוך, זאת במסגרת תוכנית ניצנים שעניינה תקצוב רשויות מקומיות בעד הפעלת צהרונים במהלך שנת הלימודים, בכפוף לעמידה בקריטריונים שנקבעו לתוכנית. גופים אלה, הכוללים רשויות מקומיות וכן גופים אחרים המפעילים צהרונים מטעמן של רשויות מקומיות, נדרשים לעמוד בסטנדרטים ודרישות הכלולים בקריטריונים לתקצוב והם פועלים תחת בקרה של משרד החינוך בהקשר זה. לצד זאת הוחלט כי הדבר ייעשה תחילה במסגרת של הוראת שעה באופן אשר יאפשר לבחון את הפיכת הפטור לקבוע בתום התקופה.
כעת, לקראת תום הוראת השעה, ונוכח בקשה עדכנית של משרד החינוך, מוצע במסגרת צו זה לתקן את הצו העיקרי לצורך קביעת פטור קבוע לקייטנת המשך המופעלת על ידי "גוף המפעיל צהרון כהגדרתו בחוק לפיקוח על הפעלת צהרונים, התשע"ז-2017, בבית ספר או בגן ילדים, שבמהלך אותה שנת לימודים הפעיל צהרון במסגרת תוכנית ניצנים של משרד החינוך". הדברים מכוונים כאמור לקייטנות המנוהלות בידי גופים אשר מפעילים במהלך אותה שנת לימודים צהרונים במסגרת תכנית ניצנים של משרד החינוך, כאשר במהלך חופשות החנוכה והפסח וכן בחופש הגדול, עשויים אותם גופים לקיים קייטנות כהגדרתן לפי חוק הקייטנות, בשטח בית הספר או הגן, ככלל עם אותם הילדים המשתתפים בתכנית כל השנה ופעמים רבות עם אותו הצוות, בשינוי השעות (שעות הבוקר במקום שעות הצהריים) ובסוג הפעילות.
משכך, ולאור הבקרה של משרד החינוך הקיימת על גופים אלה במהלך אותה שנה, נמצא כי פוחת הצורך ברישוי הקייטנות המופעלות על ידיהם לפי חוק רישוי עסקים, ומכאן הפטור שנקבע בצו.
לצורך השלמת התמונה יצוין כי לפי תקנות הקייטנות (קייטנה פטורה מרישיון), התשע"ב – 2011, קייטנה הפטורה מרישוי לפי הצו העיקרי מחויבת ככלל באישור משרד החינוך לצורך ניהולה וכן בעמידה בתנאים נוספים הכלולים בתקנות. בתקנה 6א לאותן תקנות נקבע כי בהתקיים התנאים המנויים באותה תקנה, תהא הקייטנה פטורה מאישור משרד החינוך (בנוסף לפטור מרישוי, מכוח הצו העיקרי). תנאים אלה כוללים בין השאר ניהול הקייטנה על ידי גן ילדים, בית ספר או רשות מקומית; פעילות במסגרת תוכנית חינוכית תוספתית שמשרד החינוך מתקצב ומבקר; וכן תנאים נוספים.