תקנות המים (אמות מידה להקצאת מים לחקלאות), (תיקון), התשפ"ד-2024
סעיף 25א לחוק המים, התשי"ט-1959 קובע, כי שר החקלאות ופיתוח הכפר יקבע בתקנות אמות מידה להקצאת מים בידי מנהל הרשות הממשלתית למים ולביוב ברישיונות, לצריכה למטרת חקלאות. לפי סעיף זה, הותקנו תקנות המים (אמות מידה להקצאת מים לחקלאות), התשע"ח – 2018, הקובעות הוראות קבע בעניין הקצאת מים לחקלאות (להלן – התקנות העיקריות).
בטיוטת התקנות המוצעת, מוצע לבצע מספר תיקוני הגדרות, וזאת בעקבות הניסיון שנצבר במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בזמן שחלף מאז התקנת התקנות העיקריות.
כן מוצעים תיקונים הנדרשים לשם דיוק מודל ההקצאה והבהרת הנוסח, לרבות עדכון ההוראה הנוגעת להסדרת הקצאות המים בשנת שמיטה.
טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 25א לחוק המים, התשי"ט-1959[1] (להלן – החוק), אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות המים (אמות מידה להקצאת מים לחקלאות), התשע"ח-2018[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1 - |
||
|
|
|
(1) המילים "אגודה חקלאית" - יימחקו; |
||
|
|
|
(2) הגדרת "אגודה שיתופית חקלאית" – תימחק; |
||
|
|
|
(3) בהגדרת "התאגדות", אחרי "מעבדים במשותף במסגרתה קרקע" יבוא "המשמשת לפעילות": |
||
|
|
|
(4) בהגדרת "יישוב חקלאי מתוכנן", המילים "אגודה חקלאית" – ימחקו, אחרי "במסגרת" יבוא "הסכם" ואחרי "בתנאי נחלה" יבוא "או בהסכם לעיבוד יעיל שלא בתנאי נחלה,"; |
||
|
|
|
(5) במקום הגדרת "מיזם חקלאי" יבוא "פעילות חקלאית של יחיד או של התאגדות שלא במסגרת יישוב חקלאי מתוכנן, שהיא אחד מאלה - |
||
|
|
|
|
(1) ייצור צמחים בבית רשת או בחממה; |
|
|
|
|
|
(2) ייצור צמחים בשטח פתוח; |
|
|
|
|
|
(3) גידול בעלי חיים.". |
|
|
|
|
(6) בהגדרת "עיבוד משותף" - |
||
|
|
|
|
(1) בפסקה (1), במקום "מיזם משותף של אגודה שיתופית חקלאית עם חלק מחבריה לצורך עיבוד חקלאי של שטחי האגודה" יבוא "פעילות חקלאית משותפת של יישוב חקלאי מתוכנן עם חלק מחבריו, המתבצעת על ידם בשטחי היישוב"; |
|
|
|
|
|
(2) במקום פסקה (2) יבוא "פעילות חקלאית משותפת של שני יישובים חקלאיים מתוכננים או יותר, או של יישוב חקלאי מתוכנן ושל גוף אחר, המתבצעת על ידם בשטחי היישוב, כולם או חלקם, ובלבד שהשימוש כאמור הותר לפי סעיף 2 לחוק ההתיישבות החקלאית (סייגים לשימוש בקרקע חקלאית ובמים), התשכ"ז-1967;" |
|
|
|
|
(7) במקום הגדרת "צרכן" יבוא "מיזם חקלאי או יישוב חקלאי מתוכנן הצורך מים לפעילות חקלאית לפי רישיון הפקה או רישיון הספקה, ובלבד שהוא זכאי להשתמש בקרקע שבעדה ניתנת הקצאת המים לצריכה למטרות חקלאות לפי אותו רישיון, לפעילות חקלאית; |
||
|
|
|
(8) אחרי הגדרת "צרכן" יבוא: |
||
|
|
|
|
""רישיון הפקה" ו"רישיון הספקה" – כמשמעותם בסעיף 23 לחוק המים "; |
|
|
|
|
(9) בהגדרת "תקן המים", אחרי "במפה שבתוספת השנייה" יבוא "לפי תקן הנחלה"; |
||
|
|
|
(10) במקום הגדרת "תקרת ההקצאה", יבוא "כמות המים המרבית להקצאה, המחושבת לפי מכפלה של תקן המים בהיקף השטח בו מתבצע מיזם חקלאי, או לפי מכפלה של תקן המים בתקן הנחלה ביישוב חקלאי מתוכנן"; |
||
|
תיקון תקנה 2 |
2. |
בתקנה 2(א) לתקנות העיקריות - |
||
|
|
|
(1) במקום "רישיון ההפקה" יבוא "רישיון ההספקה"; |
||
|
|
|
(2) במקום "שהוצא לו" יבוא "שהוצא בעניינו"; |
||
|
|
|
(3) אחרי "לעניין זה, לא תובא בחשבון כמות מים" יבוא "שנוספה להקצאה בשנה החולפת בגין תוספת חד פעמית, או כמות מים"; |
||
|
תיקון תקנה 3 |
3. |
בתקנה 3(א) לתקנות העיקריות, אחרי "לעניין זה, לא תובא בחשבון כמות מים" יבוא "שנוספה להקצאה בגין תוספת חד פעמית, או כמות מים". |
||
|
תיקון תקנה 5 |
4. |
בתקנה 5 לתקנות העיקריות - |
||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א) - המילים "אדם", "התאגדות, אגודה שיתופית חקלאית" ו"חדשה" – יימחקו; |
||
|
|
|
(2) אחרי תקנת משנה (א)(1) יבוא - |
||
|
|
|
|
(1א) המבקש הוא בעל זכות לשימוש בקרקע חקלאית ועוסק בפעילות חקלאית; |
|
|
|
|
|
(1ב) היתה ההקצאה מיועדת לגידול צמחים בשטח פתוח, לא פחת היקף הגידול מ- 3 דונם; |
|
|
|
|
(3) אחרי תקנת משנה (א)(3) יבוא: |
||
|
|
|
|
"(א1) על אף האמור בתקנת משנה (א), צרכן שהזכויות בקרקע הוקנו לו על ידי רשות מקרקעי ישראל לפי תקנה 25(7) לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993, למטרת עיבוד עונתי או מרעה לתקופה שאינה עולה על שלוש שנים, לא יהיה רשאי להגיש בקשה להקצאת מים לפעילות חקלאית באותה קרקע"; |
|
|
תיקון תקנה 6 |
5. |
בתקנה 6(ג) לתקנות העיקריות, במקום "עד 5 מיליון מטרים מעוקבים" יבוא "עד 8 מיליון מטרים מעוקבים". |
||
|
תיקון תקנה 8 |
6. |
בתקנה 8 לתקנות העיקריות - |
||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), המילים "צרכן" ו"מגדל" – יימחקו, במקום "בה" יבוא "בו" ואחרי "לקיומם של" יבוא "כל"; |
||
|
|
|
(2) במקום פסקה (1) יבוא "פעילות גידול הצמחים או בעלי החיים מתבצעת במקום עיסוקו של המגדל למטרה שיקומית בלבד"; |
||
|
|
|
(3) במקום פסקה (2) יבוא "פעילות גידול הצמחים או בעלי החיים מתבצעת על ידי בעלי מקצוע שהוכשרו לנושא"; |
||
|
|
|
(4) בפסקה (3), במקום המילים "השיקומית במיזם החקלאי מתקיימת במסגרת" יבוא "כוללת"; |
||
|
|
|
(5) בתקנת משנה (ב), במקום "החקלאית" יבוא "השיקומית". |
||
|
תיקון תקנה 12 |
7. |
בתקנה 12 לתקנות העיקריות - |
||
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א) - |
|
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (1), במקום "31 באוקטובר" יבוא "14 בנובמבר"; |
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (7), במקום "אגודה שיתופית חקלאית" יבוא "יישוב חקלאי מתוכנן", אחרי "סיפק" יבוא "קודם לכן" ובמקום "לחקלאים הפעילים ולעיבוד חקלאי של שטחיו בידי האגודה" יבוא "לפעילות החקלאית"; |
|
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ג), במקום "14 בנובמבר" יבוא "30 בנובמבר". |
|
|
תיקון תקנה 16 |
8. . |
בתקנה 16 לתקנות העיקריות - |
||
|
|
|
(1) בכותרת השוליים, אחרי "הקצאת" יבוא "תוספת"; |
||
|
|
|
(2) המילים "על אף האמור בתקנות 2 ו- 3" – יימחקו ואחרי "הקצאת" יבוא "תוספת"; |
||
|
|
|
(3) בפסקה (1) - |
||
|
|
|
|
(א) המילה "לכל" – תמחק; |
|
|
|
|
|
(ב) אחרי "באזור מנותק" יבוא "למעט מיזם חקלאים שפעילותו גידול בעלי חיים"; |
|
|
|
|
|
(ג) במקום המילים "תוקצה לפעילות חקלאית כמות המים" יבוא "רשאי להגיש בקשה להקצאת תוספת מים"; |
|
|
|
|
(4) בפסקה (2) - |
||
|
|
|
|
(א) במקום המילים "ההקצאה לפי פסקה (1) תינתן לצרכן בכפוף לכך שהגיש" יבוא "הבקשה תוגש"; |
|
|
|
|
|
(ב) אחרי "פעילותו החקלאית" יבוא "של המבקש"; |
|
|
|
|
|
(ג) אחרי "שבעדה מוגשת הבקשה" יבוא "על גבי". |
|
___ ב________ התשפ"ד (___ ב________2024)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ 3-4025)
אבי דיכטר
שר החקלאות ופיתוח הכפר
דברי הסבר
כללי
סעיף 25א לחוק המים, התשי"ט-1959 קובע כי שר החקלאות ופיתוח הכפר יקבע בתקנות אמות מידה להקצאת מים בידי מנהל הרשות הממשלתית למים ולביוב (להלן – רשות המים) ברישיונות, לצריכה למטרת חקלאות. לפי סעיף זה, הותקנו תקנות המים (אמות מידה להקצאת מים לחקלאות), התשע"ח – 2018, הקובעות הוראות קבע בעניין הקצאת מים לחקלאות (להלן – התקנות העיקריות).
מוצע לבצע מספר תיקונים בתקנות העיקריות, וזאת בעקבות הניסיון שנצבר במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מאז התקנתן.
לתקנה 1
מוצע לבצע מספר תיקונים טכניים בחלק מהגדרות התקנות לצורך דיוקן.
כך, מוצע למחוק את המילים "אגודה חקלאית" ואת ההגדרה "אגודה שיתופית חקלאית", שנמצא שאין בהן צורך. בהגדרה "התאגדות" מוצע לדייק את הנוסח הנוגע לקרקע חקלאית ולהבהיר כי המדובר בקרקע המשמשת לפעילות חקלאית. בהגדרה "יישוב חקלאי מתוכנן" מוצע לדייק את אופן החזקת המקרקעין בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל.
כן מוצע לעדכן את ההגדרה "מיזם חקלאי" ולהבהיר כי המונח כולל גם גידול בעלי חיים וגידול צמחים בחממות ובשטח פתוח. . כן מוצע לעדכן את ההגדרה "עיבוד משותף" ולהפריד אותה מהמונח "מיזם משותף", לעדכן את הגדרת "צרכן" בהתאם להגדרות שעודכנו לעיל ולהוסיף את הגדרות המונחים "רישיון הפ לעדכן את הגדרת "תקרת ההקצאה" שהיא מונח היסטורי המתייחס למכסת בסיס משנת 1989 שאיננה רלוונטית כיום וכן להוסיף הגדרה של "רישיון הספקה" ו"רישיון הפקה" שכיום אינם מוגדרים בתקנות.
לתקנה 2
מוצע לתקן את תקנה 2 לתקנות העיקריות, שעניינה הקצאת מים שפירים באזור המערכת הארצית, ולהבהיר כי היא תוקצה לפי רישיון ההספקה האחרון ולא לפי רשיון ההפקה האחרון כפי שנכתב. לצד זאת מוצע להבהיר, כי במסגרת כמות המים השפירים אשר תוקצה לצרכן במערכת הארצית ברישיון על ידי רשות המים, לא יבואו בחשבון לא רק כמויות מים שהופחתו או נוספו בשנה החולפת מחמת העברה זמנית של מים בין צרכנים או מחמת מניעה הידרולוגית שבאה על פתרונה, כמופיע כיום בתקנה, אלא גם תוספות מים חד-פעמיות שניתנו במהלך השנה החולפת, או כמויות מים אחרות שהופחתו או נוספו להקצאה בשנה האמורה.
לתקנה 3
בדומה לתיקון המוצע לתקנה 2 לתקנות העיקריות, מוצע להבהיר גם בתקנה 3 לתקנות העיקריות, כי ברישיון להקצאת מים שפירים באזורים המנותקים באזור הגליל העליון, רמת הגולן וסובב כנרת, לא יבואו בחשבון גם תוספות מים חד-פעמיות שניתנו במהלך השנה החולפת, או כמויות מים אחרות שהופחתו או נוספו להקצאה בשנה זו.
תקנה 4
לאור תיקון הגדרת "תקרת ההקצאה", מוצע לתקן את נוסח תקנה 5 לתקנות העיקריות שעניינה הקצאת מים לפעילות חקלאית בקרקע חקלאית חדשה.
מוצע להבהיר בנוסח ההוראה את מדיניות הקצאת המים לצרכנים המקיימים פעילות חקלאית ומבקשים הקצאת מים לפעילות חקלאית בקרקע חקלאית חדשה שלא ניתנה בעדה הקצאת מים עד כה. כיום, בהתאם לתנאים המנויים בתוספת הרביעית לתקנות העיקריות, על המבקש להמציא מסמכים להוכחת זכות החזקה והשימוש בקרקע החקלאית וכן מסמכים בנוגע לפעילות החקלאית המבוצעת על ידו בקרקע. בהתאם, מוצע להוסיף לתקנה תנאי לפיו המבקש הוא בעל זכות לשימוש בקרקע חקלאית ועוסק בפעילות חקלאית. עוד מוצע להוסיף תנאי לפיו גידול בשטח פתוח לא יפחת מהיקף של 3 דונם על מנת להבטיח כי מדובר בגידול חקלאי בהיקפים מספקים לצורך שיווק התוצרת בהתאם לדרישת התקנות.
בנוסף, מאחר ובהתאם להוראות הסכמי החכירה עם רשות מקרקעי ישראל, קרקע שהוקצתה בפטור ממכרז, לתקופה שאינה עולה על 3 שנים, למטרת עיבוד עונתי (גידולי שדה וגידולים חד עונתיים המסתמכים על משקעים טבעיים בלבד) או מרעה, אינה זכאית להקצאת מים בתעריף חקלאי – מוצע להבהיר את הוראה ולכלול בתקנה משנה (ב1) את הסייג האמור במפורש, במקום התנאי שהשתמע בהגדרת "תקרת ההקצאה", אותה מוצע לתקן כמפורט לעיל.
תקנה 5
מוצע לתקן את תקנה 6 לתקנות העיקריות שעניינה "הקצאת מים אחרים", ולהגדיל את כמות המים השפירים שמנהל רשות המים רשאי להקצות בשנה לפי תקנת משנה (ג) למפעלי השבה ולמפעלים לאספקת מים מליחים באזור המערכת הארצית, זאת לאור עמדת רשות המים בדבר הצורך בכך נוכח איכות מים ירודה מחלק ממפעלי ההשבה.
תקנה 6
מוצע לתקן את תקנה 8 לתקנות העיקריות שעניינה הקצאת מים שפירים למטרות שיקומיות, לאור קשיים יישומיים שעלו מאז התקנתה.
מוצע להבהיר כי מי שמגדל צמחים או בעלי חיים למטרה שיקומית בלבד אינו בגדר "מיזם חקלאי" וכן לתקן אי בהירויות נוספות העולות מהנוסח הקיים של התקנה.
תקנה 7
תקנה 12 לתקנות העיקריות עוסקת בהליך העברת מים בין צרכנים. בשנת 2023, לאור מלחמת חרבות ברזל, תוקנה התקנה במסגרת הוראת שעה ונקבע כי המועד האחרון להגשת בקשות להעברת מים בין צרכנים הקבוע בתקנת משנה (א)(1), יהיה היום 14 לחודש נובמבר של השנה שבעדה מתבקשת ההעברה, ולא ה- 31 לחודש אוקטובר של אותה שנה כקבוע היום. עוד הוארך המועד האחרון להגשת בקשות להעברת מים במקרים המיוחדים המנויים בתקנת משנה (ג), מיום 14 בנובמבר עד ליום 30 בנובמבר של אותה שנה. במסגרת התיקון הנוכחי, מוצע להפוך תיקון זה לתיקון קבע לאחר שמבחן המציאות הראה כי אין מניעה מבחינת רשות המים לקבל את הבקשות במועדים הנקובים ולהספיק לבחון אותן בפרק הזמן הרלוונטי שבו הצרכן יכול ליהנות מההעברה עוד באותה שנה.
תקנה 8
תקנה 16 לתקנות העיקריות עניינה הוראות להקצאת מים שפירים בשנת שמיטה. התברר כי לפי נוסח התקנה כיום אינו מדויק, וקובע הסדרי הקצאה המתגברים על הוראות אחרות בתקנות. מוצע להבהיר את נוסח התקנה כך שכמויות המים שיוקצו מכוחה יהיו כמויות תוספתיות על כל כמות אחרת שהוקצתה לפי התקנות.