רשומות

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות פקודת המשטרה (מערכת צילום מיוחדת המזהה לוחיות רישוי של כלי רכב - מערכת LPR), התשפ"ד-2024

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

ביום 8 בינואר 2024 נכנס לתוקפו החוק לתיקון פקודת המשטרה (מס' 40), התשפ"ד-2024 (להלן – החוק). החוק הוסיף לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971 (להלן – הפקודה) את "פרק שני1: מערכות צילום מיוחדות" הקובע כללים לגבי הצבה והפעלה של מערכות צילום מיוחדות על ידי משטרת ישראל ושימוש במידע שנאגר בהן. בהתאם לסעיפים 1כג(א) ו-4 לחוק נדרש השר לביטחון לאומי, בהסכמת שר המשפטים, ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת לקבוע תקנות בעניינים אלה ולהביאן לאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת בתוך שישה חודשים מיום תחילתו של החוק:

"(1) שמירה או מחיקה של מידע הנאגר במערכת צילום מיוחדת, ובכלל זה התקופות לשמירה של מידע כאמור;

(2) תנאים לגישה למידע הנאגר במערכת צילום מיוחדת, ותיעוד הגישה למידע והמטרה שלשמה נועדה.

(3) העברת מידע ממערכת הצילום המיוחדת לגורם אחר המוסמך לקבלו על פי דין; תקנות לפי פסקה זו הנוגעות להעברת מידע כאמור לידי גורם המנוי בפסקה (3) להגדרה "גוף ציבורי", ייקבעו גם בהסכמת שר הבטחון;

(4) יידוע הציבור בדבר הצבת מצלמות מיוחדות, בהתאם להוראות סעיף 10ט(ג);

(5) אמות מידה לקביעת אמינות מערכות הצילום המיוחדות ובקרה על פעילותן."

 

מטרתן של תקנות אלה לקבוע הוראות בעניינים המפורטים לעיל.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם המשרד לביטחון לאומי:

תקנות פקודת המשטרה (מערכת צילום מיוחדת המזהה לוחיות רישוי של כלי רכב - מערכת LPR), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 10כג(א) לפקודת המשטרה [נוסח חדש], תשל"א-1971 (להלן – הפקודה), בהסכמת שר המשפטים, ולעניין תקנות 8 עד 10 בהסכמת שר הביטחון, ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

 

 

"אחראי מערכת" – קצין משטרה מאגף הטכנולוגיה והתקשוב שהסמיך ראש אגף הטכנולוגיה והתקשוב במשטרת ישראל;

 

 

"גוף ציבורי" – כהגדרתו בסעיף 10א לפקודה;

 

 

"המאגר – אוסף המידע שנאסף ממצלמה מיוחדת נייחת או ניידת, המאפשר נתוני זיהוי חד ערכי של לוחית כלי רכב, לרבות מידע מופרד המצוי במאגר; 

 

 

"המערכת" – מערכת צילום מיוחדת כהגדרתה בסעיף 10א לפקודה המזהה לוחיות רישוי של כלי רכב;

 

 

"מידע מופרד המצוי במאגר" – אוסף המידע שהופרד בהתאם לאמור בסעיף 10יג(ג) לפקודה.

 

 

"מנהל המאגר" – קצין משטרה בדרגת סגן ניצב לפחות, מאגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל שהסמיך ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל;

 

 

"קצין אחראי" – קצין משטרה כהגדרתו בסעיף 10ד לפקודה;

 

 

"קצין מוסמך" ו-"גורם מאשר" – קציני משטרה כהגדרתם בסעיף 10א לפקודה;

שמירת המידע

2.  

(א)   

מידע שמקורו במצלמה מיוחדת נייחת יישמר לתקופה של שנתיים; מידע הנאגר במאגר שמקורו במצלמה מיוחדת ניידת יישמר לתקופה של שנה.

 

 

(ב)  

בחלוף שישה חודשים מיום שנאגר מידע ממצלמה מיוחדת נייחת ובחלוף שלושה חודשים מיום שנאגר מידע ממצלמה מיוחדת ניידת יופרד המידע באופן אוטומטי ויחולו לגבי השימוש בו ההוראות לפי סעיף 10יב(ב) לפקודה.

 

 

(ג)   

הסתיימו תקופות שמירת המידע האמורות בתקנת משנה (א), בהתאם לסוג המצלמה המיוחדת, יימחק המידע מהמאגר באופן אוטומטי, למעט חומר כאמור בסעיף 10יז לפקודה.

אבטחת מידע

3.

מערכת המחשב שבה יוחזק המאגר תאובטח בהתאם להוראות שנקבעו בהנחיות המשטרה לעניין אבטחת מערכות מידע בעלות רמת סיווג גבוהה, כפי שיעודכנו מזמן לזמן ובהתאם לרמת האבטחה הגבוהה לפי תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), תשע"ז-2017.

כלי בקרה ממוכנים

4.

(א)   

מערכת המחשב שבה יוחזק המאגר תכלול כלי בקרה ממוכנים שיבטיחו שימוש בהתאם להוראות הפקודה, תיעוד כל השימושים שנעשו במאגר וכל שינוי שבוצע במידע שבמאגר.

 

 

(ב)  

נתונים שתועדו כאמור בתקנה זו יישמרו לתקופה של חמש שנים לפחות.

ביצוע פעולות פיקוח ובקרה

5.

(א)   

הקצין האחראי או מי מטעמו בדרגת סגן ניצב ומעלה יבצע פעולות פיקוח ובקרה מזמן לזמן ולפחות אחת לחצי שנה בנושאים אלה:

 

 

 

(1)  

עמידה בנהלי המשטרה הנדרשים לפי סעיפים 10ה, 10יא(א) ו-10יב(ד) לפקודה;

 

 

 

(2)  

שימוש טכנולוגי במידע שנאגר במאגר בהתאם למטרות הקבועות בסעיף 10יב לפקודה;

 

 

 

(3)  

הרשאות הגישה למאגר.

 

 

(ב)  

אחראי המערכת יהיה אחראי לנושאים אלה:

 

 

 

(1)  

ניהול טכני של המאגר;

 

 

 

(2)  

ניהול טכני של הרשאות גישה;

 

 

 

(3)  

קיום הוראות לאבטחת המאגר, לרבות תשתית התקשורת, רכיבי התוכנה וקבצי הנתונים של המאגר.

תנאים לגישה למידע שבמאגר ושימוש בו

6.

(א)   

הגישה למאגר ושימוש במידע שנאגר בו יתבצע בידי מורשי הגישה למידע בלבד, כפי שייקבעו בנהלי המשטרה בהתאם להוראות סעיף 10יב(ד) לפקודה;

 

 

(ב)  

הרשאות הגישה למידע שבמאגר יהיו על בסיס הגדרת תפקיד;

 

 

(ג)   

הרשאות הגישה לכל תפקיד תהיה בהיקף ובמידה הנדרשים לשם ביצוע התפקיד בלבד;

 

 

(ד)  

עם סיום התפקיד תבוטל הרשאת הגישה למאגר שניתנה לבעל התפקיד.

 

 

(ה)  מ

השימוש במידע שבמאגר ייעשה למטרות האמורות בסעיף 10יב(א) לפקודה, באחת או יותר מהחלופות שלהלן ובהתאם לתפקידו של מורשה הגישה:

 

 

 

(1)  

ביצוע שאילתה ישירה לנתונים שבמאגר;

 

 

 

(2)  

קבלת התראות זמן אמת כפי שהוגדרו בנוהל המשטרה שנקבע בהתאם להוראות סעיף 10ה לפקודה.

 

 

(ו)   

לא תתאפשר גישה למאגר ממערכות מחשב משטרתיות אחרות לצורך שימוש במידע אלא באישור הקצין המוסמך, לאחר שמצא כי התקיימו כל אלה:

 

 

 

(1)  

הקישור נדרש לצורך המטרות האמורות בסעיף 10יב(א) לפקודה;

 

 

 

(2)  

נתונים מהמאגר לא ייחשפו לפני מי שאינו מורשה גישה אליהם, אף אם הוא מורשה גישה למערכת המקושרת;

תיעוד הגישה למאגר

7.

(א)   

משטרת ישראל תתעד כל שאילתה שבוצעה במאגר; התיעוד יכלול את אלה:

 

 

 

(1)  

זהות עורך השאילתה ותפקידו;

 

 

 

(2)  

התאריך והשעה שבה בוצעה השאילתה;

 

 

 

(3)  

סוג השאילתה שבוצעה;

 

 

 

(4)  

מטרת השאילתה בהתאם להוראות סעיף 10יב לפקודה;

 

 

 

(5)  

מספר תיק החקירה, ככל שיש כזה.

 

 

 

(6)  

ככל שבוצע שימוש במידע שהופרד, יכלול התיעוד גם את שם הגורם המאשר, תפקידו והמועד שבו ניתן האישור.

 

 

(ב)  

משטרת ישראל תתעד כל הכללה של התראות זמן אמת; התיעוד יכלול את אלה:

 

 

 

(1)  

סוג ההכללה;

 

 

 

(2)  

פרטי הגורם המוכלל;

 

 

 

(3)  

הגורם המאשר את ההכללה;

 

 

 

(4)  

תקופת ההכללה.

בקשת מידע של גוף ציבורי

8.

(א)   

גוף ציבורי הנדרש למידע האגור במערכת יגיש בקשה בכתב לקבל מידע, שתכלול את כל אלה: 

 

 

 

(1)  

זהות הגוף המבקש;

 

 

 

(2)  

פרטי הגורם המבקש ותפקידו;

 

 

 

(3)  

תיאור המידע המבוקש;

 

 

 

(4)  

המטרה שלשמה נדרש המידע בהתאם להוראות סעיף 10טז לפקודה;

 

 

 

(5)  

תדירות העברת המידע;

 

 

 

(6)  

אופן העברת המידע;

 

 

(ב)  

בקשת מידע שתוגש לקצין המוסמך לפי תקנה 9(א) תכלול גם את אלה:

 

 

 

(7)  

מורשי הגישה בגוף הציבור;

 

 

 

(8)  

אופן שמירת המידע, אבטחתו והבקרה על הגישה אליו.

אישור מסירת מידע דרך קבע

9.

(א)   

קצין מוסמך רשאי לאשר מסירת מידע מהמאגר לגוף ציבורי דרך קבע;

 

 

(ב)  

אישור כאמור בסעיף קטן (א) יינתן בהחלטה מנומקת בכתב, בהתחשב, בין היתר, באלה:

 

 

 

(1)  

התאמת הבקשה למטרות הקבועות בסעיף 10טז(א) לפקודה;

 

 

 

(2)  

האם העברת המידע לגוף הציבורי באופן המבוקש נדרשת לשם מילוי תפקידו;

 

 

 

(3)  

האם ובאיזו מידה העברת המידע באופן המבוקש נדרשת לצורך מימוש המטרות שלשמן הוגשה הבקשה;

 

 

 

(4)  

מידת הפגיעה בפרטיות שתיגרם כתוצאה מהעברת המידע, איזונה אל מול תכלית העברת המידע והאם ניתן לצמצמה.

 

 

 

(5)  

אופן שמירת המידע, אבטחתו והבקרה על הגישה אליו אינם פחותים מהוראות המשטרה שנקבעו בעניינים אלה ביחס למערכת;

 

 

 

(6)  

מורשי הגישה בגוף הציבורי שלהם רשות לעיין במידע שנמסר.

 

 

 

(7)  

האם נקבעו נהלים כאמור בסעיף 10טז(ב) לפקודה

 

 

(ג)   

אישור למסירת מידע לפי תקנה 9(א) לא יעלה על חמש שנים.

אישור מסירת מידע מסוים

10.

מנהל המאגר או קצין בדרגת רב-פקד שהוסמך לכך על ידי מנהל המאגר רשאי לאשר, בהחלטה מנומקת בכתב, מסירת מידע מסוים מתוך המאגר לגוף ציבורי, לאחר ששקל את השיקולים הקבועים בתקנה 9 (ב) (1) עד (4) ו-(7).

תיעוד העברת המידע לגוף ציבורי

11.

משטרת ישראל תתעד כל בקשה לקבלת מידע שהתקבלה מגוף ציבורי. התיעוד יכלול את אלה:  

 

 

(א)   

מועד הגשת הבקשה ומועד אישורה;

 

 

(ב)  

זהות הגוף הציבורי;

 

 

(ג)   

אופן העברת המידע לגוף הציבורי;

 

 

(ד)  

היקף המידע שהועבר לגוף הציבורי;

 

 

(ה)   

מסמך הבקשה שהוגש ומסמך האישור.

מסירת מידע לגוף ציבורי ביוזמת המשטרה

12.

(א)   

מצא קצין משטרה כי מסירת מידע מסוים מהמאגר לגוף ציבורי דרושה למשטרה לשם השגת מטרה מהמטרות המנויות בסעיף 10יב(א) לפקודה, רשאי בהחלטה בכתב, לאחר ששקל את השיקולים הקבועים בתקנה 9(ב)(1) עד (4) ו-(7), להעביר את המידע לגוף הציבורי;

 

 

(ב)  

העברת מידע כאמור בתקנת משנה (א) תלווה באישור בכתב של הגוף הציבורי על כך ועל דבר קבלת המידע.

 

 

(ג)   

תיעוד העברת מידע לפי תקנת משנה (א) יעשה בהתאם לקבוע בתקנת משנה 11(ב) עד (ד).

יידוע הציבור בדבר הצבת מצלמה מיוחדת נייחת

13.

(א)   

בקבלת החלטה בדבר יידוע הציבור על הצבת מצלמה נייחת לפי סעיף 10ט(ג) לפקודה, ישקול הקצין המוסמך או הגורם המאשר אם יידוע הציבור עלול לפגוע במטרות המנויות בסעיף 10ז(א) לפקודה בהתחשב בין היתר בשיקולים אלה:

 

 

 

 

(1)  

פגיעה בתכלית שלשמה הוצבה המצלמה;

 

 

 

(2)  

חשיפת שיטות עבודה ואמצעים של משטרת ישראל;

 

 

(ב)  

מצא הקצין המוסמך או הגורם המאשר כי אין מניעה ליידע את הציבור בדבר הצבת מצלמה מיוחדת נייחת, יפרסם את דבר הצבתה של מצלמה כאמור באתר האינטרנט של משטרת ישראל או באמצעות שילוט המודיע כי המקום מצולם.

אמות מידה לקביעת אמינות מערכת צילום מיוחדת ובקרה על פעילותה

14.

(א)   

רמת הדיוק של זיהוי לוחית רכב שצולמה באמצעות מצלמה מיוחדת נייחת או ניידת תעמוד על 95% לפחות, ביום ובלילה ובתנאי מזג אוויר משתנים.

 

 

(ב)  

משטרת ישראל תקבע נוהל לעניין אופן ביצוע הבדיקה וקביעת רמת הדיוק.

 

 

(ג)   

אחת לחצי שנה תבוצע בדיקה לקביעת רמת הדיוק של מצלמות מיוחדת נייחות וניידות; בדיקה כאמור תתועד ותישמר במערכות המחשב של המשטרה לתקופה של חמש שנים לפחות.

 

 

(ד)  

ממצאי הבדיקה ונוהל המשטרה שנקבע בהתאם לסעיף קטן (ב) לא יפורסמו לעיון הציבור.

תחזוקה

15.

(א)   

תחזוקה, תיקונים, הוספות ועדכונים טכנולוגיים של המערכת יבוצעו בידי בעלי מקצוע, שוטרים ושאינם שוטרים, גם אם אינם אנשי אגף הטכנולוגיה והתקשוב במשטרת ישראל, ובלבד שאושרו מראש בידי ראש היחידה לביטחון מידע במשטרה ובתיאום עם אחראי המערכת.

 

 

(ב)  

אחראי המערכת והעובדים שהוא הרשה יהיו מורשים לגישה לנתוני המאגר רק ככל שהדבר נדרש לצורך תחזוקת המאגר והטיפול הטכני הקשור בה.

 

16.

אין באמור בתקנות אלה כדי לגרוע מהוראות סעיף 10יז לפקודה.

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

 

__________________[חתימה]

איתמר בן גביר

השר לביטחון לאומי

דברי הסבר

 

כללי:         ביום 8 בינואר 2024 נכנס לתוקפו החוק לתיקון פקודת המשטרה (מס' 40), התשפ"ד-2024 (להלן – החוק). החוק הוסיף לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971 (להלן – הפקודה) את "פרק שני1: מערכות צילום מיוחדות", הקובע כללים לגבי הצבה והפעלה של מערכות צילום מיוחדות על ידי משטרת ישראל ושימוש במידע שנאגר בהן. בהתאם לסעיפים 1כג(א) ו-4 לחוק נדרש השר לביטחון לאומי, בהסכמת שר המשפטים, ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת לקבוע תקנות בעניינים אלה ולהביאן לאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת בתוך שישה חודשים מיום תחילתו של החוק:

"(1) שמירה או מחיקה של מידע הנאגר במערכת צילום מיוחדת, ובכלל זה התקופות לשמירה של מידע כאמור;

(2) תנאים לגישה למידע הנאגר במערכת צילום מיוחדת, ותיעוד הגישה למידע והמטרה שלשמה נועדה.

(3) העברת מידע ממערכת הצילום המיוחדת לגורם אחר המוסמך לקבלו על פי דין; תקנות לפי פסקה זו הנוגעות להעברת מידע כאמור לידי גורם המנוי בפסקה (3) להגדרה "גוף ציבורי", ייקבעו גם בהסכמת שר הבטחון;

(4) יידוע הציבור בדבר הצבת מצלמות מיוחדות, בהתאם להוראות סעיף 10ט(ג);

(5) אמות מידה לקביעת אמינות מערכות הצילום המיוחדות ובקרה על פעילותן."

 

מטרתן של תקנות אלה לקבוע הוראות בעניינים המפורטים לעיל.

 

תקנה 1 - תקנה 1 היא תקנת הגדרות של המונחים הנזכרים בחוק.

להגדרה "אחראי מערכת" – מוצע לקבוע כי אחראי המערכת יהיה קצין מאגף הטכנולוגיה והתקשוב של משטרת ישראל שהסמיך ראש האגף.

להגדרה "המאגר" – מוצע להגדיר כי המאגר הוא אוסף המידע שנאסף ממצלמה מיוחדת נייחת או ניידת, המאפשר נתוני זיהוי חד ערכי של לוחית כלי רכב, לרבות מידע מופרד המצוי במאגר.

להגדרה "המערכת" – מוצע לקבוע כי מדובר במערכת צילום מיוחדת כהגדרתה בסעיף 10א לפקודה המזהה לוחיות רישוי של כלי רכב.

להגדרה "מידע מופרד המצוי במאגר" – מוצע לקבוע כי מדובר באוסף המידע שהופרד בהתאם לסעיף 10יג(ג) לפקודה.

להגדרה "מנהל המאגר" – מוצע לקבוע כי מנהל המאגר יהיה קצין בדרגת סנ"צ לפחות, מאגף החקירות והמודיעין של משטרת ישראל שהסמיך ראש האגף.

להגדרות "גוף ציבורי", "קצין אחראי", קצין מוסמך" ו-"גורם מאשר" – מוצע להפנות להגדרות מונחים אלה כפי שמופיעים בפקודה.

 

 

 

 

תקנה 2  - סעיף 10יג(ג) לפקודה מתייחס לפרק הזמן לשמירת מידע שנאגר במערכת צילום מיוחדת, וקובע, בין היתר, כי תקופה זו לא תעלה על שנתיים, וביחס למידע שנאגר ממצלמה מיוחדת ניידת, לא תעלה על שנה. תקופה מרבית זו נקבעה ביחס לכלל סוגי מערכות הצילום המיוחדות של משטרת ישראל. בהתחשב בסוג מערכת הצילום המדוברת בתקנות אלה, שהיא מערכת צילום מיוחדת המזהה לוחיות רישוי של כלי רכב, ובשים לב למידת רגישות המידע במערכת זו לעומת מערכות צילום מיוחדות אחרות והצרכים החקירתיים כפי שהובהרו על ידי משטרת ישראל, מוצע לקבוע בתקנה זו את התקופות המרביות לשמירת המידע, כך שמידע שמקורו ממערכת צילום מיוחדת נייחת יישמר לתקופה של שנתיים ומידע שמקורו ממערכת צילום ניידת יישמר לתקופה של שנה.

 

לצד האמור, בימים אלה מתקיימת בחינה בין כלל הגורמים הרלוונטיים לעניין אפשרות קביעת תקופות שמירת מידע שונות ביחס לחלק מהמטרות המנויות בסעיף 10ז(א) לפקודה.  

 

בנוסף, מוצע לקבוע כי הפרדת המידע ממצלמה מיוחדת נייחת בחלוף שישה חודשים וממצלמה מיוחדת ניידת בחלוף שלושה חודשים – תיעשה באופן אוטומטי ויחולו לגבי השימוש במידע זה ההוראות לפי סעיף 10יב(ב) לפקודה. בחלוף תקופות אלה, יימחק המידע מהמאגר באופן אוטומטי למעט חומר חקירה כאמור בסעיף 10יז לפקודה.

 

תקנה 3 -לעניין אבטחת מערכת המחשב שבה יוחזק המאגר, מוצע לקבוע כי מערכת זו תאובטח הן בהתאם להוראות שנקבעו בהנחיות המשטרה לעניין אבטחת מערכות מידע בעלות רמת סיווג גבוהה כפי שיעודכנו מזמן לזמן, והן בהתאם לרמת האבטחה הגבוהה לפי תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), תשע"ז-2017.

 

תקנה 4 -לצורך בקרה על מערכת המחשב שבה יוחזק המאגר, מוצע לקבוע כי המערכת תכלול כלי בקרה ממוכנים שיבטיחו שימוש בהתאם להוראות הפקודה וכן תיעוד כל השימושים שנעשו במאגר וכל שינוי שבוצע במידע שבמאגר. עוד מוצע לקבוע כי נתונים שתועדו כאמור יישמרו לתקופה של חמש שנים לפחות.

 

תקנה 5 -בתקנה זו מוצע לפרט את פעולות הפיקוח והבקרה שייעשו על ידי הקצין האחראי ועל ידי אחראי המערכת. הקצין האחראי מוגדר בסעיף 10ד לפקודה כקצין משטרה בדרגת תת ניצב ומעלה שמינה מפכ"ל המשטרה, שאחראי על יישום ההוראות הנוגעות למערכות צילום מיוחדות כפי שנקבעו בפקודה. בתקנה זו מוצע לקבוע כי הקצין האחראי או מי מטעמו בדרגת סגן ניצב ומעלה, יבצע פעולות פיקוח ובקרה מזמן לזמן ולפחות אחת לחצי שנה בנושאים אלה:

עמידה בנהלי המשטרה לפי סעיפים 10ה לפקודה (נוהל לעניין הכללה של התראת זמן אמת), 10יא(א) לפקודה (נוהל הפעלת מצלמה מיוחדת ניידת) ו- 10יב(ד) לפקודה (נוהל לשימוש טכנולוגי במידע ומורשי הגישה למאגר); שימוש טכנולוגי במידע שנאגר במאגר בהתאם למטרות הקבועות בסעיף 10יב לפקודה; וכן הרשאות הגישה למאגר.

אחראי המערכת הוגדר בתקנה 1 לעיל כקצין משטרה מאגף הטכנולוגיה והתקשוב של משטרת ישראל שהסמיך ראש האגף. בתקנה זו מוצע לקבוע כי אחראי המערכת יהיה אחראי לנושאים אלה: ניהול טכני של המאגר; ניהול טכני של הרשאות הגישה; וכן קיום הוראות לאבטחת המאגר, לרבות תשתית התקשורת, רכיבי התוכנה וקבצי הנתונים של המאגר.

 

תקנה 6 - בתקנה זו מוצע לקבוע את התנאים לגישה למאגר ואת השימוש במידע שנאגר בו. מוצע לקבוע כי גישה ושימוש כאמור ייעשו על ידי מורשי הגישה בלבד כפי שייקבעו בנהלי המשטרה, כי הרשאות הגישה למידע יהיו על בסיס הגדרת תפקיד ויינתנו לכל תפקיד בהיקף ובמידה הנדרשים לשם ביצוע התפקיד בלבד. עם סיום התפקיד תבוטל הרשאת הגישה למאגר שניתנה לבעל התפקיד.

הוראות אלה נועדו להבטיח כי גישה למאגר תתאפשר רק למי שקיבל הרשאה גישה בהתאם לנוהל המשטרה, על בסיס הגדרת תפקיד ובמידה הנדרשת לשם ביצוע התפקיד בלבד.

בנוסף מוצע לקבוע את הדרכים לשימוש במידע שבמאגר. מוצע לקבוע כי שימוש במידע ייעשה למטרות הקבועות בסעיף 10יב(א) לפקודה בהתאם לתפקידו של מורשה הגישה, באחת או יותר מן החלופות הבאות: ביצוע שאילתה ישירה לנתונים שבמאגר או קבלת התראות זמן אמת.

לעניין גישה למאגר ממערכות מחשב משטרתיות אחרות, מוצע לקבוע כי גישה זו תתאפשר רק באישור הקצין המוסמך לאחר שמצא כי הקישור נדרש לצורך המטרות המפורטות בסעיף 10יב(א) לפקודה וכי הנתונים מהמאגר לא ייחשפו לפני מי שאינו מורשה גישה אליהם, אף אם הוא מורשה גישה למערכת המקושרת.

 

תקנה 7 - מוצע לקבוע כי משטרת ישראל תתעד כל שאילתה שבוצעה במאגר ואת פירוט המידע שתיעוד זה יכלול. כמו-כן, מוצע לקבוע כי משטרת ישראל תתעד כל הכללה של התראות זמן אמת ואת פירוט המידע שתיעוד זה יכלול.

 

תקנות 8 עד10 – סעיף 10טז(א) לפקודה קובע כי משטרת ישראל רשאית למסור לגוף ציבורי (כהגדרתו בסעיף 10א לפקודה) מידע שנאגר במערכת. בתקנות אלה מוצע לקבוע את הדרכים למסירת המידע מהמאגר על ידי משטרת ישראל – מסירת מידע מסוים או מסירת מידע דרך קבע.

תקנה 8 מפרטת את אופן הגשת הבקשה של הגוף הציבורי למשטרת ישראל ואת פירוט המידע שיש לכלול בבקשה, הן בבקשה למסירת מידע מסוים והן בבקשה למסירת מידע דרך קבע.

תקנה 9 מתמקדת במסירת מידע דרך קבע. בתקנה זו מוצע לקבוע כי הקצין המוסמך רשאי לאשר מסירה דרך קבע לגוף ציבורי, בהחלטה מנומקת בכתב, ואת השיקולים שעל הקצין המוסמך לשקול במסגרת קבלת ההחלטה.  

תקנה 10 מתמקדת במסירת מידע מסוים. בתקנה זו מוצע לקבוע כי מנהל המאגר או קצין בדרגת רב-פקד שהוסמך לכך על ידי מנהל המאגר, רשאי למסור מידע מסוים מתוך המאגר לגוף ציבורי ואת השיקולים שעליו לשקול במסגרת קבלת ההחלטה.

 

 

תקנה 11 -מוצע לקבוע בתקנה זו כי משטרת ישראל תתעד כל בקשה לקבלת מידע שהתקבלה מגוף ציבורי ואת פירוט המידע שתיעוד זה יכלול.

 

תקנה 12 – סעיף 10טז(א)(3) לפקודה מאפשר למשטרת ישראל למסור מידע לגוף ציבור כאשר מסירת המידע דרושה למשטרה לשם השגת מטרה מהמטרות המנויות בסעיף 10יב(א) לפקודה. בתקנה זו מוצע לפרט את אופן מסירת המידע לגוף הציבורי ביוזמת המשטרה, את השיקולים שעל קצין המשטרה לשקול במסגרת קבלת ההחלטה ואת פירוט התיעוד של העברת המידע בדרך זו.

 

תקנה 13 – בהתאם לסעיף 10ט(ג) לפקודה על הקצין המוסמך או הגורם המאשר לשקול את האפשרות ליידע את הציבור באמצעות שילוט מתאים או באופן מקוון, בדבר הצבת מצלמה מיוחדת נייחת אם אין בכך כדי לפגוע במטרות המנויות בסעיף 10ז(א) לפקודה. בתקנה זו מוצע לפרט את השיקולים שעל גורמים אלה לשקול במסגרת קבלת החלטה על יידוע הציבור כאמור, ואת האופן שבו תפורסם לציבור דבר הצבתה של מצלמה נייחת ככל שהוחלט כי אין מניעה לעשות כן.

 

תקנה 14 – בתקנה זו מוצע לקבוע את אמות המידה לקביעת אמינות מערכת צילום מיוחדת ואת הבקרה על פעילותה. מוצע לקבוע כי רמת הדיוק של זיהוי לוחית רכב שצולמה במצלמה מיוחדת נייחת או ניידת תעמוד על 95% לפחות, ביום ובלילה ובתנאי מזג אוויר משתנים. לעניין אופן ביצוע הבדיקה וקביעת רמת הדיוק, מוצע לקבוע כי אלו ייקבעו בנוהל של משטרת ישראל שיהיה חסוי ולא יפורסם לציבור. כמו-כן מוצע לקבוע כי משטרת ישראל תבצע בדיקה אחת לחצי שנה לקביעת רמת הדיוק של מצלמות מיוחדות נייחות וניידות וכי הבדיקה תתועד ותישמר במערכות המחשב לתקופה של חמש שנים לפחות. ממצאי הבדיקה יהיו חסויים ולא יפורסמו לעיון הציבור.

 

תקנה 15 –בתקנה זו מוצע להתייחס לביצוע תחזוקה, תיקונים, הוספות ועדכונים טכנולוגיים במערכת בידי בעלי מקצוע. מוצע לקבוע כי גורמים אלה יידרשו באישור מראש בידי ראש היחידה לביטחון מידע במשטרה בתיאום עם אחראי המערכת. כמו-כן, מוצע לקבוע כי גורמים אלה יהיו מורשים לנתוני המאגר רק ככל שהדבר נדרש לצורך תחזוקת המאגר והטיפול הטכני הקשור בה.

 

תקנה 16 – למען הסר ספק מוצע בתקנה זו לקבוע כי אין בתקנות אלה כדי לגרוע מהוראות סעיף 10יז לפקודה, הקובע שמירת דינים לעניין חומר חקירה וראיות בהליך פלילי.