תקנות פקודת המשטרה (מערכת צילום מיוחדת המזהה לוחיות רישוי של כלי רכב - מערכת LPR), התשפ"ד-2024
ביום 8 בינואר 2024 נכנס לתוקפו החוק לתיקון פקודת המשטרה (מס' 40), התשפ"ד-2024 (להלן – החוק). החוק הוסיף לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971 (להלן – הפקודה) את "פרק שני1: מערכות צילום מיוחדות" הקובע כללים לגבי הצבה והפעלה של מערכות צילום מיוחדות על ידי משטרת ישראל ושימוש במידע שנאגר בהן. בהתאם לסעיפים 1כג(א) ו-4 לחוק נדרש השר לביטחון לאומי, בהסכמת שר המשפטים, ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת לקבוע תקנות בעניינים אלה ולהביאן לאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת בתוך שישה חודשים מיום תחילתו של החוק:
"(1) שמירה או מחיקה של מידע הנאגר במערכת צילום מיוחדת, ובכלל זה התקופות לשמירה של מידע כאמור;
(2) תנאים לגישה למידע הנאגר במערכת צילום מיוחדת, ותיעוד הגישה למידע והמטרה שלשמה נועדה.
(3) העברת מידע ממערכת הצילום המיוחדת לגורם אחר המוסמך לקבלו על פי דין; תקנות לפי פסקה זו הנוגעות להעברת מידע כאמור לידי גורם המנוי בפסקה (3) להגדרה "גוף ציבורי", ייקבעו גם בהסכמת שר הבטחון;
(4) יידוע הציבור בדבר הצבת מצלמות מיוחדות, בהתאם להוראות סעיף 10ט(ג);
(5) אמות מידה לקביעת אמינות מערכות הצילום המיוחדות ובקרה על פעילותן."
מטרתן של תקנות אלה לקבוע הוראות בעניינים המפורטים לעיל.
טיוטת תקנות מטעם המשרד לביטחון לאומי:
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי
דברי הסבר
כללי: ביום 8 בינואר 2024 נכנס לתוקפו החוק לתיקון פקודת המשטרה (מס' 40), התשפ"ד-2024 (להלן – החוק). החוק הוסיף לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971 (להלן – הפקודה) את "פרק שני1: מערכות צילום מיוחדות", הקובע כללים לגבי הצבה והפעלה של מערכות צילום מיוחדות על ידי משטרת ישראל ושימוש במידע שנאגר בהן. בהתאם לסעיפים 1כג(א) ו-4 לחוק נדרש השר לביטחון לאומי, בהסכמת שר המשפטים, ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת לקבוע תקנות בעניינים אלה ולהביאן לאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת בתוך שישה חודשים מיום תחילתו של החוק:
"(1) שמירה או מחיקה של מידע הנאגר במערכת צילום מיוחדת, ובכלל זה התקופות לשמירה של מידע כאמור;
(2) תנאים לגישה למידע הנאגר במערכת צילום מיוחדת, ותיעוד הגישה למידע והמטרה שלשמה נועדה.
(3) העברת מידע ממערכת הצילום המיוחדת לגורם אחר המוסמך לקבלו על פי דין; תקנות לפי פסקה זו הנוגעות להעברת מידע כאמור לידי גורם המנוי בפסקה (3) להגדרה "גוף ציבורי", ייקבעו גם בהסכמת שר הבטחון;
(4) יידוע הציבור בדבר הצבת מצלמות מיוחדות, בהתאם להוראות סעיף 10ט(ג);
(5) אמות מידה לקביעת אמינות מערכות הצילום המיוחדות ובקרה על פעילותן."
מטרתן של תקנות אלה לקבוע הוראות בעניינים המפורטים לעיל.
תקנה 1 - תקנה 1 היא תקנת הגדרות של המונחים הנזכרים בחוק.
להגדרה "אחראי מערכת" – מוצע לקבוע כי אחראי המערכת יהיה קצין מאגף הטכנולוגיה והתקשוב של משטרת ישראל שהסמיך ראש האגף.
להגדרה "המאגר" – מוצע להגדיר כי המאגר הוא אוסף המידע שנאסף ממצלמה מיוחדת נייחת או ניידת, המאפשר נתוני זיהוי חד ערכי של לוחית כלי רכב, לרבות מידע מופרד המצוי במאגר.
להגדרה "המערכת" – מוצע לקבוע כי מדובר במערכת צילום מיוחדת כהגדרתה בסעיף 10א לפקודה המזהה לוחיות רישוי של כלי רכב.
להגדרה "מידע מופרד המצוי במאגר" – מוצע לקבוע כי מדובר באוסף המידע שהופרד בהתאם לסעיף 10יג(ג) לפקודה.
להגדרה "מנהל המאגר" – מוצע לקבוע כי מנהל המאגר יהיה קצין בדרגת סנ"צ לפחות, מאגף החקירות והמודיעין של משטרת ישראל שהסמיך ראש האגף.
להגדרות "גוף ציבורי", "קצין אחראי", קצין מוסמך" ו-"גורם מאשר" – מוצע להפנות להגדרות מונחים אלה כפי שמופיעים בפקודה.
תקנה 2 - סעיף 10יג(ג) לפקודה מתייחס לפרק הזמן לשמירת מידע שנאגר במערכת צילום מיוחדת, וקובע, בין היתר, כי תקופה זו לא תעלה על שנתיים, וביחס למידע שנאגר ממצלמה מיוחדת ניידת, לא תעלה על שנה. תקופה מרבית זו נקבעה ביחס לכלל סוגי מערכות הצילום המיוחדות של משטרת ישראל. בהתחשב בסוג מערכת הצילום המדוברת בתקנות אלה, שהיא מערכת צילום מיוחדת המזהה לוחיות רישוי של כלי רכב, ובשים לב למידת רגישות המידע במערכת זו לעומת מערכות צילום מיוחדות אחרות והצרכים החקירתיים כפי שהובהרו על ידי משטרת ישראל, מוצע לקבוע בתקנה זו את התקופות המרביות לשמירת המידע, כך שמידע שמקורו ממערכת צילום מיוחדת נייחת יישמר לתקופה של שנתיים ומידע שמקורו ממערכת צילום ניידת יישמר לתקופה של שנה.
לצד האמור, בימים אלה מתקיימת בחינה בין כלל הגורמים הרלוונטיים לעניין אפשרות קביעת תקופות שמירת מידע שונות ביחס לחלק מהמטרות המנויות בסעיף 10ז(א) לפקודה.
בנוסף, מוצע לקבוע כי הפרדת המידע ממצלמה מיוחדת נייחת בחלוף שישה חודשים וממצלמה מיוחדת ניידת בחלוף שלושה חודשים – תיעשה באופן אוטומטי ויחולו לגבי השימוש במידע זה ההוראות לפי סעיף 10יב(ב) לפקודה. בחלוף תקופות אלה, יימחק המידע מהמאגר באופן אוטומטי למעט חומר חקירה כאמור בסעיף 10יז לפקודה.
תקנה 3 -לעניין אבטחת מערכת המחשב שבה יוחזק המאגר, מוצע לקבוע כי מערכת זו תאובטח הן בהתאם להוראות שנקבעו בהנחיות המשטרה לעניין אבטחת מערכות מידע בעלות רמת סיווג גבוהה כפי שיעודכנו מזמן לזמן, והן בהתאם לרמת האבטחה הגבוהה לפי תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), תשע"ז-2017.
תקנה 4 -לצורך בקרה על מערכת המחשב שבה יוחזק המאגר, מוצע לקבוע כי המערכת תכלול כלי בקרה ממוכנים שיבטיחו שימוש בהתאם להוראות הפקודה וכן תיעוד כל השימושים שנעשו במאגר וכל שינוי שבוצע במידע שבמאגר. עוד מוצע לקבוע כי נתונים שתועדו כאמור יישמרו לתקופה של חמש שנים לפחות.
תקנה 5 -בתקנה זו מוצע לפרט את פעולות הפיקוח והבקרה שייעשו על ידי הקצין האחראי ועל ידי אחראי המערכת. הקצין האחראי מוגדר בסעיף 10ד לפקודה כקצין משטרה בדרגת תת ניצב ומעלה שמינה מפכ"ל המשטרה, שאחראי על יישום ההוראות הנוגעות למערכות צילום מיוחדות כפי שנקבעו בפקודה. בתקנה זו מוצע לקבוע כי הקצין האחראי או מי מטעמו בדרגת סגן ניצב ומעלה, יבצע פעולות פיקוח ובקרה מזמן לזמן ולפחות אחת לחצי שנה בנושאים אלה:
עמידה בנהלי המשטרה לפי סעיפים 10ה לפקודה (נוהל לעניין הכללה של התראת זמן אמת), 10יא(א) לפקודה (נוהל הפעלת מצלמה מיוחדת ניידת) ו- 10יב(ד) לפקודה (נוהל לשימוש טכנולוגי במידע ומורשי הגישה למאגר); שימוש טכנולוגי במידע שנאגר במאגר בהתאם למטרות הקבועות בסעיף 10יב לפקודה; וכן הרשאות הגישה למאגר.
אחראי המערכת הוגדר בתקנה 1 לעיל כקצין משטרה מאגף הטכנולוגיה והתקשוב של משטרת ישראל שהסמיך ראש האגף. בתקנה זו מוצע לקבוע כי אחראי המערכת יהיה אחראי לנושאים אלה: ניהול טכני של המאגר; ניהול טכני של הרשאות הגישה; וכן קיום הוראות לאבטחת המאגר, לרבות תשתית התקשורת, רכיבי התוכנה וקבצי הנתונים של המאגר.
תקנה 6 - בתקנה זו מוצע לקבוע את התנאים לגישה למאגר ואת השימוש במידע שנאגר בו. מוצע לקבוע כי גישה ושימוש כאמור ייעשו על ידי מורשי הגישה בלבד כפי שייקבעו בנהלי המשטרה, כי הרשאות הגישה למידע יהיו על בסיס הגדרת תפקיד ויינתנו לכל תפקיד בהיקף ובמידה הנדרשים לשם ביצוע התפקיד בלבד. עם סיום התפקיד תבוטל הרשאת הגישה למאגר שניתנה לבעל התפקיד.
הוראות אלה נועדו להבטיח כי גישה למאגר תתאפשר רק למי שקיבל הרשאה גישה בהתאם לנוהל המשטרה, על בסיס הגדרת תפקיד ובמידה הנדרשת לשם ביצוע התפקיד בלבד.
בנוסף מוצע לקבוע את הדרכים לשימוש במידע שבמאגר. מוצע לקבוע כי שימוש במידע ייעשה למטרות הקבועות בסעיף 10יב(א) לפקודה בהתאם לתפקידו של מורשה הגישה, באחת או יותר מן החלופות הבאות: ביצוע שאילתה ישירה לנתונים שבמאגר או קבלת התראות זמן אמת.
לעניין גישה למאגר ממערכות מחשב משטרתיות אחרות, מוצע לקבוע כי גישה זו תתאפשר רק באישור הקצין המוסמך לאחר שמצא כי הקישור נדרש לצורך המטרות המפורטות בסעיף 10יב(א) לפקודה וכי הנתונים מהמאגר לא ייחשפו לפני מי שאינו מורשה גישה אליהם, אף אם הוא מורשה גישה למערכת המקושרת.
תקנה 7 - מוצע לקבוע כי משטרת ישראל תתעד כל שאילתה שבוצעה במאגר ואת פירוט המידע שתיעוד זה יכלול. כמו-כן, מוצע לקבוע כי משטרת ישראל תתעד כל הכללה של התראות זמן אמת ואת פירוט המידע שתיעוד זה יכלול.
תקנות 8 עד10 – סעיף 10טז(א) לפקודה קובע כי משטרת ישראל רשאית למסור לגוף ציבורי (כהגדרתו בסעיף 10א לפקודה) מידע שנאגר במערכת. בתקנות אלה מוצע לקבוע את הדרכים למסירת המידע מהמאגר על ידי משטרת ישראל – מסירת מידע מסוים או מסירת מידע דרך קבע.
תקנה 8 מפרטת את אופן הגשת הבקשה של הגוף הציבורי למשטרת ישראל ואת פירוט המידע שיש לכלול בבקשה, הן בבקשה למסירת מידע מסוים והן בבקשה למסירת מידע דרך קבע.
תקנה 9 מתמקדת במסירת מידע דרך קבע. בתקנה זו מוצע לקבוע כי הקצין המוסמך רשאי לאשר מסירה דרך קבע לגוף ציבורי, בהחלטה מנומקת בכתב, ואת השיקולים שעל הקצין המוסמך לשקול במסגרת קבלת ההחלטה.
תקנה 10 מתמקדת במסירת מידע מסוים. בתקנה זו מוצע לקבוע כי מנהל המאגר או קצין בדרגת רב-פקד שהוסמך לכך על ידי מנהל המאגר, רשאי למסור מידע מסוים מתוך המאגר לגוף ציבורי ואת השיקולים שעליו לשקול במסגרת קבלת ההחלטה.
תקנה 11 -מוצע לקבוע בתקנה זו כי משטרת ישראל תתעד כל בקשה לקבלת מידע שהתקבלה מגוף ציבורי ואת פירוט המידע שתיעוד זה יכלול.
תקנה 12 – סעיף 10טז(א)(3) לפקודה מאפשר למשטרת ישראל למסור מידע לגוף ציבור כאשר מסירת המידע דרושה למשטרה לשם השגת מטרה מהמטרות המנויות בסעיף 10יב(א) לפקודה. בתקנה זו מוצע לפרט את אופן מסירת המידע לגוף הציבורי ביוזמת המשטרה, את השיקולים שעל קצין המשטרה לשקול במסגרת קבלת ההחלטה ואת פירוט התיעוד של העברת המידע בדרך זו.
תקנה 13 – בהתאם לסעיף 10ט(ג) לפקודה על הקצין המוסמך או הגורם המאשר לשקול את האפשרות ליידע את הציבור באמצעות שילוט מתאים או באופן מקוון, בדבר הצבת מצלמה מיוחדת נייחת אם אין בכך כדי לפגוע במטרות המנויות בסעיף 10ז(א) לפקודה. בתקנה זו מוצע לפרט את השיקולים שעל גורמים אלה לשקול במסגרת קבלת החלטה על יידוע הציבור כאמור, ואת האופן שבו תפורסם לציבור דבר הצבתה של מצלמה נייחת ככל שהוחלט כי אין מניעה לעשות כן.
תקנה 14 – בתקנה זו מוצע לקבוע את אמות המידה לקביעת אמינות מערכת צילום מיוחדת ואת הבקרה על פעילותה. מוצע לקבוע כי רמת הדיוק של זיהוי לוחית רכב שצולמה במצלמה מיוחדת נייחת או ניידת תעמוד על 95% לפחות, ביום ובלילה ובתנאי מזג אוויר משתנים. לעניין אופן ביצוע הבדיקה וקביעת רמת הדיוק, מוצע לקבוע כי אלו ייקבעו בנוהל של משטרת ישראל שיהיה חסוי ולא יפורסם לציבור. כמו-כן מוצע לקבוע כי משטרת ישראל תבצע בדיקה אחת לחצי שנה לקביעת רמת הדיוק של מצלמות מיוחדות נייחות וניידות וכי הבדיקה תתועד ותישמר במערכות המחשב לתקופה של חמש שנים לפחות. ממצאי הבדיקה יהיו חסויים ולא יפורסמו לעיון הציבור.
תקנה 15 –בתקנה זו מוצע להתייחס לביצוע תחזוקה, תיקונים, הוספות ועדכונים טכנולוגיים במערכת בידי בעלי מקצוע. מוצע לקבוע כי גורמים אלה יידרשו באישור מראש בידי ראש היחידה לביטחון מידע במשטרה בתיאום עם אחראי המערכת. כמו-כן, מוצע לקבוע כי גורמים אלה יהיו מורשים לנתוני המאגר רק ככל שהדבר נדרש לצורך תחזוקת המאגר והטיפול הטכני הקשור בה.
תקנה 16 – למען הסר ספק מוצע בתקנה זו לקבוע כי אין בתקנות אלה כדי לגרוע מהוראות סעיף 10יז לפקודה, הקובע שמירת דינים לעניין חומר חקירה וראיות בהליך פלילי.