מבחנים לתמיכה של משרד הבריאות בקופות חולים בעבור מתן טיפול ומעקב למבוטחים עם עודף משקל והשמנה
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1], ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לתמיכה של משרד הבריאות בקופות חולים בעבור מתן טיפול ומעקב למבוטחים עם עודף משקל והשמנה, כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: 24200320
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון בעניין תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[2] (להלן – הנוהל).
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
"אוכלוסיית היעד" – אוכלוסיות מבוטחי קופות החולים הבאות:
(1) מבוגרים מגיל 18 שנה ומעלה, הסובלים ממחלת ההשמנה; השמנה בקרב מבוגרים מוגדרים כחריגה מיעד מדד מסת הגוף (BMI) של 30-18.5 ק"ג/מ2, ומפולחים בהתאם להגדרות הבאות:
(א) BMI מעל 30 ק"ג/מ2 – השמנה;
(ב) BMI 34.9-30 ק"ג/מ2 – השמנה דרגה 1;
(ג) BMI 35-9 –39.9ק"ג/מ2 – השמנה דרגה 2;
(ד) BMI מעל 40 ק"ג/מ2 – השמנה דרגה 3;
(2) ילדים ובני נוער (להלן בסעיף זה – ילדים) עם עודף משקל והשמנה בטווח הגילאים 18-2 שנים, בהתאם להגדרות הבאות:
(א) השמנה בילדים תוגדר כערך BMI באחוזון 97 ומעלה לגיל ולמין, לפי עקומות ארגון הבריאות העולמי;
(ב) עודף משקל בילדים יוגדר כערך BMI באחוזון 85 עד 97 לגיל ולמין, לפי עקומות ארגון הבריאות העולמי;
"טיפול שלישוני בהשמנה" – טיפול באמצעות צוות רב מקצועי, לאחר כישלון בטיפול ראשוני של רופא ודיאטנית ובטיפול שניוני של רופא ודיאטנית;
''טיפול תזונתי מרחוק'' – טיפול תזונתי הניתן באמצעים טכנולוגיים באמצעות הטלפון או תוכנה לשיחה מרחוק; טיפול מרחוק יכול להינתן החל מהמפגש השני ולמספר מפגשים טיפוליים;
"טיפול קבוצתי בהשמנה" – מפגשים מונחים על ידי תזונאית, ומנחה נוסף במידת הצורך, שאינם ייעודיים לקבוצת הגיל השלישי; לעניין מבחן תמיכה זה יוכרו קבוצות טיפול של לפחות 8 מפגשים, בהן רשומים לפחות 8 משתתפים;
''הכשרת צוותים ייעודיים לטיפול בהשמנה'' – קורס ייעודי שאושר על ידי אגף התזונה במשרד הבריאות (להלן – אגף התזונה), לרבות הכשרות-פנים של הקופות, להכשרה להגברת ההיענות הטיפולית ורתימה לשינוי התנהגות בהקשר של מחלת ההשמנה;
"מנהל מקרה" – תזונאי-דיאטן בעל רישיון ממשרד הבריאות בישראל, הממונה על ביצוע אומדן, תכנון, יישום, תיאום, ניטור והערכה של הטיפול והמעקב התזונתי, באמצעות שילוב של כלים ניהוליים, במטרה שיובילו לתוצאות איכותיות ויעילות בטיפול בהשמנה;
"מספר המבוטחים המשוקלל" – כמשמעותו בסעיף 17(א) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי התשנ"ד-1994[3] (להלן – החוק), ובהתאם לדרך החישוב הקבועה בתקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הקצאה לקופות החולים), התשנ"ה-1995[4];
"עיבוי כוח אדם למניעה ולטיפול בהשמנה" – מינוי של מנהלי מקרה המעניקים טיפולים תזונתיים אישיים או קבוצתיים פרונטאליים או מרחוק, למטופלים חדשים או חוזרים הנמנים על אוכלוסיית היעד, המגדיל את מספרם של מנהלי המקרה בהשוואה לשנת 2022;
''צוות טיפול רב מקצועי'' – צוות המורכב ממספר בעלי מקצוע טיפולי מתחומים שונים, לרבות רופא מטפל, תזונאית, מטפל רגשי ופיזיותרפיסט ;
"קופת חולים" – כהגדרתה בחוק;
"שיעור הגידול במספר המטופלים" – היחס בין מספר המטופלים בקרב אוכלוסיית היעד, שניתנו להם טיפולים תזונתיים של תזונאים בשנת התמיכה, לבין מספר זה בשנת 2022;
"שנת התמיכה" – השנה שבעדה ניתנת התמיכה לקופות החולים.
3. הגופים הנתמכים
הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הם קופות החולים.
4. מטרות התמיכה
(1) איתור וניהול מחלת ההשמנה בקרב מבוטחי קופות החולים.
(2) טיפול ומעקב על ידי מנהלי מקרה בקופות החולים במבוטחים הנמנים עם אוכלוסיית היעד, והגדלת מספר המטופלים.
(3) הכשרת צוותים ייעודיים לטיפול בהשמנה.
(4) הקמת צוותי טיפול רב מקצועי לטיפול בהשמנה.
5. תנאי סף לפעילות הנתמכת
קופת חולים תיתמך לפי מבחנים אלה אם מתקיימים בה כל התנאים הבאים (הדרישות המפורטות הנוגעות לפעולות מול הרשם הלאומי – יידרשו כתנאי סף רק משעה שהוקם רשם לאומי כאמור, והתקבלה ממנו דרישה לביצוע פעולות אלו) –
(1) הקופה הקימה רשם השמנה קופתי ופעלה להטמעתו ולחיבורו לרשם הלאומי להשמנה, וכן פעלה להעברת המידע הנדרש על ידו;
(2) מספר המבוטחים המוגדרים עם השמנה לפי רישומי הקופה תואם את מספר המבוטחים שדווחו בפועל לרישום הלאומי להשמנה ע"י אותה קופה;
(3) הקופה כתבה תכנית עבודה לניהול וטיפול בהשמנה בפורמט המפורט בנספח 1 לאותה שנת תמיכה שהוגשה לאגף התזונה במשרד ושאושרה על ידו, והתחייבה להפעלתה (להלן – התכנית).
6. פירוט תחומי התמיכה
(א) טיפול בהשמנה ושיפור מדדי בריאות על ידי הגדלת מספר המטופלים שטופלו על ידי מנהל המקרה;
(ב) קיום הכשרות ייעודיות לטיפול בהשמנה לרופאים ולתזונאיות.
(ג) הקמת וביסוס צוותי טיפול רב מקצועי לטיפול שלישוני בהשמנה בפריסה ארצית, המעניקים טיפולים אישיים או קבוצתיים למבוגרים ולילדים.
7. תחומי התמיכה
(א) טיפול בהשמנה ושיפור מדדי בריאות:
(1) לשם קבלת תמיכה במסגרת תחום פעילות זה, על הקופה להראות גידול במספר המטופלים המשתתפים במפגשים טיפוליים אישיים או קבוצתיים, פרונטליים או מקוונים, עם מנהלי מקרה, למניעה וטיפול בהשמנה (להלן – המטופלים), בהשוואה לשנת 2022; קופת החולים תגיש למשרד דיווח הכולל תיעוד של הגידול במספר המטופלים, אשר יכלול גם הסבר לעניין שיעור הגידול;
(2) בעבור תחום זה יוקצו 4.8 מיליון ש"ח לכל שנת תמיכה, אשר יחולקו בין הקופות העומדות בתנאי הסף, וזאת בהתאם לחלקן היחסי בכלל המטופלים שנוספו בשנת תמיכה בהשוואה לשנת 2022.
(3) מספר המטופלים, לעניין תחום תמיכה זה, לא יכלול את המטופלים שטופלו על ידי צוות רב-מקצועי במרפאות.
(ב) הכשרת צוותים ייעודיים לטיפול בהשמנה:
(1) בעבור השתתפות של רופאים ותזונאים ואנשי צוות רב מקצועי נוספים בהכשרת צוותים ייעודיים לטיפול בהשמנה, יוקצה סך של מיליון שקלים חדשים לכל שנת תמיכה;
(2) הסכום המוקצה לתמיכה יחולק בין הקופות, בהתאם ליחס שבין שעות ההכשרה המצטברות של כל קופה ובין כלל שעות ההכשרה המצטברות של כלל הקופות באותה שנה;
(3) התמיכה עבור תחום פעילות זה תותנה בהשתתפות של לפחות רופא אחד ותזונאי אחד מכל מחוז של הקופה בהכשרה ייעודית לטיפול בהשמנה באותה שנה;
(4) אם אחת הקופות לא תהא זכאית לקבלת תמיכה בתחום פעילות זה, יתרת המימון תחולק בין שאר הקופות בהתאם ליחס המתואר בסעיף (2);
(5) שעות הכשרה ייחשבו לעניין תחום תמיכה זה רק אם בוצעו במסגרת ימי הכשרה של 8 שעות אקדמיות לפחות;
(ג) ביסוס הפעילות של צוותי הטיפול הרב מקצועי לטיפול שלישוני בהשמנה:
(1) 6.2 מיליון שקלים חדשים יוקצו למתן שירותים באמצעות ממשקים פיזיים ומקוונים (מרחוק) על ידי צוותים מטפלים רב מקצועיים לטיפול שלישוני בהשמנת ילדים, בני נוער ומבוגרים בהתאם לחוזרי המנכ"ל שיפורסמו בנושא;
(2) התמיכה עבור תחום פעילות זה תחולק בין קופות החולים בהתאם ליחס שבין מספר הטיפולים השלישוניים שניתנו על ידי כל קופה בשנת התמיכה מעבר למספר זה בשנת 2022, ובין סך הטיפולים השלישוניים כאמור שניתנו על ידי כלל הקופות;
(3) קופת החולים תציג למשרד את מיפוי המרפאות, בחלוקה לפי מבוגרים וילדים, ותדווח למשרד את היקפי הפעילות, לפי מספר המטופלים שקיבלו טיפול בכל מרפאה;
(4) על קופת החולים להקים צוותי טיפול רב מקצועי בכל מחוז; אי עמידה בתנאי זה תביא להפחתה בשיעור התמיכה בהתאם ליחס בין מספר המחוזות בהם לא הוקם צוות רב מקצועי ובין מספר מחוזות הקופה;
8. חלוקת התמיכה
(א) כל קופה תיתמך בהתאם לזכאותה הכוללת, המורכבת מזכאויותיה בכל אחד מתחומי התמיכה;
(ב) ככל שיוותרו כספים לחלוקה, יחולקו הכספים בין קופות החולים עבור פעילויות שבוצעו בתחומי התמיכה ואשר לא נתמכו בשלב החלוקה הקודם במלוא סכום זכאותן הכוללת לפי פסקת משנה (א), בהתאם לחלקן היחסי בהפרש בין הסכומים שנתמכו לפי פסקת משנה (א) לסך כל עלות הפעילות בתחומי התמיכה.
9. נהלים כלליים
(א) תמיכת המדינה לפי מבחנים אלה, לא תעלה על 90% מכלל עלות הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.
(ב) לא תינתן תמיכה לקופת חולים שאינה משתפת פעולה עם ביקורת מטעם המשרד במהלך השנים שבעדן מתבקשת התמיכה, לרבות הצגת ראיות מתאימות המעידות על ההוצאות בפועל ועל הדיווח לרישום הלאומי להשמנה, לפי דרישת המשרד.
(ג) תשלום התמיכה בעד פעילותה של קופת החולים, שאושרה לה בידי הוועדה, יועבר לפי דוחות ביצוע שהקופה תגיש למשרד לתקופת התשלום, ולפי הנהלים הקבועים לתשלום בקשות תמיכה.
(ד) קופת חולים לא תיתמך בעד פעילות שאינה מוגדרת במבחנים אלה, וקופת חולים לא תבקש תמיכה בעד פעילות שלא פורטה בבקשת התמיכה.
(ה) לא תינתן תמיכה לפעילות הנתמכת בידי משרד ממשלתי אחר ולא תינתן תמיכה בעד פעילות, שהמשרד משתתף בה בדרך אחרת.
(ו) מבלי לגרוע מן האמור בנוהל, קופת חולים אשר עשתה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה או השתמשה בהם שלא בעד הפעילות שלשמה ניתנו, שימשה כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר או הגישה דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לה, תישלל אפשרותה לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים שלאחר מכן.
10. תחילה
תחילתם של מבחנים אלה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).
_______ התשפ"ד,
(______2024)
______________
אוריאל בוסו
שר הבריאות
(803-35-2022-000089)
נספחים
נספח מס' 1 – בקשה לאישור תכנית עבודה לניהול וטיפול בהשמנה;
נספח מס' 2 – פירוט מבנה רישום השמנה קופתי ככלי לניהול מחלת ההשמנה והעברת
הנתונים למלב"ם להזנת הרשם הלאומי;
נספח מס' 3 – הקמת צוות רב מקצועי לטיפול בהשמנה – טיפול שלישוני;
נספח מס' 1 – בקשה לאישור תכנית עבודה לניהול וטיפול בהשמנה
שם קופת החולים__________________
שם מנהלת המחלקה לתזונה האחראית על מבחן התמיכה__________________
בכל אחד מהסעיפים הבאים יש להציג את פירוט המצב הקיים ומה הקופה מתחייבת לקדם במסגרת מבחן התמיכה:
(א) טיפול מיטבי בהשמנה ושיפור מדדי בריאות, והגדלת מפגשים טיפוליים אישיים או קבוצתיים של מנהלי מקרה; לעניין זה, יש להגיש את כמות הטיפולים הראשונים והחוזרים כולל כמות המטופלים הנמנים על אוכלוסיית היעד בשנת 2022, לפי קבוצות אוכלוסייה (יהודים, ערבים ככל שניתן). ולפי זה להראות את תוספת הגידול, הנתונים הם נתונים סטטיסטים.
(ב) המשך ניהול רשם השמנה לניהול הטיפול באוכלוסיית היעד כבסיס נתונים לתחלואה המלווה את מחלת ההשמנה ככלי ניהולי לתיעוד, וחיבור לרשם הלאומי.
(ג) קיום הכשרות לרופאים ולתזונאיות, ומתן כלים ליצירת שיח עם המטופל בנושא השמנה והנעה לטיפול (לדוגמה – ראיון מוטיבציוני).
(ד) מרפאות לצוותי טיפול רב מקצועי לטיפול שלישוני בהשמנה בפריסה ארצית.
נספח מס' 2: פירוט מבנה רישום השמנה קופתי ככלי לניהול מחלת ההשמנה והעברת הנתונים למלב"ם להזנת הרישום הלאומי
סימוכין: חוזר חטיבת הרפואה בנושא: הסדרת ניהול הטיפול במחלת ההשמנה
(א) איסוף של נתוני משקל וגובה – תיעוד המשקל והגובה ומיון כל מבוטח הנמנה על אוכלוסיית היעד לפי משקלו (BMI):
(1) במבוגרים:
א. BMI מעל 30 ק"ג/מ2 – השמנה;
(א) BMI 34.9-30 ק"ג/מ2 – השמנה דרגה 1;
(ב) BMI 35-9 –39.9ק"ג/מ2 – השמנה דרגה 2;
(ג) BMI מעל 40 ק"ג/מ2 – השמנה דרגה 3;
;
(2)
בילדים:
עודף משקל – אחוזון BMI מותאם לגיל ולמין
85-96;
(3) השמנה – אחוזון BMI מותאם לגיל ולמין 97 ומעלה.
תדירות המדידה תתבצע בהתאם לתכנית המדדים הלאומית בקהילה.
(ב) קופת החולים תתעד ברישום ההשמנה, ביחס לכל מבוטחיה הנמנים על אוכלוסיית היעד, את פריטי המידע הבאים:
(1) נתונים דמוגרפיים:
(2) אבחנת מחלת ההשמנה וקביעת דרגתה בקרב מטופלים עם BMI מעל סף מסוים, כולל תאריך האבחנה במידת האפשר;
(3) תרופות;
(4) סוגי הטיפולים שניתנו: רופא, תזונאי, פיזיותרפיסט, מאמן פעילות גופנית, פסיכולוג או עובד סוציאלי, וערוץ הטיפול (פרונטלי / מקוון / פרטני / קבוצתי);
(5) משקל, גובה, BMI ואחוזון BMI ותאריך המדידה בשנת הדיווח ו/או תיעוד אחרון שקיים;
(6) מדידת לחץ דם הסמוכה ביותר למדידת הגובה והמשקל, אם קיימת, ותאריך המדידה;
(7) בדיקות דם – בתחילת ההתערבות, כאשר יבוצעו לכל הפחות הבדיקות הללו: גלוקוז בצום, אנזימי כבד ופרופיל שומנים. בנוסף, ניתן להוסיף תוצאות בדיקות נוספות (כגון תפקודי בלוטת התריס, הורמוני מין) שבוצעו לפי צורך קליני ותאריך ביצוע של הבדיקות;
(8) אופציונלי: מדד לפעילות גופנית המכמת את כמות שעות הפעילות השבועיות וסוג הפעילות.
(ג) הבירור והתיעוד צריכים להתבצע על ידי קופות החולים באופן פרואקטיבי, בהתאם לשיקול הדעת של הצוות המטפל, בהסתמך על התיקים הרפואיים ובדיקת המטופל, כמוצע בטבלה המובאת להלן.
(ד) תיעוד אבחנות נלוות נוספות בהתאם לקיים ברשומה הרפואית:
|
רמת ההשמנה |
תחלואה נלווית |
תיעוד נדרש כולל תאריך הבדיקה |
|
|
טרום סוכרת |
לפחות אחד מהבאים: המוגלובין מסוכרר, העמסת גלוקוז, גלוקוז בצום |
|
|
סוכרת |
גלוקוז בצום, המוגלובין מסוכרר, סיבוכים |
|
|
שומני הדם |
פרופיל ליפידים |
|
|
יתר לחץ דם |
ערך אחרון |
|
|
תחלואת לב |
ציון אם קיים תיעוד ואבחנה |
|
|
כבד שומני |
ערכי אנזימי כבד |
|
|
דום נשימה בשינה |
אם קיים תיעוד |
|
|
מחלת כליות כרוניות |
eGFR UACR |
|
|
בעיות מפרקים |
תיעוד אבחנה |
|
|
מחלות נפשיות |
תיעוד אבחנות |
(ה) תיעוד דרכי הטיפול במחלת ההשמנה ותוצאות הירידה במשקל לאורך זמן, הכולל בין השאר:
(1) טיפולים רפואיים;
(2) טיפול תזונאית;
(3) טיפול בצוות רב מקצועי;
(4) טיפול קבוצתי;
(5) ניתוח;
(6) טיפול תרופתי להשמנה.
כל הנתונים המתוארים לעיל יועברו למרכז הלאומי לבקרת מחלות (מלב"ם) לטובת הרישום הלאומי להשמנה ב-1 ליולי בכל שנה קלנדרית, בהתייחס לנתוני השנה הקלנדרית הקודמת, ובהתאם לחוזר חטיבת הרפואה שיפורסם בנושא הסדרת ניהול הטיפול במחלת ההשמנה.
לגבי כלל הנתונים ייקבע זמן מעקב מינימלי כך שלא יאבדו מטופלים שירדו במשקל מהרשם.
נספח מס' 3 – הקמת צוות רב מקצועי לטיפול בהשמנה – טיפול שלישוני
פירוט
תכנית הפעולה הכוללת הקמת צוות רב מקצועי לטיפול בהשמנה, המתייחסת לנדבכים הבאים:
(א) הגשת תכנית להגדלת צוות רב מקצועי לטיפול שלישוני בהשמנת ילדים, בני נוער ומבוגרים, בה יפורט המצב הקיים ומה יתווסף במסגרת התכנית, בהתייחסות להיבטים הבאים:
(1) קהל היעד: מטופלים הזקוקים לטיפול במחלת ההשמנה, בני 18+ בעלי BMI של 30 ומעלה וילדים ובני נוער עם אחוזון BMI מותאם לגיל ולמין של 97 ומעלה אשר היה ניסיון לטיפול בהם בקהילה ללא הצלחה או שיפור;
(2) יעדים: טיפול במקרים מורכבים בגישה רב מקצועית להתמודדות עם אתגריה השונים של מחלת ההשמנה;
(3) הערכת המטופל (INTAKE): ההערכה תתבצע בהיבטים הבאים: מבחינה רפואית, תזונתית, תפקודית, רגשית, סוציאלית, תרופתית, הרגלי פעילות גופנית ואורח חיים בריא;
(4) תיאום רכיבי ההתערבות: תתבצע על ידי ועדה רב מקצועית מתכללת לבניית תכנית טיפול ותיאום בין רכיבי הטיפול השונים, או על ידי מתאם טיפול אשר יציע למטופל את האפשרויות המתאימות לו ממניפת הטיפולים המוצעת ויהיה במעקב התאמה והצלחה של המטופל בשינוי גישה בתחום מסוים או כמה תחומים יחדיו ( תזונה/פעילות גופנית / יעוץ רגשי והתנהגותי / טיפול תרופתי / יעוץ גנטי / שינוי אורחות חיים) על פי הקווים המנחים של האיגודים המקצועיים;
(5) מעקב: מטופלים יזומנו להערכת יעילות ההתערבות לאחר סיום תכנית הטיפול אחת לחצי שנה וזאת לתקופה של שנתיים כשהמטרה היא החזרת המטופלים להמשך מעקב בקהילה ככל שניתן;
(6) הפניית מטופלים לפרוצדורות אנדוסקופיות ובריאטריות בהחלטת הוועדה הרב מקצועית והמטופל;
(7) מרכזים בריאטריים: ינוהלו ויופעלו בהתאם לחוזרים המעודכנים של חטיבת הרפואה בנושא.
(ב) כוח אדם לטיפול בהשמנה
כל אנשי הצוות הבאים, שהשלימו בעבר הכשרה ייעודית במסגרת קורס לאבחון וטיפול ראשוני של מחלת ההשמנה בקהילה, כמפורט להלן:
(1) נדרש –
(א) רופאי המשפחה;
(ב) תזונאי/ות;
(ג) מנהל מקרה;
(ד) יועץ/ת פעילות גופנית מוסמך/ת (כגון מאמן/ת כושר מוסמך/ת, פיזיולוג/ית, פיזיותרפיסט/ית);
(ה) עובדת סוציאלי/ת או פסיכולוג/ית;
(2) אופציונלי – הפניה על פי הצורך לפיזיותרפיסט או למרפא בעיסוק בעל הכשרה בתחום ובהתאמת טכנולוגיה מסייעת.