שם החוק המוצע
חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' ___), התשפ"ד-2024
מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
מטרת החוק המוצע לתקן את חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950 (להלן: חוק משפחות חיילים) באופן שיספק מענה ראוי ומיטבי לצרכים של יתומים ואלמנות צה"ל וכוחות הביטחון. עיקר התיקון נוגע להרחבת הסיוע ליתומים בתחום הכלכלי, השיקומי והרגשי. זאת, בין היתר, בעקבות המלצות הוועדה הציבורית לבחינה וגיבוש המלצות בסוגיות הכרוכות במעמדם ובהיקף זכויותיהם של יתומי צה"ל וכוחות הביטחון הבוגרים בראשות השופט פרופ' אליקים רובינשטיין (להלן: "ועדת היתומים"), אשר הוגשו באוגוסט 2022 לשר הביטחון.
בנוסף, בעקבות תיקון מס' 35 משנת 2013 לחוק משפחות חיילים, ולאור הניסיון שהצטבר מאז, עלה הצורך בעריכת תיקונים שונים הנוגעים לחלק מן ההטבות שעוגנו בתיקון האמור.
מימוש המלצות ועדת היתומים ועבודת המטה שבוצעה לאחריה מצריך עריכת תיקונים שונים הנוגעים לזכויות היתומים בחוק משפחות חיילים וביניהם תיקון הנוגע להכרה בסטאטוס היתום ככזה הנמשך לאורך כל חייו, מתן תגמול התפתחות אישית, הגדלת מענק נישואין ודיור, מתן סל שיקום ליתום שאינו מסוגל להשתכר למחייתו ועוד.
השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
יושלם בהמשך
להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר:
תזכיר חוק מטעם משרד הביטחון:
|
|
|
|
||||
|
תיקון סעיף 1 |
1. |
בסעיף 1 לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-[1]1950 (להלן – החוק העיקרי), בהגדרה "בן משפחה" של חייל שנספה במערכה: |
||||
|
|
|
(1) במקום ההגדרה "ילדו של נספה" המובאת בסעיף קטן (ב) יבוא: |
||||
|
|
|
"ילדו של נספה - ובכלל זה ילד חורג או ילד מאומץ, אף אם מלאו לו 21 שנה במות הנספה, למעט ילד חורג שלא היה בשעת מותו של הנספה סמוך על שולחנו ושהיה מוחזק על ידי קרובו מלידה שלא היה בן-זוגו של הנספה;" |
||||
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "ילדו של נספה" יבוא: |
||||
|
|
|
"יתום – ילדו של הנספה, שלא מלאו לו 21 שנה במות הנספה, או שמחמת מום גופני או שכלי לא עמד ברשות עצמו במות הנספה או בהגיעו לגיל 21 אחרי מותו, וכל עוד אינו עומד ברשות עצמו מסיבות אלה;" |
||||
|
תיקון סעיף 1ג |
2. |
בפסקה (א) לאחר: "ובסעיפים 10 (א) ו- 13(ב)(1)" יבוא: "והסכומים הקבועים בסעיפים 9ג ו-9ד". |
||||
|
תיקון סעיף 9ב |
3. |
בסעיף 9ב לחוק העיקרי: |
||||
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א) במקום 25 שנים" יבוא "30 שנים". (ב) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: " (ג) תגמול ליתום משני הוריו כאמור בסעיף זה יבוא על חשבון תגמול לפי סעיף 9ג." |
|||
|
הוספת סעיף 9ג |
4. |
אחרי סעיף 9ב לחוק העיקרי יבוא: |
||||
|
|
|
"תגמול התפתחות אישית ליתום |
9ג. |
(א) ליתום שמלאו לו 21 שנה ישולם עד הגיעו לגיל 30 תגמול חודשי להתפתחות אישית בסכום של 3,465 שקלים חדשים. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) ליתום שמלאו לו 30 שנה ישולם עד הגיעו לגיל 40 תגמול חודשי להתפתחות אישית בסכום של 2,000 שקלים חדשים. |
|
|
|
סל שיקום ליתום שאינו עובד למחייתו |
9ד. |
(א) קצין תגמולים רשאי לאשר ליתום שמלאו לו 30 שנה וטרם הגיע לגיל הפרישה כהגדרתו בחוק גיל פרישה, סל שיקום אם השתכנע שבתקופה של 24 חודשים טרם מועד הגשת הבקשה לא עבד למחייתו לפחות 18 חודשים או שעבד בתקופה האמורה בשכר שאינו עולה על מחצית ההכנסה כדי מחייה. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף זה "סל שיקום" – תגמול חודשי בסכום של 3,465 שקלים חדשים וסיוע לשם השמה בתעסוקה מפרנסת ומימון הכשרות מקצועיות. |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) סל השיקום יינתן כל עוד היתום משתף פעולה עם הליכי השיקום ולתקופה שלא תעלה על שנתיים. |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) השתכנע קצין תגמולים כי היתום אינו מסוגל להשתכר למחייתו באופן קבוע ומלא והוא עומד בתנאי הזכאות כאמור בסעיף קטן (א), רשאי הוא להאריך את תקופת תשלום התגמול החודשי הקבוע בסעיף קטן (ב) למשך 3 שנים נוספות בכל פעם ולאחר שיגיע לגיל פרישה ישולם לו התגמול החודשי באופן קבוע. |
|
|
|
|
|
|
|
(ה) תגמול לפי סעיף זה יבוא על חשבון תגמול לפי סעיף 9ג(ב). |
|
תיקון סעיף 15א |
5. |
בסעיף 15א(ג)(1) לחוק העיקרי, לאחר המילים "בהתאם לשיעור שינוי המדד החדש לעומת המדד הבסיסי" יבוא: "ואולם, אם ירד המדד החדש לעומת המדד הבסיסי, לא יעודכנו סכומי ההטבות, וביום העדכון הבא שבו חלה עליה של המדד החדש לעומת המדד הבסיסי כאמור, יעודכנו סכומי ההטבות בהתאם לשיעור עליית המדד החדש לעומת המדד הבסיסי האמור". |
||||
|
תיקון סעיף 15ג |
6. |
לאחר סעיף קטן (ז), יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(ז1) "לרכישת רכב משומש לשימוש אישי לאלמנה שיש לה רישיון נהיגה - בעד רכב ראשון ובעד החלפת רכב לאחר ארבע שנים ממועד קבלת הסיוע הקודם, שניים אלה: |
|||
|
|
|
|
|
(1) מענק בסכום של 47,452 שקלים חדשים; |
||
|
|
|
|
|
(2) מלווה בסכום שלא יעלה על 22,387 שקלים חדשים". |
||
|
תיקון סעיף 15ד |
7. |
(1) במקום האמור בסעיף 15ד(ג) לחוק העיקרי, יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(ג)(1) לשכול, סיוע חד פעמי במימון שכר לימוד, לאחת מהמטרות המפורטות בפסקאות משנה (א) עד (ג): |
|||
|
|
|
|
|
(א) לימודים במוסד אקדמי לשם קבלת תואר ראשון; |
||
|
|
|
|
|
(ב) לימודים במוסד להכשרה מקצועית; |
||
|
|
|
|
|
(ג) לימודי העשרה, ובלבד שמשך הלימודים לא עולה על שנה אחת. |
||
|
|
|
|
(2) סכום הסיוע לאחת מהמטרות הקבועות בפסקאות משנה (א) ו-(ב) לא יעלה על שכר הלימוד לתואר ראשון שקבעה המועצה להשכלה גבוהה, כשמשמעותה בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח – 1958 (בחוק זה – המועצה להשכלה גבוהה); סיוע לפי פסקת משנה (ג) לא יעלה על שכר לימוד שנתי; בסעיף זה – "שכר לימוד שנתי" - שכר הלימוד השנתי הבסיסי שקבעה המועצה להשכלה גבוהה ללימודי תואר ראשון בלי הוצאות נלוות מכל סוג שהוא."; |
|||
|
|
|
(2) |
בסעיף קטן (ז) המילים: "ומימון חוגים" – יימחקו; |
|||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (יב) במקום: "הוצאות חריגות עקב אירועים מיוחדים - בסכום שלא יעלה על 1,578 שקלים חדשים", יבוא: "הוצאות חריגות עקב אירועים מיוחדים - בסכום שלא יעלה על 5,000 שקלים חדשים; ראש היחידה לתגמולים ורווחה כלכלית רשאי, במקרים חריגים ומטעמים מיוחדים שירשמו, לאשר את הגדלת המענק כאמור בסכום שלא יעלה על 2,000 שקלים חדשים;" ובסיפא במקום: " 1,578 שקלים חדשים" יבוא: "3,000 שקלים חדשים"; |
||||
|
|
|
(4) אחרי סעיף קטן (יט) יבוא: |
||||
|
|
|
"(כ) לאלמנה, בעד היתום, מענק חודשי למימון הוצאות טיפול בפעוט בסכום של 6,000 שקלים חדשים בעבור היתום ממועד לידתו ועד הגיעו לגיל 3 חודשים, בסכום של 3,000 שקלים חדשים מגיל 3 חודשים ועד הגיעו לגיל 3 ובסכום של 1,500 שקלים חדשים מהגיעו לגיל 3 ועד הגיעו לגיל 6. |
||||
|
|
|
(כא) לשכול, בעד ילדו מענק חודשי למימון הוצאות טיפול בפעוט בסכום של 2,500 שקלים חדשים בעבור ילדו ועד הגיעו לגיל 3 ובלבד שנולד עד 5 שנים מיום פטירת הנספה." |
||||
|
תיקון סעיף 15ה
|
8. |
(1) בסעיף קטן (א) בפרק ההגדרות במקום ההגדרה "מחוסר דיור" יבוא: |
||||
|
|
|
""מחוסר דיור" - מי שהוכר כחסר דירה על פי חוק הלוואות לדיור או מכוחו"; |
||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ו) בפסקת משנה (1) במקום: "בסכום של 124,662 שקלים חדשים" יבוא: "בסכום של 281,934 שקלים חדשים"; |
||||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ז) בפסקת משנה (1) במקום: "בסכום של 43,582 שקלים חדשים", יבוא: "בסכום של 98,566 שקלים חדשים"; |
||||
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ח): |
||||
|
|
|
|
(א) ברישא, במקום: "מלווה בסכום שלא יעלה על 273,541 שקלים חדשים" יבוא: "מלווה בסכום שלא יעלה על 618,634 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (1) במקום: "מענק בסכום של 67,542 שקלים חדשים", יבוא: מענק בסכום של 152,755 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
|
(ג) בפסקת משנה (2) במקום: "מענק בסכום של 214,835 שקלים חדשים" יבוא: "מענק בסכום של 485,868 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
|
(ד) בפסקת משנה (3) במקום: "מענק בסכום של 214,835 שקלים חדשים" יבוא: "מענק בסכום של 485,868 שקלים חדשים". ובמקום: "מענק נוסף בסכום של 16,220 שקלים חדשים" יבוא: מענק נוסף בסכום של 36,688 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
(5) בסעיף קטן (ט) - |
||||
|
|
|
|
(א) בפסקת משנה (1) במקום: "מענק בסכום של 43,582 שקלים חדשים", יבוא: "מענק בסכום של 98,566 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (2) במקום: "מלווה בסכום שלא יעלה על 111,961 שקלים חדשים" יבוא: "מלווה בסכום שלא יעלה על 253,212 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
(6) בסעיף קטן (י) - |
||||
|
|
|
|
(א) ברישא, במקום: "מלווה בסכום שלא יעלה על 137,068 שקלים חדשים", יבוא: מלווה בסכום שלא יעלה על 309,991 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
|
(ב) במקום פסקאות משנה (1) ו-(2), יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(1) אם יש לה ילדים הסמוכים על שולחנה – מענק בסכום של 80,000 שקלים חדשים; |
||
|
|
|
|
|
(2) אם אין לה ילדים הסמוכים על שולחנה – מענק בסכום של 40,000 ₪; |
||
|
|
|
|
|
(3) סיוע לפי סעיף זה יינתן לאלמנה ובלבד שהתמורה שהתקבלה בעד הדירה שמכרה האלמנה לצורך החלפת הדירה, אינו עולה על השווי המעודכן של דירת מגורים יחידה הקבוע במדרגת המס הראשונה שבעבורה לא ישולם מס לפי הוראות סעיפים 9(ג1ג)(3) ו- 9(ג2) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963."; |
||
|
|
|
(7) בסעיף קטן (יא) - |
||||
|
|
|
|
(א) בפסקת משנה (1) במקום: "בסכום שלא יעלה על 223,908 שקלים חדשים" יבוא: "בסכום שלא יעלה על 506,387 שקלים חדשים ומענק בסכום של 243,630 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (2) במקום: "בסכום שלא יעלה על 111,961 שקלים חדשים" יבוא: " בסכום שלא יעלה על 253,212 שקלים חדשים ומענק בסכום של 243,630 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
(8) בסעיף קטן (יב) - |
||||
|
|
|
|
(א) בפסקת משנה (1) במקום: "בסכום שלא יעלה על 273,541 שקלים חדשים" יבוא: "בסכום שלא יעלה על 618,634 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (2) במקום: "בסכום שלא יעלה על 137,068 שקלים חדשים", יבוא: "בסכום שלא יעלה על 309,991 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
|
(ג) בפסקת משנה (3)(א) במקום: "מענק בסכום של 107,725 שקלים חדשים", יבוא: "מענק בסכום של 243,630 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
|
(ד) בפסקת משנה (3)(ב) במקום: "מענק בסכום של 67,542 שקלים חדשים", יבוא: "מענק בסכום של 152,755 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
(9) בסעיף קטן (יג) במקום: "במלווה בסכום שלא יעלה על 24,785 שקלים חדשים" יבוא: "במלווה בסכום שלא יעלה על 56,056 שקלים חדשים"; |
||||
|
|
|
(10) בסעיף קטן (יד) לאחר המילה: "לשכול" יבוא: "ולאלמנה" ובסופו יבוא: "אף אם קיבל הטבה אחרת לדיור לפי סעיף זה. סיוע כאמור יינתן אחת ל-10 שנים"; |
||||
|
|
|
(11) בסעיף קטן (טו) - |
||||
|
|
|
|
(א) בפסקת משנה (1) במקום: "מלווה בסכום שלא יעלה על 58,111 שקלים חדשים" יבוא: "מלווה בסכום שלא יעלה על 131,424 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (2) במקום: "בסכום שלא יעלה על 27,000 שקלים חדשים", יבוא: "בסכום שלא יעלה על 61,064 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
(12) בסעיף קטן (טז) - |
||||
|
|
|
|
(א) בפסקת משנה (1) במקום : "בסכום שלא יעלה על 2,138 שקלים חדשים" יבוא: "בסכום שלא יעלה על 3,337 שקלים חדשים"; |
|||
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (2) במקום: "בסכום שלא יעלה על 2,779 שקלים חדשים" יבוא: "בסכום שלא יעלה על 4,337 שקלים חדשים". |
|||
|
תיקון סעיף 15ו |
9. |
בסעיף קטן (יח) במקום: "לשכול", יבוא: "לשכול, לאלמנה וליתום, אף אם מלאו לו 21 שנה". |
||||
|
תיקון סעיף 15ז |
10. |
(1) בסעיף קטן (ג) במקום: "ליתום, גם אם התייתם לאחר שמלאו לו 21 שנה" יבוא: "לילדו של נספה"; |
||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ד): במקום "ליתום, כל עוד לא מלאו לו 30 שנה" יבוא: "לילדו של נספה" ובמקום "כל עוד הם זקוקים לסיוע זה" יבוא: "ולתקופה שלא תעלה על 36 חודשים בסך הכול"; |
||||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ה), במקום: "30 שנה" יבוא "60 שנה"; |
||||
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ו), אחרי: "לפי המאוחר" יבוא: "או כל עוד היתום אינו עומד ברשות עצמו"; |
||||
|
|
|
(5) אחרי סעיף קטן (ח) יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(ט) לאלמנה, בעד יתום שטרם מלאו לו 18 שנה– סיוע במימון תוכנית ליווי אישית לשם טיפוח כישוריו; התוכנית תאושר על ידי העובד הסוציאלי הראשי, והסיוע יינתן כל עוד התוכנית מופעלת ולא יאוחר מהגיעו של היתום לגיל 18, ובסכום כולל ליתום שלא יעלה על 50,000 שקלים חדשים. מומש חלק מהסכום האמור, תהיה האלמנה זכאית ליתרת הסיוע בעד היתום בסכומה המעודכן. |
|||
|
|
|
|
(י) לאלמנה, בעד יתום הלומד בבית ספר יסודי, בחטיבת ביניים או בתיכון – סיוע במימון שיעורי עזר בסכום שלא יעלה על 2,500 שקלים חדשים בשנת לימודים. |
|||
|
|
|
|
(יא) ליתום שאינו עומד ברשות עצמו מעטפת העשרה בסכום שנתי של 3,000 שקלים חדשים. " |
|||
|
תיקון סעיף 15ח |
11. |
בסעיף 15ח(ו) לחוק העיקרי, אחרי: "לבן משפחה" יבוא: "ולילדו של חלל". |
||||
|
הוספת סעיף 28ב
|
12. |
אחרי סעיף 28א לחוק העיקרי, יבוא: |
||||
|
|
|
"אופן תשלום תגמולים והטבות באיחור |
28ב. |
תגמול, מענק, הטבה וכל תשלום אחר לפי החוק המשתלמים באיחור, ישולמו לפי שיעורם המעודכן בחודש התשלום בפועל. חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1951[2] לא יחול על תשלום המשולם לפי חוק זה." |
||
|
ביטול סעיף 29 |
13. |
סעיף 29 לחוק העיקרי - בטל. |
||||
|
תיקון סעיף 29א |
14. |
(1) בסעיף 29א(א) לחוק העיקרי, המילים: "אף אם מלאו לו 21 שנה ביום מות הנספה"- יימחקו ובמקום: "124,794 שקלים חדשים" יבוא: "300,000 שקלים חדשים". |
||||
|
|
|
(2) בסעיף 29א(ב) לחוק העיקרי במקום: "חלק מסכום" יבוא: "את סכום". |
||||
|
תיקון סעיף 31א |
15. |
בסעיף 31א(א) לחוק העיקרי אחרי: "לנכות מן התגמול של הזכאי" יבוא: "למעט יתום," |
||||
|
תיקון סעיף 33 |
16. |
בסעיף 33(א)(1א) לחוק העיקרי, במקום: "30 שנים" יבוא: "60 שנים". |
||||
|
תיקון סעיף 33א |
17. |
בסעיף 33א(ד) לחוק העיקרי, בהגדרת "עובד" במקום: "אלמנה או הורה של נספה, לרבות הורה חורג והורה מאמץ, אולם אם היה לנספה הורה מלידה והורה חורג או מאמץ, שניהם בני מין אחד, לא יראו כהורה של נספה אלא אותו הורה שקצין התגמולים החליט כי זיקתו של הנספה לאותו הורה חזקה יותר;" יבוא: "אלמנה, שכול או יתום גם אם מלאו לו 21 שנה". |
||||
|
תיקון סעיף 35א |
18. |
בסעיף 35א(א) לחוק העיקרי, המילים "ובהתקיים מצב סוציו-אקונומי קשה שבו נמצא בן המשפחה" – יימחקו. |
||||
|
תיקון חוק הקיצבאות (פיצוי בעד איחור בתשלום) |
19. |
בתוספת לחוק הקיצבאות (פיצוי בעד איחור בתשלום), התשמ"ד-1984, פרט (2) – יימחק. |
||||
|
תחילה ותחולה |
20. |
(א) תחילתו של חוק זה בתוך 90 ימים מיום פרסומו (להלן – יום התחילה) והוא יחול גם על מי שזכאי לסיוע לפי החוק החל מיום הפרסום. |
||||
|
הוראות מעבר |
21. |
(א) יתום המקבל תגמול התפתחות אישית לפי סעיף 9ג לחוק זה לא יהיה זכאי לקבל דמי מחייה שנקבעו מכוח סעיף 33(א)(1א) לחוק. |
||||
|
|
|
(ב) ליתום שביום הפרסום מלאו לו 30 שנה וטרם מלאו לו 40 שנה ישולם מענק חד פעמי בסכום של 25,000 שקלים חדשים בהגיעו לגיל 40 , וכן מענק חד פעמי בסכום של 25,000 שקלים חדשים בהגיעו לגיל 60. |
||||
|
|
|
(ג) ליתום שביום הפרסום מלאו לו 40 שנה וטרם מלאו לו 60 שנה, ישולם מענק חד פעמי בסכום של 25,000 שקלים חדשים, וכן מענק חד פעמי בסכום של 25,000 שקלים חדשים בהגיעו לגיל 60. |
||||
|
|
|
(ד) ליתום שביום הפרסום מלאו לו 60 שנה ישולם מענק חד פעמי בסכום של 50,000 שקלים חדשים. |
||||
|
|
|
|
|
|
||
דברי הסבר
סעיף 1: מוצע לתקן את סעיף 1 לחוק משפחות חיילים בהגדרת "בן המשפחה" ולהוסיף הגדרה גם למי שהתייתם לאחר שמלאו לו 21 שנה. על פי לשון החוק כיום, מי שהתייתם בטרם מלאו לו 21 שנה נכלל בהגדרת "בן משפחה" ואולם מי שהתייתם לאחר גיל 21 אינו נכלל בהגדרת "בן משפחה" ולפיכך מוצע להכיר במעמדם של מי שנתייתמו לאחר גיל 21 ולהכליל אותם בהגדרת "בן משפחה" . מי שהתייתם לאחר גיל 21 זכאי להטבות פסיכו-סוציאליות וכן למענק נישואין ככל שעומד בתנאי הסעיף.
סעיף 2: מוצע כי גם סכומי התגמולים שיינתנו מכוח סעיפים 9ג ו- 9ד יעודכנו בהתאם לשיעור עליית מדד השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר בסך כל השירותים הציבוריים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הכל בהתאם למנגנון העדכון שנקבע בסעיף 1ג לחוק משפחות.
סעיף 3: מוצע לתקן את סעיף 9ב (א) לחוק משפחות חיילים לעניין תשלום תגמולים בעד יתומים משני הוריהם. על פי לשון החוק כיום, ליתומים משני הורים, שלפחות אחד מהם נספה, וההורה האחר נפטר בנסיבות אזרחיות, אף אם מלאו להם 21 שנים ישולם להם תגמול (בגובה התגמול הקבוע בסעיף 13ב(1) לחוק), עד לגיל 25 שנים. מוצע כי במקרים אלו בהם היתום התייתם משני הוריו, ישולם לו תגמול עד לגיל 30, דהיינו להאריך את גיל הזכאות לתגמול עד לגיל 30. הניסיון המקצועי של עובדי אגף משפחות הנצחה ומורשת, בטיפולם במקרים אלה, מלמד כי במציאות הקיימת בה ילדים נעזרים כלכלית בהוריהם מעבר לגיל 25, מתחילים ללמוד בגיל מאוחר יותר ונישאים בגיל מאוחר יותר, נכון וראוי ערכית ומוסרית לסייע להם במעלה הדרך ולהקל עליהם לפחות בהיבט הכלכלי באופן של המשך מתן תגמול חודשי כאמור.
סעיפים 4 ו -13:
סעיף 4: מוצע להוסיף את סעיף 9ג לחוק משפחות חיילים אשר מעניק ליתומים שמלאו להם 21 שנים ועד הגיעם לגיל 40 תגמול להתפתחות אישית בסכום של 3,465 ₪ לחודש עד הגיעם לגיל 30 ובסכום של 2,000 ₪ לחודש מגיל 30 ועד הגיעם לגיל 40 . התגמול שיוענק עד גיל 30 זהה לגובה דמי המחיה המשולמים כיום ליתום בזמן לימודיו, כאשר הסכום יופחת כאמור בין גיל 30 ל-40 על מנת לסייע ליתומים להתרגל באופן הדרגתי לתגמול הולך ופוחת.
מטרת התגמול היא לאפשר את ההתפתחות האישית של היתום לצד ההכרה באובדן ולשם מיצוי יכולותיו של היתום להשתלבות בחברה, בדגש על סיוע כספי אשר יינתן ללא אבחנה בין יתום ליתום וללא תלות בלימודים אקדמיים.
על פי המצב החוקי כיום, במלאת 21 שנה או בתום שירות החובה, לפי המאוחר, רק יתומים הלומדים לימודים אקדמיים והכשרה מקצועית שכיום ניתנים עד גיל 30 זכאים לדמי מחיה כאמור לעיל בזמן לימודיהם בלבד ובתנאי שעומדים בתנאים שנקבעו בתקנות ובהוראת אגף משפחות.
מוצע כאמור לשלם לכלל היתומים בגילאי 21 ועד 30 מלגה חודשית ולהפחיתה בכחצי בגילאי 30 עד 40. כן מוצע כי תבוטל הזכאות לתשלום דמי מחיה ליתום בזמן לימודיו האקדמיים על-ידי תיקון תקנות משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) (חינוך יתומים לשם רכישת מקצוע או השכלה כללית או מקצועית), תשי"ט- 1959 ותקנות משפחות חיילי שנספו במערכה (תגמולים ושיקום)(הקלות ליתומים להשתלמות במוסדות להשכלה על- תיכונית), תש"י- 1959 .
כן מוצע להוסיף את סעיף 9ד לחוק משפחות חיילים שעניינו סל שיקום ליתום שאינו עובד למחייתו. סל השיקום כאמור יינתן למי שלא עבד לפחות 18 חודשים מתוך 24 חודשים או שבתקופת זמן זו השתכר בסכום הנמוך ממחצית ההכנסה כדי מחייה כהגדרתה בחוק משפחות חיילים. הסיוע כאמור מיועד ליתומים בוגרים שהחיים לא האירו להם פנים ואינם מקיימים אורך חיים תעסוקתי יציב וסביר לצורך מחייתם ובמסגרתו יקבל היתום תגמול חודשי וכן תגובש תוכנית ליווי מקצועית וסל שיקום למשך שנתיים שיותאם לכל מקרה על פי צרכיו. לאלו שבתום התקופה יתברר לגביהם כי לא חל שינוי לטובה, וכל עוד לא יחול לגביהם שינוי כאמור וימשיכו לעמוד בתנאי הזכאות, יוכל קצין התגמולים לקבוע כי ימשיכו לקבל תגמול חודשי תוך בדיקה מחודשת תקופתית. מובהר כי מתגמולים אלו לא תנוכה קצבת ביטוח לאומי ככל שקימת כזו .
סעיף 13: לנוכח התיקון המוצע בסעיף 3, מוצע לבטל את סעיף 29 לחוק העיקרי. על פי המצב הנהוג כיום, אלמנה זכאית לתגמול בעד יתום עד הגיעו לגיל 21.
סעיף 29 לחוק קובע כי קצין התגמולים רשאי להמשיך ולשלם לאלמנה תגמול בעד ילדה שהוא יתום של נספה אף אם מלאו לו 21 שנים, אם במלאת לו 21 שנים הוא משרת שירות חובה בצבא-הגנה לישראל על פי חוק שירות בטחון, תשי"ט-1959 [נוסח משולב], וכל עוד הוא ממשיך בשירות כאמור. מאחר שמוצע לקבוע זכאות נפרדת לתגמול ליתום מגיל 21, מוצע לבטל את סעיף 29 לחוק.
סעיף 5: מוצע לתקן את סעיף 15(א)(ג)(1) לחוק משפחות חיילים ולקבוע לגבי ההטבות כי אם המדד ירד, לא יופחתו סכומי ההטבות והם ייוותרו על כנם, כך שבמועד העדכון הבא, אם המדד יעלה, יעודכנו סכומי ההטבות ביחס למדד שהיה במועד העדכון בפועל האחרון.
סעיף 6: מוצע להוסיף את סעיף 15ג(ז)א לחוק משפחות חיילים ולאפשר לאלמנות לרכוש רכב בעלות נמוכה מרכב חדש, שכן על פי המצב הקיים כיום, זו האופציה היחידה העומדת לרשותן.
בשל עליית מחירי הרכבים במשק ועלייה באחוזי ריבית החשכ"ל בהלוואות הניתנות למשפחות השכולות, יש דרישה בקרב אלמנות לרכוש רכבים משומשים ולצמצם עלויות.
סעיף 7: מוצע לתקן את סעיף 15ד(ג) לחוק משפחות חיילים ולהוסיף להורים השכולים סיוע חד פעמי שיהיה גם למטרת לימודי העשרה, וזאת בנוסף לאפשרות הקיימת כיום למטרת לימודים במוסד אקדמאי לקבלת תואר ראשון ולימודים במוסד להכשרה מקצועית.
כן מוצע לתקן את סעיף 15(ד)(ז) הכולל כיום סיוע כספי לאלמנה במימון הוצאות לימודים ומימון חוגים בסכומים משתנים בגילאי בית ספר יסודי, חטיבת ביניים ותיכון. התיקון המבוקש הוא השמטת רכיב ה"חוגים" מהטבה זו וייוחד ההטבה כולה להוצאות לימודים. במקביל לתיקון זה, תתווסף הטבה נוספת לאלמנה בעד היתום שמטרתה תוכנית ליווי אישית כפי שיוסבר בסעיף 10. רכיב החוגים ייכלל בתוכנית זו.
בנוסף, מוצע לתקן את סעיף 15(ד)(יב) שעניינו מתן מענק מצוקה להורים שכולים ולאלמנה אם נקלעו לקשיים כלכליים או הוצאות חריגות עקב אירוע מיוחד. בנוסחו של הסעיף כיום, קיים מדרג דו-שלבי במסגרתו רשאי מנהל המחוז להעניק סיוע בסכום של 1,578 שקלים חדשים ומטעמים חריגים שיירשמו רשאי ראש האגף להכפיל הסכום. הניסיון המקצועי שנצבר מלמד כי לשם התנהלות מיטבית , פישוט הליכים וייעול, נדרש להוסיף מדרג אמצעי בין מנהל המחוז לראש האגף ולפעול במנגנון של מדרג תלת-שלבי וכן להגדיל את סכומי הסיוע הניתנים, באופן כזה שלמנהל המחוז תהא הסמכות לאשר סיוע בסכום של 5,000 שקלים חדשים, לר' היחידה לתגמולים ורווחה כלכלית תהא הסמכות להגדיל את המענק בסכום שלא יעלה על 2,000 ₪ , כלומר סה"כ סיוע במענק על- סך 7,000 ₪ וראש האגף יהא רשאי לאשר הגדלת המענק בסכום נוסף שלא יעלה על 3,000 ₪ , כלומר סה"כ סיוע במענק על-סך 10,000 ₪ .
כמו-כן, מוצע להוסיף את סעיף 15(ד)(כ) – אירוע התאלמנות בטרם עת, הינו משבר חיים דרמטי ולעיתים אף טראומתי בחיי בן או בת הזוג הנותרים. זהו אירוע שמהווה מתקפה על המשמעות, תחושת השייכות, הביטחון והתפקודים התוך נפשיים, התנהגותיים, הפיזיולוגיים והבינאישיים. האובדן הופך משפחה ליחידה חד הורית ושובר את האיזון והבניית התפקידים שהיו עד לאובדן בחלוקה שבין שני בני הזוג.
ההורה הנותר, נדרש לאזן בין היגון והצער לבין הטיפול והתמיכה בילדו/הם היתום/ים.
השינוי במערכת התפקידים השגרתית ביחידה ההורית והצורך למלא תפקידים חלופים וחיוניים כראש המשפחה, לצד השבר והצער הגדול, עומדים בבסיס ההבנה כי לאלמן/ה שהינו/ה הורה, יש צורך חיוני בסיוע משמעותי בטיפול הנדרש לתינוק בתקופת החיים הראשונה מרגע לידתו ועד גיל 3 חודשים בסכום של 6,000 ₪ לחודש וכן לפעוט בגילאי 3 חודשים עד 3 שנים בסכום של 3,000 ₪ לחודש .
בגילאי 3-6 ניתן להפחית את סכום הסיוע שניתן עבור מטפלת על רקע ההשתלבות של הילד במסגרות גנית, ממלכתיות או ציבוריות ולפיכך מוצע כי הסיוע יופחת ל 1,500 שקלים חדשים .
בנוסף, מוצע להוסיף את סעיף 15ד(כא) ולהעניק גם להורים השכולים אשר להם ילדים קטנים עד גיל 3, או שנולדו להם ילדים בחמש השנים הראשונות לאחר מות הנספה סיוע בסכום של 2,000 שקלים חדשים לחודש, בעבור מטפלת .
אובדן בן/בת מפר את שיווי המשקל ועלול לגרום לשינויים קיצוניים בחייו ובתפקודו של ההורה השכול במישורים הרגשי, המשפחתי וההורי, החברתי והמקצועי.
האובדן ככלל, מערער את ביטחון ההורה בסדר העולם ופוגע בדימויו העצמי כמי שתפקידו להגן על ילדו.
יש ערך רב לאפשרות של ההורים במצבם המורכב בסמיכות לאובדנם, תוך שהם שרויים באבלם, להסתייע במטפלת שהינה דמות קבועה ככל הניתן, אשר תשמר ביציבות את רציפות הטיפול החיוני וההשקעה הנדרשת והמשמעותית בתהליך הגדילה וההתפתחות של האח השכול, הפעוט.
סיוע זה לצד יתרונותיו בטווח הקצר, בעל השלכות ארוכות טווח הן על תפיסת תפקידו של ההורה, הן על תהליך עיבוד אובדנו וכאמור על התפתחותו התקינה של הפעוט.
בנוסף, במקרים שבהם ישנם במשפחה אחים שכולים בוגרים יחסית, נוכחות המטפלת תומכת באפשרות שלא ישאבו וימלאו תפקיד הורי כחלק מהצורך למלא את הנדרש בתפקודם של הוריהם בסמיכות לאובדן.
סעיף 8: מוצע לתקן את סעיף 15(ה)(א) בפרק ההגדרות באופן כזה שהגדרת מחוסר דיור תתאים להגדרה הקיימת כיום בחוק ההלוואות לדיור ומכוחו.
בנוסף, מוצע לעדכן את סכומי ההטבות לדיור הניתנות בדרך של מענק והלוואה שכן לאורך השנים נשחקו הסכומים בשל עליית המחירים בתחום הדיור ולפיכך מוצע לשמור על ערך ההטבה באופן אשר ישקף את עליית המחירים בתחום הדיור.
כן מוצע לתקן את סעיף 15(ה)(י) לחוק משפחות הקובע סיוע לאלמנה במימון החלפת דירה. בעקבות עליית מחירי הדירות בשנים האחרונות באופן משמעותי נוצר בפעול מצב שסכום ההפחתה הקבוע הסעיף הביא לשחיקה בסכום הסיוע עד כדי שלא נותרה יתרה לסיוע לפי הסעיף. לפיכך, מוצע לבטל את נוסחת החישוב לגובה הסיוע על ידי ביטול ההפחתה ולקבוע את סכומי המענק. כמו כן מוצע לקבוע שהסיוע יינתן במקרים בהם שווי הדירה הנמכרת אינו עולה על שווי דירת מגורים יחידה כמשמעותה בחוק מיסוי מקרקעין, הקובע במדרגת המס הראשונה.
סעיף 9: מוצע לתקן את סעיף 15ו(יח) לחוק משפחות חיילים לעניין מתן סיוע בטיפולי פוריות ופונדקאות גם ליתומים אף אם מלאו להם 21 שנים ולאלמנות. על-פי המצב הנהוג כיום רק הורים שכולים זכאים לסיוע חד פעמי במימון טיפולי פוריות או פונדקאות. בהתאם להמלצת וועדת היתומים להוסיף מענה המותאם לאתגרים ולצרכים בצמתי חיים מרכזיים, מוצע להעניק סיוע במתן טיפולי פוריות גם ליתומים אף אם מלאו להם 21 שנים ובנוסף מוצע להרחיב סיוע זה גם לאלמנות .
סעיף 10: לנוכח קביעת מעמדו של מי שנתייתם לאחר גיל 21 והגדרתו כ"ילדו של נספה" מוצע להחליף את הנוסח הקיים כיום בסעיף 15ז(ג) לנוסח המוצע בהגדרה החדשה. מדובר על תיקון טכני בעיקרו אשר ישקף את מעמדם והגדרתם החדשה של ילדי הנספה.
כן מוצע לתקן את סעיף 15ז(ד) לחוק משפחות חיילים בתחום ההתערבות לרווחה רגשית ליתומים. על-פי המצב הנהוג כיום יתומים זכאים לקבל סיוע במימון טיפול להתערבות רגשית כל עוד לא מלאו להם 30 שנים.
סעיף 15ז(ד) לחוק קובע הטבה של סיוע במימון התערבויות לרווחה רגשית לשכול, לאלמנה וכן ליתום כל עוד לא מלאו לו 30 שנה. הסיוע במימון בהתערבות לרווחה רגשית הוא חלופה לטיפול נפשי אשר ניתן ליתום ללא מגבלת גיל ואף אם התייתם לאחר שמלאו לו 21 שנה. בשנים האחרונות מסתמנת החשיבות למתן תמיכה רגשית ללא מגבלת גיל ובדרכים חלופיות לטיפול הנפשי .
לפיכך, מוצע כי סיוע זה יינתן ללא מגבלת גיל ואף ליתום שהתייתם לאחר שמלאו לו 21 שנה כפי שניתן כיום בהטבת הטיפול הנפשי וכפי שניתן כיום גם לאחי הנספה בעקבות תיקון מס' 40 לחוק משפחות חיילים.
כמו-כן, מוצע להגביל את משך הסיוע במימון התערבות לרווחה רגשית ל-36 חודשים בסך הכל שכן מדובר על סיוע אשר יכול להינתן בתחומים רבים. כיום, ניתן סיוע להתערבות רגשית בנושאים: הידרותרפיה, רכיבה טיפולית, טיפול בבעלי חיים וטיפול בגננות. הגבלת התקופה תאפשר בראיה עתידית ולאור התפתחויות בתחום, את הרחבת סוגי הסיוע להתערבות רגשית .
בנוסף, מוצע לתקן את סעיף 15ז(ה) כך שיועלה הגיל ללימודים אקדמיים ולהכשרה מקצועית, שכיום ניתנים מכוח תקנות משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) (חינוך יתומים לשם רכישת מקצוע או השכלה כללית או מקצועית), תשי"ט- 1959 ותקנות משפחות חיילי שנספו במערכה (תגמולים ושיקום)(הקלות ליתומים להשתלמות במוסדות להשכלה על- תיכונית),תש"י- 1959- עד גיל 30 לגיל 60.
בסעיף 15ז(ו) מוצע להוסיף כי גם יתום שאינו עומד ברשות עצמו יהא זכאי לסיוע בחונכות וזאת מתוך תפיסה מקצועית הגורסת כי קביעת גיל אינה רלוונטית לגבי יתום שאינו עומד ברשות עצמו ויש לסייע לו בחונכות כל עוד אינו עומד ברשות עצמו.
כן מוצע להוסיף את סעיפים 15ז (ט)- (יא) שעניינים עיגון סטטוטורי של תוכנית הליווי האישית ליתומים בגילאי 0-18 הקיימת כיום וממומנת מכספי עזבונות ומטרתה התאמת סיוע לצרכים האישיים של כל יתום בהתאם לחוזקות ולאתגרים עימם מתמודד. סיוע כאמור כולל גם חוגים.
בנוסף , מוצע להוסיף לחוק שיעורי עזר ליתומים מתוך ההבנה כי היעדר ההורה משפיע על מעטפת התמיכה הטבעית של היתום וכי מדובר בצורך שקיים במשפחות רבות, בהן יתומים בגילאי בית-ספר.
כמו כן מוצע להוסיף ליתומים אשר אינם עומדים ברשות עצמם סיוע לשיפור איכות הפנאי באמצעות חוגים והעשרה מקצועית שמטרתה עבודה שיקומית .
סעיף 11: מוצע לתקן את סעיף 15ח(ו) באופן שבו יינתן סיוע בהגעה לקבר גם ליתומי החלל.
מכיוון שהסיוע המוענק מכוח סעיף15ח(ו) ניתן ל"בן משפחה" כהגדרתו בסעיף 15ח, הרי זכאים לו האלמנה וההורים השכולים, ואם נפטרו , אחד האחים או ילדי החלל והכל בהתאם לאמור בסעיף המגדיר מיהו "בן משפחה".
עם זאת, בסייפא של סעיף 15ח(ו) נרשם כי: " קצין תגמולים רשאי לאשר סיוע לפי סעיף קטן זה גם לאחי החלל" ומכאן כי גם לאחי החלל, קיימת זכאות לסיוע הניתן ובלבד שאישר זאת קצין התגמולים.
בעוד שהמחוקק הסדיר במפורש את הסיוע הניתן לאחים כשהוריהם בחיים, הרי שלא קיימת התייחסות מפורשת למצב דומה אצל ילדי החלל ועל-פי לשון החוק ילדו של החלל זכאי לסיוע המוענק מכוח סעיף 15ח(ו) רק אם נפטרה האלמנה ובהסכמת כל ילדי החלל.
ההסדרה בחוק לגבי האחים הייתה הסדרה לא שלמה תוך השארת חסר המחייב השלמה לעניין זכאותם של היתומים לסיוע מכוח סעיף15ח(ו) כשהאלמנה בחיים ומוצע לתקנה.
סעיף 12: מוצע להוסיף את סעיף 28ב אחרי סעיף 28א לעניין אופן תשלום תגמולים והטבות באיחור במקרים שבהם קמה זכאות לקבלת תגמולים למפרע. כיום תשלומים כאמור ניתנים בהתאם להסדרה הקבועה בחוק הקצבאות (פיצוי בעד איחור בתשלום), התשמ"ד- 1984. מוצע לקבוע בסעיף 28ב הסדר נפרד וספציפי בחוק משפחות חיילים שלפיו במקרה שבו נדרש לשלם תגמולים וזכאויות נוספות בעד תקופת העבר, ישולמו אלה עבור כל התקופה בשיעורם המעודכן ביום התשלום. עוד מוצע לשמר את התפיסה כי חוק פסיקת ריבית והצמדה לא חל.
סעיף 14: מענק הנישואין לילדו של נספה ניתן כיום בכל מקרה, גם אם לא נישא- בגיל 30 ועומד בשיעורו המעודכן להיום על 163,000 שקלים חדשים. כמו-כן, במקרה שבו המענק נדרש לשם רכישת דירה לפני גיל 30, משולם 80% מגובה המענק למטרה זו והיתרה בהגיעו לגיל 30. כידוע מחירי הדירות עלו מאוד ומוצע לתת לכך ביטוי בהעלאת סכום הסיוע במענק והעמדתו על 300,000 שקלים חדשים, זאת בשל הצורך לשמור על ערך הכסף. בנוסף מוצע כי ככל שילדו של נספה יזדקק לסיוע במענק לצורכי רכישת דירה טרם הגיעו לגיל 30, הוא יוכל לקבל את מלוא סכום המענק ולא רק את חלקו.
סעיף 15: מוצע להחריג את תגמולי היתום ממנגנון ניכוי דמי החבר החל כלפי הזכאים מכוח סעיף זה .
סעיף 16: מוצע להעלות את גיל הזכאות לסיוע במימון שכר הלימוד ללימודים אקדמיים ולהכשרה מקצועית מוכרת שכיום ניתנים עד גיל 30, לגיל-60 שכן לעמדת גורמי המקצוע ובשים לב לתמורות ולשינויים החברתיים, ייתכנו סיטואציות שיגרמו לאדם להכשיר עצמו מקצועית בגיל מאוחר מן הרגיל.
סעיף 17: מוצע כי חובת העסקה במשך תקופה שלא תעלה על חמש שנים מעבר לגיל הפרישה הפורמאלי, תחול גם על יתומים ובזאת בדומה לקבוע לגבי אלמנות והורים שכולים. כן מוצע לראות בכל הורה שכול שהוכר לפי חוק משפחות חיילים ככזה העומד בתנאי הסעיף ולהשמיט את הפסקה לפיה במקרה שהיה לנספה הורה מלידה והורה חורג או מאמץ, שניהם בני מין אחד, לא יראו כהורה של נספה אלא אותו הורה שקצין התגמולים החליט כי זיקתו של הנספה לאותו הורה חזקה יותר.
סעיף 18: מוצע לתקן את סעיף 35א המסדיר את סמכויות הוועדה לפנים משורת הדין. מוצע למחוק את הקביעה כי תנאי סף למתן סיוע מהוועדה לפנים משורת הדין, הוא כי במבקש מתקיים התנאי של מצב סוציו-אקונומי קשה. הוועדה לפנים משורת הדין עדיין תידרש לשקול, בין היתר, שיקולים סוציו-אקונומים כפי שקובע החוק בסעיף קטן (ב), אך מוצע להסיר את הדרישה למצב סוציואקונומי קשה כתנאי סף לעצם בחינת הבקשה בוועדה.
סעיף 19: בהתאמה לתיקון המוצע בסעיף 12, מוצע לבטל את ההפניה לחוק משפחות חיילים מהתוספת לחוק הקצבאות המצויה בפרט 2 לתוספת.
סעיף 20: בשל השינויים הנרחבים והצורך הלוגיסטי להיערך להם מבחינת הגדלת כוח האדם והתאמת מערכות המחשוב מוצע כי מועד תחילתו של החוק יהא בתוך 90 ימים מיום הפרסום וזאת כדי להיערך כאמור. החוק יחול על זכאי העומד בתנאים הקבועים לסיוע החל מיום הפרסום.
סעיף 21: מוצע כי ביום תחילתו של החוק, אשר במסגרתו יינתן לכל היתומים בגילי 21-30 תגמול להתפתחות אישית, יופסק התשלום של דמי המחיה לסטודנטים הזכאים לכך, המשולם בסכום זהה, וזאת בכדי למנוע כפל תשלום.
בנוסף, על מנת ליתן מענה מסוים גם ליתומים מעל גיל 30, שחלק מהרחבת הזכאויות נשוא התיקון, אינן רלוונטיות לגביהם, מוצע להעניק להם מענק בסכום כולל של 50,000 שקלים חדשים, אשר ישולם בפעימה אחת או שתיים בהתאם לגילם כמפורט בתיקון.