טיוטת תקנות הביטוח הלאומי (מענק מיוחד וקיצבה מיוחדת לנכים) (תיקון – קיצבה מיוחדת)  התשפ"ד – 2024

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 88, 112 ו - 400 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה 1995[1] (להלן – החוק), ולאחר שנועצתי במועצת המוסד לפי סעיף 12 לחוק, אני מתקין תקנות אלה:         

תיקון תקנה 10

1. 1

בתקנה 10 לתקנות הביטוח הלאומי (מענק מיוחד וקיצבה מיוחדת לנכים), תשכ"ה-  1965[4] (להלן "התקנות העיקריות") :

(א)  בתקנת משנה (ב)  -  המילים "או הזקוק להסעות שלא בתחבורה ציבורית במידה רבה" – ימחקו

 

 

(ב) בתקנת משנה (ג)  - המילים "או הזקוק  בקביעות להסעות שלא בתחבורה ציבורית" – ימחקו

 

 

(ג)  תקנת משנה (ה) – תבוטל.

תיקון תקנה 10ד.

3.

בתקנה 10ד. לתקנות העיקריות – במקום המילים "שיקומו המקצועי או הבטחת עיסוקו" יבוא : "שיקומו המקצועי, עבודתו או לצורך טיפול רפואי" ובמקום המילים "תשולם לנכה קצבה מיוחדת לכיסוי הוצאות אלה" יבוא: "תוגדל לו הקצבה המיוחדת להחזקה אישית שנקבעה בתקנה 10(א), (ב) ו- (ג), לפי העניין, ב-10% מהקצבה המיוחדת המשולמת לו."

תחילה ותחולה 

 

תחילתה של תקנה 10 להתקנות העיקריות כנוסחן בתקנות אלה באחד בחודש שלאחר פרסומן (להלן – יום התחילה), והן יחולו על תביעה לקצבה מיוחדת או להגדלת קצבה מיוחדת שתוגש ביום התחילה ואילך.

 

 

  דברי הסבר

 

סעיף 112 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה - 1995 קובע כי נפגע עבודה עשוי (בתנאים מסוימים) להיות זכאי בנוסף לקצבת נפגעי עבודה לקצבה מיוחדת להחזקתו האישית. תנאי הזכאות לקצבה המיוחדת עוגנו בתקנות הביטוח הלאומי (מענק מיוחד וקיצבה מיוחדת לנכים), תשכ"ה-1965 (להלן: "התקנות").

 

תכליתה של קצבת נכות מעבודה היא להבטיח את הכנסתו של העובד (שכיר או עצמאי) לפני הפגיעה בעבודה על מנת לשמר את הכנסותיו או חלילה הכנסות של המשפחה במקרה של מוות. הקצבה מבוססת על הכנסותיו של נפגע העבודה טרם הפגיעה ואינה מופחתת אף אם לנפגע יש הכנסות מעבודה לאחר פגיעתו.

 

בנוסף, ישנה קצבה נוספת מיוחדת בעיקר למי שנכותו שנקבעה היא 75% ומעלה. תכליתה של הקצבה מיוחדת היא לסייע בהחזקה האישית של נכה העבודה למי שנזקק לעזרת הזולת בביצוע פעולות היום יום או להשגחת הזולת (בדומה לקצבת שר"מ המשולמת לנכים כלליים).

 

הקצבה המיוחדת, מחולקת לארבע רמות בהתאם למידת ההיזקקות של הנכה בעזרת הזולת, ושיעורה משתנה בהתאם ומתווסף לגמלה הבסיסית המבוססת על שכר עבודתו כאמור.

 

התקנות האמורות הותקנו לפני יותר משלושה עשורים, ועלה צורך להתאימן למציאות בת זמננו. התיקון המוצע מבקש להרחיב את מעגל הזכאים, כך שתקבע זכאות לקצבה מיוחדת לנפגע הנמצא בהליכי שיקום מקצועי, טיפול רפואי או שיבה למעגל העבודה.

יצוין כי בניגוד למועד התקנת התקנות, כיום לרוב האנשים ישנו רכב בבעלותם, כך שהם לא זקוקים להסעה ע"י אחר וזאת אף אם אינם יכולים לעשות שימוש בתחבורה ציבורית.

 

משכך מוצע להחליף מחד את עילת ההזקקות להסעות שאינן בתחבורה ציבורית, ומאידך תקבע תוספת קצבה בשיעור 10% אשר תיתן מענה (ותמרוץ) לנכי העבודה, לרבות לנכים הנוהגים בעצמם, הנזקקים לנסיעות לצורך עבודה, לימודים ושיקום מקצועי.

 

המדובר בתיקון המרחיב את פוטנציאל הזכאים ואת העילות לקבלת התוספת שיחול על כלל נכי העבודה ברמות הקצבה מיוחדת א' עד ג' העובדים, או שהינם בשיקום מקצועי או רפואי (המדובר בכ 4500 נפגעי עבודה).

 

 



[1] ס"ח התשנ"ה עמ' 210

[4] ק"ת תשכ"ה עמ' 2744; התשמ"ז, עמ' 530