תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון מס 4) - נוסח מתכלל להערות ציבור תזכיר טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון מס' 4), התשפ"ד -2024

תקנות

 

1. שם התקנות המוצעות

תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון מס' 4), התשפ"ד -2024

 

 

2. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת התקנות היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום התשלום הנוסף שנקבע בתקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022, המיועד לבתי חולים ציבוריים כלליים,  בעד תכניות לאומיות לשיפור הרפואה שביצעו.

 

3. להלן נוסח התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם שר הבריאות

 

טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון מס' 4), התשפ"ד -2024

 

 

 

בתוקף הסמכות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940[1] (להלן – הפקודה), שנטלתי לעצמי לפי סעיף 34 לחוק –יסוד: הממשלה[2], אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 3

1.  

בתקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף), התשפ"ג-2022[3] (להלן- התקנות העיקריות), בתקנה 3, תקנת משנה (א) תסומן ב-"(ב)", ולפניה יבוא:

 

 

"(א)

נותר סכום תקצוב לחלוקה בתחום תקצוב אחד או יותר, משרד הבריאות יהיה רשאי לחלק תחילה את הסכום הנוסף באותו תחום תקצוב בעד פעילות שבוצעה ולא תוקצבה רק בשל כך שהתקציב לפי תקנות אלה היה נמוך מהתקציב הנדרש למימונה; חלוקת הסכום העודף כאמור בתקנת משנה זו בין בתי החולים, תיעשה לפי הכללים המפורטים באותו תחום תקצוב."

תיקון תקנה 22

2.  

בתקנה 22(א) לתקנות העיקריות במקום "39.1" יבוא "52.6".

תיקון תקנה 40

3.  

בתקנה 40 לתקנות העיקריות -

 

 

(1) אחרי ההגדרה "בוגרי אוניברסיטאות לא מוכרות" יבוא:

 

 

 

"מקצועות הליבה" – רפואה פנימית; רפואת ילדים; כירורגיה כללית; רפואת נשים; פסיכיאטריה.

 

 

(2) בהגדרה "סבב הכשרה קלינית", במקום "ארבעה שבועות" יבוא "שבוע לפחות".

 

 

(3) אחרי ההגדרה "סבב הכשרה קלינית" יבוא:

 

 

 

"סטודנט במתווה חרבות ברזל" – סטודנט ישראלי לרפואה שלומד באוניברסיטה מחוץ לארץ, ושבעקבות מלחמת חרבות ברזל גויס לשירות מילואים בישראל  ושירת בו 30 ימים לפחות, ובעקבות שירות המילואים נדרש להשלים חלק מהכשרתו האקדמית בבית חולים בישראל.

 

 

(4) בהגדרה "קורס הכנה להתמחות", במקום האמור בה יבוא "קורס שאישר אגף הרישוי במשרד הבריאות המיועד לבוגרי אוניברסיטאות לא מוכרות שעברו בהצלחה את מבחן הרישוי הממשלתי והם אינם מתמחים או מומחים".

 

 

(5) בהגדרה "קורס תמיכה במתמחה", במקום "150" יבוא "130".

תיקון תקנה 41

4.  

בתקנה 41 לתקנות העיקריות, במקום "19,700,000" יבוא "25,000,000".

תיקון תקנה 43

5.  

בתקנה 43(ב) לתקנות העיקריות, במקום "מיליון" יבוא "1,300,000" ובמקום "1,500,000" יבוא "3,200,000".

תיקון תקנה 45

6.  

בתקנה 45(א) לתקנות העיקריות -

 

 

(1) בתקנת משנה (א) לאחר "מחוץ לישראל" יבוא "כפי שהורה לו משרד הבריאות";

 

 

(2) בתקנת משנה (ב), במקום האמור בה, יבוא:

 

 

"(ב)

תקצוב נוסף כאמור בתקנת משנה (א) יהיה בסכום כולל של 6,000,000 שקלים חדשים, ויחולק באופן הבא:

 

 

 

 

(1) בשלב הראשון סכום התקצוב הנוסף יחולק בעד הכשרה לסטודנטים במתווה חרבות ברזל בסכום של עד 750 שקלים חדשים בעד כל סטודנט בסבב הכשרה קלינית;

 

 

 

 

(2) בשלב שני סכום התקצוב הנוסף שנותר לחלוקה לאחר תקצוב כאמור בפסקה (1), יחולק בעד 8 המשתתפים הראשונים בכל סבב שאושר במקצועות הליבה, בחלוקה שווה בין בתי החולים, אך לא יותר מ-500 שקלים חדשים בעד סטודנט אחד בסבב הכשרה קלינית, ולא יותר מ- 20 סבבים לבית חולים;

 

 

 

 

(3) בשלב השלישי, ואם יישאר תקציב לחלוקה, יחולק סכום תקצוב נוסף בין בתי החולים בעד העסקת אחראי סבבים קליניים לסטודנטים ישראלים לרפואה שלמדו באוניברסיטאות מחוץ לישראל, שיהיה אמון על עמידה בקשר עם משרד הבריאות והסטודנטים המשתתפים בסבבי ההכשרה הקלינית בבית חולים, ועל הבטחת הרמה הנאותה של ההכשרה, וזאת בעד בית חולים שמעביר 5 סבבים כאמור בשנה לפחות; סכום זה לא יעלה על 15,000 שקלים חדשים לבית חולים בסך הכל;

 

 

 

 

(4) לאחר תקצוב כאמור בפסקאות משנה (1) עד (3) ואם יוותר תקציב לחלוקה, תחולק יתרת התקציב לכל בית חולים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד המשתתפים שלא ניתן תקצוב לגביהם לפי פסקה (2), עד לסכום של 500 שקלים חדשים בעד כל משתתף בסבב הכשרה קלינית בכל המקצועות."

תיקון תקנה 45ב

7.  

בתקנה 45ב(א) לתקנות העיקריות, במקום האמור בה, יבוא:

 

 

"(א) סכום תקצוב נוסף בסך של עד 320,000 שקלים חדשים לרופא, או עד 400,000 שקלים חדשים לרופא אם לתכנית התקבלו פחות מ-10 משתתפים, יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים המעסיקים רופא שהוא מומחה צעיר או רופא שהוא מתמחה בכיר אשר התקבל לתכנית "מבריא", ובלבד שבית החולים התחייב למתן זמן מוגן למחקר עבור הרופא לפי הוראות התכנית, לפי השלבים האלה:

 

 

 

(1) בשלב ראשון יחולק סכום תקצוב נוסף עבור רופאים  המשתתפים בתוכנית "מבריא" בבתי חולים בפריפריה הגיאוגרפית;

 

 

 

(2) לאחר תקצוב כאמור בפסקה (1) ואם יוותר תקציב לחלוקה,  תחולק יתרת התקציב בחלוקה שווה בין יתר בתי החולים המעסיקים רופאים המשתתפים בתכנית כאמור בתקנת משנה (א)."

תיקון תקנה 46

8.  

בתקנה 46 לתקנות העיקריות, אחרי פסקה (5) יבוא:

 

 

"(6)   עבור ביצוע פעילות לפי תקנה 45, בית החולים יעביר דיווח המפרט את כלל המשתתפים ואת מועדי סבבי ההכשרה הקלינית שבוצעו."

תיקון תקנה 49

9.  

בתקנה 49 לתקנות העיקריות -

 

 

(1) האמור בה יסומן -"(א)";

 

 

(2) המילים "בחלוקה שווה" – יימחקו.

 

 

(3) אחרי "(א)", יבוא:

 

 

"(ב) לצורך תקצוב לפי תקנה זו, ינוקד כל בית חולים בציון שבין 1 עד 10 לפי מידת עמידתו בדרישות המפורטות בפסקאות (4)-(5) ו- (7)-(8) והסכום הנוסף לכל בית חולים יחולק לפי חלקו היחסי בניקוד שצבר, ביחס לניקוד המצטבר שצברו כל בתי החולים, אך לא יותר מ-2.5 מיליון שקלים חדשים לבית חולים."

תיקון תקנה 50

10.  

בתקנה 50 לתקנות העיקריות -

 

 

(1) האמור בה יסומן – "(א)", והמשפט " בסוף הרבעון השני על נתוני הרבעון הראשון והרבעון הרביעי של השנה הקודמת, ובסוף הרבעון הרביעי על נתוני הרבעון השני והשלישי לאותה שנה, בכל שנה," – יימחק;

 

 

(2) בפסקאות (1) עד (8) המילה "מלא" – תימחק;

 

 

(3) בפסקה (6), במקום "שלושה מיליון" יבוא "5.5 מיליון";

 

 

(4) בפסקה (7), במקום האמור בה, יבוא "שלושה מיליון שקלים חדשים מסכום התקצוב הנוסף לחלק זה, יועברו בעד דיווח תקין של ניתוחים בממשק אשפוזים, לרבות  נתונים על כוח אדם כפי שהורה המשרד לבית החולים";

 

 

(5) בפסקה (8), במקום "שני מיליון" יבוא "חצי מיליון";

 

 

(6) אחריה יבוא:

 

 

"(ב)       התקצוב המרבי לו יהיה זכאי כל בית חולים יהיה סכום התקצוב המפורט בכל אחת מפסקאות (1) עד (8), כשהוא מחולק במספר בתי החולים שביצעו את הפעילות המפורטת בה; התקצוב שיחולק בפועל לכל בית חולים יהיה בהתאם לשיעור הביצוע של בית החולים את הפעילות המפורטת בפסקה, ועד לסכום התקצוב המרבי לו הוא זכאי;

 

 

(ג)     על אף האמור בתקנת משנה (ב), נותרה יתרה לחלוקה בכל אחת מהפסקאות, תחולק היתרה בין יתר בתי החולים שביצעו את הפעילות המפורטת באותה פסקה, בהתאם לשיעור הביצוע שלהם;

 

 

(ד)    נותרה יתרה תקציבית בשל כך שלא בוצעה פעילות כלל באחת או יותר מפסקאות (1) עד (8), תחולק היתרה בין הפסקאות בהן בוצעה פעילות בהתאם למשקלן ביחס לסכום התקצוב הכולל של הפסקאות, ובתוך אותה פסקה באופן יחסי לפי שיעור הביצוע של כל בית חולים;

 

 

(ה)       העברת הנתונים כאמור בתקנת משנה (א) תהיה בכל שנה בסוף כל רבעון ביחס לרבעון שקדם לו, כאשר לעניין הרבעון הראשון, יועברו נתוני הרבעון הרביעי של השנה הקודמת."

תיקון תקנה 61

11.  

בתקנה 61 לתקנות העיקריות, במקום כותרת התקנה יבוא "תנאים לתקצוב נוסף בעד עמידה ביעדי יעילות ואיכות";

תיקון תקנה 62

12.  

בתקנה 62 לתקנות העיקריות, במקום "20%" יבוא "30%".

תיקון תקנה 63

13.  

בתקנה 63 לתקנות העיקריות, במקום "50%" יבוא "45%".

תיקון תקנה 64

14.  

בתקנה 64 לתקנות העיקריות, במקום האמור בה, יבוא "20% מהסכום יחולקו לבתי החולים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד עמידה ביעד 3 – זמן שהייה במלר"ד לפונים שהועברו לאשפוז, ובלבד שלא יותר מ-65% מהפונים למלר"ד הועברו לאשפוז בפרק זמן של עד 6 שעות, לא יותר מ-25% מהפונים למלר"ד הועברו לאשפוז בפרק זמן שבין 6 ל – 12 שעות, לא יותר מ-8% מהפונים למלר"ד הועברו לאשפוז בפרק זמן שבין 12 ל – 24 שעות, ולא יותר מ-2% מהפונים למלר"ד שהועברו לאשפוז בפרק זמן שמעל ל-24 שעות, ובית החולים העביר את נתוני תפעול המאפשרים את מדידת היעד."

תיקון תקנה 65

15.  

בתקנה 65 לתקנות העיקריות, במקום האמור בה, יבוא "30% מהסכום יחולקו לבתי החולים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד עמידה ביעד 4 – זמן שהייה במלר"ד למשתחררים, ובלבד שלא יותר מ-70% מהפונים למלר"ד שלא אושפזו השתחררו בפרק זמן של עד 4 שעות מזמן ההגעה למלר"ד, לא יותר מ-20% מהפונים למלר"ד שלא אושפזו השתחררו בפרק זמן שבין 4 ל-6 שעות מזמן ההגעה למלר"ד, לא יותר מ-10% מהפונים למלר"ד שלא אושפזו השתחררו בפרק זמן שבין 6 ל-12 שעות מזמן ההגעה למלר"ד, ולא יותר מ-1% מהפונים למלר"ד שלא אושפזו השתחררו בפרק זמן שמעל 12 שעות מזמן ההגעה למלר"ד, ובלבד שבית החולים העביר נתוני תפעול המאפשרים את מדידת היעד."

תיקון תקנה 66

16.  

בתקנה 66 לתקנות העיקריות, אחרי ההגדרה "הכנסות ממתן שירות דיפרנציאלי", יבוא:

 

 

"הכנסות מצנתורים" – התוצאה המתקבלת מהכפלת מספר הפרוצדורות שבוצעו בבית החולים בקודים האלה בשנה שקדמה לשנת התקצוב, במחירם בתעריפון משרד הבריאות:

 

 

 

(1) G0185;

 

 

 

(2) G00T8;

 

 

 

(3) G0184;

 

 

 

(4) G00E5;

 

 

 

(5) G0181;

 

 

 

(6) G00V5;

 

 

 

(7) G00G1;

 

 

 

(8) G00A8;

 

 

 

(9) G00T6;

 

 

 

(10)  G0186;

 

 

 

(11)  G00V4;

 

 

 

(12)  G00T5;

 

 

 

(13)  G0167;

 

 

 

(14)  G0300;

 

 

 

(15)  G00A9.

תיקון תקנה 68

17.  

בתקנה 68 לתקנות העיקריות:

 

 

(1) בכותרת התקנה, לאחר "בחדרי ניתוח" יבוא "וצנתורים";

 

 

(2) האמור בה יסומן ב"(א)", ובמקום "90%" יבוא "52%";

 

 

(3) אחרי "(א)", יבוא:

 

 

"(ב) סכום תקצוב נוסף בשיעור של 38% מתוך התקצוב הנוסף בפרק זה יחולק לבית חולים בעד ייעול פעילות חדרי צנתורים, לפי התוצאה המתקבלת מחישוב כאמור בתקנה 70, לאחר החישוב הזה:

 

 

 

(1) לכל בית חולים תחושב התוצאה של סך כל ההכנסות מצנתורים בשנה שקדמה לשנת התקצוב, כשהוא מחולק במספר מכשירי צנתור הלב שברישיון בית החולים, והתוצאה תכונה "מדד יעילות";

 

 

 

(2) בתי החולים ידורגו בסדר יורד לפי "מדד היעילות" המתקבל לפי חישוב כאמור בפסקה (1), ולמספר שבו בית החולים מדורג ייווסף הקבוע 10;

 

 

 

(3) לכל בית חולים יחושב המשקל היחסי לפי התוצאה המתקבלת מחישוב כאמור בפסקת משנה (2), ביחס לתוצאה המצטברת של כל בתי החולים;

 

 

 

(4) המשקל היחסי של כל בית חולים לפי פסקה (3) יוכפל בסכום התקצוב הנוסף לחלק זה."

תיקון תקנה 70

18.  

בתקנה 70 לתקנות העיקריות, בפסקה (1), במקום "68(4)" יבוא "68(א)(4) ו-68(ב)(4)".

תחילה

19.  

תחילתן של תקנות אלה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).

הוראת שעה

20.  

בתקופה שמיום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025) ועד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025), יקראו כאילו בתקנה 41 לתקנות העיקריות במקום "25,000,000" יבוא "15,000,000".

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-6465)

 

_________________

 אוריאל בוסו

שר הבריאות


 

דברי הסבר

 

חוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק),  קובע בסעיף 9 כי החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי תשלום חודשי קבוע כפי שהודיעו לו שר האוצר ושר הבריאות, וכי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע תקנות בעניינים הקבועים בסעיף קטן 9(ו)(1). בנוסף, נקבע בסעיף 9(ו)(2) כי השרים רשאים לקבוע כי אחת לשנה יחולק לבתי החולים הציבוריים הכלליים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום נוסף בסכום שיקבעו, על פי מדדי איכות רפואיים שיקבע בתקנות.

תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים)(תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2022 (להלן –תקנות ההתחשבנות), מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק.

בסעיף 5 לתקנות ההתחשבנות נקבע, כי בנוסף לסכום חודשי, יחולק בכל שנה לכלל בתי החולים סכום נוסף בעד תכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה, וכי סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – פקודת בריאות העם) , לאחר שנטל את סמכותו לפי חוק יסוד הממשלה. הסכום שיחושב לכל בית חולים לפי תקנות אלה יתווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים.

סעיף 33 לפקודת בריאות העם מסמיך את המנהל לקבוע תקנות הקובעות דרישות שונות מבתי חולים, ובין השאר בנושאים הנוגעים לסידורים סניטריים, ניהול מקצועי,  וטיפול רפואי נאות בחולים.

בהתאם, בשנת 2023 תוקנו תקנות אלה ונקבעו בהן אמות מידה לביצוע תכניות לאומיות במגוון תחומים בשנים 2023-2025. מטרת תיקון זה היא עדכון אמות המידה בחלק מהתחומים.

 

תקנה 1

מוצע לתקן את תקנה 3 לתקנות, ולקבוע שאם יוותר סכום תקצוב לחלוקה בתחום תקצוב אחד או יותר, המנהל יהיה רשאי לחלק תחילה את הסכום הנוסף באותו תחום תקצוב בעד פעילות שבוצעה ולא תוקצבה רק בשל כך שהתקציב לפי תקנות אלה היה נמוך מהתקציב הנדרש למימונה וזאת לפי אמות המידה לחלוקה הקבועים באותו תחום תקצוב.

תקנה 2

מוצע להעלות את סכום התקצוב הנוסף בפרק ד', "קיצור שעות העבודה של רופאים מבצעי תורנויות".

 

תקנות 3-8

מוצע לבצע תיקונים בפרק ט', "שיפור מיומנויות רופאים", הכוללים בין היתר את עדכון הסכומים לחלוקה, עדכון ההגדרה "סבב הכשרה קליני" באופן שיאפשר חלוקת סכום גבוה יותר עבור סבב כאמור, וכן הוספה של אמות מידה לתקצוב בתי חולים בעד סטודנטים שהכשיר בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

תקנות 9-10

מוצע לתקן את פרק י', צמצום זמני המתנה לניתוחים בבתי חולים", באופן שיאפשר חלוקה גמישה יותר של התקציב בהתאם לעמידת בתי החולים באמות המידה הקבועות בפרק זה.

תקנות 11-15

מוצע לתקן את פרק י"ב, "שיפור הטיפול במחלקות לרפואה דחופה (מלר"ד), ולשנות את היחס בין שיעור התקצוב בחלק מהיעדים, וכן לבצע התאמות באמות המידה לצורך עמידה ביעד מס' 3.

תקנות 16-18

מוצע לתקן את פרק י"ג, "ייעול פעילות בחדרי ניתוח", ולהוסיף לצורך אומדן הפעילות בחדרי הניתוח גם הכנסות מצנתורים.

תקנה 19

מוצע לקבוע את מועד התחילה של התיקון ליום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024), כדי שניתן יהיה לתקצב את בתי החולים בהתאם לעמידתם באמות המידה העדכניות.

תקנה 20

מוצע לקבוע בהוראת שעה כי סכום התקצוב הנוסף בפרק ט' בשנת 2025 יהיה 15 מיליון שקלים חדשים.  

 

 

 

 

 



[1] ע"ר 1940, תוס' 1, עמ' 191.

[2] ס"ח התשס"א, עמ' 158.

[3] ק"ת התשפ"ג, עמ' 364.