מבחנים לחלוקת כספי בינוי והצטיידות להגדלת היצע המיטות הגריאטריות במוסדות רפואיים גריאטריים
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985,[1] (להלן – החוק), ובהתאם להוראות התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[2], ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד) בבינוי ובהצטיידות להגדלת היצע המיטות הגריאטריות במוסדות רפואיים גריאטריים, כמפורט להלן –
1. כללי
א. ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון בעניין תמיכה מתקציב המשרד בהתאם לנוהל בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[3] (להלן – הנוהל), ובהתאם להוראות התכ"מ בדבר תמיכה בגופים אחרים.
ב. התמיכה עצמה ראוי שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על-פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
ג. בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.
ד. כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
"מדד פריפריאליות" - מדד המפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומדרג את הרשויות המקומיות.
"מוסד" או "מוסד רפואי גריאטרי" – מוסד המספק את אחד מארבעת השירותים הבאים: אשפוז תת אקוטי, אשפוז סיעודי מורכב, אשפוז מונשמים, אשפוז כרוני ואשפוז שיקום גריאטרי לרבות מוסד רפואי שיוקם לצורך אספקת שירותים אלה.
"מחוז", "נפה" - בהתאם להודעה על חלוקת שטח המדינה למחוזות ולנפות ולתיאורי גבולותיהן[4].
"מיטה תוספתית " –
1. במוסד רפואי – מיטה שהמוסד הרפואי הגריאטרי מפעיל ונמצאת ברישיון לפי פקודת בריאות העם, [5]1940 (להלן – פקודת בריאות העם), מעבר למספר המיטות הגבוה ביותר שהיה לאותו מוסד ברישיון בשלוש השנים האחרונות.
2. ברשת – מיטות שהמוסדות הרפואיים הגריאטריים מפעילים, בבעלות הרשת במחוז מסויים, ונמצאות ברישיון לפי פקודת בריאות העם, [6]1940 (להלן – פקודת בריאות העם), מעבר למספר המיטות הגבוה ביותר שהיה לאותו מוסד ברישיון בשלוש השנים האחרונות לכלל הרשת באותו מחוז.
"קופת חולים" – כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי התשנ"ד – 1994[7].
"תכנית"- תכנית לפרויקט בינוי הכוללת את תאריך פתיחת המיטות, סוגיהן, מיקומן וכן אבני דרך לתהליך ההקמה הכוללת את עלות ההקמה המוערכת בכל שלב; התוכנית תהיה חתומה על ידי שני מורשי חתימה מטעם המוסד; סבירות התוכנית והיתכנותה המעשית, תאושר על ידי מינהל תכנון, פיתוח ובינוי מוסדות רפואה. ככל שהמוסד יבקש תמיכה בעבור בינוי או הרחבה במקרקעין, המוסד יידרש להציג עם בקשת התמיכה מסמכים המוכיחים את זכויותיו על הנכס.
"תכנית מפורטת"- תכנית המפרטת את התכנון האדריכלי, סוגי המחלקות הצפויות להיבנות ולהיפתח, טבלה עם שלבי הפרויקט עד לפתיחת המיטות ומקורות המימון לפרויקט; התוכנית תכלול ראיות מתאימות המעידות על ביצוע התקשורת עם הקבלן המבצע את פרויקט הבינוי, ובנוסף מסמכים המוכיחים את זכויות מבקש התמיכה על הנכס.
3. הגופים הנתמכים
הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הם מוסדות ציבור כהגדרתם בסעיף 3א(א) לחוק, וכן גופים אחרים כהגדרתם בהוראות התכ"ם שעניינם תמיכה בגופים אחרים, שהם מוסד רפואי גריאטרי (להלן – המוסד).
4. הפעילות הנתמכת
הפעילות הנתמכת לפי הוראות חלק זה הינה הגדלת היצע המיטות הגריאטריות במוסדות רפואיים גריאטריים על ידי רישיון מיטות תוספתיות
5. תנאי סף למתן התמיכה
תמיכה לפי מבחנים אלה, תינתן למוסד שנתקיימו בו כל אלה:
א. המוסד פועל בהתאם לתנאי רישומו לפי פקודת בריאות העם.
ב. המוסד התחייב בתכנית כי תאריך פתיחת ורישיון המיטות לא יאוחר משלוש שנים מיום תחילתם של מבחנים אלה.
ג. המוסד חתם על כתב התחייבות שיכלול את ההתחייבויות הבאות:
(1) כי ככל והמוסד אינו עומד בתנאים המפורטים במבחן זה, משרד הבריאות רשאי לדרוש את החזר סכום התמיכה ולקזזה מכל תמיכה או חיוב כספי אחר כלפי המשרד.
(2) כי במהלך חמש השנים ממועד קבלת התשלום לפי סעיף 7א(4) למבחן התמיכה, לא יסגור מיטה במוסד או ברשתולא ישנה את סוג השירות אלא באישור משרד הבריאות ובתנאים שייקבע וכי ידוע לו שהמשרד רשאי לדרוש קיזוז סכום התמיכה שקיבל בעד הגדלת היצע המיטות לפי מבחנים אלה.
ד. המוסד השקיע מכספו, עד למועד בקשת התמיכה, לפחות 7% מסך עלות הפרויקט.
ה. המוסד לא הגיש בקשה לתמיכה במסגרת "מבחנים לחלוקת תמיכות של משרד הבריאות לבינוי ולהצטיידות לצורך הגדלת היצע המיטות הגריאטריות במוסדות רפואיים גריאטריים", או שהגיש תמיכה כאמור ונתמך נכון למועד פרסום מבחן זה על לפחות שלושת מתוך ארבעת אבני הדרך הקבועות במבחן (בינוי בפועל ולא רק הגשת תכניות).
ו. המוסד לא הגיש בקשה לתמיכה במסגרת "מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה במוסדות רפואיים גריאטריים גדולים לצורך בינוי ופתיחה מהירה של מיטות קורונה ומיטות לאשפוז המשכי במחוז ירושלים", או שהגיש תמיכה כאמור ומפעיל, ברישיון ובפועל, נכון למועד פרסום מבחן תמיכה זה את כלל המיטות בגינן נתמך.
6. אופן חלוקת התמיכה
א. מוסד העומד בתנאי הסף המבקש להיתמך לפי מבחנים אלו יגיש בקשה לאגף לפיקוח פיננסי על מערך האשפוז במשרד הבריאות (לכותבת המייל: HSA@MOH.GOV.IL) לא יאוחר מ-45 ימים ממועד פרסום מבחנים אלו.
ב. המוסד יצרף את תכנית הפרויקט.
ג. על התכנית לכלול פתיחה של לפחות 12 מיטות.
ד. סכום התמיכה בגין פתיחת מיטה בכל מחוז תהיה על סך 500 אלש"ח. סך הסכום יחולק בין המחוזות באופן הבא:
(1) מחוז צפון וחיפה – 35%
(2) מחוז דרום – 55%
(3) מחוז ירושלים – 10%
ה. בקשות התמיכה ינוקדו כמפורט להלן:
כל מיטה תקבל ניקוד לפי הקריטריונים הבאים:
|
|
גריאטריה שיקום |
סיעודי מורכב |
הנשמה ממושכת |
|
נפת יזרעאל |
0 |
0.4 |
0 |
|
נפת כנרת |
0 |
0 |
0.2 |
|
נפת עכו |
0.6 |
0.4 |
0.2 |
|
נפת צפת |
0.6 |
0.8 |
0.2 |
|
נפת חיפה |
0.1 |
0.2 |
0.1 |
|
מחוז ירושלים |
0.3 |
0.1 |
0 |
|
נפת אשקלון |
0.3 |
0.6 |
0 |
|
נפת באר שבע |
0.5 |
0.5 |
0.2 |
ו. כספי התמיכה יחולקו בהתאם לניקוד שנצבר לפי סעיף (ה), כך שבכל מחוז כלל התכניות ידורגו לפי הניקוד הכולל שלהם, כאשר תוכנית להקמת כל סוג מיטה תנוקד בנפרד. חלוקת התמיכה תהיה לפי סדר אורדנילי יורד עד למיצוי מקורות התמיכה.
ז. ככל שמחישוב הניקוד הסופי יעלה כי מספר בקשות נוקדו באופן שווה, סדר תיעדוף התכניות יקבע בסדר הבא:
(1) בשלב ראשון, המוסד שייתמך יהיה המוסד המציע לפתוח יותר מיטות.
(2) בשלב השני, המוסד שייתמך יהיה המוסד הממוקם ברשות המקומית בעלת מדד הפריפריאליות הנמוך יותר.
(3) בשלב השלישי, המוסד שייתמך יהיה המוסד שלו מועד פתיחת המיטות החדשות מוקדם יותר.
ח. ככל שכספי התמיכה שנותרו והוקצו למוסד מסוים פחותים מסך התמיכה לו זכאי מוסד מסוים ביחס למספר המיטות שפתח, יודיע נציג האגף לפיקוח פיננסי על מערך האשפוז במשרד הבריאות למוסד על כך שהוא רשאי לבחור אם לבצע את הפרויקט, או לוותר על זכאותו לקבלת כספי תמיכה.
ט. בהינתן יתרת תקציב במחוז מסוים, יתרת התקציב תחולק למחוזות הנותרים לפי חלקם היחסי בסעיף (ד) לעיל.
7. תשלומים, השבה וקיזוז:
א. התמיכה תינתן למוסד העומד בתנאי הזכאות לתמיכה, בשלושה שלבים כמפורט להלן:
(1) 15% מסכום התמיכה יינתן למוסד בעד הגשת בקשה לתמיכה המפרטת את תאריך פתיחת המיטה המתוכנן, מיקום הפתיחה וסוג המיטה לאחר אישור ועדת פרויקטים וממינהל תכנון, פיתוח ובינוי מוסדות רפואה במשרד את סבירות התכנית ועמידתה באמות מידה רפואיות ותכנוניות וקבלת אישור הקמה.
(2) 10% נוספים מסכום התמיכה יינתן למוסד בעד הגשת תוכנית מפורטת.
(3) עד 60% נוספים מהסכום יינתן למוסד בעד ההוצאות הכרוכות להגדלת היצע המיטות הגריאטריות, בהתאם לדו"ח הוצאות ביניים הכולל או פירוט חשבונית לבינוי והצטיידות או הוצאות שכר וכ"א. לשם כך, רשאי המשרד לבקר במוסד ולבקש אסמכתאות נוספות המעידות על ביצוע העבודות כגון (הסכמי התקשרות, הזמנות רכש ציוד, חשבוניות מס, מכרזים וכיו"ב).
(4) יתרת התמיכה תשולם למוסד לאחר פתיחת המיטות בפועל ורישיונן, גיוס כוח אדם ותחילת פעילות עם מטופלים לפי הייעוד שעליו הצהיר המוסד.
ב. במצב בו נדחה מועד פתיחת המיטה במעל שנה מהמועד שצוין בתכנית הפרוייקט כאמור בסעיף 6 (ב), רשאית הוועדה לקזז על פי שיקול דעתה עד 50% מכספי התמיכה להם זכאי המוסד.
8. תנאים נוספים
א. לא ייתמך מוסד בעד פעילות שאינה מוגדרת במבחן התמיכה.
ב. לא תינתן תמיכה לפעילות הנתמכת בידי משרד ממשלתי אחר ולא תינתן תמיכה בעד פעילות שהמשרד משתתף בה בדרך אחרת.
ג. המוסד יתחייב להשיב כל סכום ששולם לו לפי מבחן תמיכה זה, ושלא היה זכאי לקבלו לפי התנאים המוגדרים במבחן זה.
ד. מבלי לגרוע מן האמור לעיל, מוסד אשר עשה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה או השתמש בהם שלא בעבור הפעילות שלשמה ניתנו, שימש כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר, הגישה דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לו, תישלל אפשרותו לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים שלאחר מכן.
ה. תמיכת המדינה לפי מבחנים אלה לא תעלה על 90% מכלל עלות הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.
ו. תשלום התמיכה בעד פעילותו של מוסד הציבור שאושרה בידי הוועדה כדין, יועבר לפי דוחות ביצוע שהמוסד יגיש למשרד הבריאות לתקופת התשלום, ולפי נהלים הקבועים לתשלום בקשות תמיכה.
ז. קבלת התמיכה מותנית בדיווח של המוסד כפי שיורה לו המשרד.
9. תחילה ותוקף
(א) תחילתם של מבחנים אלה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) והם יעמדו בתוקפם עד יום כ"א בטבת התשפ"ז (31 בדצמבר 2026).
______________ (______________ 2024)
_________________________
[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.
[2] הוראת תכ"ם מספר 6.2 . www.mof.gov.il/takam
[3] י"פ התשנ"ב, עמ' 2569; התשנ"ד' עמ' 4716; התשנ"ז, עמ' 1710; התש"ס, עמ' 3264; התשס"א, עמ' 402 ועמ' 1628; התשס"ב, עמ'761; התשס"ג, עמ' 1358; התשס"ד, עמ' 107, עמ' 298 ועמ' 2030; התשס"ה, עמ' 330 ועמ' 1140; התשע"ג, עמ' 3172, ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו עמ' 10192.
[4] י"פ 531 תשי"ז, עמ' 761.
[5] ע"ר 1940, תוס' 1, עמ' 191.
[6] ע"ר 1940, תוס' 1, עמ' 191.
[7] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156.