תקנות הטיס (מגבלת תנועות ומכסת רעש בשעות הגבלות הלילה בנמל התעופה בן גוריון), התשפ"ד – 2024
התקנות המוצעות נועדו לצמצם את מטרדי הרעש הנגרמים מהמראות ונחיתות בשעות הלילה בנתב"ג, בכפוף לאפשור הגדלת הקיבולת של נתב"ג לשם מתן מענה נאות לצרכי תנועה אווירית בינ"ל של נוסעים ומטענים מישראל ואליה (כלומר, שניתן יהיה למצות את פוטנציאל הגידול של נתב"ג בהתאם לתמ"א/3/2/4), לאפשור קיומן של טיסות אשר בשל מאפייניה הכלכליים של מדינת ישראל ומשק התעופה שלה, חיוני לאפשר להן לפעול בשעות הלילה, ואפשור המשך פיתוח משק התעופה בישראל, כענף בר קיימא המבוסס על תחרות.
על פי החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבניה מיום 7/11/2023, התקנות המוצעות מהוות תנאי לכניסתו לתוקף של תיקון מס' 3 לתכנית המתאר הארצית לשדה התעופה בן גוריון תמ"א 2/4.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 33, 34, 46, 66 ו- 73 לחוק הטיס, התשע"א – 2011[1] (להלן – החוק) בהתייעצות עם השרה להגנת הסביבה לפי סעיף 66 לחוק ובהסכמתה לפי סעיף 73 לחוק, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי אותם סעיפים, אני מתקינה תקנות אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
הגדרות |
1. |
(א) בתקנות אלה - |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"ההודעה הבריטית" - הודעת משרד התחבורה הבריטי המפורסמת במסגרת שירותי המידע התעופתי הבריטיים בדבר הגבלות רעש בשדות התעופה לונדון הית'רו, לונדון גטוויק, ולונדון סטנסטד, (LONDON HEATHROW, LONDON GATWICK AND LONDON STANSTED AIRPORT NOISE RESTRICTIONS NOTICE ), כפי עדכונה מעת לעת, שקישור אליה נתון באתר האינטרנט של הרשות; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"כללי רישוי רעש" – הכללים שנקבעו בחלק II לכרך הראשון לנספח 16 לאמנה, כפי עדכונם מעת לעת, למדידה ותיעוד של רמת הרעש של סוג כלי טיס; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"מכסת רעש" – הסך המירבי של מנות הרעש של כלל התנועות בשעות הגבלות הלילה בעונת תעופה, כפי שנקבע בתוספת; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"מנת רעש" (Quota count) – הערך המוקצה להמראה אחת או לנחיתה אחת של מטוס, הקשור לרמת הרעש שלו, כאמור בסעיפים 3 ו- 12 (The Schedule) להודעה הבריטית; לעניין זה, "רמת הרעש" - רמת הרעש האפקטיבי הנקלט בדציבלים (EPNdB), להמראה או לנחיתה, לפי העניין, למטוס המסוים, כמפורט בסעיף 12 להודעה הבריטית; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"ספר עזר מבצעי לשדה תעופה" - כמשמעותו בפרק ג' לתקנות הטיס (בטיחות בשדות תעופה של רשות שדות התעופה), התשנ"ב – 1992[2]; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"עונת תעופה" – עונת קיץ או עונת חורף לפי הגדרות ארגון התובלה האווירית הבין-לאומית ((IATA - The International Air Transport Association, שפורטה בתוספת; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"שדה התעופה" – נמל התעופה בן-גוריון; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"שעות הגבלות הלילה" – בעונת הקיץ - השעות שבין 22:00 לבין 04:59 לפי שעון ישראל; בעונת החורף – השעות שבין 22:00 לבין 05:29 לפי שעון ישראל; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"תנועה" – המראה של מטוס או נחיתה של מטוס. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) לעניין תקנות אלה, זמן ההמראה של מטוס הוא רגע ניתוק גלגליו מהמסלול וזמן הנחיתה של מטוס הוא רגע נגיעת גלגליו במסלול. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
הגבלת תנועות – מטוס בעל מנת רעש גבוהה |
2. |
(א) בשעות הגבלות הלילה לא ימריא אדם מטוס, ולא ינחית אדם מטוס, בעל מנת רעש להמראה או לנחיתה, לפי העניין, של 4 ומעלה. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) בשעות הלילה העמוק, מפעיל שדה התעופה לא יקצה חלון זמן (slot) להמראה או לנחיתה למטוס בעל מנת רעש להמראה או לנחיתה, לפי העניין, של 2 ומעלה; לעניין זה, "שעות הלילה העמוק" – 02:00 עד 05:00 בעונת הקיץ, ו-02:00 עד 05:30 בעונת החורף. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
מסירת מידע על מטוס |
3. |
לא ימריא אדם מטוס בשעות הגבלות הלילה ומפעיל שדה התעופה לא יקצה חלון זמן (slot) לנחיתה בשעות הגבלות הלילה אלא אם כן המפעיל האווירי סיפק למפעיל שדה התעופה מידע הנדרש למפעיל שדה התעופה לוודא את מנת הרעש של המטוס, ובכלל זה המידע הבא: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) סימני לאומיות ורישום של המטוס; |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) סוג (type) ודגם (model) המטוס; |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) סוג (type) ודגם (model) המנוע של המטוס; |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(4) העתק מסמך מאת מדינת הרישום של המטוס המעיד על רמת הרעש שלו לפי כללי רישוי הרעש הישימים לגביו; |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(5) העתק מסמך מאת מדינת הרישום של המטוס המעיד על משקל ההמראה המרבי ומשקל הנחיתה המרבי שלו; |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(6) יעד הטיסה או נקודת המוצא שלה, לפיה העניין; |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(7) סוג הטיסה – נוסעים או מטען. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
הגבלת תנועות ומכסת רעש בשעות הגבלות הלילה |
4. |
(א) מפעיל שדה התעופה יבטיח כי מספר התנועות בשעות הגבלות הלילה, במהלך עונת תעופה המפורטת בטור א' לתוספת, לא יעלה על מספר התנועות הקבוע לצדה בטור ב' לתוספת (להלן – מגבלת התנועות המחייבת). |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מפעיל שדה התעופה יבטיח כי סכום מנות הרעש של כלל התנועות בשעות הגבלות הלילה בעונת תעופה המפורטת בטור א' לתוספת, לא יעלה על מכסת הרעש שנקבעה לצדה בטור ג' לתוספת. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
הוראות להעברת תנועות או מכסת רעש לא מנוצלות מעונה קודמת |
5. |
(א) על אף האמור בתקנה 4(א), מפעיל שדה התעופה רשאי לאשר תנועות במהלך עונת תעופה במספר העולה על מגבלת התנועות המחייבת לאותה עונת תעופה, אם בעונת התעופה הקודמת מספר התנועות בפועל היה קטן ממגבלת התנועות המחייבת לעונה הקודמת; המספר הנוסף של התנועות שמפעיל שדה התעופה רשאי לאשר כאמור לא יעלה על מספר התנועות הלא מנוצלות כאמור, או 10 אחוז ממגבלת התנועות בעונת התעופה הקודמת, לפי הנמוך. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנה 4(ב), מפעיל שדה התעופה רשאי לאשר תנועות במהלך עונת תעופה שסך מנות הרעש שלהן עולה על מכסת הרעש לאותה עונת תעופה, אם בעונת התעופה הקודמת סך מנות הרעש של כלל התנועות באותה עונת תעופה בפועל היה קטן ממכסת הרעש לאותה עונת תעופה קודמת; סך מנות הרעש של התנועות הנוספות שמפעיל שדה התעופה רשאי לאשר כאמור, לא יעלו על סך מנות הרעש הבלתי מנוצלות כאמור, או 10 אחוז ממכסת הרעש בעונה הקודמת, לפי הנמוך. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
הוראות לניצול מוקדם של תנועות או מכסת רעש |
6. |
(א) על אף האמור בתקנה 4(א), ובנוסף לאמור בתקנה 5(א), מפעיל שדה התעופה רשאי לאשר תנועות במהלך עונת תעופה במספר העולה על מגבלת התנועות המחייבת לאותה עונת תעופה, ובלבד שיפחית ממגבלת התנועות המחייבת לעונה הבאה לפי ההוראות כמפורט להלן; מספר התנועות הנוספות כאמור, בצירוף מספר תנועות לא מנוצלות שהועברו מעונה קודמת לפי תקנה 5(א) לא יעלה על 20 אחוזים ממגבלת התנועות המחייבת לאותה עונה: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) על כל תנועה נוספת עד 10% ממגבלת התנועות המחייבת לאותה עונה, יפחית תנועה אחת בעונה הבאה; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) על כל תנועה נוספת מעל 10% ממגבלת התנועות המחייבת לאותה עונה, יפחית שתי תנועות בעונה הבאה. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנה 4(ב), ובנוסף לאמור בתקנה 5(ב), מפעיל שדה התעופה רשאי לאשר תנועות במהלך עונת תעופה שסך מנות הרעש שלהן עולה על מכסת הרעש לאותה עונת התעופה, ובלבד שיפחית ממכסת הרעש בעונה הבאה לפי ההוראות כמפורט להלן; סך מנות הרעש הנוסף כאמור, בצירוף סך מנות הרעש הלא מנוצלות שהועבר מהעונה הקודמת לפי תקנה 5(ב), לא יעלה על 20 אחוזים ממכסת הראש המחייבת לאותה עונה: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) על כל סכום נוסף עד 10% ממכסת הרעש לאותה עונה, יפחית את אותו סכום ממכסת הרעש לעונה הבאה. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) על כל סכום נוסף מעל 10% ממכסת הרעש לאותה עונה, יפחית כפל אותו סכום ממכסת הרעש לעונה הבאה. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
תנועות שלא ייחשבו לעניין מגבלת תנועות או מכסת רעש |
7. |
(א) תנועה של מטוס בשעות הגבלות הלילה בנסיבות המפורטות להלן, בניכוי כל תנועה מתוכננת לשעות הגבלות הלילה שלא התקיימה באותן שעות בשל אותן נסיבות, לא תחשב לצורך עמידה במגבלת התנועות או מכסת הרעש לעונת תעופה לפי תקנות אלה, ובלבד שמפעיל שדה התעופה אישר כי התנועה התקיימה בשל אותה נסיבה: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) מקרה חירום בו קיימת סכנה מיידית לחיים או לבריאות של בני אדם או בעלי חיים; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) צורך להבטיח תפעול תקין של שדה התעופה בנסיבות של - |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) הפרעות משמעותיות בשירותי תעבורה אווירית שלא ניתן היה לצפותן בעת תכנון לוח הטיסות; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) שיבושים חריגים ובלתי צפויים המובילים לקשיים משמעותיים או צפיפות משמעותית בצד האווירי של שדה התעופה או במסוף הנוסעים; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מפעיל שדה התעופה ידווח למנהל, בכתב, על כל המראה או נחיתה שהוא אישר לגביה כי התקיימה בנסיבות כאמור בתקנת משנה (א), בתוך שבוע ממועד ההמראה או הנחיתה. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) סבר המנהל, כי לא התקיימו נסיבות כאמור בתקנת משנה (א), לגבי טיסה שדווח עליה לפי תקנת משנה (ב), רשאי הוא, לאחר שנתן למפעיל שדה התעופה הזדמנות להשמיע טענותיו, להורות למפעיל שדה התעופה להחשיב את הטיסה לעניין מגבלת התנועות ומכסת הרעש לפי תקנות אלה . |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) מפעיל שדה התעופה, באישור המנהל, יקבע בספר העזר המבצעי שלו נוהל ליישום תקנה זו ויפעל בהתאם לנוהל כאמור. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
סמכות החרגה |
8. |
המנהל רשאי, בהודעה למפעיל שדה התעופה, לפטור המראה או נחיתה של טיסה או של סדרת טיסות כמפורט להלן מהוראות תקנות אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) טיסה לשימוש צבאי שנדרש לבצעה בשעות הגבלות הלילה מטעמים ביטחוניים ; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) טיסה לצרכים הומניטריים דחופים; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) טיסה בנסיבות חריגות המצדיקות זאת לדעתו. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
שיקולים בהקצאת חלון זמן (slot) לתנועה |
9. |
(א) בהקצאת חלון זמן (slot) לנחיתה בשעות הגבלות הלילה, מפעיל שדה התעופה יתחשב בצורך לאפשר - |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) המראה של אותו מטוס בסמוך לסיום שעות הגבלות הלילה הנדרשת למספר משמעותי של נוסעים להגיע ליעד האחרון הנקוב בכרטיס הטיסה, בטיסה הכוללת חניית ביניים; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) ניצול מיטבי של מטוסים של חברות תעופה שבסיס ההפעלה שלהן הוא שדה התעופה. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) בהקצאת חלון זמן (slot) להמראה בשעות הגבלות הלילה, מפעיל שדה תעופה יתחשב בצורך לאפשר הגעת הטיסה לשדה היעד בשעה בה ניתנים שירותים חיוניים לנוסע, וכן לאפשר לנוסעים להגיע בזמן לטיסות המשך. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
דיווח עתי |
10. |
(א) מפעיל שדה התעופה יגיש למנהל דיווח לעניין עמידתו בתקנות אלה בתוך 30 ימים מסוף כל עונת תעופה; דיווח כאמור ייערך במתכונת ויכלול נתונים שהורה עליהם המנהל. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מפעיל שדה התעופה יגיש למנהל, בתוך 60 ימים מסוף כל שנה, מפה של תמונת החשיפה לרעש ממוצע בשעות הלילה (22:00 עד 06:00 למחרת) לאותה שנה לפי מדד Lnight, וכן בהשוואה לשנה הקודמת; חישוב Lnight יעשה לפי התקנה האירופית מס' 2002/49 מיום ט"ו בתמוז התשס"ב (25 ביוני 2002) בדבר הערכה וניהול של רעש סביבתי[3], ולפי הוראות המנהל. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) המנהל יפרסם לציבור את הדיווחים שנמסרו לו לפי תקנה זו באתר הרשות. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
סייג לתחולה |
11. |
תקנות אלה לא יחולו על תנועות של מטוס: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) המבצע טיסות בדיקה וכיול למיתקני עזר לטיסה של שדה התעופה; |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) מסוג שלא קיימים לגביו כללי רישוי רעש. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
שינוי הוראות בהודעה הבריטית שהתקנות מפנות אליהם |
12. |
שונו סעיפים 3 או 12 להודעה הבריטית -
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) המנהל יפרסם, ברשומות ובאתר האינטרנט, הודעה לציבור על שינוי אותה הוראה, בציון מספר ההוראה ששונתה, מספר התקנה בתקנות אלה המפנה אליה ומועד תחילתו של השינוי בישראל; |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) מועד התחילה של שינוי כאמור לא יהיה אלא לאחר שחלפו ארבעה עשר ימים לפחות מיום הפרסום האמור בפסקה (1), אלא אם כן הורה המנהל, בהחלטה מנומקת, על תקופה קצרה יותר, ובלבד שזו לא תפחת משלושה ימים מיום הפרסום כאמור; הורה המנהל על תקופה קצרה כאמור, תפורסם הוראתו בפרסום כאמור בפסקה (1). |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
תחילה |
13. |
תחילתן של תקנות אלה ביום י"ב בניסן התשפ"ו (30 למרץ 2026), או ביום הראשון לעונת התעופה החלה כעבור שנה מאישור תמ"א 3/2/4, לפי המאוחר. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
תוספת (תקנות 1, 4) |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים