טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח) (פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר) (תיקון מס' 2) התשפ"ד–2024.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

חוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), תשנ"ד-1994[1] (להלן - החוק) אשר חוקק בשנת 1994 ביקש להסדיר את ענף מכוני הכושר וזאת על מנת להבטיח את ביטחונם של קהל המתאמנים הרחב (בגירים וקטינים) לצד התווית חובות שונות באשר לאופן הקמתם והפעלתם של המכונים ואיכות פעילותם. לאורך השנים בוצעו מספר תיקוני חקיקה אשר נועדו להקל על חלק מדרישות הדין במקרים שונים וזאת בהסתמך על עמדתם המקצועית של גורמי המקצוע במשרד התרבות והספורט (להלן - המשרד) ובהתחשב בצרכים שעלו בקרב קהל המתאמנים וציבור בעלי המכונים.

 

כמו כן, בשנים שלאחר מגפת הקורנה הוחלט במשרד על בחינת הרגולציה בכל הקשור לענף ולהכריע בשאלה האם יש כלל עוד מקום להותרת החוק על כנו או שיש לבטלו לגמרי, זאת במיוחד לאור העובדה כי במדינות רבות בעולם אין כלל אסדרה בחוק לפעילות במכון כושר. שאלות בהקשר זה התעוררו גם נוכח קיומם של מתקני ספורט רבים, בין היתר, חיצוניים, ובהם כאלה הכוללים מכשירים דומים למכשירים המצויים במכוני כושר, שבהם אין כל אסדרה או חובה לנוכחותו של מדריך מוסמך.

 

אולם, בעיצומו של תהליך איסוף המידע הנדרש על ידי היחידה המקצועית, פרצה מלחמת "חרבות ברזל" אשר האטה משמעותית כל עיסוק שאינו קשור לצרכים המיידים העולים בגינה. למרות זאת, המשיכו הגורמים הרלוונטיים במשרד לבצע את העבודה הנדרשת לצורך גיבוש עמדה מקצועית מבוססת. לאחר דיונים מקצועיים במשרד, שיתוף הציבור והצגת החלופות האפשריות לשר התרבות והספורט, התקבלה הכרעה  באשר לתיקונים הנדרשים בענף מכוני הכושר. בין היתר, עלה הצורך בשימור ההיבטים המקצועיים והבטיחותיים במכוני הכושר וזאת על אף שקיימים מתקנים אחרים שאינם כוללים אסדרה.

 

התיקון המוצע להלן מבקש לעגן חלקית את הוראת השעה שתוקנה בשנת 2021[2] אשר העניקה פטור מנוכחות מדריך למכוני כושר הממוקמים בשטחי מכון וינגייט בעת אימונם של ספורטאים בגירים הישגיים או מכוני כושר המשמשים לאימונם של ספורטאים בגירים הישגיים החברים באגודות ומועדוני ספורט בלבד, זאת בכפוף לליווי האימונים על ידי בעל תעודת מאמן לפי חוק הספורט, תשמ"ח-1988[3]. תיקון זה יאפשר את קידום הספורט ההישגי בישראל בכך שיאפשר לקהל ספורטאי ההישג לקיים שגרת אימונים סדורה ללא צורך בנוכחותו של מדריך כושר כפי שנדרש בחוק בעבור הציבור הכללי. 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח) (פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר) (תיקון מס' 2) התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 3 לחוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), התשנ"ד-1994[4], באישור ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון שם  התקנות

1.  

בתקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח) (פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר), תשע"ג-2013[5] (להלן – התקנות העיקריות), בשם התקנות, במקום "בחדר" יבוא "במכון"

הוספת סעיף 3א.

1.  

אחרי תקנה 3 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

פטור מנוכחות מדריך לספורטאים

3א.

(א) בתקנה זו-

 

 

 

 

"אגודת ספורט", "מועדון ספורט", "תעודת הסמכה" – כהגדרתם בחוק הספורט;

 

 

 

 

"חוק הספורט" – חוק הספורט, תשמ"ח-1988[6];

 

 

 

 

"ספורטאי הישגי" – כהגדרתו בחוק המכון הלאומי למצוינות בספורט (מכון וינגייט), התשע"ז-2017[7].

 

 

 

 

(ב)  מכון כושר הפועל בשטח חוק המכון הלאומי למצוינות בספורט (מכון וינגייט), פטור מנוכחות מדריך בשעות שבהן הוא משמש לאימון ספורטאי הישגי, ובלבד שהאימון מתבצע בליווי בעל תעודת הסמכה.

 

 

 

 

(ג)   מכון כושר המשמש לאימון ספורטאי הישג החברים באגודת ספורט או במועדון ספורט בלבד, פטור מנוכחות מדריך, ובלבד שהאימון מתבצע בליווי בעל תעודת הסמכה.

 

 

 

 

(ד) אין בהוראות תקנה זו כדי לגרוע מהוראות תקנות 2.

תחילה ותוקף

2.  

(א) תחילתן של תקנות אלה ביום ג' בכסלו התשפ"ה (4 בדצמבר 2024).

 

 

(ב) עד יום התחילה יודיע מכון הכושר למי שרשום כמתאמן בו, כי החל מאותו מועד פג הפטור לחובת נוכחות מדריך בזמן שנוכחים בחדר הכושר עד 100 מתאמנים בעבור מתאמנים מעל גיל 18.

 

 

 

                                     

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________

מיקי (מכלוף) זוהר

שר התרבות והספורט

 

דברי הסבר

מטרת התיקון המוצע הינה לקדם את הספורט ההישגי בישראל ולייעל את אופן אימונם של ספורטאי ההישג, המתאמנים בדרך כלל תחת פיקוח מאמנים אישיים שמנחים את האימון. בהתחשב בכך, מוצע לפטור את המכון הלאומי למצוינות בספורט של מדינת ישראל (מכון וינגייט) וכמו כן את חדרי הכושר באגודות הספורט מנוכחות מדריך בשעות בהן הוא משמש לאימון ספורטאי הישג, ובלבד שהאימון מתבצע בליווי בעל תעודת מאמן לפי חוק הספורט, תשמ"ח-1988.

 

יצוין, כי בניגוד להוראת השעה הנוגעת לאימונם של ספורטאים הישגיים, הוחלט שלא לעגן באופן קבוע את הוראת השעה הנוספת שהותקנה גם היא בשנת 2021 והעניקה פטור מנוכחות מדריך למכון כושר כשמספר המתאמנים בו בזמן נתון אינו עולה על 100 איש. החלטה זו נובעת מכך שהוראת שעה זו הותקנה לאור משבר הקורונה בניסיון להקל על בעלי מכוני הכושר ולהקטין את עלויות תפעול המכונים. אולם כעת, לאחר תקופה ממושכת מחלוף משבר הקורונה והתאוששות הענף, לא נמצאה הצדקה מקצועית להמשיך ולהעניק את הפטור באופן קבוע. כמו כן, הפטור הקבוע מוצע כעת בכל הנוגע לספורטאים הישגיים שהינם בעלי יכולות גופניות גבוהות ונמצאים תחת ליווי מקצועי צמוד והשגחה רפואית, כך שממילא הצורך בקיומו של מדריך נוסף בחדר הכושר במקרים אלה אינו קיים.

 

 



[1] ס"ח התשנ"ד, עמ' 110.

[2] ק"ת התשפ"ב, עמ' 822.

[3] ס"ח התשמ"ח, עמ' 122.

[4] ס"ח התשנ"ד, עמ' 110.

[5] ק"ת התשע"ג, עמ' 1538.

[6] ס"ח התשמ"ח, עמ' 122.

[7] ס"ח התשע"ז, עמ' 536; התשע"ח, עמ' 1050.