מבחנים לתמיכה של משרד המשפטים בבתי דין לממונות הדנים על פי המשפט העברי לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

מבחנים לתמיכה של משרד המשפטים בבתי דין לממונות הדנים על פי המשפט העברי לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

 

מס' תקנה תקציבית – 08510153

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-[1]1985 (להלן - החוק) ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לתמיכה של משרד המשפטים בבתי דין לממונות הדנים על פי המשפט העברי, כמפורט להלן:

מס' תקנה תקציבית

1.  כללי

(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון בעניין תמיכה מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן – הנוהל) ובהתאם למבחנים אלה.

(ב) התמיכה עצמה צריכה שתינתן, אם אכן ראוי ונכון לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון.

(ג) בבואה לדון בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים.

(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת .

 

2.  הגדרות

במבחנים אלה-

"כושר דיינות" – כושר להתמנות לדיין כאמור בסעיף 1 לתקנות הדיינים (תנאי הסמכה וסדריה), התשט"ו- [3]1955;

"מחוז"- כמשמעותו בהודעה על חלוקת שטח המדינה למחוזות ונפות ותיאור גבולותיהם[4];

 

"פסק דין" – הכרעתו של בית הדין בתיק שנדון לפניו ;

"פסק דין מנומק" - פסק דין אשר מכיל את עיקרי טענות הצדדים ואת שיקוליו של בית הדין בהגיעו להכרעתו ;

"שירות מוכר"– כמשמעותו בחוק שירות ביטחון ]נוסח משולב[, התשמ"ו-[5]1986(להלן- חוק שירות ביטחון);

"שירות לאומי" – כמשמעותו בחוק שירות אזרחי – התשע"ז-[6]2017;

"שירות לאומי אזרחי" – כמשמעותו בחוק שירות לאומי אזרחי , התשע"ד-[7]2014;

"שירות סדיר"- כמשמעותו בחוק שירות ביטחון;

                                                           

"תיק" - סכסוך ממוני ,שנחתם בו שטר בוררות על ידי הצדדים לסכסוך,  ונתקיים בו לפחות דיון אחד, אשר תועד על ידי פרוטוקול או בדרך אחרת באופן שנקבע בסעיף (א) בתוספת השנייה לחוק הבוררות, התשכ"ח-[8]1968 (להלן- חוק הבוררות).

 

3.  הגופים הנתמכים

מוסדות ציבור כהגדרתם בס '3א(א) לחוק  שבמסגרת פעילותם מקיימים בתי דין לממונות הדנים ופוסקים בסכסוכים ממוניים על פי המשפט העברי. 

4.  רקע

לאור הזיקה הקיימת בין המשפט הישראלי לבין עקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל מכוח חוק יסודות המשפט, התש"ם-[9]1980, פועל משרד המשפטים, כחלק ממטרותיו, לקידום ופיתוח המשפט העברי

במקרים רבים משמשים בתי דין לממונות, במקרה בו הצדדים מסכימים על כך, פורום חלופי ליישוב סכסוכים ממוניים- אזרחיים באמצעות יישום המשפט העברי; משרד המשפטים מבקש לקדם את המשפט העברי כיסוד לחקיקה ולפסיקה על פי סדר חוקי מדינת ישראל על ידי תמיכה בבתי הדין לממונות.

5.  מטרת הפעילות הנתמכת

מטרות התמיכה לפי מבחנים אלה הן להביא לקידום השימוש בהליכים ליישוב סכסוכים חלף בית משפט ולהפחתה בעומסי בית המשפט, וכן לקידום היישום והפיתוח של המשפט העברי.  

6.  הפעילות הנתמכת

תמיכה לפי מבחנים אלה תינתן בעד הפעלת בתי הדין לממונות הדנים ופוסקים לפי המשפט העברי, לרבות בעד ההוצאות הכרוכות בניהול הדיונים ,תשלום שכר הדיינים ועובדי בתי הדין, פרסומה והנגשתה של פעילות זו; התמיכה תינתן בעד פעילות של בתי הדין בלבד, ובנפרד מההוצאות השוטפות של המוסד ביחס לפעילויותיו האחרות.

7.  תנאי סף לתמיכה

לתמיכה לפי מבחנים אלה, יהיה זכאי מוסד ציבור (להלן- מוסד) העומד בכל תנאי הסף שלהלן, ובכפוף להוראות הנוהל:

(1)  המוסד הוא מוסד ציבור כהגדרתו לפי סעיף 3א(א) לחוק, הפועל שלא למטרת רווח ;

(2)  אחת ממטרותיו הרשומות של המוסד היא לנהל בתי דין שידונו על פי ההלכה בענייני ממונות היכולים לשמש הסכם בין צדדים לפי כל דין, לרבות בוררויות, או להביא ליישום המשפט העברי, או שהמטרה כוללת עיסוק בענייני הלכה ובמסגרת המוסד פועלים בתי דין לממונות;

(3)  למוסד ניסיון מוכח של ארבע שנים לפחות בביצוע הפעילות הנתמכת לפי סעיף 6 ממקורותיו העצמיים;

(4)  בשנת הפעילות שקדמה להגשת הבקשה, התקיימו כל תנאי הסף המפורטים במבחנים אלה;

(5)  המוסד אינו מקבל תמיכה או סיוע אחר מכל יחידה אחרת במשרד או מכל משרד ממשלתי אחר בעד אותה פעילות שלשמה הוא מבקש את התמיכה לפי מבחנים אלה;  

(6)  המוסד פועל לפי חוקי המדינה, וההתדיינויות בו הן לפי המשפט העברי לפי חוק הבוררות;

                                                           

(7) בבתי הדין הפועלים במסגרת המוסד, לא יושבים בדין דיינים המכהנים כדיינים בבתי הדין   הרבניים לפי חוק הדיינים, התשט"ו-[10]1955, שמקבלים את שכרם מתקציב המדינה;   

(8) המוסד התחייב כי הבאים בפני בית הדין נתנו בתצהיר את הסכמתם החופשית לקיומו של ההליך בפני בית הדין;

(9) במוסד פועלים חמישה דיינים לפחות העוסקים ביישוב סכסוכים במסגרת בית הדין;

(10) בבתי הדין הפועלים במסגרת המוסד נדונו לפחות עשרה תיקים בשנה, בשנתיים שקדמו להגשת הבקשה;  

(11) המוסד מפעיל את בית הדין הפועל במסגרתו במקום המיועד לשמש כבית דין בדרך קבע;  

(12) בכל בית דין הפועל במסגרת המוסד מתקיימים שירותי מנהלה (אדמיניסטרציה) הניתנים בתנאים הולמים לערכאה מעין שיפוטית, לרבות קיום שעות קבלת קהל כסדרן של 10 שעות שבועיות לפחות, ניהול התיקים המתבררים בבית הדין, וכן תיעוד פרוטוקולים;

(13) %25 לפחות מפסקי הדין הניתנים במסגרת המוסד הנם מנומקים.

 

8. אמות מידה לתמיכה

בקשות התמיכה של המוסדות העומדים בתנאים המפורטים בסעיף 7, ינוקדו לפי אמות המידה המפורטות להלן, בהתאם לנתוני השנתיים הקודמות לשנת התמיכה ולפי המשקל הנקוב בצדן, במצטבר:

(1) פריסה גיאוגרפית12 אחוזים

בעד כל מחוז בו קיים בית דין הפועל במסגרתו, יינתנו  2 נקודות ובסה"כ עד מקסימום 12 נקודות;

(2)       כמות דיינים – 3 אחוזים

מוסד שבמסגרתו פועלים 5 עד 10 דיינים – יקבל נקודה אחת.

מוסד שבמסגרתו פועלים 11 עד 15 דיינים – יקבל שתי נקודות.

מוסד שבמסגרתו פועלים 16 דיינים ומעלה – יקבל שלוש נקודות.

(3) היקף שבועי של שעות קבלת קהל תוספתיות – 3 אחוזים

בעד כל 5 שעות קבלת קהל שבועיות הניתנות מעבר לשעות קבלת קהל בהתאם לסעיף 7(12) לתנאי הסף למבחנים אלה, יזכה כל מוסד בנקודה אחת עד סה"כ 3 נקודות;

 

 

(4) היקף התיקים הנדונים בבתי הדין של המוסד –10 אחוזים:

 

 

יינתן ניקוד עבור מספר התיקים הנידונים על ידי המוסד בשנתיים שקדמו לשנת התמיכה, בהתאם לפרוט להלן:

עד 50 תיקים בשנה – 4 נקודות;

בין 51 ל-300 תיקים בשנה – 7 נקודות;

301 תיקים בשנה ומעלה – 10 נקודות;

 

 

(5) מורכבות התיקים - 10 אחוזים:

יינתן ניקוד עבור מספר התיקים המורכבים הנידונים על ידי המוסד בשנתיים שקדמו לשנת התמיכה, בהתאם לפירוט שלהלן:

עד 10 תיקים מורכבים בשנה – 4 נקודות;

בין 11 ל-25 תיקים מורכבים בשנה – 7 נקודות;

26 ומעלה תיקים מורכבים בשנה – 10 נקודות.

 

לעניין אמת מידה זו "תיק מורכב" – תיק שהיקפו הכספי שנתבע בו עולה על 20,000 ש"ח ושהתקיימו בו 3 דיונים לפחות בשנתיים שקדמו לשנת התמיכה.

 

(6) אפשרות ערעור - 5 אחוזים:

לכל מוסד שקיימת בו ערכאת ערעור לפי הוראות סעיף 21א לחוק הבוררות, תינתנה שתי נקודות.

ככל שהערעור נדון על ידי דיינים אחרים מאלה שדנו בתיק – יתווספו שלוש נקודות.

 

(7) נהלים וסדרי דין –10 אחוזים:

 

(א) בעד אימוץ נהלים או סדרי דין המסדירים את אופן הפעילות של כל אחד מבתי הדין לממונות הפועלים במסגרתו, בנוסף למצוי בספרות ההלכתית והתורנית, שוועדת התמיכות שוכנעה כי הם מסייעים לקיומו של הליך הוגן, יינתנו 4 נקודות; על סדרי הדין כאמור לקבוע, בין היתר, כי פסקי הדין הניתנים על ידי בית הדין יהיו מנומקים;

(ב) בעד אימוץ סדרי הדין שבתוספת הראשונה לחוק הבוררות (להלן – התוספת) יינתנו 6 נקודות; על אף האמור ,חריגה של עד %5 מהתיקים מהזמנים הקבועים בסעיף (טו) לתוספת, לא תמנע ניקוד לפי פסקת משנה זו; כל תיק נוסף, שהועדה השתכנעה כי נסיבותיו הצדיקו את אי העמידה בזמנים כאמור, לא תמנע ניקוד לפי פסקת משנה זו או לעניין עמידה בתנאי הסף, אך התיק לא ייחשב לעניין ניקוד לפי שאר אמות המידה;

 

                                                           

 

(8) הנגשת מידע אודות פעילות בתי הדין לממונות בפני הציבור –10 אחוזים:

במבחנים אלה, "הנגשת מידע "- פרסום מידע לציבור הנוגע לפעילות בית הדין בערוץ תקשורת אחד לפחות מבין ערוצי התקשורת המפורטים להלן; הניקוד לפי אמת מידה זו יינתן באופן מצטבר לפי מגוון ערוצי התקשורת בהם משתמש המוסד, כמפורט להלן:

 (א) בעד הנגשת מידע באמצעות מדיה כתובה או משודרת ברמה מקומית, ובכלל זה מקומונים, טלוויזיה קהילתית, שידורי רדיו אזוריים – יינתנו שתי נקודות;

(ב) בעד הנגשת מידע באמצעות מדיה כתובה או משודרת ברמה ארצית, ובכלל זה עיתונות בתפוצה ארצית, תחנות רדיו וטלוויזיה ארציות-  יינתנו שלוש נקודות;

(ג) בעד הנגשת מידע באמצעות המדיה האלקטרונית, ובכלל זה אתר האינטרנט של המוסד, פעילות ברשתות חברתיות, והפצת מידע באמצעות הדואר האלקטרוני - יינתנו חמש נקודות;

(9) פרסום  פסקי הדין לציבור הרחב - 10 אחוזים:

לפי אמת מידה זו, יינתן ניקוד למוסד המפרסם לציבור באמצעות המדיה האלקטרונית, ובכלל זה אתר האינטרנט של המוסד, פעילות ברשתות חברתיות והפצת מידע באמצעות הדואר האלקטרוני ,את פסקי הדין שניתנו על ידי בתי הדין לממונות המופעלים על ידו  בשנתיים אשר קדמו לשנת התמיכה תוך שמירה על דיני הגנת הפרטיות; 

פרסום של עד 25% מפסקי הדין – 4 נקודות;

פרסום של 26% עד 50% מפסקי הדין – 6 נקודות;

פרסום של 51% ומעלה מפסקי הדין – 8 נקודות;

לכל מוסד שמפרסם מעל 80 אחוז מפסקי הדין שניתנו בערכאת הערעור יינתנו 2 נקודות נוספות.

(10) פסקי דין מנומקים –10 אחוזים:

(א) יינתנו 4 נקודות לכל מוסד אשר יוכיח כי %10 לפחות ועד %25 מפסקי הדין הניתנים על ידי בתי הדין הפועלים במסגרתו ,הנם מנומקים ;

(ב) יינתנו 6 נקודות לכל מוסד אשר יוכיח כי %26 לפחות עד %50 מפסקי הדין הניתנים על ידי בתי הדין הפועלים במסגרתו ,הנם מנומקים ;

(ג) יינתנו 10 נקודות לכל מוסד אשר יוכיח כי %51 לפחות מפסקי הדין הניתנים על ידי בתי הדין הפועלים במסגרתו ,הנם מנומקים;

 (11) השכלה של הדיינים –10 אחוזים:

(א) יינתן ניקוד לכל מוסד שאחוז מהדיינים היושבים בבתי הדין הפועלים במסגרתו, הם בעלי כושר דיינות בהתאם לפירוט להלן;

עד 20% - נקודה;

בין 21 % ל- 60% - 3 נקודות;

61% ומעלה – 6 נקודות.

(ב) יינתן ניקוד למוסד אשר אחוז  הדיינים בו הם בעלי תואר בוגר (תואר ראשון) ממוסד מוכר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח - –1958 בהתאם להלן; למען הסר ספק, הניקוד יינתן במצטבר ואפשר שיהיו אלה אותם דיינים שבעדם ניתן ניקוד לפי פסקת משנה (א), כולם או חלקם:

בין 20% ל-40% – נקודה אחת;

41% - 60%  - 3 נקודות;

61% ומעלה – 4 נקודות.

 

(12) שירות צבאי או לאומי –7 אחוזים:

(א) יינתנו שלוש נקודות לכל מוסד ש- %20 לפחות מהדיינים היושבים בבתי הדין הפועלים במסגרתו ,שירתו שירות לאומי, או שירות לאומי אזרחי או שירות סדיר או שירות מוכר;  

                                                          

(ב) יינתנו שבע נקודות למוסד ש-%50 לפחות מדיינים כאמור שירתו בשירות כאמור; 

 

 

 

9.  אופן חישוב גובה התמיכה

(א) בשלב הראשון, כל בקשה תנוקד בכל אמת מידה ,לפי אמור בה, כמפורט בסעיף 8.

(ב) בשלב השני, יחושב חלקה היחסי של כל בקשה מתוך כלל הניקוד שהוענק לכלל הבקשות בכל אמת מידה.  

(ג) בשלב השלישי, יחושב חלקו המצטבר של כל מוסד בכלל אמות המידה לפי המשקל האחוזי שנקבע להן, ובהתאם לכך ייקבע חלקו היחסי בתמיכה.

(ד) בכל מקרה, לא תינתן תמיכה בהיקף העולה על %90 מעלות הפעילות הנתמכת שהכיר בה המשרד לעניין זה.

(ה) דיין, המקבל שכר בעד פעילותו כדיין מהמועצה הדתית המקומית או מהרשות המקומית שבתחומה פועל בית הדין, במישרין או בעקיפין, לא יובא בחשבון לעניין מבחנים אלה, ולא ניתן יהיה להשתמש בכספי התמיכה לתשלום שכרו.

 

10. נהלים

(א) המוסד יגיש למשרד, עם הגשת בקשת התמיכה, דיווח על פעילותו לפי מבחנים אלה בשנתיים שקדמו לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה; דיווחי המוסד יכללו, לכל הפחות, את הנתונים שלהלן:

(1) מספר בתי הדין הפועלים במסגרת המוסד, לרבות בתי הדין היושבים כערכאת הערעור ככל שקיימים, מיקומם של בתי דין אלו ומספר הדיינים הפועלים בכל אחד מהם;

(2) בנוגע לכל בית דין או כל דיין או שניהם, יפורטו המועדים בהם ישבו בדין ורשימת התיקים שנדונו, לרבות מספר תיק, מועד דיון ונושא מרכזי, ללא פרטים מזהים; לעניין רשימת התיקים, יש להגיש דיווח לגבי התיקים שנדונו בשנתיים שקדמו להגשת הבקשה והיקף פסקי הדין המנומקים.

(3) שמות הדיינים היושבים בדין בבתי הדין הפועלים במסגרת המוסד, אופן העסקתם ואסמכתא לתשלום שכרם ,ופירוט בדבר השכלתם ,הכשרתם וניסיונם;

(4) דרכי הנגשת המידע שנוקט המוסד, ודרכי פרסום פסקי הדין הניתנים על ידו;

(5) פירוט שירותי המנהלה (אדמיניסטרציה) הניתנים לציבור המתדיינים בבתי הדין הפועלים במסגרת המוסד, לרבות שעות הפעילות הכלליות, שעות קבלת הקהל ,גביית אגרה, תיעוד של פרוטוקולים וזמני הטיפול בתיקים;

(6) המוסד יצרף הצהרה בעניין מספר הדיינים אשר השלימו שירות כאמור בסעיף 8(10)  מתוך כלל הדיינים הפועלים במסגרתו;

(7) המוסד יצרף הצהרה בעניין המקום בו שוכן בית הדין הפועל במסגרתו, ובעניין היותו מקום ההולם ערכאה מעין שיפוטית, ושמיועד לכך בדרך קבע;

(ב) לצורך ניקוד אמת מידה 8(1א) השיוך של העיר למחוז יבוצע באמצעות בדיקה באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

(ג) המוסד יצרף לבקשה נהלים לעניין סדרי דין המסדירים את אופן הפעילות של כל אחד מבתי הדין לממונות הפועלים במסגרתו, או לחילופין הוכחה לאימוץ סדרי הדין שבתוספת לחוק הבוררות;

(ד) המוסד יצרף לבקשה התחייבות בעניינים שלהלן:

 (1) המוסד פועל לפי חוקי המדינה, ושההתדיינויות בו הן לפי חוק הבוררות; 

 (2) לא יושבים בדין דיינים המכהנים כדיינים בבתי הדין הרבניים לפי חוק הדיינים                                                                  ,שמקבלים את שכרם מתקציב המדינה ,

 (3) באים בפני בית הדין נותנים בתצהיר את הסכמתם החופשית לקיומו של ההליך בפני בית הדין.

(ה) המוסד יגיש הצעת תקציב שבה ניתן לזהות את הפעילות הכספית של הפעילות הנתמכת.

 

 

11.  דיווח

(א) מוסד הציבור ימסור למשרד או לוועדת התמיכות כל נתון, מסמך או מידע רלוונטי שיידרש לצורך בחינת בקשת התמיכה או בקשר אליה.

(ב) מוסד הציבור יגיש דיווח, במהלך שנת התמיכה ובמועד אשר ייקבע על ידי ועדת התמיכות, בדבר קיומם של תצהירים כאמור בסעיף 7(8); דיווח זה יכלול התייחסות למספר התיקים אשר נדונו בשנה שחלפה למועד הדיווח, להיקף פסקי הדין המנומקים שניתנו בתקופה זו ולמספר התצהירים אשר הוגשו במסגרת תיקים אלה; יובהר כי הוועדה תוכל ,לפי שיקול דעתה, לדרוש מהמוסד להציג בפניה דוגמאות תצהירים אשר הוגשו במסגרת התיקים, תוך השמטת הפרטים המזהים של הבאים בפני בית הדין.

 

12. ביטול

מבחנים לתמיכה של משרד המשפטים בבתי דין לממונות הדנים על פי המשפט העברי לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[11] - בטלים

 

 

13. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025).  

 

                                                                                                                                                                            

__________ התשפ"ד (______ 2024)

 

___________

יריב לוין

שר המשפטים

(803-35-2024-000021)



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ '4406.

[3] ק"ת התשט"ו עמ' 1273.

[4] י"פ התשי"ז, עמ' 761.  

[5] ס"ח התשמ"ו, עמ' 107

[6] ס"ח התשע"ז, עמ' 632.

[7] ס"ח התשע"ד, עמ' 380.

[8] ס"ח התשכ"ח, עמ' 184.

[9] ס"ח התש"ם, עמ' 163. 

[10] ס"ח התשט"ו, עמ' 68.

[11] י"פ 7768, עמ' 7046.