תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון)(יבוא של תוספי תזונה על ידי יבואן נאות), התשפ"ד – 2024
הרגולציה הנוכחית בכל הנוגע ליבוא תוספי תזונה שמה דגש על קבלת אישור מראש לייבוא תוספי תזונה, כאשר הליך הבדיקה הוא ארוך ומתבסס על בדיקה דווקנית מראש של כלל המסמכים המוגשים על ידי היבואן. משמעות הדברים היא כי מי שמייבא תוספי תזונה נדרש לקבל אישור מוקדם לייבוא תוספי התזונה (לרבות ייבוא חומרי גלם לייצורם) וכן השחרור מתחנת ההסגר נעשה לאחר בדיקה כוללת או חלקית של מפקח בתחנת ההסגר. כתוצאה מכך נוצרים עיכובים משמעותיים מרגע הגשת הבקשה ועד למתן אישור מוקם ליבוא כאשר מטרת התקנות המוצעות היא להתאים את ההליך לתפיסה רגולטורית מעודכנת אשר שמה במרכז את אחריות היבואן לבטיחות ואיכות המזון וכן להתמקצעות ולהכרה של חקיקת המזון והדרישות הנובעות ממנו כלפי העוסקים במזון. התקנות המוצעות מהוות הקלה משמעותית על ציבור יבואני תוספי תזונה באופן שבכפוף להיותו יבואן נאות האחראי על יישום מערכת בטיחות מבוססת ניהול סיכונים, תהיה לו ודאות רגולטורית על תהליך קבלת האישורים שתבוא לידי ביטוי גם בצמצום משמעותי של זמן ההמתנה לקבלת אישור הייבוא המוקדם שהוא תנאי לייבוא תוספי תזונה לישראל. כמו כן, התהליך כולו צפוי להיות פשוט יותר מה שיאפשר גם ודאות עסקית ליבואני תוספי תזונה ובעקבות כך - עליה במספר היבואנים ובמגוון תוספי התזונה המיובאים לישראל.
טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 54(ב), 116(3) ו- 116(8) לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו – 2015 (להלן – החוק), ולאחר התייעצות עם שר הכלכלה, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
יבוא תוסף תזונה |
1. |
לא ייבא אדם תוסף תזונה אלא אם כן הוא רשום כיבואן נאות. |
||
|
תנאים ליבוא תוסף תזונה על ידי יבואן נאות |
2. |
יבואן נאות המייבא תוסף תזונה חייב לבצע את כל אלה, לגבי תוסף תזונה האמור: |
||
|
|
|
|
(א) לקיים תהליכי בקרת איכות ובטיחות עצמית בהתאם לתקנים בין-לאומיים מקובלים במדינות מפותחות; |
|
|
|
|
|
(ב) לשמור בדרך דיגיטלית תיק מוצר לגבי כל משלוח של תוסף תזונה, לתקופה שלא תפחת משבע שנים ממועד השחרור של המשלוח האחרון של אותו מזון; לעניין זה, "תיק מוצר" – המסמכים והפרטים המפורטים בתקנות 4 ו-6. |
|
|
|
|
|
(ג) לשמור עבור כל תיק מוצר בדרך דיגיטלית רשימה של העוסקים במזון שאליהם העביר את המזון ישירות או שקיבל מהם את המזון, בהתאם להוראות סעיפים 134 ו-135 לחוק, לתקופה שלא תפחת משבע שנים; |
|
|
|
|
|
(ד) לתעד תלונות שקיבל בדבר נזק או חשש לנזק לבריאות אדם מתוסף תזונה שייבא ולשמור את התיעוד בדרך דיגיטלית לתקופה שלא תפחת משבע שנים ממועד קבלת התלונה; |
|
|
|
|
|
(ה) לשמור תיעוד בדרך דיגיטלית בכל הנוגע לביצוע חובותיו לפי סעיף 164 לחוק לעניין מזון מזיק, לתקופה שלא תפחת משבע שנים; |
|
|
|
|
|
(ו) להודיע בלא דיחוי למנהל שירות המזון, באמצעות אתר האינטרנט, על כל מקרה כאמור בסעיף 164(ב) לחוק, ולנקוט את הפעולות הנדרשות לפי הוראות סימן ג' לפרק ז' לחוק לעניין מניעת סכנה לבריאות הציבור מהמזון. |
|
|
בקשה למתן אישור מוקדם ליבוא של תוסף תזונה |
3. |
|
(א) מבלי לגרוע מהוראות סעיף 63 לחוק, לשם קבלת אישור מוקדם ליבוא תוסף תזונה, יגיש יבואן נאות בקשה לאישור מוקדם ליבוא של תוסף תזונה באמצעות אתר האינטרנט בכתובת https://fcs.health.gov.il/fcs |
|
|
|
|
|
(ב) בקשה למתן אישור מוקדם ליבוא של תוסף תזונה תכלול את הפרטים האלה: |
|
|
|
|
|
|
(1) שם היבואן הנאות, מענו ומספר תעודת היבואן הרשום; |
|
|
|
|
|
(2) שם תוסף תזונה שבכוונתו לייבא בעברית ובאנגלית, ושמו המסחרי, רק אם קיים, והכול כפי שמופיע על תווית המוצר; |
|
|
|
|
|
(3) ייעוד תוסף תזונה לאחת ממטרות אלה: ייצור על ידי יצרן, שיווק קמעונאי או אחר; |
|
|
|
|
|
(4) משקל ותיאור אריזת תוסף תזונה, ואם יש מגוון של משקלים או סוגי אריזות – פירוט לגבי כל אחד מהם; |
|
|
|
|
|
(5) שם יצרן של תוסף תזונה, לרבות מדינת הייצור וכתובתו של אתר ייצור במדינה האמורה, ואם תוסף תזונה האמור מיובא באמצעות ספק – שם הספק לרבות מדינת הספק; לעניין זה, "ספק" – מי שיבואן מתקשר עמו להספקת המוצר למטרת ייבוא והוא אינו היצרן. |
|
|
|
|
|
(6) הרכב תוסף תזונה. |
|
מסמכים שיצורפו לבקשת מתן אישור מוקדם ליבוא של תוסף תזונה |
4. |
לבקשת מתן אישור מוקדם ליבוא תוסף תזונה ייצרף היבואן הנאות את כל אלה: |
||
|
|
|
|
(א) התחייבות שתוסף תזונה המיובא על ידו עומד בדרישות חקיקת המזון והוא מבצע את הפעולות הנדרשות לפי תקנה 2. |
|
|
|
|
|
(ב) אישור המעיד כי ייצור תוסף התזונה נעשה בתנאי ייצור נאותים במדינת הייצור; במידה ואישור ייצור נאות הינו רוקחי – הצהרת היצרן על אי זיהום צולב של חומרים תרופתיים במוצר. |
|
|
|
|
|
(ג) אישור סחר חופשי או הצהרה של יצרן בדבר ייצור בלעדי של תוסף תזונה עבור היבואן; |
|
|
|
|
|
(ד) מסמך המתאר את תכונות האיכות והבטיחות של המזון ואת הרכבו, בהתאם לדרישות לפי חקיקת המזון; |
|
|
|
|
|
(ה) מסמך המפרט את תוצאות הבדיקה של נתוני יציבות המוצר STABILITY TEST)) חתום על ידי היצרן או הצהרת היצרן שאורך חיי המדף של המוצר נקבע על סמך בדיקות יציבות, תוך פירוט בדיקות היציבות שנערכו, בצירוף אורך חיי המדף של המוצר; |
|
|
|
|
|
(ו) תווית האריזה של תוסף תזונה כפי שתשווק בישראל; |
|
|
|
|
|
(ז) תעודת אנליזה פיטוכימית הרלוונטית לתוצר המיצוי ובטיחותו במידה ותוסף תזונה מכיל תמציות צמחים; |
|
|
|
|
|
(ח) תעודת בריאות וטרינרית במידה ותוסף תזונה כולל רכיב מן החי; לעניין זה – "תעודת בריאות וטרינרית" - תעודה מהרשות המוסמכת המעידה שהמוצר מן החי בטוח וראוי למאכל אדם.
|
|
|
|
|
|
(ט) התחייבות של היבואן בנוסח שבתוספת הראשונה. |
|
|
קבלת אישור מוקדם ליבוא של תוסף תזונה |
5. |
הגיש יבואן נאות בקשה לפי תקנה 3 ושילם אגרה כמפורט בתוספת העשירית לחוק, יקבל באופן מקוון, אישור מוקדם ליבוא תוסף תזונה. |
||
|
בקשה לקבלת תעודת שחרור |
6 |
בקשה לקבלת תעודת שחרור לתוסף תזונה תכלול את הפרטים והמסמכים האלה: |
||
|
|
|
|
(א) פרטי תעודת היבואן הנאות הרשום, מגיש הבקשה; |
|
|
|
|
|
(ב) פרטי משלוח תוסף התזונה, ובכלל זה פרטי חשבון המשלוח, נמל ההגעה וכלי התחבורה שבו יגיע המשלוח; |
|
|
|
|
|
(ג) מספר אישור מוקדם ליבוא ופרטים בדבר תוסף התזונה שבמשלוח; |
|
|
|
|
|
(ד) אישור כי תוסף התזונה שבמשלוח נכלל באישור המוקדם שפרטי אישור נמסרו לפי פסקה (ג) וכי האמור בהצהרה נכון לגבי המזון שבמשלוח במועד הגעת המשלוח; |
|
|
|
|
|
(ה) הפרטים והמסמכים המפורטים בתוספת השנייה. |
|
|
תחילה |
7. |
|
(א) תחילתן של תקנות אלה – 12 חודשים מיום פרסומן (להלן – יום התחילה); |
|
|
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א) - |
|
|
|
|
|
|
(1) לגבי מי שרשום כיבואן נאות לפי סעיף 115 לחוק ערב יום התחילה, תחילתן של התקנות עם פרסומן; |
|
|
|
|
|
(2) ניתן ליבואן נאות תוסף תזונה אישור מוקדם ליבוא לפי סעיף 64 לחוק ערב יום התחילה, יראו אותו כתקף עד סיום התקופה הנקובה באישור. |
|
|
|
|
|
|
|
תוספת ראשונה (תקנה 4)
התחייבות היבואן הנלווית לבקשה לקבלת אישור מוקדם ליבוא תוסף תזונה
אני החתום מטה, לאחר שמילאתי את כל הפרטים הנדרשים לפי תקנה 4, מתחייב בזה כי – (1) הפרטים שמסרתי בבקשה בדבר קבלת אישור מוקדם ליבוא תוסף תזונה והמסמכים המצורפים להצהרה נכונים, והם חלים לגבי כל המשלוחים העתידיים של המזון המסוים שבבקשה; (2) כל משלוח עתידי של המזון נושא הבקשה יעמוד בדרישות חקיקת המזון, החלות בישראל על המזון בעת כניסתו לישראל , ובכפוף להוראות סעיף 90 לחוק; (3) אני אבצע את הפעולות הנדרשות מיבואן נאות המייבא תוסף תזונה כמפורט בתקנה 2; (4) קיבלתי מיצרן המזון או מהספק שסיפק את המזון התחייבות לעדכן אותי במקרה שייוודע לו על הודעה לציבור על פגם במזון (Recall) או על הוראה על הוצאת המזון מדרכי השיווק בדרך של החזרה יזומה (Withdrawal).
___________________ חתימה וחותמת היבואן
|
||||
|
תוספת שנייה
(תקנה 6) פרטים ומסמכים נוספים בבקשה לקבלת תעודת שחרור לתוספי תזונה
(1) חשבון מכר (Invoice); (2) רשימת מטען (Packing list); (3) שטר מטען (Bill of Lading); (4) מפרט (Specification), כמשמעותו בסעיף 96(ה) לחוק, של יצרן תוסף תזונה או תוצאות בדיקה, כמשמעותה בסעיף האמור, בעבור תוסף התזונה שבמשלוח, המעידים כי תוסף התזונה תואם לדרישות לפי חקיקת המזון.
|
||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
אוריאל בוסו
שר הבריאות
דברי הסבר
תוספי תזונה וחומרי גלם לייצורם מוגדרים כמזון רגיש לפי תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (הכרזה בדבר מזון רגיש), התש"ף – 2019. משמעות הדבר היא כי מי שמייבא תוספי תזונה חייב לקבל אישור מוקדם לייבוא למזון רגיש כדרישת חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו - 2015 (להלן – החוק) וכן השחרור מתחנת ההסגר נעשה לאחר בדיקה כוללת או חלקית של מפקח בתחנת ההסגר.
במצב הקיים כיום, כדי לקבל אישור מוקדם ליבוא, נדרשים יבואני תוספי התזונה להגיש מסמכים שונים שנבדקים על ידי מפקחי שירות המזון. לעיתים, הבדיקה אורכת זמן רב בעקבות ההחזרות התכופות והבקשות להגשת מסמכים נוספים (בשל אי עמידה בדרישות) וכתוצאה מכך נוצרים עיכובים משמעותיים מרגע הגשת הבקשה ועד למתן האישור. בפועל, הרגולטור הוא הגורם שמאשר באופן אקטיבי את המסמכים המוגשים – דבר שלא מתמרץ את יבואני תוספי התזונה ליישם את דרישות חקיקת המזון בנוגע למוצרים אותם הם מייבאים.
במצב הקיים כיום, כדי לקבל אישור מוקדם ליבוא, נדרשים יבואני תוספי התזונה להגיש מסמכים שונים שנבדקים על ידי מפקחי שירות המזון. לעיתים, הבדיקה אורכת זמן רב בעקבות ההחזרות התכופות והבקשות להגשת מסמכים נוספים (בשל אי עמידה בדרישות) וכתוצאה מכך נוצרים עיכובים משמעותיים מרגע הגשת הבקשה ועד למתן האישור. בפועל, הרגולטור הוא הגורם שמאשר באופן אקטיבי את המסמכים המוגשים – דבר שלא מתמרץ את יבואני תוספי התזונה ליישם את דרישות חקיקת המזון בנוגע למוצרים אותם הם מייבאים.
מטרת התקנות המוצעות היא להתאים את ההליך לתפיסה רגולטורית מעודכנת אשר שמה במרכז את אחריות היבואן לבטיחות ואיכות המזון וכן להתמקצעות ולהכרה של חקיקת המזון והדרישות הנובעות ממנו כלפי העוסקים במזון. התקנות המוצעות מהוות הקלה משמעותית על ציבור יבואני תוספי תזונה כאשר בכפוף להיותו יבואן נאות האחראי על יישום מערכת בטיחות מבוססת ניהול סיכונים, תהיה לו ודאות רגולטורית באמצעות צמצום משמעותי של זמן ההמתנה לקבלת אישור הייבוא המוקדם שהוא תנאי לייבוא תוספי תזונה לישראל. כמו כן, התהליך כולו צפוי להיות פשוט יותר מה שיאפשר גם ודאות עסקית ליבואני תוספי תזונה ובעקבות כך - עליה במספר היבואנים ובמגוון תוספי התזונה המיובאים לישראל.
תקנות 1 ו-2
בהתאם לנוסח המוצע, בכדי לייבא תוספי תזונה יהיה צורך להירשם כיבואן נאות ולעמוד בתנאים ליבוא תוסף תזונה על ידי יבואן נאות. במסגרת הרישום ובהתאם להוראות סעיף 115 לחוק, יבואן רשום בעל תעודת יבואן בתוקף המבקש להירשם כיבואן נאות של תוספי תזונה יגיש בקשה מקוונת לרישום כיבואן נאות ולבקשה יצרף את כל אלה:
1. מסמך תכנית בקרת איכות עצמית בהתאם לדרישות החוק, אשר תכלול את הנהלים שהיבואן הנאות יישם עבור תוספי התזונה שייבא לישראל.
2. התחייבות חתומה בה הוא מתחייב לעמוד בנהלים ובהוראות המחייבות יבואן נאות.
בנוסף, יעמוד היבואן בתנאים המפורטים בתקנה 2 בנוסחה המוצע.
תקנות 3-4
לאחר שנרשם יבואן כיבואן נאות, מבלי לגרוע מהוראות סעיף 63 לחוק הוא יגיש בקשה למתן אישור מוקדם ליבוא של תוסף תזונה באמצעות אתר האינטרנט כאשר הבקשה תכלול פרטים כמפורט בתקנת משנה (ב). כמו כן, ימלא היבואן פרטים לעניין הרכיבים התזונתיים שבמוצר. הרכיבים התזונתיים ייבחרו מתוך הרשימות החיוביות השונות המופיעות באתר שירות המזון הארצי (רשימת צמחים, רשימת חומרים כימיים, רשימות ויטמינים ומינרליים בהתאם לגיל הצריכה המיועד). בפורטל יוזנו כלל הרכיבים הנמצאים ברשימות כאשר במידה ואחד הרכיבים במוצר אינו מצוי בהן - לא ניתן יהיה להתקדם בתהליך ההגשה.
במסגרת הבקשה כאמור, יגיש היבואן באמצעות פורטל שירות המזון את המסמכים כמפורט בתקנה 4 שבנוסח המוצע. יודגש, כי הגשת המסמכים נעשית בהתאם לדרישות הקיימות כבר כיום והן נותרות למעשה ללא שינוי.
תקנה 5
לאחר סיום הגשת כלל המסמכים הנדרשים בפורטל, ליבואן הנאות יינתן באופן מקוון אישור מוקדם ליבוא תוספי תזונה כאשר משמעות הדבר הינו קיצור זמן המתנה משמעותי מהגשת המסמכים ועד להנפקת האישור.
תקנה 6
בשלב השחרור מתחנת ההסגר, יגיש היבואן בקשה לשחרור משלוח של מזון רגיש. לבקשה יצרף היבואן את אישור הייבוא וכלל מסמכי היבוא הנדרשים לשחרור לפי תקנה 6 בנוסח המוצע. יצוין, כי שלב השחרור של תוספי התזונה בתחנת ההסגר יתבצע בהתאם לדרישות הקיימות והם יידגמו בהתאם לדרישות תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון)(דיגום משלוחי מזון רגיש לבדיקות מעבדה בתחנת הסגר), התש"ף - 2020. הרכב המוצר ייבדק בתחנות ההסגר בהתאם לטופס ההגשה והרכב המוצר שצורף לתיק האישור המוקדם, בהשוואה למסמכי המשלוח.
תחילה
מוצע כי תחילתן של תקנות אלה תהיה 12 חודשים מיום פרסומן כדי לאפשר התארגנות הנדרשת לצורך מעבר למסלול היבואן הנאות. ואולם, לגבי מי שרשום כיבואן נאות לפי סעיף 115 לחוק ערב יום התחילה, תחילתן של התקנות תהיה עם פרסומן. בנוסף, במידה ניתן ליבואן נאות תוסף תזונה אישור מוקדם ליבוא לפי סעיף 64 לחוק ערב יום התחילה, מוצע לראותו כתקף עד סיום התקופה הנקובה באישור.