תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(רכש ושימוש בטכנולוגיות קרדיאליות)

תקנות

 

1. שם התקנות המוצעות

תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(רכש ושימוש בטכנולוגיות קרדיאליות בשנת 2024), התשפ"ד-2024

 

 

2. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת התקנות היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום התשלום הנוסף שנקבע בתקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022, המיועד לבתי חולים ציבוריים כלליים בעד תכניות לאומיות לשיפור הרפואה שביצעו על ידי רכש ושימוש בטכנולוגיות קרדיאליות בשנת 2024.

 

3. להלן נוסח התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם שר הבריאות

 

טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(רכש ושימוש בטכנולוגיות קרדיאליות בשנת 2024), התשפ"ד-2024

 

 

 

בתוקף הסמכות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940[1] (להלן – הפקודה),  שנטלתי לפי סעיף 34 לחוק –יסוד: הממשלה[2], אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.  

(א)  בתקנות אלה-

 

 

"הליכים רפואיים קרדיאליים" – צינתורי לב והשתלת קוצבי לב הנעשים בהתאם להתוויות המוסכמות לטיפול בכל טכנולוגיה, לפי אמות המידה הרפואיות;

 

 

"טכנולוגיות קרדיאליות" – אחת מהטכנולוגיות האלה:

 

 

(1) קוצבי לב אלחוטיים, לקיצוב חדר ימין בלב  או לקיצוב עלייתי חדרי;

 

 

(2) מערכת לתמיכה לבבית בצינתורי לב מורכבים בחולים עם סיכון גבוה לאי ספיקת לב;

 

 

"תקנות אמות מידה לחלוקה" - תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) התשפ"ג-2022[3];

 

 

(ב) שאר המונחים משמעותם כמשמעות הנודעת להם בפרק א' לתקנות אמות מידה לחלוקה, אם אין כוונה אחרת משתמעת.

תחולה

2.  

פרק א' לתקנות אמות מידה לחלוקה יחולו על חלוקת סכום נוסף לפי תקנות אלה.

תקצוב נוסף בעד רכישת טכנולוגיות קרדיאליות לצורך טיפול

3.  

(א)  סך כל התקצוב הנוסף לפי פרק זה לשנת 2024 יהיה 16.5 מיליון שקלים חדשים.

 

 

(ב) בית חולים שרכש טכנולוגיות קרדיאליות, יתוקצב בעד רכישת הטכנולוגיות, ובעד רכישת אביזר רפואי הנדרש לצורך ביצוע ההליך הרפואי באמצעות הטכנולוגיות, ובלבד שהתקיימו בעניינו כל האלה:

 

 

 

(1) בית החולים עשה שימוש בטכנולוגיות הקרדיאליות לצורך טיפול בחולים  במסגרת הליכים הכלולים בסל שירותי הבריאות הציבורי בלבד;

 

 

 

(2) בית החולים הגיש דיווח כאמור בתקנה 4;

 

 

 

(3) בית החולים הציג נתונים על הרכש שביצע כפי שהורה לו משרד הבריאות.

דיווח

4.  

בית החולים ידווח למשרד בתום שנת 2024 דיווח החתום בידי סגן מנהל הכספים של בית החולים הכולל את כל האלה:

 

 

(1) מספר ההליכים הרפואיים שנעשו ברבעון באמצעות כל אחת מהטכנולוגיות הקרדיאליות שנרכשו, ובהתפלגות לפי קופות החולים בהן מבוטחים המטופלים שבהם בוצעו ההליכים האמורים;

 

 

(2) דיווח על נתונים קליניים של אבחנה ושל תוצאות ההליך כמפורט בתוספת, באופן דיגיטלי כפי שיפרסם המשרד באתר האינטרנט שלו.

תחילה

5.  

תחילתן של תקנות אלה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).

 

 

תוספת

 

 

נתונים לדיווח בשימוש בטכנולוגיות לקיצוב לב אלחוטי, קיצוב חדר ימין בלב או קיצוב עלייתי חדרי:

 

1. תאריך ביצוע ההליך.

2. המטופלים בהם בוצע ההליך, בציון מספר סידורי, שנת לידה של כל מטופל וקופת החולים המבטחת, ללא ציון שמם או מספר תעודת הזהות שלהם.

3. ההתוויה המתאימה לביצוע ההליך, מבין ארבעת ההתוויות האלה:

א. אנטומיה ורידית בעייתית (תתי התוויות: חסימה ורידית; אנומליה של כלי הדם; חולי דיאליזה עם שאנטים; איזור של הקרנות בית טיפול לסרטן)

ב.  שימור אנטומיה (תתי התוויות: חסימה ורידית; אנומליה של כלי הדם; חולי דיאליזה עם שאנטים; איזור של הקרנות בית טיפול לסרטן)

  ג.  סיכון גבוה לזיהום (חולי דיאליזה; חולים לאחר הוצאת מכשיר CIED בשל זיהום בעבר; אנדוקרדיטיס בעבר; מטופלים אונקולוגים; חולים עם מערכת חיסונית מוחלשת)

ד.  סיכון גבוה לתזוזה של אלקטרודות קוצב רגיל (תת התוויה של TWIDDLER SYNDROME בעבר, או תת התוויה אחרת)

4. מחלות רקע של המטופל  כגון: סוכרת, אי ספיקת כליות, גידול, דמנציה וכיוצא באלה.

5. דגם הטכנולוגיה בה בוצע ההליך.

6. תוצאה קלינית.

7. סיבוכים בטווח הקצר, בין היתר מבין הסיבוכים האלה:

א. קרע דופן הלב

ב.  קרע של כלי הדם

  ג.  הפרעת קצב

ד.  דום לב

ה.   תסחיף ריאתי) pulmonary embolism- (PE

  ו.  תזוזת הקוצב לאחר ההכנסה עקב בעיית עיגון

  ז.  התנתקות הקוצב בזמן הפעולה

 

נתונים לדיווח בשימוש בטכנולוגיות לתמיכה לבבית בצנתורי לב:

1. תאריך ביצוע ההליך.

2. המטופלים בהם בוצע ההליך, בציון מספר סידורי, שנת לידה של כל מטופל וקופת החולים המבטחת.

3. ההתוויה המתאימה לביצוע ההליך, מבין שתי ההתוויות האלה:

א. תמיכה לבבית בחולה עם הלם לבבי שהתקבל לביצוע צינתור לב טיפולי או הלם לבבי שארע תוך כדי צינתור הלב הטיפולי.

  ב. כהכנה לקראת צנתור לב טיפולי מורכב, מתוכנן, בחולה עם מקטע פליטה מתחת ל-30% ואנטומיה כלילית מורכבת, הנובע ממחלה רב כלית או עורק שמאלי ראשי לא מוגן או כלי דם אחרון שנותר.

4. דגם הטכנולוגיה בה בוצע ההליך

5. תוצאה קלינית

6. סיבוכים, מבין הסיבוכים האלה:

א. דימום המצריך עירוי דם

  ב. נזק לכלי הדם

  ג.  המוליזה בתוך יממה עקב מיקום לא נכון של המשאבה

המוליזה בתוך יממה עקב מהירות גבוהה מדי של זרימת דם"

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ 3-6465)

 

_________________

 אוריאל בוסו

שר הבריאות


 

דברי הסבר

 

חוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק),  קובע בסעיף 9 כי החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי תשלום חודשי קבוע כפי שהודיעו לו שר האוצר ושר הבריאות, וכי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע תקנות בעניינים הקבועים בסעיף קטן 9(ו)(1). בנוסף, נקבע בסעיף 9(ו)(2) כי השרים רשאים לקבוע כי אחת לשנה יחולק לבתי החולים הציבוריים הכלליים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום נוסף בסכום שיקבעו, על פי מדדי איכות רפואיים שיקבע בתקנות.

תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים)(תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2022 (להלן –תקנות ההתחשבנות), מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק.

בסעיף 5 לתקנות ההתחשבנות נקבע, כי בנוסף לסכום חודשי, יחולק בכל שנה לכלל בתי החולים סכום נוסף בעד תכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה, וכי סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – פקודת בריאות העם) , לאחר שנטל את סמכותו לפי חוק יסוד הממשלה. הסכום שיחושב לכל בית חולים לפי תקנות אלה יתווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים.

סעיף 33 לפקודת בריאות העם מסמיך את המנהל לקבוע תקנות הקובעות דרישות שונות מבתי חולים, ובין השאר בנושאים הנוגעים לסידורים סניטריים, ניהול מקצועי,  וטיפול רפואי נאות בחולים.

מטרת תיקון תקנות אלו היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת הסכום הנוסף בעד ביצוע תכניות לאומיות לשיפור הרפואה על ידי רכש ושימוש בטכנולוגיות קרדיאליות בשנת 2024. 

 

תקנה 1

מוצע לקבוע את ההגדרות לתקנות אלה.

תקנה 2

מוצע לקבוע כי פרק א' לתקנות אמות מידה כהגדרתן בתקנות אלה, יחול על תקנות אלה.

תקנה 3

מוצע לקבוע את תנאי הסף ואמות המידה לצורך חלוקת סכום תקצוב נוסף בעד פעילות של רכש ושימוש בטכנולוגיות קרדיאליות.

תקנה 4

מוצע לקבוע את תכולת חובת הדיווח לצורך תקצוב לפי תקנות אלה.

תקנה 5

מוצע לקבוע כי תיקון זה יחול מיום 1 בינואר 2023, וזאת על מנת שניתן יהיה לתקצב את בתי החולים על פעילות שבוצעה לכל אורך השנה, במלוא סכום התקצוב הנוסף אשר הוקצה לשנת 2023.

 

 



[1] ע"ר 1940, תוס' 1, עמ' 191.

[2] ס"ח התשס"א, עמ' 158.

[3] ק"ת התשפ"ג, עמ'' 364