פתק - חובת המכרזים תזכיר תזכיר חוק להסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון (הוראת שעה), התשפ"ד–2024

חוק להסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון (הוראת שעה), התשפ"ד–2024

הגדרות

1.        

בחוק זה –

 

 

"אוהל נוחות" – מחסה ארעי המשמש בזמן ההילולה את המגיעים למתחם מירון;

 

 

"אוהל תפילה ושירה" – מבנה ארעי המשמש בזמן ההילולה את המגיעים למתחם מירון לתפילה, לשירה ולנגינה;

 

 

"אירוע ההדלקה המרכזי" – אירוע הדלקה המתקיים במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי;

 

 

"אירוע נוסף" – אירוע שאינו אירוע ההדלקה המרכזי, שמתקיים בו אחד מאלה לפחות:

 

 

 

(1)       האירוע כולל התכנסות של שלוש מאות אנשים או יותר;

 

 

 

(2)       במסגרת האירוע ייעשה שימוש באמצעי עזר לאירועים;

 

 

 

(3)       במסגרת האירוע תבוצע הדלקה;

 

 

"אמצעי עזר לאירועים" – אוהל, במה, גנרטור, גשר תאורה, יציעים לקהל, טריבונות, מערכת הגברה שאינה פרטית, מיתקן הדלקה, וכל מבנה או מיתקן אחר שנעשה בהם שימוש במסגרת האירוע, בין שהם קבועים ובין שהם ארעיים;

 

 

"הדלקה" – כל הבערת אש יזומה, ובכלל זה הדלקת אבוקות ולפידים, אך למעט הדלקת אש בתוך מיתקן ייעודי להכנת אוכל ולמעט הדלקת נרות נשמה במקום שיועד לכך;

 

 

"היתר שהייה" – היתר שהייה לפי סעיף 3 במתחם מירון או במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, לפי העניין;

 

 

"זמן ההילולה" – התקופה המתחילה ביום י"ז באייר התשפ"ד (25 במאי 2024) בשעה 21:00 ומסתיימת ביום י"ט באייר התשפ"ד (27 במאי 2023) בשעה 10:00; 

 

 

"חוק הבטיחות" – חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, התשכ"ג–1962[1];

 

 

"חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה" – חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב–2012[2];

 

 

"חוק התכנון והבנייה" – חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה–1965[3];

 

 

"כרטיסי נסיעה למירון" – כרטיסי נסיעה ייעודיים לנסיעה בתחבורה הציבורית למתחם מירון בזמן ההילולה, שמנפיק הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון;

 

 

"הממונה על ההילולה" – עובד משרד ירושלים ומסורת ישראל שימנה השר לארגן את ההילולה ולנהלה;

 

 

"הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון" – עובד משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שהמנהל הכללי של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הסמיך לעניין חוק זה;

 

 

"מהנדס רשוי" – מהנדס הרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים כהגדרתו בחוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח–1958[4], בענף הנדסה אזרחית;

 

 

"מהנדס רשות בעל ניסיון" – מי שנתמלאו בו כללי הכשירות המנויים בסעיף 4  לחוק הרשויות המקומיות (מהנדס רשות מקומית), התשנ"ב–1991[5], ;

 

 

"מיתקן הדלקה" – מיתקן ייעודי המאפשר הבערת אש גלויה בצורה בטיחותית ומבוקרת;

 

 

"המפקח הכללי של המשטרה" – כמשמעותו בפקודת המשטרה [נוסח חדש] ‏, התשל"א–1971[6];

 

 

"משכנו במירון" – מי שראש המועצה האזורית מרום הגליל או מי מטעמו אישר כי מקום מגוריו או מקום שהייתו הקבוע הוא במתחם מירון, או שהוא שוכר יחידת אירוח במתחם מירון;

 

 

"מתחם מירון" – המתחם המסומן במפה שבתוספת הראשונה באות א', הכולל, בין השאר, את מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, את היישוב מירון, את מסוף הנוסעים ואת ישיבת בני עקיבא "מירון" ושטחים נוספים בשיפולי הר מירון;

 

 

"מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי" – המתחם הכלול במתחם מירון ומסומן במפה שבתוספת הראשונה באות ב';

 

 

"נציב כבאות והצלה" – נציב כהגדרתו בחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה;

 

 

"הרשות הארצית לכבאות והצלה" – הרשות שהוקמה בחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה;

 

 

"השר" – שר ירושלים ומסורת ישראל.

הגבלות על שהייה במתחם מירון בזמן ההילולה

2.        

(א)      לא ישהה אדם במתחם מירון בזמן ההילולה, אלא אם כן מתקיים בו אחד מאלה:

 

 

 

(1)       הוא קיבל היתר שהייה לפי סעיף 3, ובכפוף לתנאיו של היתר השהייה;

 

 

 

(2)       משכנו במירון;

 

 

 

(3)       הוא נדרש להגיע למתחם מירון לשם עבודתו ולהיות נוכח במתחם מירון לשם מילוי תפקידו, לרבות אם הוא אחד מאלה:

(א) נמנה עם העוסקים בארגון, ניהול או הפקה של ההילולה;

(ב) נמנה עם כוחות הביטחון, החירום או ההצלה;

(ג) פקח שמונה לפי סעיף 58 לחוק  גנים לאומיים, שמורות הטבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה התשנ"ח-1998 והוא נושא תעודת פקח, כאמור;

 

 

 

(4)       הוא נדרש להגיע למתחם מירון לצורך סיוע לאדם עם קושי או מצוקה, טיפול בקטין, מתן או קבלה של סיוע רפואי או טיפול בכל נושא אחר הנדרש בדחיפות למניעת נזק ממשי.

 

 

(ב)       לא ישהה מי שמשכנו במירון במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי בזמן ההילולה, אלא אם כן קיבל היתר שהייה במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי לפי סעיף 3(ב)(2) או שמתקיים בו האמור בסעיף קטן (א)(3) או (4); 

 

 

(ג)       הממונה על ההילולה ידאג להצבת שלטים או מחסומים, המיידעים את הציבור בדבר איסור השהייה לפי סעיף זה, זמן סביר לפני זמן ההילולה בדרכי הגישה למתחם מירון ובדרכי הגישה והכניסות למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי.

 

 

 

(ד)       השר יקבע בצו את המספר המרבי של השוהים במתחם מירון בכל רגע נתון בזמן ההילולה.

היתר שהייה וכרטיסי נסיעה למירון

3.        

(א)      השר רשאי לתת היתרי שהייה במתחם מירון, או במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי; ההיתר יכלול את משך תוקפו וכן מספר זהות של מקבל ההיתר.

 

 

(ב)       היתרי שהייה כאמור בסעיף קטן (א) יהיו אלה:

 

 

 

(1) היתרי שהייה במתחם מירון שיינתנו באמצעות רכישת כרטיסי נסיעה בתחבורה הציבורית למירון; הרכישה תהיה פתוחה לכלל הציבור, בדרך של כל הקודם זוכה; הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון יהיה אחראי רק על מכירתם והנפקתם של כרטיסי הנסיעה למירון, ולא יהיה אחראי על משך השעות הנקוב בהיתר השהיה;

למשתתפים בשעות ההילולה הראשונות יימכרו כרטיסי נסיעה למירון החל מיום ו' ט"ז באייר התשפ"ד (24 במאי 2014) בשעה 7:00.

 

 

 

(2) היתרי שהייה במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי יוכלו להינתן למי שמשכנו במירון שלא באמצעות כרטיסי נסיעה בתחבורה ציבורית למירון; השר רשאי לאצול לראש המועצה האזורית מרום הגליל או מי מטעמו את סמכותו לתת היתרי שהייה במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי למי שמשכנו במירון. ההיתרים לפי פסקת משנה זו יחולקו בין מי שמשכנו במירון באופן שיוויוני.

 

 

(ג)       לא תתאפשר הגעה בתחבורה ציבורית אל מתחם מירון החל מיום ו' ט"ז באייר התשפ"ד (24 במאי 2014) בשעה 7:00 ועד ליום  ב' י"ט באייר התשפ"ד (27 במאי 2024) בשעה 11:00, אלא באמצעות כרטיסי נסיעה שהונפקו לפי סעיף קטן (ב); לכל הסדר נסיעה אחר בתחבורה ציבורית אל מתחם מירון לא יהיה תוקף בזמן האמור.

 

 

(ד)       נוסף על הוראות סעיף קטן (ב), רשאי השר לתת היתרי שהייה במתחם מירון, שלא בדרך של הנפקת כרטיסי נסיעה למירון, למי שנמנים עם אחת הקבוצות המפורטות להלן, ובלבד שסך כל היתרי השהייה לפי סעיף קטן זה לא יעלה על חמישה עשר אחוזים מכלל היתרי השהייה שיונפקו לפי חוק זה:

 

 

 

(1)       קהילות, קבוצות וחסידויות בעלות קשר ייחודי ארוך שנים להילולות ל"ג בעומר המתקיימות בהר מירון;

 

 

 

(2)       משפחות של הנספים באסון הילולת מירון בשנת התשפ"א; כל משפחה תהיה זכאית לעד 50 היתרי שהיה, שיחולקו על ידה.

 

 

 

(3)       מי שיש עניין ציבורי בהגעתו להילולה – לפי אמות מידה שיקבע השר, שיפורסמו עד יום כ"ב בניסן תשפ"ד, 1 במאי 2024  באתר האינטרנט של משרד ירושלים ומסורת ישראל וכן בעיתונים בעלי תפוצה ארצית.  

איסור הדלקה במתחם מירון בזמן ההילולה שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי

4.        

(א)      לא יארגן אדם הדלקה ולא יבצע הדלקה במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי בזמן ההילולה שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי לפי סעיף 5.

 

 

(ב)       לא יארגן אדם הדלקה ולא יבצע הדלקה במתחם מירון שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי, אלא במסגרת אירוע נוסף לפי סעיף 6.

 

 

(ג)       לא יארגן אדם הדלקה ולא יבצע הדלקה אלא במקום שהמדינה או מי מטעמה הכשירו ובמיתקן הדלקה. 

אירוע ההדלקה

5.        

(א)      בזמן ההילולה ייערך במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי אירוע הדלקה אחד בלבד, שיכלול שני מיתקני הדלקה; את אירוע ההדלקה יערוך מי שיקבל היתר לכך מאת השר לפי סעיף קטן (ב) ובהתאם לתנאי אותו היתר.

 

 

(ב)       השר ייתן היתר לקיום אירוע ההדלקה המרכזי על בסיס המלצות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון שמונתה לפי החלטת ממשלת ישראל מס' 7 מיום י' בתמוז התשפ"א (20 ביוני 2021), ובלבד שנוכח לדעת, לפי חוות דעת מאת הממונה על ההילולה, שהתקיימו כל אלה:

 

 

 

(1)       תנאים שהתנה קצין אגף המבצעים במחוז צפון ובהיעדרו - מפקד מרחב כנרת במחוז צפון במשטרת ישראל לקיום אירוע ההדלקה המרכזי - – על יסוד שיקולים של שלום הציבור או ביטחונו;

 

 

 

(2)       תנאים שהתנה ראש מחלקת הגנה מאש במחוז צפון ברשות הארצית לכבאות והצלה, לקיום אירוע ההדלקה המרכזי – על יסוד שיקולים של בטיחות אש וכיבוי דלקות;

 

 

 

 

(3)       אישור לקיום אירוע ההדלקה המרכזי שנתן מהנדס רשוי שהוא בעל ניסיון של עשר שנים לפחות בתחום הבטיחות של אסיפות ועצרות עם לעניין חוק הבטיחות – לעניין בטיחות האירוע לרבות יציבות אמצעי העזר לאירועים.

 

 

(ג)       אישור המועצה האזורית  מרום הגליל או בעל תפקיד בה לא יהיה תנאי לקיומו של אירוע ההדלקה המרכזי, והמנויים בסעיף קטן (ב)(1) או (2) לא ידרשו אישור כאמור כתנאי לקיום אירוע ההדלקה המרכזי.

 

 

(ד)       בלי לגרוע מהאמור בסעיף קטן (ב), השר רשאי לקבוע בהיתר לאירוע ההדלקה המרכזי תנאים נוספים, אם מצא צורך בכך לפי המלצת הממונה על ההילולה.

 

 

(ה)      היתר שניתן לפי סעיף זה יפורסם לציבור באתר האינטרנט של משרד ירושלים ומסורת ישראל לפני תחילת זמן ההילולה.

(ו) מי שצפוי להיות לו תפקיד בעל מעמד מרכזי באירוע, לרבות השתתפות בטקס הדלקה במסגרת האירוע, לא הורשע בעבירה פלילית שמפאת מהותה חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש בתפקיד בעל מעמד מרכזי באירוע כאמור, או שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה כאמור וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינו.

הגבלות על קיום אירועים נוספים

 

6.        

(א)      לא יתקיים אירוע נוסף במתחם מירון בזמן ההילולה, ולא יארגן אדם ולא יערוך אירוע נוסף במתחם מירון בזמן ההילולה, אלא אם כן השר נתן היתר עריכת אירוע נוסף, לפי סעיף קטן (ב), ובכפוף לתנאי אותו היתר.

 

 

(ב)       לא ייתן השר היתר לקיום אירוע נוסף אלא אם כן נוכח לדעת, לפי חוות דעת מאת הממונה על ההילולה, שהתקיימו כל אלה:

 

 

 

(1)       תנאים שהתנה קצין אגף המבצעים במחוז צפון ובהיעדרו מפקד מרחב כנרת במחוז צפון במשטרת ישראל, לקיום האירוע הנוסף – על יסוד שיקולים של שלום הציבור או ביטחונו;

 

 

 

(2)       תנאים שהתנה ראש מחלקת הגנה מאש במחוז צפון ברשות הארצית לכבאות והצלה, , לקיום האירוע הנוסף – על יסוד שיקולים של בטיחות אש וכיבוי דלקות;

 

 

 

(3)       לגבי אירוע נוסף הכולל הכנה או הגשה של מזון בלא תשלום – תנאים שהתנה רופא מחוז צפון במשרד הבריאות לקיום האירוע הנוסף – על יסוד שיקולי תברואה;

 

 

 

(4)       אישור לקיום האירוע הנוסף שנתן מהנדס רשוי שהוא בעל ניסיון של עשר שנים לפחות בתחום הבטיחות של אסיפות ועצרות עם לעניין חוק הבטיחות – לעניין בטיחות האירוע לרבות יציבות אמצעי העזר לאירועים, למעט אמצעי עזר שהוא מערכת הגברה פרטית.

 

 

(ג)

(1)        בקשה לעריכת אירוע נוסף תוגש לממונה על ההילולה עד יום  כ"ט בניסן התשפ"ד 7  במאי 2024  בהתאם להנחיות שיפרסם השר באתר האינטרנט של משרד ירושלים ומסורת ישראל; 

 

 

 

(2)       הממונה על ההילולה יגיש את הבקשות לאישור השר, עד ליום  ח' באייר התשפ"ד 16 במאי 2024 ויצורפו להן אישורים המעידים על קיומם של התנאים שהתנו גורמי המקצוע לפי סעיף קטן (ב)(1) עד (3), לפי הענין ואישור מהנדס רשוי לפי סעיף קטן (ב)(4).

 

 

(ד)       השר רשאי, לפי שיקול דעתו, לתת היתר לקיום אירוע נוסף, לאחר שהתקיימו התנאים שבסעיף קטן (ב) וכן רשאי הוא לסרב לתיתו או להתנותו בתנאים נוספים; והכול כדי להבטיח את ההתנהלות הבטוחה והתקינה של ההילולה ולאפשר לכמה שיותר אנשים המעוניינים בכך, להשתתף בהילולה;

 

 

(ה) השר יפרסם באתר האינטרנט של משרד ירושלים ומסורת ישראל את כלל ההיתרים שנתן לקיום אירוע נוסף, כאמור בסעיף קטן (ב), עד יום  ט"ו באייר התשפ"ד 23 במאי 2024.

 

 

(ה)      אישור המועצה האזורית מרום הגליל או בעל תפקיד בה לא יהיה תנאי לקיומו של אירוע הדלקה נוסף, והמנויים בסעיף קטן (ב)(1) עד (3) לא ידרשו אישור כאמור כתנאי לקיום אירוע הדלקה נוסף. הממונה יידע את המועצה האזורית

(ו) מי שצפוי להיות לו תפקיד בעל מעמד מרכזי באירוע הנוסף, לרבות השתתפות בטקס הדלקה במסגרת האירוע הנוסף, לא הורשע בעבירה פלילית שמפאת מהותה, חומרתה או ונסיבותיה אין הוא ראוי לשמש בתפקיד בעל מעמד מרכזי באירוע נוסף כאמור, או שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה כאמור וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינו.

אחריות הממונה על ההילולה

7.

הממונה על ההילולה או מי מטעמו, יהיה אחראי לספירת השוהים במתחם מירון בכל רגע נתון בזמן ההילולה, ולספירת מספר המשתתפים באירוע ההדלקה המרכזי ובאירוע נוסף; נוכח הממונה על ההילולה שמספר השוהים במתחם ההילולה בכל רגע נתון בזמן ההילולה עולה על המספר המירבי של השוהים שנקבע בצו לפי סעיף 2 או שמספר המשתתפים באירוע ההדלקה המרכזי או באירוע נוסף, לפי העניין, עולה על מספר המשתתפים שנקבע בתנאי ההיתר, יביא זאת לידיעת קצין משטרה בדרגת רב פקד ומעלה, כאמור בסעיף 8(2).

סמכויות

7.        

לשם אכיפת הוראות סעיפים 2, 3, 4, 5 ו־6 יהיו לשוטר הסמכויות המפורטות להלן:

 

 

(1)       למנוע כניסה של אדם או רכב למתחם מירון או למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, אם שהייתו של האדם באותו מקום היא בניגוד לסעיפים 2 ו־3 ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך;

 

 

(2)       הביא הממונה על ההילולה או מי מטעמו לידיעת קצין משטרה בדרגת רב פקד ומעלה, שמספר השוהים במתחם מירון בכל רגע נתון בזמן ההילולה עולה על מספר השוהים שנקבע בצו לפי סעיף 2 או שממספר המשתתפים באירוע ההדלקה המרכזי או באירוע נוסף, לפי העניין, עולה על מספר המשתתפים שנקבע בתנאי ההיתר, רשאי קצין משטרה כאמור –

 

 

 

(א)      להורות על הפסקת הדלקה לפי סעיפים 4, 5 או 6 או על הפסקת אירוע נוסף לפי סעיף 6;

 

 

 

(ב)       להורות להוציא אמצעי עזר לאירועים או חפץ אחר המשמש לפעולה אסורה לפי חוק זה ממתחם מירון או ממתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי;

 

 

 

(ג)       למנוע כניסה של אדם או רכב למתחם מירון או למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, לפי העניין, ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך;

 

 

 

(ד)       להוציא אדם או רכב ממתחם מירון או ממתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, לפי העניין, ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך;

 

 

(3)       הובא לידיעת קצין משטרה בדרגת רב ־ פקד ומעלה או נוכח קצין משטרה כאמור לדעת שהדלקה מתקיימת בלא היתר לפי סעיפים 4, 5 או 6 או בניגוד לתנאי מהותי בו או שאירוע נוסף מתקיים בלא היתר או בניגוד לתנאי מהותי בו לפי סעיף 6, רשאי קצין משטרה כאמור להורות על הפסקת הדלקה או על הפסקת אירוע נוסף, לפי העניין; 

 

 

(4)       לעניין מניעת כניסה לאירוע ההדלקה המרכזי או לאירוע נוסף ולעניין הפסקתם ופיזורם של אירועים כאמור, גם הסמכויות המסורות לשוטר לפי חוק הבטיחות, בשינויים המחויבים.

עונשין

8.        

העושה אחד מאלה, דינו – קנס הקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז–1977[7]:

 

 

(1)       השוהה במתחם מירון בזמן ההילולה בניגוד לסעיף 2(א) או במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי בניגוד לסעיף 2(ב);

 

 

(2)       המארגן או המבצע הדלקה במתחם מירון בזמן ההילולה בניגוד לסעיפים 4 ;

 

 

(3)       המארגן או העורך אירוע נוסף במתחם מירון בזמן ההילולה בניגוד לסעיף 6(א).

הוראות בעניין תכנון ובנייה

9.        

(א)      יראו עבודות להכשרת קרקע ולפיתוח, עבודות להנחת תשתיות זמניות המבוצעות במתחם מירון, שימושים זמניים הנדרשים לצורכי ההילולה או אירוע המתקיים כדין במסגרתה, כעבודות וכשימושים שבוצעו כדין, וחוק התכנון והבנייה לא יחול עליהם, ובלבד שהתקיימו בהם כל אלה:

 

 

 

(1)       הם בוצעו או נעשו על ידי המדינה, או מי מטעמה;

 

 

 

(2)       מהנדס רשוי שהוא בעל ניסיון של עשר שנים לפחות בביסוס מבנים, נתן אישור לאחר התייעצות עם ראש מחלקת הגנה מאש במחוז צפון ברשות הארצית לכבאות והצלה, בנושא שיקולי בטיחות אש וכיבוי דלקות בדבר התאמתם לכלל ההוראות החלות לפי כל דין שעניינן בטיחות ויציבות;

 

 

 

(3)       מהנדס רשות בעל ניסיון נתן אישור בדבר היות העבודות להכשרת קרקע ופיתוח או עבודות להנחת תשתיות זמניות, המשמשות לצורכי ההילולה או אירוע המתקיים במסגרתה;

 

 

 

(4)       עד יום ד' בסיון התשפ"ד, 10 ביוני 2024 ישיב מבצע העבודות את הקרקע שבה בוצעו העבודות  או הונחו התשתיות הזמניות כאמור, לקדמותה, ככל האפשר, אלא אם כן ניתן היתר לפי כל דין שלא לעשות כן.

 

 

(ב)       יראו אוהל נוחות, אהל תפילה ושירה, אמצעי עזר לאירועים, למעט מבנה או מתקן קבוע, גשר זמני להולכי רגל, מבנה יביל, מדרגות זמניות, מיתקן הדלקה, מיתקן תצפית, שלטים, וכל מבנה או מיתקן זמני אחר שהוקמו במתחם מירון לצורכי ההילולה או אירוע המתקיים כדין במסגרתה, כמבנים ומיתקנים שהוקמו כדין וחוק התכנון והבנייה לא יחול עליהם, ובלבד שהתקיימו בהם כל אלה:

 

 

 

(1)       הם הוקמו על ידי המדינה, או מי מטעמה;

 

 

 

(2)       הם הוקמו או הוכשרו ביום כ' ניסן התשפ"ד, 28 באפריל 2024  או אחריו;

 

 

 

(3)       מהנדס רשוי שהוא בעל ניסיון של עשר שנים לפחות בביסוס מבנים, נתן אישור לגביהם כאמור בסעיף קטן (א)(2);

 

 

 

(4)       מהנדס רשות בעל ניסיון נתן אישור בדבר היותם מבנים או מיתקנים זמניים המשמשים לצורכי ההילולה או אירוע המתקיים במסגרתה;

 

 

 

(5)       עד ד' סיון התשפ"ד ( 10 ביוני 2024) מקים המבנים והמיתקנים פינה אותם והשיב את הקרקע שבה הוקמו, לקדמותה, ככל האפשר.

ביצוע

10.        

השר ממונה על ביצועו של חוק זה.

תוקף

11.        

תוקפו של חוק זה עד יום ________.

 

 

תוספת ראשונה

 

 

(סעיף 1 – ההגדרות "מתחם מירון" ו"מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי")

 

 

מפה של אתר הר מירון כולו, ובכלל זה מתחם מירון ומתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי

 

 

***************************************************************************************


 

 דברי הסבר

 

משרד ירושלים ומסורת ישראל ער למצב הבטחוני השורר במדינה ומבהיר כי אירוע ההילולה יתקיים בכפוף להחלטות פיקוד העורף, ובהתאם יופעלו ההסדרים הקבועים בתזכיר החוק המוצע.

 

סעיף 1 – סעיף 1 הוא סעיף הגדרות של המונחים הנזכרים בחוק.

להגדרה "אהל נוחות" ו-"אהל תפילה ושירה" – מוצע להגדיר מונחים אלה בהתאמה, כמחסה ארעי המשמש בזמן ההילולה את המגיעים למתחם מירון וכמבנה ארעי המשמש בזמן ההילולה את המגיעים למתחם מירון לתפילה, לשירה ולנגינה. זאת, כדי לקבוע בסעיף 9(ב) הוראות שיחולו על מונחים אלה בכל הקשור לדיני התכנון והבניה.

להגדרה "אירוע ההדלקה המרכזי" – מוצע לקבוע כי אירוע ההדלקה המרכזי יהיה האירוע היחיד שיתרחש במהלך ההילולה במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי שבמסגרתו יותר לבצע הדלקה. הוראות לדרך שבה יתקיים אירוע ההדלקה המרכזי מוסדרות בסעיף 5. יותר לבצע הדלקות נוספות במתחם מירון, אך לא במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי וזאת במסגרת אירועים נוספים (יפורט להלן).

להגדרה "אירוע נוסף" – קיומו של אירוע נוסף – קרי, כל אירוע שאינו אירוע ההדלקה המרכזי – מחייב קבלת היתר כמפורט בסעיף 6 להצעת החוק. מוצע לקבוע כי אירוע נוסף יוגדר אירוע, למעט אירוע ההדלקה המרכזי, הכולל התכנסות של שלוש מאות אנשים לפחות, או כזה שבמסגרתו נעשה שימוש באמצעי עזר לאירועים (כהגדרתו של מונח זה להלן) או שבמסגרתו מבוצעת הדלקה. תבחינים אלה נקבעו לנוכח החשש שקיים לגבי בטיחות הציבור באירועים שבהם משתתף קהל רב. ההנחה היא שאירוע שכולל שימוש באמצעי עזר לאירועים (לדוגמא במה, יציעים או מערכת הגברה) או הדלקה, הוא אירוע שמושך אליו קהל רב ולכן יש לראות גם באירוע כזה כאירוע נוסף הטעון היתר לפי החוק. במסגרת "אירוע נוסף" כאמור מתקיימות פעילויות כמו תפילה, שירה וניגונים, טקסי "חלאקה" וכיוצא באלה.

להגדרה "אמצעי עזר לאירועים" – אלה הם אמצעים, מבנים ומיתקנים זמניים הנדרשים לצורך קיומו של אירוע ומתן אפשרות לקהל רב לקחת בו חלק, כדוגמת במה, יציעים לקהל המאפשרים קו ראיה לבמה ולהתרחשות המרכזית באירוע, הגברה ותאורה, מיתקן הדלקה וכיוצא באלה. יובהר, כי כלי נגינה והשימוש בהם אינם חייבים ברישוי כשלעצמם, ואינם מקימים חבות בקבלתו של היתר מיוחד לפי חוק זה.

להגדרה  "הדלקה" -  הגדרה זו נדרשת בעיקר בהיבטי בטיחות הציבור. לשם כך מוצע להגדיר באופן רחב את המונח הדלקה כך שתכלול כל  הבערת אש יזומה, ובכלל זה הדלקת אבוקות ולפידים. כלל זה לא יחול על הדלקת אש לצורכי חימום של אוכל, או לצורכי הסקה, המתבצעים במיתקנים שנועדו לכך. בדומה, האיסור לא יחול על הדלקת נרות נשמה במקום שיועד לכך.

להגדרה "היתר שהייה" - היתר שיינתן לפי סעיף 3 לפיו מותר למחזיק בו לשהות במתחם מירון או במתחם קבר רבי שמעון, בזמן ההילולה, בכפוף לתנאי ההיתר.

להגדרה "זמן ההילולה" – פרק הזמן שבו חלות המגבלות אותן מוצע לקבוע במסגרת הצעת החוק. למרות של"ג בעומר עצמו חל רק ביום י"ח באייר התשפ"ד (26 במאי 2024), מוצע להגדיר את זמן ההילולה כתקופה שמיום י"ז באייר התשפ"ד (25 במאי 2024) בשעה 21:00 עד יום י"ט באייר התשפ"ד (27 במאי 2024) בשעה 10:00. זאת כיוון שהציבור נוהג להגיע למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי גם ביום שלפני ל"ג בעומר וביום שאחריו, ומשום כך גם במועדים אלה ישנה חשיבות בהטלת המגבלות שבהצעת החוק כדי לשמור על בטיחות הציבור. נוכח העובדה שערב הילולת ל"ג בעומר חל במוצאי שבת, המשרד שוקל להרחיב את משך "זמן ההילולה" הקבוע בחוק כך שיחול מיום שישי .

להגדרות "כרטיסי נסיעה למירון" ו-"הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון" – בהתאם להמלצות ועדת החקירה כרטיסי הנסיעה למירון הם הכלי שבאמצעותו יונפקו היתרי השהייה במירון (למעט במקרים מיוחדים המנויים בסעיף 3(ד) להלן). כרטיסי הנסיעה למירון הם כרטיסים ייעודיים לנסיעה בתחבורה הציבורית, בזמן ההילולה, למתחם מירון. כרטיסי הנסיעה הם שמיים ברובם והם יונפקו בידי עובד משרד התחבורה שהמנהל הכללי של משרד התחבורה יסמיך לעניין זה, המוגדר בהצעת החוק כ-"הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון".

להגדרת "הממונה על ההילולה" – בהתאם להמלצות ועדת החקירה, הממונה על ההילולה הוא  הגורם המקצועי העליון שימנה השר להיות מופקד על ניהולו המורכב של אירוע ההילולה בכללותו. המלצות הממונה על ההילולה יהוו יסוד להיתרים הנדרשים לפי הצעת החוק לקיומם של אירועים ולהקמתם של מבנים ומיתקנים לצורכי ההילולה.

להגדרה "מיתקן הדלקה" – מיתקן ייעודי שבו, ובו בלבד, יותר לבצע הדלקה במסגרת ההילולה.

להגדרה "מתחם מירון" – הגדרת מתחם מירון תוחמת את השטח שבו יחולו ההגבלות הקבועות בהצעת החוק בזמן ההילולה. מוצע לקבוע כי מתחם מירון יכלול את המתחם המסומן במפה בתוספת הראשונה הכולל, בין היתר, את מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, את היישוב מירון, את מסוף הנוסעים ואת ישיבת בני עקיבא "מירון" ואזורים נוספים בשיפולי ההר. אזורים אלה מסומנים גם במפה המצורפת בתוספת הראשונה.

להגדרה "מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי" – מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי הוא חלק ממתחם מירון. למרות זאת מוצע לקבוע למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי הגדרה  מיוחדת, וזאת הן לצורך הוראות סעיף 2(ב) הקובע כי מי שרשאי לשהות במתחם מירון בשל העובדה שמשכנו במירון (כהגדרת מונח זה להלן), אינו רשאי (בשל כך בלבד) לשהות גם במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, והן לצורך קיומן של הדלקות במסגרת אירועים נוספים. יובהר כי למעט במקום שבו נקבע כך במפורש, מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי הוא חלק ממתחם מירון וכל ההוראות החלות על מתחם מירון, חלות גם על מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי.

להגדרה "השר" – בהמשך להמלצות ועדת החקירה החליטה הממשלה להטיל על שר ירושלים ומסורת ישראל להיות השר הממונה על ההילולה וההיערכות לה ובהתאם גם על ביצועו של הצעת חוק זו.

כמו כן הוספו הגדרות למונחים נוספים הנצרכים להצעת החוק.

 

סעיף 2 – סעיף 2 להצעת החוק עוסק בהגבלות על שהייה במתחם מירון בזמן ההילולה, ומציע לקבוע איסור על שהייה במתחם מירון בזמן ההילולה, אלא אם כן ניתן לאותו אדם היתר שהייה לפי סעיף 3 לחוק, ובכפוף לתנאי אותו היתר. תנאי היתר השהייה יכולים להיות לגבי פרק זמן מוגדר, שרק בו יותר לאדם לשהות במתחם מירון, וכן לאזור מסוים במתחם מירון שרק בו יותר לאדם לשהות בזמן ההילולה.

 

לסעיפים קטנים (א) ו-(ב) ולהגדרה "משכנו במירון" הצעת החוק קובעת מספר קבוצות של חריגים לאיסור השהייה, ואלו הקבוצות:  קבוצה ראשונה היא מי שקיבל היתר שהייה באמצעות כרטיס נסיעה למירון לפי סעיף 3 לחוק (על כך יפורט להלן). קבוצה שנייה היא מי שמקום מגוריו הקבוע הוא במושב מירון, מי שמתארח אצל אדם כאמור, או מי ששכר יחידת אירוח במושב מירון לתקופת ההילולה. יושם אל לב, כי בעוד שהחריג לגבי קבוצה זו מאפשר שהייה בלתי מוגבלת במתחם מירון, שבו נכלל בין השאר גם מושב מירון, הוא אינו מקנה זכות שהייה בלתי מוגבלת כאמור גם במתחם ציון קבר רבי שמעון בר יוחאי, וזאת מטעמים של שיוויון ומתן הזדמנות לכמה שיותר משתתפים בהילולה להגיע לציון עצמו. קבוצה שלישית היא מי שנדרש להגיע למתחם מירון במסגרת עבודתו (לדוגמא אנשי ההפקה של האירוע או איש מקצוע שנקרא לתקן דבר מה), עובדי הרשות המקומית או נותני שירות לרשות המקומית ששהותם נדרשת לצורך מתן שירותים מוניציפליים, המחזיקים באישור מהממונה על ההילולה, וכן גורמי ביטחון, בטיחות והצלה המגיעים למתחם מירון לצורך מילוי תפקידם זה. קבוצה רביעית היא מי שנוכחותו במתחם מירון נדרשת לצורך סיוע לאדם עם קושי או מצוקה, טיפול בקטין, מתן או קבלה של סיוע רפואי או טיפול בכל נושא אחר הנדרש בדחיפות למניעת נזק ממשי.

 

לסעיף קטן (ג) עוד מוצע לקבוע, בסעיף קטן (ג), כי שלטים או מחסומים המיידעים את הציבור בדבר איסור השהייה יוצבו זמן מה לפני זמן ההילולה בדרכי הגישה למתחם מירון ובדרכי הגישה והכניסות למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי. הוראה זו נועדה ליידע את הציבור על איסור השהייה והכוונה היא כי הממונה על ההילולה ידאג להצבת שלטים או מחסומים אלה.

 

לסעיף קטן (ד) בסעיף קטן (ד) מוצע לקבוע שהשר יקבע בצו את המספר המרבי של השוהים במתחם מירון בכל רגע נתון בזמן ההילולה. המשרד בוחן את האפשרות לקבוע בחקיקה כי על השר יהיה לקבוע בצו את המספר המירבי של השוהים בגין כל מתחם ממתחמי ההילולה: מתחם ההר, מתחם בני עקיבא, מתחם 89.

סעיף 3 – סעיף 3 עוסק באופן מתן היתרי השהייה לציבור; בראש ובראשונה באמצעות מנגנון כרטיסי הנסיעה.

 

לסעיף קטן (א) בסעיף קטן (א) מוצע כי השר ייתן את היתרי השהייה, מכל סוג. כמו כן מוצע לקבוע כי היתרי שהייה עשויים לכלול מגבלות לגבי אזור במתחם מירון שבו תותר השהייה, וכן לגבי משך הזמן, בתוך זמן ההילולה, שבו תותר השהייה במתחם מירון. הכוונה היא, לפי המלצות ועדת החקירה, כי היתרי השהייה יינתנו, ככלל, למשך מספר שעות מוגבל, וזאת כדי לאפשר לכמה שיותר אנשים להגיע למתחם מירון לאורך ההילולה ולקחת בה חלק, תוך עמידה במגבלות קליטת הקהל של האתר. 

 

לסעיף קטן (ב) בסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע כי היתרי שהייה לפי סעיף קטן (א) יינתנו באמצעות הנפקת כרטיסי נסיעה למירון, שמכירתם תהיה פתוחה לכלל הציבור, בדרך של כל הקודם זוכה. עוד מבוקש להבהיר כי הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון יהיה אחראי רק על מכירתם והנפקתם של כרטיסי הנסיעה למירון ולא על משך השעות הנקוב בהיתר השהיה. הטעם לכך הוא כי תפקיד הממונה על כרטיסי הנסיעה, שהוא עובד משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הוא תפקיד ביצועי בלבד, והאחריות המהותית למתן ההיתרים, ובכלל זה קביעת מספר ההיתרים שיינתנו ואופן מתן ההיתרים, נמצאת באחריות שר ירושלים ומסורת ישראל. השר רשאי לאצול לראש הרשות המקומית – ראש המועצה האזורית מרום הגליל או מי מטעמו את סמכותו לתת היתרי שהייה למי שמשכנם במירון, שלא באמצעות הקצאה של כרטיסי נסיעה בתחבורה הציבורית. כן מוצע להבהיר כי תוקפם של כרטיסי הנסיעה שיימכרו למשתתפים בשעות הראשונות של ההילולה במוצאי שבת  יהיה החל מיום ו' ט"ז באייר התשפ"ד (24 במאי 2014) בשעה 7:00.

 

לסעיף קטן (ג) עוד מוצע לקבוע בסעיף קטן (ג), כי ההגעה בתחבורה ציבורית אל מתחם מירון בזמן הקבוע בסעיף, תתאפשר אך ורק באמצעות רכישה ייעודית ומוקדמת של כרטיסי נסיעה למתחם מירון שהונפקו לפי סעיף קטן (ב), וכי לכל הסדר נסיעה אחר בתחבורה ציבורית אל מתחם מירון לא יהיה תוקף בזמן האמור. המשמעות היא שמפעילי התחבורה הציבורית לא יכבדו את הסדרי הנסיעה הרגילים לצורך נסיעה אל מתחם מירון בזמן ההילולה. יצוין כי כרטיס הנסיעה למתחם מירון עשוי לשלב בין כמה אמצעי תחבורה שונים, לדוגמא אוטובוס מעיר פלונית אל חניוני האיסוף באזור מירון ומשם הסעה ייעודית (במערך היסעים – שאטלים) אל מתחם מירון עצמו.

 

לסעיף קטן (ד) עוד מוצע לקבוע בסעיף קטן (ד), כי השר רשאי ליתן עד חמישה עשר אחוזים מכלל היתרי השהייה שלא באמצעות מנגנון כרטיסי הנסיעה אלא בהיתרי שהייה שיונפקו למי שנמנים עם אחת מהקבוצות המנויות בסעיף קטן זה: הקבוצה הראשונה כוללת קהילות, קבוצות וחסידויות בעלות קשר ייחודי ארוך שנים להילולות ל"ג בעומר המתקיימות בהר מירון. זאת כדי לשמור על אופייה ההיסטורי והתרבותי של ההילולה, ולאפשר פולחן דתי לקבוצות המגיעות להילולה במשך שנים באופן מאורגן ומרוכז ובשעה ייעודית, ומבלי לפגוע באופן שאינו מידתי בעקרון השוויון ובציבור הרחב המבקש להגיע להילולה. הקבוצה השנייה כוללת היתרי שהיה שיחולקו על ידי קרובי משפחה של הנספים באסון הילולת מירון התשפ"א  למשתתפים באירועי הזיכרון לנספים באסון. הגעתם של מקבלי היתר השהיה לפי סעיף קטן (ד) לא תהיה באמצעות תחבורה ציבורית אלא בדרך אחרת.

 

סעיף 4 - לסעיף קטן (א) מוצע לקבוע כי חל איסור על אדם לארגן הדלקה או לבצע הדלקה כהגדרת מונח זה בסעיף 1 להצעת החוק, בזמן ההילולה במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, וזאת שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי. תכליתו של איסור ההדלקה המוצע בסעיף זה היא למנוע צפיפות מסוכנת בזמן ההילולה.

 

לסעיף קטן (ב) עוד מוצע לקבוע כי הדלקה שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי תבוצע אך ורק כחלק מ"אירוע נוסף" עליו יש לקבל היתר מתאים.

 

לסעיף קטן (ג) מוצע לקבוע כי הדלקה תבוצע אך ורק במיתקן הדלקה ובמקום שהכשירה המדינה או מי מטעמה.

 

סעיף 5 - לסעיף קטן (א) מוצע לקבוע כי בזמן ההילולה ייערך אירוע הדלקה אחד במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, שיערוך מי שיקבל לכך היתר מאת השר. זאת כדי למנוע אירועי הדלקה מרובים ובלתי מבוקרים שיוצרים צפיפות מסוכנת ובעיות בטיחות. כמתואר גם בדו"חות ועדת החקירה במהלך השנים התקבעה מסורת לפיה אירוע ההדלקה המרכזי המתקיים בל"ג בעומר בציון קבר רבי שמעון בר יוחאי מבוצעת בידי האדמו"ר מבויאן. הסדר זה נקבע בעקבות אחת מהמלצות ועדת החקירה לפיה יש לקיים במהלך ההילולה הדלקה מרכזית אחת בלבד, על גג ציון קבר רבי שמעון בר יוחאי, שאותה יערוך האדמו"ר מבויאן, לנוכח מסורת הדלקה ארוכת שנים.

 

לסעיף קטן (ב) בסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע כי השר ייתן היתר לקיום אירוע ההדלקה המרכזי בכפוף לתנאים שיתנו הגורמים שיפורטו להלן, על יסוד השיקולים המקצועיים שבתחום אחריות כל אחד מהם, ולפי חוות דעתו של הממונה על ההילולה כגורם המקצועי הבכיר בשטח:  (1) ראש ענף רישוי ואבטחה במחוז צפון במשטרת ישראל או אדם אחר שימנה מפכ"ל המשטרה, וזאת על יסוד שיקולים של שלום הציבור או ביטחונו; (2) ראש מחלקת הגנה מאש במחוז צפון ברשות הארצית לכבאות והצלה וזאת על יסוד שיקולים של בטיחות אש וכיבוי דליקות; ו-(3) מהנדס רשוי בתחום מתאים (הנדסה אזרחית) בעל ותק וניסיון מתאימים -10 שנות ניסיון לפחות בתחום הבטיחות של אסיפות ועצרות עם, לעניין בטיחות האירוע לרבות יציבות אמצעי העזר לאירועים, וזאת כדי להבטיח שמתקיימים בהם הדרישות המהותיות של הדין והתקינה בישראל, כגון הדרישות שלפי תקנות התכנון והבניה (תכן הבנייה)(בטיחות המשתמש), התש"ף- 2019 שפורסמו בק"ת התש"ף, עמ' 78. אישור זה נדרש לנוכח מורכבות האירוע וכדי להבטיח את תקינות ובטיחות האירוע לרבות אמצעי העזר שבהם יעשה שימוש במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי, דוגמת הבמות או היציעים. הפניה לגורמים המנויים בסעיפים קטנים (1) ו-(2) לצורך קבלת התנאים תיעשה על-ידי הממונה על ההילולה, או מי מטעמו. המשרד שוקל לשנות את ההסדר הקבוע בסעיף זה כך שישקף את גדרי החובה החלה על המדינה בהיותה "הגורם המרשה".

 

לסעיף קטן (ג) עוד מוצע שלא יידרש לאירוע ההדלקה המרכזי אישור הרשות המקומית, או אישורו של בעל תפקיד בה, וזאת בין במישרין ובין בעקיפין לדוגמה מכוחו של תנאי שיתנה ראש ענף רישוי ואבטחה במחוז צפון במשטרה או ראש מחלקת הגנה מאש במחוז צפון ברשות הארצית לכבאות והצלה.

 

לסעיף קטן (ד) מוצע לקבוע שהשר יהיה רשאי לקבוע בהיתר לאירוע ההדלקה המרכזי תנאים נוספים, אם מצא צורך בכך לפי המלצת הממונה על ההילולה.

 

לסעיף קטן (ה) מוצע לקבוע שהיתר ניתן לפי הסעיף יפורסם לציבור באתר האינטרנט gov.il לפני תחילת זמן ההילולה.

לסעיף קטן (ו) מוצע לקבוע כי  אדם יהיה רשאי לשמש בתפקיד בעל מעמד מרכזי באירוע ההדלקה המרכזית, לרבות תפקיד של השתתפות בטקס הדלקה במסגרת האירוע, אך אם הוא לא הורשע בעבירה פלילית שמפאת מהותה חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש בתפקיד בעל מעמד מרכזי באירוע כאמור, או שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה כאמור וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינו.

 

סעיף 6 – לסעיף קטן (א)   מוצע לקבוע כי לא יארגן אדם ולא יערוך אירוע נוסף במתחם מירון בזמן ההילולה, אלא אם כן קיבל היתר לעריכת אירוע. המונח אירוע נוסף הוגדר בסעיף 1, וכולל אירוע הכולל התכנסות של שלוש מאות אנשים לפחות או אירוע שבמסגרתו נעשה שימוש באמצעי עזר לאירועים או מבוצעת הדלקה. אירועים אלה יכולים להיות טקסים דתיים, אירועי התוועדות של קבוצות חסידויות, אירועי "חלאקה" וכיוצא באלה. יובהר כי אין הכוונה בסעיף זה להטיל אחריות פלילית על כל משתתף באירוע נוסף אלא על מי שמארגן אותו או לוקח חלק פעיל בעריכתו בלבד.

 

לסעיפים קטנים (ב) ו-(ג) בסעיפים קטנים (ב) ו-(ג) מוצע לקבוע כי השר הוא הגורם אשר ייתן את ההיתרים לעריכת אירועים נוספים, לפי המלצתו של הממונה על ההילולה לאחר שווידא את קיומם של אישורים לתנאים המקצועיים שיתנו גורמי המקצוע הנוגעים לעניין לאותו אירוע נוסף, במנגנון הדומה לזה שנקבע בסעיף 5 להצעת החוק לגבי אירוע ההדלקה המרכזי. הפניה לגורמים המנויים בסעיפים קטנים (ב)(1) עד ב(4) לצורך קבלת התנאים הנדרשים על יסוד השיקולים המקצועיים שבתחום אחריות כל אחד מהם תיעשה על-ידי הממונה על ההילולה, או מי מטעמו. המשרד שוקל לשנות את ההסדר הקבוע בסעיף זה כך שישקף את גדרי החובה החלה על המדינה בהיותה "הגורם המרשה".

 

מוצע לקבוע כי בקשות להיתרים לאירועים נוספים יוגשו עד 18 ימים לפני זמן ההילולה, כלומר עד יום כ"ט בניסן התשפ"ד (7 במאי 2024). לבקשות יש לצרף אישורים על קיומם של תנאים מקצועיים שהתנו הגורמים הבאים, כל אחד מהם בתחום אחריותו: (1) ראש ענף רישוי ואבטחה במחוז צפון במשטרת ישראל או אדם אחר שימנה מפכ"ל המשטרה, וזאת על יסוד שיקולים של שלום הציבור או ביטחונו; (2) ראש מחלקת הגנה מאש במחוז צפון ברשות הארצית לכבאות והצלה, וזאת על יסוד שיקולים של בטיחות אש וכיבוי דליקות; (3)  אם האירוע הנוסף כולל הכנה או הגשה של מזון שלא בתשלום – רופא מחוז צפון במשרד הבריאות וזאת על יסוד שיקולים של תנאי תברואה נאותים. יצוין כי על רוכלות מזון – הגשה או הכנה של מזון בתשלום – יחול, בהעדר הסדר מיוחד בחוק זה, חוק רישוי עסקים וכי ככלל, המשטרה אינה מתירה רוכלות מזון במסגרת ההילולה. עוד מוצע לקבוע כי יידרש אישור מהנדס רשוי בתחום הנדסה אזרחית בעל ותק וניסיון מתאימים של 10 שנות ניסיון לפחות בתחום הבטיחות של אסיפות ועצרות עם, והכל כדי להבטיח שמתקיימים בהם הדרישות המהותיות של הדין והתקינה בישראל בכל הקשור לבטיחות האירוע. גם בהקשר זה מוצע שלא יידרש אישורה של הרשות המקומית לקיומו של האירוע הנוסף (ראו בדברי ההסבר לסעיף 5 להצעת החוק).

 

לסעיף קטן (ד) עוד מוצע לקבוע כי אפילו אם מתקיימים התנאים הנדרשים לפי סעיף זה, השר רשאי לסרב ליתן ההיתר או להתנותו בתנאים נוספים, וזאת משיקולים של שמירה על בטיחות הציבור ותוך מתן הזדמנות שווה לכמה שיותר אנשים המעוניינים בכך, להשתתף בהילולה.

לסעיף קטן (ו) מוצע לקבוע כי  אדם יהיה רשאי לשמש בתפקיד בעל מעמד מרכזי באירוע נוסף, לרבות תפקיד של השתתפות בטקס הדלקה במסגרת האירוע, אך אם הוא לא הורשע בעבירה פלילית שמפאת מהותה חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש בתפקיד בעל מעמד מרכזי באירוע כאמור, או שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה כאמור וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינו.

 

 

 

סעיף 7 -  מוצע לקבוע כי לשם אכיפת סעיפים 2, 3, 4 ,5 ו-6, הקובעים את ההגבלות המהותיות על שהייה, הדלקה וארגון או עריכת אירוע נוסף  – יהיו לשוטר הסמכויות הנדרשות לשם כך.

 

לסעיף קטן (א) הסמכות למנוע כניסה של אדם או רכב למתחם מירון או למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, אם שהייתו של האדם באותו מקום היא בניגוד להוראות בסעיפים 2 ו-3 ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך.

 

לסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע כי בנסיבות שבהן הובא לידיעת קצין משטרה בדרגת רב-פקד ומעלה שמספר המשתתפים חורג מהמספר שנקבע בצו שהתקין השר לפי סעיף 2, או ממספר המשתתפים באירוע ההדלקה המרכזי או באירוע נוסף, לפי העניין, שנקבע בתנאי ההיתר, רשאי קצין משטרה כאמור: (1) להורות על הפסקת הדלקה לפי סעיפים 4, 5 או 6 או על הפסקת אירוע נוסף לפי סעיף 6; (2) להורות להוציא ממתחם מירון או ממתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי אמצעי עזר לאירועים או חפץ אחר המשמש לפעולה אסורה לפי חוק זה; (3) למנוע כניסה של אדם או רכב למתחם מירון או למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, לפי העניין, ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך; (4) להוציא אדם או רכב ממתחם מירון או במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, לפי העניין, ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך.

 

לסעיף קטן (ג) מוצע לקבוע שבנסיבות שבהן הובא לידיעת קצין משטרה בדרגת רב-פקד ומעלה או שקצין משטרה כאמור נוכח שהדלקה או אירוע נוסף מתקיימים ללא היתר או בניגוד לתנאי מהותי בו לפי סעיפים 4, 5 או 6, לפי העניין, רשאי קצין משטרה כאמור להורות על הפסקת הדלקה או על הפסקת אירוע נוסף, לפי העניין. יובהר כי הפסקה של אירוע נוסף שכולל פחות מ-300 משתתפים, אך כולל אמצעי עזר לאירועים, ושנערך ללא היתר, יכולה להיעשות גם באמצעות הפסקת השימוש באמצעי העזר.

 

לסעיף קטן (ד) עוד מוצע כי לשם הפסקת כניסה להדלקה המרכזית או לאירוע נוסף, וכן לשם פיזורם, יהיו לקצין משטרה ולשוטר גם הסמכויות המסורות להם בחוק הבטיחות במקומות ציבוריים, בשינויים המחויבים. סמכויות אלה כוללות את הסמכות לצוות על הפסקת כניסה למקום וכן את הסמכות לאחוז באמצעים הדרושים כדי למנוע את האירוע או כדי לפזרו, או כדי למנוע כניסת אנשים נוספים, ואף להשתמש בכוח באופן סביר לשם כך.

 

סעיף 8 -  מוצע לקבוע כי מי שעובר על האיסורים שנקבעו בחוק זה - איסור השהיה, האיסור על ארגון או ביצוע הדלקה והאיסור על ארגון או עריכת אירוע נוסף - דינו קנס הקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

 

סעיף 9 - הצעת החוק מחריגה מדיני התכנון והבניה הרגילים בנייה, שימושים ועבודות זמניים המבוצעות לצורכי ההילולה מכוחה של הצעת החוק בכפוף לכך שמתקיימים בהם התנאים המנויים בהצעה, ובהם שמהנדס רשוי נתן אישור בדבר התאמתן לכלל ההוראות לפי כל הדין שעניינן בטיחות ויציבות, ובכללן למשל התוספת השנייה לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר תנאיו ואגרות), התש"ל- 1970 שפורסמו בק"ת התש"ל, עמ' עמ' 1841.

בנוסף, לפי הצעת החוק, מבנים, מיתקנים ועבודות, המבוצעים או מוקמים באופן זמני –משבועיים לפני ההילולה עד שבועיים לאחריה – לצורכי ההילולה, ובכלל זה אמצעי העזר לאירועים וכן מבנים ומיתקנים שיותקנו לפי החלטת הממונה על ההילולה לצורכי ההילולה וניהולה, כדוגמת אהלי נוחות ותפילה או גרמי מדרגות זמניים או גשרי תצפיתנים לניהול קהל, יפורקו ויפונו והקרקע שבה הוקמו תושב לקדמותה, ככל האפשר. הצעת החוק דורשת כי יינתנו אישורים של מהנדסים מתאימים על כך שמתקיימים היבטי הבטיחות ותכן הבניה הנדרשים לפי הוראות כל דין בקשר למבנים, למיתקנים ולאמצעי העזר הפטורים מדיני התכנון והבנייה הרגילים לפי הצעת החוק, ובכללם לדוגמה תקנות התכנון והבניה (תכן הבנייה)(בטיחות המשתמש), התש"ף-2019 שפורסמו בק"ת התש"ף, עמ' 78, והתוספת השנייה לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר תנאיו ואגרות), התש"ל-1970.

 

סעיף 10 – מוצע לקבוע כי שר ירושלים ומסורת ישראל יהיה הממונה על ביצועו של חוק זה, בהיותו ממונה על ההילולה בשנת 2024.  

 

סעיף 11 – מאחר שהצעת החוק נועדה לייצר תשתית נורמטיבית חקיקתית לצורך ההילולה במירון שעתידה להתקיים מי"ז באייר התשפ"ד (25 במאי 2024) עד י"ט באייר התשפ"ד (27 במאי 2024) בלבד, מוצע לקבוע שתהיה זו הוראת שעה כך שהחוק יעמוד בתוקפו עד ד' בסיוון התשפ"ד (10 ביוני 2024), שבועיים לאחר זמן ההילולה.

 



[1] ס"ח התשכ"ג, עמ' 2.

[2] ס"ח התשע"ב, עמ' 702.

[3] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307.

[4] ס"ח התשי"ח, עמ' 108.

[5] ס"ח התשנ"ב, עמ' 4.

[6] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 17, עמ' 390.

[7] ס"ח התשל"ז, עמ 226.