תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (סדר הדין בבתי הדין השרעיים), התשפ"ד -2024
סימן 52 לדבר המלך במועצה על ארץ-ישראל, 1922 עד 1947[1] (להלן – דבר המלך במועצה), קובע כי לבתי הדין השרעיים סמכות שיפוט ייחודית בענייני מעמד אישי, וזאת בהתאם לחוק הפרוצדורה של בתי הדין:
52. "לבתי דין המוסלמים הדתיים יהא שיפוט ייחודי בענין המעמד האישי של מוסלמים שהם נתינים ישראליים, או נכרים שהנם כפופים בענינים כאלה, לפי חוק נתינותם, לשיפוטם של בתי הדין המוסלמים, בהתאם לחוק הפרוצדורה של בתי הדין המוסלמים הדתיים מיום 25 באוקטובר, 1933, הג'רייה, כפי שתוקן ע"י כל פקודה או תקנות...".
מכח הוראה זו המפנה להגדרת "מעמד אישי" ולחוק הפרוצדורה של בתי הדין המוסלמים הדתיים, דנו בתי הדין השרעיים לאורך השנים בענייני אפוטרופסות.
מאוחר יותר, כאשר נחקק חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות התשכ"ב-1962 (להלן – חוק הכשרות המשפטית) נקבע בו כי "הוא אינו בא להוסיף על סמכויות השיפוט של בתי-דין דתיים ולא לגרוע מהן; ומקום שבית דין דתי מוסמך על-פי דין לשפוט, יראו כל הוראה בחוק זה – פרט לסעיף 75 – שמדובר בה בבית משפט כאילו מדובר בה בבית דין דתי".
ואכן סמכותו של בית הדין השרעי לדון בענייני אפוטרופסות נותרה כפי שהיתה קודם לכן, כאשר הדין לפיו ידון בית הדין השרעי, כמו גם בתי הדין הדתיים האחרים, יהיה לפי חוק הכשרות המשפטית.[2] בשנת 2001 תוקן חוק בית המשפט לענייני משפחה, התשנ"ה –1995[3] ונקבעה בו סמכות מקבילה לבית המשפט לענייני משפחה.
סעיף 83 לחוק מסמיך את שר המשפטים להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו. סעיף 28(ב) לחוק הקאדים, התשכ"א-1961, מסמיך את שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית הדין השרעי לערעורים לקבוע את סדרי הדין והנוהג לפני בתי הדין השרעיים.
מטרת תקנות אלה לקבוע סדרי דין לפיהם ינהגו בתי הדין השרעיים בענייני אפוטרופסות מקום שבו הם מוסמכים לדון מכוח דבר המלך במועצה. לבתי דין השרעיים כערכאה דתית סדרי דין ייחודיים משלהם ומטרת תקנות אלה להתאים את סדרי הדין החלים בענייני אפוטרופסות לסדרי דין אלה, זאת במקביל לתקנות סדרי הדין החלות בבתי המשפט למשפחה (תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (סדר הדין וביצוע), התש"ל-1970 (להלן – תקנות סדר הדין וביצוע).
התקנות המוצעות קובעות את האופן שבו תוגש בקשה למינוי אפוטרופוס ומה המידע שיש לכלול בה, דרכי המצאת הבקשה, סמכות מקומית לדון בבקשה, מיהם המשיבים לבקשה, מעורבות בא כוח היועץ המשפטי לממשלה בתיקים, שקילת טובת הקטין בהליכים שבהם מעורב קטין וההחלטה על המינוי והנימוקים למינוי.
בתוספת מובא צו למינוי אפוטרופוס דו-לשוני אשר יפרט את המינוי. הצו מותאם גם לצרכי הפיקוח על האפוטרופוסים על ידי האפוטרופוס הכללי והוא דו-לשוני לטובת הציבור המתדיין בבתי הדין השרעיים.
יצוין כי לצד התקנות המוצעות העוסקות בסדרי הדין, יחולו הוראות הביצוע שלפי תקנות סדר הדין וביצוע החלות בבתי המשפט לענייני משפחה, כגון חובות הדיווח לאפוטרופוס הכללי.
כן יצויין כי אין בתקנות אלה כדי לשנות מסמכויותיהם של בתי דין השרעיים כפי שהיו קיימות ערב כניסתן לתוקף.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 83 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962[4] (להלן – החוק), ולפי סעיף 28(ב) לחוק הקאדים, תשכ"א-1961[5] (להלן – חוק הקאדים), בהסכמת נשיא בית הדין השרעי לערעורים, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
תחולה |
1. |
תקנות אלו יחולו על עניינים שבחוק המצויים בסמכותו של בית הדין השרעי מכוח דבר המלך במועצה על ארץ-ישראל, 1922 עד 1947[6]. |
|
|
הגדרות |
2. |
בתקנות אלה – |
|
|
|
|
"בית הדין" – בית הדין השרעי; |
|
|
|
|
"החוק" – חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962; |
|
|
|
|
"מרשם" – מרשם ייפויי כוח מתמשכים, הנחיות מקדימות לאפוטרופוס ומסמכי הבעת רצון, שמנהל האפוטרופוס הכללי לפי החוק. |
|
|
סדרי דין החלים על בתי הדין השרעים |
3. |
(א) סדרי דין בבתי הדין השרעיים לפי כל דין יחולו גם בענייניים לפי תקנה 1 אלא אם כן נקבע אחרת בתקנות אלה. |
|
|
|
|
(ב) החיקוקים שלהלן יחולו ככל שאין הוראה מפורשת בעניין בתקנות אלה: |
|
|
|
|
|
(1) תקנות בתי הדין השרעיים (דרכי המצאה), התשפ"ג-2022; |
|
|
|
|
(2) תקנות לפי החוק. |
|
טובת הקטין וצמצום התדיינויות |
4. |
(א) בית הדין אחראי על ניהול ההליך השיפוטי, בין השאר, לשם צמצום ההתדיינות השיפוטית בין בעלי דין שהם בני משפחה במטרה להגיע לסיום הסכסוך ביניהם וכן ליישובו בדרכי שלום אם ניתן, ותוך התחשבות במכלול ההיבטים הקשורים לסכסוך המשפחתי. |
|
|
|
|
(ב) בלי לגרוע מהוראות כל דין, בהליכים המתנהלים בין בני משפחה, טרם קבלת החלטה בעניינו של קטין, ישקול בית הדין את טובתו של הקטין, ובכלל זה את מכלול זכויותיו, צרכיו והאינטרסים שלו, וכן את רצונו בהתחשב בגילו ובכשריו המתפתחים. |
|
|
סמכות מקומית |
5. |
(א) בקשה המוגשת לפי החוק בעניין שבתקנה 1 תוגש לבית הדין שבתחום סמכותו נמצא: |
|
|
|
|
|
(1) אם הבקשה מוגשת בעניינו של קטין; מקום מגוריו של הורהו של הקטין, היו שני ההורים גרים במקומות שונים, למקום מגוריהם המשותף האחרון של ההורים בישראל, ובלבד שאחד ההורים עדיין מתגורר באותו מקום מגורים; |
|
|
|
|
(2) אם הבקשה מוגשת בענייניו של בגיר, מקום מגוריו של האדם שהבקשה מוגשת לגביו; ואם אין לו מקום מגורים בישראל, מקום הימצאם של נכסיו; |
|
|
|
|
(3) בעניינו של מי שמוגשת לגביו הבקשה ולא מתקיימת לגביו פסקת משנה (1) או (2) תוגש הבקשה לבית הדין השרעי בירושלים. |
|
|
|
(ב) אין באמור בסעיף קטן (א) כדי לגרוע מהוראות סעיף 6ג לחוק הקאדים. |
|
|
הגשת הבקשה, המשיב למבקשה והמצאה |
6. |
(א) בקשה בעניין שבתקנות אלו תוגש לבית הדין בכתב בעותק אחד ומספר עותקים נוספים לפי הצורך; ויצרף המבקש לבקשה אישור שלו בכתב כי כל פרטי הבקשה נכונים למיטב ידיעתו לאימות העובדות הכלולות בה; (ב) בבקשה בעניין קטין המוגשת על ידי הורהו או אפוטרופסו, יירשם בחלקה הראשון של הבקשה "בעניין קטין", תוך ציון פרטי הקטין לרבות תאריך לידה ומספר זהות; שמות הוריו או אפוטרופסיו לפי העניין; |
|
|
|
|
(ג) הבקשה תומצא למשיבים לבקשה שלהלן: |
|
|
|
|
|
(1) לאדם שמוגשת הבקשה לגביו, לאדם שמונה לו אפוטרופוס זולת אם בית הדין הורה שאין להמציאה לו, מונה לאדם אפוטרופוס לדין או עורך דין בהליכים לפי החוק – תומצא הבקשה גם לאפוטרופוס לדין או לעורך הדין שמונה לו; |
|
|
|
|
(2) לקטין – בהמצאה להורהו או לאפוטרופוס שלו; מינה בית הדין אפוטרופוס לדין לקטין או עורך דין בהליכים לפי החוק – תומצא הבקשה לאפוטרופוס לדין או לעורך הדין שמונה לו; בית הדין יורה על העברת מסמכי הבקשה כולם או חלקם גם לקטין עצמו אם מצא כי יש בכך כדי לקדם את טובת הקטין בשים לב לגילו ולמידת בגרותו; |
|
|
|
|
(3) ליועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו למעט בקשות לפי סעיפים 19, 24, 25, 28א ו-28ב לחוק; |
|
|
|
|
(4) למי שבית הדין הורה על כך. |
|
בקשה למינוי אפוטרופוס לבגיר |
7. |
(א) בבקשה בעניין שבתקנות אלה לבגיר, יפרט המבקש את כל אלה: |
|
|
|
|
|
(1) שמו ומספר זהותו של האדם לגביו מוגשת הבקשה, ופרטי ההתקשרות שלו; |
|
|
|
|
(2) הטעמים שעל יסודם מוגשת הבקשה, פירוט העניינים שיש למסור למועמד למינוי ותקופת המינוי הנדרשת; (3) עמדתו של האדם שהבקשה מוגשת לגביו, ואם לא ניתן לבררה תצוין הסיבה לכך; (4) פירוט פרטיהם של בני משפחתו מדרגה ראשונה של האדם שהבקשה מוגשת לגביו, הידועים למבקש, תוך ציון קרבתם לאותו אדם ועמדתם לבקשה המוגשת בעניינו, אם ניתן לבררה במאמץ סביר ופרטי ההתקשרות שלהם; |
|
|
|
|
(5) בבקשה למינוי אפוטרופוס לענייני רכוש יפרט המבקש, ככל שידוע לו במועד הגשת הבקשה, אודות חובות ואודות זכויות ברכוש של האדם שהבקשה מוגשת לגביו, לרבות זכויות בנכס משותף או בחשבון משותף, זכויות שעתידות לקום לו בנכסים וזכויות בנכסים אף אם אינן רשומות על שמו, וכן אודות הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס שניתנו ונערכו לפי סעיף 35א לחוק. |
|
|
|
(ב) המבקש יצרף לבקשה בכתב אישור שלו בכתב כי כל פרטי הבקשה נכונים למיטב ידיעתו לאימות העובדות הכלולות בה וכן יציין אם למיטב ידיעתו, נערכו או הופקדו במרשם ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות לאפוטרופוס או מסמך הבעת רצון כהגדרתם בחוק, הנוגעים למינוי אפוטרופוס לאותו אדם, ויצרפם אם הם מצויים בידיו. |
|
|
|
|
(ג) הציע המבקש מועמד למינוי, יפרט בבקשה את שמו, מספר זהותו ופרטי ההתקשרות שלו, ויציין את הזיקה שלו לאדם שלגביו מתבקש המינוי, ובכלל זה אם הוא קרוב משפחתו או אם יש קשר עסקי או כלכלי ביניהם או אם יש להם נכסים משותפים או חובות ביניהם או כל זיקה אחרת, ויצרף לבקשה את הסכמתו בכתב של המועמד למינוי, כולל ציון מספר האנשים שהוא משמש להם אפוטרופוס במועד הגשת הבקשה ושאינם קרובי משפחתו, אם קיימים. |
|
|
בדיקת המרשם |
8. |
(א) הוגשה בקשה למינוי אפוטרופוס לאדם, יפנה בית הדין למרשם באופן מקוון לצורך בדיקה אם הופקדו ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות לאפוטרופוס או מסמך הבעת רצון המתייחסים לאותו אדם; אם הופקד אחד המסמכים האמורים, הוא יועבר לבית הדין. |
|
|
|
|
(ב) מצא בית הדין כי הופקד ייפוי כוח מתמשך בעניינים שלגביהם מתבקש המינוי, בית הדין ישלח הודעה על קיומו של ייפוי כוח מתמשך לצדדים וימחק את הבקשה. |
|
|
|
|
(ג) מצא בית הדין כי הופקדו הנחיות מקדימות לאפוטרופוס או מסמך הבעת רצון, יצורף המועמד למינוי שמינויו מתבקש בהם כצד להליך וישלח הודעה על כך לצדדים. |
|
|
החלטות בעניינו של קטין |
9. |
העתק בקשה בעניינו של קטין תומצא לכל אחד מההורים שאינו המבקש וכן לאפוטרופסו אם התמנה; ובית הדין לא ייתן החלטה אלא לאחר שנתן הזדמנות לכל אחד מהורי הקטין, וכן לאפוטרופסו, אם נתמנה, להביע עמדתו והכל בלבד שאפוטרופסותו של ההורה לא נשללה באותו עניין. |
|
|
זכות הקטין להישמע
|
10. |
בית הדין הדן בהליך לפי תקנות אלה הנוגע לקטין, ייתן לקטין הזדמנות להביע את רגשותיו, את דעותיו ואת רצונותיו בעניין הנדון לפניו (להלן– שמיעת הקטין) וייתן להם משקל ראוי בהחלטתו, לפי גילו ולמידת בגרותו של הקטין, אלא אם כן החליט בית הדין, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, שהקטין לא יישמע, לאחר ששוכנע כי מימוש זכותו של הקטין להישמע יגרום לקטין פגיעה העולה על הפגיעה שתיגרם לו משלילתה. |
|
|
החלטה על שמיעת הקטין |
11. |
בית הדין רשאי להורות על שמיעת הקטין בכל שלב של הדיון, באמצעות שמיעתו על ידי הקאדי או באמצעות הפניית הוריו ליחידת הסיוע באמצעות טופס 2 שבתוספת, אלא אם כן החליט כי הקטין לא יישמע; לטופס יצורפו דברי הסבר המיועדים לקטין ולהוריו על הליך שמיעת הקטין ומטרתו. |
|
|
אופן שמיעת הקטין וגילו |
12. |
(א) הקטין ישמיע את דבריו לפני הקאדי הדן בעניין או לפני עובד יחידת הסיוע לפי תקנות אלה. |
|
|
|
|
(ב) בית הדין ישמע קטין שגילו שש שנים לפחות, וכן קטין שטרם מלאו לו שש שנים אם ראה בית הדין לנכון לעשות כן, במקרה שבו אחיו הגדולים של הקטין הוזמנו להשמיע את דברם או מטעם אחר. |
|
|
|
|
(ג) קטין יישמע בלא נוכחות הוריו או באי כוחם. |
|
|
|
|
(ד) קטין יישמע, ככל האפשר, בנפרד מאחיו, ורשאי בית הדין או עובד יחידת הסיוע, לפי העניין, להחליט על שמיעת כמה אחים יחדיו. |
|
|
פגישת הקטין ביחידת הסיוע |
13. |
בפגישה עם עובד יחידת הסיוע יסביר העובד לקטין, באופן המותאם לגילו ולמידת בגרותו, על זכותו להישמע לפני הקאדי הדן בתיק או לפני עובד יחידת הסיוע לפי בחירתו של הקטין, על מטרת השמיעה, אופן התנהלותה ועל כללי החיסיון והגילוי שיחולו על הפגישה ועל השמיעה; כמו כן, יסביר העובד לקטין כי הוא רשאי לוותר על זכותו להישמע או לבחור להעביר את דבריו לקאדי בכתב או באופן אחר באמצעות עובד יחידת הסיוע. |
|
|
שמיעת הקטין על ידי הקאדי |
14. |
בחר הקטין להשמיע את דבריו לפני קאדי, רשאי הקאדי להחליט לשמוע את הקטין בנוכחות עובד יחידת הסיוע וכן רשאי הוא לאפשר נוסף עליו, גם נוכחות של אפוטרופוס לדין אם מונה; תיערך תרשומת של עיקרי דבריו של הקטין בלבד. |
|
|
שמיעת הקטין באמצעות עובדת יחידת הסיוע |
15. |
בחר הקטין להשמיע את דבריו לפני עובד יחידת הסיוע, יעביר העובד לבית הדין תרשומת של הדברים שהקטין ביקש למסור לבית הדין, בצירוף התרשמותו המקצועית של העובד לגבי התנהגותו ומצבו של הקטין בעת השמעת הדברים. |
|
|
חיסיון דבר הקטין |
16. |
התרשמות של בית הדין או של עובד יחידת הסיוע וכן דברים שהקטין מסר יישמרו בכספת בית הדין או באופן מאובטח אחר, ויהיו חסויים בפני כל אדם, למעט בית הדין השרעי לערעורים; בית הדין ששמע את הקטין לא יפרט בהחלטתו את דברי הקטין, אלא אם כן הסכים הקטין לגילוי הדברים, כולם או חלקם, ובית הדין מצא כי יהיה בגילוי כדי לקדם את טובת הקטין. |
|
|
מתן החלטה בנוגע לקטין |
17. |
בית הדין ימסור את עיקרי ההחלטה הנוגעים לקטין ליחידת הסיוע והיא תמסור אותם לקטין, באופן המותאם לגילו ולמידת בגרותו, ובכלל זה זימון הקטין והוריו ליחידת הסיוע. |
|
|
החלטה על מינוי אפוטרופוס לבגיר |
18. |
(א) צו למינוי אפוטרופוס לבגיר ייערך לפי טופס 1 שבתוספת. |
|
|
|
|
(ב) החלטה על מינוי תהיה מנומקת והיא תכלול את השיקולים ששקל בית הדין במינוי לרבות בכל הנוגע להיקף העניינים הכלולים במינוי ולתקופת המינוי; במינוי אפוטרופוס לבגיר תכלול ההחלטה גם את השיקולים המנויים בסעיף 33א לחוק וכן יצוין אם האדם שמבקשים למנות לו אפוטרופוס נשמע בדיון; שמיעת עמדתו של אדם עם מוגבלות לפי סעיף זה תיעשה תוך מתן התאמות נגישות אם נדרשות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח 1998 ובהתאם להוראות סעיף 36 לחוק. |
|
|
|
|
(ג) עם מתן ההחלטה ימציא בית הדין העתק של צו המינוי וההחלטה לאפוטרופוס הכללי ויצרף אליו העתק מהבקשה למינוי, על כל נספחיה לרבות כל מסמך שהוגש בעניין הבקשה, זולת אם הורה בית הדין אחרת. |
|
|
|
|
(ד) בית הדין ימציא העתק של צו המינוי ופסק הדין, אם ניתן בבקשה, גם לאדם שמונה, למגיש הבקשה, לאדם שהבקשה הוגשה לגביו, לבא כוחו של היועץ המשפטי לממשלה ולכל מי שיורה. |
|
|
הודעה ליועץ המשפטי לממשלה |
19. |
העתק של כל בקשה או מסמך אחר המוגשים לבית הדין בעניין שבתקנה 1 יועבר לבא כוחו של היועץ המשפטי לממשלה במשרד האפוטרופוס הכללי שבתחום סמכותו של בית הדין שאליו הוגשה הבקשה; הוראה זו לא תחול על בקשה שהאפוטרופוס הכללי הינו משיב בה. |
|
|
תחילה והוראות מעבר |
20. |
תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן.
|
|
|
|
|
תוספת |
|
|
|
21. |
טופס 1 |
|
|
|
|
(תקנה 18) |
|
|
|
|
בבית הדין השרעי ב ________________תיק ______ |
|
|
|
|
צו מינוי אפוטרופוס לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 (להלן – החוק) בעניין _______ ________ _____________________________ שם מלא מס' מזהה המדינה שבה הונפק הדרכון (אם צוין מס' דרכון זר) מען ופרטי התקשרות (כולל טלפון, טלפון נייד, דוא"ל) ______ (להלן – האדם או האדם שמונה לו אפוטרופוס) המבקש ______ (שם מלא, קרבתו לאדם) לאחר שעיינתי בבקשה ובצרופותיה, בעמדות ב"כ היועץ המשפטי לממשלה ומשיבים נוספים ולאחר ששמעתי את ______ (האדם/ המבקש/ אחר) אני ממנה בזה את ______ _______ ________ _____________ שם מלא מס' זהות מס' תאגיד מען (כולל טלפון, טלפון נייד, דוא"ל), קרבה לאדם - בן משפחה (סוג קרבת המשפחה: בן/בת/אב/אם/סב/אח/אחות קרבה אחרת) – פירוט:____________/ מכר/ אפוטרופוס מקצועי /תאגיד אפוטרופסות/ בעל מקצוע/ אחר (מחק את המיותר) – פירוט: ______
אפוטרופוס על ______ (שם מלא), מס' זהות ______ על העניינים האלה: [יש למחוק מהצו עניינים שאינם נכללים במינוי] עניינים אישיים (לא כולל עניינים רפואיים) – כולם/ חלקם- פרט: ______ עניינים רפואיים – כולם/ חלקם – פרט: ______ עניינים רכושיים – כולם/ חלקם – פרט: ______ עניין מסוים – פרט: ______
תקופת המינוי - ______ מינוי במשותף/ ביחד ולחוד
מר/ גב' _________מתגורר/ת נכון למועד המינוי בקהילה/ מעון [מחקו את המיותר]
הוראות בעניין תפקידיו וסמכויותיו של אפוטרופוס שמונה לאדם שמסוגל לקבל החלטות בקשר לענייניו לפי סעיף 33א(ב) לחוק: ______
הוראות מיוחדות, תנאים או הגבלות לגבי פעולת האפוטרופוס לפי סעיף 33א(ז) לחוק: ______
הוראות בעניין נכס משותף, לרבות חשבון משותף:_______
הוראות לעניין השקעת כספי האדם___________ על האפוטרופוס לפעול בהתאם להוראות החוק והתקנות שלפיו. על האפוטרופוס להגיש למשרד האפוטרופוס הכללי, הפועל ליד בית הדין זה, פרטה ודוחות לפי הוראותיו ובמועדים שנקבעו בחוק או לפיו, בידי בית המשפט או בידי האפוטרופוס הכללי, לפי העניין.
הגשת פרטה: על האפוטרופוס להגיש בסמוך למינויו פרטה - דו"ח ראשוני בדבר נכסיו של האדם (בהתאם להוראות סעיף 51 לחוק); ניתן להגיש את הפרטה גם באופן מקוון באתר האפוטרופוס הכללי.
העתק צו זה יומצא עם נתינתו לאפוטרופוס הכללי, לאדם שמונה לו אפוטרופוס, למגיש הבקשה, לאפוטרופוס שמונה, לב"כ היועץ המשפטי לממשלה וכן ל______.
היום ______
חתימת הקאדי ___________________.
النموذج 1 (المادة 18) لدى المحكمة الشرعية في ________________ ملف أساس ______ أمر بتعيين وصي وفقًا لقانون الأهلية القانونية والوصاية لعام 1962 (من الآن فصاعدًا - القانون) فيما يتعلق ب- الاسم الكامل رقم الهويةالدولة التي تم إصدار جواز السفر فيها (إذا تم ذكر رقم جواز سفر أجنبي) العنوان وتفاصيل الاتصال (بما في ذلك رقم الهاتف والهاتف المحمول والبريد الإلكتروني) ______ (من الآن فصاعدا - الشخص أو الشخص الذي عين عليه وصي) مقدم الطلب ______ (الاسم الكامل ، القرابة للشخص) بعد مراجعة الطلب ومرفقاته, موقف وكيل المستشار القضائي للحكومة وموقف مستدعى ضدهم آخرين, وبعد سماع ______ (الشخص / مقدم الطلب / غيره) أعين بهذا السيد / ة الاسم الكاملرقم الهويةرقم شركة العنوان (بما في ذلك رقم الهاتف ، الهاتف المحمول ، البريد الإلكتروني) صلة القرابة بالشخص - أحد أفراد الأسرة (نوع العلاقة الأسرية: الابن / الابنة / الأب / الأم / الجد / الأخ / الأخت / قريب آخر) - التفاصيل: ____________ / معرفة / وصي مهني / شركة وصاية / صاحب حرفة / آخر (حذف الزائد) - التفاصيل: ______ وصيا على ______ (الاسم الكامل) ، رقم الهوية ______في الأمور التالية: [يجب حذف الأمور التي لا يتضمنها التعيين] الأمور الشخصية (لا تشمل الأمور الطبية) - كلها / بعضها - التفاصيل: ______ الأمور الطبية - كلها / بعضها - التفاصيل: ______ الأمور المالية / الأملاك - كلها / بعضها - التفاصيل: ______ أمر معين - التفاصيل: ______ فترة التعيين - ______التعيين بشكل مشترك (مجتمعين) / مجتمعين أو منفصلين (كل على حدة)السيد السيدة ______________ مكان السكن وقت التعيين في المجتمع – مؤسسة (حذف الزائد) تعليمات متعلقة بواجبات وصلاحيات الوصي المعين لشخص قادر على اتخاذ قرارات بشأن أموره وفقًا للمادة 33 أ (ب) من القانون: ______تعليمات خاصة أو شروط أو قيود تتعلق بعمل الوصي وفقًا للمادة 33 أ (ز) من القانون: ______تعليمات بخصوص ممتلكات مشتركة، بما في ذلك حساب مشترك: _______تعليمات بشأن استثمار أموال الشخص ____________يجب على الوصي التصرف وفق أحكام القانون وأنظمته. يجب على الوصي أن يقدم إلى مكتب الوصي العام، الذي يعمل بالقرب من هذه المحكمة ، التفاصيل والتقارير وفقًا لتعليماته وفي المواعيد المحددة في القانون أو وفقًا له، أو من قبل المحكمة أو من قبل الوصي العام، حسب ما يقتضيه الأمر.تقديم تفاصيل وتقارير: يجب على الوصي تقديم تفاصيل وتقرير أولي مباشرة بعد تعيينه بشأن أملاد الشخص (وفقًا لأحكام المادة 51 من القانون) ؛ يمكن أيضًا تقديم التفاصيل والتقرير عبر موقع الإنترنت للوصي العام.ارسال نسخة من هذا الأمر عند إعطائه الى لوصي العام، إلى الشخص الذي تم تعيين وصي عليه، إلى مقدم الطلب، إلى الوصي المعين، إلى المستشار القضائي للحكومة، وكذلك إلى ______. اليوم ______ توقيع القاضي ___________________ ".
|
|
|
|
|
טופס 2 (תקנה 11) |
|
|
|
|
בבית הדין השרעי ב__________ |
|
|
|
|
תיק מספר ________ |
|
|
|
|
לפני כב' הקאדי ______ |
|
|
|
|
התובע/המבקש ______ נגד הנתבע/המשיב __________ |
|
|
|
|
בעניין הקטין/ים ________________ |
|
|
|
|
הפניית הורים ליחידת הסיוע לשם שמיעת הקטין |
|
|
|
|
(א) אני מורה בזה על שמיעת הקטין בתובענה זו ועל הפנייתו לצורך כך ליחידת הסיוע. |
|
|
|
|
(ב) אני מורה בזה להורי הקטין ליצור קשר עם יחידת הסיוע בתוך שבוע ימים, כדי לתאם מועד לפגישה של הקטין עם עובד יחידת הסיוע, לפי הפרטים שלהלן. |
|
|
|
|
________ חתימת הקאדי |
|
___ ב________ התשפ"ג __________________
(___ ב________ 2023)
שר המשפטים
(חמ _____-3)
דברי הסבר
מטרת תקנות אלה לקבוע סדרי דין לפיהם ינהגו בתי הדין השרעיים בעניני אפוטרופסות מקום שבו הם מוסמכים לדון מכוח דבר המלך במועצה. לבתי דין השרעיים כערכאה דתית סדרי דין יחודיים משלהם ומטרת תקנות אלה להתאים את סדרי הדין החלים בעניני אפוטרופסות לסדרי דין אלה. יצוין כי אין בתקנות אלה כדי לשנות מסמכויותיהם של בתי דין השרעיים כפי שהיו קיימות ערב כניסתן לתוקף.
תקנה 1 – תחולה
מובהר כי התקנות באות לקבוע את סדרי הדין לפיהם ינהגו בתי הדין השרעיים בעניינים לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב -1962 (להלן –החוק) המצויים בסמכותו של בית הדין השרעי מכוח דבר המלך במועצה.
תקנה 4 – טובת הקטין
מוצע לקבוע כי בית הדין השרעי הדן בעניינו של קטין ינהל את הדיון תוך רצון לצמצם ההתדיינות בין בעלי דין שהם בני משפחה במטרה להגיע לסיום הסכסוך ביניהם בהקדם וזאת במטרה לדאוג לטובת הקטין. כאשר דן בית הדין בעניינו של קטין עליו לשקול את טובתו של הקטין ולקחת בחשבון את מכלול זכויותיו, צרכיו והאינטרסים שלו, וכן את רצונו בהתחשב בגילו ובכישוריו המתפתחים.
תקנה 5 –סמכות מקומית
מוצע להסדיר את כללי הסמכות המקומית בבתי הדין השרעיים בעניינים שבתקנות.
אם הבקשה עוסקת בקטין- הסמכות המקומית תהיה לפי מקום המגורים של הוריו. אם הוריו מתגוררים במקומות שונים, תהיה הסמכות המקומית למקום המגורים המשותף האחרון של ההורים בישראל בתנאי שלפחות אחד מההורים עדיין מתגורר שם.
אם הבקשה עוסקת בבגיר- הסמכות המקומית תהיה לפי מקום מגוריו של הבגיר ואם אין לו מקום מגורים בישראל אז מקום הימצאם של נכסיו.
אשר לסמכות השיורית מקום שיש סמכות לבית הדין לדון אך לא ניתן לקבוע את מקום המגורים לפי ההוראות הקודמות – מוצע לקבוע כי לבית הדין השרעי בירושלים תהיה הסמכות המקומית השיורית.
כן מוצע להזכיר כי אין בכללים אלו כדי לגרוע מסעיף 6ג לחוק הקאדים הקובע:
"6ג. ענין שהובא או שיש להביאו לפני בית דין שרעי במקום אחד, רשאי נשיא בית הדין השרעי לערעורים או קאדי של בית הדין השרעי לערעורים, שנשיא בית הדין הסמיכו לכך, להורות שיהיה נידון בבית דין שרעי במקום אחר, ובלבד שלא תינתן הוראה לפי סעיף זה לאחר התחלת הדיון אלא בהסכמת הקאדי שדן בענין."
כך שבמצבים מתאימים יהיה רשאי בית הדין לקבוע מקום דיון אחר.
תקנה 6 – הגשת הבקשה והמשיב לבקשה
מוצע להסדיר כי בקשות בעניין שבתקנות אלה יוגשו בכתב וכי המבקש יצרף אישור שלו בכתב כי כל פרטי הבקשה נכונים למיטב ידיעתו לאימות העובדות הכלולות בה; כן מוצע להסדיר למי תומצא הבקשה ומי המשיבים לבקשה.
הבקשות הנוגעות לתקנות אלה יומצאו ליועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו במשרד הרווחה והבטחון החברתי והוא יהיה משיב לבקשה למעט בקשות לפי סעיפים 19, 24, 25, 28א ו-28ב לחוק.
סעיפים אלו עוסקים בהסדרי שהות של קטין אצל הוריו וככלל, היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו אינם לוקחים חלק בהליכים אלו. יובהר כי אין באמור כדי לגרוע מסמכות היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו להתייצב מיוזמתו בהליך מכח פקודת סדרי הדין (התייצבות היועץ המשפטי לממשלה) [נוסח חדש] ואין באמור כדי לגרוע מסמכות בית הדין השרעי לבקש כי בעניין מסויים יתייצב היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו.
כמו כן מוצע להסדיר כי לבית הדין קיים שיקול דעת האם יש להמציא הבקשה לגורם אחר.
תקנה 7 –הפרטים לצירוף לבקשה
בתקנה זו נקבע מהם הפרטים שיש לפרט במסגרת בקשה למינוי אפוטרופוס לבגיר.
הבקשה תוגש בכתב והמבקש יצרף לבקשה אישור שלו בכתב כי כל פרטי הבקשה נכונים למיטב ידיעתו לאימות העובדות הכלולות בה וכן יציין אם למיטב ידיעתו, נערכו או הופקדו במרשם ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות לאפוטרופוס או מסמך הבעת רצון כהגדרתם בחוק, הנוגעים למינוי אפוטרופוס לאותו אדם, ויצרפם אם הם מצויים בידיו.
מוצע להסדיר כי הבקשה תכלול את הפרטים הדרושים לדיון בבקשה:
שמו ומספר זהותו של האדם לגביו מוגשת הבקשה, ופרטי ההתקשרות שלו וכן יפורטו הטעמים שעל יסודם מוגשת הבקשה, מהם העניינים שיש למסור למועמד למינוי ותקופת המינוי הנדרשת.
ככל שזה ניתן, יש לצרף לבקשה את עמדת האדם לגביו מוגשת הבקשה ואם לא ניתן יש לציין מהי הסיבה לכך. על הבקשה גם לכלול את פרטי קרובי המשפחה הידועים של האדם לגביו מוגשת הבקשה, פרטי ההתקשרות עמם ועמדתם אם היא ידוע.
בקשות למינוי על רכושו של האדם- מוצע להסדיר כי בבקשה יפורטו פרטים הידועים למבקש במעמד הבקשה לעניין רכושו של האדם, חובות וזכויות של האדם, לרבות ברכוש (אף אם אינן רשומות על שמו) וזכויות של האדם בנכסים משותפים. כמו כן, מוצע לציין בבקשה אם האדם ערך הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס לפי סעיף 35א לחוק, וזאת לרבות הנחיות לעניין ניהול או חלוקת רכוש בחשבון משותף.
מטרתה של ההוראה בפסקה מוצעת זו היא להעלות בפני בית הדין במעמד מינוי אפוטרופוס לענייני רכוש את הצרכים של האדם לעניין ניהול נכסיו ולהתאים להם את האפוטרופוס שהוא ממנה.
מוצע גם להסדיר כי ככל שמוצע אדם כמועמד למינוי יש לצרף פרטים מלאים אודותיו, לרבות אם הוא קרוב משפחתו של האדם או אם יש קשר עסקי או כלכלי ביניהם או אם יש להם נכסים משותפים או חובות ביניהם או כל זיקה אחרת. כן מוצע לקבוע שיש לצרף לבקשה את הסכמתו בכתב של המועמד למינוי.
תקנה 8 –בדיקה אודות קיום ייפוי כוח מתמשך, מסמך הנחיות מקדימות או מסמך הבעת רצון
מוצע להסדיר כי על בית הדין השרעי לבדוק, עובר לדיון על בקשה למינוי אפוטרופוס, האם הופקדו ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות לאפוטרופוס או מסמך הבעת רצון המתייחסים לאותו אדם. ככל שהופקד ייפוי כוח מתמשך בעניינים לגביהם מבוקש המינוי, מוצע להסדיר כי תשלח הודעה לצדדים וימחק בית הדין את הבקשה.
מוצע להסדיר שככל שהופקדו הנחיות מקדימות לאפוטרופוס או מסמך הבעת רצון, המועמד למינוי במסמכים אלו יצורף כצד להליך והודעה תשלח לצדדים.
תקנה 9 –המצאת הבקשה
מוצע להסדיר כי כאשר בקשה מוגשת בענייניו של קטין תומצא הבקשה לכל אחד מההורים שאינו המבקש וכן ככל שמונה אפוטרופוס נוסף לקטין, היא תומצא גם אליו.
כן מוצע להסדיר כי לא תתקבל החלטה בענייני הקטין אלא לאחר שניתנה הזדמנות לכל אחד מהורי הקטין או אפוטרופוס, ככל שמונה, להביע עמדתו, למעט במקרים שאפוטרופסות אחד ההורים נשללה.
תקנות 10 – 17, ותקנה 20(ב) -
בתקנות אלה מוצע להסדיר את האופן שבו יישמע קטין בהליכים בפני בית הדין השרעי וכי יהיה בית הדין רשאי להורות על שמיעת הקטין בכל שלב של הדיון, באמצעות שמיעתו על ידי הקאדי או באמצעות הפניית הוריו ליחידת הסיוע.
שמיעת קטין היא חלק ממימוש זכותו להשתתפות ולהבעת רצונו בהליך משפטי הנוגע לו בהתאם ל"אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד" אשר אומצה על ידי העצרת הכללית של האו"ם בנובמבר 1989, והיא עשויה להביא בפני בית הדין אינטרסים של הילד שחשוב שיישקלו במסגרת ההליך.
בהמשך לאמור, מוצע להסדיר כי בית הדין ייתן משקל ראוי בהחלטתו לדברי הקטין, לפי גילו ולמידת בגרותו של הקטין. יחד עם זאת, בית הדין רשאי להחליט כחריג, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, שהקטין לא יישמע.
על מנת לשמור על האפשרות של הקטין לדבר בחופשיות, מוצע להסדיר כי דברי הקטין יהיו חסויים למעט בפני בית הדין השרעי לערעורים וכי דברי הקטין לא יפורטו בהחלטת בית הדין אלא אם נתן לכך הסכמה הקטין ובית הדין מצא כי יהיה בגילוי זה כדי לקדם את טובתו של הקטין.
בהחלטה הנוגעת לקטין מוצע להסדיר כי בית הדין ימסור את עיקרי ההחלטה הנוגעים לקטין ליחידת הסיוע והיא תמסור אותם לקטין, באופן המותאם לגילו ולמידת בגרותו, ובכלל זה זימון הקטין והוריו ליחידת הסיוע.
תקנה 18- צו מינוי לבגיר
מוצע להסדיר כי צו מינוי יהיה מובנה בהתאם לצו הדו-לשוני המופיע בתוספת. הצו הדו-לשוני יאפשר לצדדים להתנהל בפני כל גורם וכן כך יהיה מונגש בפני האוכלוסייה אשר מתדיינת בבתי הדין השרעיים.
כן מוצע להסדיר כי על ההחלטה להיות מנומקת ולפרט באיזה עניינים עוסק המינוי ובית הדין יכלול בה השיקולים ששקל במינוי וכן האם נשקלו השיקולים הכלולים בסעיף 33א לחוק שהם:
1. בלא מינוי אפוטרופוס לאדם עלולים להיפגע זכויות, אינטרסים או צרכים של האדם;
2. האם לא הופקד אצל האפוטרופוס הכללי ייפויי כוח מתמשך שערך האדם בעניינים שלגביהם מתבקש המינוי;
3. לא ניתן להשיג את המטרה שלשמה נדרש מינוי אפוטרופוס ולשמור על טובתו של האדם בדרך המגבילה פחות את זכויותיו, חירותו ועצמאותו, לאחר שבחן את החלופות בנסיבות העניין, לרבות האפשרות למנות תומך בקבלת החלטות לפי סעיף 67ב לחוק;
נוסף על האמור בפסקאות 1 – 3, במסגרת השיקולים הכלולים במינוי אין מקום למנות אפוטרופוס לאדם שאינו מסוגל לדאוג לענייניו אך מסוגל לקבל החלטות בקשר אליהם, אלא בנסיבות מיוחדות ולאחר שנוכח בית הדין שאין מי שמוכן ומסוגל לסייע לו לדאוג לענייניו בלא מינוי כאפוטרופוס;
ככל שימנה בית הדין אפוטרופוס לאדם כאמור ייתן הוראות באשר לתפקידיו ולסמכויותיו של האפוטרופוס, האם לעניינים אישיים, גופניים או לרכוש, ובלבד שלא יוסמך האפוטרופוס לקבל החלטה בשמו של אדם בניגוד לרצונו.
בבואו בית הדין לקבוע את העניינים שיימסרו לאפוטרופוס שמונה לפי סעיף זה יצמצם בית הדין ככל האפשר את העניינים שיימסרו לאפוטרופוס אם ניתן להשיג את המטרה שלשמה מונה האפוטרופוס ולשמור על טובתו של האדם בלי לקבוע עניינים נוספים. כמו כן, בבוא בית הדין לקבוע את תקופת המינוי של אפוטרופוס שמונה לפי סעיף זה ישקול לצמצם את התקופה אם ניתן להשיג את המטרה שלשמה מונה האפוטרופוס בתקופה קצרה יותר.
בית הדין רשאי לתת בצו המינוי הוראות בנוגע לפעולתו של אפוטרופוס ולקבוע תנאים והגבלות לגבי פעולתו כאמור.
סעיף 36 לחוק קובע כי: "לפני מינוי האפוטרופוס ישמע בית המשפט את דעת האדם אם הוא מסוגל להבין בדבר וניתן לברר דעתו. "
בהתאם לאמור מוצע להסדיר כי על בית הדין לציין האם נשמע האדם במסגרת ההליך והאם נדרשו ונעשו התאמות לצורך שמיעת האדם.
העתק צו המינוי וההחלטה תועבר לאפוטרופוס הכללי במטרה לאפשר פיקוח על המינוי ואל צו המינוי תצורף הבקשה על נספחיה לרבות כל מסמך שהוגש בעניין הבקשה.
מוצע להסדיר כי הצו מינוי יומצא גם לאדם שמונה, למגיש הבקשה ולאדם שהבקשה הוגשה לגביו ולבא כוח היועץ המשפטי לממשלה במשרד הרווחה והבטחון החברתי.
תוספת –
טופס 1 – צו מינוי
מוצע להסדיר צו מינוי דו לשוני אשר גם יועבר לאפוטרופוס הכללי לשם פיקוח על המינוי.
טופס 2 – הפניה ליחידות הסיוע
מוצע להסדיר טופס מסודר להפניה של שמיעת הקטין ביחידות הסיוע.
[1] חא"י, כרך ג', עמ' (ע) 2738, (א) 2569
[2] ר' בג"ץ 1129/06 פלוני נ' בית הדין השרעי לערעורים (פורסם בנבו), ובג"ץ 8906/04 פלוני נ' בית הדין השרעי לערעורים (פורסם בנבו 20.07.2005 ). לעניין זה ראה גם בג"ץ 2578/03 פחמאוי נ' פחמאוי ואח' (פורסם בנבו).
[3] ס"ח התשנ"ה, עמ' 393
[4] ס"ח התשכ"ב, עמ' 120
[5] ס"ח התשכ"א, עמ' 118
[6] חא"י, כרך ג', עמ' (ע) 2738, (א) 2569