תזכיר טיוטת תקנות התכנון והבניה (הליך רישוי בדרך מקוצרת)(תיקון מס' 4), התשפ"ד-2024

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התכנון והבניה (הליך רישוי בדרך מקוצרת) (תיקון מס' 4), התשפ"ד-2024

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

בהמשך לתיקון 149 לחוק התכנון והבנייה, ועל רקע מצב המלחמה בו מצויה מדינת ישראל במסגרת המערכה "חרבות הברזל", מטרת התקנות היא צמצום פערי המיגון ברחבי הארץ, באמצעות קביעת הוראות אשר ירחיבו את ההסדרים הקיימים בנוגע להקמת מרחבים מוגנים בהליך רישוי בדרך מקוצרת. בין היתר, התקנות מציעות לקבוע הוראות המאפשרות הוספת מרחב מוגן דירתי הכולל גם שטח נוסף באזור עימות כמשמעותו בסעיף 151(ג)(2) לחוק, וכן הוספת מרחב מוגן למבנה ציבור בתנאי שאינו בניין רב-קומות, והכל בהליך רישוי בדרך מקוצרת. בנוסף מוצעות הוראות מיוחדות הנוגעות לפניה של מבקש היתר להוספת מרחב מוגן דירתי או הוספת מרחב מוגן למבנה ציבור, או מי מטעמו, לגורם מאשר או לגורם נוסף בהתאם לסעיף 145ב1(ב) לחוק והכל בהתאם לתנאים המפורטים בטיוטת התקנות.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:

טיוטת תקנות התכנון והבניה (הליך רישוי בדרך מקוצרת)(תיקון מס' 4), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 145ב1(ב) ו-265 לחוק התכנון והבניה[1], ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

חלק א': בקשה להיתר

תיקון תקנה 1א

1.  

בפרק הגדרות יתווסף:

 

 

"בנין רב קומות"   - כהגדרתו בתקנה 1 לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש"ל-1970;

 

"גורם מאשר"- כהגדרתו בסעיף 1 לחוק;

"גורם נוסף"- כהגדרתו בסעיף 145ב1 לחוק;

"הוספת מרחב מוגן דירתי" – הוספת מרחב מוגן דירתי לבניין שאינו בניין רב-קומות, בשטח שלא יעלה ולא יפחת מהשטח המזערי הקבוע בתקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), התש"ן-1990, וכן תוספת שטח נוסף באזור עימות כמשמעו בסעיף 151(ג)(2) לחוק;

"הוספת מרחב מוגן למבנה ציבור" – הוספת מרחב מוגן לבניין שאינו בניין רב-קומות,  המיועד, כולו או חלקו, לצרכי ציבור כהגדרתם בסעיף 188(ב) לחוק, בשטח  שלא יעלה ולא יפחת מהשטח המזערי הקבוע בתקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), התש"ן-1990 ובמפרט נוסף שנקבע מכוח תקנה 4(ב) לתקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), התש"ן-1990;

 

תיקון תקנה 5(ב)

2.  

תימחק המילה "דירתי" ובמקום "תקנה 40" יבוא "תקנה 49א".

תיקון תקנה 8(1)

3.  

במקום "40" יבוא "41".

תיקון תקנה 8א

4.  

במקום "40" יבוא "49א".

תיקון תקנה 17(א)

5.  

במקום "40" יבוא "41".

 

 

חלק ב': עבודות ומבנים בהליך רישוי בדרך מקוצרת

תקנה 40

6.  

תקנה 40 תימחק.

 

 

 

הוספת סימן ט'

7.  

סימן ט': הוספת מרחב מוגן למבנה קיים

הוספת תקנות

8.  

אחרי תקנה 49 לתקנות יבוא:

הוספת מרחב מוגן לבנין קיים

 

49א

הוספת מרחב מוגן דירתי או מרחב מוגן למבנה ציבור, אחד או יותר, המוקם בבניה רצופה אנכית ממפלס הקרקע כלפי מעלה.

פניה לגורם מאשר או לגורם נוסף

 

49ב

מבקש היתר או מי מטעמו הפונה לגורם מאשר או לגורם נוסף לשם קבלת מידע הנוגע לבקשה להיתר להקמת מרחב מוגן, או שנדרש על פי דין לקבל אישורם לבקשה, או לבצע תיאום או התייעצות עימם, יפעל בהתאם לאמור בתקנות 49ג ו-49ד.

נוהל פניה לגורם מאשר או לגורם נוסף

 

49ג

(א)   

הגורם המאשר או הגורם הנוסף יפרסם באתר האינטרנט שלו בתוך 30 ימים ממועד פרסום תקנות אלו נוהל פנייה אליו לקבלת מידע או לקבלת אישור לבקשה להיתר, או לביצוע תיאום או התייעצות שיכלול, בנוסף לאמור בסעיף 145ב1(א)(2) לחוק, גם את אלה:

 

 

 

 

(1)  

אופן הפניה אליו, אשר יהיה באמצעות מערכת מקוונת להגשת מסמכים או באמצעי דיגיטאלי אחר שיבחר הגורם, המאפשר למבקש לפנות אליו בפשטות מכל מקום, באמצעות האינטרנט, לרבות באמצעות דואר אלקטרוני, ולצרף לפנייתו קבצים. מערכת מקוונת או אמצעי דיגיטאלי כאמור יכללו אמצעי חיווי לקבלת הודעות.

 

 

 

 

(2)  

פרטי איש הקשר של הגורם המאשר או הגורם הנוסף ודרכי ההתקשרות עימו

 

 

 

 

(3)  

לוחות זמנים למענה בהתאמה לקבוע בתקנות אלו.

 

 

 

 

(4)  

מסמכים אשר נדרשים בנוסף לאלה המפורטים בתקנה 49ט (1) עד (3) ובלבד שיהיו אחד מאלה:

 

 

 

 

 

(א)   

מסמכים הנדרשים במפורש על פי דין.

 

 

 

 

 

(ב)  

מסמכים נוספים אם לדעת הגורם המאשר או הגורם הנוסף הם חיוניים לבחינת הבקשה על ידו ובלבד שעניינם הוא אחד או יותר מאלה:

 

 

 

 

 

 

(1)  

סימון מיקום תשתיות ציבוריות על גבי מפת מדידה להיתר;

 

 

 

 

 

 

(2)  

סימון של ביסוס המרחב המוגן המוצע על גבי מפת מדידה להיתר;

 

 

 

 

 

 

(3)  

נתוני הקרקע במגרש;

 

 

 

 

 

 

(4)  

מידע הנוגע לסיכון, הפרעה, מטרד או מפגע סביבתי, של ממש ,שקיים חשש לקיומו במגרש או להיווצרותו בשל הבניה המוצעת.

 

 

 

 

(5)  

לא ידרוש הגורם המאשר או הגורם הנוסף פרטים וצרופות נוספים מעבר למפורט בתקנות אלה.

 

 

 

(ב)  

כל עוד לא פרסם הגורם המאשר או הגורם הנוסף נוהל כאמור בתקנת משנה (א) תישלח הפניה לכתובת הדואר האלקטרונית של הממונה על פניות הציבור של הגורם המאשר או הגורם הנוסף, ובהיעדר כתובת כאמור, לכתובת הדואר האלקטרונית של לשכת מנכ"ל של הגורם המאשר או הגורם הנוסף, בהתאם לכתובות המפורסמות באתר האינטרנט של אותו גורם.

פרטי הפניה

 

49ד

הפניה לגורם מאשר או גורם נוסף כאמור בתקנה 49ג תכלול את הפרטים הבאים:

 

 

 

(1)  

פרטי המקרקעין שלגביהם מבוקש האישור או ההתייעצות או התיאום או המידע  לרבות כתובתם ופרטי זיהוים;

 

 

 

(2)  

פרטי עורך הבקשה לרבות כתובת דואר אלקטרוני לצורך קבלת הודעות ומספר טלפון לצורך אישור קבלת ההודעות;

 

 

 

(3)  

פרטי הבקשה, לרבות תיאור העבודה, השימוש והתכניות שלפיהן הוגשה הבקשה;

 

 

 

(4)  

הצרופות  המפורטות בתקנה 49ט(1)-(3);

 

 

 

(5)  

פרטים ומסמכים כאמור בתקנה 49ג(א)(4).

קבלת הפניה

 

49ה

(א)   

עם קבלת פניה תשלח לפונה הודעת חיווי בדבר קבלתה. נשלחה פניה כאמור בתקנה 49ג(ב) יאשר הגורם המאשר או הגורם הנוסף את קבלתה תוך יום אחד.

 

 

 

(ב)  

פניה שנשלחה כאמור בתקנה 49ג(א), או בתקנה 49ג(ב) לכתובת הנכונה ובצורה תקינה תיחשב כפניה שהתקבלה יום לאחר שליחתה, גם אם לא התקבל חיווי או אישור על כך שהפניה התקבלה לפי תקנת משנה (א), אלא אם התקבלה הודעת כשל בשליחת ההודעה או בקבלתה.

קליטת הפניה

 

49ו

(א)   

הגורם המאשר או הגורם הנוסף יבדוק את הפנייה שהתקבלה אצלו בתוך חמישה ימים מיום קבלתה.

 

 

 

(ב)  

מצא הגורם המאשר או הגורם הנוסף כי הפניה שהתקבלה אצלו אינה כוללת את כל המסמכים והצרופות הנדרשים לפי תקנות אלה ישלח למבקש, בתוך חמישה ימים מיום קבלתה, הודעה בה יפרט את כל הפרטים והצרופות החסרים לפי תקנת משנה 49ד.

 

 

 

(ג)   

הודעה כאמור בתקנת משנה (ב) תישלח לכתובת הדואר האלקטרוני שמסר מבקש ההיתר או מי מטעמו לפי תקנה 49ד(2) ויראו את יום קבלתה אצל המבקש יום לאחר מועד שליחתה, אלא אם התקבלה הודעת כשל בשליחת ההודעה או בקבלתה.

 

 

 

(ד)  

שלח המבקש פניה מתוקנת לאחר קבלת הודעה כאמור בתקנת משנה (ג),ישיב הגורם המאשר או הגורם הנוסף לפניה המתוקנת שהתקבלה, בהתייחס למסמכים שהוגשו ולא יהא רשאי לדרוש עוד את השלמתם.

 

 

 

(ה)   

פנייה שחלפו חמישה ימים ממועד קבלתה ולא נשלחה הודעה לפי תקנת משנה (ב) בעניינה, ופנייה שנשלחה לפי תקנת משנה (ד), תיחשב כפנייה שנקלטה בתום חמישה ימים ממועד קבלתה.

תשובת הגורם המאשר או הגורם הנוסף

 

49ז

(א)   

הגורם המאשר או הגורם הנוסף ישיב לפנייה שנקלטה כאמור בתקנה 49ו(ה) בתוך 15 ימים ממועד קליטתה.

 

 

 

(ב)  

תשובה כאמור בתקנת משנה (א) תישלח לכתובת הדואר האלקטרוני שמסר מבקש ההיתר או מי מטעמו לפי תקנה  49ד(2) ויראו את יום קבלתה יום לאחר מועד שליחתה, אלא אם התקבלה הודעת כשל בשליחת ההודעה או בקבלתה. התקבלה הודעת כשל כאמור, יפנה הגורם המאשר או הגורם הנוסף גם באמצעות מספר הטלפון שמסר מבקש ההיתר לפי התקנה האמורה.

 

 

 

(ג)   

תשובת הגורם המאשר או הגורם הנוסף תהיה אחת מאלה:

 

 

 

 

(1)  

פנה המבקש לקבלת מידע, ימסור הגורם המאשר או הגורם הנוסף את המידע המצוי ברשותו או ישיבו שאין בידו מידע;

 

 

 

 

(2)  

פנה המבקש לצורך התייעצות או תיאום, ימסור הגורם המאשר או הגורם הנוסף את התייחסותו לבקשה ויפרט בה את הנימוקים לכך;

 

 

 

 

(3)  

פנה המבקש לקבלת אישור, הגורם המאשר או הגורם הנוסף יאשר את הבקשה, או יאשר את הבקשה בתנאים שיפורטו, או יקבע כי הבקשה איננה מאושרת ויפרט את הנימוקים לכך ואת התיקונים שיש לבצע בבקשה כדי שניתן יהיה לאשרה, אם יש כאלה;

 

 

 

(ד)  

לא השיב הגורם המאשר או הגורם הנוסף עד תום התקופה האמורה בתקנת משנה (א), יראו זאת, בתום התקופה, כאילו נתן את הסכמתו לבקשה להיתר להקמת מרחב מוגן, או כאילו התקיימה חובת תיאום או התייעצות ואם הבקשה הייתה למידע - כאילו אין בידו מידע שיש בו כדי להשפיע על הבקשה להיתר כאמור;

פניה לרשות הארצית לכבאות והצלה

 

49ח

(א)   

על אף האמור בתקנה 18(א) לתקנות רישוי בניה,  לא יידרשו אישור, תיאום או היוועצות עם הרשות הארצית לכבאות והצלה אלא לגבי הוספת מרחב מוגן למבנה ציבור שיש בה כדי לפגוע ברכיב מרכיבי דרך המוצא, כהגדרתה בתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש"ל-1970, הקיימים כדין במבנה הקיים.

 

 

 

(ב)  

נדרשו אישור, תיאום או היוועצות עם הרשות הארצית לכבאות והצלה יפעלו מבקש ההיתר והרשות הארצית לכבאות והצלה בהתאם לאמור בתקנות 49ג עד תקנה 49ז.

תנאים מוקדמים להגשת בקשה להיתר

 

49ט

בקשה להיתר לפי תקנה 49א תכלול את הפרטים והצרופות המפורטים בתקנה 33 לתקנות רישוי בניה בשינויים הבאים (להלן – התנאים המוקדמים):

 

 

 

(1)  

על אף האמור בתקנה  33(א)(6) לתקנות רישוי בניה קובץ מפת מדידה להיתר יכלול רק את אלה:

 

 

 

 

(א)   

סימון גבולות המגרש, קווי הבניין, היקף הבניין הקיים ומיקום הוספת המרחב המוגן;

 

 

 

 

(ב)  

מיפוי מפורט בתחום 5 מטרים לפחות מכל צדדיו של המרחב המוגן ועד גבול המגרש בשתי פאות המגרש הסמוכות ביותר למיקום הוספת המרחב המוגן;

 

 

 

 

(ג)   

סימון של מיקום חיבורן של כל התשתיות הקיימות במגרש למרחב הציבורי הגובל במגרש;

 

 

 

(2)  

על אף האמור בתקנה 33(א)(7) לתקנות רישוי בניה תכנית ראשית תכלול רק את אלה:

 

 

 

 

(א)   

תכנית תנוחה שתיערך בקנה מידה 1:100 ותכלול: תכנון הוספת המרחב המוגן על רקע חלק הבניין שאליו מתחברת אותה תוספת; מיקום פתח הכניסה למרחב המוגן ומיקום הפתחים בקירות; סימון מיקום חתכים על גבי התכנית;

 

 

 

 

(ב)  

חתך אנכי בקנה מידה 1:100 לאורך הבנייה דרך תוספת המרחב המוגן ולכל גובה הבניין;

 

 

 

 

(ג)   

חזיתות המרחב המוגן בקנה מידה 1:100 המציגות את מיקום תוספת המרחב המוגן, פתחים וחומרי הגמר של הקירות החיצוניים של תוספת המרחב המוגן;

 

 

 

(3)  

על אף האמור בתקנה 33(א)(8) לתקנות רישוי בניה קובץ תשריט סכמטי של שטחי הבנייה יכלול רק את שטחי הבנייה המבוקשים בכל אחת מקומות הבניין בצירוף טבלה המסכמת את שטחי הבנייה המבוקשים;

 

 

 

(4)  

על אף האמור בתקנה 33(14) ובתקנה 33(15) לא התקבלה תשובת גורם מאשר או גורם נוסף כאמור בתקנה 49ז(ד), תכלול הבקשה להיתר תצהיר של מבקש ההיתר או מי מטעמו כי פנה לגורם מאשר או לגורם נוסף לפי תקנה 49ב, כי לא התקבלה תשובתו לפי תקנה 49ז(ד), ולא התקבלה הודעת כשל בשליחת ההודעה או בקבלתה לפי תקנה 49ה(ב) סיפא. לתצהיר יצורף העתק הפנייה לגורם המאשר או לגורם הנוסף.

עריכת שינויים בבקשה

 

49י

על בקשה להיתר לפי סימן זה לא תחול תקנה 41(ב) לתקנות רישוי בניה.

נספחים לבקשה להוספת מרחב מוגן לבנין קיים

 

49יא

לעניין תקנה 12(ג)(3) מבקש ההיתר יגיש נספחים אלה בלבד כמשמעותם בתקנות התכנון והבנייה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו), תשע"ח-2018:

(א)  דוח קרקע וביסוס;

(ב)  נספח יציבות;

(ג)  נספח מיגון.

תחולה

9.  

 

תקנות אלה יחולו ביום פרסומן.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____2024)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________

משה ארבל

שר הפנים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

בהמשך לתיקון 149 לחוק התכנון והבנייה, ועל רקע מצב המלחמה בו מצויה מדינת ישראל במסגרת המערכה "חרבות הברזל", מטרת התקנות היא צמצום פערי המיגון ברחבי הארץ, באמצעות קביעת הוראות אשר ירחיבו את ההסדרים הקיימים בנוגע להקמת מרחבים מוגנים בהליך רישוי בדרך מקוצרת. בין היתר, התקנות מציעות לקבוע הוראות המאפשרות הוספת מרחב מוגן דירתי הכולל גם שטח נוסף באזור עימות כמשמעותו בסעיף 151(ג)(2) לחוק, וכן הוראות המאפשרות הוספת מרחב מוגן למבנה ציבור בתנאי שאינו בניין רב-קומות, והכל בהליך רישוי בדרך מקוצרת.

כמו כן, מוצע להסדיר את אופן הפניה לגורם מאשר ולגורם נוסף בהתאם לקבוע בסעיף 145ב1(ב) לחוק, לשם קבלת מידע הנוגע לבקשה להיתר להקמת מרחב מוגן דירתי או למבנה ציבור, או אם נדרש על פי דין לקבל אישורם לבקשה, או לבצע תיאום או התייעצות עימם. זאת מאחר שבקשה להיתר בהליך רישוי בדרך מקוצרת אינה מחויבת בהגשת בקשה לקבלת מידע להיתר, ובשל כך הפניה אל אותם הגורמים אינה מבוצעת ע"י רשות הרישוי המקומית.

התיקונים המוצעים רוכזו בסימן חדש, סימן ט', שכותרתו הוספת מרחב מוגן למבנה קיים.

 

תקנה 1

מוצע להוסיף להגדרות שבתקנה 1 את ההגדרות הנדרשות לצורך התקנת הליך הרישוי בדרך מקוצרת למרחב מוגן. 

מוצע להוסיף הפניה להגדרות שבחקיקה לגבי המונחים "בנין רב קומות", "גורם מאשר", ו"גורם נוסף". כן מוצע להוסיף הגדרות חדשות ל"הוספת מרחב מוגן דירתי" ול"הוספת מרחב מוגן למבנה ציבור". הגדרות אלה מתייחסות להוספת מרחב מוגן דירתי או מרחב מוגן למבנה ציבור, בהתאמה, לבניין שאינו בניין רב-קומות, בשטח שלא יעלה ולא יפחת מהשטח המזערי הקבוע בתקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), התש"ן-1990, ובהתייחס למרחב מוגן דירתי בתוספת שטח נוסף באזור עימות כמשמעותו בסעיף 151(ג)(2) לחוק.

 

תקנה 49א

בתקנה זו מוצע לקבוע כי הליך רישוי בדרך מקוצרת, שחל כיום על הוספת מרחב מוגן דירתי לבניין קיים, יחול גם על הוספת מרחב מוגן דירתי הכולל שטח נוסף באזור עימות וגם על הוספת מרחב מוגן למבנה ציבור, אחד או יותר, המוקם בבניה רצופה אנכית ממפלס הקרקע כלפי מעלה.

 

תקנה 49ב

בתקנה זו מוצע לקבוע כי מבקש היתר הרוצה לקבל מגורם מאשר או מגורם נוסף מידע הנוגע לבקשה להיתר להקמת מרחב מוגן, או נדרש על פי דין לקבל אישורם לבקשה, או לבצע תיאום או התייעצות עימם, יפנה אל הגורם המאשר או הגורם הנוסף בהתאם לאמור בתקנות 49ג ו-49ד.

 

 

תקנה 49ג

בתקנה זו מוצע לקבוע חובה על גורם מאשר או גורם נוסף לפרסם נוהל פניה אליו, בהתאם לסעיף 145ב1(א)(2) לחוק, בתוך 30 ימים ממועד פרסום תקנות אלו. כן מוצע לקבוע את הפרטים וההסדרים שיש לכלול בנוהל האמור, בנוסף לאמור בסעיף 145ב1(א)(2) לחוק, לרבות פירוט של אופן הפנייה בדרך מקוונת. בנוסף מוצע לקבוע את דרך הפניה לגורם מאשר או גורם נוסף בטרם פורסם נוהל כאמור.

 

תקנה 49ד

בתקנה זו מוצע לקבוע את האופן בו מבקש היתר יפנה אל גורם מאשר או אל גורם נוסף כדי לקבל מידע הנוגע לבקשה להיתר להקמת מרחב מוגן, או אם נדרש על פי דין לקבל את אישורם לבקשה, או לבצע תיאום או התייעצות עימם.

 

תקנה 49ה

בתקנה זו מוצע לקבוע הוראות בנוגע לאישור קבלת פנייה שנעשתה לגורם נוסף או לגורם מאשר. כן מוצע לקבוע חזקת מסירה לפיה פניה שנשלחה בהתאם לתקנות לכתובת הנכונה ובצורה תקינה תיחשב כפניה שהתקבלה יום לאחר שליחתה, גם אם לא התקבל חיווי או אישור על כך שהפניה התקבלה, אלא אם התקבלה הודעת כשל בשליחת ההודעה או בקבלתה.

 

תקנה 49ו

בתקנה זו מוצע לקבוע כי הגורם המאשר או הגורם הנוסף יבדקו את הפנייה שהתקבלה אצלם בתוך חמישה ימים מיום קבלתה, וכן לקבוע את ההסדרים במקרה שנמצא כי הפניה שהוגשה אינה כוללת את כל המסמכים והצרופות הנדרשים לפי תקנות אלה. כן מוצע לקבוע כי פניה שנשלחה או פניה מתוקנת שנשלחה לאחר שנמסר כי היא אינה כוללת את כל המסמכים הנדרשים (אף אם לא תוקנה באופן מלא), ואשר חלפו חמישה ימים מיום קבלתה, תיחשב כפנייה שנקלטה בתום חמישה ימים ממועד קבלתה...

 

תקנה 49ז

בתקנה זו מוצע לקבוע את ההסדרים למתן תשובת הגורם המאשר או הגורם הנוסף לפנייה שנקלטה, בהתאם ללוח הזמנים שנקבע בסעיף 145ב1(א)(1) לחוק.

כן מוצע לקבוע שככל שלא השיב הגורם המאשר או הגורם הנוסף עד תום התקופה הקבועה בתקנות אלה, יראו זאת, בתום התקופה, כאילו נתן את הסכמתו לבקשה להיתר להקמת מרחב מוגן, או כאילו התקיימה חובת תיאום או התייעצות, ואם הבקשה הייתה למידע - כאילו אין בידם מידע שיש בו כדי להשפיע על הבקשה להיתר כאמור;

 

תקנה 49ח

בתקנה זו מוצע להבהיר כי על אף האמור בתקנה 18(א) לתקנות רישוי בניה, יידרש אישור, תיאום או היוועצות עם הרשות הארצית לכבאות והצלה רק לגבי הוספת מרחב מוגן למבנה ציבור שיש בה כדי לפגוע ברכיב מרכיבי דרך המוצא, כהגדרתה בתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש"ל-1970, הקיימים במבנה הקיים.

כן מוצע לקבוע כי אם נדרש אישור, תיאום או היוועצות עם רשות הארצית לכבאות והצלה יחולו על הפניה ההסדרים המוצעים בתקנות אלה.

 

תקנה 49ט

פרק ט'1 לתקנות רישוי בניה מגדיר את הפרטים והצרופות הנדרשים לצורך הגשת בקשה להוספת מרחב מוגן דירתי, אחד או יותר, למבנה המשמש למגורים שאינו בנין רב קומות. התקנה מציעה להחיל את אותו הסדר לגבי הפרטים והצרופות גם להוספת מרחב מוגן דירתי הכולל שטח נוסף באזור עימות וכן לגבי הוספת מרחב מוגן למבנה ציבור קיים.

 

תקנה 49י

בתקנה זו מוצע לקבוע שעל בקשה להיתר לפי סימן זה לא תחול תקנה 41(ב) לתקנות רישוי בניה, הקובעת כי "בבקשה להיתר לתוספת לבניין קיים רשאי מהנדס הוועדה המקומית להורות על שינויו, תיקונו או הריסתו של חלק מבניין קיים בתנאי שהחלק אשר לגביו לא מבוקש ההיתר יותאם לתנאי הבקרה המרחבית ולתקנות תכן הבניין, ובלבד שקיים קשר בין החלק האמור ובין העבודה נושא ההיתר". בהקשר זה יובהר כי הליך רישוי בדרך מקוצרת לצורך הוספת מרחב מוגן חל רק על דירה או מבנה הבנויים כדין, בהיתר, וזאת כמתחייב מהדין. עם זאת, אין בביצוע עבירות בנייה ביחידת דיור או במבנה שהוקמו כדין כדי למנוע הוספת מרחב מוגן בהליך רישוי בדרך מקוצרת. בהתאם לכך, ובשל הרצון לעודד הקמת מרחבים מוגנים, מוצע כי תקנה 41(ב) לתקנות הרישוי לא תחול, וזאת בכפוף לכך שהקמת המרחב המוגן לא תתאפשר בצמידות לחלק שהוקם ללא היתר כדין בדירה או במבנה.

 

תקנה 49יא

בהתאם להוראה הקיימת כיום בתקנה 12א לתוספת הראשונה לתקנות התכנון והבנייה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו), תשע"ח-2018 בבקשה להיתר להוספת מרחב מוגן דירתי כהגדרתה בתקנות רישוי בנייה, יש להגיש בשלב בקרת התכן (למכון הבקרה, ובהעדר חובת בקרה במכון בקרה-לרשות הרישוי)  רק את הנספחים האלה:

(1)  דוח קרקע וביסוס;

(2)  נספח יציבות;

(3)  נספח מיגון.

 

מוצע להחיל הסדר זה גם על הוספת מרחב מוגן דירתי הכולל שטח נוסף באזור עימות וכן על הוספת מרחב מוגן למבנה ציבור.

בנוסף, מוצעים בתקנות מספר תיקונים טכניים, הנוגעים בעיקר להפניות שיש לתקן בשל ריכוז ההוראות הנוגעות להוספת מרחב מוגן בסימן חדש.

בכל הנוגע למניין הימים לפי התקנות המוצעות, מובהר כי מדובר ב"יום עבודה" בהתאם להגדרה בתקנות רישוי בניה.



[1] ס"ח התשפ"ד 3123 עמוד 257