תקנות רואי חשבון (התמחות)(חרבות ברזל)(הוראת שעה), תשפ"ד -2024.
בבוקר יום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) החלה מתקפת טרור רצחנית מרצועת עזה על מדינת ישראל.
נוכח האירועים האמורים, הכריז שר הביטחון, ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) על מצב מיוחד בעורף ברדיוס של 80-0 ק"מ מרצועת עזה בהתאם לסמכותו לפי סעיף 9ג(ב) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951 (להלן – חוק ההתגוננות האזרחית). עוד באותו יום, שר הביטחון הרחיב את הכרזתו על מצב מיוחד בעורף לשטח המדינה כולה. ההכרזה הוארכה על ידי הממשלה ואושרה על ידי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. ההכרזה מוארכת מעת לעת. כמו כן, ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי החליטה על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה והודיעה לגביהן לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ביום כ"ג בתשרי התשפ"ד (8 באוקטובר 2023).
נוכח האמור, נמנעה מחלק מהמתמחים בראיית חשבון, בשל נסיבות הקשורות במצב החירום, האפשרות להתחיל את התמחותם במועדה, כפי שזו סוכמה בעת קבלתם להתמחות ונוצר להם עיכוב משמעותי במסלול ההסמכה.
לעומתם, מתמחים שכבר התחילו את ההתמחות נמצאים במצב טוב יותר. כך לדוגמא מתמחה שכבר התחיל את ההתמחות וגויס למילואים, ימי המילואים נספרים כימי התמחות לפי תקנה 25(ב)(ג) לתקנות רואי חשבון תשט"ז – 1955 (להלן: "תקנות רואי חשבון"). הקלות נוספות עליהן החליטה המועצה נתנה מענה לאוכלוסיות נוספות, כך שגם התמחותם תימשך כסדרה ולא תוארך.
על מנת ליתן מענה לקבוצת המתמחים שנפגעה כאמור בשל אירועי מצב החירום, מוצעות תקנות אלה.
כיום ההסדר לקביעת תחילת ההתמחות מוסדר בתקנה 24 לתקנות רואי חשבון, שקובעת כי ההתמחות מתחילה עם קליטת כתב ההתחייבות אצל המועצה. בתקנות אלה מוצע לקבוע הסדר שונה, בהוראת שעה עד לתום שנת 2024, אשר יגבר על תקנה 24 ביחס למי שכלול בהסדר. לפי המוצע בתקנות אלה, מי שהיה אמור להתחיל בהתמחות בין 7.10.23 ועד לסוף שנת 2024, וגויס למילואים או נבצר ממנו להתחיל את ההתמחות עקב סיבות הקשורות למלחמה (בני משפחה של חטופים, נפגעי פעולות המלחמה ובני משפחותיהם, בני ובנות זוג של משרתי מילואים וכו'), ייחשב כאילו החל התמחות מוקדם יותר מתאריך כתב ההתחייבות, בהתאם לחלוקה הבאה:
(1) שירות מילואים - במקרה של שירות עד חודש, תוקדם תחילת ההתמחות בחודש מהיום שבו התחילה ההתמחות בפועל, במקרה של שירות בין חודש לחודשיים - הקדמה בחודשיים, במקרה של שירות בין חודשיים לארבעה חודשים - הקדמה בחמישה חודשים, ובמקרה של שירות מעל ארבעה חודשים - הקדמה בשבעה חודשים או לפי מספר ימי השירות.
(2) במקרה של סיבות אחרות הקשורות למלחמה - תחילת ההתמחות תוקדם בחודש אחד. הסיבה להסדר זה, היא ההבנה שמדובר בקבוצה רחבה שבה יש שונות בעיקר במקרי הקצה.
ככל שמדובר במקרה קצה - תוקם וועדת חריגים שאליה ניתן יהיה להגיש בקשות לקביעת תאריך מוקדם יותר לתחילת ההתמחות מעבר לכללים כפי שפורטו לעיל. בסמכות הוועדה יהיה להקדים את תחילת ההתמחות עד ל-6 חודשים נוספים, במקרים מיוחדים ובתנאי שההתמחות לא תופחת מ12 חודשים.
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 17 לחוק רואי חשבון, התשט"ו-1955[1] (להלן- החוק), אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה - |
||
|
|
|
"התקנות" - תקנות רואי חשבון, התשט"ז-1955[2]; |
||
|
|
|
"היום הקובע" – יום פרסומן של התקנות; |
||
|
|
|
"חוק הגנה על עובדים" -חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו-2006[3]; |
||
|
|
|
"חוק תגמולים לבני משפחה" – חוק תגמולים לבני משפחה של חטופים ונעדרים בפעולת איבה, התשפ"ד-2024[4] |
||
|
|
|
"מתמחה שנדחתה התחלת התמחותו" - מי שסיכם על התמחות לפי תקנה 22א(ג) לתקנות, כך שהתמחותו תתחיל במועד שבין כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) לבין תום תקופת הוראת השעה ולא התחיל את ההתמחות בפועל; |
||
|
|
|
"פעולות האיבה או פעולות המלחמה" - פעולות האיבה או פעולות המלחמה, שאירעו בתקופה שמיום ההכרזה על מצב מיוחד בעורף מיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), עד תום תקופת תוקפה של ההכרזה האמורה; |
||
|
|
|
"שירות מילואים" - שירות מילואים כהגדרתו בחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008[5], לרבות שירות לפי צו שר הביטחון בצבא הגנה לישראל; |
||
|
|
|
"תקופת הוראת השעה" - התקופה שמהיום הקובע עד ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024). |
||
|
הוראת שעה - תחילת התמחות למתמחה שנדחתה התחלת התמחותו |
2. |
(א) בתקופת הוראת השעה, על אף האמור בתקנה 24 לתקנות, מתמחה שנדחתה התחלת התמחותו, הנמנה עם אחת מהקבוצות להלן, והגיש בקשה להירשם כמתמחה לפי תקנה 23(ג) לתקנות, יהיה תאריך תחילת התמחותו במועד המוקדם מיום קבלת כתב ההתחייבות במזכירות המועצה, כמפורט בתקנת משנה (ב): |
||
|
|
|
|
(1) שירת שירות מילואים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה; |
|
|
|
|
|
(2) הוא התפנה ממקום מגוריו אשר נמצא ביישוב המנוי בתוספת לחוק הגנה על עובדים, כנוסחו ביום הקובע; |
|
|
|
|
|
(3) מקום התמחותו נמצא ביישוב כאמור בפסקה (2) והוא לא היה יכול להתחיל את התמחותו בשל הפסקת הפעילות של מקום ההתמחות האמור; |
|
|
|
|
|
(4) הוא לא היה יכול להתחיל את התמחותו בשל כך שהמאמן שלו שירת בשירות מילואים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה, ולא התאפשר לו להתחיל את התמחותו בדרך אחרת; |
|
|
|
|
|
(5) הוא חטוף או נעדר כפי שנקבע לפי סעיף 3 לחוק תגמולים לבני משפחה, כתוצאה מפעולות האיבה או פעולות המלחמה, או שהוא הורה, בן זוג או בן משפחה אחר של חטוף או נעדר כאמור; לעניין פסקה זו, "בן משפחה אחר" - כהגדרתו בסעיף 2 לחוק הגנה על עובדים, כנוסחו ביום הקובע; |
|
|
|
|
|
(6) הוא נפגע, כהגדרתו בחוק התגמולים לנפגעי פעולות האיבה, התש"ל-1970[6], כתוצאה מפעולות האיבה או פעולות המלחמה, או שהוא הורה, בן זוג, ילד או אח של נפגע כאמור; |
|
|
|
|
|
(7) הוא הוכר כנכה כהגדרתו בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט- 1959 [נוסח משולב][7], כתוצאה מפעולות האיבה או פעולות המלחמה, או שהוא הורה, בן זוג, ילד או אח של נכה כאמור; |
|
|
|
|
|
(8) הוא הורה, בן זוג, ילד או אח של חייל שנספה במערכה כהגדרתו בחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950[8], כתוצאה מפעולות האיבה או פעולות המלחמה; |
|
|
|
|
|
(9) הוא לא החל בהתמחות בשל הנסיבות כאמור בסעיף 2(ב) או (ב2) לחוק הגנה על עובדים, כנוסחו ביום הקובע; |
|
|
|
|
(ב) תאריך תחילת ההתמחות ייקבע כך, לפי העניין, ובלבד שלא יהיה מוקדם יותר מהמועד עליו סוכם כמועד תחילת ההתמחות במסמך סיכום על התמחות, או מיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) לפי המאוחר שבהם: |
||
|
|
|
|
(1) אם נמנה המתמחה על הקבוצה בתקנת משנה (א)(1), לפי ימי שירות המילואים שביצע בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה: |
|
|
|
|
|
|
(א) שירת עד 30 ימים – חודש לפני קבלת כתב ההתחייבות; |
|
|
|
|
|
(ב) שירת בין 31 ל- 59 ימים – חודשיים לפני קבלת כתב ההתחייבות; |
|
|
|
|
|
(ג) שירת בין 60 ל- 120 ימים – חמישה חודשים לפני קבלת כתב ההתחייבות; |
|
|
|
|
|
(ד) שירת מעל 120 ימים – שבעה חודשים או כמספר ימי שירותו בפועל, הגבוה מביניהם, לפני קבלת כתב ההתחייבות; |
|
|
|
|
(2) אם נמנה המתמחה על הקבוצות בתקנת משנה (א)(2) עד (9) – חודש לפני קבלת כתב ההתחייבות. |
|
|
ועדת חריגים |
3. |
(א) תוקם ועדת חריגים שהרכבה, ראש האגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים או נציגו; היועצת המשפטית של משרד המשפטים או נציגה; ומזכירת מועצת רואי חשבון או נציגה. |
||
|
|
|
(ב) ועדת החריגים תדון בבקשות מתמחים שנדחתה התחלת התמחותם, לקביעת תאריך מוקדם יותר מזה שנקבע לפי תקנה 2(ב), ובלבד שעילת בקשתם קשורה לפעולות האיבה או פעולות המלחמה, והפגיעה בהם השפיעה על יכולתם להתחיל את ההתמחות במועד שתוכנן; הוועדה תחליט בהתאם למסמכים שיוגשו לה. |
||
|
|
|
(ג) החלטת ועדת החריגים תינתן במקרים מיוחדים ולאחר שהשתכנעה כי התקופה שניתנה לפי תקנה 2(ב) אינה מספקת מענה הולם לפגיעה הקונקרטית שנגרמה למתמחה עקב פעולות האיבה או המלחמה. |
||
|
|
|
(ד) התקופה הנוספת שרשאית הוועדה ליתן לא תעלה על ששה חודשים, ובלבד שהמתמחה לא יבצע תקופת התמחות בפועל שתפחת מ-12 חודשים. |
||
___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)
(חמ ____3-665 ת1)
__________________
יריב לוין
שר המשפטים
דברי הסבר
בהתאם לסעיף 4(א)(3) לחוק רואי חשבון תשט"ו-1955 (להלן: "חוק רואי חשבון") אחד מתנאי הכשירות לקבלת רישיון בראיית חשבון הוא ביצוע התמחות בראיית חשבון במשך שנתיים.
סעיף 22א לתקנות רואי חשבון, תשט"ז-1955 (להלן: "תקנות רואי חשבון"), עוסק בסדר קבלתם של מתמחים להתמחות וקובע כי ראיון עם מועמד להתמחות יכול להיערך רק לאחר שהשלים המועמד את שנת הלימודים השניה ללימודי התואר או התוכנית המוכרת, וכי רק לאחר קיום הראיון, יכול המאמן להוציא הודעה על קבלה להתמחות ולסכם על פרטי ההתמחות לרבות התאריך שבו יתחיל המתמחה את ההתמחות במשרד. פרטים אלו מצויים בטופס "סיכום על ההתמחות". בהתאם לאמור, מרביתם של הסטודנטים לחשבונאות, מסכמים על התמחותם העתידית במהלך שנת הלימודים השלישית וקובעים כי ההתמחות תחל לאחר המועד בו ייבחנו בבחינות המועצה, בדרך כלל בחודשים ינואר או ספטמבר, בשנה שלאחר מכן.
בהתאם לתקנה 23 לתקנות רואי חשבון, עם תחילת ההתמחות בפועל, במועד העתידי כפי שסוכם בין המאמן למתמחה, נחתם כתב התחייבות על ידי המאמן, והמתמחה מגיש בקשה להתחלת התמחות, אליה הוא מצרף את כתב ההתחייבות. בהתאם לתקנה 24, ככלל, רואים את תאריך תחילת ההתמחות ביום שבו התקבל כתב ההתחייבות במזכירות המועצה.
כאמור לעיל, מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה ב- 7.10.23 יצרה קשיים שונים אצל הסטודנטים והמתמחים בראיית חשבון, אשר בעקבותיהם, מתמחים רבים לא החלו את ההתמחות במועדה, כפי שזו סוכמה בעת קבלתם להתמחות. לפיכך, נוצר לאותם מתמחים עיכוב משמעותי במסלול ההסמכה.
יובהר כי מתמחים שהצליחו להתחיל את ההתמחות במועד כפי שסוכם, או בסמוך לכך, ככלל, לא נפגעו שכן ימי היעדרות במהלך תקופת ההתמחות, אשר נסיבותיהם הם אירועי המלחמה או שירות מילואים, מוכרים ונספרים כחלק מימי ההתמחות (ר' תקנה 25 העוסקת במגוון ימים המותרים להיעדרות בלי פגיעה ברציפות ההתמחות וכן תקנה 25(ב)(2) בעניין היעדרות על רקע ימי מילואים). לפיכך, ההסדר המוצע בתקנות אלה, אינו עוסק בכל מי שכבר התחיל את התמחותו.
סעיף 1
סעיף הגדרות.
סעיף 2(א)
מוצע לקבוע שבתקופת הוראת השעה (יום פרסום התקנות ברשומות ועד תום שנת 2024), על אף ההסדר הקבוע בתקנה 24 לתקנות לפיו רואים את יום תחילת ההתמחות כיום קבלת כתב ההתחייבות במזכירות המועצה, ייקבע הסדר אחר לגבי מתמחים הנכללים בסעיף.
לפי ההסדר האחר – מוצע לראות את יום תחילת ההתמחות במועד המוקדם מיום תחילת ההתמחות בפועל (יום קבלת כתב ההתחייבות במזכירות המועצה).
המתמחים הנכללים בהסדר, הם אלה הנכללים בקבוצות המפורטות בתקנת משנה א(1) עד (9). מדובר במתמחים אשר שירתו שירות מילואים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה שהחלו ביום 7.10.2023, או מתמחים שהתפנו ממקום מגוריהם המצוי בישובים המנויים בחוק הגנה על עובדים, או שמקום התמחותם נמצא בישוב כאמור, או שלא יכלו להתחיל התמחותם בשל כך שהמאמן שלהם מצוי בשירות מילואים עקב מלחמת חרבות ברזל, או שהם או בני משפחותיהם הם חטופים או נעדרים, או שהם או בני משפחותיהם נפגעו בפעולות איבה במסגרת מלחמת חרבות ברזל, או שהם או בני משפחותיהם הם חיילים שנפגעו במהלך מלחמת חרבות ברזל, או שהם בני משפחה של חללי צה"ל שנהרגו במלחמת חרבות ברזל, או שהם לא החלו התמחותם עקב טיפול בילדיהם בתקופה בה מוסד החינוך היה סגור בשל ארועי המלחמה או בתקופה בה בן הזוג שירת שירות מילואים.
סעיף 2(ב)
בסעיף זה נקבע כיצד יחשבו את מועד תחילת ההתמחות של המתמחים השונים הנכללים בהסדר. מוצע לקבוע כי תאריך תחילת ההתמחות שייקבע בהתאם לתקנות, לא יקדם מהמועד עליו סוכם בין המאמן למתמחה כמועד תחילת ההתמחות או מיום 7.10.2023 לפי המאוחר שבהם.
כמו כן, מוצע לבצע חלוקה בין מקרים שבהם מתמחים לא יכלו להתחיל בהתמחות עקב שירות מילואים (תקנה 2(ב)(1)), לבין שאר המקרים שבהם המתמחים לא יכלו להתחיל בהתמחות עקב שאר הסיבות הקשורות במלחמה שפורטו לעיל (תקנה 2(ב)(2)).
סעיף 2(ב)(1) - בענין מתמחים שלא התחילו את התמחותם במועד שסוכם, בשל כך שגוייסו לשירות מילואים, מוצע לקבוע את פרק הזמן של הקדמת ההתמחות, בהתאם למשך שירות המילואים: במקרה שבו המתמחה היה במילואים עד חודש ימים תוקדם תחילת ההתמחות לחודש לפני קבלת כתב ההתחייבות; במקרה שבו המילואים היו בין 31 ימים ל-59 ימים תוקדם תחילת ההתמחות בחודשיים מיום קבלת כתב ההתחייבות; במקרה שבו המילואים היו בין 60 ל-120 יום תוקדם ההתמחות בחמישה חודשים לקבלת כתב ההתחייבות; ובמקרה שבו השירות היה מעל 120 יום, תוקדם ההתמחות בשבעה חודשים מיום קבלת כתב ההתחייבות או כמספר ימי השירות בפועל, לפי הגבוה מביניהם.
יצוין בענין זה כי אין התאמה מלאה בין מספר ימי המילואים לבין תקופת הקדמת ההתמחות, שכן ככל שמועמד להתמחות שירת זמן ארוך יותר – הדחייה הצפויה בפועל במסלול ההסמכה גדולה יותר. כך למשל, מי שפספס את הבחינות שהתקיימות במוסדות להשכלה גבוהה או בשנת ההשלמה בסתיו-חורף 2023 (בד"כ הבחינות הסופיות), פספס גם את מועד סתיו 2023 של בחינות המועצה שנדחה מהמועד המקורי והתקיים בחודשים פברואר-מרץ 2024 ואז נדחה לסמסטר הבא באקדמיה ולבחינות המועצה המיוחדות שייערכו בחודש יוני 2024.
סעיף 2(ב)(2) - בנוגע למתמחים שלא התחילו את התמחותם במועד שסוכם, עקב סיבות אחרות (כמפורט בתקנת משנה א(2) עד (9)), מוצע להקדים את תחילת ההתמחות בחודש אחד מיום קבלת כתב ההתחייבות.
הסיבה להסדר זה, היא ההבנה שמדובר בקבוצה רחבה שבה יש שונות גדולה בין מקרה למקרה של הנמנים על קבוצות אלה. לדוגמה: לא הרי מקרה של בן משפחה שליווה פצוע קשה שאושפז לחודשים ארוכים, כמקרה של בן משפחה של פצוע קל ששוחרר לאחר זמן קצר, וייתכן שאף חזר לשירות.
סעיף 3
בשל ההבדלים שייתכנו במקרי הקצה בין מתמחים שונים הנמנים על הקבוצות השונות, מוצע להקים ועדת חריגים, שתדון בבקשות לקביעת תאריך מוקדם יותר לתחילת ההתמחות, מעבר לכללים כפי שפורטו לעיל (הן לגבי קבוצת משרתי המילואים והן לגבי הנמנים על הקבוצות האחרות). מטרת ועדת החריגים להתאים את המענה הפרטני הדרוש כדי להביא את משך ההתמחות הכולל, ככל הניתן, למצב שהיה צפוי אילולי המלחמה. באופן האמור, מתמחים שסבורים כי הפגיעה בהם מצדיקה הקדמה של מועד תחילת ההתמחות מעבר למה שייקבע בהתאם לתקנות המוצעות, יוכלו להגיש בקשה לקביעת תאריך מוקדם יותר לתחילת ההתמחות. על הפגיעה הנטענת בבקשה להיות קשורה למלחמת חרבות ברזל ועליה להיות מלווה בהוכחות להיקף הפגיעה ולקשר שבינה לבין דחיית ההתמחות. וועדת החריגים מוסמכת, במקרים מיוחדים, ולאחר שהשתכנעה כי התקופה שניתנה לפי התקנות אינה מספקת מענה הולם, להחליט על תקופה נוספת להקדמת ההתמחות. התקופה הנוספת לא תעלה על ששה חודשים, ובלבד שתקופת ההתמחות בפועל לא תפחת מ-12 חודשים.