טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון מס' 6)(מניעת שיחות זדוניות), תשפ"ד  - 2024

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

1. במהלך השנתיים האחרונות התגלתה בארץ תופעה של ביצוע עבירות הונאה תוך שימוש בטלפון, תוך התחזות לגופים מסחריים וציבוריים, ובין היתר, שימוש במספר טלפון של גופים אלה כמזהה בהתקשרות. עבירות ההונאה המתוארות מופנות בעיקר נגד אוכלוסיית קשישים דוברי רוסית. ההונאה בדרך כלל, מתבצעת ע"י של שיחות נכנסות לאזרחי ישראל אשר במסגרתן מוטעה המנוי לחשוב שהגורם המתקשר הוא גוף מדינתי או מסחרי במטרה לדלות מידע פרטי או אישי על המנוי מקבל השיחה ("שיחה זדונית").

2. בהמשך לפנייה שקיבל משרד התקשורת ("המשרד") ממשטרת ישראל, בוצעה במשרד בחינה של דרכים אפשריות לטיפול במניעת התופעה. במסגרת אותן שיחות זדוניות, העבריינים מתחזים לנציגי בנקים, חברות אשראי או אנשי משטרה/סייבר, אשר פונים לקורבן בטענה כי נעשה ניסיון פריצה לחשבונותיהם וכי כספם נמצא בסכנה. בחלק מהמקרים, הם דורשים מהקורבנות למשוך את כספם ולהעבירו ל"חשבונות מאובטחים" של "משטרת ישראל" או למשוך אותם במזומן מהבנקים ולהעבירם לשליח מטעם ה"משטרה" כביכול, או נדרשים לספק קוד סודי בטענה שמשמש לזיהוי לפני "חסימת כרטיס האשראי שפרטיו נחשפו לגורם זדוני", ואת כרטיסי האשראי מעבירים לשליח.

3. בשיחות הזדוניות הגורם המתקשר מתחזה לגורם מדינתי (גורם ממשלתי, כוחות חירום וכדומה) או עסקי (בנק, חברת ביטוח וכדומה), על ידי זיוף מספר טלפון המזוהה עם הגוף אליו הוא מתחזה, תוך הזדהות באמצעות מספר הטלפון של מנוי קורא ([1]CLI) של גורם לגיטימי. המנוי העונה לשיחה זדונית, עלול לסבור כי יוזם השיחה הוא נציג הגוף אלו הוא מתחזה. בחלק מהמקרים יש ליוזם השיחה גם מידע מקדים על מקבל השיחה. מידע כאמור, משמש את הגורם המתחזה כדי לשכנע את מקבל השיחה למסור פרטים אישיים או להעביר כספים למתחזה.

4. המשרד סבור כי מעבר לפעולות המבוצעות ע"י גופי החקירה והאכיפה, יש מקום להתערבות המשרד לצמצום השיחות הזדוניות:

  א. חסימת שיחות זדוניות שמקורן מחוץ למדינת ישראל ושבהן נעשה שימוש במספר טלפון ישראלי נייח - המשרד סבור כי אין לאפשר למנויים של מפעילים זרים מחוץ לישראל לעשות שימוש בטווחי מספור של מדינת ישראל שלא הוקצו לשימושם וזאת באמצעות שינוי לא מורשה של שדה מזהה מספר הטלפון של המתקשר למספר טלפון ישראלי נייח. מאחר שבתקנות ההיתר הכללי (בזק ושידורים)(היתר כללי למתן שירותי בזק), תשפ"ג 2022, נקבע כי ספק מורשה המספק שירות בינלאומי, מורשה להעביר שיחות מחו"ל לישראל הרי שיש לקבוע הוראות לעניין חסימת שיחות זדוניות על כלל ספקי השירות הבין-לאומי. נדגיש שהוראה זו מתייחסת רק למנויים של מפעילים זרים, ולא למנויים של ספק מורשה המספק שירותי טלפוניה נייחת בישראל שמקור השיחות הוא ממנויים השייכים לשירות טלפון על פס רחב של ספק השירות הישראלי שהמשרד הקצה טווחי מספור לשימושו, ואשר על ספק השירות הישראלי חלה, בין היתר, ההוראה כמפורט בסעיף ג'.

  ב. חסימת שיחות זדוניות ממספר טלפון ישראלי נייד שמקורן מחוץ למדינת ישראל – על אף שמהמידע שנמסר למשרד, תופעת השיחות הזדוניות מבוצעת בעיקרה ע"י התחזות תוך שימוש במספרי טלפון נייחים, המשרד סבור שנכון גם למנוע שימוש זדוני במספר ישראלי נייד. ספק שירות הבין-לאומי, כהגדרתו בתקנות, אינו יכול לבצע את החסימה כאמור מאחר ואינו חשוף למידע על כל המנויים של הספקים המורשים המספקים שירותי טלפוניה ניידת הנמצאים בחו"ל והנודדים באמצעות מפעילים זרים, בפרט בשים לב לכך שמדובר על מידע דינאמי ומשתנה. לכן, מוצע לקבוע כי ספק מורשה המספק שירות טלפוניה ניידת יידרש לחסום למנוייו שיחות שמקורן מחוץ לישראל ומזהה מספר הטלפון הנייד הוא של אחד ממנוייו, למעט, מנוי אותו ספק מורשה הנמצא בחו"ל לא ייחסם. ההוראה תהיה מוגבלת רק ביחס לחסימת שיחות למנוייו של הספק המורשה מאחר והמידע בדבר אילו ממנוייו עושים שימוש בשירות נדידה ידועים רק לו.

ג.  מניעת שימוש במספר טלפון שלא הוקצה לשימוש המנוי – המשרד סבור שיש לאסור על ספק מורשה המספק שירות טלפוניה נייחת או ניידת לאפשר למנוי לעשות שימוש במספר טלפון החורג מטווח המספרים שניתנו ע"י ספק המורשה למנוי, תוך התחזות למספרי טלפון של מנוי של  ספק השירות או מנוי  של ספק שירות אחר. יחד עם האמור, המשרד לא רואה מניעה שספק מורשה יאפשר למנוי אשר הקצה לשימושו טווח מספרים לעשות שימוש ב"מספר טלפון מוביל" אחד כך שלמקבל השיחה יוצג רק המספר המוביל. כמו כן, המשרד לא רואה מניעה כי ספק מורשה יאפשר למנוי המקבל שירות ממספר ספקים מורשים לצורך הבטחת הרציפות התפקודית של שירותיו, לעשות שימוש במספר טלפון מוביל אחד, לאחר שהספק המורשה ווידא מול ספק המורשה האחר כי המספר הוקצה לשימושו של המנוי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4א2(א) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 [2](להלן – החוק), ולעניין תקנה 3 בתוקף סמכותי לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 2

1.   

 בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ד  - 2024 (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 2 -

 

 

 

(א) אחרי ההגדרה "מוקד פניות" יבוא:

 

 

 

""מזהה מספר הטלפון של המנוי הקורא" - CLI(Calling Line Identity), שדה המזהה את מספר הטלפון של המנוי המתקשר או השולח מסרון, בין שהוא מורכב מספרות, אותיות לטיניות או רווחים;"

 

 

 

(ב) אחרי ההגדרה "מספר בתשלום מראש" יבוא:

 

 

 

""מספר טלפון ישראלי נייח" – מספר טלפון בתבנית לשימוש כמספר גיאוגרפי או כמספר ארצי או כמספר טלפון לשירותים ארציים לפי תוכנית המספור;

 

 

 

 

"מספר טלפון ישראלי נייד" – מספר טלפון בתבנית לשימוש כמספר רט"ן לפי תוכנית המספור;

הוספת תקנה 69א

2.

אחרי תקנה 69 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"חסימת שיחות זדוניות שמקורן מחוץ לישראל"

69א

א. ספק בין-לאומי לא יעביר שיחות שמקורן מחוץ לישראל אם מזהה מספר הטלפון של המנוי הקורא הוא מספר טלפון ישראלי נייח.

 

 

 

 

 

 

ב. ספק מורשה המספק שירות טלפוניה ניידת לא יעביר למנוי שיחות שמקורן מחוץ לישראל אם מזהה מספר הטלפון של המנוי הקורא הוא מספר טלפון ישראלי נייד של אחד ממנוי הספק המורשה למעט כאשר מדובר במנוי שלו העושה שימוש בשירותי נדידה בינלאומית.

 

 

 

 

 

 

 ג.  בתקנה זו – "מספר טלפון נייח" ו- "מספר טלפון נייד" - כמשמעותם בתוכנית המספור.

הוספת תקנה 69ב

2.

אחרי תקנה 69א לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"חסימת שיחות זדוניות שמקורן בתוך ישראל"

69ב

ספק מורשה המספק שירות טלפוניה לא יאפשר למנוי לעשות שימוש במזהה מספר טלפון של מנוי קורא החורג מטווח המספור שהקצה לשימוש המנוי ואולם רשאי הוא לאפשר למנוי לעשות שימוש במזהה מספר טלפון של מנוי קורא של ספק מורשה אחר אם קיבל אישור מהספק המורשה כי המספר הוקצה על ידו  לשימושו של המנוי."

הוספת תקנה 69ג

3.

אחרי תקנה 69ב לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"בחינה לפי חוק

עקרונות האסדרה

69ג.

בחינה ראשונה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה,

התשפ"ב 2021- של תקנה 32 ותקנה 33 כנוסחה בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון מס' 4), התשפ"ד-2024, תתבצע בתום שנה מיום תחילתה."

תחילה

4.

 

תחילתן של תקנות אלה  90 ימים מיום פרסומן של תקנות אלו.

 

 

 

 

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ 3-6457)

__________________[חתימה]

ד"ר שלמה קרעי

שר התקשורת


דברי הסבר

1. במהלך השנתיים האחרונות התגלתה בארץ תופעה של ביצוע עבירות הונאה תוך שימוש בטלפון, תוך התחזות לגופים מסחריים וציבוריים, ובין היתר, שימוש במספר טלפון של גופים אלה כמזהה בהתקשרות. עבירות ההונאה המתוארות מופנות בעיקר נגד אוכלוסיית קשישים דוברי רוסית. ההונאה בדרך כלל, מתבצעת ע"י של שיחות נכנסות לאזרחי ישראל אשר במסגרתן מוטעה המנוי לחשוב שהגורם המתקשר הוא גוף מדינתי או מסחרי במטרה לדלות מידע פרטי או אישי על המנוי מקבל השיחה ("שיחה זדונית").

2. בהמשך לפנייה שקיבל משרד התקשורת ("המשרד") ממשטרת ישראל, בוצעה במשרד בחינה של דרכים אפשריות לטיפול במניעת התופעה. במסגרת אותן שיחות זדוניות, העבריינים מתחזים לנציגי בנקים, חברות אשראי או אנשי משטרה/סייבר, אשר פונים לקורבן בטענה כי נעשה ניסיון פריצה לחשבונותיהם וכי כספם נמצא בסכנה. בחלק מהמקרים, הם דורשים מהקורבנות למשוך את כספם ולהעבירו ל"חשבונות מאובטחים" של "משטרת ישראל" או למשוך אותם במזומן מהבנקים ולהעבירם לשליח מטעם ה"משטרה" כביכול, או נדרשים לספק קוד סודי בטענה שמשמש לזיהוי לפני "חסימת כרטיס האשראי שפרטיו נחשפו לגורם זדוני", ואת כרטיסי האשראי מעבירים לשליח.

3. בשיחות הזדוניות הגורם המתקשר מתחזה לגורם מדינתי (גורם ממשלתי, כוחות חירום וכדומה) או עסקי (בנק, חברת ביטוח וכדומה), על ידי זיוף מספר טלפון המזוהה עם הגוף אליו הוא מתחזה, תוך הזדהות באמצעות מספר הטלפון של מנוי קורא ([3]CLI) של גורם לגיטימי. המנוי העונה לשיחה זדונית, עלול לסבור כי יוזם השיחה הוא נציג הגוף אלו הוא מתחזה. בחלק מהמקרים יש ליוזם השיחה גם מידע מקדים על מקבל השיחה. מידע כאמור, משמש את הגורם המתחזה כדי לשכנע את מקבל השיחה למסור פרטים אישיים או להעביר כספים למתחזה.

4. המשרד סבור כי מעבר לפעולות המבוצעות ע"י גופי החקירה והאכיפה, יש מקום להתערבות המשרד לצמצום השיחות הזדוניות:

  א. חסימת שיחות זדוניות שמקורן מחוץ למדינת ישראל ושבהן נעשה שימוש במספר טלפון ישראלי נייח - המשרד סבור כי אין לאפשר למנויים של מפעילים זרים מחוץ לישראל לעשות שימוש בטווחי מספור של מדינת ישראל שלא הוקצו לשימושם וזאת באמצעות שינוי לא מורשה של שדה מזהה מספר הטלפון של המתקשר למספר טלפון ישראלי נייח. מאחר שבתקנות ההיתר הכללי (בזק ושידורים)(היתר כללי למתן שירותי בזק), תשפ"ג 2022, נקבע כי ספק מורשה המספק שירות בינלאומי, מורשה להעביר שיחות מחו"ל לישראל הרי שיש לקבוע הוראות לעניין חסימת שיחות זדוניות על כלל ספקי השירות הבין-לאומי. נדגיש שהוראה זו מתייחסת רק למנויים של מפעילים זרים, ולא למנויים של ספק מורשה המספק שירותי טלפוניה נייחת בישראל שמקור השיחות הוא ממנויים השייכים לשירות טלפון על פס רחב של ספק השירות הישראלי שהמשרד הקצה טווחי מספור לשימושו, ואשר על ספק השירות הישראלי חלה, בין היתר, ההוראה כמפורט בסעיף ג'.

  ב. חסימת שיחות זדוניות ממספר טלפון ישראלי נייד שמקורן מחוץ למדינת ישראל – על אף שמהמידע שנמסר למשרד, תופעת השיחות הזדוניות מבוצעת בעיקרה ע"י התחזות תוך שימוש במספרי טלפון נייחים, המשרד סבור שנכון גם למנוע שימוש זדוני במספר ישראלי נייד. ספק שירות הבין-לאומי, כהגדרתו בתקנות, אינו יכול לבצע את החסימה כאמור מאחר ואינו חשוף למידע על כל המנויים של הספקים המורשים המספקים שירותי טלפוניה ניידת הנמצאים בחו"ל והנודדים באמצעות מפעילים זרים, בפרט בשים לב לכך שמדובר על מידע דינאמי ומשתנה. לכן, מוצע לקבוע כי ספק מורשה המספק שירות טלפוניה ניידת יידרש לחסום למנוייו שיחות שמקורן מחוץ לישראל ומזהה מספר הטלפון הנייד הוא של אחד ממנוייו, למעט, מנוי אותו ספק מורשה הנמצא בחו"ל לא ייחסם. ההוראה תהיה מוגבלת רק ביחס לחסימת שיחות למנוייו של הספק המורשה מאחר והמידע בדבר אילו ממנוייו עושים שימוש בשירות נדידה ידועים רק לו.

ג.  מניעת שימוש במספר טלפון שלא הוקצה לשימוש המנוי – המשרד סבור שיש לאסור על ספק מורשה המספק שירות טלפוניה נייחת או ניידת לאפשר למנוי לעשות שימוש במספר טלפון החורג מטווח המספרים שניתנו ע"י ספק המורשה למנוי, תוך התחזות למספרי טלפון של מנוי של  ספק השירות או מנוי  של ספק שירות אחר. יחד עם האמור, המשרד לא רואה מניעה שספק מורשה יאפשר למנוי אשר הקצה לשימושו טווח מספרים לעשות שימוש ב"מספר טלפון מוביל" אחד כך שלמקבל השיחה יוצג רק המספר המוביל. כמו כן, המשרד לא רואה מניעה כי ספק מורשה יאפשר למנוי המקבל שירות ממספר ספקים מורשים לצורך הבטחת הרציפות התפקודית של שירותיו, לעשות שימוש במספר טלפון מוביל אחד, לאחר שהספק המורשה ווידא מול ספק המורשה האחר כי המספר הוקצה לשימושו של המנוי.

 

 

לתקנה 1 המוצעת

מוצע לתקן את תקנה 2 לתקנות, ולהוסיף את ההגדרה של מזהה מספר הטלפון של המנוי הקורא CLI- calling Line identity, אשר מגדירה את מספר הטלפון. שמופיע בצג של המנוי מקבל השיחה. כמו כן מוצע להגדיר "מספר טלפון ישראלי נייח" ו"מספר טלפון ישראלי נייד" בהתאמה להגדרות בתוכנית המספור שבהתאם להן מוקצים המספרים בתבניות שונות לשימושים שונים.

לתקנה 2 המוצעת

מוצע להוסיף  את תקנה 69א לתקנות ולקבוע במסגרתה חובה על ספק מורשה המספק שירותי נדידה בין- לאומית לחסום שיחות שמקורן בחו"ל ועושות שימוש במספר טלפון נייח ישראלי.

בנוסף, מוצע לקבוע במסגרתה חובה על ספק מורשה המספק שירותי טלפוניה ניידת לחסום שיחות שמקורן בחו"ל ועושות שימוש במספר טלפון נייד של מנוי אחר של הספק מורשה אשר לא צורך שירותי נדידה.

לתקנה 3 המוצעת

מוצע להוסיף  את תקנה 69ב לתקנות ולאסור על ספק מורשה  המספר שירותי טלפוניה נייחת או ספק מורשה המספק שירותי טלפוניה ניידת, לאפשר למנוי של אותו ספק לעשות שימוש במספר טלפון שלא הוקצה לשימוש אותו מנוי.

לתקנה 4 המוצעת

יישום ההסדרים האמורים כרוך בביצוע התאמות במערכות הספקים המורשים וכרוך בשינויים בדרכי עבודתן. לפיכך, בכוונת משרד התקשורת לאפשר תקופת הערכות של שלושה חודשים, משך התקופה המדויק יישקל וייקבע בהתאם למידע שיתקבל לעניין זה ובשים לב להרגלי הציבור הישראלי והצורך בישום הגנה מיטבית על הצרכנים.



[1] Calling Line Identification – שדה מזהה מספר הטלפון של המתקשר

[2] ס"ח התשמ"ב עמ' 218.

[3] Calling Line Identification – שדה מזהה מספר הטלפון של המתקשר