תזכיר טיוטת צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת וברכבל) (תיקון מס' 3), התשפ"ד-2024

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת וברכבל) (תיקון מס' 3), התשפ"ד-2024

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

התיקון נועד בעיקרו להסדיר את מתכונת התשלומים בכרטיס אשראי בתחבורה הציבורית ואפשרויות רכישת כרטיס נייר. מעבר לכך מוסדרים בתיקון תיקונים והבהרות שונים כמפורט בדברי ההסבר.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת וברכבל) (תיקון מס' 3), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיף 12(א)(1) לחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996[1] (להלן – החוק), ובהתייעצות עם ועדת המחירים לפי סעיף 13 לחוק, אנו מצווים לאמור:

 

 

1.  

בצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת וברכבל), התשפ"ב-2022[2] (להלן – הצו העיקרי) בסעיף 1 -

 

 

 

 

(1)  

בהגדרת "אמצעי תשלום מתקדם" -

 

 

 

 

 

א.   

(א)אחרי "רב-קו" יבוא "ולמעט כרטיס אשראי וכרטיס בנק";

 

 

 

 

ב.  

(ב)במקום "את נסיעתו" יבוא "נסיעות, שלו או של נוסע אחר";

 

 

 

 

ג.   

(ג)במקום "בעדה" יבוא "בעדן".

 

 

  (2)

 

אחרי הגדרת יישומון סלולרי יבוא :

 

 

 

 

 

א.  

"כרטיס אשראי'" – כהגדרתו בסעיף 11ב לחוק הבנקאות (רישוי) התשמ"א-1981[3] (להלן- חוק הבנקאות)".

 

 

 

 

ב.   

"כרטיס בנק" – כהגדרתו בסעיף 11ב לחוק הבנקאות, למעט לוחית או חפץ המיועדים למשיכת כסף באמצעות מכשירי בנק ממוכנים בלבד;

 

 

 

 

ג.  

"'כרטיס נייר'" – תעודה המאשרת את תשלום דמי הנסיעה, שתונפק באמצעי הכרטוס, בקווי השירות שהורה עליהם המפקח, ולעניין רכבת ארצית, רכבת מקומית ורכבל-  המנהל ".

 

 

 

 

(3)       אחרי הגדרת "המדד" יבוא:

"המנהל" - כהגדרתו בפקודת מסילות הברזל".

 

תיקון סעיף 7

2.

 

בסעיף 7(א)  לצו העיקרי-

 

 

 

 

(1)  

בפסקה (4)(א)-

(א) בפסקת משנה (1), המילים "או אמצעי תשלום מתקדם"- יימחקו;

(ב) בפסקת משנה (3), המילים  "או כרטיס לנסיעה בודדת בהנחה של 50% ממחירה באמצעות אמצעי תשלום מתקדם"- יימחקו;

 

 

 

 

(2)

בפסקה(8) אחרי "דמי הנסיעה" יבוא "או בליווי נוסע שפטור מתשלום דמי הנסיעה או שזכאי להנחה של 100% מדמי הנסיעה", ואחרי "פטור מתשלום בכל קווי השירות" יבוא "ובלבד שהנוסע שאליו התלווה תיקף את נסיעתו".

 

הוספת סעיף 7א

 

 

 

 

3.

 

אחרי סעיף 7 לצו העיקרי יבוא:

 

 

"תשלום בכרטיס אשראי או בכרטיס בנק ותיקוף בעד נוסע אחר"

 

 

7א.

(א)  תשלום באמצעות כרטיס אשראי או בכרטיס בנק או במזומן יתאפשר אך ורק לרכישת הסדרי נסיעה תקופתיים הנטענים ברב-קו ולרכישת כרטיס נייר לנסיעה בודדת, בקופות או במכונות מכר הכרטיסים האוטומטיות שבתחנות הרכבת, הרכבת המקומית או הרכבל;

(ב)תשלום בעד נסיעה בודדת בכרטיס אשראי או בכרטיס בנק, יהיה במחיר מלא, ולא יקנה למשלם זכאות להנחה או לנסיעת מעבר כאמור בפרט 4 לתוספת;

(ג)תשלום בעד נוסע אחר ביישומון סלולרי יהיה במחיר מלא, ולא יקנה לנוסע האחר זכאות להנחה או לנסיעת מעבר כאמור בפרט 4 לתוספת ". 

 

 

תיקון סעיף 11

 

4.

 

בסעיף 11 לצו העיקרי, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

 

 

"(ג) המרת ערך כספי בכרטיסייה לכרטיס נייר או להסדר  חלופי, שיקבע, לפי העניין, המפקח בתוקף סמכותו לפי סעיף 61ב(א) לפקודת התעבורה ותקנות 389(9) ו-404 לתקנות התעבורה, התשכ"א- 1961[4] או המנהל בתוקף סמכותו לפי הגדרת "כרטיס" בתקנות מסילות הברזל (דמי נסיעה) התשס"ה- 2004[5], או לפי הגדרת "כרטיס" ותקנה 2 לתקנות מסילות הברזל (תנאי נסיעה ברכבת) התש"ס- 2000[6],  תתאפשר לבעלי הסדר נסיעה זה עד יום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024)".

 

תיקון התוספת

5.

בתוספת לצו העיקרי-

 

 

 

(1)  

במקום פרט (2) יבוא:

"(2) המחיר מתחנת יציאה לתחנת יעד ביישובים שבהם ישנן כמה תחנות רכבת יחושב לפי המחיר בטווח הקצר ביותר שבין היישובים".

 

 

 

 

 

 

(2)

(3)

פרט (3) – יימחק;

בפרט 4, בסופו יבוא "מחיר הנסיעה לפי פרט זה, אינו כולל נסיעת מעבר בכל נסיעה שמשלבת את הרכבת, ונסיעה ברכבת תקטע את הזכאות להמשך נסיעות מעבר לפי פרט זה בפרק הזמן כאמור".

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ ___2722_-3 – ת2)

 

 

__________________                                                                    ________________

  בצלאל סמוטריץ'                                                                                      מירי רגב           

     שר האוצר                                                                        שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

דברי הסבר

לצורך שיפור השירות וייעולו מוצע בתיקון זה לבצע התאמות בהוראות צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי שירות באוטובוסים ומחירי נסיעה ברכבת מקומית ובקווי שירות למוניות ובצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת וברכבל).

במסגרת זו מוצע כדלקמן:

לאפשר תשלום בעד כרטיס לנסיעה בודדת באמצעות כרטיס אשראי וכרטיס בנק (דביט)) באופן מדורג ובקווי שירות שיורה המפקח על התעבורה.  התשלום בכרטיס אשראי יאפשר רכישה של כרטיס לנסיעה בודדת בלבד, ללא זכות למעברים בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים וללא זכות להנחות "פרופיל" נוסע לרבות הנחה לאזרחים ותיקים, מאחר שבשלב זה עוד לא מוטמעת טכנולוגיה שמאפשרת זאת..

לאפשר רכישת כרטיסי נייר לנסיעה בודדת. כרטיסים אלה לא יאפשרו מעברים בין אמצעי התחבורה הציבורית ופרט לאזרחים ותיקים לא יזכו זכאים אחרים להנחות.

לתקן את הגדרת אמצעי תשלום מתקדם כך שיתאפשר תיקוף ותשלום בעד נוסעים נוספים באמצעות יישומון סלולרי.

לקבוע פרק הזמן להמרת כרטיסיות להסדר נסיעה חלופי. במסגרת תיקון צווי הפיקוח בשנת 2022 נקבעה הוראת מעבר לפיה השימוש בכרטיסיות יתאפשר עד המועד הנקוב בכרטיסיה או עד יום תחילת הצווים.  כדי למזער פגיעה בבעלי כרטיסיות מוצע לאפשר להם להמיר את הערך הכספי שנותר בכרטיסיות, עד ליום 31 בדצמבר 2024, לכרטיסי נייר או להסדר נסיעה חלופי שיקבע מנהל המסילות ברכבת הארצית ולהסדר נסיעה חלופי בקווי השירות כפי שיקבע המפקח על התעבורה.

להרחיב את הזכאות, לנסיעה חינם, של ילד עד גיל חמש המתלווה לנוסע ששילם ושתיקף בעד הנסיעה גם לילד עד גיל חמש שמתלווה לנוסע שזכאי להנחת מלוא דמי הנסיעה (דוגמת נוסע מעל גיל 75).

להדגיש ולהבהיר כי הזכות למעברים בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים לא כללה ולא כוללת נסיעה ברכבת הארצית.

לבטל את האפשרות שנבחנה בעבר לאפשר רכישת הסדר נסיעה סטודנט סמסטריאלי או שנתי באמצעות יישומון ואת האפשרות לרכישת הסדר לנסיעה בודדת בהנחה בשיעור 50% באמצעות יישומון. לאחר בחינה שהעלתה קשיים טכניים וטכנולוגיים ליישום אפשרויות אלה וזאת בשל מבנה היישומונים ומורכבותם הטכנולוגית ועל רקע הסדרי הנסיעה התקופתיים לסטודנטים אשר משקפים תכנון מראש ולא בדיעבד.

לבטל את מטריצות תעריפי הנסיעה ברכבת הארצית לנוכח מבנה התעריפים החדש שמבוסס מרחק נסיעה שנמדד בין מוצא ליעד במרחק אווירי. התעריף לכל תחנה ותחנה בישובים שבהם ישנן כמה תחנות רכבת יהיה זהה ויחושב לפי התעריף של הטווח הקצר ביותר.

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשנ"ו, עמ' 192;.

[2] ק"ת התשפ"ב, עמ' 2742; ועמ' ....[להשלים מראה מקום של תיקון מס' 1- צדק תחבורתי].

[3] ס"ח התשמ"א עמ' 232

[4] ק"ת התשכ"א, עמ' 1425.

[5] ק"ת התשס"ה, עמ' 42.

[6] ק"ת התש"ס, עמ' 874.