טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)( צמצום ומניעת שחיקה בשנים 2024-2025), התשפ"ד -2024
מטרת טיוטת התקנות היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום התשלום הנוסף שנקבע בתקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022, המיועד לבתי חולים ציבוריים כלליים, בעד תכניות לאומיות לשיפור הרפואה שביצעו בתחום של צמצום ומניעת שחיקה.
טיוטת תקנות מטעם שר הבריאות
תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(צמצום ומניעת שחיקה בשנים 2024-2025), התשפ"ד -2024
|
|
|
בתוקף הסמכות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940[1] (להלן – הפקודה), שנטלתי לפי סעיף 34 לחוק –יסוד: הממשלה[2], אני מתקין תקנות אלה: |
|||
|
הגדרות |
1. |
(א) בתקנות אלה - |
|||
|
|
|
"כמות עובדים" – מספר העובדים השכירים בבית החולים; |
|||
|
|
|
"ממונה שחיקה מוסדי" – עובד בית החולים שמונה להוביל את כלל הפעילות המוסדית למניעה וצמצום שחיקה, ולשמש כנציג בית חולים לממשקי העבודה עם משרד הבריאות בכל הנושאים הנוגעים לביצוע התכנית השנתית למניעת שחיקה; |
|||
|
|
|
"פעילות תוספתית למניעת שחיקה באמצעים דיגיטליים" – רכש, פיתוח או הטמעה של תוכנות, לרבות אפליקציות שהם תוספתיים על פעילות כאמור שהייתה קיימת אצל בית החולים בשנת הבסיס, ומטרתם הפחתת עומסים, ניהול משימות, תיעוד, דיווח ומעקב של רשומות רפואיות או ציוד רפואי, שיפור תקשורת וממשקי עבודה בין עובדי בית החולים או בין הארגון לעובדיו, גישה למידע ארגוני אישי ומקצועי ושיפור בריאות העובד; |
|||
|
|
|
"פעילות תוספתית למניעת שחיקה" - פעילות המיועדת להשפיע על הפחתת השחיקה בקרב עובדי בית החולים, שהיא תוספתית על פעילות שביצע בית החולים בשנת הבסיס ושאינה פעילות למניעת שחיקה באמצעים דיגיטליים, והיא אחת מאלה: |
|||
|
|
|
|
(א) הסעות לרופאים לפני ואחרי תורנות; |
||
|
|
|
|
(ב) שדרוג חדרי צוות והקמת חדרי מנוחה לצוותים; |
||
|
|
|
|
(ג) הקמה והפעלה של קבוצת תמיכת עמיתים להתמודדות עם אתגרים בסביבת העבודה; |
||
|
|
|
|
(ד) הכשרת צוותים לזיהוי סמני מצוקה ומתן מענה לעובדים במצבי דחק ומשבר; |
||
|
|
|
|
(ה) שירות ליווי ותמיכה בעובדים שחוו אירוע אלימות בבית החולים לרבות הגשת תלונה במשטרה, סיוע משפטי ותמיכה רגשית; |
||
|
|
|
|
(ו) תמיכה בפעילות בריאות לרבות עידוד וסבסוד פעילות גופנית; |
||
|
|
|
|
(ז) סבסוד ארוחות לרופאים בתורנות בשעות הלילה; |
||
|
|
|
|
(ח) פעילות אחרת שמטרתה מניעת שחיקה אצל עובדי בית החולים. |
||
|
|
|
"שנת הבסיס" – שנת 2023. |
|||
|
|
|
"תכנית שנתית למניעת שחיקה" – תכנית לביצוע פעילות תוספתית למניעת שחיקה באמצעים דיגיטליים, או תכנית לביצוע פעילות תוספתית למניעת שחיקה, שהוגשה כשהיא חתומה בידי מנהל בית החולים, מנהל הכספים של בית החולים, ממונה השחיקה המוסדי, ולעניין פעילות תוספתית למניעת שחיקה באמצעים דיגיטליים גם בידי מנהל מערכות המידע של בית החולים ומנהל הפרויקט, אשר אישרו את הפרטים המופיעים בה, ושאושרה על ידי הממונה על הובלת התכנית הלאומית לחיזוק עובדי מערכת הבריאות ומניעת שחיקה במשרד הבריאות, ולעניין פעילות תוספתית למניעת שחיקה באמצעים דיגיטליים גם על ידי ראש האגף לבריאות דיגיטלית, וכוללת את כל אלה: |
|||
|
|
|
|
(1) פרטי התקשרות של ממונה השחיקה המוסדי |
||
|
|
|
|
(2) מספר המשתתפים הצפוי בפעילות; |
||
|
|
|
|
(3) פירוט פעילות למניעת שחיקה שביצע בית החולים בשנת הבסיס; |
||
|
|
|
|
(4) לעניין תכנית לביצוע פעילות תוספתית למניעת שחיקה באמצעים דיגיטליים, גם כל אלה: |
||
|
|
|
|
|
(1) תיאור מטרת התכנית והפתרון המוצע בתכנית לביצוע הפעילות; |
|
|
|
|
|
|
(2) העלות הכוללת של התכנית, לרבות פירוט עלויות מרכיבי התכנית, סכום התקצוב הנוסף הנדרש לשם מימושה וסכום המימון ממקורות בית החולים; |
|
|
|
|
|
|
(3) אופן שילוב התכנית בעבודה השוטפת של בית החולים, לרבות על ידי ביצוע ההתאמות הנדרשות בשגרת העבודה לשם ביצוע התכנית, אם שישנן; |
|
|
|
|
|
|
(4) אופן מדידת תוצאות התכנית על ידי בית החולים. |
|
|
|
|
"תקנות אמות מידה לחלוקה" - תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) התשפ"ג-2022[3]. |
|||
|
|
|
(ב) שאר המונחים משמעותם כמשמעות הנודעת להם בפרק א' לתקנות אמות מידה לחלוקה, אם אין כוונה אחרת משתמעת. |
|||
|
תחולה |
2. |
פרק א' לתקנות אמות מידה לחלוקה יחול על חלוקת סכום נוסף לפי תקנות אלה. |
|||
|
סכום תקצוב נוסף בעד פעילות לצמצום ומניעת שחיקה |
3. |
(א) סך כל התקצוב הנוסף בעד צמצום ומניעת שחיקה יהיה 10 מיליון שקלים חדשים בכל שנה. |
|||
|
|
|
(ב) תקצוב כאמור בתקנת משנה (א) יחולק לכל בית חולים בהתאם לעלות הפעילות שביצע, אך לא יותר מסכום התקצוב המרבי לו הוא זכאי, שיחושב באופן הבא: |
|||
|
|
|
|
(1) לכל בית חולים ייקבע משקל יחסי לפי כמות העובדים בו והמשקל היחסי המתאים לפי הטבלה שבתוספת הראשונה; |
||
|
|
|
|
(2) סכום התקצוב המרבי לכל בית חולים יהיה סך כל התקצוב כשהוא מוכפל במשקלו היחסי של כל בית חולים. |
||
|
|
|
(ג) נותר תקציב לחלוקה לאחר חלוקה כאמור בתקנת משנה (ב), יחולק התקציב שנותר בין בתי החולים שעלות הפעילות שביצעו גבוהה מהתקציב שחולק להם, לפי משקלם היחסי. |
|||
|
תנאי סף |
4. |
סכום תקצוב נוסף בעד ביצוע תכנית שנתית למניעת שחיקה יחולק לבית חולים, ובלבד שיתקיימו כל אלה: |
|||
|
|
|
(1) בית החולים מינה מבין עובדי המוסד ממונה שחיקה מוסדי, והעביר את פרטיו למשרד הבריאות; |
|||
|
|
|
(2) בית החולים העביר למשרד הבריאות דיווח אודות כמות העובדים בבית החולים; |
|||
|
|
|
(3) בית החולים הגיש עד לסוף חודש אפריל, תכנית שנתית למניעת שחיקה, ולעניין תכנית למניעת שחיקה שתבוצע בשנת 2025 - עד סוף אוקטובר בשנת 2024. |
|||
|
דיווח |
5. |
בית החולים יגיש לממונה על התכנית הלאומית למניעת שחיקה במשרד הבריאות דיווח על ביצוע התכנית השנתית כפי שהורה לו , הכולל את כל אלה: |
|||
|
|
|
(1) תוצאות ביצוע הפעילות, כפי שנמדדו וסוכמו על ידי בית החולים; |
|||
|
|
|
(2) סוג העובדים שהשתתפו בפעילות; |
|||
|
|
|
(3) התייחסות לקשיים ביישום הפעילות, ולאופן פתרונם על ידי בית החולים; |
|||
|
תחילה |
6. . |
תחילתן של תקנות אלה ביום י"ח בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024). |
|||
|
הוראת שעה |
7. |
בתקופה שמיום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025) ועד ליום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025) בתקנה 3, אחרי תקנת משנה (א), יבוא: |
|||
|
|
|
"(א1) |
עד 10% מתוך הסכום האמור בתקנת משנה (א) יחולקו בין בתי החולים ששיעור ההשתתפות של עובדיו בסקר הלאומי של משרד הבריאות למדידת רמות השחיקה וגורמי השחיקה במערכת הבריאות בשנת 2025הוא 50% לפחות; תקצוב כאמור יחולק לכל בית חולים לפי זכאותו המרבית לתקצוב כמפורט בתוספת השנייה, ולא יותר מפי שניים מהסכום האמור בתוספת." |
||
תוספת ראשונה
|
רמת גודל |
מספר מינימלי של עובדים |
מקדם לפי רמת גודל |
משקל יחסי |
|
1 |
180 |
1.75 |
0.53% |
|
2 |
440 |
1.25 |
0.92% |
|
3 |
1500 |
1.00 |
2.52% |
|
4 |
1900 |
1.00 |
3.19% |
|
5 |
3200 |
0.85 |
4.56% |
|
6 |
4300 |
0.85 |
6.13% |
|
7 |
6000 |
0.70 |
7.04% |
תוספת שנייה
|
רמת גודל |
מספר מינימלי של עובדים |
מקדם לפי רמת גודל |
משקל יחסי |
זכאות מרבית לתקצוב על השתתפות בשיעור 50% ומעלה בסקר הלאומי לשנת 2025 |
|
1 |
180 |
1.75 |
0.53% |
5,283.02 |
|
2 |
440 |
1.25 |
0.92% |
9,224.32 |
|
3 |
1500 |
1.00 |
2.52% |
25,157.23 |
|
4 |
1900 |
1.00 |
3.19% |
31,865.83 |
|
5 |
3200 |
0.85 |
4.56% |
45,618.45 |
|
6 |
4300 |
0.85 |
6.13% |
61,299.79 |
|
7 |
6000 |
0.70 |
7.04% |
70,440.25 |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-6465)
_________________
אוריאל בוסו
שר הבריאות
דברי הסבר
חוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), קובע בסעיף 9 כי החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי תשלום חודשי קבוע כפי שהודיעו לו שר האוצר ושר הבריאות, וכי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע תקנות בעניינים הקבועים בסעיף קטן 9(ו)(1). בנוסף, נקבע בסעיף 9(ו)(2) כי השרים רשאים לקבוע כי אחת לשנה יחולק לבתי החולים הציבוריים הכלליים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום נוסף בסכום שיקבעו, על פי מדדי איכות רפואיים שיקבע בתקנות.
תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים)(תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2022 (להלן –תקנות ההתחשבנות), מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק.
בסעיף 5 לתקנות ההתחשבנות נקבע, כי בנוסף לסכום חודשי, יחולק בכל שנה לכלל בתי החולים סכום נוסף בעד תכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה, וכי סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – פקודת בריאות העם) , לאחר שנטל את סמכותו לפי חוק יסוד הממשלה. הסכום שיחושב לכל בית חולים לפי תקנות אלה יתווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים.
סעיף 33 לפקודת בריאות העם מסמיך את המנהל לקבוע תקנות הקובעות דרישות שונות מבתי חולים, ובין השאר בנושאים הנוגעים לסידורים סניטריים, ניהול מקצועי, וטיפול רפואי נאות בחולים.
מטרת תקנות אלו היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת הסכום הנוסף בעד ביצוע תכניות לאומיות לשיפור הרפואה בתחום של מניעה וצמצום שחיקה בבתי החולים.
תקנה 1
מוצע לקבוע את ההגדרות לתקנות אלה.
תקנה 2
מוצע לקבוע כי פרק א' לתקנות אמות מידה כהגדרתן בתקנות אלה, יחול על תקנות אלה.
תקנות 3-5
מוצע לקבוע את תנאי הסף ואמות המידה לצורך חלוקת סכום תקצוב נוסף בעד פעילות למניעה וצמצום של שחיקה בבתי החולים בשנים 2024-2025.
תקנה 6
מוצע לקבוע כי תקנות אלה יחולו מיום 1 בינואר 2024, וזאת על מנת שניתן יהיה לתקצב את בתי החולים על פעילות שבוצעה לכל אורך השנה, במלוא סכום התקצוב הנוסף אשר הוקצה לשנת 2024.
תקנה 7
מוצע לקבוע בהוראת שעה כי בשנת 2025, עד 10% מסכום התקצוב הנוסף יחולקו בעד השתתפות בסקר הלאומי של משרד הבריאות למדידת רמות השחיקה וגורמי השחיקה במערכת הבריאות.