טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הסדרים לעניין רישום בקופת חולים ומתן שירותי בריאות לקבוצות אוכלוסייה שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה מישראל), התשפ"ד-2024.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת תקנות אלו לקבוע הסדר ביטוח בריאות בסבסוד ציבורי לקבוצות אוכלוסייה שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה מישראל.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות:

טיוטת תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הסדרים לעניין רישום בקופת חולים ומתן שירותי בריאות לקבוצות אוכלוסייה שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה מישראל), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכות שר הבריאות לפי סעיף 56(א)(1)(ד) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994 (להלן – החוק) בהסכמת שר האוצר ושר העבודה והרווחה, ובתוקף סמכות שר הבריאות ושר האוצר לפי סעיף 57 לחוק, מותקנות תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

 

 

"דמי ביטוח בריאות מיוחדים" – לפי תקנה 9;

 

 

"המנהל" – המנהל הכללי של משרד הבריאות או מי שהוא הסמיכו לכך;

 

 

"השר" – שר הבריאות;

 

 

"הסדר מאוחדת" – הסדר הקובע בחוזר המנהל הכללי מס' 5/2016 מיום 15.3.2016 בנושא "אספקת שירותי בריאות לקטינים הנמצאים בישראל ואינם מבוטחים על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי";

 

 

"זר" – מי שהוא אינו תושב, כהגדרתו בחוק;

 

 

"חוב שבפיגור" – חוב של תשלום דמי ביטוח בריאות מיוחדים שהפיגור בתשלומו נמשך תקופה העולה על 60 ימים;

 

 

"חוק הכניסה לישראל" – חוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952;

 

 

"מדיניות אי-הרחקה או הגנה קבוצתית" או "מדיניות" – מדיניות אי הרחקה או מתן הגנה קבוצתית לאוכלוסייה מסוימת, בהתאם למדיניות שנקבעה על ידי שר הפנים;

 

 

"מועד אחרון לתשלום" – המועד האחרון לתשלום חוב שבפיגור, כפי שנרשם בהתראה על חוב שבפיגור;

 

 

"המועד לרישום" – היום הראשון שלאחר תום תקופת האכשרה;

 

 

"מועד תחילת הזכאות" – היום שאחרי חלוף תקופת המתנה לזכאות;

 

 

"מסמך מזהה רשמי"- דרכון מקורי או רישיון לפי סעיף 2(א)(5) לחוק הכניסה לישראל;

 

 

"עובדת זרה" – כהגדרתה בנוהל טיפול בעובדת זרה בהריון ובעובדת זרה אשר ילדה בישראל שמספרו 5.3.0023;

 

 

"קופת חולים" – כהגדרתה בסעיף 2 לחוק;

 

 

"קטין" – אדם שלא מלאו לו 18 שנה;

 

 

"שירותים שבתוספת השנייה ובצו" – השירותים הכלולים בתוספת השנייה לחוק, ובצו ביטוח בריאות ממלכתי (תרופות בסל שירותי הבריאות), התשנ"ה-1995;

 

 

"תקופת המתנה" – תקופה של 6 חודשים הנמנית ממועד הרישום, שבמהלכה יסופקו למבוטחים שירותי רפואה מצומצמים כמפורט בתקנה 8;

 

 

"תקנות הכניסה לישראל" – תקנות הכניסה לישראל, תשל"ד-1974;

 

 

"תקנות שירותי בריאות במדינות חוץ" – תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (שירותי בריאות במדינות חוץ), התשנ"ה-1995.

זכאי לרישום

2.  

זכאי לרישום הוא אחד מאלה:

 

 

 

(א)  הוא אדם שגילו מעל גיל 65 המשתייך לאחת הקבוצות שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה מישראל או הגנה קבוצתית והן מפורטות בתוספת הראשונה;

 

 

 

(ב) הוא קטין ששני הוריו משתייכים לאחת הקבוצות שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה מישראל או הגנה קבוצתית והן מפורטות בתוספת הראשונה;

 

 

 

(ג)  הוא קטין שאחד מהוריו משתייך לאחת הקבוצות שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה מישראל או הגנה קבוצתית והן מפורטות בתוספת הראשונה וההורה השני שוהה בישראל כדין, אך אינו זכאי לקבלת שירותי בריאות בישראל לפי החוק או התקנות שלפיו;

 

 

 

(ד) הוא קטין שאימו היא עובדת זרה השוהה בישראל כדין, וכל עוד הרישיון לישיבת ביקור לפי סעיף 2(א)(2) לחוק הכניסה לישראל שברשותה עומד בתוקפו.

תקופת אכשרה

3.  

תקופת אכשרה היא אחת מאלה:

 

 

 

(א)  זכאי לרישום שנכנס לישראל עד ליום 7.1.2024 – שישה חודשים מיום הכניסה האחרונה לישראל או מיום ההחלטה על נקיטת מדיניות אי-הרחקה או הגנה קבוצתית לגבי האוכלוסייה אליה משתייך הזכאי לרישום, לפי המאוחר;

 

 

 

(ב) זכאי לרישום שנכנס לישראל לאחר יום 7.1.2024 – עשרים ושבעה חודשים;

 

 

 

(ג)  לעניין קטין מיד לאחר לידתו – תקופת האכשרה תימנה עבור האחראי לקטין.

מתן שירותי הבריאות

4.  

שירותי הבריאות הקבועים בתקנות אלו, הניתנים על ידי קופת חולים, יסופקו על ידי קופת החולים המנויה בתוספת השנייה. 

רישום בקופת חולים

5.  

(א)  זכאי לרישום יפנה לקופת החולים בצירוף מסמך מזהה רשמי המעיד על  השתייכותו לאוכלוסייה הכלולה במדיניות אי-הרחקה או הגנה קבוצתית המופיעה בתוספת הראשונה;

 

 

(ב) קטין זכאי לרישום יפנה לקופת החולים באמצעות הוריו בצירוף מסמך מזהה רשמי המעיד על השתייכות מי מהוריו לאוכלוסייה הכלולה במדיניות אי-הרחקה או הגנה קבוצתית המופיעה בתוספת הראשונה;

 

 

(ג)  באסמכתה כאמור בתקנות משנה (א) ו (ב), יצוין מועד הכניסה האחרון לישראל;

 

 

(ד) קופת חולים שנרשם אצלה זכאי לרישום, תדווח על דבר רישומו למשרד הבריאות;

 

 

(ה)  המנהל רשאי לקבוע הוראות לעניין ביצוע הרישום בקופות החולים ומתן דיווח למשרד הבריאות.

זכאות לשירותים מקופת חולים

6.  

(א)  זכאי לרישום יהיה זכאי החל ממועד תחילת הזכאות למלוא השירותים המנויים בתוספת השנייה לחוק, כפי שמתעדכנת מעת לעת, ולשירות הקבוע בפרט 2(1)(א) בתוספת השלישית לחוק;

 

 

(ב) קופת החולים תספק את השירותים שבתוספת השנייה לחוק ובצו, והמדינה תספק את השירות שבתוספת השלישית לחוק;

 

 

(ג)  השירותים יינתנו ממועד תחילת הזכאות, במסגרת מקורות המימון העומדים לרשות קופות החולים לצורך תקנות אלו;

 

 

(ד) על אף האמור בתקנת משנה (א) זכאי לרישום לא יהיה זכאי לשירותים המנויים בתקנה 7;

 

 

(ה)  השירותים שזכאי לרישום זכאי לקבלם לפי תקנה זו מקופת החולים שהוא רשום בה יינתנו לפי התנאים והתשלומים הנהוגים לגבי תושבים החברים באותה קופת חולים בהתאם לחוק;

 

 

(ו)  דמי השתתפות עצמית שייגבו מזכאי לרישום יהיו ככל דמי השתתפות עצמית החלים על כל עמית שהוא תושב;

 

 

(ז)  הזכאות של זכאי לרישום לשירותים לפי תקנה זו היא בכפוף לתשלום מלוא דמי ביטוח הבריאות המיוחדים כמפורט בתקנה 9;

 

 

(ח)  תוקף הזכאות לשירותים לפי תקנות אלה של קטין שהאחראי לו הוא עובד זר השוהה בישראל כדין, ייקבע בהתאם לתוקף האשרה או רישיון העבודה של האחראי לקטין.

חריגים לזכאות

7.  

על אף האמור בתקנה 5(א) הזכאות אינה כוללת שירותים אלה:

 

 

 

(א)  טיפולים בים המלח הניתנים לחולי פסוריאזיס;

 

 

 

(ב) שירותים לטיפול בבעיות אין-אונות, הפרעות בתפקוד המיני, פוריות הגבר או האישה, וכן טיפולי הפריה מלאכותית או הזרעה מלאכותית;

 

 

 

(ג)  שירותים הניתנים מחוץ לישראל בהתאם לתקנות שירותי בריאות במדינות חוץ;

 

 

 

(ד) תרופות המיועדות לטיפול בבעיות אין-אונות, הפרעות בתפקוד המיני, פוריות הגבר או האישה, או ניתנות במסגרת טיפול הפריה מלאכותית או הזרעה מלאכותית.

שירותים הניתנים בתקופת ההמתנה

8.  

(א)  במהלך תקופת ההמתנה יינתנו השירותים הבאים:

 

 

 

(1) מימון שירותים הניתנים במצב חירום רפואי, כמשמעותו בחוק זכויות החולה התשנ"ו-1996;

 

 

 

(2) תרופות הכלולות בצו לפי סעיף 8(ז) לחוק;

 

 

 

(3) שירותי מרפאה בסיסיים (רפואה ראשונית ורפואה מקצועית);

 

 

 

(4) ביצוע בדיקות מעבדה ודימות המבוצעות במתקני הקופה.

דמי ביטוח בריאות מיוחדים

9.  

(א)  זכאי לרישום מעל גיל 65 חייב בתשלום דמי ביטוח בריאות מיוחדים לקופת החולים בסכום של 320 שקלים חדשים לחודש;

 

 

(ב) זכאי לרישום שהוא קטין חייב בתשלום דמי ביטוח בריאות מיוחדים בסכום של 140 שקלים לחודש;

 

 

(ג)  חובת התשלום של דמי ביטוח הבריאות המיוחדים מדי חודש חלה על זכאי לרישום גם בתקופת ההמתנה;

 

 

(ד) הסכום האמור בתקנת משנה (א) יעודכן ביום 1 ביולי של כל שנה בשיעור השינוי של מדד יוקר הבריאות בשנה הקודמת; סכום שעודכן כאמור יעוגל לשקל החדש השלם הקרוב, וסכום של מחצית השקל יעוגל כלפי מעלה; המנהל הכללי של משרד הבריאות יפרסם הודעה ברשומות על הסכום שעודכן כאמור, לא יאוחר מ-30 ימים ממועד העדכון.

אופן תשלום דמי ביטוח הבריאות המיוחדים

10.  

(א)  זכאי לרישום ישלם את דמי ביטוח הבריאות המיוחדים לקופה עד ליום ה-10 לכל חודש באחת מהדרכים הבאות: שובר תשלומים שתנפיק הקופה, הרשאה לחיוב חודשי של חשבון בנק, הרשאה לחיוב חודשי של כרטיס אשראי או במזומן, לפי בחירתו;

 

 

(ב) קופת החולים רשאית לאשר הנחה של עד 10% בדמי ביטוח בריאות מיוחדים למי שמשלמים באמצעות הרשאה לחיוב חודשי של חשבון בנק, או הרשאה לחיוב חודשי של כרטיס אשראי.

אי תשלום דמי ביטוח בריאות, צבירת חובות והקפאת הזכאות

11.  

(א)  נוצר לזכאי לרישום חוב שבפיגור, תשלח לו הקופה הודעה באחת מהדרכים המפורטות בתקנה 14 ובה תודיעו כי עליו לשלם את חובו שבפיגור בתוך 60 ימים, בציון המועד האחרון לתשלום. בהתראה יצוין כי אם לא ישולם החוב שבפיגור עד למועד האחרון לתשלום - תוקפא זכאותו לשירותים לפי תקנות אלה;

 

 

(ב) התראה על חוב בפיגור הנוגעת לתשלום דמי ביטוח הבריאות המיוחדים בעד קטין זכאי לרישום תישלח לאחראי לו, לפי העניין;

 

 

(ג)  הקופה תהיה פטורה ממשלוח התראות לזכאי לרישום בשל חובות נוספים בדמי ביטוח הבריאות המיוחדים עד לתשלום החוב שבפיגור;

 

 

(ד) לא סילק הזכאי לרישום את החוב שבפיגור עד המועד האחרון לתשלום – יקפיאו הקופה ומשרד הבריאות את זכאותו של הזכאי לרישום לשירותים לפי תקנות אלה עד להסדרת חובותיו. ואולם לא יהיה בהקפאה כאמור כדי לפגוע בחובת התשלום של הזכאי לרישום לגבי מלוא התקופה הקבועה בתקנה;

 

 

(ה)  משלוח ההודעה על ידי הקופה אינו תנאי להקפאת הזכאות לשירותים;

 

 

(ו)  חל מועד סילוק החוב שבפיגור לאחר המועד האחרון לתשלום, ישלם הזכאי לרישום לקופה את דמי ביטוח הבריאות המיוחדים בעד מלוא התקופה עד מועד תשלום החוב כאמור וזאת כתנאי להסרת ההקפאה, שבוצעה לפי תקנת משנה (ד) לעיל;

 

 

(ז)  קטין שאינו עונה על הגדרת "זכאי לרישום" לפי תקנות אלה אך היה זכאי לקבלת שירותים במסגרת הסדר מאוחדת ביום כניסת תקנות אלה לתוקף, שלא סילק את החוב שבפיגור עד המועד האחרון לתשלום – תפקע זכאותו לרישום לקופת חולים ולקבלת שירותי בריאות מכוח תקנות אלו; במסגרת התראה על חוב בפיגור הנוגעת לתשלום דמי ביטוח הבריאות המיוחדים כאמור, תציין הקופה בהודעה כי המשמעות של אי-הסדרת החוב עד המועד האחרון לתשלום תהיה שלילת הזכאות לשירותי בריאות לפי תקנות אלו; משלוח התראה כאמור אינו תנאי לשלילת הזכאות;

 

 

(ח)  חובות שבפיגור יישאו הפרשי הצמדה, לפי שיעור השינוי במדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הידוע במועד התשלום בפועל לעומת המדד האמור שהיה ידוע במועד האחרון לתשלום, בתוספת ריבית צמודה לפי תקנה 2 לתקנות פסיקת ריבית והצמדה (קביעת שיעור ריבית ודרך חישובה), התשס"ג-2003;

 

 

(ט)  הוקפאה זכאותו של זכאי לרישום לשירותים לפי תקנה זו, לא יהיה זכאי להחזר בדיעבד בעד שירותים שרכש בתקופת ההקפאה, אף אם היה זכאי לשירותים או להחזר כאמור אלמלא ההקפאה;

 

 

(י)  קופת חולים תמסור הודעה על הקפאת זכאותו של הזכאי לרישום לשירותים והסרתה לפי תקנות אלה למשרד הבריאות, בהתאם למתווה שיקבע המנהל;

 

 

(יא) בתקנה זו, לעניין זכאי לרישום שהוא קטין או אדם שמונה לו אפוטרופוס – החובה לתשלום דמי הבריאות המיוחדים ויתר ההוראות הקבועות בתקנה זו יחולו על ההורה או האפוטרופוס של הקטין או האדם שמונה לו אפוטרופוס, לפי העניין.

מקורות מימון שירותי הבריאות

12.  

מקורות המימון הקבועים בסעיף 13 לחוק לא ישמשו את קופת החולים לצורך מתן שירותי הבריאות המנויים בתקנות אלו.

הפסקת זכאות בשל שינוי מדיניות אי הרחקה

13.  

(א)  זכאי לרישום המשתייך לקבוצה שננקטה לגביה מדיניות אי הרחקה קבוצתית ומדיניות זו פקעה – תפקע זכאותו לשירותי בריאות לפי תקנות אלה החל ממועד תיקון התוספת הראשונה;

 

 

(ב) המשרד יעדכן את קופת החולים בדבר שינוי המדיניות, והקופה תשלח הודעה על כך לזכאים לרישום;

 

 

(ג)  הפסקת הזכאות תיכנס לתוקפה בתוך 60 יום ממועד הוצאת הודעת הקופה לזכאי הרישום שזכאותו פקעה;

 

 

(ד) הוצאת הודעה על ידי הקופה בדבר שינוי המדיניות כאמור לעיל אינה תנאי לפקיעת הזכאות.

משלוח הודעות

14.  

הודעות כאמור בתקנה 11 ותקנה 13 יישלחו לזכאים לרישום באחת מן הדרכים המפורטות להלן שבה בחרו לקבל הודעות, בהתאם לפרטי ההתקשרות שמסרו לקופה במועד הרישום:

 

 

 

(א)  דואר;

 

 

 

(ב) דואר אלקטרוני;

 

 

 

(ג)  מסרון.

מידע ודיווח

15.  

(א)  קופת החולים תעביר למשרד הבריאות דיווח חודשי בדבר סטטוס הזכאים לרישום;

 

 

(ב) המנהל יקבע הוראות לעניין אופן הדיווח וסוג המידע שיועבר על ידי הקופה.

ביטול הסדר מאוחדת

16.  

תקנות אלה מבטלות את חוזר המנהל הכללי מס' 5/2016 מיום 15.3.2016 בנושא "אספקת שירותי בריאות לקטינים הנמצאים בישראל ואינם מבוטחים על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי".

תחילה

17.  

תחילתן של תקנות אלה ביום כ"ב באדר התשפ"ד (1 באפריל 2024)

הוראות מעבר

18.  

(א)  קטין שאינו עונה על הגדרת "זכאי לרישום" לפי תקנה 2 לעיל אך במועד התחילה של תקנות אלו היה זכאי לשירותי בריאות מכוח הסדר מאוחדת; ובמועד התחילה לא צבר חוב כלפי קופת חולים מאוחדת או שהגיע להסדר לפריסת החוב מולה – ימשיך לקבל שירותים במסגרת תקנות אלה ללא תקופת המתנה, בתנאי שנרשם לקופת חולים בהתאם להוראות התקנות בתוך שלושה חודשים מיום התחילה. בפסקה זו "קופת חולים" – הקופה לעניין מתן השירותים לפי תקנות אלו;

 

 

(ב) זכאי לרישום שהשלים את תקופת האכשרה ונרשם בקופת החולים תוך שלושה חודשים ממועד תחילתן של תקנות אלו, יהיה זכאי לשירותים בפועל החל מיום הרישום ללא תקופת המתנה.

 

 

תוספת ראשונה

 

(תקנות 2 ו-16 – רשימת האוכלוסיות הנכללות תחת הגנה קבוצתית)

 

(1)אריתריאה

(2)סודאן

(3) אוקראינה

 

תוספת שנייה

(תקנה 4 - קופת החולים שתספק את שירותי הבריאות)

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

__________________                   __________________                  

      ח"כ אוריאל בוסו                             בצלאל סמוטריץ'                               

        שר הבריאות                                          שר האוצר                                    

 

 

דברי הסבר

 

חובת ביטוח הבריאות קמה כלפי תושבי המדינה, כחלק מהאמנה החברתית והערבות ההדדית שבין אזרחי המדינה ותושביה. סעיף 3(א) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, תשנ"ד-1994 (להלן: "החוק") קובע כי "כל תושב זכאי לשירותי בריאות לפי חוק זה". סעיף 2 לחוק מגדיר "תושב" כ"מי שהוא תושב לעניין חוק הביטוח הלאומי, לרבות תושב ישראל באזור כהגדרתו בסעיף 378 לחוק האמור".

סעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי, תשנ"ה-1995 מונה מי לא יבוא בגדר "תושב", ובכלל זה שוהים בלתי חוקיים, ובעלי רישיונות ישיבה זמניים דוגמת ב/1 (עובד זמני), ב/2 (תייר), ועוד. עם זאת, מי שאינו תושב ישראל זכאי לטיפול רפואי דחוף במצב חירום רפואי בהתאם לסעיף 3(ב) לחוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996.

על אף האמור, כיום, ניתנים שירותי בריאות בישראל לאוכלוסיות שאינן מוגדרות כ"תושב" וזאת הן באמצעות "הסדר מאוחדת" לקטינים הנמצאים בישראל ואינם מבוטחים לפי החוק, והן כחלק ממנהלת "צו השעה" לנמלטי המלחמה  מאוקראינה.

בשנת 2021 הוגש דו"ח הצוות בין משרדי לצורך בחינת שאלת ביטוח רפואי המסובסד במימון ציבורי לנתינים זרים השוהים בישראל. בהמשך להמלצות צוות זה, להליכים משפטיים שהתקיימו בנושא ולהחלטת ממשלה מספר 1212 מיום 31.12.23, מוצע מתווה למתן שירותי בריאות לאוכלוסיות המפורטות בתקנות.

 

 

תקנה 2

מוצע לקבוע כי שירותי בריאות בסבסוד ציבורי לפי תקנות אלה יינתנו למבוגרים מעל גיל 65 המשתייכים לאחת לקטינים ומבוגרים המשתייכים לאחת הקבוצות שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה מישראל או הגנה קבוצתית והן מפורטות בתוספת הראשונה. גיל מתן השירותים נקבע בהשראת גיל הפרישה לנשים הקבוע בסעיף 3 בחוק גיל פרישה, תשס"ד-2004 ויוצר אחידות בין גיל הפרישה לגברים ולנשים ביחס למתן השירותים לפי תקנות אלו.

 כמו כן, מוצע כי ההסדר יחול על קטין ששני הוריו משתייכים לאחת הקבוצות שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה מישראל או הגנה קבוצתית והן מפורטות בתוספת הראשונה, או שאחד מהוריו משתייך לאחת מקבוצות אלו וההורה השני שוהה בישראל כדין ואינו זכאי לקבלת שירותי בריאות בישראל לפי החוק או תקנות אחרות. בדומה להסדר שהיה נהוג עד כה, במסגרתו הוחרגו קטינים שאחד מהוריהם זכאי לקבלת שירותי בריאות בישראל. גם כאן, כאשר אחד מהורי הקטין זכאי לקבלת שירותי בריאות לפי החוק או תקנות אחרות שהותקנו מכוחו, הקטין לא יהיה זכאי לרישום בתקנות אלו.

מוצע כי ההסדר יחול על קטין שאימו היא עובדת זרה השוהה בישראל כדין, וכל עוד הרישיון לישיבת ביקור לפי סעיף 2(א)(2) לחוק הכניסה לישראל שברשותה עומד בתוקפו.

 

תקנה 3

מוצע לקבוע תקופת אכשרה של שישה חודשים לזכאים להסדר שנכנסו לישראל עד ליום  7.1.24, ותקופת אכשרה של 27 חודשים לזכאים להסדר שנכנסו לישראל לאחר יום 7.1.24.

 

תקנה 4

מוצע לקבוע כי שירותי הבריאות יינתנו על ידי קופת חולים  קופות חולים שייקבעו מראש בידי המשרד. זאת על מנת להקל, לייעל ולחסוך במשאבים שיושקעו בניהול מתן שירותי הבריאות לפי התקנות כמו גם ניהול הרישום והדיווחים שיימסרו למשרד הבריאות.

 

תקנה 5

מוצע לקבוע כי פניה לקופת חולים תהיה בצירוף מסמך מזהה רשמי, המלמד על השתייכותו לקבוצה לגביה חלה מדיניות אי הרחקה או הגנה קבוצתית כמפורט בתקנה המוצעת כדי להוכיח את העמידה בתנאי הזכאות. עוד מוצע לקבוע  כי המנהל יהיה רשאי לקבוע הוראות לעניין ביצוע הרישום בקופות החולים. כמו כן מוצע לחייב את קופת החולים לדווח למשרד הבריאות על רישומו של זכאי לרישום אצלה בדרך שיקבע המנהל, וזאת, כדי לאפשר למשרד הבריאות לעקוב אחר ביצוע תקנות אלה.

 

תקנות 7-6

מוצע כי השירותים שיינתנו במסגרת ההסדר יהיו שירותי בריאות הכלולים בתוספת השנייה לחוק ביטוח בריאות וכן אשפוז סיעודי הכלול בתוספת השלישית לחוק. זאת, למעט רשימת השירותים כמפורט בתקנה 7 ובהם שירותים הניתנים מחוץ לישראל, שירותים ותרופות הנוגעים לטיפול בבעיות הנוגעות לאין-אונות ולפוריות, וטיפולים בים המלח לחולי פסוריאזיס.

מוצע לקבוע כי זכאי לרישום יהיה זכאי לשירותים אלה מתום תקופת ההמתנה, בכפוף לתשלום דמי ביטוח הבריאות.

עוד מוצע לקבוע כי השירותים שיינתנו לפי תקנות אלה יהיו בהתאם לתנאים ולתשלומים ולדמי ההשתתפות העצמית הנוהגים באותה לגבי חברי קופת החולים בה נרשם זכאי לרישום, ובהתאם למקורות המימון העומדים לרשות הקופה לביצוע תקנות אלה.

 

תקנה 8

מוצע לקבוע כי בתום תקופת האכשרה תיקבע תקופת המתנה בת שישה חודשים, שבה יינתנו שירותי בריאות בסיסיים ושירותי חירום. זאת, בדומה גם לשירותים שניתנו בתקופת ההמתנה כיום.

 

תקנה 9

מוצע לקבוע דמי ביטוח בריאות עבור זכאי לרישום מעל גיל 65 בסך של 320 שקלים חדשים לחודש, ודמי ביטוח בריאות עבור זכאי לרישום שהוא קטין יהיו 140 שקלים חדשים. הסכומים יעודכנו באחד ביולי כל שנה בהתאם לעליית מדד יוקר הבריאות בשנה הקודמת.

 

תקנה 10

מוצע לקבוע כי זכאי לרישום יידרש לשלם לקופה דמי ביטוח בריאות על ליום העשירי בכל חודש. עוד מוצע לקבוע כי זכאי לרישום יוכל לשלם לקופה במזומן, באמצעות שוברים שתנפיק הקופה, באמצעות הרשאה לחיוב חודשי של חשבון בנק או של כרטיס אשראי, לפי בחירתו, וכי הקופה תהיה רשאית לתת הנחה של 10% מגובה דמי ביטוח בריאות מיוחדים למבוטח המשלם באמצעות הרשאה לחיוב. זאת על מנת לעודד זכאים לרישום להסדיר תשלום מראש ככל שביכולתם לעשות כן.

 

 

תקנה 11

מוצע לקבוע הסדר המתייחס לזכאי להירשם שיש לו חוב לתשלום דמי ביטוח בריאות מיוחדים לתקופה העולה על 60 יום. בין היתר כולל ההסדר חיוב הקופה לשלוח לו מכתב התראה, באחת הדרכים המפורטות בתקנה 14 המוצעת, בו יצוין כי עליו לשלם את חובו במועד האחרון לתשלום, שהוא תוך 60 יום, וכי אם לא יעשה כן תוקפא זכאותו לשירותים לפי תקנות אלה; קופת החולים ומשרד הבריאות יקפיאו את זכותו של זכאי להירשם לשירותי בריאות במקרה שלא שולם החוב לאחר המועד האחרון לתשלום והוא לא יהיה זכאי לקבל החזר עבור שירותי בריאות בתקופת ההקפאה; קופת החולים תודיע למשרד הבריאות במתווה שיקבע המנהל על ההקפאה; החוב שבפיגור יוצמד למדד בתוספת ריבית לפי תקנה 2 לתקנות פסיקת ריבית והצמדה (קביעת שיעור ריבית ודרך חישובה), התשס"ג-2003.

לעניין זכאי לרישום שהוא קטין מוצע לקבוע או אדם שמונה לו אפוטרופוס – החובה לתשלום דמי הבריאות המיוחדים ויתר ההוראות הקבועות בתקנה זו תחול על ההורה או האפוטרופוס של הקטין או האדם שמונה לו אפוטרופוס, לפי העניין.

עוד מוצע לקבוע כי קטין שאינו זכאי להירשם לפי תקנות אלה אך מקבל כיום שירותי בריאות מכוח הסדר מאוחדת, ולפיכך, זכאי להירשם בקופת חולים לפי תקנות אלה, שיש לו חוב שבפיגור, ולא סילק את החוב שבפיגור עד למועד האחרון לתשלום, תפקע זכאותו לשירותי בריאות לפי תקנות אלה. בהתאם לכך, בהתראה שתוציא קופת החולים להורה או לאפוטרופוס של קטין זה, תצוין משמעות זו של אי תשלום החוב שבפיגור עד למועד האחרון לתשלום.

 

תקנה 12

סעיף 20 לחוק קובע את ייעודם של מקורות המימון לפי סעיף 13 לחוק ואוסר על שימוש בהם למטרות אחרות. לפיכך, מוצע להבהיר בתקנה זו כי קופת חולים לא תעשה שימוש במקורות המימון לפי סעיף 13 לחוק לצורך מימון שירותי הבריאות לפי תקנות אלה.

 

תקנה 13

מוצע לקבוע כי ככל שתפקע מדיניות אי הרחקה ביחס לקבוצה שננקטה לגביה מדיניות זו, תפקע גם הזכאות לקבלת שירותי בריאות לפי התקנות. מוצע לקבוע כי הפסקת מתן השירותים תהיה 60 יום לאחר שליחת הודעה על כך מאת קופת החולים על מנת לאפשר תקופת היערכות.

 

תקנה 14

על מנת לאפשר לזכאים לרישום לקבל מידע בדרך הנוחה להם, מוצע לקבוע כי משלוח הודעות על ידי קופת החולים יעשה באמצעות דואר, דואר אלקטרוני, או מסרון, וזאת בהתאם לפרטי ההתקשרות שנמסרו לקופה במועד הרישום.

 

תקנה 15

מוצע לקבוע כי קופת החולים תעביר למשרד הבריאות דיווח חודשי בדבר סטטוס הזכאים לרישום לצרכי פיקוח על ההסדר.

 

תקנה 16

מוצע לבטל את חוזר המנהל הכללי מס' 5/2016 מיום 15.3.2016 בנושא "אספקת שירותי בריאות לקטינים הנמצאים בישראל ואינם מבוטחים על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי".

 

תקנה 17

מוצע לקבוע כי תקנות אלו יחולו מיום כ"ב באדר התשפ"ד (1 באפריל 2024)

 

תקנה 18

מוצע לקבוע כי קטין שהיה זכאי במועד תחילת תקנות אלה לשירותי בריאות מכוח "הסדר מאוחדת", ובמועד התחילה לא צבר חוב כלפי קופת חולים מאוחדת או שהגיע להסדר החוב מולה – ימשיך לקבל שירותים במסגרת תקנות אלה ללא תקופה המתנה.

כן מוצע לקבוע כי זכאי לרישום שהשלים את תקופת האכשרה ונרשם בקופת החולים תוך שלושה חודשים ממועד תחילתן של תקנות אלו, יהיה זכאי לקבלת שירותים החל מיום הרישום ללא תקופת המתנה.