תקנות להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, תשע"ו-2016 (תיקון), התשפ"ד-2024
התיקון נועד להסדיר בהוראת קבע את ההסדר הקבוע כיום בהוראת השעה בסעיף 7(2א) לתקנות. הוראת השעה הנוכחית צפויה לפקוע ביום 4.4.24 לאחר שלוש שנים בהם הייתה בתוקף. מטרתה של התקנה הינה לאפשר, במקרים בהם סברה יחידת הסיוע בתום ישיבת המהו"ת האחרונה כי ישנו סיכוי סביר ששני הצדדים זכאים לסיוע משפטי לפי חוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972, להפנות את הצדדים להליך של יישוב סכסוך באמצעות הסיוע המשפטי, וזאת במקרים המתאימים כגון כאשר התרשמה יחידת הסיוע כי ישנו צורך לסייע לצדדים למצות את זכויותיהם, ביחד ולחוד, במגוון אפיקים קיימים.
לאורך תקופת הוראת השעה הפנו יחידות הסיוע שליד בית המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הדתיים לקוחות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, הזכאים לסיוע משפטי בהליכי גירושין, להליכים אלה של יישוב סכסוך ממצה זכויות בסיוע המשפטי. עד כה התנהלו הליכים אלה במחוזות תל אביב וצפון ויש כוונה עתידית להרחיבם למחוזות נוספים.
הנתונים שנאספו מעידים על הצלחת הליכי יישוב הסכסוך ממצה הזכויות למשפחות בעוני שנערכים על ידי עורכי דין של הסיוע המשפטי. כך, 71.5% מכלל הליכי יישוב הסכסוך ממצי הזכויות הסתיימו בהסכמה, מתוכם כ-44% החליטו בתום ההליך על חזרה לשלום בית. מנתונים אלו עולה כי קיימת הצלחה בהליכי יישוב הסכסוך ממצה הזכויות למשפחות בעוני במתכונת הנוכחית, אשר חשיבותם היא בכך שהם מאפשרים לצדדים לסיים את הסכסוך בצורה מיטבית לצד הסכמים ראויים אשר נותנים ביטוי לכלל צרכיהם, וכן חוסכת הליכים ממושכים בבתי המשפט, על כל המורכבות המשתמעת מכך עבור הצדדים ומשפחתם. על כן מבוקש לקבוע את ההסדר בהוראת קבע.
יודגש, כי בתקופת הוראת השעה התחדד כי לא נכון לראות באופי השירות הניתן בסיוע המשפטי למתדיינים אלה כ"גישור פנימי", כפי הנוסח כעת בתקנה, אלא הלכה למעשה מדובר ב"הליך יישוב סכסוך ממצה זכויות", שהגישור הוא רק רכיב אחד שלו. על מנת לשקף נכון יותר את אופי השירות הניתן מוצע לשנות בהתאם את התקנה.
התיקון המבוקש לתוספת נועד לערוך שינויים טכניים בטופס 6 אשר מטרתם לפשט את הטופס כך שיוקל על בעלי הדין למלאו. מדובר בשינוי טכני במהותו ואין בו בכדי לשנות את מהות ההסדר הקיים.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 5 לחוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה , התשע"ה-2014 (להלן – החוק), סעיף 26 לחוק בתי המשפט לענייני משפחה, התשנ"ה-1995, סעיפים 107 עד 109 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984 (להלן – חוק בתי המשפט), סעיף 27 לחוק הדיינים, התשט"ו-1955, אני מתקין תקנות אלה: |
|
תיקון תקנה 7 |
1. |
לאחר תקנה 7(א1) יבוא: "(א2) סברה יחידת הסיוע בתום ישיבת המהו"ת האחרונה כי ישנו סיכוי סביר ששני הצדדים זכאים לסיוע משפטי לפי חוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972, רשאית היא להפנותם להליכי יישוב סכסוך ממצי זכויות באמצעות הסיוע המשפטי, במקרים המתאימים, ולפי נהלים שיורה הממונה הארצי על יחידות הסיוע, ליחידות הסיוע, לעניין זה." |
|
תיקון התוספת הראשונה |
2. |
בטופס 6 לתוספת הראשונה לתקנות העיקריות – (1) לאחר המילים "מספר התיק" יבוא: "* פרטי בן הזוג ימולאו לגבי בן הזוג המשיב. * בתביעה בעניינו של קטין באמצעות הורהו ימולאו הפרטים של אותו הורה נוסף על פרטי הקטין. * בתביעה עצמאית של קטין באמצעות אפוטרופוס לדין או עורך דין, ימולאו פרטי שני ההורים, נוסף על פרטי הקטין." (2) לאחר המילים "בעניין שבין המבקש:" "במקום המילים "מס' זהות" יבוא "שם המבקש: מס' זהות:______ תאריך לידה: _____ כתובת:_______ טל' בבית: _____ נייד:_______ טל' בעבודה: ______ מייל: ___________________ מקום העבודה:____ כתובת העבודה: _____ לאחר המילים "לבין המשיב" במקום "מס׳ זהות" יבוא: "שם המשיב:_____ מס' זהות: _____ תאריך לידה: _____ כתובת: _____ טל' בבית:______ נייד: _____ טל' בעבודה:_____ מייל:_________________ מקום העבודה: ______ כתובת העבודה:_____" (3) לאחר המילים "ואם המשיב מיוצג על ידי בא כוח: באמצעות מרח' טלפון: פקסימילה:" יבוא: "ילדים אם הסעד הדחוף נוגע להם: שם: ___ מס' זהות: ___ תאריך לידה: ___ מקום מגורי הילד: __ שם: ___ מס' זהות: ___ תאריך לידה: ___ מקום מגורי הילד:___ שם: ___ מס' זהות: ___ תאריך לידה: ___ מקום מגורי הילד:___ שם: ___ מס' זהות: ___ תאריך לידה: ___ מקום מגורי הילד:___ שם: ___ מס' זהות: ___ תאריך לידה: ___ מקום מגורי הילד:___" (4) סעיפים 1-2 לתוספת – יימחקו. |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
ח"כ יריב לוין
שר המשפטים
דברי הסבר
תקנה 1 (תיקון תקנה 7)-
התיקון נועד להסדיר בהוראת קבע את ההסדר הקבוע כיום בהוראת השעה בסעיף 7(2א) לתקנות. הוראת השעה הנוכחית צפויה לפקוע ביום 4.4.24 לאחר שלוש שנים בהם הייתה בתוקף. מטרתה של התקנה הינה לאפשר, במקרים בהם סברה יחידת הסיוע בתום ישיבת המהו"ת האחרונה כי ישנו סיכוי סביר ששני הצדדים זכאים לסיוע משפטי לפי חוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972, להפנות את הצדדים להליך של יישוב סכסוך באמצעות הסיוע המשפטי, וזאת במקרים המתאימים כגון כאשר התרשמה יחידת הסיוע כי ישנו צורך לסייע לצדדים למצות את זכויותיהם, ביחד ולחוד, במגוון אפיקים קיימים.
לאורך תקופת הוראת השעה הפנו יחידות הסיוע שליד בית המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הדתיים לקוחות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, הזכאים לסיוע משפטי בהליכי גירושין, להליכים אלה של יישוב סכסוך ממצה זכויות בסיוע המשפטי. עד כה התנהלו הליכים אלה במחוזות תל אביב וצפון ויש כוונה עתידית להרחיבם למחוזות נוספים.
הנתונים שנאספו מעידים על הצלחת הליכי יישוב הסכסוך ממצה הזכויות למשפחות בעוני שנערכים על ידי עורכי דין של הסיוע המשפטי. כך, 71.5% מכלל הליכי יישוב הסכסוך ממצי הזכויות הסתיימו בהסכמה, מתוכם כ-44% החליטו בתום ההליך על חזרה לשלום בית. מנתונים אלו עולה כי קיימת הצלחה בהליכי יישוב הסכסוך ממצה הזכויות למשפחות בעוני במתכונת הנוכחית, אשר חשיבותם היא בכך שהם מאפשרים לצדדים לסיים את הסכסוך בצורה מיטבית לצד הסכמים ראויים אשר נותנים ביטוי לכלל צרכיהם, וכן חוסכת הליכים ממושכים בבתי המשפט, על כל המורכבות המשתמעת מכך עבור הצדדים ומשפחתם. על כן מבוקש לקבוע את ההסדר בהוראת קבע.
יודגש, כי בתקופת הוראת השעה התחדד כי לא נכון לראות באופי השירות הניתן בסיוע המשפטי למתדיינים אלה כ"גישור פנימי", כפי הנוסח כעת בתקנה, אלא הלכה למעשה מדובר ב"הליך יישוב סכסוך ממצה זכויות", שהגישור הוא רק רכיב אחד שלו. על מנת לשקף נכון יותר את אופי השירות הניתן מוצע לשנות בהתאם את התקנה.
תקנה 2 (תיקון התוספת הראשונה)-
חלקו השני על התיקון מבקש לבצע עדכון בטופס שעל בעל דין להגיש בעת הגשת בקשה לסעד דחוף כקבוע בסעיף 12. התיקון המבוקש לתוספת נועד לערוך שינויים טכניים בטופס 6 אשר מטרתם לפשט את הטופס כך שיוקל על בעלי הדין למלאו. מדובר בשינוי טכני במהותו ואין בו בכדי לשנות את מהות ההסדר הקיים.