מבחנים
לתמיכה של משרד העלייה והקליטה
במוסדות העוסקים בעידוד העלייה לישראל
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה – 1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד העלייה והקליטה (להלן –המשרד) במוסדות ציבור העוסקים בעידוד העלייה לישראל:
תקנה תקציבית מס' 30-12-08-02.
פרק א': כללי
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה או ועדת התמיכות) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד, בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן- הנוהל) ובהתאם למבחנים אלה.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.
(ד) כל שיקולי הוועדה יהיו עניינים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.
(ה) חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד, תיעשה בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת, כפי שיפורט להלן.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
"הוצאות תקורה" – הוצאות שאינן הוצאות ישירות המשמשות לביצוע הפעילות הנתמכת אך הן נדרשות לצורך ביצוע הפעילות הנתמכת;
"מוסד" – מוסד ציבור כמשמעו בסעיף 3א לחוק שנמצא זכאי לתמיכה לפי מבחנים אלה;
"מוסד גדול" - מוסד העומד בתנאי הסף המפורטים בסעיף 5 ואשר מספר העולים שעלו במסגרת תכנית לעידוד עלייה שלו, מכלל מדינות העולם, בכל אחת מהשנתיים שקדמו לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה ובשנה שבעדה מבוקשת התמיכה לא פחת מ-2,000;
"עולה" - מי שקיבל מעמד עולה מרשות האוכלוסין וההגירה וכן תעודת עולה או תעודת זכאות כעולה מהמשרד, והוא אחד מאלה:
(1) עולה שנכנס לישראל באשרת עולה - מי שעלה לישראל מכוח חוק השבות, התש"י-1950[3] (להלן - זכאי חוק השבות) ושהה בישראל שלא במעמד עולה תקופה רצופה או מצטברת שאינה עולה על 24 חודשים בשלוש השנים שקדמו ליום קבלת מעמד עולה;
(2) אזרח עולה - מי שנולד מחוץ לישראל להורה אזרח ישראלי, גילו בעת הגיעו לישראל למטרת השתקעות היה 17 שנה לפחות, הוכר על ידי המשרד, בהתאם לנהליו, כאזרח עולה ולא שהה בישראל תקופה העולה על 24 חודשים ברציפות או במצטבר, בשלוש השנים שקדמו ליום קבלת מעמד אזרח עולה;
(3) קטין חוזר - מי שיצא עם הוריו מישראל והוכר על ידי המשרד, בהתאם לנהליו, כקטין חוזר ושהה מחוץ לארץ טרם שובו 10 שנים לפחות;
(4) משנה מעמד בארץ - זכאי חוק השבות ששהה בישראל שלא במעמד עולה, תקופה רצופה או מצטברת שאינה עולה על 24 חודשים בשלוש השנים שקדמו ליום קבלת מעמד עולה ושינה מעמדו לעולה בתוך שישה חודשים מיום כניסתו האחרונה;
"עלות הפעילות הנתמכת" – הוצאות ישירות המשמשות לביצוע הפעילות הנתמכת כהגדרתה במבחנים אלה;
"עלייה קהילתית" - קבוצה של 40 עולים לפחות, הכוללת 10 יחידות משפחתיות (זוג, הורה וילד, הורה ומספר ילדים, זוג עם ילדים) לפחות, אשר עברו בסיוע המוסד תהליך הכנה קבוצתי, עלו ונקלטו יחד ביישוב מסוים בישראל, מתגוררים בו בסמיכות גאוגרפית ומלווים על ידי מי מטעם המוסד למשך שנת העלייה הראשונה תוך קיום מפגשים קבוצתיים של אחת לשבועיים לפחות, לצרכי מתן מידע על תחומי החיים בישראל ולשיח משותף בין חברי הקבוצה;
"עולה שעלה בסיוע מוסד" - עולה שהשתתף לפחות בשתי פעילויות של מוסד, המפורטות בסעיף 4(א)(1), (2) או (3), בשנה שטרם עלייתו לישראל.
פרק ב' : הפעילות הנתמכת
3. מטרת התמיכה
מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא עידוד העלייה לישראל והכנת המועמדים לעלייה ולחיים בישראל עד למועד קבלת מעמד עולה, תוך מתן העדפה לעידוד עלייה קהילתית של קבוצות המהוות תמיכה לחבריהן והמגדילות את סיכויי הישארות העולים בישראל.
4. הפעילות הנתמכת
(א) הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה היא פעילות לעידוד עלייה, הכוללת קיום מערך להכנה אישית לעלייה ובתוכנית לעלייה קהילתית – גם ליווי למשך שנה לפחות בישראל, והכל בהתאם להוראות מבחנים אלה; תמיכה תינתן למוסד בעד קיום הפעולות הבאות:
(1) פעולות לעידוד עלייה לישראל בקרב עולים פוטנציאלים בארץ מוצאם או בישראל לפני עלייתם ובכלל זאת סמינרים, הרצאות, ירידי עלייה, פגישות ייעוץ אישיות, וכל פעילות אחרת שיש בה כדי להרחיב את קהלי היעד של פעילות עידוד העלייה ותאושר מראש על ידי המשרד;
(2) הפעלת מערך הכנה לעלייה הכולל פעולות בתחומים האלה לכל הפחות:
(א) מתן מידע לעולים פוטנציאליים על תהליך העלייה והסיוע לו יהיו זכאים בישראל, לרבות הפעלת מוקד למענה טלפוני אנושי זמין, שיפעל 4 ימים בשבוע לכל הפחות, בשפה המדוברת בארץ המוצא;
(ב) מתן הכוונה מקצועית אישית לעולים פוטנציאליים, בטרם הגעתם לארץ, על אפשרויות תעסוקה בישראל;
(ג) מתן ייעוץ אישי לעולים פוטנציאליים, בטרם הגעתם
לארץ, בתחומי החינוך, הרווחה
והחברה;
(3) תוכנית לעלייה קהילתית – גיבוש קבוצת עולים פוטנציאלים לעלייה קהילתית, הכנתם בארץ המוצא, סיוע בקליטתם כקהילה ביישוב מסוים בישראל וליווי שלהם למשך שנה מיום עלייתם כקהילה ובמהלך קליטתם בישראל, במפגשים קבוצתיים של אחת לשבועיים לפחות, לצרכי מתן מידע על תחומי החיים בישראל ולשיח משותף בין חברי הקבוצה;
(4) פעילויות הסברה ושיווק המיועדות להביא את דבר פעילות המוסד לידיעת ציבור העולים הפוטנציאלי, ובין היתר, הפעלת אתר אינטרנט פעיל ומעודכן, בשפת ארץ המוצא, המביא לידיעת הציבור את כל המידע הנוגע לקבלת השירותים והמאפשר לבצע פעולות הקשורות לקבלת השירותים;
(5) טקס קבלת פנים אשר יערך על ידי המוסד מיד או תוך לא יאוחר משבוע מיום עלייתם של העולים בסיוע המוסד, לקבלת פניהם של 50 עולים לכל הפחות; טקס קבלת פנים של עולים בעלייה קהילתית יערך ל-40 עולים לכל הפחות, עד לא יותר מתום חודשיים ממועד עלייתם; תמיכה עבור תחום פעילות זה תינתן עבור שני טקסים בשנה לכל מוסד לכל היותר.
(ב) מבלי לגרוע מתנאי הסף המפורטים בסעיף 5, מוסד יהיה זכאי לתמיכה לפי מבחנים אלה אם יעמוד גם בכל התנאים הבאים:
(1) תמיכה למוסד לפי מבחנים אלה תינתן רק בעבור עולה שקיבל מהמוסד שניים או יותר מסוגי הפעילויות המפורטים בסעיף קטן (א)(1), (2) או (4); בכל מקרה, תמיכה לא תינתן בעבור עולה שקיבל מן המוסד רק סיוע בפתיחת תיק עלייה ורישום;
(2) בשנה התקציבית שבעדה מבוקשת התמיכה המוסד העלה לישראל 100 עולים לפחות;
(3) שירותי עידוד עלייה ומערך ההכנה לעלייה שמציע המוסד יהיו פתוחים לפני כל עולה פוטנציאלי הפונה למוסד ומעוניין בהם;
(4) המוסד יתחייב לתת לעולים הפוטנציאלים הפונים אליו לשם קבלת שירותים, מידע אמין ומדויק; ומכל מקום, כל מידע שיימסר בידי המוסד יהיה באחריותו המלאה.
5. תנאי סף לתמיכה
תמיכה לפי מבחנים אלה תינתן למוסד העומד בכל תנאי הסף האלה:
(1) מספר העולים שעלו במסגרת תכנית לעידוד עלייה שלו, מכלל מדינות העולם, בשנה שבעדה מבוקשת התמיכה לא פחת מ-100;
(2) אחת ממטרותיו העיקריות של המוסד הרשומות בתקנון או במסמכי היסוד שלו היא פעילות בתחום עידוד העלייה לישראל;
(3) לגבי מוסד המבקש תמיכה לראשונה –
(א) הוא פעל באופן ממשי בתחום עידוד העלייה, בנפרד או כחלק מפעילותו הכוללת, במשך שתי השנים שקדמו לשנת בקשת התמיכה; המוסד יגיש דוח פעילות להוכחת ניסיון כאמור אשר יאושר בידי רואה החשבון המבקר של המוסד;
(ג) היקף פעילותו בתחום הנתמך בשנה שקדמה להגשת הבקשה הראשונה לתמיכה, לא פחת ממחצית היקף הפעילות המבוצע שהוא מבצע בשנה הראשונה שבה מבוקשת התמיכה;
(4) המוסד הגיש את בקשתו לפי הוראות מבחן זה והנוהל, בצירוף כל המסמכים הנדרשים ותכנית עבודה מפורטת;
(5) המוסד התחייב להגיש, במהלך השנה שעבורה מבוקשת התמיכה, דוחות ביצוע שוטפים המעידים על עמידתו בתכנית העבודה ודוחות שנתיים; כל הדוחות יוגשו באופן ובמועדים כפי שיורה המשרד;
(6) המוסד המציא אישור על ניהול תקין מרשם העמותות; היה המוסד תאגיד שאינו למטרות רווח ואינו עמותה, יצורף אישור ניהול תקין מן הרשם המתאים לפי דין; היה המוסד תאגיד שאינו למטרות רווח הרשום בישראל כחברת חוץ, תצורף לבקשה, בנוסף לאישור ניהול תקין כאמור, גם התחייבות להמציא לרשם החברות הודעות, דוחות ומסמכים כפי שיורה הרשם לחברה, וכן לאפשר לרשם החברות לעיין בספרי החברה ולקבל ממנה כל מידע שיידרש לו לשם בדיקת ניהולה התקין, לרבות כל מידע שיידרש על אודות פעילותה ושלוחותיה של החברה בחוץ לארץ;
(7) על ביצוע הפעילות הנתמכת והעברות כספים, יחול האמור בסעיף 9 לנוהל, לרבות ההוראות הבאות:
(א) תמיכה תינתן בעד פעילות שמוסד הציבור, מבקש התמיכה, מקיים בעצמו;
(ב) כספי התמיכה לא יועברו לתאגיד או לגורם אחר, ואולם יוכל מוסד ציבור לשלם לגורם אחר כספים מתוך כספי התמיכה בעד ביצוע פעילות, ובלבד שהתשלום הועבר לספק לצורך רכישת שירותים מסויימים המסייעים לביצוע הפעולות הנתמכות על ידי מוסד הציבור מבקש התמיכה ובלבד שמדובר בשירותים הנצרכים עקב אופיים הטכני או המיומנות המקצועית הכרוכה בהם ושאינם מהווים החלפה למעשה של מוסד הציבור מגיש הבקשה בביצוע הפעילות הנתמכת.
6. אי-מתן תמיכה ומתן תמיכה חלקית
על אף האמור בסעיף 5 -
(1) המשרד יהא רשאי לדרוש מהמוסד לערוך תיקונים בתכנית ובתקציב שצורפו לבקשת התמיכה, כתנאי לדיון בה;
(2) ועדת התמיכות לא תדון בבקשת תמיכה של מוסד שלא שיתף פעולה עם ביקורת מטעם המשרד או מטעם גורם ממשלתי אחר, בשנה שקדמה לשנת הגשת הבקשה או שאינו משתף פעולה כאמור בשנת הגשת הבקשה;
(3) לא תינתן תמיכה לפי מבחנים אלה כמפורט להלן:
(א) בעד פעילות הנתמכת או ממומנת באפיקי סיוע שונים בידי המשרד או משרד ממשלתי אחר או בשל עולה שהשתתף בכל תכנית הנתמכת או ממומנת באפיקי סיוע שונים בידי המשרד או משרד ממשלתי אחר; למען הסר ספק, האמור בסעיף זה חל גם על תוכניות "נעל"ה", "מסע", "מח"ל" ו"צבר";
(ב) מבלי לגרוע מהאמור בפסקת משנה (א), יחולו הוראות אלה:
(1) לא תינתן תמיכה בעד עולה שנשאר בארץ לאחר סיום תכנית ועד לקבלת מעמד עולה או זכאות. כן לא תינתן תמיכה בעד עולה שחזר לחוץ לארץ ושב לישראל במסגרת הפעילות הנתמכת על פי מבחנים אלה קודם לקבלת מעמד עולה או זכאות בתוך תקופה של שישה חודשים מסיום התכנית ויציאתו מהארץ; בפסקת משנה זו "תכנית" – אחת מאלה: "מסע" או "מח"ל";
(2) עברו יותר משישה חודשים ופחות משנה מאז שסיים העולה תכנית ויצא מהארץ ועד לשינוי מעמדו – יהיה המוסד זכאי בעדו לסכום השווה ל-50% מהסכום שהיה ניתן בעבור אותו עולה לולא השתתף בתכנית;
(3) עברה יותר משנה מאז שסיים העולה תכנית ויצא מהארץ ועד שקיבל מעמד עולה – יהיה המוסד זכאי בעדו למלוא הסכום שהיה ניתן בעבור אותו עולה לולא השתתף בתכנית;
(4) למען הסר ספק, האמור בפסקת משנה זו לא יחול על תכניות "נעל"ה" ו"צבר", שבעד חניכים שהשתתפו בהן לא תינתן תמיכה כלל;
(ג) האמור בפסקאות משנה (א) ו-(ב) לא יחול על תכנית שמשכה פחות מ-120 ימים;
(ד) לסוכנות היהודית לארץ ישראל ולהסתדרות הציונית העולמית האחראיות לגיוס המשאבים הכספיים והחומריים לביצוע תפקידיהן, בהתאם לאמנה בינן לממשלת ישראל; האמור בפסקת משנה זו יחול גם על תאגידים הנמצאים בבעלות מלאה או חלקית של הסוכנות היהודית או ההסתדרות הציונית, ובכלל זאת על חברת "אופק ישראלי חברה לעידוד עלייה בע"מ";
(ה) בעד תכנית לעידוד עלייה ממדינה שכלל העולים ממנה מקבלים ממדינת ישראל סיוע ישיר מוגדל, בכסף או בשווה כסף, מעבר לסיוע הישיר הרגיל הניתן לעולים חדשים בידי המדינה;
פרק ג': גובה התמיכה
7. חלוקת התמיכה על פי נקודות
(א) בשלב הראשון, ינוקד כל אחד מהמוסדות הזכאים לתמיכה בהתאם למספר העולים שעלו לישראל בשנת התמיכה באמצעות המוסד בהתאם למבחנים אלה, כפי שהגיש בבקשתו לתמיכה, ולפי הפירוט הבא:
(1) בעד מי שנכנס לישראל באשרת עולה- 2 נקודות;
(2) בעד אזרח עולה – 2 נקודות;
(3) בעד משנה מעמד בארץ – 1 נקודה;
(4) בעד קטין חוזר – 1 נקודה;
(5) בעד מי שעלה במסגרת עלייה קהילתית – יוכפל הניקוד כאמור בפסקאות (1) עד (4) ב-2.
(ב) בשלב השני, מוסד אשר מספר העולים שעלו באמצעותו בשנת התמיכה עלה על ממוצע מספרם של העולים אשר עלו באמצעותו בשלוש השנים שקדמו לשנת התמיכה (בסעיף קטן זה – ממוצע העולים), יזכה לנקודה אחת נוספת בעד כל עולה שהעלה בשנת התמיכה מעבר לממוצע העולים; מבלי לגרוע מהוראת סעיף 5(2)(א), למוסד שנתמך פחות משלוש שנים לפני שנת התמיכה, יחושב ממוצע העולים לפי שתי שנות התמיכה הרצופות האחרונות במהלכן נתמך לפני שנת התמיכה.
(ג) בשלב השלישי, יחושב שווי נקודה לפי חלוקת התקציב העומד לחלוקה לפי מבחנים אלה במספר הכולל של הנקודות שניתנו לכלל המוסדות הנתמכים בשלב הראשון ובשלב השני (להלן – שווי הנקודה).
(ד) בשלב הרביעי, יחושב סכום התמיכה לו זכאי כל מוסד נתמך בהתאם למכפלת מספר הנקודות שקיבל בשלבים הראשון והשני בשווי הנקודה, ובלבד ששווי הנקודה למוסד גדול יהיה כפוף להוראות אלה:
(1) שווי הנקודה עבור כל אחת מ-6,000 (כולל) הנקודות הראשונות לא יעלה על 1,800 שקלים חדשים;
(2) שווי הנקודה עבור כל נקודה מ-6,001 נקודות ועד 7,000 נקודות (כולל) לא יעלה על 1,900 שקלים חדשים;
(3) שווי הנקודה עבור כל נקודה מ- 7,001 נקודות לא יעלה על 2,000 שקלים חדשים;
(4) למוסד אשר הוגדר כמוסד גדול בהתאם לצפי העולים שכלל בבקשת התמיכה, תשולם תמיכה בכפוף להוראות סעיף קטן זה, גם אם הסתבר כי מספר העולים שהעלה בפועל נמוך מ-2000 עולים.
(ה) בכל מקרה, שיעור התמיכה שיינתן למוסד בעד כל עולה לא יעלה על סכומים אלה:
(1) בעד כל עולה שנכנס לישראל באשרת עולה ובעד כל אזרח עולה – לא יעלה סכום התמיכה על 6,500 שקלים חדשים; ואם עלה אותו עולה במסגרת עלייה קהילתית – לא יעלה הסכום על 13,000 שקלים חדשים;
(2) בעד כל משנה מעמד בארץ ובעד כל קטין חוזר – לא יעלה סכום התמיכה על 3,250 שקלים חדשים; ואם עלה אותו עולה במסגרת עלייה קהילתית – לא יעלה הסכום על 6,500 שקלים חדשים.
(ו) בכל מקרה, לא יעלה סכום התמיכה הכולל לו זכאי מוסד לפי מבחנים אלה על 90% מעלות הפעילות הנתמכת.
פרק ד' : הגשת הבקשה, דיווח, ביקורת והוראות נוספות
8. כללי הגשה ודיווח
(א) המוסד יצרף לבקשת התמיכה תכנית עבודה שנתית, המפרטת את הפעילויות שהמוסד מתכנן לבצע בשנת התמיכה, תוך התייחסות מפורטת, לפי העניין, לפעילויות לעידוד עלייה, למערך השירותים שיופעל, למערך ההסברה והשיווק ולהערכת מספר העולים הצפוי שיעלו לארץ בסיוע המוסד בהתאם לסוגי העולים כמפורט בהגדרה "עולה"; מוסד שבכוונתו להפעיל תוכנית לעלייה קהילתית יצרף תוכנית עבודה שנתית מפורטת וייעודית לעלייה קהילתית.
(ב) בכל מקום שנדרש בו ניסיון מוכח או הוכחת פעילות לפי מבחנים אלה, הדבר יוכח על ידי דוח פעילות החתום על ידי הנהלת הארגון ומאושר בידי רואה חשבון או באמצעות ביקורת מתאימה אחרת להנחת דעת המשרד.
(ג) המוסד יגיש למשרד דוח על ביצוע הפעילות, בהתאם להוראות סעיף קטן (ב), בכל דרישה לתשלום ובהתאם להוראות אלה:
(1) דוח ביצוע ראשון יוגש בתוך 30 ימים ממועד אישור הבקשה לתמיכה או ממועד עלייתם של 100 עולים לפחות, במסגרת התכנית שמפעיל המוסד, במועד המאוחר מביניהם;
(2) דוח שנתי מסכם על ביצוע הפעילות הנתמכת יוגש בתוך 60 ימים מתום שנת הכספים שבעדה אושרה התמיכה;
(ד) כל דיווח שיוגש למשרד לפי סעיף קטן (ג) יכלול פרטים אלה:
(1) רשימת עולים שעלו בסיוע המוסד והשתתפו בפעילות המוסד, לרבות: שם העולה, מצב משפחתי, גיל, מספר דרכון, מספר תעודת זהות, הפעילויות בהן השתתף והשירותים שניתנו לו על ידי המוסד; בתוכנית עלייה קהילתית, תועבר רשימת העולים על פרטיהם כאמור לעיל, בחלוקה למשפחות ובתוספת ארץ העלייה וישוב המגורים המשותף בישראל; נתונים אישיים יועברו למשרד בכפוף להסכמת העולה בלבד;
(2) דוח מילולי מפורט על ביצוע הפעילויות בידי המוסד ודוח ביצוע כספי על הפעילות הנתמכת מתחילת שנת התמיכה ועד למועד הגשת הדיווח;
(ה) הדיווחים שיוגשו למשרד לפי סעיף קטן (ג) יוצגו תוך השוואה לתכנית העבודה השנתית של המוסד; הדוח השנתי המסכם יכלול גם על מידע אודות קליטתם של העולים שעלו במסגרת התכנית של המוסד, לרבות קליטתם במקומות תעסוקה וקליטת העלייה הקהילתית, לפי העניין.
(ו) תשלומי התמיכה השוטפים יבוצעו בכפוף להגשת הדוחות על ביצוע הפעילות הנתמכת בהתאם להוראות סעיף זה, בכפוף לאישור היחידה המקצועית במשרד וכנגד הוכחת הוצאות בפועל בעד הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, הכול בהתאם להוראות הנוהל.
(ז) רישום הכנסות והוצאות המוסד בספרי הנהלת החשבונות בגין הפעילות הנתמכת יעשה בהפרדה משאר הפרויקטים שמקיים המוסד; הדיווח על ביצוע הפעילות הנתמכת יעשה בהתאמה ובנפרד משאר הפעילויות של המוסד.
(ח) המוסד יוודא כי במקביל לדיווח כאמור לעיל, כל משתתף בפעילויות המוסד ידווח על פעילותו באופן מקוון באמצעות מערכת דיווח דיגיטלית שתוקם על ידי המשרד או בדרך אחרת עליה יורה המשרד; רק משתתף שפעילותו דווחה כאמור ייחשב לצורך חישוב התמיכה במוסד.
(ט) המשרד יהיה רשאי, על פי שיקול דעתו, לבצע ביקורות כספיות, בדיקות וביקורות איכות על הפעילות הנתמכת; המוסד יתחייב לשתף פעולה עם פעולות הביקורת והבדיקה מטעם המשרד ולמסור לו כל מידע רלוונטי שיידרש לשם כך.
(י) נכלל עולה בדיווח של יותר ממוסד אחד והוכח להנחת דעת המשרד כי לגבי כל אחד מהמוסדות המדווחים מתקיים האמור בסעיף 5, תחולק התמיכה ביניהם בעד אותו עולה בחלקים שווים, כך שכל מוסד יקבל מחצית מהניקוד לו היה זכאי עבור אותו עולה, אם היה מדווח עליו באופן בלעדי.
9. הוראות נוספות
(א) ההוצאות שבעדן תינתן התמיכה לפי מבחנים אלה תחושבנה בהתאם להוראות אלה:
(1) הוצאות ישירות לביצוע הפעילות הנתמכת כהגדרתה בסעיף 4, וקשורות באופן ישיר לפעילות הנתמכת יזקפו במלואן לפעילות הנתמכת;
(2) הוצאות המוסד בביצוע כלל הפעילות המבוצעת על ידו ואשר ניתן לייחס רק חלק מהן לביצוע הפעילות הנתמכת כהגדרתה בסעיף 4 (בסעיף קטן זה – עלויות מעורבות), יזקפו באופן יחסי לפעילות הנתמכת; עלויות מעורבות עשויות לכלול, בין היתר, עלויות שכר, פרסום, שיווק ויחסי ציבור, מחשוב, טלפוניה ותקשורת וכיוצא בזה; שיעור הייחוס של עלויות מעורבות לפעילות הנתמכת יקבע על ידי הנהלת המוסד, יאושר על ידי רואה החשבון המבקר, ועליו לשקף באופן סביר את חלק ההוצאות בפעילות הנתמכת; שיעור הייחוס של עלויות מעורבות יבחן ויאושר על ידי המשרד;
(3) בכל מקרה, לא תינתן תמיכה בעד הוצאות שכירות ואחזקת מבנים;
(4) למען הסר ספק, לא יובאו בחשבון בעלות הפעילות הנתמכת הוצאות טיסה לישראל הממומנות בידי הסוכנות היהודית לארץ ישראל, מענקים המשולמים לעולים, הוצאות הנהלה וכלליות והוצאות גיוס תרומות;
(5) הוצאות טיסה ואירוח של נציגי ממשלה, נציגי רשויות מקומיות ומלווים (פרוייקטורים) מטעמם, של מועמדי עלייה ושל מוסד נתמך, לא יוכרו כפעילות עידוד עלייה הנתמכת על ידי המשרד;
(6) סך הוצאות השכר לפעילות הנתמכת לא יעלה על 70% מסך עלות הפעילות הנתמכת;
(7) הוצאות עבור קיומם של טקסי קבלת פנים במסגרת הפעילות הנתמכת, כאמור בסעיף 4 לעיל, יוכרו בסכום של עד 50,000 ש"ח לטקס.
(ב) מבלי לגרוע מהוראת סעיף 7(ו), סך כל המימון ממשרדי ממשלה וממקורות אחרים לא יעלה על 90% מעלות הפעולות שבעבורן מבקש המוסד את התמיכה.
(ג) עלות הפעילות הנתמכת, תמומן, בשיעור שלא יפחת מ-10%, ממקורותיו העצמיים של המוסד שאינם מקורות ממשלתיים; הוצאות הנהלה ויתר הוצאותיו של המוסד לפעילות שאינה נתמכת, לרבות מתן מענקים, ימומנו על ידי המוסד ממקורות שאינם ממשלתיים ושאינם מתשלומי מועמדי העלייה או העולים הפונים למוסד ומשתתפים בפעילות.
(ד) כל הוראות הנוהל יחולו על מבחני תמיכה אלו, ובכלל זה סעיף 6 לנוהל שעניינו עלות שכר של בעלי תפקיד ניהולי במוסד.
(ה) תשלום התמיכה הראשון מתוך סכום התמיכה המרבי השנתי שאושר למוסד מותנה בהוכחת עלייתם של 100 עולים לפחות באמצעות המוסד. על מוסד המבקש תמיכה בגין פעילות עידוד עלייה במדינה ממנה לא העלה עולים לפני שנת התמיכה, יחולו גם הוראות אלה:
(1) ניתן יהיה לאשר למוסד תמיכה בשיעור של עד 25% מהוצאות הפעילות לעידוד עלייה באותה מדינה שדווחו בשנת התמיכה למשך שנתיים לכל היותר; הוכיח המוסד כי בשנת התמיכה השנייה במדינה כאמור, העלה עולים מאותה מדינה, תאושר לו תמיכה גם בשנה השלישית ואילך;
(2) מספר העולים המזערי הקובע להמשך תמיכה במוסד בשנה השלישית, כאמור בפסקה (1), יחושב בחלוקת סך עלות פעילות עידוד העלייה באותה מדינה שהוכרה על ידי המשרד בשנה השנייה לתמיכה, ב-3,250 שקלים חדשים המהווים שווי נקודה מירבי לפי מבחנים אלה;
(3) למען הסר ספק, קבלת תמיכה לפעילות עידוד עלייה במדינה ממנה לא הובאו עולים על ידי המוסד בעבר, טעונה אישור מיוחד של ועדת התמיכות מראש.
(4) ביטול
מבחנים למתן תמיכות של המשרד לקליטת העלייה למוסדות העוסקים בעידוד העלייה לישראל[4]– בטלים.
10. תחילה
תחילתם של מבחנים אלה ביום כ' בטבת תשפ"ד (1 בינואר 2024).